handdator

Visa fullständig version : Blivit lurad på Tradera


Dirty South
2012-01-26, 12:15
Hej,

Jag köpte ett grafikfort för cirka 2000 kronor på tradera, ett Radeon 6950.

Säljaren skickade paketet REK med Schenker och jag hämtade ut paketet idag, i paketet låg det ett gammalt grafikkort värt max 100 kronor.

Vad ska jag göra? Jag har kontaktat säljaren men inte fått något svar. Hur ska jag bevisa att jag inte fått rätt grafikkort? Han kan ju bevisa att han skickat det iaf.

Snobbe
2012-01-26, 12:18
Tror tyvärr inte du kan göra så mycket, anmäl till tradera och kanske få hans konto bannat men det är väl det...

Dirty South
2012-01-26, 12:20
Tror tyvärr inte du kan göra så mycket, anmäl till tradera och kanske få hans konto bannat men det är väl det...

Så jag kan inte polisanmäla eller något?

Nitrometan
2012-01-26, 12:24
Så jag kan inte polisanmäla eller något?

Klart att du kan.

ceejay
2012-01-26, 12:24
Läs på tradera.com kanske?

Dom har någon sorts supportchat öppen 15-22
http://www.tradera.com/portals/Sakerhet.aspx?NodeID=6274

Det bästa du kan göra är att ta kontakt med dom och se hur du ska ta dig vidare därifrån.

jag blir sur när jag hör om detta :S

ceejay
2012-01-26, 12:27
Råd vid polisanmälan

Vi uppmanar alla medlemmar som blir utsatta för bedrägeri, konto-/identitetstöld eller liknande att alltid göra en polisanmälan. Polisen har telefonnummer 114 14.

För att Polisen ska kunna hjälpa dig behöver du ange följande uppgifter:

Information om annonsen såsom objektsnummer, beskrivning osv.
Säljarens alias
Vinnarmail
Eventuella mailkonversationer
Information om betalningen av objektet

Morty
2012-01-26, 12:28
Så jag kan inte polisanmäla eller något?

Låter ju som ett tvättäkta bedrägeri. Om det är skickat med Schenker så har du ju namn.

Dirty South
2012-01-26, 12:29
Klart att du kan.

Råd vid polisanmälan

Vi uppmanar alla medlemmar som blir utsatta för bedrägeri, konto-/identitetstöld eller liknande att alltid göra en polisanmälan. Polisen har telefonnummer 114 14.

För att Polisen ska kunna hjälpa dig behöver du ange följande uppgifter:

Information om annonsen såsom objektsnummer, beskrivning osv.
Säljarens alias
Vinnarmail
Eventuella mailkonversationer
Information om betalningen av objektet


Tack för svaren.

Känns ju ändå som att det inte kommer att hända något genom polisanmälning då han bara kan hävda att han skicka rätt kort.

Om jag säger att jag fått fel kort står det ord mot ord.. :(

Dreas
2012-01-26, 12:50
Tack för svaren.

Känns ju ändå som att det inte kommer att hända något genom polisanmälning då han bara kan hävda att han skicka rätt kort.

Om jag säger att jag fått fel kort står det ord mot ord.. :(Anmäl killen.

Sånt ska inte få gå ostraffat.

Inte för att jag tror polisen tar fingeravtryck på grafikkortet men det lär finnas det på det.

Att köpa saker på tradera ifrån personer med lite omdömen är inte så bra heller.

Mart|n
2012-01-26, 12:53
Vart bor personen i fråga?

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

Kimball
2012-01-26, 13:43
Har personen i fråga inte fått fler anmälningar på sig än din är det rätt kört. Krävs att många anmäler för att polisen öht ska bry sig om det.

Dirty South
2012-01-26, 14:06
Vart bor personen i fråga?

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

Småland.

Har personen i fråga inte fått fler anmälningar på sig än din är det rätt kört. Krävs att många anmäler för att polisen öht ska bry sig om det.

