handdator

Visa fullständig version : Måste man köra lågreps för att utvecklas?


StampChamp
2012-01-25, 10:40
Ja vad säger ni? Måste jag köra lågreps för att utvecklas bra? Jag fullkomligt hatar lågreps i många övningar och tycker bara det sliter onödigt mycket och gör att jag oftast behöver vila mer.

När jag däremot kör högreps, oftast mellan 8-12 reps, gärna superset en hel del så känner jag så enormt mycket bättre tryck i musklerna och känner mig alltid fräsch, vilket innebär att jag kan träna om samma muskel oftare.

Men måste jag köra lågreps är min stora fråga? Visst händer det att jag går ner på nån 3-5 reps i nån övning och set, men det är sällan och oftast bara ett set. Räcker det?

Tycker att jag får bra utveckling, framför allt på volymen vilket är målet just nu, däremot är styrkan sådär. Behöver jag inte bara bli starkare på mina 8-10 reps?

Eller vad tror ni om att köra typ 5 reps i vissa övningar med kort setvila (60-90s) Det borde väl funka bra för hypertrofi också?

Tacksam för lite tankar och feedback

StampChamp
2012-01-25, 10:43
Nu hamnade denna helt fel såg jag, mods får gärna flytta den åt mig :D

Nitrometan
2012-01-25, 11:03
Nu hamnade denna helt fel såg jag, mods får gärna flytta den åt mig :D

De kallar oss mods. It shall be done.

1911
2012-01-25, 11:50
Lågreps är bra, genom att öka sin maxstyrka kan man köra sina åttor etc på en högre vikt sen och därmed öka mer i massa! SMART tycker jag.

kwame
2012-01-25, 12:04
Jag har nästan aldrig kört lågreps, tror jag inte är så himla liten faktiskt.. Är dock ganska klen :E

Vad är utvecklas bra för dig - att utvecklas bra i styrka eller volym? Eller är utvecklas bra en blandning?

Isåfall får du mixa högreps och lågreps.

Tokruska
2012-01-25, 12:16
Bästa lär ju vara att blanda.. Finns otaligt antal trådar om detta och alla tycker olika. Lågreps bygger styrka och högreps volym, det kan väl de flesta enas om. Sen vad du bygger bäst av och vad du tycker funkar bäst för just dig det är det bara du som kan svara på. Testa dig fram och kör det du gillar bäst!

mysglenn
2012-01-25, 12:19
vadå "sliter" mera? Kör med samma teknik och utförande som i de övningar du kör "högreps på"

och nej, lågreps bygger volym det med, kolla på mig, jag kör max 6reps i princip alla övningar.

Tokruska
2012-01-25, 12:25
Ja självklart bygger du av lågreps också, men bygger du lika mycket?

Spetälsk
2012-01-25, 12:29
vadå "sliter" mera? Kör med samma teknik och utförande som i de övningar du kör "högreps på"ju högre intensitet desto högre skaderisk och desto längre setvila behöver man. Det är inte direkt fel att säga att det sliter mer att köra lågreps om man med det menar att köra nära sitt 1rm. men det är ingen ursäkt för att inte göra det. klokt folk som vill ha resultat periodiserar. en fas för hypertrofi, en fas för styrka. de två är symbiotiska.

Spetälsk
2012-01-25, 12:31
Ja självklart bygger du av lågreps också, men bygger du lika mycket?får man gissa? över en längre tidsperiod som ett år bygger du mer om du varierar tunga perioder för maxstyrka med lättare perioder för hypertrofi. det är min gissning.

krokodille
2012-01-25, 12:47
bästa lär ju vara att blanda.. Finns otaligt antal trådar om detta och alla tycker olika. Lågreps bygger styrka och högreps volym, det kan väl de flesta enas om. Sen vad du bygger bäst av och vad du tycker funkar bäst för just dig det är det bara du som kan svara på. Testa dig fram och kör det du gillar bäst!

