handdator

Visa fullständig version : Kickstarta med pulverdiet?


Tunroth
2012-01-24, 10:08
har lite planer för nästa vecka om att köra en pulver diet, men vet inte om mitt tankesätt är bra?

Har tänkt att köra i 5 dagar enbart pulver, för att "rensa tarmarna" (ingen fastföda), få bort sötsuget, gå ner ett par kg och minska magsäcken.
Jag vet sedan tidigare att tex nutrilett/naturdiet what ever. inte ger någon vidare mättnadskänsla, men de har iaf näringsämnerna.

Hade tänkt upplägget:

kl 7 naturdiet
kl 11 diet pro (mättar bättre, ger mer energi enligt mig)
kl 14 naturdiet
kl 17/18 naturdiet
kl 20 kasein protein

kanske köra en extra påse naturdiet.

efter 5 dagar:
kl 7: tex 2 knäcke m makrill vs ägg
kl 11 diet pro
kl 14 natur diet
kl 17/18 kokta grönsaker kyckling/tonfisk
kl 20 kasein protein

efter yttligare 5-7 dar, så ta bort nästan allt pulver och försöka äta lite kolhydrater (inte zero, men betydligt mindre än rek. ), högt protein innehåll & lite högre fettinnehåll.

Kan detta funka som en kickstart, eller är jag helt ute och seglar? *rolleyes*

z_bumbi
2012-01-24, 10:10
Vad innebär det för dig att rensa tarmarna? Vad vill du uppnå med det?
Vad väger du idag och vad är målvikten och varför vill du gå ner?

Tunroth
2012-01-24, 10:13
lite typ detox.

Jag väger idag 78-79, 164 cm. vill ner till 65 någon gång i framtiden.

Trivs inte emd mina extra kilon.

Mental
2012-01-24, 10:26
Släpp både detoxtankar och krympa magsäcksfunderingar, det är bara svammel.

Men en pulverstart kan vara en bra idé om man har massor av kilon att gå ned, något du inte har.

Gör rätt från början, och ha tålamod.

Edit: eller ok, BMI 29 så har du marginal för en liten pulverdiet om du vill. Men många faller ifrån pga att det är rätt påfrestenade.

z_bumbi
2012-01-24, 10:28
En detox är inget du bör fundera på då kroppen inte funkar på det viset.

Med det utgångsläget så kan en pulverdietstart funka, bara du tar dig över till en långsiktigt hållbar diet senare vilket du också har planerat att göra. Ev skulle jag lägga till grönsaker redan första veckan för att magen inte ska reagera konstigt när du lägger till dem senare.

Tunroth
2012-01-24, 10:28
Det är ju inte någon längre period med pulver, de flesta med kraftigövervikt kör ju 2-4 veckor.

Jag själv är ju även tjej, så nog finns det kilon :/

Mental
2012-01-24, 10:31
Det är ju inte någon längre period med pulver, de flesta med kraftigövervikt kör ju 2-4 veckor.

Jag själv är ju även tjej, så nog finns det kilon :/

Jo, jag gissade fördomsfullt nog att du var tjej när du pratade om tarmrening och detox, en ful fördom jag har :(

Men det finns inget behov av det, så kör igång med nyttig mat och träning i stället om du inte absolut vill köra lite pulver i början, men då för en snabb nedgång och inte för något detoxande.

Tunroth
2012-01-24, 10:32
Okej..
Det var bara något svammel jag hörde, men det är inte det som är viktigast, så då skiter vi i den tanken =)

Men du menar typ en shake + en morot eller liknande?

yooii
2012-01-24, 14:16
Det är ett kanonbra sätt att starta en viktnedgång om du har många kilon som du behöver tappa. Det är något som du inte verkar ha i alla fall.

Mental
2012-01-24, 14:17
Det är ett kanonbra sätt att starta en viktnedgång om du har många kilon som du behöver tappa. Det är något som du inte verkar ha i alla fall.

