handdator

Visa fullständig version : Gainer och underårig.


nyhhh
2012-01-24, 18:17
Tjenare!

Fick precis hem en påse gainer pro, star nutritions.

Det står där 18 års gräns, vilket jag inte visste om. Tänkte om det finns ämnen som kan vara farliga. När jag själv tänker efter så är det ju i princip kolhydrater och protein. Men vill vara på den säkra sidan :)

Är 16 år just nu och har tränat hela livet men börjat styrketräna för nästan 4 månader sen.

Tack på förhand

Jorgen
2012-01-24, 18:19
Nej, där finns inget farligt.

drakfelt
2012-01-24, 18:19
Det är kött och strösocker, inga konstigheter.

Mental
2012-01-24, 18:19
Ehh? Då borde det vara 18+ på mjölk med

Pzorz
2012-01-24, 18:20
Jag skulle personligen be föräldrarna att ta hand om den tills det att jag blev 18.

nyhhh
2012-01-24, 18:21
Det var det jag trodde, tack för så snabba svar !

nyhhh
2012-01-24, 18:21
Pzorz, får jag fråga varför ?

drakfelt
2012-01-24, 18:27
Pzorz, får jag fråga varför ?

Tror att han skämtar med dig aprilo :)

nyhhh
2012-01-24, 18:28
För tidigt på veckan för att jag ska förstå sånt ;)

mattilainen
2012-01-24, 18:41
drick på!

nrd
2012-01-24, 20:08
Ännu bättre, ät mer mat. :)

vicarious
2012-01-24, 21:22
Det är kött och strösocker, inga konstigheter.

Inte riktigt.

nyhhh
2012-01-24, 21:33
Käka mer mat skulle ju vara ett bra alternativ om tiden fanns ...

Orkar inte starta en ny tråd, så hur är det med creatine? Har kört på det för nått år sen under försäsongsträning, men inte vetat riktigt vad det var. Mer än att det gjorde än mer uthållig. Kan det vara skadligt ? Köpte nämligen med en påse ..

vicarious
2012-01-24, 21:34
Kan det vara skadligt ? Köpte nämligen med en påse ..

Nej, inte om du är frisk.

nyhhh
2012-01-24, 21:43
Schysst, läste precis att kroppens egna produktion kunde avta. Men det är säkert efter långtidsbruk.

King Grub
2012-01-24, 21:55
Egna produktion av vad?

Nebuchadnezzar
2012-01-24, 21:59
Kreatin?

King Grub
2012-01-24, 22:01
Det vet man inte riktigt. Långtidsstudier saknas.

http://books.google.se/books?id=BNA3sYQ38dIC&pg=PA196&lpg=PA196&dq=Effect+of+cessation+of+creatine+supplementation +on+endogenous+creatine+synthesis&source=bl&ots=MLlqCYhWhP&sig=kmFJCwheQOzqnSXixTiNncFAXjk&hl=sv&sa=X&ei=2RwfT9XaCcLO4QTS6aykDw&ved=0CDgQ6AEwAg#v=onepage&q=Effect%20of%20cessation%20of%20creatine%20supple mentation%20on%20endogenous%20creatine%20synthesis&f=false

vicarious
2012-01-24, 22:02
Schysst, läste precis att kroppens egna produktion kunde avta. Men det är säkert efter långtidsbruk.

För mer info, kolla tråden om kreatin http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105194

Holabandola
2012-01-25, 10:10
För att agera motvikt så säger jag drick INTE Gainers.

Varför betala dyra pengar för "socker"?
Varför utgöra en stod del av sitt dagliga energibehov på HELT näringsbefriade kolhydrater. VARJE dag år ut och år in???

JA, det är bra med snabba kolhdrater efter träning, det är ett måste, men det är ännu bättre om man samtidigt kan få i sig lite näring också.

Köp havre, mixa med ditt proteinpulver. Så SJUKT mycket billigare och NYTTIGARE.
GIt skiljer sig inte nämnvärt ändå, och det lilla som skiljer gör ändå ingen skillnad i praktiken.

Jag åt gainer en gång, och insåg direkt hur jäkla puckat det är att suga i sig skiten och samtidigt betala flera hundra för det..
NI är alla lurade mohahaha ;-)

Dreas
2012-01-25, 11:00
För att agera motvikt så säger jag drick INTE Gainers.

Varför betala dyra pengar för "socker"?
Varför utgöra en stod del av sitt dagliga energibehov på HELT näringsbefriade kolhydrater. VARJE dag år ut och år in???

