handdator

Visa fullständig version : Hur länge ska man acceptera ett stopp i viktnedgången?


Claust
2012-01-26, 18:05
Mors.

Lite bakgrundsfakta om mig först, för att ge en rättvis bedömning: Är en kille på 25 år som gymmar 3 ggr i veckan plus några cardiopass. Tränat i säkert tre år med olika framgångar, haft mina crashdieter (:smash:) som bara har slutat i muskelförlust och allmän misär. Så har bestämt mig för göra en långsam diet fram till sommaren (eller tills jag är nöjd) och se vilka resultat jag kan få.

Jag väger i nuläget 101 kilo på 190 cm. Mitt energibehov mellan 3000-3200 (förmodligen i underkant) uträknat genom King Grubs deffguide med en aktivitetsfaktor på 1,3 och 1,4. I nuläget ligger jag på mellan 1800-2000 under vilodagar och 2100-2300 under träningsdagar. Inne på slutet av min tredje vecka nu, har tappat 3 kilo (förmodligen mycket vätska och oväsentliga saker), men har fastnat på 101 kilo. De senaste fem dagarna har vågen visat 101, 100.7, 101, 100.8 och 101. Jag har inge problem med att det går långsamt eller jag eventuellt har kommit in på en platå, men är nyfiken hur länge ni tycker att jag ska acceptera stoppet i viktnedgången innan jag göra några ändringar i kosten?

Såklart kan jag ha gjort fel i beräkningar kcal i kosten, men ville bara höra vad ni tycker och tänker?

Med vänliga hälsningar / Claust

Sheogorath
2012-01-26, 18:07
Hur utvärderar du? Väger du dig under samma förutsättningar varje dag och jämfört sedan median- (eller medel)vikt varje vecka? Att jämföra dag till dag är helt meningslöst.

Claust
2012-01-26, 18:18
Hur utvärderar du? Väger du dig under samma förutsättningar varje dag och jämfört sedan median- (eller medel)vikt varje vecka? Att jämföra dag till dag är helt meningslöst.

Jag väger mig varje morgon efter jag varit och pissat. Så under så lika förutsättningar som möjligt. Jag brukar ta ett medelvärde kilo per dag efter en vecka, men väger mig varje dag just för se om man är på rätt väg i alla fall.

Sheogorath
2012-01-26, 18:20
Jag väger mig varje morgon efter jag varit och pissat. Så under så lika förutsättningar som möjligt. Jag brukar ta ett medelvärde kilo per dag efter en vecka, men väger mig varje dag just för se om man är på rätt väg i alla fall.

Då så. Förslag: har du inte gått ner i rätt takt på en vecka så justera ner energiintaget 100 kcal / dag för kommande vecka. Skit i dagsvikterna, titta på veckovikterna (medel-, eller ännu bättre medianvärde). Mitt tips för att ta bort lite nojja.

Camgbg
2012-01-26, 18:24
Någon/några veckor kan du nog ligga still på vågen trots att du äter på underskott. Så har det varit för mig iaf. Fast jag har inte legat på så stort underskott som 1000kcal...

Vad äter du mer specifikt?

Kan du inte lägga på lite andra mått tex midjemått också? Så ser du om det händer något alls.

Claust
2012-01-26, 18:27
Då så. Förslag: har du inte gått ner i rätt takt på en vecka så justera ner energiintaget 100 kcal / dag för kommande vecka. Skit i dagsvikterna, titta på veckovikterna (medel-, eller ännu bättre medianvärde). Mitt tips för att ta bort lite nojja.

Får väl göra så. Men en vecka är vad man bör ge det innan man gör några kostförändringar? Tar till mig det där med veckomedian, men kommer nog väga mig varje morgon i alla fall för jag vill få fram en medelvärdet av viktnedgången i slutet av deffen. Bara för att kunna utvärdera vad som en rimlig viktnedgång jag kan förvänta mig i framtiden. Tack i alla fall!

Claust
2012-01-26, 18:33
Någon/några veckor kan du nog ligga still på vågen trots att du äter på underskott. Så har det varit för mig iaf. Fast jag har inte legat på så stort underskott som 1000kcal...

Vad äter du mer specifikt?

Kan du inte lägga på lite andra mått tex midjemått också? Så ser du om det händer något alls.

Ok, skönt att höra att vikten kan jävlas lite med en vecka till vecka ;)
Jag äter uteslutande kyckling, tonfisk, keso, lax, kött och grönsaker i olika variationer. Är alltid mätt, något som jag aldrig varit tidigare under mina dieter. Drar även i mig en protein shake med 70g proteinpulver och 10g druvsocker efter träningen, ca 300 kcal.

Midjemått kan jag börja mäta, men inget jag mätt sen början av deffen. Något mer mått som är värt att notera?

Sheogorath
2012-01-26, 18:34
Får väl göra så. Men en vecka är vad man bör ge det innan man gör några kostförändringar? Tar till mig det där med veckomedian, men kommer nog väga mig varje morgon i alla fall för jag vill få fram en medelvärdet av viktnedgången i slutet av deffen. Bara för att kunna utvärdera vad som en rimlig viktnedgång jag kan förvänta mig i framtiden. Tack i alla fall!

För att få medianen av en vecka måste du fortfarande väga dig varje dag precis som du gör. Det är bara ett alternativ till medelvärde. Kräver samma "indata". Fördelen är att du får fram det mellersta värdet i veckan, "normalvärdet". Med medianen får man bort alla extremvärden, som sannolikt bara beror på olika vätskenivåer i kroppen och därmed inte är representativa för fettmängd. Man kan säga att extremvärden uppåt eller nedåt "kontaminerar" medelvärdet tycker jag. Medianen är ett säkrare värde för att jämföra skillnader i kroppsmassa. Kör man sina värden i Excel är det inte svårare att få fram median än det är att få fram medel.

Claust
2012-01-26, 18:36
För att få medianen av en vecka måste du fortfarande väga dig varje dag precis som du gör. Det är bara ett alternativ till medelvärde. Kräver samma "indata". Fördelen är att du får fram det mellersta värdet i veckan, "normalvärdet". Med medianen får man bort alla extremvärden, som sannolikt bara beror på olika vätskenivåer i kroppen och därmed inte är representativa för fettmängd. Man kan säga att extremvärden uppåt eller nedåt "kontaminerar" medelvärdet tycker jag. Medianen är ett säkrare värde för att jämföra skillnader i kroppsmassa. Kör man sina värden i Excel är det inte svårare att få fram median än det är att få fram medel.

Aight. Har allt i excel så ska väl mata in en formel som räknar ut median också. Tack för din åsikt!

willtjam
2012-01-26, 18:50
Tänk på att det kan stå stilla i veckor innan det händer nåt. Här har du lite läsning för att lugna dig: http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/of-whooshes-and-squishy-fat.html

Claust
2012-01-26, 19:29
Tänk på att det kan stå stilla i veckor innan det händer nåt. Här har du lite läsning för att lugna dig: http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/of-whooshes-and-squishy-fat.html

Skall läsas!

Claust
2012-01-27, 00:20
Skall läsas!

Intressant läsning, får se om det blir något ändring till söndag morgon!