handdator

Visa fullständig version : 9 månader "utan" resultat


aelvas
2012-01-24, 19:01
Min kille har gått på gym i 9 månader lite drygt, men känner att han inte ser några resultat. Mer än på vågen, -8 kg.
Hur går man bäst tillväga för att bli lite "pumpad"? Han är meeeeeegakräsen och äter inte vad som helst.
Hur ska han göra!?
Tacksam för svar :)

kettlebellGuden
2012-01-24, 19:03
Han får väl göra som alla andra... ordna ett bra träningsupplägg, fixa bra diet, och sen träna på med lagom intensitet.

begt
2012-01-24, 19:03
Problem med att gå upp i vikt? Laga mat med grädde i. Gör goda smoothies osv.

Rakanichy
2012-01-24, 19:06
Vet att det låter som en tråkig kommentar men,

Om han inte får i sig 2g protein / kg kroppsvikt p.g.a att han är för kräsen får han väl ta och man the fuck up. Som scooby sa; It's fuel for your body, not a joyride.

Sen måste han träna hårt med ett beprövat upplägg såsom Stronglifts 5x5, starting strength, eller kanske ett schema med mer reps.

limenka
2012-01-24, 19:08
Han har blivit starkare? Vad tycker du egentligen, ser han bättre ut i kroppen? Troligtvis behöver han ett bra schema som redan sagt och sluta vara kräsen vad gäller mat.

madballz
2012-01-24, 19:11
Jag har tränat i 9 månader själv och har ökat väldigt mycket i både styrke och volym, hur kan din kille fortfarande ha motivation om han inte får några resultat? Låter mer som att du är för hård mot han och att DU inte är nöjd med hans resultat i mina ögon :)

limenka
2012-01-24, 19:13
Jag har tränat i 9 månader själv och har ökat väldigt mycket i både styrke och volym, hur kan din kille fortfarande ha motivation om han inte får några resultat? Låter mer som att du är för hård mot han och att DU inte är nöjd med hans resultat i mina ögon :)

Står ju inget om hennes åsikt utan att han inte ser några resultat

Spetälsk
2012-01-24, 19:24
Han är meeeeeegakräsen och äter inte vad som helst.
Hur ska han göra!?
Tacksam för svar :)Han är förmodligen lat på gymmet också. kroppen reagerar på stress. Alla kroppar gör det. Jag har räffat så många som klagat på att de inte blir snabbare (är exlöpare) och skyllt på allt möjligt. Men i samtliga fall har de inte tränat ordentligt trots att de tror det. Antar att samma gäller i den här branschen. Kroppen reagerar på stress. Om inget händer så gör han något fel. Antagligen jobbar han inte tillräckligt hårt. i kombination med dålig mathållning uteblir resultaten. Så enkelt är det.

madballz
2012-01-24, 19:27
Står ju inget om hennes åsikt utan att han inte ser några resultat

Ja just därför gissade jag på att det låg till så som jag sa :)

mysglenn
2012-01-24, 19:59
han är väl som de andra skrev, lat på gymmet, tränar fel och äter kasst.

Nebuchadnezzar
2012-01-24, 20:04
Min kille har gått på gym i 9 månader lite drygt, men känner att han inte ser några resultat. Mer än på vågen, -8 kg. )

-8 kg lär väl synas även i spegeln? Sen är det ju inte direkt lätt att öka i muskelmassa medan man går ner i vikt. Vore ju bra om du berättade lite mer... är han tjock t.ex.?

aelvas
2012-01-24, 20:09
Nä, han är inte tjock. Gick från 82-74 kg. Klart att det syns att han har förlorat i vikt men han menar muskelmassa.
Om han är för lat på gymmet kan ju inte jag svara på eftersom jag inte är där när han tränar. Och jag tycker han är perfekt för mig så jag bryr mig inte. Men han gör.
Har en kass axel också btw, hoppade ur led jämt innan och har opererat den, men blir aldrig återställd. Låter hemskt men han är ju inte deformerad. Han kan ju träna.

Vad ska han äta då?
Så jag kan trycka i honom det :)

lurre86
2012-01-24, 20:11
cred till dig som tar dig tiden å hjälper honom.

Nebuchadnezzar
2012-01-24, 20:19
Nä, han är inte tjock. Gick från 82-74 kg. Klart att det syns att han har förlorat i vikt men han menar muskelmassa.
Om han är för lat på gymmet kan ju inte jag svara på eftersom jag inte är där när han tränar. Och jag tycker han är perfekt för mig så jag bryr mig inte. Men han gör.
Har en kass axel också btw, hoppade ur led jämt innan och har opererat den, men blir aldrig återställd. Låter hemskt men han är ju inte deformerad. Han kan ju träna.