JA, det är bra med snabba kolhdrater efter träning, det är ett måste, men det är ännu bättre om man samtidigt kan få i sig lite näring också.

Köp havre, mixa med ditt proteinpulver. Så SJUKT mycket billigare och NYTTIGARE.
GIt skiljer sig inte nämnvärt ändå, och det lilla som skiljer gör ändå ingen skillnad i praktiken.

Jag åt gainer en gång, och insåg direkt hur jäkla puckat det är att suga i sig skiten och samtidigt betala flera hundra för det..
NI är alla lurade mohahaha ;-)Nej, det är verkligen inget måste med snabba kolhydrater efter träning.

Kolhydrater är ju inte speciellt dyrt, smidigt är det också.

mysglenn
2012-01-25, 11:01
För att agera motvikt så säger jag drick INTE Gainers.

Varför betala dyra pengar för "socker"?
Varför utgöra en stod del av sitt dagliga energibehov på HELT näringsbefriade kolhydrater. VARJE dag år ut och år in???

JA, det är bra med snabba kolhdrater efter träning, det är ett måste, men det är ännu bättre om man samtidigt kan få i sig lite näring också.

Köp havre, mixa med ditt proteinpulver. Så SJUKT mycket billigare och NYTTIGARE.
GIt skiljer sig inte nämnvärt ändå, och det lilla som skiljer gör ändå ingen skillnad i praktiken.

Jag åt gainer en gång, och insåg direkt hur jäkla puckat det är att suga i sig skiten och samtidigt betala flera hundra för det..
NI är alla lurade mohahaha ;-)

maltodextrin kostar ca 30-40kr/kg

havegryn ca 15kr/kg

big deal...

Holabandola
2012-01-25, 11:06
Det var dyr havre, jag får 1,5kg för 11 kr på willys.

Men med havre får man "gratis-proteiner", fin fettsammansättning, näring, mineraler, vitaminer.

Jaja, fortsätt ni...men jag avråder gärna färskingar från att börja eftersom det är onödigt dyrt och onyttigt i den mån att det inte innehåller någon näring.

King Grub
2012-01-25, 12:06
Enda gången det verkligen är att rekommendera, där det finns reella fördelarm, är nog för underviktiga som av någon anledning har problem att äta den mängd mat som krävs. Bekvämlighet är förvisso en anledning det också, som inte är att förringa.

nyhhh
2012-01-27, 16:58
Just, det är ju det att det är så lätt att bara hälla i lite pulver i shakern och ta med. Tränar direkt efter skolan så svårt med andra alternativ.

Holabandola, du menar alltså att proteinpulver ( 463kr/ 4kg) + havregryn blir billigare än gainer (303kr / 4kg) för tillfället ? Går inte ihop enligt mej..

zeusden1
2012-01-27, 18:24
Just, det är ju det att det är så lätt att bara hälla i lite pulver i shakern och ta med. Tränar direkt efter skolan så svårt med andra alternativ.

Holabandola, du menar alltså att proteinpulver ( 463kr/ 4kg) + havregryn blir billigare än gainer (303kr / 4kg) för tillfället ? Går inte ihop enligt mej..

Du får mer protein per krona, därför är det billigare.
Nu vet jag inte hur den specifika gainerns näringsförteckning ser ut men skulle tippa på 65% kolhydrater och 35% protein. Det är därför den är så billig, för att kolhydrater är snorbilligt.

mysglenn
2012-01-27, 18:32
Det var dyr havre, jag får 1,5kg för 11 kr på willys.

Men med havre får man "gratis-proteiner", fin fettsammansättning, näring, mineraler, vitaminer.

Jaja, fortsätt ni...men jag avråder gärna färskingar från att börja eftersom det är onödigt dyrt och onyttigt i den mån att det inte innehåller någon näring.

billig skithavre med massa skalbitar och snusk, nej tack, jag håller mig till lite dyrare sorter :)

sen är du söt

1) havreprotein = kasst
2) näring, vad tusan menar du med näring? Kolhydrater är väl näring? http://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%A4rings%C3%A4mne

sen ska jag verkligen klunka ner hela havregryn? Jag kommer ju spy upp skiten

Sverker
2012-01-27, 18:35
Havreprotein är utmärkt:thumbup: Speciellt tillsammans med mjölkprotein.


Jag ser mest en massa disk av mixern efter ha mixat havregrynen flera gånger i veckan. Malda havregryn går inte att lägga på hög eftersom fettet härsknar rätt fort.