Tja, det är 10kg+ som hon ska tappa, så det går ju. Inte nödvändigt men inte heller ett problem om hon gör det.

kalaskonrad
2012-01-24, 14:27
Visst skulle det funka om du kör sådär med pulver och pinar dig igenom de första veckorna men till vilken nytta? Jag har hört på många ställen; internet, kvinnliga bekanta, till och med morsan, att även dem vill "kickstarta" och "rensa tarmarna" de första veckorna men jag har aldrig riktigt förstått varför. Det som är där inuti kommer ut någon gång i vilket fall, oavsett om man pinar sig med diverse pulver & drinkar. Nä nog är det nog smartast, och framför allt lättare, om du bara drar ner på maten direkt från första början istället, så orkar du hålla ut med din diet längre än de där första 2 veckorna dessutom!

Jag antar att det är dessa pulverdieter som får halva Sverige att jojjo-banta upp och ner...

mini
2012-01-24, 15:14
Av flera anledningar tycker jag att du ska chilla lite och göra en lite långsammare sundare viktnedgång. Du vill spara så mycket muskler och styrka du kan och iofs gör inte en vecka något kaos med musklerna men jag ser heller inte nyttan. Om man dessutom har haft ett lite knasigt förhållande till mat tycker jag att man bör tänka sig för vilken metod man väljer så att det inte blir onödigt psykiskt jobbigt att banta eller för den delen sluta banta.
Dessutom, vad ska du på 65 kg att göra? Börja med 72 som mål och sedan 63. :)

Tunroth
2012-01-24, 21:19
Att komma ner till 65 är inget jag ska göra nu, målet är väl runt 70-72, men ngn gång vill jag ner till en vikt där man samtidigt triv med sig själv, och även att kanske utveckla sin styrkeförmåga för att kunna vara med på fitness five.

Jag vet ju inte om jag kommer klara pulver dieten, men det känns ändå lite lättare då det är vilovecka då jag tänkt och börja. det känns lättare pina sig igenom då man inte har någon träning att fokusera på.
Och för att sedan få in det mentala att minska på maten och äta rätt. Nu är det så lätt att ta om, ta något emellan, smaska på en bars.
Men när man väl har kommit igång tror jag det är lättare.

Jag vet hur ett deff-upplägg ska vara, men oftast så håller jag det 1-2 måltider & sedan vid brist på ork att laga två maträtter, så brister hela idén.
(då jag vill ner, och sambon upp, är inte en fin kombo)

Mina gamla hjärnspöken är borta, som tur är. Så det är inget jag är orolig för. jag vill ju även kunna behålla min muskelmassa som jag byggt upp.

Mental
2012-01-24, 21:41
Att komma ner till 65 är inget jag ska göra nu, målet är väl runt 70-72, men ngn gång vill jag ner till en vikt där man samtidigt triv med sig själv, och även att kanske utveckla sin styrkeförmåga för att kunna vara med på fitness five.

Jag vet ju inte om jag kommer klara pulver dieten, men det känns ändå lite lättare då det är vilovecka då jag tänkt och börja. det känns lättare pina sig igenom då man inte har någon träning att fokusera på.
Och för att sedan få in det mentala att minska på maten och äta rätt. Nu är det så lätt att ta om, ta något emellan, smaska på en bars.
Men när man väl har kommit igång tror jag det är lättare.

Jag vet hur ett deff-upplägg ska vara, men oftast så håller jag det 1-2 måltider & sedan vid brist på ork att laga två maträtter, så brister hela idén.
(då jag vill ner, och sambon upp, är inte en fin kombo)

Mina gamla hjärnspöken är borta, som tur är. Så det är inget jag är orolig för. jag vill ju även kunna behålla min muskelmassa som jag byggt upp.

Mina erfarenheter av påsarna är blandade, jag har handlett sisådär 300 patienter genom i snitt 4v var på de, så jag vet att det går och det ger resultat. Men i slutändan för de här patienterna väntade en GBP som hindrade de från att svulla när de bryter dieten. Dessutom motiverar operationen för dieten innan minskar risken för komplikationer.