Vad ska han äta då?
Så jag kan trycka i honom det :)

Vikten säger inte så mycket utan längden, men ok, då borde ju -8 kilo vara rätt relevant iaf. Som sagt, när man "deffar" brukar man få vara nöjd om man behåller muskelmassa. Vill han bygga är det lättast att bulka, dvs gå upp i vikt.

Träningen är såklart viktigast. Vad gäller kosten brukar man säga att man ska sikta på iaf 2g protein per kilo kroppsvikt och dag. Kostens utformning beror såklart på om han vill gå ner mer i vikt eller börja bulka.

aelvas
2012-01-24, 20:29
Haha! Detta är som japanska för mig :)förresten han är 1.78 ungefär.
Okej, nu vet jag ju inte hur just DU ser ut, eller hur du tränar. Men hur ser din dag ut rent måltidsmässigt? Så att man får en inblick i hur det kan komma att se ut?

deadich
2012-01-24, 20:31
Han måste träna riktigt kasst om han inte märker resultat på 9 månader. Säg till honom att sluta tönta sig och slänga på lite vikt på stängerna så att han faktiskt får anstränga sig på gymmet. Eller så är det en överdrift att han inte märker skillnad. Jämfört med när man är otränad borde man ökat ganska brutalt i styrka även om man deffar.

Detta kan vara jävligt nyttig läsning för din kille om det faktiskt är så att han inte ökat: http://www.leangains.com/2011/09/fuckarounditis.html

Nebuchadnezzar
2012-01-24, 20:34
Haha! Detta är som japanska för mig :)förresten han är 1.78 ungefär.
Okej, nu vet jag ju inte hur just DU ser ut, eller hur du tränar. Men hur ser din dag ut rent måltidsmässigt? Så att man får en inblick i hur det kan komma att se ut?

Snygg som fan är jag!

Men något vidare kostföredöme är jag nog inte. Hur det kan komma att se ut beror som sagt dessutom på om han vill fortsätta gå ner i vikt eller börja gå upp.

Kan ju rekommendera den här tråden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=110768), perfekt om man vill få en inblick i den kostmässiga vardagssituationen. Många skriver dessutom det totala kalori- och makronutrientintaget, så det är lätt att se vilka som bulkar och vilka som deffar.

aelvas
2012-01-24, 20:52
Haha. Tror jag säkert! Han är ju inte ute efter att bli ett berg. Bara mer synliga muskler...

charmed
2012-01-24, 21:03
Tror han måste vilja nog mycket själv för att komma hit och söka svar om han ska få några större resultat :(

Fartman
2012-01-24, 21:05
Min kille har gått på gym i 9 månader lite drygt, men känner att han inte ser några resultat. Mer än på vågen, -8 kg.
Hur går man bäst tillväga för att bli lite "pumpad"? Han är meeeeeegakräsen och äter inte vad som helst.
Hur ska han göra!?
Tacksam för svar :)

1) Har han gått ner 8kg har han fått bra resultat. Har han gått ner i vikt är det inte jättekonstigt att han inte fått vidare mycket muskler.
2) Om man vill bli "lite pumpad" ska man sikta på att bli ett muskelmonster, alla som brukar ha som mål att "bara bli lite biffigare" brukar det inte hända något alls med. Tänk "sikta mot stjärnorna så kanske du iaf når trädtopparna" typ ;) Han måste alltså börja träna hårdare med målet att verkligen öka vikterna och sina prestationer på gymmet så kommer även musklerna att komma.
3) Även om han verkligen är meeeeeeeegakräsen så borde han kunna hitta åt nån vettig proteinrik mat som han gillar. Kött och kyckling brukar dom flesta kunna tycka om, tex svennes favoritmål tacos är ju helt okej ur byggarsynpunkt, även svennes andra favoritmål köttfärssås och spaghetti bygger bra med muskler. I övrigt är mjölk bra för muskelbygge.

deadich
2012-01-24, 21:18
Tror han måste vilja nog mycket själv för att komma hit och söka svar om han ska få några större resultat :(

Exakt, han verkar vara en riktigt fuckaroundare, och resultaten blir därefter.

1) Har han gått ner 8kg har han fått bra resultat. Har han gått ner i vikt är det inte jättekonstigt att han inte fått vidare mycket muskler.
2) Om man vill bli "lite pumpad" ska man sikta på att bli ett muskelmonster, alla som brukar ha som mål att "bara bli lite biffigare" brukar det inte hända något alls med. Tänk "sikta mot stjärnorna så kanske du iaf når trädtopparna" typ ;) Han måste alltså börja träna hårdare med målet att verkligen öka vikterna och sina prestationer på gymmet så kommer även musklerna att komma.
3) Även om han verkligen är meeeeeeeegakräsen så borde han kunna hitta åt nån vettig proteinrik mat som han gillar. Kött och kyckling brukar dom flesta kunna tycka om, tex svennes favoritmål tacos är ju helt okej ur byggarsynpunkt, även svennes andra favoritmål köttfärssås och spaghetti bygger bra med muskler. I övrigt är mjölk bra för muskelbygge.

