handdator

Visa fullständig version : Smalfet - deffa eller bulka?


Raev
2012-01-26, 20:56
Tjena,
Är som sagt smalfet. Har smala ben (som fan) men lagt på mig endel fett på mage och höfter.
Tränat i 2 år, deffat en gång för lite mer än ett år sedan. Väger idag 71kg på 178cm.

Grejen är att det är ju kontraproduktivt att bygga muskler med massa fett på kroppen, därför tänker jag i dessa banor (och lite för att det ser förjävligt ut)
Men samtidigt har jag inte överdrivet mycket muskler för att börja deffa känner jag, även om jag tränat i 2 år. Dessutom så bör ja gå ner ca 10kg, så en slutvikt på 60kg är ju inte heller så lyckat..?

Så vad ska vi smalfeta personer göra?
Har läst vissa artiklar som säger att man som smalfet bara ska fortsätta träna och bli starkare, men om man har tränat i 2 år då?
Kommer jag komma någonstans bara av att fortsätta köra som jag gjort och ligga på balans (ev. litet överskott) eller bör man alltid välja en väg som deff eller bulk?

Vad är att föredra i min sits? (Mitt mål i träningen är att bli starkare men främst att bli muskulös)
Ber om ursäkt ifall jag borde postat detta i "deff" samt eventuell luddigt skriven text. Tack på förhand! =)

Fishtank
2012-01-26, 20:57
Balans och träna hårt säger jag.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

daloatf
2012-01-26, 21:32
Jag skulle deffat och lagt mig på ett låg volym schema inriktat för styrka.

hidden
2012-01-26, 21:39
Om du verkligen inte trivs med fettet på magen och om du tycker det inte ser så fint ut med kläder på etc, så deffa! Gör det som gör dig lite lyckligare? Skulle det vara skönare att se "slankare" ut, eller kan du stå ut med att vara smalfet?

begt
2012-01-26, 21:56
Du kanske ska sikta på en medelväg. Gå ned till t.ex. 66 kg istället för 60.

Ghoetic
2012-01-26, 22:06
LEANGAINS.COM, tacka mig sen :)

Raev
2012-01-26, 22:09
Balans och träna hårt säger jag.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Tänker med i de banorna, men kommer de ge resultat? Jag menar, man kan väl inte bygga muskler utan överskott?

Jag skulle deffat och lagt mig på ett låg volym schema inriktat för styrka.
Är inte högvolym bättre för att öka i muskelmassa?

Om du verkligen inte trivs med fettet på magen och om du tycker det inte ser så fint ut med kläder på etc, så deffa! Gör det som gör dig lite lyckligare? Skulle det vara skönare att se "slankare" ut, eller kan du stå ut med att vara smalfet?
Alltså, jag mår inte så dåligt av det. Det är väl mest att det ser förjävla dumt ut på två stickor (mina ben) ;D
Annars är det inte någon brådska. Vill ju också få ut bästa möjliga, så om en deff är de bästa för att växa rent långsiktigt så är ju det givet.
Är det lika bra att fortsätta ligga på överskott eller balans så kör jag hellre på det och blir av med fettet när jag är lite större så att jag inte blir för spinkig.


Som sagt, det är ju även något jag tänker på, att jag inte är så muskulös nu - så det kommer se dumt ut när jag väl gått ner

Tack för samtliga svar

Ghoetic: Tack, jag gillar konceptet, testade det förra året. Men jag vill kanske testa något nytt när jag deffar nästa gång.
Fick inte så bra resultat heller, även om jag räknade varenda kalori. Höll dock på i 12 veckor, borde kanske kört på det längre.
Men när jag ser hans "klienters" resultat på 12 veckor så inser jag att jag gjorde något fel, eller att det inte var något för mig

Silencer
2012-01-26, 22:50
alltid deffa först.

daloatf
2012-01-26, 23:08
Om du vill gå ner och bli stark samtidigt så är nog låg volym bättre.

Three pigs
2012-01-26, 23:25
Jag hade inte deffat. Hade legat på kaloribalans och tränat tungt. Ju mer muskler du får, ju mindre bf% får du, om du inte går upp i fettvikt dvs. Kör på balans tycker jag, skittråkigt att deffa om man inte har några muskler att få fram.

