handdator

Visa fullständig version : Gå ner i vikt !!


Mathce
2012-01-23, 19:58
Jag behöver gå ner ett par kilo i vikt, är tjej 25år, väger runt 70 och är 163cm.
Jag skulle främst vilja gå ner i vikt på mage och lår.
Jag tränar kondition 2-3ggr i veckan, mest på löpband, men ibland blir det utomhus. Försöker få ihop 1,5mil i veckan.
Förövrigt tränar jag lite styrka på gymmet nån gång i veckan.
Jag äter vanlig husmanskost.
Frukost, oftast havregryn eller musli, med yogurt, en smörgås med ost, gurka och kokt ägg, ett eller två glas juice
fika typ ett eller två knäckebröd med marmedlad eller ost
lunch - husmanskost, kan vara allt vad skolan erbjuder
kvällsmat också husmanskost
sen till kvällsmat blir det smörgås med något smarrigt pålägg.
Allt detta har jag ändrat sen lite mer än ett halvår tillbaka och har bara gått ned 2kg.
Innan så åt jag väldigt slarvigt, tränade nästan ingenting så tycker ändå jag borde gått ner mer
Vad gör jag för fel.
Hur ska jag göra för att få ett energiunderskott egentligen.
Så kroppen börjar ta från fettet.

Lychgate
2012-01-23, 20:05
Läs: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

charmed
2012-01-23, 20:07
Jag behöver gå ner ett par kilo i vikt, är tjej 25år, väger runt 70 och är 163cm.
Jag skulle främst vilja gå ner i vikt på mage och lår.
Jag tränar kondition 2-3ggr i veckan, mest på löpband, men ibland blir det utomhus. Försöker få ihop 1,5mil i veckan.
Förövrigt tränar jag lite styrka på gymmet nån gång i veckan.
Jag äter vanlig husmanskost.
Frukost, oftast havregryn eller musli, med yogurt, en smörgås med ost, gurka och kokt ägg, ett eller två glas juice
fika typ ett eller två knäckebröd med marmedlad eller ost
lunch - husmanskost, kan vara allt vad skolan erbjuder
kvällsmat också husmanskost
sen till kvällsmat blir det smörgås med något smarrigt pålägg.
Allt detta har jag ändrat sen lite mer än ett halvår tillbaka och har bara gått ned 2kg.
Innan så åt jag väldigt slarvigt, tränade nästan ingenting så tycker ändå jag borde gått ner mer
Vad gör jag för fel.
Hur ska jag göra för att få ett energiunderskott egentligen.
Så kroppen börjar ta från fettet.

Nu ska du få det lite smådryga svaret, ät mindre.

Saker som husmanskonst, något smarrigt pålägg och fika på knäckebröd med marmelad eller ost skenar väldigt lätt iväg. Det är ofta väldigt små marginaler man jobbar med när man vill gå ner i vikt.

Det bästa tipset jag kan ge dig är att börja väga din mat (vilket du i princip måste i början för att garantera en sund viktnedgång) och föra in det i en dagbok. Antingen i ett anteckningsblock eller någon online variant alá shapeupclub.se eller dumbbell.se (båda gratis). Sedan räkna ut hur mycket du egentligen äter och av vad och jämföra det med din förbrukning.

Angående hur du räknar din förbrukning googla, calculate bmr eller kcal calculator eller något liknande. Eller så läser du bara den eminenta deffguiden i diet&deff forumet här. Lovar att den kommer svara på nästan alla dina frågor.

begt
2012-01-23, 20:35
Du äter helt enkelt lite för mycket. Ta reda på din grundförbränning (googla Harris-Benedict) och lägg till aktiviteter (caloriesperhour.com). Kolla upp energiinnehållet på maten du stoppar i dig, du lär förvånas över hur mycket en del livsmedel faktiskt innehåller.

Juice som du säger att du dricker innehåller mycket kalorier, ta ett glas C-vitaminbrus istället. Om du gör den förändringen + några små förändringar till så skulle du gå ned med ca 500 kcal om dagen eller ett halvt kg i veckan. Marmeladen borde du skippa också, det är bara snabba kalorier som ger dig ett ökat sötsug (och ytterst lite om någon näring). Drick lite Coca cola zero istället om du är sugen på något gott.

