handdator

Visa fullständig version : Optimalt energiöverskott vid bulk


clavain
2012-01-25, 09:35
Jag undrar om det finns det några studier på hur muskeltillväxten skiljer sig vid olika energiintag?
Ex vid +100 +500 +1000

Och om det inte finns några kontrollerade studier. Vad har etablerad BroScience att säga om saken?

kwame
2012-01-25, 12:24
Optimalt vore väl +1? Saken med överskott är väl att man vet att man får i sig exakt den mängden man behöver då. Ganska svårt att veta exakt, då det pendlar från dag till dag.

Men om man på något vis skulle kunna veta exakt så vore väl +1 det optimala (du bulkar ju så då ska du ju inte ha 0 ;) )

Rätta mig om jag har fel, jag är ganska okunnig!

clavain
2012-01-25, 12:34
Har ingen aning egentligen, det är därför jag frågar :)
Men Lite högre än 1 borde det vara i och med att det kostar på att bygga muskler...
Borde vara nån form av diminishing returns historia där korrelationen mellan ökat kalorinttag och muskeltillväxt (förutsatt träning) planar ut efter ett tag...

Sambandet borde i alla fall inte vara linjärt :)

begt
2012-01-25, 12:37
Optimalt vore väl +1? Saken med överskott är väl att man vet att man får i sig exakt den mängden man behöver då. Ganska svårt att veta exakt, då det pendlar från dag till dag.

Men om man på något vis skulle kunna veta exakt så vore väl +1 det optimala (du bulkar ju så då ska du ju inte ha 0 ;) )

Rätta mig om jag har fel, jag är ganska okunnig!

Med +1 kcal tar det ju evigheter att bygga muskler.

King Grub
2012-01-25, 12:37
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5181038&postcount=20

Just större energiöverskott, desto större muskeltillväxt. Dock även mycket större fettillväxt.

Spartansk
2012-01-25, 12:42
Svaret är 29 kcal överskott.

Det sägs att man kan bygga ungefär 1,5 kg muskler per år. För att gå upp 1,5 kg krävs ett överskott på 10500 kcal. Det blir 28,76 kcal per dag över 365 dagar.

clavain
2012-01-25, 12:42
Är Nitrogen balance == Muskeltillväxt?

King Grub
2012-01-25, 12:43
Svaret är 29 kcal överskott.

Det sägs att man kan bygga ungefär 1,5 kg muskler per år. För att gå upp 1,5 kg krävs ett överskott på 10500 kcal. Det blir 28,76 kcal per dag över 365 dagar.

Så där fungerar det inte.

joasimo
2012-01-25, 12:44
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5181038&postcount=20

Just större energiöverskott, desto större muskeltillväxt. Dock även mycket större fettillväxt.

Till en viss gräns va? 1000kcal överskott?

begt
2012-01-25, 12:45
Svaret är 29 kcal överskott.

Det sägs att man kan bygga ungefär 1,5 kg muskler per år. För att gå upp 1,5 kg krävs ett överskott på 10500 kcal. Det blir 28,76 kcal per dag över 365 dagar.

Du lägger ju på dig både muskler och fett (oundvikligen). Hur mycket muskler det blir beror på hur du tränar och dina genetiska förutsättningar. Mycket tveksamt om det finns något optimalt svar, knappast någon väldigt exakt siffra.

daloatf
2012-01-25, 12:53
Räkna minst med en muskel/fett-ratio på 50/50.

Troligen är ration sämre om du gått ner i vikt tidigare. Så säg runt 30/70 då (+100kcal per dag ca då för 1,5kg muskler) Men eftersom det inte funkar så har jag slösat nån minut av er tid. :D

Sen vad jag har hört/sett någonstans sägs det att vid +500kcal så sker det cell förändringar som inte sker vid mindre överskott? Eftersom jag har sett/hört det nånstans kan det vara riktigt mycket bullshit.

Gober
2012-01-25, 13:14
Måste väl vara svårt att komma fram till något helt "optimalt" mer kalorier mer muskler, men mer kalorier mer fett och längre diet där man kanske tappar dom där extra musklerna.

Spartansk
2012-01-25, 13:18
Så där fungerar det inte.

Du lägger ju på dig både muskler och fett (oundvikligen). Hur mycket muskler det blir beror på hur du tränar och dina genetiska förutsättningar. Mycket tveksamt om det finns något optimalt svar, knappast någon väldigt exakt siffra.