Raev
2012-01-28, 23:38
Jag hade inte deffat. Hade legat på kaloribalans och tränat tungt. Ju mer muskler du får, ju mindre bf% får du, om du inte går upp i fettvikt dvs. Kör på balans tycker jag, skittråkigt att deffa om man inte har några muskler att få fram.

Kommer balans gå mycket långsammare än en bulk? Jag menar, inget överskott - inget muskelbygge väl?

Tack för svaren! Hör gärna på fler åsikter =)

stromming
2012-01-28, 23:42
Det kanske är dags att kolla på hur din träning ser ut? Att efter två år vara "Smalfet" tyder väl på att något har gått snett? Proteinintag eller hur hård din träning har varit t.ex.

Three pigs
2012-01-28, 23:53
Kommer balans gå mycket långsammare än en bulk? Jag menar, inget överskott - inget muskelbygge väl?

Tack för svaren! Hör gärna på fler åsikter =)

Man kan bygga bra på balans också. Du får testa dig fram. Jag tycker du ska börja med balans, ökar du inte tillräckligt bra då så kan du ju ändra din diet. Att deffa är något av det tråkigaste som finns, så personligen skall jag i framtiden försöka undvika att behöva deffa, någonsin igen. Se även till att du äter mycket protein (ca 1,5-2g per kg), kan göra stor skillnad.

Carcer
2012-01-29, 08:55
Se till att gå upp i muskelmassa först blir lättare att deffa sen då.

Morty
2012-01-29, 09:58
LEANGAINS.COM, tacka mig sen :)


+1, Leangains.

Kokowski
2012-01-29, 15:16
Se till att gå upp i muskelmassa först blir lättare att deffa sen då.

Varför blir det lättare att deffa om man går upp i muskelmassa först?

TurningTorso
2012-01-29, 15:37
Det här kan vara intressant:
http://anthonymychal.com/2012/01/solutions-for-the-skinny-fat-ectomorph-part-i-the-basics/

RAUBEZ
2012-01-29, 21:38
Tjena,
smalfet.
Tränat i 2 år

http://i24.photobucket.com/albums/c36/MyHovercraft/fatfit.jpg

du har tränat i 2 år för hypertrofi. Skulle du säga att du är skinnyfat på bilden? Isf borde du kanske reforma träningen?

Three pigs
2012-01-29, 21:44
Varför blir det lättare att deffa om man går upp i muskelmassa först?

Förmodligen menar han rent psykiskt. Roligare(lättare) att deffa om det finns något under späcket.

Raev
2012-01-30, 01:10
Det här kan vara intressant:
http://anthonymychal.com/2012/01/solutions-for-the-skinny-fat-ectomorph-part-i-the-basics/
Trevlig artikel, väntar in de andra delarna =) Tack!

http://i24.photobucket.com/albums/c36/MyHovercraft/fatfit.jpg

du har tränat i 2 år för hypertrofi. Skulle du säga att du är skinnyfat på bilden? Isf borde du kanske reforma träningen?
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5556585&postcount=13640

Jag är skinnyfat, råder ingen tvekan. Men det är inget jag orkar lipa över, försöker bara komma på hur jag ska gå tillväga för att nå mina mål. För vanliga bulk och deff-cyklar leder ju inte mig dit.. verkar det som.


Förmodligen menar han rent psykiskt. Roligare(lättare) att deffa om det finns något under späcket.
Exakt!

Tack för svaren!

Commando1980
2012-01-30, 16:02
Tjena,
Är som sagt smalfet. Har smala ben (som fan) men lagt på mig endel fett på mage och höfter.
Tränat i 2 år, deffat en gång för lite mer än ett år sedan. Väger idag 71kg på 178cm.

Grejen är att det är ju kontraproduktivt att bygga muskler med massa fett på kroppen, därför tänker jag i dessa banor (och lite för att det ser förjävligt ut)
Men samtidigt har jag inte överdrivet mycket muskler för att börja deffa känner jag, även om jag tränat i 2 år. Dessutom så bör ja gå ner ca 10kg, så en slutvikt på 60kg är ju inte heller så lyckat..?