i second that!

mysglenn
2012-01-25, 12:58
Ja självklart bygger du av lågreps också, men bygger du lika mycket?

beror väl på gener mm, vilken fördelning av de olika muskelcellerna man har, blodkärl etc.

mysglenn
2012-01-25, 13:00
ju högre intensitet desto högre skaderisk och desto längre setvila behöver man. Det är inte direkt fel att säga att det sliter mer att köra lågreps om man med det menar att köra nära sitt 1rm. men det är ingen ursäkt för att inte göra det. klokt folk som vill ha resultat periodiserar. en fas för hypertrofi, en fas för styrka. de två är symbiotiska.

skaderisken kommer ju bottna i att man kör med fel teknik, tex att ens svaga axlar i bänkpress kommer att stressas mera om man kör tunga 3or än 12reppare.

lågreps ställer högre krav på utföraren

daloatf
2012-01-25, 13:06
Kör låg reps på

Mark
Benböj
Bänk

Och sen eventuellt så kan du köra pyramid eller nåt på hantelpress

Långsam negativ, explosiv på positiva delen. Ingen utlåsning
15 reps (18RM)
15 reps (17RM)
15 reps (16RM)

Utlåsning och jämt tempo på negativa och positiva
6 reps (6RM)

Sniggel
2012-01-25, 13:44
Jag var iaf tvungen att köra lågreps för att få "nybörjarökningar".

joasimo
2012-01-25, 13:50
Jag tror inte man ska fokusera så mycket till ett visst antal reps, setvilan tror jag är det man bör fokusera mer på om man vill utvecklas.

Försöka lyfta så mycket vikt som möjligt på kort tid, reps kring 5-12 och 60-90s setvila.

mysglenn
2012-01-25, 13:53
mycket tro här, finns det forskning och fakta någonstans?

Benjila
2012-01-25, 14:00
mycket tro här, finns det forskning och fakta någonstans?

Jag tror inte det :D

Sent from my HTC Desire HD

Spetälsk
2012-01-25, 14:00
mycket tro här, finns det forskning och fakta någonstans?finns massor, i bokform. Men på kollo räknas bara material man kan länka till.

Nitrometan
2012-01-25, 14:09
finns massor, i bokform. Men på kollo räknas bara material man kan länka till.

Tänker du på nån särskild bok?

Spetälsk
2012-01-25, 14:20
Tänker du på nån särskild bok?njae inte direkt men en bok som har massor av referenser till forskning är Periodization training for sports av T. Bompa och M. Carrera. de båda är forksare.

edit undertiteln är Science-based strength and conditioning plans for 20 sports.

Sniggel
2012-01-25, 14:21
finns massor, i bokform. Men på kollo räknas bara material man kan länka till.

Det gör det väl i böcker också? För att det ska räknas som forskning ska det finnas källhänvisningar till just det, forskning. Det räcker inte med att en författare skriver om sina egna erfarenheter och sin egen tro. Vem som helst kan skriva en bok.

Spetälsk
2012-01-25, 14:22
Det gör det väl i böcker också? För att det ska räknas som forskning ska det finnas källhänvisningar till just det, forskning. Det räcker inte med att en författare skriver om sina egna erfarenheter och sin egen tro. Vem som helst kan skriva en bok.ja?

mysglenn
2012-01-25, 14:28
finns massor, i bokform. Men på kollo räknas bara material man kan länka till.

jag var nyligen involverad i en tråd här på kolo där vi diskuterade myofibrilär och sarkoplastisk hypertrofi.

slutsatserna var dels att lågreps gör muskelcellerna större (typ-IIA) och högre reps bygger blodkärl mm kring muskelcellerna större, därav periodiseringsargumentet

men en snubbe (Guddi, från träningslära.se) menade att dessa koncept inte är vedertagna och spridda alls i forskarvärlden.

joasimo
2012-01-25, 14:39
Träna dig till bra styrka, kör högreps med kort setvila, BOOOM, du har volym!

