handdator

Visa fullständig version : Söker en erfaren coach/Pt


perfection
2012-01-24, 16:59
Undrar om någon skulle vara intresserad av att hjälpa mig med kost och mer ingående träningsschema, agera lite som en PT åt mig. Suttit o tänkt några dagar och insett att jag skulle vilja mig på ett 100% satsning inför sommaren o framöver, dock gäller "anställningen" fram till sommaren :)

Det jag förväntar mig av dig är i sådana fall följande;
* Kosthjälp (hjälp att sätta ihop 1 veckas matschema)
* En koll på hur jag kan improva mitt träningsschema(har ett egetkonstruerat)
* Allmänna inlägg o hjälp på frågor jag har!

Bör ta runt 1-2 timmar i veckan top!


Självklart får du betalning, hur mycket går vi igenom ihop!

Om någon känner sig intresserad så säg gärna till så kan vi gå in mer exakt på sakerna!

Något jag dock vill ha reda på är dina meriter;
tävlar du? Utbildad? Hur länge du har tränat?

Egentligen allmän info bara för att jag ska se att personerna ja ska överväga endå är vettig a o inga forum troll enbart




Haaaa de göööött

mysglenn
2012-01-24, 20:09
berätta om dig själv med kanske?

deadich
2012-01-24, 20:34
Jag tror inte att du behöver betala någon, känns jävligt onödig med tanke på att du kan få lika bra hjälp gratis. Bättre hjälp faktiskt eftersom att man får olika synvinklar och olika erfarenheter.

willtjam
2012-01-24, 21:13
Forumet är gratis och består av många experter, så direkt du har en fundering kan du söka här istället för att betala någon som söker åt dig.

kwame
2012-01-24, 21:40
Som övriga sagt - de finns mängder på forumet som hjälper gratis. Jag skulle gärna hjälpa gratis, men har ingen utbildning, tränat ganska kort tid - bara 4 år. Är långt ifrån fullärd, men jag kan iaf lite!

Mina resultat finns i min journal som du ser i slutet av inlägget. Har iaf fått resultat! Men ja, det är bara att skicka PM eller skriva i någon forumdel om allt du behöver ha hjälp med (koststchema under kost, träning under träning) osv

Exdiaq
2012-01-24, 21:49
Trollar ni nu?

Om en PT är likställs med att på egen hand sålla bort det till 90-95% rena skitsnacket på Kolozzeum och sätta ihop ett eget upplägg så borde denna få sparken. Visserligen inte särskilt höga krav till en början, men detta hade varit ett riktigt bottennapp.

luderlasse
2012-01-24, 21:53
Trollar ni nu?

Om en PT är likställs med att på egen hand sålla bort det till 90-95% rena skitsnacket på Kolozzeum och sätta ihop ett eget upplägg så borde denna få sparken. Visserligen inte särskilt höga krav till en början, men detta hade varit ett riktigt bottennapp.

Dom som "kan mest" kan ofta minst. Men i teorin så har du rätt såklart!

willtjam
2012-01-24, 22:47
Trollar ni nu?

Om en PT är likställs med att på egen hand sålla bort det till 90-95% rena skitsnacket på Kolozzeum och sätta ihop ett eget upplägg så borde denna få sparken. Visserligen inte särskilt höga krav till en början, men detta hade varit ett riktigt bottennapp.

Tror du dom är perfekta efter 24 dagars utbildning? Jag tror att otroligt många här kan precis lika mycket, om inte mer, än någon utbildad PT.

Proxy
2012-01-24, 22:49
En PT-utbildning säger inte ett skit kunskapsmässigt. Du kanske kan mer än Ingrid 45 år och tvåbarnsmamma, men that's about it.

perfection
2012-01-24, 23:16
Tack för alla svar!

Såhär ser jag på saken, jag är lååååångt ifrån fullärd inom träningsbiten (tänker huvudsakligen kost, det är jag totalt jävla skitdålig på!). Självklart kan jag lägga upp frågor på kollozeum och få svar, men det jag är lite orolig över är kvaliten på svaren. För en som mig, oerfaren angående kosten speciellt, är det svårt att veta vad som faktiskt är vettig fakta folk slänger upp och vad som är lite "egenkoncept" stuket.

Då jag valt att ta min träning till en ny nivå nu (börjat läsa böcker angående kost o träning) så känner jag endå att det vore bra att ha en stabil punkt (person) att bolla med och endå få relativt snabba svar samt att man vet att grabben har koll på saker.

Kan dock ta och testa lägga upp frågor och dylikt i min journal och se på responsen, dock (fördom möjligen :P) tror jag många inte kommer orka sätta sig och göra ett kostschema, förklara mer ingående om kostbitarna som jag undrar över :) men testar så får vi se, så var gärna vänliga att kolla in journalen och se om ni har lite tips o tankar :)


Tack på förhand!

Vänliga Hälsningar
J

Lindrian
2012-01-24, 23:28
Jag hjälper mer än gärna till, gratis, givet att du gymmar i närheten av mig eller på samma gym. Oddsen är väl små men men. Så jag undrar: var bor du? Eller vill du bara föra konversationer över internet?

Knaz
2012-01-24, 23:32
tror du dom är perfekta efter 24 dagars utbildning? Jag tror att otroligt många här kan precis lika mycket, om inte mer, än någon utbildad pt.

en pt-utbildning säger inte ett skit kunskapsmässigt. Du kanske kan mer än ingrid 45 år och tvåbarnsmamma, men that's about it.

+1

perfection
2012-01-24, 23:38
Information om mig:

Ålder: 22 (89a)
Längd: 161
Vikt: pendlar mellan 61 - 62.5
Bosatt: Göteborg


Träningserfarenhet;
Tränade fotboll på "top" nivå som ung, hade som mest 12 pass i veckan så van vid hård och mycket träning. Dock med all den träningen (mycket löpa på asfalt osv) kom skadorna i knäna, framför allt mitt vänsterknä som jag opererade för 3½ år sedan.

