handdator

Visa fullständig version : Har jag sjukligt låg ämnesomsättning?


Kål
2012-01-25, 11:48
Tja.

Jag har alltid haft problem med att inte bli tjock men det har blivit klart värre på senaste tiden. För att ta reda på detta så bestämde jag mig för att endast äta sådant där jag vet exakt hur mycket kalorier det är och inte ens förlita mig på min matvåg.

Jag har därför ätit 4 big mac om dagen i två veckor (2000 kcal). Jag har promenerat en mil om dagen och styrketränat i ungefär en timme. Utöver det har jag gått till och från tunnelbanan (ca 5 minuter om dagen). Alltså hyfsat stillasittande men ändå daglig aktivitet som är bra mycket mer än de flesta. Jag väger 76kg, är 175 cm lång och är nitton år gammal.

Dessa två veckor har varken vågen eller något kroppsmått rört på sig det lilla minsta. Finns det något sätt för mig att att öka förbränningen till en normal nivå? De flesta i min storlek och ålder verkar kunna äta runt 2500 kcal en vanlig dag och ligga stabilt på samma vikt.

Mvh.

Fishtank
2012-01-25, 11:54
Vad dricker du till?
Äter du pommesen?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Numse
2012-01-25, 12:00
Har du styrketränat en timme och promenerat en mil om dagen? Och du kallar det hyfsat stillasittande? :o

Har du ätit 4 big macs om dagen? Bara?

Det är rätt lustigt att du inte litar på din matvåg, utan istället litar på vad McDonalds skriver att en Big Mac rent generellt innehåller i kalorimängd. Det kan säkert variera 1-200 kalorier per burgare, vilket kan bli 800 kcal på 4 burgare.

Btw, innehåller inte en Big Mac typ 800 kcal enligt Donken?

begt
2012-01-25, 12:10
Vad dricker du till?
Äter du pommesen?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

+1. Är du verkligen helt säker på att du äter 2000 kcal? Skulle inte förvåna mig om 1 big mac med tillbehör är klart mer än 500 kcal/st. Läsk, sås, pommes frittes m.m. innehåller massvis med kalorier. Säg att det är ~700 kcal per måltid så har du räknat lite fel, men i och med att du äter det 4 gånger om dagen så blir det 2800 kcal om dagen (förutsatt att du inte dricker något i övrigt som innehåller energi)

Gör ett annat experiment där du räknar kalorierna hemma istället (allt du stoppar i munnen ska räknas in; även det du dricker). Först då kan du med säkerhet veta om du har några problem med metabolismen som du misstänker.

Sniggel
2012-01-25, 12:19
Om det bara är big mac så det inte är big mac o co eller dylikt och att du inte dricker några kalorier för övrigt så stämmer det säkert med 2000 (antar att du kollat upp näringsvärde korrekt, ej räknat själv).

Fortsätter du en vecka till? Jag anser att om inget händer så bör man vänta åtminstone 3 veckor innan man utvärderar. En big mac diet kan innebära högra saltintag vilket kan påverka hur mycket vätska man binder, vilket i sin tur kan maskera en viktnedgång. Lägg till normala viktfluktuationer och eventuell stress som också kan påverka hur mycket vätska man binder och det kan var så att du just nu för tillfället har gått ner 1 kg fett men bundit 1 extra kg vätska.

Ja, och att du tränar mycket kan också innebära att du har extra stora glykogenlager.

Så kör en vecka till (hoppas du inte avbrutit dieten ännu, vore bra om du kan hålla dig konstant till samma upplägg för att lättare utvärdera) och se om det fortsätter stå still.

TREX
2012-01-25, 12:30
Btw, innehåller inte en Big Mac typ 800 kcal enligt Donken?

800 kcal för bara burgaren? Låter inte rätt, köttet kanske runt 150 kcal, brödet 100 kcal, sås 100 kcal, grönt 10-20 kcal, ost 100 kcal.

http://www.burgerking.se/produkter/hamburgare/big-king/

490 för en bigking.

Kål
2012-01-25, 12:31
Nej, jag har inte ätit någonting utöver de fyra big mac jag hade varje dag. En till frukost, två efter träningen och en på kvällen. Jag har blivit illamående så hungrig som jag har varit. Har inte druckit något annat än vatten under dessa två veckor.

Numse, jag litar på min matvåg men jag tänkte att i och med att jag kan äta så lite så kanske det är jag som räknar fel och ville därför testa med något som jag kunde vara relativt säker på.