Exakt, vissa verkar tro att istället för att lassa på 50kg som är lite jobbigt så kör dem på 25kg istället och sitter och pratar i telefon medans och tror att de kommer få iaf hälften så bra resultat. Blir snarare inget resultat.

bluelight
2012-01-24, 21:24
Går han ner i vikt kommer han inte öka nämnvärt i muskler tyvärr, man måste (haters gon hate) ligga på kaloriöverskott (äta mer än vad man förbrukar) för att öka i muskler (och även fett), och självklart träna hårt.

Här är en bra dag för mig, strax över 3000 kcal och 200g + protein

70g havregryn, 5 dl mjölk, 25 gram nötter
Chili con carne med ris
Chili con carne med ris
500 g kvarg med bär och 2 riskakor (40 kcal st)

EkarN
2012-01-24, 21:31
Haha. Tror jag säkert! Han är ju inte ute efter att bli ett berg. Bara mer synliga muskler...

Det kommer han inte bli heller. Det är många års hård och seriös träning innan man blir ett "berg". Därför bör han satsa på att bli ett berg så blir han också lite biffigare.

F.ö så säger jag mer mjölk. Mjölk är bra.

Wormzie
2012-01-24, 21:34
Går han ner i vikt kommer han inte öka nämnvärt i muskler tyvärr, man måste (haters gon hate) ligga på kaloriöverskott (äta mer än vad man förbrukar) för att öka i muskler (och även fett), och självklart träna hårt.

Här är en bra dag för mig, strax över 3000 kcal och 200g + protein

70g havregryn, 5 dl mjölk, 25 gram nötter
Chili con carne med ris
Chili con carne med ris
500 g kvarg med bär och 2 riskakor (40 kcal st)

Nog för att protein e viktigt men 2x chili con carne med ris ;) och det är en "bra" dag..

bluelight
2012-01-24, 21:44
Nog för att protein e viktigt men 2x chili con carne med ris ;) och det är en "bra" dag..

Fortfarande minus ute, jackor döljer mycket! :Virro
Deffstart i feb-mars!

Nebuchadnezzar
2012-01-24, 21:45
Nog för att protein e viktigt men 2x chili con carne med ris ;) och det är en "bra" dag..

Är det dåligt eller?

kwame
2012-01-24, 21:57
Följ med honom till gymmet + en piska. Låt honom köra knäböj, är han trött efter 10 reps, tvinga honom att göra 10 till (och han kmr lyckas) då kommer han fan lära sig att kroppen klarar av sjukt mkt mer än vad man tror!

Sen kommer ökandet av sig själva pga att han tar i.

Pretorian
2012-01-25, 08:31
Lägg honom i bänkpressen och "lova" att du ska spotta/passa för honom samtidigt som du korsar dina fingrar bakom ryggen.

Tokruska
2012-01-25, 08:37
Lägg honom i bänkpressen och "lova" att du ska spotta/passa för honom samtidigt som du korsar dina fingrar bakom ryggen.

haha jo då börjar han säkert ta i mer på gymmet... eller så visar han sig aldrig där igen? :D

kaffe_psykos
2012-01-25, 08:54
Följ med honom till gymmet + en piska. Låt honom köra knäböj, är han trött efter 10 reps, tvinga honom att göra 10 till (och han kmr lyckas) då kommer han fan lära sig att kroppen klarar av sjukt mkt mer än vad man tror!

Sen kommer ökandet av sig själva pga att han tar i.
+ 1 bästa tipset!

z_bumbi
2012-01-25, 09:26
Är det dåligt eller?

Nej inte alls.

Numse
2012-01-25, 10:43
Först och främst, jävla grymt av dig att leta rätt på ett forum och börja en diskussion om hur du kan hjälpa din kille med sin träning. Jag önskar att jag hade en tjej som du ^^

Anyway. I 99% av fallen, då någon tränat länge utan resultat, så beror det på att man inte tar i på gymmet. Jag ser folk dagligen som går till gymmet och halvföser lite.. lyfter lite vikter som är så lätta att de egentligen får mer träning av att bära hem matkassen från affären. Men i det här fallet verkar det vara att han äter alldeles för lite. Han väger lite för sin längd, och i mina ögon så ser det ut som att han knappt ätit något alls på dagarna. Om han dessutom är kräsen och inte fått i sig tillräckligt med protein under 9 månaders kaloriunderskott så är det inte konstigt att han inte byggt muskler. Det går att bygga på underskott, men det är svårt och krävande. Man måste trycka mkt protein, träna tungt och sköta allt exemplariskt.

