handdator

Visa fullständig version : Segare slag av bänkpress?


Påskharen
2012-01-26, 21:16
Som rubriken lyder.

Pratade med en vän som påstod att bänkpress ger segare slag. Alltså att man blir segare på att slåss av tung bänkpress.

Stämmer det?

Whoopie
2012-01-26, 21:27
Nej.

Jeneric
2012-01-26, 21:27
Absolut inte.

JJOHANSSON
2012-01-26, 21:54
http://images.cheezburger.com/completestore/2011/12/7/55401709-1fda-430d-939d-cd3794b11efc.jpg

Stefan J
2012-01-26, 22:00
Som rubriken lyder.

Pratade med en vän som påstod att bänkpress ger segare slag. Alltså att man blir segare på att slåss av tung bänkpress.

Stämmer det?

Nä. Styrka har sin plats precis som uthållighet och rörlighet. Jag tror inte exempelvis att Overeem eller Fedor bänkpressar 35kg eller hade varit lika bra som de är om de gjorde det. Det finns en anledning till att män i regel slår hårdare än kvinnor, även om de går i samma viktklass. Muskelstyrka är inte den enda anledningen, men den förklarar en del.

Kischen
2012-01-26, 22:01
Kanske man blir sämre på bänkpress av att slåss..

Påskharen
2012-01-26, 22:02
Haha ok där fick jag svar på tal. Jag var ganska osäker också om det stämde. Tack för svar.

deadich
2012-01-26, 22:36
Jag antar att hans tanke kommer ifrån att en stor biffig tungviktare är inte lika snabb och smidig som en lättviktare? Detta kan vi väl komma överens om att det rent generellt stämmer?
Däremot tror jag inte att detta är pga muskelmassan, längden på deras lemmar är antagligen orsaken.

Påskharen
2012-01-26, 23:03
Ja asså han menade på att man skulle träna axlar, triceps och rygg främst, helst inge ben eller bröst. Han påstod att allt man lyfter ifrån sig inte var bra, fast väldigt många axel och triceps övningar lyfter man ju ifrån sig...

En tungviktare slår ju givetvis inte snabbare än en lättviktare men tvivlar på att dom bara tar t.ex 40-50 i bänk just för att slå snabbare.

deadich
2012-01-26, 23:26
Ja asså han menade på att man skulle träna axlar, triceps och rygg främst, helst inge ben eller bröst. Han påstod att allt man lyfter ifrån sig inte var bra, fast väldigt många axel och triceps övningar lyfter man ju ifrån sig...

En tungviktare slår ju givetvis inte snabbare än en lättviktare men tvivlar på att dom bara tar t.ex 40-50 i bänk just för att slå snabbare.

Har han någon som helst anledning för varför just det skulle vara dåligt?

klupknum
2012-01-26, 23:37
Har han någon som helst anledning för varför just det skulle vara dåligt?
Hans kompis har väl sett 'Balls Out: Gary the Tennis Coach' där de säger att man inte ska träna bröst, för stora bröst är bara ivägen för armarna.
:D

Påskharen
2012-01-26, 23:37
Har han någon som helst anledning för varför just det skulle vara dåligt?

Jag gick inte in i nån diskussion men jag tror han menade på att musklerna vänjer sig vid seg och tung träning.

Men jag menar, om jag samtidigt tränar kampsport och därmed slag kan det ju inte vara några som helst problem om jag gymmar också..?

Rahf
2012-01-26, 23:43
Nej, det kan det inte. Möjligt att du inte får ut full prestation under träning, men det är inte viktigt i sammanhanget. Formtoppar du inför någon typ av tävling eller bara test så ska du se på ett jäkla jehu i slagen.

Jag tränade en hel del bänkpress, SL, och OL samtidigt som thaiboxning. Fick alltid höra att jag var förbannat explosiv (sen uthålligheten, ja den var ju inget vidare).

deadich
2012-01-26, 23:44
Men jag menar, om jag samtidigt tränar kampsport och därmed slag kan det ju inte vara några som helst problem om jag gymmar också..?

Jo naturligtvis finns det nackdelar. Mer muskler är jobbigare att syresätta alltså får du sämre kondis. Och särskilt mycket fördel får du ju knappast eftersom att man kör i viktklasser. Vill man däremot vara biffig och stark för orsaker som inte har med sporten att göra så är det ju bra.

Påskharen
2012-01-27, 00:03
Men om jag bara är utefter att fortsätta avancera i kampsport utan att tävla, så kan inte styrketräning och lite explosivitet träning inte vara ett hinder?

Rahf
2012-01-27, 00:07
Jo naturligtvis finns det nackdelar. Mer muskler är jobbigare att syresätta alltså får du sämre kondis. Och särskilt mycket fördel får du ju knappast eftersom att man kör i viktklasser. Vill man däremot vara biffig och stark för orsaker som inte har med sporten att göra så är det ju bra.

Du förutsätter att han tränar för att bli stor. Är du säker på att det är så?

Grazzafukkinrazzi
2012-01-27, 00:18
Men om jag bara är utefter att fortsätta avancera i kampsport utan att tävla, så kan inte styrketräning och lite explosivitet träning inte vara ett hinder?

Oh, nej! Styrketräning med fokus på explosivitet är det bland det bästa du kan göra för att förbättra din kampsportsförmåga.

(Förutsatt att du sysslar med någon "riktig" kampsport) lol.

Zkewl
2012-01-27, 01:32
Oh, nej! Styrketräning med fokus på explosivitet är det bland det bästa du kan göra för att förbättra din kampsportsförmåga.