Gymmässigt har jag tränat väldigt mycket till och från här i livet, vissa perioder intensivt för att sedan lägga ner då "annat kommit ivägen" (aka lathet och odisciplin).

Angående att träffas / föra konversationen över nätet är helt upp till "dig", båda funkar alldeles utmärkt för mig.

VAD behöver jag huvudsakligen hjälp med?
1. Styra upp ett kostschema / "lunch"tider samt lite mer ingående var man bör äta
2. En överblick på mitt träningsschema (finns i min journal) för konstruktiv kritik

Vad vill jag få ut av min träning?
1. Bygga mer volym och fixa till formerna, säckat ihop mig ganska rejält om man jämför med fotbollstiden.
2. Ett av mina huvudmål inför sommaren är tamej fan att kunna gå i linne utan att skämma ögonen ur mig samt fixa iordning magen, är beredd att gå oerhört långt för att nå detta målet.

Vet att mina mål kan verka lite luddiga / "disco"gymmar aktiga, men ja, what can i say? haha


Något mer ni undrar, fråga på, antingen här eller i min journal (gärna journalen då det blir enklare att hålla reda på samt kunna gå tillbaka i och kolla!)

Vänliga Hälsningar
J

willtjam
2012-01-24, 23:41
Spenderar du nog mycket tid på forumet så lär du dig rätt snabbt vilka som vet vad dom pratar om och ej.
Vad gäller kostschema så hjälpte deffguiden mig väldigt mycket i början. Inte just om viktnedgång, men hur det fungerar med kalorier och så. Räkna ut hur mycket protein/kolhydrater/fett du ska ha och så läser du på förpackningar vad dom innehåller. Efter ett tag så har du lärt dig vilka grejer som är bra och ej.
Den här mallen (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=27177) har jag kört med så länge som jag kan minnas och den är helt perfekt. Skriv in en veckas mat varje måndag t.ex. så har du bra koll.

Lindrian
2012-01-24, 23:43
Information om mig:

Ålder: 22 (89a)
Längd: 161
Vikt: pendlar mellan 61 - 62.5
Bosatt: Göteborg


Träningserfarenhet;
Tränade fotboll på "top" nivå som ung, hade som mest 12 pass i veckan så van vid hård och mycket träning. Dock med all den träningen (mycket löpa på asfalt osv) kom skadorna i knäna, framför allt mitt vänsterknä som jag opererade för 3½ år sedan.

Gymmässigt har jag tränat väldigt mycket till och från här i livet, vissa perioder intensivt för att sedan lägga ner då "annat kommit ivägen" (aka lathet och odisciplin).

Angående att träffas / föra konversationen över nätet är helt upp till "dig", båda funkar alldeles utmärkt för mig.

VAD behöver jag huvudsakligen hjälp med?
1. Styra upp ett kostschema / "lunch"tider samt lite mer ingående var man bör äta
2. En överblick på mitt träningsschema (finns i min journal) för konstruktiv kritik

Vad vill jag få ut av min träning?
1. Bygga mer volym och fixa till formerna, säckat ihop mig ganska rejält om man jämför med fotbollstiden.
2. Ett av mina huvudmål inför sommaren är tamej fan att kunna gå i linne utan att skämma ögonen ur mig samt fixa iordning magen, är beredd att gå oerhört långt för att nå detta målet.

Vet att mina mål kan verka lite luddiga / "disco"gymmar aktiga, men ja, what can i say? haha


Något mer ni undrar, fråga på, antingen här eller i min journal (gärna journalen då det blir enklare att hålla reda på samt kunna gå tillbaka i och kolla!)

Vänliga Hälsningar
J

Tyvärr kan jag inte möta upp dig då jag bor i Skåne. Men det jag har att säga är att du borde skita i att göra något schema, hänga med någon duktig snubbe på gymmet och köra ett gäng övningar med fulltsändigt korrekt teknik och se hur det känns. Efter någon vecka när du plöjt igenom det mesta kan man sätta sig ner och arbeta fram något vettigt.

Morrris
2012-01-24, 23:49
Kost: Ta reda på din BEE, uppskatta din aktivitetsfaktor lägg till några hundra kcal. Se till att få i dig runt 200 g protein, 50 g fett och resten kolhydrater.

Träning: osäker på var du ligger träningsmässigt, men gissar att du är en nybörjare. Fyra halvkroppspass i veckan är ganska lagom tycker jag. Mer detaljerad info kostar extra.

Det där var tre minuters arbete. Jag tar en hundring per timme, så du är skyldig mig fem spänn. Men det är lugnt. :)

perfection
2012-01-24, 23:50
Tyvärr kan jag inte möta upp dig då jag bor i Skåne. Men det jag har att säga är att du borde skita i att göra något schema, hänga med någon duktig snubbe på gymmet och köra ett gäng övningar med fulltsändigt korrekt teknik och se hur det känns. Efter någon vecka när du plöjt igenom det mesta kan man sätta sig ner och arbeta fram något vettigt.

Jo får bli så :) Dock är det kostbiten jag är ute efter främst då jag känner att den är oerhört kritisk!

perfection
2012-01-24, 23:52
Spenderar du nog mycket tid på forumet så lär du dig rätt snabbt vilka som vet vad dom pratar om och ej.
Vad gäller kostschema så hjälpte deffguiden mig väldigt mycket i början. Inte just om viktnedgång, men hur det fungerar med kalorier och så. Räkna ut hur mycket protein/kolhydrater/fett du ska ha och så läser du på förpackningar vad dom innehåller. Efter ett tag så har du lärt dig vilka grejer som är bra och ej.
Den här mallen (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=27177) har jag kört med så länge som jag kan minnas och den är helt perfekt. Skriv in en veckas mat varje måndag t.ex. så har du bra koll.


Tack så mycket!
Blir att inhandla excel imorgon och word då jag inte har det på den nya datorn, life´s a bitch man :(

willtjam
2012-01-24, 23:54
OpenOffice (http://www.openoffice.org/sv/) är ju gratis annars. :)

perfection
2012-01-24, 23:55
Kost: Ta reda på din BEE, uppskatta din aktivitetsfaktor lägg till några hundra kcal. Se till att få i dig runt 200 g protein, 50 g fett och resten kolhydrater.