Sniggel
2012-01-25, 14:40
ja?

Ja om det finns i böcker kan man förmodligen även länka det på kolo :P

Kalliban
2012-01-25, 14:43
Ja om det finns i böcker kan man förmodligen även länka det på kolo :P

Jag tror poängen var att alla böcker inte finns som pdfer eller publicerade online och att det därför är svårt att länka till dem ;)

Spetälsk
2012-01-25, 14:56
jag var nyligen involverad i en tråd här på kolo där vi diskuterade myofibrilär och sarkoplastisk hypertrofi.

slutsatserna var dels att lågreps gör muskelcellerna större (typ-IIA) och högre reps bygger blodkärl mm kring muskelcellerna större, därav periodiseringsargumentet

men en snubbe (Guddi, från träningslära.se) menade att dessa koncept inte är vedertagna och spridda alls i forskarvärlden.Det var det konstigaste periodiseringsargument jag hört. Vet lite om periodisering för löpare, men ser mig som nybörjare på styrketränignsdelen. i löpning är det så självklart. Och det funkar. i seriösare sammanhang pratar man inte om antalet reps annat än som tillämpning. Intensiteten (tex som % av 1rm) är det intressanta. lågreps kan man ju göra med låg belastning men det ger ingen vidare träningseffekt.

Hetz
2012-01-25, 14:57
Träna dig till bra styrka, kör högreps med kort setvila, BOOOM, du har volym!

+1. Behöver inte vara krångligare än så

Spetälsk
2012-01-25, 14:58
Jag tror poängen var att alla böcker inte finns som pdfer eller publicerade online och att det därför är svårt att länka till dem ;)tack :)

på nätet finns i stort sett bara färdigtuggad skit. Gratis men av tveksam kvalitet. Saknar värde för den som inte "vet" så mycket men vill "veta".

davvvan
2012-01-25, 15:14
Så länge det finns en progression så ökar man väl? Sedan om det är antal reps eller vikt, spelar det någon roll? Jag hoppas på detta...

Spetälsk
2012-01-25, 15:19
Arnold säger

Moreover, most of the really good bodybuilders i know have also been powerlifters... giving it [kroppen] a structure and quality that high-repetition, relatively light training alone will not provide.

The new encyclopedia of modern bodybuilding

då var det färdigsnackat va? Man käftar inte mot Arnold!

davvvan
2012-01-25, 15:20
Eller en spetälsk.

Nutrid
2012-01-25, 17:59
Lågreps, högreps
Maskiner, fria vikter
mycket kolisar, lite kolisar

Alla är olika och har olika preferenser. Kör på det som funkar för dig, punkt slut.

Alzie
2012-01-25, 18:24
Det var det konstigaste periodiseringsargument jag hört. Vet lite om periodisering för löpare, men ser mig som nybörjare på styrketränignsdelen. i löpning är det så självklart. Och det funkar. i seriösare sammanhang pratar man inte om antalet reps annat än som tillämpning. Intensiteten (tex som % av 1rm) är det intressanta. lågreps kan man ju göra med låg belastning men det ger ingen vidare träningseffekt.

Du snackar lite för mycket för att vara nybörjare imo (inte endast i denna tråd).

strango
2012-01-25, 19:55
8-20 reps med progression tycker jag man ska sikta på för hypertrofi. Jag tror inte det är ett måste att köra lågreps, men det är roligt som omväxling

deadich
2012-01-25, 20:11
Arnold säger

Moreover, most of the really good bodybuilders i know have also been powerlifters... giving it [kroppen] a structure and quality that high-repetition, relatively light training alone will not provide.

The new encyclopedia of modern bodybuilding

då var det färdigsnackat va? Man käftar inte mot Arnold!

yeah, bygg med basövningar, skulptera proportionerna rätt med isoleringsövningar.