handdator

Visa fullständig version : Den psykologiska påfrestning med bulk, hur klarar man den?


DroopySWE
2012-01-27, 09:34
Hej alla glada. Nu är det så här att jag va grovt överviktig tidigare, 40kg övervikt. Jag deffade dock bort allt och blev väldigt smal. Nu är det så att jag vill bulka och bygga muskler och sen deffa start vecka 15.

Men mitt psyke börjar spöka och jag drömmer mardrömar om fetma igen etc (kommer säkert gå upp 3,5-4kg fett under våren). Hur fixar man den pskologiska påfrestningen att medvetet gå upp i fettvikt när man är fruktansvärt fetträdd efter att ha varit väldigt överviktig tidigare?

Nitrometan
2012-01-27, 09:38
Man kan diskutera med en psykolog.

Man kan starta en tråd på kolo.

Man kan ringa en vän och prata om hur man upplever sin situation.

Det finns flera lösningar.

Adama
2012-01-27, 09:40
Du måste ju inte bulka. Ät runt balans eller strax över.

Ado2000
2012-01-27, 09:45
Hmm att gå ner 40kg måste ju kräva nån slags mental styrka i sig vilket du har gjort och med detta bevisar att du besitter någon har den mentala styrkan, så helt hjälplös skulle jag nog inte säga att du var, sen att gå ner 3-4 kg borde vara ingenting för dig med tanke på det du redan gått ner annars kan du bara göra det som redan föreslås alltså att du inte behöver gå upp i fett för å bygga

King Grub
2012-01-27, 09:45
Är det inte rätt dumt att bulka om man tidigare varit kraftigt överviktig? Risken är överhängande att överätningen bara resulterar mest i ny fettillväxt.

aijou
2012-01-27, 10:04
Jag känner faktiskt igen mig lite i din situation. Har Det senaste året gått ner ca 20 kg i vikt och är i slutfasen av en deff. Kan tillägga att jag varit lite småfet under stor delen av min uppväxt. och visst tar det emot lite att medvetet försöka gå upp i vikt efter att man har kämpat så länge för att gå ner.

Nu när jag ska övergå till "bulk" så har jag helt enkelt tänkt att köra på samma taktik som jag gjort under min senaste deff. Jag väger mig varje morgon och skriver upp vikten i ett exel-dokument som räknar ut veckans medelvikt och jämför med veckan innan så man ser att man går ner i vikt i rätt takt. Under bulken kommer jag alltså göra samma sak fast sikta på att gå upp lite i vikt. Kanske 0,1-0,3 kg/vecka.

Och som Ado2000 säger så har man ju tränat sin mentala styrka och förmåga att reglera kosten under denna långa period av viktnedgång, så jag tror att det kommer gå bra. Se bara till att inte tappa kontrollen så det blir en grisbulk av det (been there, done that. Inte speciellt roligt.). :)

Erik Eriksson
2012-01-27, 10:27
Till att börja med vill jag återigen gratulera till prestationen. Det är starkt gjort och du har alla förutsättningar att fortsätta på rätt spår.

Eftersom du skrev till mig tidigare att detta skedde under föregående år så antar jag att alla 40 kilo togs bort just då. På grund av detta skulle tro att du egentligen inte skapat dig en bild av vad ditt normalläge är. Du vet bevisligen hur du ska gå ner i vikt och du har säkert kämpat hårt för detta. Det svåra är dock oftast inte att gå ner ett stor mängd kilo under en kort period, utan det ligger snarare i hur du håller dig kvar efter att du genomgått den här förändringen. Därför hade jag tagit god tid på mig i denna kommande process, där du får jobba på att hitta ett normalläge.

