handdator

Visa fullständig version : Bästa muskelbyggande resultatet: Traditionell bulk VS ABCDE?


DroopySWE
2012-01-26, 01:47
Hej :)

Jag drivs av en manisk vilja att nå så mkt massa till i sommar och tänkte sikta på att nå max massa utan att lägga på mig mer fett än jag har nu. Detta skall göras på ca 20 veckor. Men under denna tid kan jag lägga på mig fett, så länge jag går ned till samma fettnivå till i mitten/slutet av juni när dessa 20 veckorna gått :)

Så, vad är bäst? Traditionell bulk i 10 veckor följt av en lika hård deff i 10 veckor? Eller cykliska ABCDE-liknande ätvanor?

Alla tips välkomna! Är villig att testa allt för att nå max massa helt enkelt :) Kan låta löjligt, men så är det!

DroopySWE
2012-01-26, 02:31
Okej, efter att ha lusläst en del så har jag bestämt mig för att köra ABCDE. Tänkte köra 2 veckor med 800 kaloriers bulk följt av 2 veckor med lika stor deff.

Tänkte bara kolla, senaste 3 dagarna för mig har sett ut så här: Dag 1: bulk ~500 kcal, dag 2: balans, dag 3: bulk minst 1500 kcal. Borde jag kanske köra några dagars deff och sen hoppa på 800 kaloriers bulk när en ny cykel i träningsschemat uppenbarar sig? (om 3 dagar) Eller är det bara att köra på nu? Tänkte insulinnivåer etc jag läst om.

Alla tips välkomna :)

Morty
2012-01-26, 09:31
Du kan ju inte läst här på brädan om ABCDE iaf! King Grub har dementerat metoden: Vi måste underkasta oss. Om du gör fel kommer du att bli Judas.
Fattade du inte varför jag drog underliga paralleller? Tryck här. (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=178445)

daloatf
2012-01-26, 09:58
Gör som jag skrev på PM till dig.

Bulka 14 veckor med +300kcal och sedan kör du en kontrollerad deff de resterande veckorna.

Nitrometan
2012-01-26, 10:59
ABCDE gör dig bara fet. Låt bli det.

Sniggel
2012-01-26, 11:06
Äh, kör överskott på träningsdagar och balans eller måttligt underskott på vilodagar. 3g protein/kg kroppsvikt. Sen beroende på hur mycket du går upp så börjar du dieten i lagom tid :P

Morrris
2012-01-26, 11:08
Kör överskott på vilodagarna och balans eller måttligt underskott på träningsdagarna.

Kimkay
2012-01-26, 12:49
Kör överskott på vilodagarna och balans eller måttligt underskott på träningsdagarna.

hmmmm......:D

Masterpan
2012-01-26, 14:45
Borde inte underskott på träningsdagar med hög % mat efter passet och överskott på vilodagar vara bättre? På efter träning är ju MPS aminosyreberoende och på vilodagar energiberoende

Morrris
2012-01-26, 14:53
Undrar också hur Sniggel tänker. Eller mest hur han upplever det. Jag tycker mig ha bättre återhämtning och mindre svårt att tvinga i mig maten om jag överäter på vilodagarna.

Sniggel
2012-01-26, 15:14
Undrar också hur Sniggel tänker. Eller mest hur han upplever det. Jag tycker mig ha bättre återhämtning och mindre svårt att tvinga i mig maten om jag överäter på vilodagarna.

Ja ok det kanske finns många argument till varför överskott på tränignsdagar är en god idé (och då mestadels pga vad som äts efter träning).

Hur man upplever det är självklart viktigt det också. Jag har lättare för att äta efter träning men vet att många har svårt med det. Frågan är om det spelar så himla mycket roll egentligen. De praktiska parametrarna är förstås viktiga. T ex att man inte gör något som känns onaturligt (pressa i sig mat när man är mätt och avstå när man är hungrig) eller att man gör något som man upplever försämrar ens prestation (T ex att fasta före träning för att vara "en PF:are").

Det var mest en generell rekommendation men om det inte passar individen så är det ju dumt att följa.

midwinterholes
2012-01-26, 21:37
Hets-bulkande kommer leda till hets-deffande och när jag gör så så slutar det med knappt några ökningar alls.

Inse att det tar tid. Lägg dig så du går upp 0,5 - 1 kg i månaden. När det väl är dags för deff ha tålamod. Jag har lagt mig på -500/dag sist och det var solklart den mest lyckade viktnedgången. Bibehållen styrka eller svaga ökningar, gott humör, "endast" fett försvinner. Att verkligen lära mig att inte ha bråttom har gett mig mycket i min träning.

difeddy
2012-01-26, 21:41
Är det verkligen bättre att äta mer under vilodagarna och låta träningsdagarna vara på balans/underskott (beroende på om man dietar eller går upp i vikt)?

Morrris
2012-01-26, 23:39
Är det verkligen bättre att äta mer under vilodagarna och låta träningsdagarna vara på balans/underskott (beroende på om man dietar eller går upp i vikt)?

Bättre för vad?

regus
2012-01-27, 00:24
Aminosyrakänsligheten (är det ett ord?) är större 24H efter träning. Kan det då vara tämligen optimalt att trycka i sig ett överskott ett dygn efter träningen?

exempelvis
Dag 1 träning 18.00, efter 1800- ät
dag 2 ääät till 1800-ge fan i att äta så mycket efter
Dag 3 ge fan i att äta så mycket, träna 1800 ät mycket efter
etc.

difeddy
2012-01-27, 23:21
Bättre för vad?

Tänkte skriva mer men datorn laggade upp och inlägget skickades i alla fall. :)

Tänkte bara på återhämtningen, hur hög optigraden är, etc.