Sniggel, det står på lådan att det ska vara 500 kcal i en Big Mac så det borde väl gå att lita på tillräckligt för att mitt experiment inte ska förstöras. Det om saltintaget hade jag inte ens funderat på vilket kan stämma. Jag ska köra en vecka till men sedan är det tvärstopp för jag har nu varit hungrig konstant under dessa två veckor. Om man är vrålhungrig och går in och köper två Big Mac blir jag inte ens halvmätt.

Tack för svaren allihopa.

Sniggel
2012-01-25, 12:39
men sedan är det tvärstopp för jag har nu varit hungrig konstant under dessa två veckor. Om man är vrålhungrig och går in och köper två Big Mac blir jag inte ens halvmätt.


Ok, ja jag förstår det. Cred till dig om du pallar med en vecka till. Annars kan det finnas andra sätt att få i sig 2000 kcal som är mycket mer mättande. Det skulle kunna vara en idé ifall du är osäker på om du kommer att stå ut.

Numse
2012-01-25, 12:53
800 kcal för bara burgaren? Låter inte rätt, köttet kanske runt 150 kcal, brödet 100 kcal, sås 100 kcal, grönt 10-20 kcal, ost 100 kcal.

http://www.burgerking.se/produkter/hamburgare/big-king/

490 för en bigking.

Måste varit ett helt meal eller något. Bara hade ett svagt minne av att jag kopplat bigmac med 800 kcal.

Numse, jag litar på min matvåg men jag tänkte att i och med att jag kan äta så lite så kanske det är jag som räknar fel och ville därför testa med något som jag kunde vara relativt säker på.

Ok, lite annorlunda experiment dock. Inget jag skulle rekommendera :)

Sniggel
2012-01-25, 13:01
Här har du ett exempel på en kost som är på cirka 2000 kcal som förmodligen kommer att mätta mycket bättre:

Euroshopper rågbröd (röd fyrkantig förpackning 500g)
2 st sådana skivor (2 x 62,5g) med 4 st skivor 17% ost (räknar på 10g per skiva) på vardera bröd.
ca 536 kcal

Makrill i tomatsås 125g
+1 medelstor apelsin (150g)
ca 218 kcal

Omelett på:
4 normalstora ägg (4 x 55g)
2 normalstora morötter (150g) (skivade t ex)
en skvätt olja att steka i (jag räknade på 10g vilket är mer än "en skvätt")
Du kan tillsätta t ex lök och kryddor efter smak. Det är försumbara kalorier.
1 halv liter lättmjölk.
ca 672 kcal

Euroshopper rågbröd (röd fyrkantig förpackning 500g)
2 st sådana skivor med 4 st skivor 17% ost
ca 536 kcal

Om du vill kan du prova den. Den är rätt så lätt att följa men kräver 1 lagad måltid (;)). Men omelett är ju väldigt lätt att göra. Den kanske inte blir lika exakt men det hamnar nog väldigt nära 2000 kcal och förmodligen något under. Proteinet hamnar på 132g om det är intressant.

begt
2012-01-25, 13:02
Om du säger att du är vrålhungrig så är det förmodligen så att du är det av en anledning. Det kan ju vara så att du har rätt att du äter 2000 kcal och att du faktiskt gått ned i vikt (tänk på det där med salten). Ett tips kan vara att väga dig med en annan våg.

rajjan_dammit
2012-01-25, 14:02
Har du styrketränat en timme och promenerat en mil om dagen? Och du kallar det hyfsat stillasittande? :o

Har du ätit 4 big macs om dagen? Bara?

Det är rätt lustigt att du inte litar på din matvåg, utan istället litar på vad McDonalds skriver att en Big Mac rent generellt innehåller i kalorimängd. Det kan säkert variera 1-200 kalorier per burgare, vilket kan bli 800 kcal på 4 burgare.

Btw, innehåller inte en Big Mac typ 800 kcal enligt Donken?

1. En Big Mac är 495 kcal.
2. Med tanke på hur exakt ingredienserna portioneras ut på hamburgaren så har jag svårt att tro att det skulle diffa 200 kcal mellan olika burgare. Var har du fått det ifrån?

Numse
2012-01-25, 14:57
Jag misstog mig. 200kcal diff baserade jag på en 800kcal burgare. Jag vet inte hur de jobbar på mcdonalds men är de så exakta med dressing och ost?

