handdator

Visa fullständig version : Brösten som ökar i volym men inte i styrka


hajder
2004-01-13, 19:08
Tja!

Det är så att jag har märkt av att min styrka i brösten verkligen är efter. Volymen på brösten ökar men inte min styrka. Ligger kvar på samma träningsvikt pass efter pass. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, vill inte pilla så mycket i schemat eftersom det funkar så bra i övrigt.

Korgull
2004-01-13, 19:15
Variera övninger! Mina bröst ökar ständigt i styrka, men vägrar öka i muskler. Mest fettansamling...

hajder
2004-01-13, 19:16
Visst, ska jag variera bänkpressen? :).

Hnke
2004-01-13, 19:25
vad kör du för ngt bara bänk lr? kör med hantlar, flys eller andra övningar som tar på bröst

hajder
2004-01-13, 19:29
kör vanlig bänk och sne bänk.

Men bänk ska väl bygga styrka också?

Hnke
2004-01-13, 19:34
det e olika för alla, kör ett tag med hantlar, kör flys, cablecross, pec-dec, prss i maskin, finns många andra förutom bänken..

O.W.
2004-01-13, 19:39
Det kan kanske bero på hur många reps du gör per set.

Om man tar det lite generellt så är det så här

Färre reps = styrka, explosivitet

Flera reps = volym

Ännu fler reps = muskelkonditionsträning

Vir
2004-01-13, 19:43
Kör dips efter ett bänk pass. Ger jättebra resultat för mig.
-R

hajder
2004-01-13, 20:08
Nej.

Kör bröst, axlar & triceps just nu. Dips skulle ta ut mig för mycket

Vir
2004-01-13, 20:21
Om du tar en titt på mitt schema.
Mån: Bröst, triceps
Tis: Rygg, mage
Ons: vila
Tor: Ben
Fre: Axlar, biceps

Funkar för mig.
När jag kör bröst och tricpes kör jag 4 set rak bänk, 3 set snebänk och 3 set dips. Sen kör jag 3 set bänkdips för att chocka triceps rejält.

Har fått väldigt mycke styrka genom att köra dipsen.
-R

Karl_alfred
2004-01-13, 20:25
Kör mycket lågrep om du vill öka i styrka så enkelt är det! ca 3 min vila mellan seten också skadar inte om du vill bli stark.

Medusa
2004-01-13, 20:33
Originally posted by hajder
kör vanlig bänk och sne bänk.

Men bänk ska väl bygga styrka också?

Bänk bygger styrka givetvis. Men grundprincipen för att du skall stimulera tillväxt är att du tar muskeln till failure, problemet med bänkpress är att det finns mindre, vekare muskler, s.k svaga länkar som failar innan de större bröstmusklerna gör det, ex triceps eller posterior deltoids. Resultat blir att du tvingas sluta innan bröstet har nått failure, endats blivit utröttat.
Det jag tycker du borde göra är att lägga till en isolationsövning för pecsen som du gör innan bänkpressen, fördelaktigen Flyes i maskin eftersom du då kan köra till total failure utan risken som finns med hantelflyes, att du tappar hantlarna eller släpper ner dom för hastigt vilket kan skada dina fästen.

Det är vad jag skulle testa, nu vet jag inte hur det är med dig, men känn dig fram och se om det är triceps som ger upp först.

lauria
2004-01-13, 20:41
Tjena!! Om du vill öka styrka så ska du variera repsen, ta en period när du bara kör 4-6 reps.
Och när det gäller övningar http://www.*******.se/styrke_traning/ovnings_guide/ovningar_introduktion.asp



///Tobbe

hajder
2004-01-13, 20:48
Ahh ok..jo ska prova att ändra repsantalet.
Kör enligt z_bumbis utmärka schema så jag behöver inget nytt :). Tråkigt att det ska krånga med brösten bara. Men imorrn börjar jag köra igen efter viloveckan, får se hur det går.