Det är oftast väldigt svårt att hantera just denna biten när man gått ner i vikt i väldigt snabb takt. En stor anledning är att man oftast haft ganska drastiska åtgärder (drastiska i förhållande till vad kroppen varit van vid). Man har t.ex. kämpat mot väldigt svår hunger, tränat väldigt hårt, höjt träningsdosen väldigt snabbt och kanske inte alltid tränat det som man egentligen skulle vilja träna. När då väl kilona är borta och man gjort denna resa - med endast fokus på att förlora vikt - har man heller inte alltid lärt sig särskilt mycket om hur man håller den stabil. Hade du haft ett mer långsamt tempo, lås oss säga över ett spann av 3-4 år så hade du mer sannolikt hunnit lära dig hur du ska balansera det hela. Detta eftersom det är avsevärt svårare att bara bita ihop och göra något extremt under så pass lång tid. Man blir under ett sådant tidsspann tvingad till att kompromissa och hitta lösningar som är mer vardagsanpassade.

Träna tufft och äta strikt i 1 år för att gå ner 40 kg går, men det blir avsevärt svårare under 3 år. Därmed lär man sig per automatik (under en längre tidperiod) mer om hur man kan göra det med måtta. Jag tror att i ditt fall hade din skräck för viktuppgång varit mindre om det tagit dig längre tid att genomföra processen.

Så för att återknyta till din fråga så tror jag att just tid, tålamod och ett bra socialt stöd är något som du behöver för att bli kvitt din ångest. Tid för att du ska se att det inte är så farligt att gå upp några kilo, tålamod för att du ska orka ta dig igenom det, och stöd för när ditt eget tålamod väl tryter.

Slartibartfast
2012-01-27, 11:15
Är det inte rätt dumt att bulka om man tidigare varit kraftigt överviktig? Risken är överhängande att överätningen bara resulterar mest i ny fettillväxt.

Hur ska man göra för att kunna bygga muskelmassa om man varit överviktig utan att allt överskott hamnar på magen igen?

Sniggel
2012-01-27, 11:25
Hur ska man göra för att kunna bygga muskelmassa om man varit överviktig utan att allt överskott hamnar på magen igen?

"Allt överskott" är ju kanske en överdrift. Men en ren generell rekommendation om att ta det "försiktigare" än annars kan man väl säga. Där är ju fortfarande olika genetiska förutsättningar hos olika individer och någon som varit fet och gått ner till normalvikt kanske fortfarande har bättre förutsättningar än någon som är normalviktig som aldrig varit överviktig.

Finns väl vissa exempel här på kolo där överviktiga gått ner en massa kilon och sedan bulkat i omgångar eller långsamt med goda resultat. Så det är ju inte per automatik kört.

King Grub
2012-01-27, 11:32
Hur ska man göra för att kunna bygga muskelmassa om man varit överviktig utan att allt överskott hamnar på magen igen?

Styrketräna. Och låta bli att äta "allt överskott".

Slartibartfast
2012-01-27, 11:45
Styrketräna. Och låta bli att äta "allt överskott".

På Kaloribalans? Blir inte mycket muskler då.

Sniggel
2012-01-27, 11:49
På Kaloribalans? Blir inte mycket muskler då.

Nej inte lika mycket som på ett överskott. Det är väl där klon klämmer och varför det är en dum idé att med flit göra sig fet. Och har man blivit det av andra skäl så hjälper ju inte det heller. Livet är orättvist.
Sen kan man dra det ett steg längre och säga att undvika att börja styrketräna i tidig ålder gör att man inte kan bygga lika mycket muskler som man annars hade kunnat göra. Man försämrar sina förutsättningar genom att t ex börja när man är 30 istället för 13.

Man får titta på vad man kan göra och inte vad man "kunnat göra om".

Loke
2012-01-27, 12:01
Vi kan ju passa på att snacka erfarenheter om bulk. Hur mycket har ni bulkat per år, och vad tycker ni om resultaten? Jag har minskat ner på bulkandet och kör nu inte kraftigare bulk än ca 5 kg per år, och är ganska förvånad att det går så bra. Speciellt styrkeökningarna tycks inte alls kräva någon kraftig bulk.