Sniggel
2012-01-25, 15:08
Jag misstog mig. 200kcal diff baserade jag på en 800kcal burgare. Jag vet inte hur de jobbar på mcdonalds men är de så exakta med dressing och ost?

Jag jobbade där för längesen och det är verktyg som automatiskt portionerar ut en viss mängd. Det kan inte diffa speciellt mycket. +-10% kanske?
Så om alla ingredienser diffar +10% (vilket vore osannolikt, speciellt som själva burgaren och brödet nog är tillverkade med mycket högre precision än så) så blir det ju 10% mer. Om alla burgare han äter diffar +10% så blir det då 2200 kcal om dagen istället för 2000. Men det hade ju definitivt varit ett statistiskt fenomen.

Iofs kan ju mängden flott per burgare variera något beroende på vem som stekt burgaren och hur noga denne är med att skrapa bort flottet mellan varje stekning. Fast det märks nog på smaken och jag tror att det leder till att folk skulle klaga så ofta att personen som slarvar bättrar sig eller får sparken till slut.

Alkro
2012-01-25, 17:10
Jag har samma problem. Man 25 år. 184 cm lång. 82kg.

Jag äter 1600 kcal på vilodagar och runt 2000 kcal på träningsdagar(matvåg samt enkelt mätbara livsmedel). Har ätit såhär snart ett halvår och med denna dieten ligger jag precis på +/-0. Promenerar 40 minuter per dag och tränar 4 gånger i veckan.

SirOrigami
2012-01-25, 21:04
Swoosh Effekten?

Håll ut 2 veckor till

rajjan_dammit
2012-01-25, 21:20
Jag vet inte hur de jobbar på mcdonalds men är de så exakta med dressing och ost?

Min sambo jobbar på donken och hon menar att över 99% av alla hamburgare är exakt likadana.
Såsen portioneras ut automatiskt, så där är samma mängd varje gång. Alla ostskivor är lika stora, likaså alla bröd.

Det enda som kan skilja är sallad, tomat, lök och gurka, och lägger den som gör dem på för lite eller för mycket får de veta det. Har man sen gjort tusentals Big Mac får man en ganska bra känsla för hur mycket 15 g sallad är.

Niveus
2012-01-25, 21:26
Är du ofta varm?
Har du ofta svettningar?
Är du underviktig?
Har du hjärtbankningar?
Har du skakningar i händerna m.m?
Har du högt blodtryck?
Förstorad sköldkörtel?

Ifall svaren på de flesta av frågorna är ja bör du gå till läkaren och där tas ett blodprov som mäter nivån av tetrajodthyronin och trijodthyronin (T4 och T3).

Vid hyperthyroidism är nån av dem förhöjd. Mängden Thyroideastimulerande hormon (TSH) vill vara minskad till följd av negativ feedback från den ökade thyroideahormonhalten.

Peace

Alkro
2012-01-25, 22:21
Är du ofta varm?
Har du ofta svettningar?
Är du underviktig?
Har du hjärtbankningar?
Har du skakningar i händerna m.m?
Har du högt blodtryck?
Förstorad sköldkörtel?

Ifall svaren på de flesta av frågorna är ja bör du gå till läkaren och där tas ett blodprov som mäter nivån av tetrajodthyronin och trijodthyronin (T4 och T3).

Vid hyperthyroidism är nån av dem förhöjd. Mängden Thyroideastimulerande hormon (TSH) vill vara minskad till följd av negativ feedback från den ökade thyroideahormonhalten.

Peace

Fast hyperthyreoidism går ju med ökad ämnesomsättning samt viktnedgång. Hypothyreos går med viktuppgång samt nedsatt ämnesomsättning.

Fordon
2012-01-25, 22:34
Jag har samma problem. Man 25 år. 184 cm lång. 82kg.

Jag äter 1600 kcal på vilodagar och runt 2000 kcal på träningsdagar(matvåg samt enkelt mätbara livsmedel). Har ätit såhär snart ett halvår och med denna dieten ligger jag precis på +/-0. Promenerar 40 minuter per dag och tränar 4 gånger i veckan.

Ditt kaloribehov utan aktivitetsfaktorn borde väl ligga på ca 1800-1900Kcal bara det? Jag räknade ut mitt BEE till 1970Kcal på 183cm, 90kg, 26 år. Tvivlar på att du räknar rätt om du nu står still i vikt.