Mitt tips är att försöka få i honom mer mat. Mycket protein.

Sniggel
2012-01-25, 10:48
Haha. Tror jag säkert! Han är ju inte ute efter att bli ett berg. Bara mer synliga muskler...

För att komma hit:
Bara mer synliga muskler...

Kan det vara nödvändigt att satsa på:
ute efter att bli ett berg.

Det kanske är det felet han gör?
Samt i kombination med att han inte har tålamod. 9 månader är inte speciellt länge. Det tar tid innan man märker skillnad. Han har säkerligen tappat mestadels fett under dessa månader och kanske byggt något kg muskelmassa. Om han skulle ta och "man up" och faktiskt äta lite så kan han vända viktnedgången till en viktuppgång och få en boost i prestation, vilket i sig stimulerar till mer muskeltillväxt. Få honom att ta sig tillbaka till 82 kg mha mat och säg åt honom att träna som om han skulle ställa upp i Olympia och så får vi se hur det blir när han väl väger 82 igen.

aelvas
2012-01-25, 11:18
Haha! Vad elaka ni är! Men jag ska dra med honom idag. Han ska få svettas!

1911
2012-01-25, 11:31
När min polare började träna skulle jag en gång passa honom i bänkpress, men då han inte tog i valde jag att lära honom veta hut genom att helt enkelt inte låta honom "racka" stången (inte låta honom sätta tillbaka vikten så han blev tvingad att fortsätta). Och vips gjorde han fyra fem repetitioner till.

Det är så man ska göra med nybörjare. Dock brukar de försöka undvika att bli passade av en efter denna handling, men man kan ju alltid komma dit och börja passa efter halva settet isåfall.

:rolleyes:

Numse
2012-01-25, 11:33
De flesta brukar dock sluta träna om man pushar dem lite =)

aelvas
2012-01-25, 11:33
Men vad ska han äta då?
Hur ser ni på proteindrinkar?

1911
2012-01-25, 11:37
Säg till honom att äta kött. Och istället för att dricka vatten så bör han dricka mjölk. Två liter per dag är lagom. Mycket bra vitaminer och så i mjölk. Det gör en stark och frisk.

Då kan han nog en vacker dag lyfta sin kroppsvikt i bänkpress (den viktigaste övningen).

1911
2012-01-25, 11:39
De flesta brukar dock sluta träna om man pushar dem lite =)

Jo men då kan x lika gärna sluta styrketräna och börja powerwalka eller dylikt, för då är man ju ett hopplöst fall och kommer aldrig kunna bänkpressa 140+.

aelvas
2012-01-25, 11:42
Bara kött? Vad ska man ha till, hur måna ggr om
Dagen?

StarkaUlf
2012-01-25, 11:47
Bara kött? Vad ska man ha till, hur måna ggr om
Dagen?

Kött, fisk, fågel, mejeriprodukter, pasta, ris, potatis etc etc.
Vanlig mat helt enkelt. Fast lite mer än vanligt.

Loke
2012-01-25, 11:58
Vanlig mat helt enkelt. Fast lite mer än vanligt.

Detta borde varit det första och sista rådet i tråden.

aelvas
2012-01-25, 12:29
Tack snälla frun för att du hjälper mig! Men nu ett inlägg från den "lata mannen"

Har alltid vägt mellan 68-72kg fram till de senaste två åren. Jobbade på kontor och det var hämtemat varje dag, och godis och skit i stort sett varje dag hemma. Därav att jag gick upp till 82kg. Om jag har förstått det rätt så ska jag upp till dom 82 igen men då endast genom träning och äta "vanlig" mat, fast lite mer? Har alltid haft svårt för att gå upp i vikt så det kommer bli tufft men ska börja kränga ordentligt nu :)
Målet med träningen är absolut inte att bli något monster såklart, det intresset finns inte.

Mina mål
Bort med magen
Synliga bröstmuskler
Större armar
Att allmänt växa så man kan se "normal" ut i t-shirt :)

Kanske ska tillägga att min axel och mitt knä är kasst så vissa övningar klarar jag inte av. Tillägg nr2: Vi har fyra barn och att komma iväg kan ibland bli lite svårt men tre ggr i veckan lyckas vi iaf, oftast mer. Räcker det för att lyckas?