Karl_alfred
2004-01-13, 21:26
Originally posted by lauria
Tjena!! Om du vill öka styrka så ska du variera repsen, ta en period när du bara kör 4-6 reps.
Och när det gäller övningar http://www.*******.se/styrke_traning/ovnings_guide/ovningar_introduktion.asp



///Tobbe

vill man bli stark måste man köra maxstyrka. det får man inte av några 4-6 reps. Sen är inte AST hemsidan något bra exempel på övningar och så eftersom de utför övningarna fel i nästan 8 av 10 fall.

Karl_alfred
2004-01-13, 21:29
Originally posted by Medusa


Bänk bygger styrka givetvis. Men grundprincipen för att du skall stimulera tillväxt är att du tar muskeln till failure, problemet med bänkpress är att det finns mindre, vekare muskler, s.k svaga länkar som failar innan de större bröstmusklerna gör det, ex triceps eller posterior deltoids. Resultat blir att du tvingas sluta innan bröstet har nått failure, endats blivit utröttat.
Det jag tycker du borde göra är att lägga till en isolationsövning för pecsen som du gör innan bänkpressen, fördelaktigen Flyes i maskin eftersom du då kan köra till total failure utan risken som finns med hantelflyes, att du tappar hantlarna eller släpper ner dom för hastigt vilket kan skada dina fästen.

Det är vad jag skulle testa, nu vet jag inte hur det är med dig, men känn dig fram och se om det är triceps som ger upp först.

visst kan man köra så men vad jag förstod hade han lätt att öka i volym och inte i styrka. Alltså bör han satsa på lågrep i bänkpressen. Med lång vila mellan seten.

Medusa
2004-01-13, 21:37
Originally posted by Karl_alfred


visst kan man köra så men vad jag förstod hade han lätt att öka i volym och inte i styrka. Alltså bör han satsa på lågrep i bänkpressen. Med lång vila mellan seten.

Det var luddigt formulerat av mig, jag menar att han skall köra en isolation övn med lågt repstal till failure, sedan vila, och köra ett set lågrep bänkpress till failure. :thumbup:

Johan O
2004-01-13, 21:38
Varför så insnöad på just bänkpress? Är det för att skryta om hur mycket du "bänkar" för polarna eller?

Variation förnöjer!

Medusa
2004-01-13, 21:46
Originally posted by Johan O
Varför så insnöad på just bänkpress? Är det för att skryta om hur mycket du "bänkar" för polarna eller?

Variation förnöjer!

Det är en av de absolut bästa övningarna du kan köra för överkroppen, därför att den involverar såpass många muskler. Det finns ju först och främst pecs, triceps och delts (de främsta) som utför dynamiskt arbete, positivt och negativt, men det finns även muskler som fungerar som stabilisatorer (statiskt arbete), dessutom tror jag ( är inte säker ) att det finns studier som visar på högre halter testosteron i kroppen till följd av basövningar.

Det finns någonting som kallas indirekt effekt, dvs även muskler som inte arbetar växer, jag kan inte förklara det, men det finns där, och det händer.

Ex, man utförade en studie där objekten endast fick köra knäböj, ingenting annat. Efter testperioden så tog man kroppsmått, och fann att även deras armar bla hade vuxit och ökat i styrka.

Därför skall man ha med bänkpress! :thumbup:

Karl_alfred
2004-01-13, 21:48
Originally posted by Medusa


Det var luddigt formulerat av mig, jag menar att han skall köra en isolation övn med lågt repstal till failure, sedan vila, och köra ett set lågrep bänkpress till failure. :thumbup:

Eftersom bänkpressen är en övning som ger väldigt mycket styrka tycker i allafall jag att han ska börja med den om han vill bli stark. Sen behöver man ingen isolation innan denna. Man blir jädrans stark ändå. Isolation kan han ju köra i slutet för att riktigt jobba med pecsen. Även om man nu också ska mestadels jobba med dem i bänken också.

Men alla är naturligtvis olika och svarar därför olika på olika träningsformer.

z_bumbi
2004-01-13, 21:48
Sänk antalet repetioner i bänken under en månad och se om det gör någon skillnad sen när du går tillbaka till de vanliga repetionern. Du har ju kört ett tag så att köra t ex 4*5 en period borde inte vara några problem.
Kommer dock inte ihåg exakt hur länge du kört då mina pm av någon anledning har behagat att försvinna för gott.