(Förutsatt att du sysslar med någon "riktig" kampsport) lol.

Vad är en "riktig" kampsport undrar jag då?

Spartansk
2012-01-27, 01:40
Det tar evigheter att bli stor, om det ens går, så jag skulle träna på stenhårt på gymmet.

Grazzafukkinrazzi
2012-01-27, 02:01
Vad är en "riktig" kampsport undrar jag då?

Jag är medveten om att det håller till folk här från alla möjliga kampsporter så vill inte starta någon sådan diskussion.

Låt oss istället säga, säkerligen alla kampsporter :)

Stryc9
2012-01-27, 07:47
Ja asså han menade på att man skulle träna axlar, triceps och rygg främst, helst inge ben eller bröst. Han påstod att allt man lyfter ifrån sig inte var bra, fast väldigt många axel och triceps övningar lyfter man ju ifrån sig...

En tungviktare slår ju givetvis inte snabbare än en lättviktare men tvivlar på att dom bara tar t.ex 40-50 i bänk just för att slå snabbare.

Även benen har sin plats i slag då mycket om inte det mesta av kraften i slaget kommer från höften.

Kollar man när fighters tränar har de ofta någon form av bänkpressliknande maskin som de kör väldigt explosiva enhandslyft med, och det ser ut att vara rätt tungt ändå.

Bolleten
2012-01-27, 09:35
Man ska inte slåss :(

Stryc9
2012-01-27, 10:12
Man ska inte slåss :(

Jorå, udner ordnade former är det en fantastiskt rolig tränings- och tävlings-form

Asdf
2012-01-27, 10:26
Gå ner på valfri boxningsklubb ska du se att de har bäde bänkpress, stänger o hantlar ( samt mycket annat smått o gott) :)

Linjedomarn
2012-01-27, 10:27
Ja asså han menade på att man skulle träna axlar, triceps och rygg främst, helst inge ben eller bröst.

Inga ben?. Kraften produceras ju i och med att man aktiverar vadmuskel, hamstring, mage som skjuter på rotationen. Sedan är det axeln som lyfter överarmen och triceps som rätar ut armbågen. Eller hur slår du?. Är ingen expert på sånt här men kollar ganska mycket på kampsport och det ser ut som dom ''steppar'' in med benen för att producera kraft vid vridningen så dom får till ett rejält slag.

Asdf
2012-01-27, 10:29
inga ben?. Kraften produceras ju i och med att man aktiverar vadmuskel, hamstring, mage som skjuter på rotationen. Sedan är det axeln som lyfter överarmen och triceps som rätar ut armbågen. Eller hur slår du?. är ingen expert på sånt här men kollar ganska mycket på kampsport och det ser ut som dom ''steppar'' in med benen för att producera kraft vid vridningen så dom får till ett rejält slag.

+1

Påskharen
2012-01-27, 15:11
Inga ben?. Kraften produceras ju i och med att man aktiverar vadmuskel, hamstring, mage som skjuter på rotationen. Sedan är det axeln som lyfter överarmen och triceps som rätar ut armbågen. Eller hur slår du?. Är ingen expert på sånt här men kollar ganska mycket på kampsport och det ser ut som dom ''steppar'' in med benen för att producera kraft vid vridningen så dom får till ett rejält slag.

Jo det stämmer helt riktigt.

Alltså jag förstod att bänkpress inte kunde vara ett hinder. Blev bara så fundersam då han lät så säker. Ville helt enkelt ha svar på tal då frågan tydligen var så självklar att man inte hitta några svar på google.

Tack för alla svar hursomhelt! *kissass*

Hemi
2012-01-27, 17:36
Inga ben?. Kraften produceras ju i och med att man aktiverar vadmuskel, hamstring, mage som skjuter på rotationen. Sedan är det axeln som lyfter överarmen och triceps som rätar ut armbågen. Eller hur slår du?. Är ingen expert på sånt här men kollar ganska mycket på kampsport och det ser ut som dom ''steppar'' in med benen för att producera kraft vid vridningen så dom får till ett rejält slag.

Ett idealt hårt, tungt slag ser ut så, skulle jag göra det i dag mot en sandsäck skulle jag kanske knäcka benen i fingrarna. Mitt i matchen kan slag komma lite hur som helst ifrån utan något som helst stöd eller tryck bakom, många knockar har gjorts då man själv är på väg baklänges och inget stöd eller ens balans, det är ofta så vinnarna blir vinnare, att kunna fightas ur vilken vinkel som helst. Kanske kan axelträning och bänk öka på slagstyrkan i det stora hela lite extra då.

Fast många boxare brukar lägga på sig lite mer ben speciellt tungviktarna under karriären verkar det som.

Virre39
2012-01-27, 20:25
Det personen ifråga förmodligen utgick ifrån var att man ofta blir långsam av att bara styrketräna. Kort sagt, av bänkpress blir du extremt bra på att puttas. Du får kraft i slagen men snabbheten försvinner.

Detta innebär, för en kampsportare att de måste hålla igång och faktiskt träna slag, inte bara bänkpress, även om själva musklerna arbetar åt samma håll. För just kampsportare är ju inte detta något problem, eftersom de tränar på att slåss, men om du inte tränar slag, så kommer du bli långsammare.

Däremot är det inte sagt att du INTE ska köra bänkpress, för att det skulle vara ivägen eller liknande. Du blir starkare och får mer kraft bakom slaget, men du måste som sagt komplettera det med snabbhetsövningar.