Ps Är tacksam för alla svar vi fått, även från dom som hackar på mig :)
Tar åt mig av allt och är bara glad för alla tips Ds

Spetälsk
2012-01-25, 12:43
Tack snälla frun för att du hjälper mig! Men nu ett inlägg från den "lata mannen"

Mina mål
Bort med magen
Synliga bröstmuskler
Större armar
Att allmänt växa så man kan se "normal" ut i t-shirt :)

tre ggr i veckan lyckas vi iaf, oftast mer. Räcker det för att lyckas? det räcker bra. se till att sköta maten och träna hårt och rätt så är du snart där. Rätt = mycket basövningar, stänger och hantlar. här är lämpliga program http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Pretorian
2012-01-25, 12:46
Såhär tycker jag:
Kontinuerlig tung styrketräning med målet att öka vikterna eller repsen varje pass
Kaloriöverskott så du går upp ca 0,5 kg per vecka
Proteinrik mat, eventuellt någon proteinshake

Hetz
2012-01-25, 12:48
Jag upplever att många som går på gymmet kör en övning, sitter och vilar i sin maskin, smuttar lite vatten sen talar om att de tränar stenhårt 5 dagar i veckan men resultaten uteblir

Mitt mål med den här posten är inte att hacka på dig, tvärtom så är det en klapp på axeln. Träna stenhårt och medvetet. När du är på gymmet är du där för att träna, att andas in atmosfären och snacka med andra kan man göra vid sidan av. Om du redan tränar hårt så börja träna stenhårt.

Peter.B
2012-01-25, 13:03
Jag upplever att många som går på gymmet kör en övning, sitter och vilar i sin maskin, smuttar lite vatten sen talar om att de tränar stenhårt 5 dagar i veckan men resultaten uteblir

Mitt mål med den här posten är inte att hacka på dig, tvärtom så är det en klapp på axeln. Träna stenhårt och medvetet. När du är på gymmet är du där för att träna, att andas in atmosfären och snacka med andra kan man göra vid sidan av. Om du redan tränar hårt så börja träna stenhårt.

Jag upplever det som att många som går på gymmet kör en övningar, sitter och villar i sin maskin, smuttar lite vatten men ändå får helt okej resultat. Varför ska man inte kunna vila i sin maskin och smutta vatten?

Andas in atmosfären och snacka med andra kan man göra fast man tränar stenhårt, när man tränar. Mellan setten är det inget fel på att slappa och snacka lite. Man kan medvetet ha lång setvila av diverse anledningar. Kolla på många styrkelyftare och atletklubbar. Lång vila, mycket snack - men mycket vikter som flyttas omkring och bra resultat i förhållande till det de vill.

Numse
2012-01-25, 13:51
Andas in atmosfären och snacka med andra kan man göra fast man tränar stenhårt, när man tränar. Mellan setten är det inget fel på att slappa och snacka lite. Man kan medvetet ha lång setvila av diverse anledningar. Kolla på många styrkelyftare och atletklubbar. Lång vila, mycket snack - men mycket vikter som flyttas omkring och bra resultat i förhållande till det de vill.

Håller med Hetz. Med största sannolikhet så behöver TS äta mer och pusha hårdare på gymmet. Träningen avbryts inte mellan seten, det är då man ska fokusera och känna efter hur mycket vila kroppen behöver. Sen biter man ihop och gå på vikterna strax innan musklerna är reda för det.

Inget skitsnack mellan seten tills du lärt dig hur du tränar hårt iom. Och det är skillnad på att gymma för utseende och gå till en atletklubb för att försöka häva upp 200 kilo från backen.

Hetz
2012-01-25, 14:55
Jag upplever det som att många som går på gymmet kör en övningar, sitter och villar i sin maskin, smuttar lite vatten men ändå får helt okej resultat. Varför ska man inte kunna vila i sin maskin och smutta vatten?

Andas in atmosfären och snacka med andra kan man göra fast man tränar stenhårt, när man tränar. Mellan setten är det inget fel på att slappa och snacka lite. Man kan medvetet ha lång setvila av diverse anledningar. Kolla på många styrkelyftare och atletklubbar. Lång vila, mycket snack - men mycket vikter som flyttas omkring och bra resultat i förhållande till det de vill.

.. tror du förstod innebörden av mitt inlägg egentligen. Om inte så är någon annan säkert villig att förklara

deadich
2012-01-25, 15:16
När min polare började träna skulle jag en gång passa honom i bänkpress, men då han inte tog i valde jag att lära honom veta hut genom att helt enkelt inte låta honom "racka" stången (inte låta honom sätta tillbaka vikten så han blev tvingad att fortsätta). Och vips gjorde han fyra fem repetitioner till.

Det är så man ska göra med nybörjare. Dock brukar de försöka undvika att bli passade av en efter denna handling, men man kan ju alltid komma dit och börja passa efter halva settet isåfall.