Träning: osäker på var du ligger träningsmässigt, men gissar att du är en nybörjare. Fyra halvkroppspass i veckan är ganska lagom tycker jag. Mer detaljerad info kostar extra.

Det där var tre minuters arbete. Jag tar en hundring per timme, så du är skyldig mig fem spänn. Men det är lugnt. :)

Har väll tränat aktivt men inte lärt mig något angående kost (pure lathet och idioti insåg man nu). Måste dock fråga, Hur kan jag ta reda på vad min BEE är? Vad betyder det ens? haha ber om ursäkt över idiotin ;C

perfection
2012-01-24, 23:56
OpenOffice (http://www.openoffice.org/sv/) är ju gratis annars. :)

Oh trevligt! då blire o tanka ner de nu o försöka lära sig det kostgrejset ;)

Tack så mycket!

KRILLE!
2012-01-24, 23:56
läs detta om kosten :)

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

willtjam
2012-01-25, 00:02
Har väll tränat aktivt men inte lärt mig något angående kost (pure lathet och idioti insåg man nu). Måste dock fråga, Hur kan jag ta reda på vad min BEE är? Vad betyder det ens? haha ber om ursäkt över idiotin ;C

Det står i deffguiden som krille länkade till.

perfection
2012-01-25, 00:05
läs detta om kosten :)

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

Tack!

Det står i deffguiden som krille länkade till.

Yes sitter o läser för tillfället :))

Fredrik_S
2012-01-25, 00:34
Jo får bli så :) Dock är det kostbiten jag är ute efter främst då jag känner att den är oerhört kritisk!

Den är inte oerhört kritisk.
Det räcker med att hålla igen lite när man vill banta och äta aningens mer om man är för mager. samt snåla extremt mycket mer proteinet.
Skulle säga 90% av muskelmängden man har är beroende av träningen. Det tar extremt långt tid att bygga på sig muskler 1-2 kg muskler per år ska man vara jävligt glad för(undantaget inledningsvis)

willtjam
2012-01-25, 00:47
Den är inte oerhört kritisk.
Det räcker med att hålla igen lite när man vill banta och äta aningens mer om man är för mager. samt snåla extremt mycket mer proteinet.
Skulle säga 90% av muskelmängden man har är beroende av träningen. Det tar extremt långt tid att bygga på sig muskler 1-2 kg muskler per år ska man vara jävligt glad för(undantaget inledningsvis)

Nu skriver du ju undantaget inledningsvis, men det kanske ändå är värt att poängtera ut att under det första året man styrketränar kan man lägga på sig 0.5-1 kg i månaden om man sköter allt rätt. Detta danar rätt snabbt till 4-5 kg/år för en medeltränad och 2-3 för en vältränad.
Sen är det ju alltid olika från person till person. Ola Wallengrens superbulk är väl ett bra exempel på vilka mirakel som kan ske. ;)

http://traningslara.se/muskeltillvaxt-hur-snabbt-det-gar-och-finns-det-nagon-ovre-grans/

Fredrik_S
2012-01-25, 00:52
Ja det stämmer nog om man sköter träningen helt rätt. Dock kan man fortfarande svänga rejält med kosten och ändå få extremt bra resultat. Det enda viktiga är i princip att undvika att bli tjock eller mager eller att äta alltför proteinsnålt. Resterande finlir med matval och timingar och allt vad det finns för dietupplägg där ute tror jag är extremt sekundärt.

En bulk är helt ointressant om muskelmängden mäts vid det bulkade tillståndet, det intressanta är exakt hur mycket som finns kvar när allt fett är borta igen.

Eddie Vedder
2012-01-25, 07:08
det till 90-95% rena skitsnacket på Kolozzeum

Det innebär ju en 5-10 % sannolikhet till kvalitet på svaren alltså? Det måste väl i alla fall vara en högre sannolikhet än att få kvalitet från en PT? Där ligger väl sannolikheten mer i stil med att få 25 000 i månaden i 25 år på Triss.

mysglenn
2012-01-25, 08:05
Tack för alla svar!

Såhär ser jag på saken, jag är lååååångt ifrån fullärd inom träningsbiten (tänker huvudsakligen kost, det är jag totalt jävla skitdålig på!). Självklart kan jag lägga upp frågor på kollozeum och få svar, men det jag är lite orolig över är kvaliten på svaren. För en som mig, oerfaren angående kosten speciellt, är det svårt att veta vad som faktiskt är vettig fakta folk slänger upp och vad som är lite "egenkoncept" stuket.

Då jag valt att ta min träning till en ny nivå nu (börjat läsa böcker angående kost o träning) så känner jag endå att det vore bra att ha en stabil punkt (person) att bolla med och endå få relativt snabba svar samt att man vet att grabben har koll på saker.

Kan dock ta och testa lägga upp frågor och dylikt i min journal och se på responsen, dock (fördom möjligen :P) tror jag många inte kommer orka sätta sig och göra ett kostschema, förklara mer ingående om kostbitarna som jag undrar över :) men testar så får vi se, så var gärna vänliga att kolla in journalen och se om ni har lite tips o tankar :)


Tack på förhand!

Vänliga Hälsningar
J

läs på traningslara.se

Andreas Guiance
2012-01-25, 08:13
Det innebär ju en 5-10 % sannolikhet till kvalitet på svaren alltså? Det måste väl i alla fall vara en högre sannolikhet än att få kvalitet från en PT? Där ligger väl sannolikheten mer i stil med att få 25 000 i månaden i 25 år på Triss.

Nu är du väl hård?:) Jag känner många utmärkta personliga tränare.

En fördel med att ha en person som hjälper en är dessutom att man kan få hela konceptet. Sitter man och plockar lite här och där från ett forum är det inte säkert att allt lirar – varken tränings- eller kostmässigt. Sedan är det ju inte heller säkert att man har tillräckligt med intresse/tid för att:
1. skaffa informationen
och kanske framför allt
2. skaffa sig tillräcklig kunskap för att kunna värdera den.