Sen vet jag inte så mycket vad det kan vara just i ditt fall, ökar du i volym så är det ju något som går bra i alla fall. :)

Karl_alfred
2004-01-13, 21:50
Originally posted by Medusa


Det är en av de absolut bästa övningarna du kan köra för överkroppen, därför att den involverar såpass många muskler. Det finns ju först och främst pecs, triceps och delts (de främsta) som utför dynamiskt arbete, positivt och negativt, men det finns även muskler som fungerar som stabilisatorer (statiskt arbete), dessutom tror jag ( är inte säker ) att det finns studier som visar på högre halter testosteron i kroppen till följd av basövningar.

Det finns någonting som kallas indirekt effekt, dvs även muskler som inte arbetar växer, jag kan inte förklara det, men det finns där, och det händer.

Ex, man utförade en studie där objekten endast fick köra knäböj, ingenting annat. Efter testperioden så tog man kroppsmått, och fann att även deras armar bla hade vuxit och ökat i styrka.

Därför skall man ha med bänkpress! :thumbup:

:thumbup:

Karl_alfred
2004-01-13, 21:51
Originally posted by Johan O
Varför så insnöad på just bänkpress? Är det för att skryta om hur mycket du "bänkar" för polarna eller?

Variation förnöjer!

Han ville bli stark. och av bänken blir man stark. Vad är problemet?

Karl_alfred
2004-01-13, 21:54
Originally posted by z_bumbi
Sänk antalet repetioner i bänken under en månad och se om det gör någon skillnad sen när du går tillbaka till de vanliga repetionern. Du har ju kört ett tag så att köra t ex 4*5 en period borde inte vara några problem.
Kommer dock inte ihåg exakt hur länge du kört då mina pm av någon anledning har behagat att försvinna för gott.

Sen vet jag inte så mycket vad det kan vara just i ditt fall, ökar du i volym så är det ju något som går bra i alla fall. :)

tycker även han ska gå ner på singlar och lågreps eftersom han ville bli stark. Övningsutförandet behöver inte bli lidande av det. Jag kör mycket sånt och har inte tummat på utförandet ett dugg. Å styrkan har blivit markant bättre.

hajder
2004-01-13, 22:08
Originally posted by z_bumbi
Sänk antalet repetioner i bänken under en månad och se om det gör någon skillnad sen när du går tillbaka till de vanliga repetionern. Du har ju kört ett tag så att köra t ex 4*5 en period borde inte vara några problem.
Kommer dock inte ihåg exakt hur länge du kört då mina pm av någon anledning har behagat att försvinna för gott.

Sen vet jag inte så mycket vad det kan vara just i ditt fall, ökar du i volym så är det ju något som går bra i alla fall. :)

Jag har kört sen sep med ditt schema. Men jag ska börja köra lite lätt 2-3 veckor nu eftersom jag haft vilovecka, efter det får jag se vad som händer.

Tack alla ni andra för svaren

z_bumbi
2004-01-13, 22:13
hajder: Så var det ja.

aliquis
2004-01-13, 22:49
Originally posted by hajder
Nej.

Kör bröst, axlar & triceps just nu. Dips skulle ta ut mig för mycket

vad är så fel med att låta dips vara både bröst, axlar o triceps i ett? dips är ju underbara.

nordland
2004-01-14, 08:11
be någon bänkpressare eller styrkelyftare lägga upp ett bänkprogram åt dig så ska du se att du kommer att öka, SNABBT!!! Det är det smartaste jag gjort för min träning.

z_bumbi
2004-01-14, 10:01
nordland: Även om du inte har tränat så länge?
Iofs är ju 5*5 vad de flesta styrkelyftare jag stött på rekommenderar för nybörjare så skillnaden är ju inte ofantlig.

Jense
2004-01-14, 12:41
kör 5 reppare och försök öka maximalt till varje pass.