:rolleyes:

är det här du: 9tI9F68-nGcs
spola till 4:11, gick inte att direktlänka till den tiden på forumet tydligen

Sniggel
2012-01-25, 15:17
Jag upplever det som att många som går på gymmet kör en övningar, sitter och villar i sin maskin, smuttar lite vatten men ändå får helt okej resultat. Varför ska man inte kunna vila i sin maskin och smutta vatten?

Andas in atmosfären och snacka med andra kan man göra fast man tränar stenhårt, när man tränar. Mellan setten är det inget fel på att slappa och snacka lite. Man kan medvetet ha lång setvila av diverse anledningar. Kolla på många styrkelyftare och atletklubbar. Lång vila, mycket snack - men mycket vikter som flyttas omkring och bra resultat i förhållande till det de vill.

+1

Tycker att många verkar tro att om man inte håller tempot uppe så får man inga resultat. Styrketräning handlar om att lyfta tunga vikter (sen hur tunga de ska vara är "up for discussion"). Att då vila och ta det lugnt mellan seten innebär ofta att vikterna man lyfter kommer att vara tyngre eller lyftas fler gånger (reps).

Jag tror många aldrig inser hur mycket de faktiskt kan lyfta med samma utförande och repsantal om de tillåter sig själv att nån gång vila åtminstone 5 minuter från ett set till ett annat. "Men hur ska jag hinna med mina femtielva övningar då?". Ja då kanske man inte ska köra femtielva övningar utan "ta bort hälften" och behålla de bra.

Åtminstone för att se hur mycket man faktiskt kan lyfta om man vågar ha tålamodet att vänta lite längre mellan seten och sen lägga på någon extra skiva på varje sida om stången.

Spetälsk
2012-01-25, 15:23
Jag upplever det som att många som går på gymmet kör en övningar, sitter och villar i sin maskin, smuttar lite vatten men ändå får helt okej resultat. Varför ska man inte kunna vila i sin maskin och smutta vatten?

Andas in atmosfären och snacka med andra kan man göra fast man tränar stenhårt, när man tränar. Mellan setten är det inget fel på att slappa och snacka lite. Man kan medvetet ha lång setvila av diverse anledningar. Kolla på många styrkelyftare och atletklubbar. Lång vila, mycket snack - men mycket vikter som flyttas omkring och bra resultat i förhållande till det de vill.du pratar om en annan typ av utövare. ingen säger emot dig och det står inte i motsats till det Hetz skrev. Den långa vilan är "nödvändig" när man kör nära 100% 1rm. men inte när man bara drar lite på måfå i maskinerna.

Peter.B
2012-01-25, 22:06
du pratar om en annan typ av utövare. ingen säger emot dig och det står inte i motsats till det Hetz skrev. Den långa vilan är "nödvändig" när man kör nära 100% 1rm. men inte när man bara drar lite på måfå i maskinerna.

Jag menade utövare rent generellt. Lite som Sniggel är inne på, att resultaten uteblir inte bara för att man drar ner på tempot och vilar lite mellan seten, så länge man lyfter ordentligt när man väl lyfter.

Att bara dra lite på måfå i maskinerna är inget jag skulle rekommendera oavsett tempo. Då är det annat är tempot som behöver förändras, i första hand.

Peter.B
2012-01-25, 22:08
.. tror du förstod innebörden av mitt inlägg egentligen. Om inte så är någon annan säkert villig att förklara

Jora jag förstod vad du menade. Men håller inte nödvändigtvis med om det där med tempot och vad man ska göra mellan seten, allt annat däremot absolut!

Peter.B
2012-01-25, 22:10
Håller med Hetz. Med största sannolikhet så behöver TS äta mer och pusha hårdare på gymmet.
I agree!

Träningen avbryts inte mellan seten, det är då man ska fokusera och känna efter hur mycket vila kroppen behöver. Sen biter man ihop och gå på vikterna strax innan musklerna är reda för det.

Absolut. Sen hur man fokuserar och känner efter kan vara individuellt. Råkar man vila lite mer, rent av går på vikterna strax efter att musklerna är redo för det, så är det ingen fara enligt mig. Resultaten uteblir inte på grund av det.

Röda Björnen
2012-01-25, 22:34
Jag menade utövare rent generellt. Lite som Sniggel är inne på, att resultaten uteblir inte bara för att man drar ner på tempot och vilar lite mellan seten, så länge man lyfter ordentligt när man väl lyfter.

Att bara dra lite på måfå i maskinerna är inget jag skulle rekommendera oavsett tempo. Då är det annat är tempot som behöver förändras, i första hand.

Stämmer, men däremot så får man nog mer muskler av att vila 50 sekunder - 90 sekunder än att vila 5-6. Allt beror på om det är vikten som räknas samt att du är på gymmet för att snacka skit med kompisar eller att hålla en moderathög vikt och hög intensitet i flera set och vara där för att jobba hårt.