I stand corrected.

deadich
2012-01-25, 15:24
Optimalt vore väl +1? Saken med överskott är väl att man vet att man får i sig exakt den mängden man behöver då. Ganska svårt att veta exakt, då det pendlar från dag till dag.

Njae, för att veta optimala måste man veta hur mycket muskler just den kroppen kan göra och hur mycket energi som krävs för det. att lägga sig på ett extremt litet överskott om kroppen behöver mer än så för att producera sin maximala mängd kommer alltså leda till att man producerar mindre än vad man skulle kunna göra.

med ett överskott på 1kcal skulle man likagärna kunna deffa. hjälper inte mycket.

AEB
2012-03-23, 15:17
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5181038&postcount=20

Just större energiöverskott, desto större muskeltillväxt. Dock även mycket större fettillväxt.
Spelar det någon roll varifrån man får energi överskottet? Kan jag lika gärna äta en påse godis under bulk + standard maten jag brukar äta? Och om jag tränar 4 gånger i veckan av 7 gånger, ska jag bara ligga på överskottet under de dagar jag tränar?

begt
2012-03-23, 15:23
Spelar det någon roll varifrån man får energi överskottet? Kan jag lika gärna äta en påse godis under bulk + standard maten jag brukar äta? Och om jag tränar 4 gånger i veckan av 7 gånger, ska jag bara ligga på överskottet under de dagar jag tränar?

Det spelar ganska stor roll. Vanlig husmanskost är vida bättre än godis som inte innehåller någon näring och en hel del fruktos (ökar fettbildningen).

Du avgör själv om du ska ligga på överskott alla dagar eller inte.

Silencer
2012-03-23, 16:18
Det är svårt att prickskjuta. Ät och väx, har du rädsla för fett kan du köra cyklisk diet.

AEB
2012-03-24, 01:12
Det spelar ganska stor roll. Vanlig husmanskost är vida bättre än godis som inte innehåller någon näring och en hel del fruktos (ökar fettbildningen).

Du avgör själv om du ska ligga på överskott alla dagar eller inte.
okej tack för svar, men är det att rekommendera att ligga på överskott under bulk dagar man inte tränar eller bara onödigt?

Sheogorath
2012-03-24, 05:51
okej tack för svar, men är det att rekommendera att ligga på överskott under bulk dagar man inte tränar eller bara onödigt?

Musklerna växer även i vila och just då är muskeltillväxten främst kaloriberoende. Det finns alltså all anledning att hålla överskott även på vilodagar. De flesta här kör styrka tre dagar i veckan eller mer och då kan man gott hålla överskott alla veckans dagar under uppbyggnad.

Sverker
2012-03-24, 06:27
Är Nitrogen balance == Muskeltillväxt?

Nej. Det är balans. Du äter lika mycket kväve ( protein ) som du kissar ut.

Är du negativ tappar du kroppsprotein. Vid possitiv kvävebalans lägger du på dig kroppsprotein = muskelmassa eller att du växer på längden.

Anders The Peak
2012-03-24, 09:38
Jag tror att det är viktigt att skilja från träningsinducerad muskeltillväxt från en allmän viktuppgång pga för stort energiintag.

Därför bör man lägga vikt på kosthållningen i första hand och inte stirra sig blind på energiintaget, "träningsinducerad nedbrytning av kroppen. Styrketräning, protein och kolhydrater, har störst förmåga att stimulera muskeltillväxt och förhindra muskelnedbrytning (http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=tr%C3%A4ninginducerad%20muskeltillv%C3%A4xt&source=web&cd=1&sqi=2&ved=0CCUQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.rf.se%2FImageVault%2FImages%2 Fid_1395%2FImageVaultHandler.aspx&ei=RYZtT7TwJe7O4QT88sm_Ag&usg=AFQjCNGihlpld9TQ5aJTeks-W9lygMFppA)..." Dvs rätt träningsvolym och hög intensitet, protein och kolhydrater direkt efter passet och som styrketränande motionär med 3-5 träningspass per vecka försöka hålla 5-6 gr kolhydrater per kg kroppsvikt för att ha adekvata glykogennivåer i kroppen.

Gald
2012-03-24, 13:32
Det rekommenderas ju här på forumet att 500 kcal överskott vid bulk, då du inte lägger på dig för mkt fett och går upp i en bra takt.

Fugly
2012-03-24, 13:39
Det rekommenderas ju här på forumet att 500 kcal överskott vid bulk, då du inte lägger på dig för mkt fett och går upp i en bra takt.

nej, snarare hälften (om inte mindre).