Så vad ska vi smalfeta personer göra?
Har läst vissa artiklar som säger att man som smalfet bara ska fortsätta träna och bli starkare, men om man har tränat i 2 år då?
Kommer jag komma någonstans bara av att fortsätta köra som jag gjort och ligga på balans (ev. litet överskott) eller bör man alltid välja en väg som deff eller bulk?

Vad är att föredra i min sits? (Mitt mål i träningen är att bli starkare men främst att bli muskulös)
Ber om ursäkt ifall jag borde postat detta i "deff" samt eventuell luddigt skriven text. Tack på förhand! =)

Förbättra träningen. Undvik alla former av aggressiv bulk och diet. Sen behöver du tålamod.

Raev
2012-01-31, 08:44
Förbättra träningen. Undvik alla former av aggressiv bulk och diet. Sen behöver du tålamod.

Har på senare tid börjat anamma progression. Försöker ta träningen till nya nivåer genom att öka intensitet eller oftast vikt. Är det så du menar?

andeem
2012-01-31, 08:58
Har på senare tid börjat anamma progression. Försöker ta träningen till nya nivåer genom att öka intensitet eller oftast vikt. Är det så du menar?Hur gjorde du tidigare?

IMMORTAL ABDUL
2012-01-31, 11:45
Har på senare tid börjat anamma progression. Försöker ta träningen till nya nivåer genom att öka intensitet eller oftast vikt. Är det så du menar?

Om du inte tagit progression på allvar tidigare så har du svarit till dina dåliga resultat där.

Raev
2012-01-31, 12:02
Hur gjorde du tidigare?
Ökade väl då och då, men blev lätt bekväm med vikterna.
Försöker pressa mig själv mer nu och tvinga mig själv att bli starkare, ungefär.

Commando1980
2012-01-31, 14:45
Har på senare tid börjat anamma progression. Försöker ta träningen till nya nivåer genom att öka intensitet eller oftast vikt. Är det så du menar?

Ja det ingår i det jag syftade på. Progressiv överbelastning är ett måste för rena lyftare. Du måste ha en plan för din träning (där ingår ett vettigt program) samt ha förmågan att pressa dig i gymmet. Var koncentrerad när du tränar och se till att musklerna verkligen tränas och att du inte bara transporterar vikterna från A till B.

Commando1980
2012-01-31, 15:04
Att bara slänga mer kalorier på problemet är ingen lösning i sig. Då blir du bara tjock. Deffa löser det heller inte eftersom det endast blir skinn och ben kvar.

Se istället till att höja kvaliteten på din träning så att du verkligen skickar en tillväxtsignal till dina muskler. Kaloriemässigt bör du inte röra dig långt ifrån kaloriebalans. Sen framöver får du göra justeringar men börja med att fokusera på träningen och då menar jag inte att du fastnar i ett teori-juckande utan på vad du faktiskt gör i gymmet.

Raev
2012-01-31, 19:29
Att bara slänga mer kalorier på problemet är ingen lösning i sig. Då blir du bara tjock. Deffa löser det heller inte eftersom det endast blir skinn och ben kvar.

Se istället till att höja kvaliteten på din träning så att du verkligen skickar en tillväxtsignal till dina muskler. Kaloriemässigt bör du inte röra dig långt ifrån kaloriebalans. Sen framöver får du göra justeringar men börja med att fokusera på träningen och då menar jag inte att du fastnar i ett teori-juckande utan på vad du faktiskt gör i gymmet.
Bortsett från progression, dvs ökning av vikter och sånt självklart..
..vad kan man mer göra för att höja kvalitén under träningen?
Finns det någon särskilt jag kan läsa? Till exempel kika på det här "robbancoleman" snackar om (kontakt, TuT etc)

Tack för din hjälp !

Commando1980
2012-02-01, 18:47
Bortsett från progression, dvs ökning av vikter och sånt självklart..
..vad kan man mer göra för att höja kvalitén under träningen?
Finns det någon särskilt jag kan läsa? Till exempel kika på det här "robbancoleman" snackar om (kontakt, TuT etc)

Tack för din hjälp !