EDIT: Sen har vi ju styrkelyftarna som lyfter XXX antal kilo var 10e minut, men att jämföra er med elit i styrkelytning... kom ner på jorden nu.


MVH / Björnen

Matsa
2012-01-25, 22:51
Densiteten är helt klart en faktor man inte ska underskatta, att hålla tempot uppe kan vara ett bra sätt att träna upp både sin arbetskapacitet och muskelmassa. Det är dock bara en av flera viktiga pusselbitar och en låg densitet kan kompenseras av att andra delar är högre.

+1

Tycker att många verkar tro att om man inte håller tempot uppe så får man inga resultat. Styrketräning handlar om att lyfta tunga vikter (sen hur tunga de ska vara är "up for discussion"). Att då vila och ta det lugnt mellan seten innebär ofta att vikterna man lyfter kommer att vara tyngre eller lyftas fler gånger (reps).

Jag tror många aldrig inser hur mycket de faktiskt kan lyfta med samma utförande och repsantal om de tillåter sig själv att nån gång vila åtminstone 5 minuter från ett set till ett annat. "Men hur ska jag hinna med mina femtielva övningar då?". Ja då kanske man inte ska köra femtielva övningar utan "ta bort hälften" och behålla de bra.

Åtminstone för att se hur mycket man faktiskt kan lyfta om man vågar ha tålamodet att vänta lite längre mellan seten och sen lägga på någon extra skiva på varje sida om stången.

Lyssna på Sniggel, han skriver vettiga saker här.

Det ena utesluter inte det andra heller för den delen. Man kan med fördel välja ut en till två övningar (gärna stora flerledsövningar) där man vilar längre för att orka göra fler bra reps (kvalitet!) på tyngre vikter för att sedan hålla setvilan riktigt kort på "komplementövningarna". Det går även utmärkt att fokusera på att träna rörelsen i vissa övningar och sedan följa upp det med övningar där man satsar på kontakt och vinklar.

Förresten så är några av de största jag känner även några av de som spenderar mest tid på att snacka på gymmet. :D Det gäller helt enkelt att kunna skilja på när det är lämpligt att prata skit och när man hellre bör stfu & lyfta.

lurre86
2012-01-25, 22:54
Eftersom killen tydligen inte fått resultat på 9 månader så känns det dumt att ge honom råd att han kan vila 5 minuter mellan seten. Känns inte som att de kommer hjälpa honom.

Låter som han behöver disciplin.

stridis
2012-01-25, 23:05
När min polare började träna skulle jag en gång passa honom i bänkpress, men då han inte tog i valde jag att lära honom veta hut genom att helt enkelt inte låta honom "racka" stången (inte låta honom sätta tillbaka vikten så han blev tvingad att fortsätta). Och vips gjorde han fyra fem repetitioner till.

Det är så man ska göra med nybörjare. Dock brukar de försöka undvika att bli passade av en efter denna handling, men man kan ju alltid komma dit och börja passa efter halva settet isåfall.

:rolleyes:

*slap* Vilka tölpfasoner.

Peter.B
2012-01-25, 23:18
Stämmer, men däremot så får man nog mer muskler av att vila 50 sekunder - 90 sekunder än att vila 5-6. Allt beror på om det är vikten som räknas samt att du är på gymmet för att snacka skit med kompisar eller att hålla en moderathög vikt och hög intensitet i flera set och vara där för att jobba hårt.

EDIT: Sen har vi ju styrkelyftarna som lyfter XXX antal kilo var 10e minut, men att jämföra er med elit i styrkelytning... kom ner på jorden nu.


MVH / Björnen

Det kan säkert stämma. Jag vet inte själv, i vissa fall stämmer det säkert, i andra kanske inte.

Hehe, vem har jämför sig med eliten i styrkelyftning? Inte jag i alla fall, det vore oerhört korkat. Däremot har jag sagt att just tempot och mängden setvila inte är vad jag tror är viktigast att förändra, och det står jag fast vid.

Sniggel
2012-01-25, 23:20
Eftersom killen tydligen inte fått resultat på 9 månader så känns det dumt att ge honom råd att han kan vila 5 minuter mellan seten. Känns inte som att de kommer hjälpa honom.

Låter som han behöver disciplin.

Varför? Om han aldrig provat det kanske det kan vara värt att testa? Just för att se om det blir lättare att få progression från pass till pass?

Men ja, det behöver förstås inte vara det som är problemet. Det är bara en iakttagelse jag gjort. Många verkar ha inställningen att man inte är seriös om man har tid att stå och prata mellan seten. Att flåsa och ha hög puls och svettas verkar vara någon form av kvitto på att träningspasset är effektivt. Snarare än att kolla på om progressionen finns där eller ej och utvärdera ifall det inte gör det.