Baske
2012-01-25, 09:14
Det innebär ju en 5-10 % sannolikhet till kvalitet på svaren alltså? Det måste väl i alla fall vara en högre sannolikhet än att få kvalitet från en PT? Där ligger väl sannolikheten mer i stil med att få 25 000 i månaden i 25 år på Triss.


E du smart och väljer (eller har turen och få) en vettig PT så är ju sannolikheten groteskt mycket högre än så. Sen köper jag att en duktig PT inte hämtar majoriteten av sin kunskap från själva PT-Licensutbildningen.

Att du har PT-licens betyder inte att du inte har 270Hp eller idrottat på hög nivå eller....... Ja alla de saker som flera duktiga på detta forum har i meritbagaget.

All in!

Pretorian
2012-01-25, 09:19
Här har du exempel på bra och raka svar i en forumtråd :-)

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=178468

Wormzie
2012-01-25, 09:39
Här har du exempel på bra och raka svar i en forumtråd :-)

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=178468

Bra att du belyser att t.o.m. om man har så delikata krav som att få en fysik som zyzz så finns det forumtrådar som täcker det :) Där vet jag inte om det är några 5-10% vettiga svar dock!

Baske
2012-01-25, 09:40
Ja lyckades läsa första och sista sidan om jag missade essensen så får du ursäkta.

I övrigt Mediokert.

Sannolikheten att lyckas med en duktig tränare bör ligga en bra bit över 5-10%. et var det jag menade.

Tror dessutom att du har förmågan att visa väldigt mycket bättre IRL än på nätet, förutsatt att du har kunskapen.

z_bumbi
2012-01-25, 09:44
Det är nog enklare att lyssna runt på gymmet och bland folk du känner om de vet någon. Gör upp en checklista innan du träffar PT:n och fundera efteråt om den uppfyller listan. Ungefär som när man köper en bil eller en dator.

Du har iofs en ganska krävande kravlista då du redan ställt upp tidsramar utan att ha en aning om vad som kan tänkas behövas justeras. Du anger inte heller hur långa träningspass du gör då i alla fall jag är intresserad av att vara med och se teknik och tempo i större delar av passen dvs om du tränar fyra olika pass a 2 h så finns det ingen möjlighet att få in det på två timmar per vecka... Speciellt om jag ska följa ett program som någon annan gjort och justera det vartefter.
Iofs är det bättre att ha krav än att gå med på vad som helst men jag gissar att du får rucka lite på dina krav när det väl närmar sig ett avtal.

andeem
2012-01-25, 09:54
Det finns en fördel med en personlig tränare och det är att den kostar pengar. Därmed kan du som kund/klient ställa andra krav än du kan göra på de filurer som anser sig kompetenta att ge råd på ett anonymt webbforum.

En person som jag tycker är väldigt sympatisk och som i alla fall verkar kompetent är Nicklas Lindström (http://www.southside-training.se/index.php/southside-training/om-oss/).

Torsk_ole
2012-01-25, 10:01
Det är nog bara inom styrketräning som det anses bättre att inte ha en tränare. Tror ingen på ett brottare forum hade sagt åt en person som söker en tränare att läsa sig till grepp och lägga upp videos på sin ensambrottning för feedback av alla andra kunniga ensambrottare.

perfection
2012-01-25, 10:15
Det är nog enklare att lyssna runt på gymmet och bland folk du känner om de vet någon. Gör upp en checklista innan du träffar PT:n och fundera efteråt om den uppfyller listan. Ungefär som när man köper en bil eller en dator.

Du har iofs en ganska krävande kravlista då du redan ställt upp tidsramar utan att ha en aning om vad som kan tänkas behövas justeras. Du anger inte heller hur långa träningspass du gör då i alla fall jag är intresserad av att vara med och se teknik och tempo i större delar av passen dvs om du tränar fyra olika pass a 2 h så finns det ingen möjlighet att få in det på två timmar per vecka... Speciellt om jag ska följa ett program som någon annan gjort och justera det vartefter.
Iofs är det bättre att ha krav än att gå med på vad som helst men jag gissar att du får rucka lite på dina krav när det väl närmar sig ett avtal.

Angående mina träningspass så finns dessa i min journal, när jag tränar själv räknar jag väll med ~1 timmas träning. Mina pauser är relativt korta då jag tränar eftersom jag tycker det är härligt med "pumpet" i musklerna :)

Den två timmar biten jag beskrev var väll egentligen om man enbart skulle köra kostbiten, där räknade jag inte in den fysiska. Som jag nämnde ovan är det kostbiten jag känner jag behöver mest hjälp med i nuläget, sedan skadar det aldrig o finslipa på sin teknik i utförandet =)

"Iofs är det bättre att ha krav än att gå med på vad som helst men jag gissar att du får rucka lite på dina krav när det väl närmar sig ett avtal."

Självklart kommer jag anpassa det, väldigt mycket efter vad personen som har mer kunskap en mig säger. Jag har inga problem med och ändra om helt i olika saker, sålänge personen som berättar det kan förklara VARFÖR :)



Här har du exempel på bra och raka svar i en forumtråd :-)

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=178468

Tack så mycket, satt o läste i den häromdagen :)

Det finns en fördel med en personlig tränare och det är att den kostar pengar. Därmed kan du som kund/klient ställa andra krav än du kan göra på de filurer som anser sig kompetenta att ge råd på ett anonymt webbforum.

En person som jag tycker är väldigt sympatisk och som i alla fall verkar kompetent är Nicklas Lindström (http://www.southside-training.se/index.php/southside-training/om-oss/).

Lite så jag känner med andeem, då har jag möjligheten att ställa kraven, sedan om hgan säger "de är för höga o går inte att nå på en specifik tid", nej då får jag helt enkelt med hans hjälp göra om dem =)

Tack för tipset!