Är det så? Fan vad synd, grejen är ju att det är nästintill omöjligt för mig att verkligen bevisa att jag inte fått rätt vara då det lika gärna kan vara jag som ljuger för att få mina pengar tillbaka. :/

Han kan ju dra in vittnen och säga att den personen var med han från det att han packade varan tills det att han skickade den, gah kommer nog inte få tillbaka några pengar.

hahavaffan
2012-01-26, 14:09
Är det så? Fan vad synd, grejen är ju att det är nästintill omöjligt för mig att verkligen bevisa att jag inte fått rätt vara då det lika gärna kan vara jag som ljuger för att få mina pengar tillbaka. :/Visst är det så :(

Jag köpte vad jag trodde var en helt ny och rätt ovanlig front-grill till min bil på Tradera, och fick hem en trasig gammal jävla dussingrill som kostar en tjuga på skroten. Mitt vinnande bud var visserligen bara runt 500kr, så min förlust var ju lite lättare att svälja än din. Jag mailade fittan, men han påstod att nån på Posten måste ha bytt ut den... troligt! Tradera kunde inte heller göra mycket, då det var ord mot ord.

Dirty South
2012-01-26, 14:11
Visst är det så :(

Jag köpte vad jag trodde var en helt ny och rätt ovanlig front-grill till min bil på Tradera, och fick hem en trasig gammal jävla dussingrill som kostar en tjuga på skroten. Mitt vinnande bud var visserligen bara runt 500kr, så min förlust var ju lite lättare att svälja än din. Jag mailade fittan, men han påstod att nån på Posten måste ha bytt ut den... troligt! Tradera kunde inte heller göra mycket, då det var ord mot ord.

Ja, tråkigt som fasiken :(

Jättetroligt att någon på Posten byter ut försändelser *screwy*

Som jag sa innan, påstår han att han har vittnen är det väl i princip omöjligt för mig?

buckla
2012-01-26, 14:18
Ja, tråkigt som fasiken :(

Jättetroligt att någon på Posten byter ut försändelser *screwy*

Som jag sa innan, påstår han att han har vittnen är det väl i princip omöjligt för mig?

Kanske inte, kan ju vara en känd bedragare.

Sniggel
2012-01-26, 14:18
Har personen i fråga inte fått fler anmälningar på sig än din är det rätt kört. Krävs att många anmäler för att polisen öht ska bry sig om det.

Vilket ju är en ordentligt bra anledning för att anmäla!

Dirty South
2012-01-26, 14:34
Kanske inte, kan ju vara en känd bedragare.

Hur stor chans har jag om detta är första gången han lurar någon då? Har du någon aning?

Kabuto
2012-01-26, 14:45
Varför köpte du inte ett nytt 6950 för samma pris??

Nordenator
2012-01-26, 14:49
Hur stor chans har jag om detta är första gången han lurar någon då? Har du någon aning?

Någon gång ska väl vara den första? Även om du inte får tillbaka dina pengar är det ju värt att göra en anmälning. Nästa gång kanske det blir enklare att sätta dit den fan.

Dirty South
2012-01-26, 15:15
Varför köpte du inte ett nytt 6950 för samma pris??

Det kortet jag köpte kostar 2500 som minst.

Någon gång ska väl vara den första? Även om du inte får tillbaka dina pengar är det ju värt att göra en anmälning. Nästa gång kanske det blir enklare att sätta dit den fan.

Det är sant, känns bara jobbigt att gå igenom(förhör osv?) allt om jag ändå inte får några pengar tillbaka..

teargaz
2012-01-26, 16:07
Du kan också ha vittnen på vad som låg i paketet när du öppnade det.

Ni som petar på Dirty South och säger att HAN borde ha gjort annorlunda kan ju gå och kamma er.

Kontakta säljaren om han inte erkänner att han har gjort fel så anmäler du. (Han kan ju faktiskt ha gjort ett misstag och skickat fel kort till fel snubbe om han krängde flera samtidigt) Rätt ska va rätt.
Lägg energin på en polisanmälan. Du verkar ju ha lite ork i alla fall efter som du vill ventilera det :)

Kimball
2012-01-26, 16:14
Vilket ju är en ordentligt bra anledning för att anmäla!