De som har dietat på lcdkost bara ändå har oftast haft svårt med övergången till vanlig mat. Man bygger upp ett sådant sug efter det man har nekat sig under veckan/veckorna, att man lätt tappar kontrollen. Speciellt om man tänker äta en måltid och två påsar i en upptrappningsfas. Efter första måltiden när sedan det ska ätas en påse så tar det emot som fan att göra iordning påsen.

Dessutom om du haft tidigare hjärnspöken så är risken rätt stor att du skakar liv i de när du går runt skithungrig, svältande och med matfantasier samtidigt som du med viljestyrka låter bli att äta.

Ytterligare en sak är ju att på lcdkost och på vilovecka, så lär det ryka en del kvalitativ massa.

AndreasBastard
2012-01-25, 00:12
Vilka är fördelarna med att enbart äta pulver jämfört med att äta vanligt fast mindre? Jag tycker det verkar hokus pokus.

Varför skulle detta medföra en raskare fettförlust än motsvarande kaloriminus med vanlig mat?

Fritösen
2012-01-25, 00:17
Vilka är fördelarna med att enbart äta pulver jämfört med att äta vanligt fast mindre? Jag tycker det verkar hokus pokus.

Varför skulle detta medföra en raskare fettförlust än motsvarande kaloriminus med vanlig mat?

Det är äckligare, dyrare och man blir hungrigare snabbare! Aha.. fördelarna? Finns inga :)

Hetz
2012-01-25, 01:16
Du vill ha svar på om det är en kickstart - absolut, visst är det. Men på sikt är det ingen hållbar lösning tycker jag. Nu vet vi inte hur din bakgrund ser ut eller hur dina matvanor ser ut när du inte dietar men jag skulle istället tipsa om att se över dina matvanor och göra ett kostschema med bra näringskällor.

Låt oss säga att din kaloribalans ligger på 2500kcal. När du ätit 2500kcal varje dag under en viss tid så kan du bara skala av lite av det du äter så att du hamnar på säg 2000kcal, vilket skulle medföra 0.5kg/veckan i viktnedgång. Man behöver inte alltid göra en helomvändning bara för att det är diet, keep it simple!

Mental
2012-01-25, 07:42
Det är äckligare, dyrare och man blir hungrigare snabbare! Aha.. fördelarna? Finns inga :)

Då vill jag se dig sätta ihop en kost på vanlig mat som är lättlagad, näringsmässigt komplett, relativt proteinrik, god och innehåller max 600kcal

supercharge
2012-01-28, 04:30
Vilka är fördelarna med att enbart äta pulver jämfört med att äta vanligt fast mindre? Jag tycker det verkar hokus pokus.

Varför skulle detta medföra en raskare fettförlust än motsvarande kaloriminus med vanlig mat?

Framförallt är det färdigräknat och klart. Du äter en viss mängd pulver varje dag, utan några konstigheter. Jag kan tänka mig att många bantare och i synnerhet överviktiga kan ha ett problematiskt förhållande till mat, där det dels är väldigt godtyckligt vad en rimlig portion faktiskt är, och när man väl har börjat äta så kan det vara svårt att bara äta det man har tänkt sig från början.

Om man kör pulver misstänker jag att en fördel kan vara att man inte alls öppnar den förrädiska lådan som för vissa människor kan vara mat. Man behöver inte tänka på vad man har hemma, vad man ska laga, varför man inte ska laga något trevligare än sallad - du vet precis vad du ska ta och i vilken dos, och det är uttänkt så att det ska vara mättande; vilket inte alltid är fallet med alternativen, åtminstone för hobbybantare som inte vet riktigt vad de gör.

Följer man bara de enkla anvisningarna så vet man att man kommer förlora vikt, medan steget till att väga all mat och slå i tabeller kan vara rätt stort för många och då blir viktnedgången istället godtycklig, resultaten dåliga och motivationen därefter.