Förövrigt:
Tack alla för hjälpen samt diskussionen som varit i tråden, lärorikt.
Angående PT biten så är det just därför jag vill ha lite "meriter", då jag själv vet personer som gått någon snabbkurs så de kallar sig "PT" men endå är värdelösa. Därav vill man se att snubben man tillslut "anlitar" visar sig vara duktig, erfaren och framför allt trevlig.

perfection
2012-01-25, 10:15
Det är nog bara inom styrketräning som det anses bättre att inte ha en tränare. Tror ingen på ett brottare forum hade sagt åt en person som söker en tränare att läsa sig till grepp och lägga upp videos på sin ensambrottning för feedback av alla andra kunniga ensambrottare.

Lite så jag tänker, hellre betala en liten summa och få hjälp tills man kan det själv en att göra fel i 3-4 månader innan man får hyfsad koll på allt :)

Numse
2012-01-25, 10:29
Vart i gbg tränar du?

Btw så håller jag med Vedder. Det är svårt att få tag på en PT som är duktig. Har själv gymmat runt lite överallt genom åren och iakttagit många PTs där jag tyckt synd om de som anställt dem och försöker lära sig/komma i form, men blir tränade på ett rent ut sagt jävligt konstigt sätt. Har även vänner som själva anställt PTs och inte alls varit nöjda efteråt. Jag vet bara ett par duktiga PTs men de finns i Alingsås allihop.

z_bumbi
2012-01-25, 10:38
Är det i Göteborg och mest kosten är det ganska enkelt.

http://www.privatdietist.com/
Ola Wallengren är reggad här. Läs några inlägg och se vilken nivå han håller.

Exdiaq
2012-01-25, 10:42
Tror du dom är perfekta efter 24 dagars utbildning? Jag tror att otroligt många här kan precis lika mycket, om inte mer, än någon utbildad PT.

En PT-utbildning säger inte ett skit kunskapsmässigt. Du kanske kan mer än Ingrid 45 år och tvåbarnsmamma, men that's about it.

Hjulet snurrar men hamstern är fan ta mig död.


Det innebär ju en 5-10 % sannolikhet till kvalitet på svaren alltså? Det måste väl i alla fall vara en högre sannolikhet än att få kvalitet från en PT? Där ligger väl sannolikheten mer i stil med att få 25 000 i månaden i 25 år på Triss.

Ja och kan inte en PT överglänsa ett forum vad gäller kvalité borde denna få sparken. I praktiken innebär det att 19/20 PT's borde få sparken.


En fördel med att ha en person som hjälper en är dessutom att man kan få hela konceptet. Sitter man och plockar lite här och där från ett forum är det inte säkert att allt lirar – varken tränings- eller kostmässigt. Sedan är det ju inte heller säkert att man har tillräckligt med intresse/tid för att:
1. skaffa informationen
och kanske framför allt
2. skaffa sig tillräcklig kunskap för att kunna värdera den.

Hjulet snurrar och hamstern lever!

perfection
2012-01-25, 10:50
Vart i gbg tränar du?

Btw så håller jag med Vedder. Det är svårt att få tag på en PT som är duktig. Har själv gymmat runt lite överallt genom åren och iakttagit många PTs där jag tyckt synd om de som anställt dem och försöker lära sig/komma i form, men blir tränade på ett rent ut sagt jävligt konstigt sätt. Har även vänner som själva anställt PTs och inte alls varit nöjda efteråt. Jag vet bara ett par duktiga PTs men de finns i Alingsås allihop.

Tränar på 24/7 då det är enda gymmet som funkar dugligt med mitt jobb, blir ofta att jag jobbar till 21/23.00 :)) är det "privata" PT´s eller är jobbar de som det?

Är det i Göteborg och mest kosten är det ganska enkelt.

http://www.privatdietist.com/
Ola Wallengren är reggad här. Läs några inlägg och se vilken nivå han håller.

Tack för tipset! får bli att kolla upp han!
Fan att man inte var ekonomiskt oberoende alltså, skulle man kunna hyra/köpa vad som ;> Blir nog och spara ihop lite cash så man har råd o anlita den snubben.

600:- /50 min, på den tiden lär han hinna sätta ihop ett kostschema antar jag? eller kör dom på "3 träffar tills vi kan fixa detta"? ;p





Hjulet snurrar men hamstern är fan ta mig död.


Ja och kan inte en PT överglänsa ett forum vad gäller kvalité borde denna få sparken. I praktiken innebär det att 19/20 PT's borde få sparken.

Hjulet snurrar och hamstern lever!

Gillar hamster konceptet!

speedy83
2012-01-25, 11:10
Vart i gbg tränar du?

Btw så håller jag med Vedder. Det är svårt att få tag på en PT som är duktig. Har själv gymmat runt lite överallt genom åren och iakttagit många PTs där jag tyckt synd om de som anställt dem och försöker lära sig/komma i form, men blir tränade på ett rent ut sagt jävligt konstigt sätt. Har även vänner som själva anställt PTs och inte alls varit nöjda efteråt. Jag vet bara ett par duktiga PTs men de finns i Alingsås allihop.


Är det så illa alltså, hur kommer det sig att så många PT:s är dåliga? borde det inte finnas massor av människor som själva tränar och är duktiga som också vill ha det som sitt yrke?

Om en PT själv är bra tränad borde det väl vara en god indikation på att han vet vad han går för tillsammans med referenser på andra klienter och deras resultat?

Tycker det verkar svårt att kunna vara kvar i branschen om man inte har några kunskaper och inte får resultat, men jag är kanske lite för blåögd :)

andeem
2012-01-25, 11:32
Om en PT själv är bra tränad borde det väl vara en god indikation på att han vet vad han går för tillsammans med referenser på andra klienter och deras resultat?De bästa tränarna är ju ofta de som inte har gener eller andra förutsättningar för att själva lyckas fullt ut, men ett stort intresse för sporten och förmågan att se och utveckla andras talanger. Och är pedagogiska och entusiasmerande, inte minst.

Anders The Peak
2012-01-25, 11:47
Det bästa sättet för att se att det är en bra PT för just mig är att studera personen i smyg när han/hon verkar som PT och upplevar jag att personen tilltalar mig och verkar vara tillräckligt kunnig och har pedagogisk förmåga och har en smittande entusiasm för träningen så är det en bra PT.

