handdator

Visa fullständig version : Känselbortfall i smalbenet


don ramon
2012-01-26, 16:16
Jag genomgick en främre korsbandsoperation för 3 månader sedan där man använde sig av en av mina hamstringsenor för att skapa ett nytt korsband.

Cirka två veckor efter min operation fick jag en smäll på insidan av knät. Ungefär på det ställe där min hamstringsena en gång fäste kan jag tänka mig. Det kändes iaf som om en blixt/elektricitet sköt ner genom smalbenet och ner mot foten. Det gjorde initialt väldigt ont men gick över fort. Det som därefter hände var att jag tappade känseln över framsidan på smalbenet/skenbenet och ner mot den inre fotknölen.

Nu har det gått 2,5 månad och känseln har varken blivit bättre eller sämre.

Shit happens, eller?

SkyA
2012-01-26, 21:04
Inget ovanligt alls med känselbortfall efter knäoperationer, ibland kommer det tillbaka eller blir bättre efter en tid men kan ta ngt år.

Ta tillfället och fråga din sjukgymnast (vilken förutsätter du har en löpande kontakt med) om du är orolig eller undrar mer.

Scratch89
2012-01-27, 08:35
Gå till en neurolog eller sjukgymnast som är duktig på nervskador. Det kan vara mer saker som krånglar. Nervskador ska man inte leka med.

don ramon
2012-01-27, 10:02
OK, ska komma ihåg att prata med min sjukgymnast. Får hoppas det släpper någon gång. Irriterande att hitta blåmärken på benet när man inte känt av att man slagit i något.

grimfish
2012-01-27, 10:04
Jag röstar för ett vårdcentralsbesök.

frosch
2012-01-27, 11:22
Har opererat in nytt korsband i knät två gånger; patellar och hamstring. Efter andra operationen(hamstring 2 år sedan) har jag fortfarande nedsatt känsla på framsidan av smalbenet.
Det är normalt eftersom herr dorktor oftast skär av nerver när han opererar. Känseln kommer tillbaka men det tar ett bra tag innan nervtrådarna växer ihop igen.

Något jag märkte efter hamstringoperation så var det väldigt lätt att få mindre muskelbristningar i baksida lår. Hände flera gånger bland annat när jag skulle gå upp för en trottoarkant så small det bara till..

Om du ni inte fick en rejäl smäll så ligger mina två cent på en mindre muskelbristning..