Det finns enorma mängder information här på brädan. Mitt tips är att du får hjälp på plats av någon kunnig. Det handlar om att du kan utföra övningarna på ett korrekt sätt (inklusive 'korrekt cheating') samt att du är 'hungrig' när du tränar. Du kan ha ett vettigt upplägg teoretiskt sätt men klarar du inte av ovanstående saker så händer det inte speciellt mycket. Det finns en hel del informationsdammsugare på olika träningsforum men som i praktiken inte kan speciellt mycket om träning.

'Robbancoleman' vet jag inte hur mycket du ska lyssna på. Han verkar mest hoppa runt mellan olika former av ytterligheter. Läs hellre zbumbis inlägg. Arne Persson skriver också mycket vettigt om praktisk gymträning.

Raev
2012-02-01, 19:03
Det finns enorma mängder information här på brädan. Mitt tips är att du får hjälp på plats av någon kunnig. Det handlar om att du kan utföra övningarna på ett korrekt sätt (inklusive 'korrekt cheating') samt att du är 'hungrig' när du tränar. Du kan ha ett vettigt upplägg teoretiskt sätt men klarar du inte av ovanstående saker så händer det inte speciellt mycket. Det finns en hel del informationsdammsugare på olika träningsforum men som i praktiken inte kan speciellt mycket om träning.

'Robbancoleman' vet jag inte hur mycket du ska lyssna på. Han verkar mest hoppa runt mellan olika former av ytterligheter. Läs hellre zbumbis inlägg. Arne Persson skriver också mycket vettigt om praktisk gymträning.

Ah någon PT finns det ju tyvärr inte på mitt gym. Jag styrketränar med en kompis som är ungefär där jag är, så det är ganska begränsat på den fronten.
Men ska absolut gräva lite mer här på forumet. Tack!

mysglenn
2012-02-01, 19:11
leangains.com

ligg på ~kcal balans

ät massor med protein, ca 3kg/kg kroppsvikt

Commando1980
2012-02-01, 19:16
Ah någon PT finns det ju tyvärr inte på mitt gym. Jag styrketränar med en kompis som är ungefär där jag är, så det är ganska begränsat på den fronten.
Men ska absolut gräva lite mer här på forumet. Tack!

Leta gärna i så fall utanför ditt gym. Var inte blyg. Att få praktisk vägledning av ngn kunnig på plats kan vara guld värt. Tyvärr är många PTs totalt urusla och vet inte vad de sysslar med.

Det är träningen som man bör prioritera, kostdelen är väldigt enkel när det kommer till byggning.

Kalliban
2012-02-01, 20:00
leangains.com

ligg på ~kcal balans

ät massor med protein, ca 3kg/kg kroppsvikt

En jävla massa protein blir det :eek:

Förlåt, va tvungen :booty: :D

Raev
2012-02-01, 20:16
leangains.com

ligg på ~kcal balans

ät massor med protein, ca 3kg/kg kroppsvikt
Testade på periodisk fasta förra året, passade mig väldigt bra. Minns dock inte riktigt, hade det några speciella fördelar än att de underlättade en deff (gjorde det iaf för mig)? Eller händer de särskilda grejer med kroppen när man följer de upplägget?

Leta gärna i så fall utanför ditt gym. Var inte blyg. Att få praktisk vägledning av ngn kunnig på plats kan vara guld värt. Tyvärr är många PTs totalt urusla och vet inte vad de sysslar med.

Det är träningen som man bör prioritera, kostdelen är väldigt enkel när det kommer till byggning.
Haha, ja det är ju det som alltid gör mig så satans förvirrad. Läser man runt här och på "bodybuilding.com" så skriver folk i 50% av fallen <träningen är enkel, bara lyft vikter - det är kosten som gör resultatet> och 50% säger som du säger!
Med enkelheten kring kosten så antar jag helt enkelt att du menar äta regelbundet, mycket protein samt stort mål efter träning?


Tack för svaren båda två!

mysglenn
2012-02-07, 16:06
En jävla massa protein blir det :eek:

Förlåt, va tvungen :booty: :D

haha faaan jag brukar vara den som påpekar när andra skriver det där felet :D

3 GRAM/kg kroppsvikt hihi