Visst behoven ändras över tid för många och då kan det kanske vara bra att ha någon som kan ge rätt feedback på vad man gör rätt eller vad som kan utvecklas och har tillräcklig pondus/muskelmassa/styrka för att ha tillräcklig trovärdighet för att övertyga oftast personer med kraftig hybris och tro på att de kan allt...

Numse
2012-01-25, 11:51
Tränar på 24/7 då det är enda gymmet som funkar dugligt med mitt jobb, blir ofta att jag jobbar till 21/23.00 :)) är det "privata" PT´s eller är jobbar de som det?

De jobbar som PTs.

@Speedy och andeem, angående PTs

Av det jag sett så är det så illa ja.

Jag känner som sagt tre PTs i Alingsås som är riktigt duktiga. Ingvar Larsson är en av dem. Ägare av Alingsås hälsostudio och har varit en av världens bästa BBs. Den andra är en kille på hälso som utbildats till PT efter att ha byggt med Ingvar som coach och ställt upp i en del tävlingar. Den tredje är en nyutbildad PT som jobbar på sportlife i Alingsås och tränar själv inför Fitness Five.

Alla dessa vet vad de gör. Även om två av dem är unga så har de redan mycket erfarenhet ovanpå sin klena PT utbildning. De PTs jag ser på gymmen runt om i gbg, framförallt på Life, sportlife och Active wellness, är halvtaskigt tränade killar och tjejer som lär ut diverse konstiga övningar som varken är optimala för muskeltillväxt, styrka, uthållighet, fettförbränning eller vighet. Det är helt enkelt unga människor som valt att utbilda sig till PTs men inte har någon större egen erfarenhet.

Vad vet man om skaderisk om man inte själv kört övningarna tungt och känt hur de påverkar kroppen? Vad vet man om diet ifall man är naturligt smal och det enda man lärt sig är kcal in kcal ut på några timmars föreläsning? Vad vet man om hur mycket man behöver ta i på gymmet för att bygga massa om man själv inte byggt massa?

I min värld är det givet att en bra coach behöver erfarenhet och att vara pedagogisk. Ett bra exempel är Team body science coach Joachim Bartoll.

Misstolka inte mitt inlägg med att jag tycker att alla PTs ska vara byggare. Men alla PTs ska vara vana gymmare med erfarenhet av både styrketräning, kondition och diet.

willtjam
2012-01-25, 12:17
Hjulet snurrar men hamstern är fan ta mig död.

Du kan vara en hamster!

speedy83
2012-01-25, 13:17
De jobbar som PTs.

@Speedy och andeem, angående PTs

Av det jag sett så är det så illa ja.

Jag känner som sagt tre PTs i Alingsås som är riktigt duktiga. Ingvar Larsson är en av dem. Ägare av Alingsås hälsostudio och har varit en av världens bästa BBs. Den andra är en kille på hälso som utbildats till PT efter att ha byggt med Ingvar som coach och ställt upp i en del tävlingar. Den tredje är en nyutbildad PT som jobbar på sportlife i Alingsås och tränar själv inför Fitness Five.

Alla dessa vet vad de gör. Även om två av dem är unga så har de redan mycket erfarenhet ovanpå sin klena PT utbildning. De PTs jag ser på gymmen runt om i gbg, framförallt på Life, sportlife och Active wellness, är halvtaskigt tränade killar och tjejer som lär ut diverse konstiga övningar som varken är optimala för muskeltillväxt, styrka, uthållighet, fettförbränning eller vighet. Det är helt enkelt unga människor som valt att utbilda sig till PTs men inte har någon större egen erfarenhet.

Vad vet man om skaderisk om man inte själv kört övningarna tungt och känt hur de påverkar kroppen? Vad vet man om diet ifall man är naturligt smal och det enda man lärt sig är kcal in kcal ut på några timmars föreläsning? Vad vet man om hur mycket man behöver ta i på gymmet för att bygga massa om man själv inte byggt massa?

I min värld är det givet att en bra coach behöver erfarenhet och att vara pedagogisk. Ett bra exempel är Team body science coach Joachim Bartoll.

Misstolka inte mitt inlägg med att jag tycker att alla PTs ska vara byggare. Men alla PTs ska vara vana gymmare med erfarenhet av både styrketräning, kondition och diet.

Tycker jag låter mycket vettigt och håller helt med! vad gäller Ingvar Larsson så är det ju bara :hbang: där kan väl ingen klaga på erfarenhet och egna resultat :)

deadich
2012-01-25, 15:27
nackdelen med en pt är att säger han något galet så finns det ingen som kan rätta honom. Det finns det på internet. och förresten, vad är det för avancerad information du vill ha om kosten? Det är ju rätt basic kunskap såvida du inte vill ha relativt onödiga detaljkunskaper, men sådant tror jag knappast att en pt kommer kunna ge dig om du inte har riktigt tur. På sin höjd kommer den väl gissa eller använda broscience för att inte verka okunnig om du kommer med en svår fråga.

Här har du exempel på bra och raka svar i en forumtråd :-)

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=178468

Frågeställningen i den där tråden är ju dock ungefär som att fråga vad meningen med livet är. Eller om gud finns.

deadich
2012-01-25, 15:31
Det är nog bara inom styrketräning som det anses bättre att inte ha en tränare. Tror ingen på ett brottare forum hade sagt åt en person som söker en tränare att läsa sig till grepp och lägga upp videos på sin ensambrottning för feedback av alla andra kunniga ensambrottare.

Lite skillnad va? Hade ts viljat tävla i bänkpress så hade jag rått denne att hitta en atletklubb. Dock ingen jävla pt. Hade det varit 100% chans att pt'n är riktigt bra så skulle jag vara för det om ts har pengar så det räcker och blir över.

Är det så illa alltså, hur kommer det sig att så många PT:s är dåliga? borde det inte finnas massor av människor som själva tränar och är duktiga som också vill ha det som sitt yrke?

