handdator

Visa fullständig version : Flickvännen har ont i ryggen


kwame
2012-01-24, 00:52
Ja, så hon vill tydligen inte gå till en sjukgymnast - hon vill träna upp den hemma först och se om den blir bra. Ville att hon grundligt skulle beskriva hennes ryggproblem för att underlätta för er, men detta va grundligaste jag fick:

"Har ont i hela ryggen, oftast ländryggen, är svag och behöver träna upp musklerna"

Så, har ni några bra övningar som man kan köra hemma? Utrustning: kroppen + hantlar. Lär ju finnas ganska många helt okej, t.ex liggande rygglyft och massa andra. Men ja, jag vågar inte ge henne råd för är väl bäst att kunniga får sköta de. =)

burkmannen
2012-01-24, 01:23
Det bästa är ju att träffa en kunnig.

Men bålstabilitetsövningar är något de flesta med ryggproblem tränar specifikt. Plankan, rygglyft, hitlers hund etc.

Bara googla så kommer det upp massor men var noggrann med tekniken. Sen kan det ju också vara stramhet i te.x höftböjarna om hon sitter mycket. Sitter hon med bra hållning?

Som sagt bäst att kolla upp men om hon prompt inte vill det så är det core-övningar och stretch hon kan göra.

willtjam
2012-01-24, 01:31
Vissa grejer är ju inte så bra att träna med, så säg åt henne att gå till nån naprapat eller nåt. Varför inte liksom? Värt att träna så att det blir värre så hon måste på flera besök, än att hon går dit en gång innan hon tränar och får det fixat.

Mart|n
2012-01-24, 10:53
Har hon testat knäböj?

Om inte; byt flickvän, det här ska du inte behöva stå ut med.

young_george
2012-01-24, 10:57
Även min flickvän hade kroniskt ont i ryggen tills jag hjälpte henne att börja styrkaträna. Nu är det helt borta.

Ni kan väl träna marklyft och liknande hemma? Man kan lyfta andra saker än hantlar på gymet.

Annars är denna övningen bra som ngn tipsade om tidigare.

http://atatranakampa.se/wp-content/uploads/2011/05/spring09.jpg

gangstapuppy
2012-01-24, 10:59
Kan ju precis lika gärna vara att musklerna i rumpan/låren är korta/stela... Kiropraktor/osteopat/naprapat for teh win...

young_george
2012-01-24, 11:09
Kan ju precis lika gärna vara att musklerna i rumpan/låren är korta/stela... Kiropraktor/osteopat/naprapat for teh win...

Det går även utmärkt att stretcha och träna dessa på egen hand utan att betala en häxdoktor för att göra det.

begt
2012-01-24, 11:28
Yev3RErAaV4&feature=player_embedded

Den tredje övningen (tror jag det var) då man trycker upp benen tycker jag tar bra på magens nedre del.

Johan29j
2012-01-24, 11:41
Har en flickvänn som också har problem med ryggen, fått ungefär samma luddiga svar...
Men efter lite forskning hit och dit så visade de sig att hon som så många andra är stel i baksida lår och sätesmusklaturen, så prova att strecha sätesmusklen, baksida lår morgon middag kväll.

Ofta kan det vara svårt att strecha tillräkligt "hårt" när man är själv, så hjälps gärna åt.

Albin Eriksson
2012-01-24, 12:23
antar hon har vart hos en naprapat eller liknande som rekommenderat rehab hos sjukgymnast?

Om inte, skäll på henne och få henne och inse verkligheten...

luderlasse
2012-01-24, 12:42
asså man löser antagligen inte ryggproblem över internet, gå till någon kunnig ist som kan kolla upp det!

kwame
2012-01-24, 12:51
Det borde väl finnas övningar som är HELT ofarliga? T.ex förslaget om stretch var mycket bra, lär ju finnas 0 skaderisk i att stretcha. Och om det inte löser sig -> sjukgymnast/kunnig

Dvs, jag vill ha förslag som inte kan förvärra och sen om de inte fixar problemet så får hon helt enkelt gå till sjukgymnast. Samma sak övningar som man bara använder kroppen - lär ju knappast heller försämra? Hon har ju inte precis skadat ryggen på något vis, kroniskt ont i ryggen som sagt.

gangstapuppy
2012-01-24, 13:10
Det går även utmärkt att stretcha och träna dessa på egen hand utan att betala en häxdoktor för att göra det.