Är det någon som testat att bulka mer än 10 kg per år i flera år och tycker att det är värt det? På kollo känns det oftast som det är mest nybörjare som förespråkar sånt, kanske för att de är så dåliga på att äta så de siktar på 10 kg, går upp 5 och känner sig nöjda.

begt
2012-01-27, 12:04
Är det så att du gått ned de där 40 kilona ganska nyligen (säg för någon månad sen), så kanske det är bättre rent psykologiskt att ligga på balans ett tag. Sen när du känner dig redo rent mentalt att göra en ny ansats kan du långsamt börja bulka; väg dig varje dag och gör en trendkurva med excel.

Sniggel
2012-01-27, 12:33
Vi kan ju passa på att snacka erfarenheter om bulk. Hur mycket har ni bulkat per år, och vad tycker ni om resultaten? Jag har minskat ner på bulkandet och kör nu inte kraftigare bulk än ca 5 kg per år, och är ganska förvånad att det går så bra. Speciellt styrkeökningarna tycks inte alls kräva någon kraftig bulk.

Är det någon som testat att bulka mer än 10 kg per år i flera år och tycker att det är värt det? På kollo känns det oftast som det är mest nybörjare som förespråkar sånt, kanske för att de är så dåliga på att äta så de siktar på 10 kg, går upp 5 och känner sig nöjda.

Jag har bulkat omedvetet från 59 till 77 över över ungefär 4 år. Första medvetna bulken var från 77 till 81 över 2 månader och det gav otroliga resultat (dvs ca +500 per dygn). Berodde nog dels på bättre träning och i viss mån högre proteinintag. Sen tappade jag nog 2 kg över tid utan att det försämrade resultaten. Därefter hade jag någon lite längre och långsammare bulk där jag gick från 79 till 88 över en lång period.

Detta gav ytterligare resultat men enbart till nånstans vid 83 kg. Sen blev det inte så mycket mer resultat men jag var fast i viktuppgångstänket. Förmodligen var jag nånstans kring 15-17% kroppsfett vid 83 kg och det pratas ju ofta om att det inte är fördelaktigt att bli för "tjock".

Vid 88 var jag nog kring 20% och var inte starkare än vid 83. På något vis så var jag inte logisk nog att inse att om det inte går framåt kanske man inte ska fortsätta bulka. Tror nog många har gjort det här misstaget någon gång :P

Jag tycker det verkar som jag har ett intervall som ger bäst förutsättningar för att få resultat. Detta intervall verkar vara förknippat med ett kaloriintag som inte är restriktivt och kan vara rätt så tilltaget. Men är det så pass överdrivet att jag hamnar på kaloriöverskott och fortfarande är på överskott när jag når ca 85 kg, då är det förmodligen för högt. Så 85 kg är nog min smärtgräns (15-17% kroppsfett skulle jag gissa) men att gå för lågt kräver ett så pass lågt kaloriintag att jag inte kan prestera tillräckligt bra. Dock verkar det som att ju längre jag tränat desto lägre bf kan jag ha och ändå prestera tillräckligt bra för att förbättras. Eller så är jag bättre på att lägga upp kosten nu än tidigare.

Just nu kör jag en avslappnad och flexibel "gå på känn recomp". Jag deffar 2 dagar i sträck och sedan styrketränar jag den tredje och äter ordentligt då. Jag räknar protein men kalorier är inte lika viktigt. Jag tittar snarare på vilka måltider som verkar passa bäst och när de passar för att jag ska prestera optimalt på styrketräningspasset. T ex så har en stor skål corn flakes med mjölk blivit standard en viss tid före träning. Sedan en kolhydratslösning (jepp jag använder socker+malto under på deff) direkt innan jag cyklar till gymmet och en större kolhydrats+proteinbladning efter innan jag cyklar tillbaka.

Viktnedgången får ta den tid det tar. Verkar det som jag står still och samtidigt att träningen går bra kan det vara ett tecken på att jag långsamt gör mig av med fett och långsamt bygger på mig muskler. Vilket ju förstås är riktigt bra om det är så.