Sniggel
2012-01-25, 23:10
Ditt kaloribehov utan aktivitetsfaktorn borde väl ligga på ca 1800-1900Kcal bara det? Jag räknade ut mitt BEE till 1970Kcal på 183cm, 90kg, 26 år. Tvivlar på att du räknar rätt om du nu står still i vikt.

Sen får man tänka på att formeln används som riktlinje. Men också att det är ovanligt med extrema avvikelser från formeln (när det gäller normala viktintervall). Så att kasta fram ett uträknat BEE som ett "så här mycket förbrukar du som minimum" kanske är lite väl tvärsäkert.

Men jag håller med dig om att det känns ganska ovanligt att någon med samma stats har sin kaloribalans på 2000 med de aktiviterna. Jag tror att han ligger på ett kaloriunderskott. Men att man inte kunnat se det än på viktkurvan. Förändringarna är för små för att mäta upp med statistisk säkerhet än så länge. Därför jag tyckte han skulle ge det åtminstone en vecka till. Om han har vätskeretention så bör inte den hålla i sig allt för länge. Alternativt om den gör det kan den inte dölja en moderat fettnedgång som hållt på i 3 veckor.

Vem vet, om han håller dieten en vecka till och där är vätskeretention som släpper, kanske han t om väger 2 kg mindre om en vecka? :p

Alkro
2012-01-26, 09:33
Ditt kaloribehov utan aktivitetsfaktorn borde väl ligga på ca 1800-1900Kcal bara det? Jag räknade ut mitt BEE till 1970Kcal på 183cm, 90kg, 26 år. Tvivlar på att du räknar rätt om du nu står still i vikt.

Jag har räknat rätt på mitt kcal intag, det är inte särskilt svårt. Var för många år sedan mycket överviktig trots att jag då hade en relativt normal kost. Om jag typ "unnar" mig saker som vanliga människor gör med fika, chips på fredagar etc, så går jag upp direkt.

Niveus
2012-01-26, 09:59
Fast hyperthyreoidism går ju med ökad ämnesomsättning samt viktnedgång. Hypothyreos går med viktuppgång samt nedsatt ämnesomsättning.

Ja?

Niveus
2012-01-26, 10:08
För att utbygga mitt "ja?" så skrev ju TS att han hade svårt med viktuppgång trots hög födeintag, vilket kan tyda på hög metabolism till följd av ökad sköldkörtelaktivitet. Det var därför jag frågade om han hade några typiska symptom.

Alkro
2012-01-26, 12:41
För att utbygga mitt "ja?" så skrev ju TS att han hade svårt med viktuppgång trots hög födeintag, vilket kan tyda på hög metabolism till följd av ökad sköldkörtelaktivitet. Det var därför jag frågade om han hade några typiska symptom.

Jag fattade det som att han tyckte att det var konstigt att han låg på kcalbalans vid 2000 kcal trots mycket rörelse?

Holabandola
2012-01-26, 12:48
Ta tempen minst 10 min nyvaken, har du under 36 i normaltemp så är något knas med metabolismen.

Kål
2012-01-27, 12:57
Ledsen att jag inte har svarat men jag lägger den lilla energi jag kan på träning och jobb, är som en zombie i stort sett och har fått små minnesluckor :) Det är ju inte så lite kalorier egentligen men nu i efterhand borde jag ha valt något med lite större volym för jag vill inte börja ändra nu mitt i och kanske förstöra. Aja, det är inte så många dagar kvar nu, ska bli intressant att se om det kanske är saltet som gör att vikten inte rör på sig.

Tack till er alla som har svarat. Jag har läst allting och har allt ni skrivit i åtanke.

SirOrigami
2012-01-27, 15:06
Kolla upp ditt testo värde. Zombie mode och minnesluckor är lite av dom symptom som drabbade mig när mitt testo var lågt. Och långsam viktnedgång.

mattilainen
2012-01-27, 15:20
gå till vårdcentralen och be om att få kolla upp ditt tyroidea hormonproduktion.

Kål
2012-01-31, 23:13
Tackar er alla återigen för er hjälp.

Igår bestämde jag mig för att hoppa över mat under hela dagen för att se om något skulle hända och idag vaknade jag upp två kilo lättare och med en midja som var 3 cm smalare än innan dessa tre veckor. Verkar mest ha varit vätskenivåerna som strulade till det så nu börjar jag äta normalt igen.