Om en PT själv är bra tränad borde det väl vara en god indikation på att han vet vad han går för tillsammans med referenser på andra klienter och deras resultat?

Tycker det verkar svårt att kunna vara kvar i branschen om man inte har några kunskaper och inte får resultat, men jag är kanske lite för blåögd :)

99% här på forumet får antagligen bra resultat av sin träning.

willtjam
2012-01-25, 15:33
nackdelen med en pt är att säger han något galet så finns det ingen som kan rätta honom. Det finns det på internet. och förresten, vad är det för avancerad information du vill ha om kosten? Det är ju rätt basic kunskap såvida du inte vill ha relativt onödiga detaljkunskaper, men sådant tror jag knappast att en pt kommer kunna ge dig om du inte har riktigt tur. På sin höjd kommer den väl gissa eller använda broscience för att inte verka okunnig om du kommer med en svår fråga.



Frågeställningen i den där tråden är ju dock ungefär som att fråga vad meningen med livet är. Eller om gud finns.

Det där vet man ju inte som nybörjare, och det är väl därför det är så lätt att gå vilse bland alla superdieter. Allting verkar ju svårt tills man har lärt sig det själv.

z_bumbi
2012-01-25, 15:46
Har man pengarna så kan att lägga några tusen på att få ett vettigt kostupplägg fritt från nojor och broscience vara en bra investering. Många nybörjare lägger mer på div tillskott som de inte har en aning om vad de gör, om de nu gör något. Majoriteten behöver sedan inte göra så många fler besök då det som sagt inte är så svårt om man har något vettigt att utgå ifrån. Ska man göra något speciellt så kan man anlita någon igen men utslaget på säg 5 års träning blir det inte mycket pengar.

Det samma gäller för en tränare, att få grunderna i övningarna och ett något så när vettigt träningsprogram för övningarna redan första året istället för att leta upp infon vartefter är guld värt. Här kanske man behöver fler tillfällen, framför allt de två första åren, men även här får man jämföra med vad man lägger på annat. Efter ett tag blir det inte heller heltimmar utan det kan räcka med en halvtimme för att analysera träningen och ändra programmet eller att justera några övningar.

I vilket fall som helst är det svåra att hitta någon som är bra.

Torsk_ole
2012-01-25, 15:51
Lite skillnad va? Hade ts viljat tävla i bänkpress så hade jag rått denne att hitta en atletklubb. Dock ingen jävla pt. Hade det varit 100% chans att pt'n är riktigt bra så skulle jag vara för det om ts har pengar så det räcker och blir över.
99% här på forumet får antagligen bra resultat av sin träning.

Jag ville bara påvisa hur accepterat det är att lära sig själv inom styrketräning men inte inom andra sporter/idrotter.

När jag hör någon säga erfaren PT/coach så ser inte jag en person som tränat 1 år och gått en PT utbildning på 5 dagar framför mig i alla fall. Det finns många duktiga och kunniga människor som skulle kunna agera tränare åt nybörjare. De skulle säkert få mycket bättre resultat än att "lära sig själva".

Att hitta en sån person är däremot svårt. Man behöver inte ha pengar så att det räcker och blir över, så dyrt behöver det nog inte vara om man letar på rätt ställen.

Baboom
2012-01-25, 16:06
Det är nog bara inom styrketräning som det anses bättre att inte ha en tränare. Tror ingen på ett brottare forum hade sagt åt en person som söker en tränare att läsa sig till grepp och lägga upp videos på sin ensambrottning för feedback av alla andra kunniga ensambrottare.

+1

Jag förstår inte varför det är ett sådant hat mot personliga tränare. Det är väl som med alla yrken, vissa är bra och andra sämre.

Tränar man på gym, så vet man ju bäst själv. Självklart är men helt opartisk i sin bild av sig själv och ser och fattar precis vad man bör göra för att ta sig framåt..... eller?!

willtjam
2012-01-25, 16:13
+1

Jag förstår inte varför det är ett sådant hat mot personliga tränare. Det är väl som med alla yrken, vissa är bra och andra sämre.

Tränar man på gym, så vet man ju bäst själv. Självklart är men helt opartisk i sin bild av sig själv och ser och fattar precis vad man bör göra för att ta sig framåt..... eller?!

Du jobbar väl som PT? Hur tycker du fördelningen av bra och inte bra tränare är där ute på gymmen? En grov uppskattning bara.
Jag har nog hängt på kolo för länge men jag har då fått för mig att det finns betydligt fler som inte ha någon riktig kunskap.

Torsk_ole
2012-01-25, 16:40
Då verkar frågan snarare handla om hur man får tag på en bra personlig tränare/coach.

willtjam
2012-01-25, 16:46
Då verkar frågan snarare handla om hur man får tag på en bra personlig tränare/coach.

Jag tänkte fråga det också. Hur ska man som ovetande nybörjare kunna skilja på bra och dåliga tränare?

perfection
2012-01-25, 16:52
Har man pengarna så kan att lägga några tusen på att få ett vettigt kostupplägg fritt från nojor och broscience vara en bra investering. Många nybörjare lägger mer på div tillskott som de inte har en aning om vad de gör, om de nu gör något. Majoriteten behöver sedan inte göra så många fler besök då det som sagt inte är så svårt om man har något vettigt att utgå ifrån. Ska man göra något speciellt så kan man anlita någon igen men utslaget på säg 5 års träning blir det inte mycket pengar.

Det samma gäller för en tränare, att få grunderna i övningarna och ett något så när vettigt träningsprogram för övningarna redan första året istället för att leta upp infon vartefter är guld värt. Här kanske man behöver fler tillfällen, framför allt de två första åren, men även här får man jämföra med vad man lägger på annat. Efter ett tag blir det inte heller heltimmar utan det kan räcka med en halvtimme för att analysera träningen och ändra programmet eller att justera några övningar.

I vilket fall som helst är det svåra att hitta någon som är bra.

Som jag tänker, skrev du! tack!
Som sagt, i det långa loppet är pengarna egentligen inte särskilt mycket om man jämför med resultat som följer :) Sedan att jag läser på samtidigt och lär mig gör att jag kan utgå först från kostschemat för att sedan modifiera det!


