handdator

Visa fullständig version : Soja, nu för tiden?


Marcelo_Garcia
2012-01-25, 04:03
Hur är det med soja nu för tiden? Av vad som poppar upp verkar det kunna vara allt från livsfara till mirakelmedel, och sanningen lär väl knappast vara någon av dessa ytterligheter. Har man kommit fram till något nytt under de senaste åren egentligen, eller är det fortfarande mest lobbyister från olika håll som står bakom de här mirakel-/dödenpositionerna som verkar vara standard på många forum?

Sedan undrar jag en grej, om någon vet: fermenterad (jäst) soja och icke-fermenterad sådan, hur stora är skillnaderna mellan skadliga ämnen i dessa varianter? Om jag fattat det rätt är väl all soja som finns i sojakorv (och färs, burgare, etc) icke-fermenterad?

Tacksam för svar, då den här sojadjungeln är lite svår att ta sig fram i ;)

Sverker
2012-01-25, 07:04
Ser inga skadliga ämnen i soja. Hade det varit skadligt hade vi inte odlat soja till oss eller som foder till djur.

Snarare risk att sojan möglar och det bildas mögelgifter.

Morty
2012-01-25, 11:58
eller som foder till djur.


Du vet, man dödar de djuren ändå, deras hälsa står sällan så högt upp. Men jag förstår vad du menar.

Själv äter jag en hel del soja, tror som Sverker att det inte alls är något skadligt. Det är nog mest konstiga köttlobbyister/antisojalobbyister som tycker det.

Marcelo_Garcia
2012-01-25, 18:30
Låter bra, så goitrogener, fytater, lektiner, isoflavoner och grejer är inget att oroa sig över ens i icke-fermenterade sojaprodukter? Hur är det om man även i övrigt äter mycket baljväxter, linser, svamp, osv, finns det någon risk att det blir för mycket av dessa godsaker?

Sverker
2012-01-25, 18:38
Du äter inte rå soja.

Ämnena du nämner, Marcelo_Garcia, förstörs till stor del när bönorna kokas.
Fermenterade sojabönor har kortare koktid och är alltså mer miljösmarta. Fermenteringen minskar mängden fytinsyra.

Men är du rädd att få järnbrist kan du alltid koka sojabönorna i en gjutjärnskastrull.

Marcelo_Garcia
2012-01-25, 18:41
Tack så mycket, Sverker och Morty!