Haha... häxdoktor ;) Nåja. Någon lite påläst som kan visa HUR man ska stretcha/träna kan väl i vart fall vara lämpligt eller?

Och ens OM man ska stretcha... diskbråck är sällan så bra att stretcha...

Tolkia
2012-01-24, 21:39
T.ex förslaget om stretch var mycket bra, lär ju finnas 0 skaderisk i att stretcha.
Tyvärr inte.

Stretching löser ju f.ö. endast problem som går att lösa med stretching, det är ingen universalmedicin som är bra för alla i alla lägen.

Hetz
2012-01-24, 22:23
Ber om ursäkt om jag kommer låta trött och jävlig nu men förstår inte varför många oftast drar sig för att uppsöka vård/kolla upp kroppen. Det är så enkelt gjort och man besparar sig själv sveda och värk allt som oftast. Om hon inte vill boka tid hos naprapat så kan hon helt klart gå till vårdcentralen och sedan få en tid hos sjukgymnast. Det kommer förmodligen ta några dagar kanske 2 veckor innan tiden väl är inne (hos sjukgymnasten) och under den här tiden kan hon stretcha/töja etc

Summa sumarum: kolla upp det

Mart|n
2012-01-24, 22:54
Ber om ursäkt om jag kommer låta trött och jävlig nu men förstår inte varför många oftast drar sig för att uppsöka vård/kolla upp kroppen. Det är så enkelt gjort och man besparar sig själv sveda och värk allt som oftast. Om hon inte vill boka tid hos naprapat så kan hon helt klart gå till vårdcentralen och sedan få en tid hos sjukgymnast. Det kommer förmodligen ta några dagar kanske 2 veckor innan tiden väl är inne (hos sjukgymnasten) och under den här tiden kan hon stretcha/töja etc

Summa sumarum: kolla upp det

Håller med. Oftast är den rent slöseri med tid och energi att bara vänta på att något ska gå över, eller att man provar sig fram i evigheter. Det kostar litegrann att gå till en bra sjukgymnast, men det lönar sig på sikt.

burkmannen
2012-01-24, 23:16
Håller med. Oftast är den rent slöseri med tid och energi att bara vänta på att något ska gå över, eller att man provar sig fram i evigheter. Det kostar litegrann att gå till en bra sjukgymnast, men det lönar sig på sikt.

Som du säger är det nog värt att lägga pengar på en bra sjukgymnast. Första gången kan man gå till läkare. Har dock själv inga bra erfarenheter av läkare och verkar vara ganska vanligt med samma uppfattning som jag fått MEN det kan såklart vara otur.

Tolkia
2012-01-25, 07:51
För det som TS beskriver skulle jag rekommendera sjukgymnast istället för läkare. Om man inte har en misstanke om att det skulle vara något annat än "vanligt" ont i ryggen.

Pineapple
2012-01-25, 15:45
Rekommenderar ett besök hos sjukgymnasten (brukar inte vara särskilt dyrt, jag betalar 80kr på min vårdcentral). På så sätt får hon tips på övningar hon ska göra samt de hon inte ska göra. Värt!

Jag var hos en sjukgymnast för några månader sedan pga. problem med ländryggen, fick reda på att jag har en diskförskjutning (åt höger och bakåt) vilket medför att jag absolut inte ska göra rörelser/övningar där ryggen böjs framåt. Bytte genast ut mina crunches mot andra övningar som jag fick av sjukgymnasten (bålstabilitet och hållning).