Sedan måste man naturligtvis få till en vettig diet tillslut ändå, men det underlättar förmodligen om man först kan känna att man själv har kontroll över sin vikt - och därefter kan ta itu med de eventuella problem som man nu har med det andra.

Tjockiz
2013-01-07, 00:41
Kan man få diabetes av att gå på vlcd (Naturdiet/Nutrilett) ?

Akada
2013-01-07, 00:46
Kan man få diabetes av att gå på vlcd (Naturdiet/Nutrilett) ?
Det lär du inte få, nej.

Pretorian
2013-01-07, 09:08
Det är äckligare, dyrare och man blir hungrigare snabbare! Aha.. fördelarna? Finns inga :)

Fördelarna är nog att det kan kännas enklare att bara ta en påse av något där innehållet är räknat och klart. Det är väl lite det man betalar för?

Men jag håller med övriga att du tjänar i längden på att lägga om kosten redan nu. Det där med kickstart tror jag inte på. Du kan gå ner i vikt genom att äta god mat och ändå vara ganska mätt och belåten. Det är det som håller i längden.

Tjockiz
2013-01-07, 12:52
Det lär du inte få, nej.

Kändes jävligt skumt när jag testade i 6 dagar för ett halvår sedan iallafall. Som om man tagit amfetamin eller något. Jättepigg. Tänkte att det kunde vara något snett med blodsockret då.

z_bumbi
2013-01-07, 13:39
Kändes jävligt skumt när jag testade i 6 dagar för ett halvår sedan iallafall. Som om man tagit amfetamin eller något. Jättepigg. Tänkte att det kunde vara något snett med blodsockret då.

En vanlig effekt vid stora kaloriunderskott och det brukar rapporteras under den första veckan. En fin grej om man vill lura folk (fasta etc) att tro att de gör något riktigt bra.

Tjockiz
2013-01-08, 19:03
En vanlig effekt vid stora kaloriunderskott och det brukar rapporteras under den första veckan. En fin grej om man vill lura folk (fasta etc) att tro att de gör något riktigt bra.

Funkade ju inte på mig iallafall, avbröt direkt p.g.a. nojja.
Jag tycker det är mycket socker i naturdiet/nutrilett men det är inget att oroa sig över då? Tänkte köra en vecka och se hur det går.

NNIF
2013-01-08, 19:15
Då vill jag se dig sätta ihop en kost på vanlig mat som är lättlagad, näringsmässigt komplett, relativt proteinrik, god och innehåller max 600kcal

menar du 600kcal per måltid eller på en dag?

Tjockiz
2013-01-08, 19:26
menar du 600kcal per måltid eller på en dag?

På en dag såklart, annars vore det ju ingen match? Det är Vlcd på tal här.

NNIF
2013-01-08, 19:40
På en dag såklart, annars vore det ju ingen match? Det är Vlcd på tal här.

bara att fixera makros, ingen konst?

250g kvarg 10% (krydda med kanel, kardemumma och funlight appear), 1 burk makrill i tomatsås, 200g vitkål eller brocolli (c-vitamin + fibrer), 1 kokt ägg

blir 210 + 150 + 50 + 75 = 585 kcal


eller varför inte 4st drinkar med 30g vassle samt några omega-3 kapslar.. är ju precis det som denna dryck-diet är ;)

z_bumbi
2013-01-09, 09:25
Funkade ju inte på mig iallafall, avbröt direkt p.g.a. nojja.
Jag tycker det är mycket socker i naturdiet/nutrilett men det är inget att oroa sig över då? Tänkte köra en vecka och se hur det går.

Du dricker 600 kcal vilket innebär att allt du stoppar i dig förbrukas ganska så snabbt oavsett vad det är. Att det är kolhydrater i innebär att hjärnan får energi och att du inte luktar lika illa som om det bara vore protein och fett.
Fast jag vet inte riktigt varför du ska testa igen när du upplevde det så negativt? Det finns ju andra metoder att gå ner i vikt som inte innebär att man äter 600 kcal/dag och som på sikt är lika effektiva bara du är konsekvent.

