handdator

Visa fullständig version : Frågetråden om protein! (Vassle och Kasein)


Andy.da.wohoo
2012-01-24, 00:41
Eftersom det finns väldigt många individuella frågetrådar om proteinsorterna så tänkte jag att vi kunde samla alla frågor i en tråd, för att slippa behöva leta igenom otaliga trådar med missledande namn.

Jag börjar, såklart!

Jag undrar om det spelar någon roll vilken sorts protein man tar i samband med måltid, eftersom jag läste att vassleprotein saktas ner när man tar det i samband med måltid. Blir vasslet isåfall likvärdigt kaseinet gällande den kontinuerliga utsöndringen av aminosyror i blodet?

Inge Enveten
2012-01-24, 13:59
Bra tråd!

Jag undrar samma sak som du också faktiskt.

King Grub
2012-01-24, 16:39
Blir vasslet isåfall likvärdigt kaseinet gällande den kontinuerliga utsöndringen av aminosyror i blodet?

Nej, men skillnaden blir mindre.

Andy.da.wohoo
2012-01-24, 18:42
Tack för svar :)

_Robbie_
2012-01-24, 20:47
Bör jag endast ta protein direkt efter träningen eller finns det ett syfte att även ta proteindos morgon och kväll? Alltså, behöver jag protein 6-10 timmar efter träning för att hålla uppe bra förhållanden (proteinnivåer) för muskeluppbyggnad?

King Grub
2012-01-24, 20:50
Det är vanligt mjölkprotein; du behöver inte ta någon speciell hänsyn till det. Du bör inte äta/dricka protein bara en gång efter träning och sedan inget på 10 timmar, men det behöver inte vara protein från tillskott (men det går bra, om du så önskar).

Onigiri
2012-01-24, 21:23
Går det att "snabba på" upptaget av ett kaseintillskott? Inte för att jag käkar kaseintillskott eller så, jag vill bara vara med i frågeleken och är lite nyfiken och ville ställa en lustig fråga.

_Robbie_
2012-01-24, 21:41
Det är vanligt mjölkprotein; du behöver inte ta någon speciell hänsyn till det. Du bör inte äta/dricka protein bara en gång efter träning och sedan inget på 10 timmar, men det behöver inte vara protein från tillskott (men det går bra, om du så önskar).

Aaah så om jag har lite svårt att få i mig protein från vanlig mat under dagen så rekommenderas att jag tar morgon och kväll samt efter träning (mitt på dagen). Tack!