Jag förstår inte varför det är ett sådant hat mot personliga tränare. Det är väl som med alla yrken, vissa är bra och andra sämre.

+1

Då verkar frågan snarare handla om hur man får tag på en bra personlig tränare/coach.

+10!

Mer tips är välkommet!
Speciellt ni som är kunniga här på forumet!

SteelPulse
2012-01-25, 20:33
Jag har tränat runt 9 månader, lite mer seriöst än tidigare än livet, och jag har anlitat en PT på mitt gym, det är tre timmar med honom (utspritt förstås) och han ska hjälpa mig med basövningar, främst knäböj, marklyft och lite annat. Han har gett mig en del gratistips, lite pga att jag tror att han tycker det är kul med basövningar och har kampsportsbakgrund och verkar jävligt ambitiös. Det enda som talar emot är hans ringa ålder, skulle gissa runt 22-25 år, jag är 40 och vet hur mycket man trodde man visste i den åldern.

Jag ser det som ett sätt att slippa lägga upp youtubeklipp här på forumet. :D

Jag tycker att dom gångerna han har varit fram och rätta mig när jag sliter med nån övning så har det känns superbra efter det, så jag hoppas att detta kan ge mig ett litet försprång.

willtjam
2012-01-25, 20:38
Det bästa sättet för att se att det är en bra PT för just mig är att studera personen i smyg när han/hon verkar som PT och upplevar jag att personen tilltalar mig och verkar vara tillräckligt kunnig och har pedagogisk förmåga och har en smittande entusiasm för träningen så är det en bra PT.

Det här missade jag. Nog för att det låter som ett bra sätt att sålla bort några så är det ju fortfarande otroligt svårt för nybörjare att veta om dom är kunniga eller ej.

Fordon
2012-01-25, 20:41
För en total nybörjare är det dock viktigare att få lära sig säker och rolig träning, än optimal träning (även om det givetvis går att kombinera).

Exdiaq
2012-01-26, 14:28
För en total nybörjare är det dock viktigare att få lära sig säker och rolig träning, än optimal träning (även om det givetvis går att kombinera).

Här har vi the million-dollar question. Vad är "roligt"?

Roligt för mig är att ha ett bollplank och någon som kan hålla mig i öronen om jag får för mig att sväva ut, vilket jag gör när jag ska lära mig på egen hand. Säker träning är optimal träning. Jag kan inte se något mer optimalt än att träna säkert och därmed slippa skador som tar månader eller år att återhämta sig från. Där snackar vi optimering på hög nivå!

Raev
2012-01-26, 20:46
Då verkar frågan snarare handla om hur man får tag på en bra personlig tränare/coach.
+1

..komigen? Måste väl vara någon som vet nån bra (pålitlig, kunnig) på nätet eller nåt.

perfection
2012-01-26, 22:27
+1

..komigen? Måste väl vara någon som vet nån bra (pålitlig, kunnig) på nätet eller nåt.

Man kan ju hoppas :) Har dock fått ETT mail från en snubbe som verkar seriös, sedan en drös med killar som tränat 1-3 år som anser de besitter mycket kunskap. Dock var jag ute efter någon med meriter och tror jag hittat denna kille nu!

Slänger upp allt på min journal senare så de nyfikna kan se ;d

Raev
2012-01-26, 22:53
Man kan ju hoppas :) Har dock fått ETT mail från en snubbe som verkar seriös, sedan en drös med killar som tränat 1-3 år som anser de besitter mycket kunskap. Dock var jag ute efter någon med meriter och tror jag hittat denna kille nu!

Slänger upp allt på min journal senare så de nyfikna kan se ;d

Haha okej! Skönt och höra.
Finns det någon som har lust att hjälpa mig lite på samma vis, så skicka iväg ett PM till mig =)

Eddie Vedder
2012-01-27, 07:03
Ja och kan inte en PT överglänsa ett forum vad gäller kvalité borde denna få sparken. I praktiken innebär det att 19/20 PT's borde få sparken.

Varför skulle de få sparken om de anlitar kunder och drar in pengar? Då gör de ju sitt jobb.

RobbanColeman
2012-01-27, 07:35
Jag är erfaren och duktig, sticker inte under stol med detta, anser mig ha ett brett och givande kunnande men det kan det råda delade meningar om. :)

Självlärd blandat med inspiration från diverse kunnigt folk.

Lychgate
2012-01-27, 07:45
Målet är väl att hitta någon kunnig och passionerad som delar samma "inriktning" som en själv? Om en PT är bra eller dålig hör mycket till vad kunden vill ha ut av relationen. Personligen tror jag knappast att en klient hade ansett mig som bra ifall dom vill ha instruktion i bodybump och dom istället får köra riktig knäböj för att det är "bättre".

Sen är mycket att inspirera och motivera. Jag tror inte någon ny 16 åring hade uppskattat att få studieabstract upplästa av en PT som är mer lik en forskare än någon som bör instruera bänk eller rekommendera att äta mer protein.

perfection
2012-01-27, 11:31
Jag är erfaren och duktig, sticker inte under stol med detta, anser mig ha ett brett och givande kunnande men det kan det råda delade meningar om. :)

Självlärd blandat med inspiration från diverse kunnigt folk.

Tvivlar inte en sekund på att personer som är "självlärda" är duktiga eller bättre en PT`s då (vad jag förstått) det är en kort och enkel utbildning.
DOCK så var (som jag nämnt innan) det jsut därför jag bad om meriter, då är det plötsligt rätt enkelt och veta om personen ifråga är något och ha ;)


"Utbildad sjukgymnast 3år i Luleå tekniska universitet. Läst styrke och konditionsträning på Umeå universitets idrottsmedicinska enhet.

Jag är fysansvarig och sjukgymnast för elitbasketlagen 08 Stockholm på herr och damsidan och jobbar även som personlig tränare. Jobbar även med klubbens utvecklingslag och basketgymnasiet."

Känns som denna person bör besitta den kunskap jag söker? :)