Haha jo, absolut. Menade bara att han inte ska ha allt för höga förhoppningar :/

Hur stor chans har jag om detta är första gången han lurar någon då? Har du någon aning?

Noll. Varit med om det två gånger själv, som tur var handlade det dom gångerna om större grupper som lurade folk, så de sattes dit efter 1½ år ungefär båda gångerna. Men vid första anmälan fick jag det svart på vitt att det är ungefär lika intressant för polsen som en cykelstöld om det bara handlar om en enstaka anmälan.

Klart du ska anmäla, dock!

Dirty South
2012-01-26, 16:25
Haha jo, absolut. Menade bara att han inte ska ha allt för höga förhoppningar :/



Noll. Varit med om det två gånger själv, som tur var handlade det dom gångerna om större grupper som lurade folk, så de sattes dit efter 1½ år ungefär båda gångerna. Men vid första anmälan fick jag det svart på vitt att det är ungefär lika intressant för polsen som en cykelstöld om det bara handlar om en enstaka anmälan.

Klart du ska anmäla, dock!

Han har svarat på ett mail och sagt att han skickade rätt kort.. Får nog anmäla ändå, kommer polisen ens att kontakta honom?

kaer
2012-01-26, 16:58
Har du googlat hans namn/nick? Bedragare brukar väl bli uthängda rätt snabbt?

z_bumbi
2012-01-26, 17:05
Det är sant, känns bara jobbigt att gå igenom(förhör osv?) allt om jag ändå inte får några pengar tillbaka..

Om det går så långt som till förhör så har polisen i alla fall börjat nysta i det hela dvs chansen att du får dina pengar borde öka.

noob76
2012-01-26, 18:20
Fan vad fult !

Har personen många dåliga omdömen ? Jag har köpt och sålt saker på tradera ibland och de som har genomgående bra omdömen verkar vara seriösa, men jag kan ha haft tur också.

Det är nog tveksamt om polisen kommer att lägga ner några större resurser på detta, man undrar VAD de lägger ner resurser på..., är bedragaren härdad så lär han fortsätta hävda sin oskuld i polisförhör.

Vad är länken till auktionen ? Så man själv inte budar av den säljaren.

mattepatte
2012-01-26, 18:51
Jag hade aldrig köpt något på internet från någon som inte har extremt mycket och bara bra omdömen.
Sen i ditt fall hade jag ringt till både tradera och polisen och frågat vad som behövs göras för att få vilket resultat och sen bestämma mig för om det är värt det eller inte.

David Brent
2012-01-26, 19:43
Jag hade aldrig köpt något på internet från någon som inte har extremt mycket och bara bra omdömen.
Sen i ditt fall hade jag ringt till både tradera och polisen och frågat vad som behövs göras för att få vilket resultat och sen bestämma mig för om det är värt det eller inte.

Fungerar inte alltid det heller. Var några som sålde billiga saker länge på tradera och fick massor av positiva omdömen för att därefter börja sälja ipads med mera billigt och inte leverera en enda.

Dirty South
2012-01-26, 20:26
Om det går så långt som till förhör så har polisen i alla fall börjat nysta i det hela dvs chansen att du får dina pengar borde öka.

Jo så är det ju, men hur stor chans är det att polisen ens tar kontakt med honom? Hur stor är chansen när jag ringer och anmäler att de ens startar någon undersökning? Är inte så insatt vet inte vad allt heter. :D

Fan vad fult !

Har personen många dåliga omdömen ? Jag har köpt och sålt saker på tradera ibland och de som har genomgående bra omdömen verkar vara seriösa, men jag kan ha haft tur också.

Det är nog tveksamt om polisen kommer att lägga ner några större resurser på detta, man undrar VAD de lägger ner resurser på..., är bedragaren härdad så lär han fortsätta hävda sin oskuld i polisförhör.

Vad är länken till auktionen ? Så man själv inte budar av den säljaren.

