handdator

Visa fullständig version : Hantelträning när man är iväg


Halldin
2004-01-13, 19:09
Hej, skulle vilja ha lite tips & goda råd när det gäller träning utan gym. Ska iväg i två veckor ifrån mitt kära gym. Har endast med mig hantlar. Finns det några bra övningar att utöva, och då menar jag inte de enkla sit-upsen och armhävningarna som man redan kan. Utan övningar för ett antal kroppsdelar. Alla dvs.

:bpump:

Megatuttarna
2004-01-13, 19:22
Originally posted by Moff
Hej, skulle vilja ha lite tips & goda råd när det gäller träning utan gym. Ska iväg i två veckor ifrån mitt kära gym. Har endast med mig hantlar. Finns det några bra övningar att utöva, och då menar jag inte de enkla sit-upsen och armhävningarna som man redan kan. Utan övningar för ett antal kroppsdelar. Alla dvs.

:bpump:

Har du kört snuskigt hårt så tycker jag du kan unna dig en veckas ledigt för att vila ut kroppen, den kvarvarande veckan har du ju hantlarna!

Finns massor ju, allt beror på hur mkt vikt du kan slänga på dina hantlar men med risk för att låta dum kolla upp alla övningar som involverar hantlar så kan du köra dem :thumbup:

Halldin
2004-01-13, 19:24
Jag kör med kolozzeums 3-dagars program. Det jag skulle vilja ha alternativ till är knäböj, bänkpress.

Hnke
2004-01-13, 19:26
hur stora e hantlarna? e det enkilos så blir det nog inte så mkt "träning"

Medusa
2004-01-13, 19:30
Biceps: Arnold curl eller alternerande hantelcurl
Triceps: Kickback eller sittande/liggande extension
Axlar: Lateral raise, rear lateral raise (baksida axlar)
Traps: Hantelshrugs
Ben: Utfall med en hantel i vardera hand
Vader: Stående vadpress med en hantel i varje hand.
Bröst: Hantelbänkpress eller hantelflyes
Rygg: Ryggresningar, hantelrodd.
Underarmar: Wrist curl

Hnke
2004-01-13, 19:32
Originally posted by Medusa
Biceps: Arnold curl


Vilken övning menar du?

shirunai
2004-01-13, 19:34
han menar en koncentrationcurl man sätter armbågen på låret och böjer fram kroppen, typ som en scottcurl fast låret blir brädan

Hnke
2004-01-13, 19:35
okej förstod att det var ngn sån.. men trodde han kanske menade stående med fokuserad armbåge..

Metal_boy_
2004-01-13, 19:47
Originally posted by shirunai
han menar en koncentrationcurl man sätter armbågen på låret och böjer fram kroppen, typ som en scottcurl fast låret blir brädan

menar han inte den där när man står framåtlutad och kör koncentrationscurl i luften? den som Arnold kör i Pumping Iron.

Hnke
2004-01-13, 19:49
Originally posted by Hnke
okej förstod att det var ngn sån.. men trodde han kanske menade stående med fokuserad armbåge..

den här... tror han menar den

Karl_alfred
2004-01-13, 19:58
När man säger arnoldcurl menar man förmodligen denna

http://thearnoldfans.com/bodybuilding/concentrationcurl.jpg

Man har icke armbåen fixerat vid knät utan man fuskar lite och gungar lite. vid koncentrationscurl har man dock armbågen mot knät/låret.

Allan
2004-01-13, 20:02
Man kan ju emellanåt träna med kroppen som motstånd.
http://b_movie.tripod.com/in_shape.htm

Sidan ser för löjlig ut, och övningarna också, men det funkar faktiskt,

allan

Hnke
2004-01-13, 20:09
Originally posted by Karl_alfred
När man säger arnoldcurl menar man förmodligen denna

http://thearnoldfans.com/bodybuilding/concentrationcurl.jpg

Man har icke armbåen fixerat vid knät utan man fuskar lite och gungar lite. vid koncentrationscurl har man dock armbågen mot knät/låret.

men du har armbågen fokuserad på en viss punkt på golvet, armbågen ska ju inte gunga o ha sig

Medusa
2004-01-13, 20:19
Arnold concentration curl är (enligt min uppfattning iaf) den där som Karl Alfred postade bild på.

Det jag menar när jag säger Arnold curl är att man kör precis som alternerande hantelcurl, fast man lyfter båda hantlarna samtidigt, om du skall göra denna får du stå mot en vägg, annars är det risk att du lutar dig bakåt.

Karl_alfred
2004-01-13, 20:23
Jag tycker det skiljer rejält mellan Arnold concentration curl och gammal hederlig koncentrationscurl. Eftersom Arnold hade ej armbågen fixerad och gungade rejält.

Medusa
2004-01-13, 20:27
Originally posted by Karl_alfred
Jag tycker det skiljer rejält mellan Arnold concentration curl och gammal hederlig koncentrationscurl. Eftersom Arnold hade ej armbågen fixerad och gungade rejält.

Jag har prövat båda två, och utifrån de relativt små erfarenheter jag har :D så tycker jag att vanlig conc. curl är bättre då armbågen är fixerad och man kan koncentrera sig helt på vikten.

Sparrisen
2004-01-13, 21:09
Jag tycker att du ska hoppa över träning helt och hållet dessa rvå veckor! Att försöka göra något halvdant brukar inte fungera. Kroppen kommer troligtvis att må bättre av vilan än av din halvdana träning. Har ett par hantlar och vill ersätta bänkpress - jösses, har du aldrig hört tlas om hantelpress? Det blir väldigt tunga resveskor att släpa runt med...!

:sleep:

Karl_alfred
2004-01-13, 21:24
Originally posted by SwedeForce
Jag tycker att du ska hoppa över träning helt och hållet dessa rvå veckor! Att försöka göra något halvdant brukar inte fungera. Kroppen kommer troligtvis att må bättre av vilan än av din halvdana träning. Har ett par hantlar och vill ersätta bänkpress - jösses, har du aldrig hört tlas om hantelpress? Det blir väldigt tunga resveskor att släpa runt med...!

:sleep: :thumbup:

z_bumbi
2004-01-13, 21:59
Originally posted by SwedeForce
Det blir väldigt tunga resveskor att släpa runt med...!


Ett klart bättre träningsredskap än hantlar. :D

btw Jag tycker också två veckor utan träning låter ganska vettigt och man tappar inte på så kort tid.
Att göra något annat aktivt är dock inte fel så man inte slammar igen helt och sen är man så grymt träningsugen när man väl kommer tillbaka till gymet.

Halldin
2004-01-13, 22:03
Det är inte jag, personligen, som har skrivit i tråden hittills :)
Men vila är nog en bra idé.

Kör väl lite simplare saker; armhävningar, sit-ups osv.

aliquis
2004-01-13, 22:55
Originally posted by Moff
Jag kör med kolozzeums 3-dagars program. Det jag skulle vilja ha alternativ till är knäböj, bänkpress.

knäböj med hantlar i armarna istället för stång bakom nacken?

utfall med hantlar?

hantelpress?

Solle
2004-01-14, 00:28
Be Jense skicka sin instruktionsvideo hur en riktig arnold-curl ska utföras. Riktigt jävla rolig :D .

Jense
2004-01-14, 00:49
haha. yes., den sitter där den ska