Jag tog förresten rekord i knäböj igår så jag antar att upplägget måste vara bra :P

TREX
2012-01-27, 12:38
Vi kan ju passa på att snacka erfarenheter om bulk. Hur mycket har ni bulkat per år, och vad tycker ni om resultaten? Jag har minskat ner på bulkandet och kör nu inte kraftigare bulk än ca 5 kg per år, och är ganska förvånad att det går så bra. Speciellt styrkeökningarna tycks inte alls kräva någon kraftig bulk.

Är det någon som testat att bulka mer än 10 kg per år i flera år och tycker att det är värt det? På kollo känns det oftast som det är mest nybörjare som förespråkar sånt, kanske för att de är så dåliga på att äta så de siktar på 10 kg, går upp 5 och känner sig nöjda.

13 kg på lite mindre än ett halvår, jag gör inte om det igen kan jag ju säga.

När någon rekommenderar någon som precis börjat träna att bara "äta massor" brukar jag kalla den personen för en idiot.

Ado2000
2012-01-27, 12:42
13 kg på lite mindre än ett halvår, jag gör inte om det igen kan jag ju säga.

När någon rekommenderar någon som precis börjat träna att bara "äta massor" brukar jag kalla den personen för en idiot.

hur mkt åt du då per dag ?? håller på med en bulk själv just nu och jag orkar verkligen inte trycka i mig stora mängder med mat varje dag även om jag försöker

Minimjölk
2012-01-27, 12:47
På Kaloribalans? Blir inte mycket muskler då.

Jag är inte säker på att så är fallet. kanske inte riktigt samma sak men jag har under de senaste 4åren tränat sporadiskt och givetvis lagt på mig fett och tappat muskler jämföert med tidigare. I perioder när jag börjat träna lite mer än sporadiskt har jag lagt märke till att jag lägger på mig muskler mycket snabbt trots att jag äter som en mus och står still i vikt. Nu handlar väl detta kanske mer om muskelminne men skulle inte något liknande kunna inträffa hos en person som nyligen vägt +40kg?

Minimjölk
2012-01-27, 12:50
13 kg på lite mindre än ett halvår, jag gör inte om det igen kan jag ju säga.

När någon rekommenderar någon som precis börjat träna att bara "äta massor" brukar jag kalla den personen för en idiot.

Håller med till viss del men en person som påstår att de äter som en häst och äter allt de ser men ändå efter ett halvår står på samma vikt bör nog få höra detat. Just hur mycket man äter och hur mycket man anser det vara är så individuellt. jag har en smal kille på jobbet som knappt kan få i sig en halv Billys panpizza eller en liten hamburgare på McD. Nu är ju inte detta några vidare kulinariska upplevelser men hans bild på vad mycket mat jämfört med min är vitt skilda.

TREX
2012-01-27, 12:58
hur mkt åt du då per dag ?? håller på med en bulk själv just nu och jag orkar verkligen inte trycka i mig stora mängder med mat varje dag även om jag försöker

Två stora tallrikar på runt 1,5 kg vardera så totalt 3 kg mat/dagen och drack enbart mjölk typ 1 sån 1,5 liter klöver mjölk om dagen lite mer kanske totalt 2 liter mjölk kan vi väl säga. Tog väl lite mer än vanligt 40 minuters serie-avsnitt framför datorn för att äta allt ibland.

Köttfärssås med spaghetti med massa riven ost och beasås är fortfarande en favorit.

Jag är ganska hungrig av mig också så aptiten har hjälpt mig extremt mycket, älskar verkligen god mat.

Lellan
2012-01-27, 14:05
Nej inte lika mycket som på ett överskott. Det är väl där klon klämmer och varför det är en dum idé att med flit göra sig fet. Och har man blivit det av andra skäl så hjälper ju inte det heller. Livet är orättvist.
Sen kan man dra det ett steg längre och säga att undvika att börja styrketräna i tidig ålder gör att man inte kan bygga lika mycket muskler som man annars hade kunnat göra. Man försämrar sina förutsättningar genom att t ex börja när man är 30 istället för 13.