Ett tips: Ät inte enbart Mc.Donaldsmat under deff. Både min kropp och skalle är helt slutkörda. Längtar efter kvarg och torr kyckling.

Kål
2012-09-07, 19:31
Tja, led i stort sett hela våren och fick verkligen kämpa som en gris för att ta mig ned i vikt. Tidigare har det inte varit några problem alls men den här dieten var verkligen en pina.

När jag stack utomlands på spritresa blev det två veckor med ungefär en gyros om dagen och alkohol mellan 16:00 - 08:00 på morgonen.

Hade av någon konstig anledning lyckats tappa fett och behålla alla muskler (gjorde mätningar och kaliper innan och efter) och sedan jag kom hem har jag kunnat äta obehindrat och ligger helt viktstabil.

Jag satt i den här positionen för nästan ett år sedan och då tvingade jag i mig käk för att jag behövde gå upp en viktklass. Denna platå jag måste vräka mig förbi kommer jag nu istället stanna på då det är så grymt trivsamt.

Kan supa på helger, äta när jag är hungrig och ökar vikterna, styrkan och muskelmassa i nästan samma takt som när jag grisar i mig käk.

Kommit fram till att långa dieter förstör ämnesomsättningen ganska mycket under en period för att sedan återgå till det normala om man successivt börjar äta mer.

Tidigare har jag aldrig ätit upp mig så mycket som ett år sedan. Har genomfört korta dieter (2 veckor) på ca 500 kcal om dagen med cardio men aldrig haft en så långdragen som senast, tror det var det som förstörde mest.

Mvh.

benaciii
2012-09-07, 20:41
Låter inte ekonomiskt att äta 4bigmac om dagen.

earf
2012-09-07, 23:14
Asså... Leva på bigmac måste vara sämsta iden jag hört på länge.. Vafan skippa träning också likaväl

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Sniggel
2012-09-07, 23:24
Asså... Leva på bigmac måste vara sämsta iden jag hört på länge.. Vafan skippa träning också likaväl

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Varför dålig idé? Det är ju praktiskt om de är industriellt framtagna med hyfsat exakta siffror. Nu var det ett tag sen Kål gjorde testet förstås men för att utvärderar kaloribehov funkar det ju. Även om det finns bättre sätt.

Men vad har träning med Big Mac att göra?

vicarious
2012-09-07, 23:34
Asså... Leva på bigmac måste vara sämsta iden jag hört på länge.. Vafan skippa träning också likaväl

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Hur tänkte du nu?

mikaelj
2012-09-07, 23:47
Styrketräning och äta normalt är det bästa du kan göra för din kropp och ämnesomsättningen.

Kål
2012-09-08, 01:54
Låter inte ekonomiskt att äta 4bigmac om dagen.

Asså... Leva på bigmac måste vara sämsta iden jag hört på länge.. Vafan skippa träning också likaväl

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Ni verkar ha missuppfattat eller läst slarvigt. Det var inget jag planerade att göra för resten av mitt liv utan ville ha hyfsat exakta siffror. Nu använder jag förvisso matvåg men i och med att jag gick upp i vikt trots att det enligt vågen stämde så ville jag prova med något där företaget måste vara ganska noggranna. McDonalds kan inte riskera den dåliga publiciteten de hade fått om det visade sig att deras hamburgare innehöll flera hundra kalorier mer än vad som stod, därav valet.

Varför dålig idé? Det är ju praktiskt om de är industriellt framtagna med hyfsat exakta siffror. Nu var det ett tag sen Kål gjorde testet förstås men för att utvärderar kaloribehov funkar det ju. Även om det finns bättre sätt.

Men vad har träning med Big Mac att göra?

Precis, som jag tidigare skrev var det ett kort experiment där jag ville vara exakt.

Styrketräning och äta normalt är det bästa du kan göra för din kropp och ämnesomsättningen.

Är med dig helt och hållet. Tänker inte börja göra några stora vändor upp och ner igen.

Sniggel
2012-09-08, 03:27
Skönt att du verkar ha hittat rätt och känner att du kan äta mycket mer fritt om du tillåter dig att väga lite mer lagom.
I längden är det nog bättre.

Kål
2012-09-09, 02:08
Skönt att du verkar ha hittat rätt och känner att du kan äta mycket mer fritt om du tillåter dig att väga lite mer lagom.
I längden är det nog bättre.

Tack.

Ja, det är det verkligen. Kommer inte behöva gå upp nu på ett bra tag så det känns utmärkt.