handdator

Visa fullständig version : GI-metoden


Kaggsmurfen
2012-01-25, 15:08
Jag har just börjat med GI-metoden för jag är trött på att bara ha en stor magruta så att säga. Den här veckan är planen att besöka gymmet minst en gång om dagen för konditions- och styrketräning. Primärmålet är att bli av med kulan, mitt nuvarande midjemått är 106 cm och målet är att gå ner till ungefär 92. Förutsatt att jag följer GI-metoden till 100 % (förutom kaviaren på ägget, överlever inte utan det) och tränar fyra till fem gånger i veckan (brukar köra en timme spinning i intervaller varje träningspass uppdelat i en halvtimme vardera som uppvärmning och avslutning), går det att ställa en ungefärlig prognos på hur lång tid det kan tänkas ta tills jag når det målet? Hinner jag få till strandkroppen till sommaren?

Sniggel
2012-01-25, 15:12
1. Fel forum
2. Är det "aftonbladets GI-metod"? GI handlar om att äta kolhydrater med lägre GI, inte att utesluta kolhydrater.
3. GI-metoden är en korkad metod. GI spelar ingen roll för viktnedgång. Det är isåfall bättre att köra "mättnads-metoden" vilket egentligen är vad GI-fanatikerna vill gå efter, men inte ännu insett. Kalorierna spelar roll och vad är då bättre än att äta livsmedel som ger hög mättnad på låg mängd kalorier?

Kaggsmurfen
2012-01-25, 15:31
1. Fel forum
2. Är det "aftonbladets GI-metod"? GI handlar om att äta kolhydrater med lägre GI, inte att utesluta kolhydrater.
3. GI-metoden är en korkad metod. GI spelar ingen roll för viktnedgång. Det är isåfall bättre att köra "mättnads-metoden" vilket egentligen är vad GI-fanatikerna vill gå efter, men inte ännu insett. Kalorierna spelar roll och vad är då bättre än att äta livsmedel som ger hög mättnad på låg mängd kalorier?

Olika träningssätt fungerar olika bra för olika människor. Läser inte Aftonbladets träningstips, har blivit tipsad av vänner och för dem har GI-metoden fungerat utmärkt. Påstår du att GI-metoden är en myt?

Dreas
2012-01-25, 15:33
Olika träningssätt fungerar olika bra för olika människor. Läser inte Aftonbladets träningstips, har blivit tipsad av vänner och för dem har GI-metoden fungerat utmärkt. Påstår du att GI-metoden är en myt?Ja men GI-metoden är inte något träningssätt.

GI är överhypat och bygger som han säger på tanken om mättnad.

Klart det fungerar, du ligger på ett kcalunderskott och går ner i vikt :)

charmed
2012-01-25, 15:35
Innan du går in försvarsställning, kan du definiera vad du menar med GI-metoden?

Min mamma tror att äta GI innebär att man inte ska äta några kolhydrater alls t.ex.

aijou
2012-01-25, 15:38
Det går inte säga hur lång tid det kommer ta utan att veta hur mycket kalorier du får i dig/gör av med.

GI är ingen magiskt diet som gör att du garanterat går ner i vikt. Visst fungerar det för många med det är fortfarande ett underskott av kalorier som gör att du går ner i vikt.

I övrig så är det nog som Sniggel skrev att detta inte är riktig rätt forum för GI-frågor. Tror inte att det finns så jättemånga som förespråkar den metoden här. ;) Det är i alla fall uppfattningen jag har fått.

Kaggsmurfen
2012-01-25, 15:50
Det går inte säga hur lång tid det kommer ta utan att veta hur mycket kalorier du får i dig/gör av med.

GI är ingen magiskt diet som gör att du garanterat går ner i vikt. Visst fungerar det för många med det är fortfarande ett underskott av kalorier som gör att du går ner i vikt.

I övrig så är det nog som Sniggel skrev att detta inte är riktig rätt forum för GI-frågor. Tror inte att det finns så jättemånga som förespråkar den metoden här. ;) Det är i alla fall uppfattningen jag har fått.


Okej, om vi glömmer GI-metoden då och säger att jag istället följer en viktnedgånsmetod som faktiskt fungerar, hur snabbt tror ni att jag kan nå målet då?

aijou
2012-01-25, 15:54
Okej, om vi glömmer GI-metoden då och säger att jag istället följer en viktnedgånsmetod som faktiskt fungerar, hur snabbt tror ni att jag kan nå målet då?

Det beror återigen på Kalorier in/ut. Omöjligt att säga utan att veta detta.

Läs Deffguiden så får du en bra inblick i hur det fungerar.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Dessutom så kan du som sagt visst gå ner i vikt med GI-metoden. Men det är inte så jag hade gjort det. :)

willtjam
2012-01-25, 16:18
Det beror återigen på Kalorier in/ut. Omöjligt att säga utan att veta detta.

Läs Deffguiden så får du en bra inblick i hur det fungerar.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Dessutom så kan du som sagt visst gå ner i vikt med GI-metoden. Men det är inte så jag hade gjort det. :)

Förutsatt att du äter mindre än vad du gör av med.

aijou
2012-01-25, 16:20
Förutsatt att du äter mindre än vad du gör av med.

Som jag skrev typ tre gånger i mina inlägg. ;)

willtjam
2012-01-25, 16:23
Som jag skrev typ tre gånger i mina inlägg. ;)

Jag vet, men ifall han missade det. :D

Darkstar985
2012-01-25, 16:35
Det dom vill säga med mindre kcal in/ut är ät mindre mängd mat tills du når önskad vikt!

Konstigt va om du äter mindre så går du ner i vikt

Du kan kalla det för äta mindre metoden.

Sniggel
2012-01-25, 18:56
Olika träningssätt fungerar olika bra för olika människor. Läser inte Aftonbladets träningstips, har blivit tipsad av vänner och för dem har GI-metoden fungerat utmärkt. Påstår du att GI-metoden är en myt?
Först är det nog bra på om du svarar på charmeds fråga:
Innan du går in försvarsställning, kan du definiera vad du menar med GI-metoden?

Min mamma tror att äta GI innebär att man inte ska äta några kolhydrater alls t.ex.

Sen kan jag ju ge GI-metoden så pass mycket cred att säga att om man väljer livsmedel med lågt GI, tenderar man att välja mer mättande livsmedel. Men "tenderar" tycker jag inte är bra nog för man går miste om många andra bra livsmedel genom att göra en sådan begränsning. Lågt GI innebär inte per automatik högre mättnad och därmed lägre kaloriintag. T ex så lär inte en GI-fantast äta potatis pga dess höga GI.

Vilket ju är synd för denne. Dessutom kan man sänka GI genom att lägga till fettkällor. Vilket både kan vara en fördel och en nackdel beroende på hur man gör det. Men många GI-fantaster menar att så länge GI:t blir lågt så kommer allt att gå som på räls. Vilket man definitivt inte kan garantera.

Det enda man kan garantera är att ett kaloriunderskott kommer att leda till viktnedgång. Så med den kunskapen kan man själv bilda sig en uppfattning om vilken mat som är bra att äta genom "trial and error". Givetvis kan man fråga efter tips för att komma igång. T ex att potatis och rotfrukter brukar mätta bra, så även att äta mycket grönsaker och ffa mat med höga mängder protein i.

Utgå från det och var samtidigt så flexibel som möjligt i dina val av livsmedel och förbjud inga livsmedel. Risken är då att du blir tokig för att du inte får äta din <insert favoritlivsmedel här> pga högt GI. Och ja, räkna kalorier.