Fartman
2012-01-25, 23:38
*slap* Vilka tölpfasoner.

+1, störigt beteende.

Matsa
2012-01-25, 23:42
Eftersom killen tydligen inte fått resultat på 9 månader så känns det dumt att ge honom råd att han kan vila 5 minuter mellan seten. Känns inte som att de kommer hjälpa honom.

Låter som han behöver disciplin.

Samtidigt tror jag inte att man åstadkommer speciellt mycket genom att säga till honom att "träna hårt!!" heller. Det är faktiskt inte osannolikt att han själv tycker att han redan tränar jättehårt.

Disciplin ja, där har vi något. Vad ska han applicera disciplinen på då?

Om han inte får resultat så kanske det är som så att han sköter kosten illa och saknar struktur och progression i sin träning. Om detta är problemet (och det är det för många nybörjare) och han kommer tillrätta med de bitarna så tror jag att han kommer att få resultat oavsett om han vilar lite eller mycket mellan seten. Fast å andra sidan så kanske han bara är en lat jäkel som inte ids träna ordentligt och i så fall lär det inte hjälpa oavsett, fast vi kan ju utgå ifrån att han faktiskt försöker. :)

Röda Björnen
2012-01-26, 13:07
Densiteten är helt klart en faktor man inte ska underskatta, att hålla tempot uppe kan vara ett bra sätt att träna upp både sin arbetskapacitet och muskelmassa. Det är dock bara en av flera viktiga pusselbitar och en låg densitet kan kompenseras av att andra delar är högre.



Lyssna på Sniggel, han skriver vettiga saker här.

Det ena utesluter inte det andra heller för den delen. Man kan med fördel välja ut en till två övningar (gärna stora flerledsövningar) där man vilar längre för att orka göra fler bra reps (kvalitet!) på tyngre vikter för att sedan hålla setvilan riktigt kort på "komplementövningarna". Det går även utmärkt att fokusera på att träna rörelsen i vissa övningar och sedan följa upp det med övningar där man satsar på kontakt och vinklar.

Förresten så är några av de största jag känner även några av de som spenderar mest tid på att snacka på gymmet. :D Det gäller helt enkelt att kunna skilja på när det är lämpligt att prata skit och när man hellre bör stfu & lyfta.

Antagligen det vettigaste inlägget på hela diskussion speciellt att du tar tag i båda sidor och ger sniggel cred för sina fortsatta grymma inlägg i diskussioner, såja tråd låst. klart!

MVH / Björnen

Gober
2012-01-26, 13:13
Är det bara jag som tycker det är lite lustigt att man går in på ett träningsforum för att försöka hjälpa sin kille? nu har det kanske framkommit något särskilt skäl till detta men känns lite märkligt. Varför loggar han inte in och ställer lite frågor själv, skulle kanske underlätta lite.

Silveta
2012-01-26, 13:16
Är det bara jag som tycker det är lite lustigt att man går in på ett träningsforum för att försöka hjälpa sin kille? nu har det kanske framkommit något särskilt skäl till detta men känns lite märkligt. Varför loggar han inte in och ställer lite frågor själv, skulle kanske underlätta lite.

Frugan hans verkar ha mer intresse av hans utveckling än han själv tycker jag det verkar som.

Nu är kanske jag speciell, men hade jag inte gjort några som helst framsteg i den riktning jag ville så hade jag långt innan 9 månader börjat fundera på vad jag gjorde fel och sen försökt rätta till de brister jag hittade med information från bekanta/internätet samt böcker osv.

HMB
2012-01-26, 14:32
Följ med honom till gymmet + en piska. Låt honom köra knäböj, är han trött efter 10 reps, tvinga honom att göra 10 till (och han kmr lyckas) då kommer han fan lära sig att kroppen klarar av sjukt mkt mer än vad man tror!

Sen kommer ökandet av sig själva pga att han tar i. Hehe, var och tränade med en kollega idag, han körde typ 8-10 reps/set i marklyft på 50kg. Jag frågade vad han hade för mål, han svara: "100kg i marklyft till sommaren". Jag pushade på han en hel del och det slutade med att han tog 110kg idag (med helt ok form också), nöjd som fan :)

TheIsh
2012-01-26, 16:23
Om jag tolkar det hela rätt så har han alltså gått NER i vikt, och han får inga resultat i form av muskelökning? För det är ju inte speciellt konstigt..

Thoopias
2012-01-27, 02:14
Om jag tolkar det hela rätt så har han alltså gått NER i vikt, och han får inga resultat i form av muskelökning? För det är ju inte speciellt konstigt..


Ej omöjligt för en nybörjare att gå ner lite och även lägga på sig lite muskler :).

Men då måste ju träning och kost skötas bra.