handdator

Visa fullständig version : Problem med "low-bar" knäböj, ont i axeln


Mjölkprotein
2012-01-26, 19:51
Hej...

Problemet kommer igen, vilade ju förut någon vecka eller två och då försvann problemet, men nu kommer det igen. Dock inte lika hemskt nu som det var då, men det är hemskt jobbigt..

Vid knäböj så gör det ont i området där stången har legat på axeln/skulderbladet/deltoid. Det sprakar även till en hel del i vänsteraxeln nu när jag försökte mig på att göra militärpress (ingen vikt med rusta-stång alá 7kg...)

Här är en bild på min stångplacering: http://img706.imageshack.us/img706/8623/img20120126185659.jpg

Brukar inte träna hemma, med den där stången eller så, men det var den enda som vi hade hemma, funkar ju bra att visa med den.
Hursomhelst, så ska jag nog ta och vila någon vecka eller så nu, sedan försöka igen.

Är det någon som har någon annan lösning? Eller någon som kanske kan gissa sig på vad det kan vara för någonting?

Gör som sagt ont precis där stången legat, mestadels på vänstersidan.

Mjölkprotein
2012-01-26, 20:29
Ingen?

Ja, jag har bråttom.

Wormzie
2012-01-26, 21:12
Att du får ont på skulderbladet/axeln efter att ha haft en tungt laddad skivstång och att det sprakar i axeln vid militärpress känns som att det borde vara två skilda problem då det inte provocerar axeln på samma sätt. Sitter smärtan på samma ställe?

Mjölkprotein
2012-01-26, 21:24
Att du får ont på skulderbladet/axeln efter att ha haft en tungt laddad skivstång och att det sprakar i axeln vid militärpress känns som att det borde vara två skilda problem då det inte provocerar axeln på samma sätt. Sitter smärtan på samma ställe?

Nej jag märkte det, precis som jag märkte det märkte jag att problemet med militärpressen inte var något problem, tror jag.

Jag tryckte tydligen upp vänstersidan ända tills det tog stopp i militärpress, därför sprakade det till. Om jag bara kör vanligt med båda händerna tills det tar stopp så gör det inget. Skit i det där militärpressproblemet...

Scratch89
2012-01-27, 08:38
Hur rörlig är du i axeln? Jag kan inte köra knäböj med låg stångplacering, dels för att jag är så stel att det kommer stråla ut i båda armarna, men också för att jag tycker att det är otroligt obehagligt att lägga den så långt ner.

Sen att det gör ont precis där stången legat är ju inte så konstigt. Du lägger en belastad stång på mjukdelar som trycker emot skelettet.

Mjölkprotein
2012-01-27, 18:27
Hur rörlig är du i axeln? Jag kan inte köra knäböj med låg stångplacering, dels för att jag är så stel att det kommer stråla ut i båda armarna, men också för att jag tycker att det är otroligt obehagligt att lägga den så långt ner.

Sen att det gör ont precis där stången legat är ju inte så konstigt. Du lägger en belastad stång på mjukdelar som trycker emot skelettet.

Jo, jag hat tänkt på att det kanske är stelhet, jag har jug väldigt dåliga stretch rutiner... Ska dra till en sjukgymnast till veckan. Känner jug fan även nu att det för ont...

Sent from my Blade using Tapatalk

willtjam
2012-01-27, 18:35
Har du prövat hålla smalare? Och bak med armbågarna. Sen ska tummen vara på samma sida som fingarna och stången ska ligga i nedre delen av handen så att det blir så lite belastning på armarna som möjligt. Kanske kan vara så att du håller upp stången med armarna så du får ont i axeln då den ligger i en konstig ställning?
Jag är ingen expert, men jag har studerat Rippetoes videos. ;)

Hetz
2012-01-27, 18:40
Svårt att svara på. Rent spontant undrar jag hur mycket du fäller med ryggen, tror att problemet kan ligga där. Jag skulle testa att sänka vikten, hålla smalare och teknikträna så att ryggen sitter.

Mjölkprotein
2012-01-27, 20:18
Har du prövat hålla smalare? Och bak med armbågarna. Sen ska tummen vara på samma sida som fingarna och stången ska ligga i nedre delen av handen så att det blir så lite belastning på armarna som möjligt. Kanske kan vara så att du håller upp stången med armarna så du får ont i axeln då den ligger i en konstig ställning?
Jag är ingen expert, men jag har studerat Rippetoes videos. ;)

Japp, men det var väldigt nyligen jag började med allt det där. Rippetoe ftw!

Jag gissar nu på någon slags inflammation i muskelfästet faktiskt, men jag vet inte än. Hoppas bara fan inte att den här sjukgymnasten är emot tunga lyft, då blir jag arg.