Man får titta på vad man kan göra och inte vad man "kunnat göra om".

This. Det är inte rättvist, lika för alla osv. Så man kan STRUNTA i hur det borde vara. Istället: utgå från hur det är. Det börjar sjunka in allt mer för mig.

Genvägar är ofta senvägar, jojande är såå lätt, balans - jag tycker det är ASsvårt. Men vem gillar inte en utmaning? För min del undersöker jag om bra näringstiming och bra käk kan förbättra mig. Om inte - tja, inte någon större förlust. Det vore det däremot att lida längs vägen, särskilt om det kan tänkas vara en lång väg. Jag vill ha, har ALLTID velat ha axlar och rumpa. Det lär jag inte få imorrn, och det är fine. Men att se till att vägen dit är genomtänkt och trevlig = win.

Är man inte i tonåren, har en kropp som är i behov av näring pga underätning osv så kan man ju inte få de vinsterna. Man får spela med de kort man har, göra det man kan i den utsträckning man tycker det är värt det och vill!

"Bulk" är nog ett dike för många. Lätt att hamna i, svårt att ta sig ur.. oavsett om man är fd fet el smal med fettfobi; äta ska man inte vara rädd för. Men det behöver inte betyda "allt", det där "allt el inget" tänket sabbar nog mången deff o bulk. Trevligare om folk fokuserar på att jobba hårt med kroppen och ge den näring den behöver men inte kräva för mkt mirakel, lev livet - lid inte.. för sjutton! Mår du dåligt av att överäta mycket, är det verkligen värt det? Verkligen, verkligen värt det? El kan du överäta bara lite, och må mycket bättre? Värt att tänka på, jag tror det senare kan ge bättre resultat, både fysiskt och psykiskt.

Ado2000
2012-01-27, 17:27
Två stora tallrikar på runt 1,5 kg vardera så totalt 3 kg mat/dagen och drack enbart mjölk typ 1 sån 1,5 liter klöver mjölk om dagen lite mer kanske totalt 2 liter mjölk kan vi väl säga. Tog väl lite mer än vanligt 40 minuters serie-avsnitt framför datorn för att äta allt ibland.

Köttfärssås med spaghetti med massa riven ost och beasås är fortfarande en favorit.

Jag är ganska hungrig av mig också så aptiten har hjälpt mig extremt mycket, älskar verkligen god mat.


DAMN så totalt fick du i dig 5kg med både mat och vätska under denna tiden, du måste väl ändå ha börjat på något mindre och sen börjat stegra med å äta mer annars kan jag inte se hur din magsäck klarade av detta, så vad blev den totala viktuppgången efter denna bulk ??

TREX
2012-01-27, 18:07
DAMN så totalt fick du i dig 5kg med både mat och vätska under denna tiden, du måste väl ändå ha börjat på något mindre och sen börjat stegra med å äta mer annars kan jag inte se hur din magsäck klarade av detta, så vad blev den totala viktuppgången efter denna bulk ??

87-104 kg.

Jag började stort direkt bara eftersom jag visste att jag skulle klara av det, i början fick man inte i sig allt på första sittningen men sen lossade det.

Anders J
2012-01-27, 18:17
Är det inte rätt dumt att bulka om man tidigare varit kraftigt överviktig? Risken är överhängande att överätningen bara resulterar mest i ny fettillväxt.

Nyfiken fundering, hur pass överviktig ska man ha varit för att ha försämrat sina möjligheter att bulka?, pratar vi något "biggest loser" liknande eller räcker det med lite mage alá lönnfet Svensson?

Mats J
2012-01-28, 14:48
13 kg på lite mindre än ett halvår, jag gör inte om det igen kan jag ju säga.

När någon rekommenderar någon som precis börjat träna att bara "äta massor" brukar jag kalla den personen för en idiot.

+1, jag bulkade 25 kg på ett halvår, vansinne

95-120 kg