Jo det är ju sant iofs, han hade bra omdömen därför jag inte trodde något dåligt skulle hända. Väljer att inte hänga ut honom fören jag polisanmält, se om han svarar under/efter helgen kanske :)

Hades
2012-01-26, 20:35
Det går ju även att vända sig till Kronofogdemyndigheten eller tingsrätt, även om en sån process kan ta tid och dina chanser att faktiskt få några pengar antagligen är liten. Det kostar några hundra också.

Eiken
2012-01-26, 20:39
https://www.payson.se/tjänster/paysongaranti

Sjukt bra. Dock 5% avgift som man som köpare får betala men man slipper iaf bli lurad.

buckla
2012-01-26, 20:44
Hur stor chans har jag om detta är första gången han lurar någon då? Har du någon aning?

Nej tyvärr, kanske Tradera support kan svara på?

Angel
2012-01-26, 20:46
Vad du frågar hur stor chansen är på allt hela tiden. Vill du inte anmäla så gör inte det.

chidde
2012-01-27, 00:35
Vad du frågar hur stor chansen är på allt hela tiden. Vill du inte anmäla så gör inte det.

+1

jag vill inte stro salt pa saren pa nat vis men jag tycker att ditt agerande ar under all kritik, det ar nastan sa att du fortjanar att bli lurad pga foljande anledningar

1. du borde ha kopt ett nytt grafikkort som nan sa, plusminus 500 kr kanns inte vart att spara nar det kommer till sana grejer. jag respekterar att alla mer eller mindre har olika manadsbudgeter for nojen i manaden men 500 pix kan man latt spara in pa annat, hade kortet kostat halva nypriset sa kanske man hade kunnat diskutera det

2. du gjorde helt ratt i att konfrontera saljaren och ge honom en chans att forklara, fine... den chansen har han fatt och nu ar det din tur. for 2000 kr hade jag gjort allt for att smutskasta den har personen, lite valuta ska man ha for pengarna. han hade for det forsta fatt daligt omdome av mig direkt pa Tradera och sen hade jag polisanmalt det samtidigt som jag hade hangt ut honom pa internet med namn, adress, telefonnummer... rubbet!!

"vanta med att jag har gjort polisanmalan innan jag hanger ut honom" ar rent ut sagt ett klent agerande, ingen stake alls i det och faktumet att du sitter dar och funderar over om det ar "lont" att gora nat at det ar ratt sjukt. det ar just den svenssonmentaliteten som bedragarna livnar sig pa. de kommer undan for att nagon inte "orkar" eller kanner att det inte ar "lont" att gora nat for man anda ar 2000 kr minus i kassan vilket fall som helst

som brottsoffer tycker jag minsann att det ar den enskildes plikt att anmala for att hindra andra fran att drabbas av samma ode. tank pa alla valdtaktsfall som sker i det har landet, hur hade det sett ut om alla kvinnor var radda och satt hemma och latsades som ingenting? garningsmannen hade gatt fria och begatt nya brott

Stoltz
2012-01-27, 01:09
Vad du frågar hur stor chansen är på allt hela tiden. Vill du inte anmäla så gör inte det.

Det roliga är att jag har inte sett den enda intelligenta frågan i sammanhanget postas i tråden, och det är ju konstigt nog den frågan som torde vara mest uppenbar för trådstartaren.

Nämligen, hur stor är chansen att han får tillbaka pengarna om han inte anmäler?

Jag tror inte att jag behöver skriva svaret, det krävs inte allt för stor tankekapacitet för att förstå det.

John M
2012-01-27, 01:11
Klassiskt upfront-payment-scam. Sannolikt så blir det ett polisförhör för dig om 6 månader som tar 5 minuter, du får sannolikt inte pengarna tillbaka.

Bor snubben i närheten av dig?2

hallar
2012-01-27, 05:55
Polisanmäl helt klart. Det tycker jag man skall göra mera. Sedan kanske de får in ett par tre polisanmälningar på killen och så gör de slag i saken. Finns inte så mycket annat du kan göra.

Nu konsulterat med sambo som är jurist och blivande advokat är det helt ok att hota med polisanmälan om han inte betalar tillbaka. Det får man göra om ett brott är begånget. Dock får man inte hota med polisanmälan om inget brott är begånget.