handdator

Visa fullständig version : Färdiggrillad kyckling i kylen?


andeem
2012-01-25, 14:45
Man bör ju inte kyla ner en varmhållen färdiggrillad kyckling, har jag förstått. Men hur länge kan den sparas innan man äter den? Och är det bättre att förvara den i rumstemperatur?

Numse
2012-01-25, 14:56
2 dagar brukar det vara på grillad kyckling från affären. Och ja, det är givetvis bättre att förvara kycklingen så kallt som möjligt.

andeem
2012-01-25, 15:07
Bäst-före-datum är samma dag.

kwame
2012-01-25, 17:29
Jag har ätit den 1-2 dagar efter bäst-före-datumet och jag har inte dött eller mått dåligt på något vis. Som sagt - det är otroligt svårt att sätta ett bäst-före-datum då det ändå kan skilja från produkt till produkt, därför sätter de ju ett en 100%-säker-på-att-den-är-fräsch-gräns.

Gober
2012-01-25, 18:26
Klart du ska ha den i kylen om du inte tänker äta den direkt. Ska man spara den mer än en dag kan man ju plocka av köttet och frysa in. Men en kyckling går ju åt snabbt. Och kycklingen är ju godast när den är nygrillad, blir torrare av att stå i kylen.

andeem
2012-01-25, 18:37
Klart du ska ha den i kylen om du inte tänker äta den direkt.Ja, det är ju självklart. Vet inte vad jag tänkte egentligen.
Ska man spara den mer än en dag kan man ju plocka av köttet och frysa in. Men en kyckling går ju åt snabbt. Och kycklingen är ju godast när den är nygrillad, blir torrare av att stå i kylen.Absolut. Tänkte spara halva från lunch till kvällen bara. Men nu blir det hamburgare i kväll, så kycklinghalvan får stå i kylen till i morgon lunch.

Gober
2012-01-25, 18:46
Jag har råkat glömma kycklingen framme över natten och ätit den dagen efter ;-)

Nu har vi dock väldigt kallt i köket på vintern annars skulle jag nog inte våga mig på det.

MtotheM
2012-01-25, 19:11
Haft grillad kyckling liggandes i kylen i 3dagar och märkte inte av att den skulle vara dålig.

Sverker
2012-01-25, 19:33
Varm kyckling ska givetvis ätas varm. Vill man spara halva kycklingen så gäller det att kyla ned den delen snabbt.
Det står t o m på förpackningen:thumbup:

Gick nedkylningen bra så håller kycklingen några dygn i kylskåpet.

Att lägga den varma kycklingen på diskbänken under natten är ett snabt sätt att göra den dålig. in i kylskåpet med den.

andradeff
2012-01-25, 19:51
Man bör ju inte kyla ner en varmhållen färdiggrillad kyckling

excuse my ignorance, vrf inte?

joker560
2012-01-25, 20:09
excuse my ignorance, vrf inte?

varma saker som ställs in i kylen kan bilda mögel, plus värma upp kylen.

andeem
2012-01-25, 20:33
excuse my ignorance, vrf inte?Dumt formulerat av mig. Principen är ju helt enkelt att mat som ska sparas bör kylas ner direkt efter tillagning. Om en kyckling ligger i värmeskåp i butiken ett par timmar antar jag att det sker viss bakterietillväxt, och denna fortsätter, om än långsamt, i kylen.

Eller stämmer det, sakkunskapen (http://www.kolozzeum.com/forum/member.php?u=132)?

Sverker
2012-01-26, 07:22
Det sker ingen bakterietillväxt i värmeskåpet. Bakterierna har fullt upp med att överleva. Du kan värmehålla kyckling en hel dag. Kycklingen blir torr men det blir inte fler bakterier.

Det kritiska steget är nedkylningen och kylförvaringen dygnen efteråt.

Ola Wallengren
2012-01-26, 08:06
Under förutsättning att temperaturen i värmeskåpet är tillräckligt hög. I vilken utsträckning det är så vet jag inte men om det är som med mycket annat så slarvas det nog en del.

Sverker
2012-01-26, 19:08
Gränsen för varmhållning är 60°C. De flesta värmeskåp har faktiskt en termometer. Kontrollera nästa gång ni köper en varm kyckling.

Scratch89
2012-01-27, 08:58
Vi har alltid minst 65 grader i vårt värmeskåp där vi har kyckling och kamben. :)
Vi har fått rekommendationer av livsmedelsinspektörer att skriva på lapparna att den ska förtäras omedelbart eller kylas ner omedelbart, den den kan förvaras i max tre dagar, ungefär.