För de som svarar trådstartaren så är tråden gammal.

LuJiaoShuo
2013-01-09, 11:19
bara att fixera makros, ingen konst?

250g kvarg 10% (krydda med kanel, kardemumma och funlight appear), 1 burk makrill i tomatsås, 200g vitkål eller brocolli (c-vitamin + fibrer), 1 kokt ägg

blir 210 + 150 + 50 + 75 = 585 kcal


eller varför inte 4st drinkar med 30g vassle samt några omega-3 kapslar.. är ju precis det som denna dryck-diet är ;)

Örk. Låter precis lika äckligt som pulver. Sa han inte att det skulle vara välsmakande? Och jämfört med pulver är det inte direkt lättlagat heller. Det kräver planering, en tur till affären och det kräver preparering även om det inte är avancerad matlagning.

Kräver att man handlar och hanterar X antal saker - istället för en. Riva vitkål är skitdrygt. Du måste koka ägg. Om du inte är masochist behöver du koka broccolin. Du behöver ett kärl att gegga med vassle och kryddor i. Du har nu lagt ut ungefär samma pengar som på pulver och imorgon måste du göra om det.

Vid det laget har jag lortat ner flera av mina köksgeråd, kastrull, tallrik, skärbräda och bestick, har en disk att ta itu med samt en bänk att torka av. Jag har i praktiken lagat mat. Inte gick det särskilt snabbt, resultatet blev superäckligt, (Kanel, Fun light och Makrill, vad fan?) mitt kök ser ut som ett bombnedslag, det ligger vitkålsstrimlor över hela golvet (rå vitkål utan dressing - huärk) och jag är lika trött som om jag lagat riktig mat, lika otillfredsställd som om jag ätit pulver och hyser en naggande oro för mina micronutrienter.

Jag har bara smakat pulver en gång och det var traumatiskt. Det gör jag inte om ifall jag kan slippa. Inte har jag bråttom att deffa heller. Men om valet stod mellan ditt upplägg - som jag betvivlar har det kompletta vitamin och mineralinnehåll som de vanligaste påsmetoderna har - och pulver så finge det nog bli pulver.

NNIF
2013-01-09, 13:01
Örk. Låter precis lika äckligt som pulver. Sa han inte att det skulle vara välsmakande?



ja du ska fan inte blanda allt i en mixer och äta direkt...

ät kvarg funlight appear och kanel - i en sittning, smakar som youghurt äpple och kanel.. om du tycker DETTA är äckligt så vette fan alltså :D

sedan är ju smaken som baken men jag äter makrill i tomatsås som godis.. man kan äta lite rökt lax istället finns massa alternativ, och gillar man inte broccolli kan man ju äta en mandarin :)

ja såå jobbigt att laga denna mat, öppna en burk kvarg, blanda i funligthen ^^ ... öppna en burk makrill..

handla? en vecka = 7burkar kvarg, 7burkar makrill drygt 1kg brocolli, det gör man ju på en kvart..

vill du inte att dina tarmar ska jobba heller? ;)

sen när man slutat med pulverdieten, ja vad gör man då? Man vet ju ingenting om hur man ska äta"vanlig" mat på ett bra och nyttigt sätt. 1 steg fram 2steg bak hela tiden. att börja med dessa "snabba lösningar" är att skjuta sig själv i foten för man lär sig INGENTING på det.

Pretorian
2013-01-09, 13:10
Ja, handla låter lite väl jobbigt. Det kräver ju PLANERING!

RassK
2013-01-09, 13:21
Fan vad VLCD är på tapeten för tillfället. Är det för att det är Januari eller?

NNIF
2013-01-09, 15:03
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=6197084&postcount=16

inter
2013-01-09, 15:04
Fan vad VLCD är på tapeten för tillfället. Är det för att det är Januari eller?

http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/75066_4715853247120_872093813_n.jpg

Gissa vilken månad topparna återkommer.