Gillar du mackor så är ett tips att inte ta smör alls på mackan utan en skiva ost för då får du i dig mindre i fettväg men desto mer i protein. Jag tycker inte det blir för torrt om man har en normalfet ost (28% fett, 26% protein).

deadich
2012-01-23, 21:24
Din träning kommer knappast hjälpa dig gå ned i vikt. bidrar kanske med nån enstaka procent.

Nyckeln för att du ska gå ned: Ät färre kalorier, it's that simple.

Holabandola
2012-01-24, 15:32
Ät inte mindre, gå mer.
Gå gå gå, gå hela tiden. Flera timmar om dagen. Du kommer rasa i vikt snabbt och utan att behöva svälta eller plåga dej på gymmet.

aijou
2012-01-24, 17:14
Ät inte mindre, gå mer.
Gå gå gå, gå hela tiden. Flera timmar om dagen. Du kommer rasa i vikt snabbt och utan att behöva svälta eller plåga dej på gymmet.

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQHgjMpchq5IBeSMUxDFwcxObBIzbVGJ UP39j0Nqp1X1p6ZNRBAADYX7mri

Visst, det är väl inte fel att gå för att få en lite högre kaloribudget. Men jag ser verkligen inte hur det skulle vara mindre plågsamt att gå flera timmar om dagen än att gymma. Tvärt om! Och svälta sig behöver man absolut inte göra, med eller utan promenader.

Som folk redan sagt: Läs deffguiden!

Tänk på att livsmedel som bröd, ost, marmelad och andra smarriga pålägg lätt blir till mycket kalorier. Även såser gjorde på grädde och dressing på majonnäs osv kan lätt skena iväg.

Det du behöver göra är att äta mindre helt enkelt. Det betyder dock inte att du behöver gå hungrig. Ät saker som mättar bra och fyll ut med grönsaker (t.ex broccoli eller vitkål) om du ändå inte blir mätt.

Att räkna kalorier är absolut inget måste men vissa gillar det och det är ett bra alternativ om man inte vet vad man ska dra in på. Det handlar om vad man själv föredrar.

Lycka till!

charmed
2012-01-24, 18:17
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQHgjMpchq5IBeSMUxDFwcxObBIzbVGJ UP39j0Nqp1X1p6ZNRBAADYX7mri


Att räkna kalorier är absolut inget måste men vissa gillar det och det är ett bra alternativ om man inte vet vad man ska dra in på. Det handlar om vad man själv föredrar.

Lycka till!

Absolut, räkna kalorier är inget måste. Men jag talar från egen erfarenhet när jag rekommenderar alla som ska deffa/dieta seriöst för första gången att räkna kalorier det första veckorna. Detta därför för att faktiskt få ett hum om hur mycket man äter.

Folk äter sig sällan överviktiga med vilje, ofta kommer det från en okunskap
om vad man egentligen stoppar in sig och förbrukar.

aijou
2012-01-24, 20:00
Absolut, räkna kalorier är inget måste. Men jag talar från egen erfarenhet när jag rekommenderar alla som ska deffa/dieta seriöst för första gången att räkna kalorier det första veckorna. Detta därför för att faktiskt få ett hum om hur mycket man äter.

Folk äter sig sällan överviktiga med vilje, ofta kommer det från en okunskap
om vad man egentligen stoppar in sig och förbrukar.

Hoppas du förstod att bilden jag postade inte var menad till dig utan till inlägget jag citerade. :)

Som jag skrev så tycker jag också att det kan vara bra att räkna kalorier. Men många är för lata (eller vill helt enkelt inte lägga ner så mycket tid) för att väga allt och hålla på att räkna på precis allt man äter. Alla vill inte ta det till den nivån.

Fast jag tror nog egentligen att det är vanligare att man äter sig överviktig av lathet, brist på disciplin eller brist på motivation än på grund av okunskap.

Dock så verkar ju TS ha motivationen och om hon vill/orkar räkna kalorier så är det nog det bästa alternativet. :)

charmed
2012-01-24, 20:20
Hoppas du förstod att bilden jag postade inte var menad till dig utan till inlägget jag citerade. :)

Som jag skrev så tycker jag också att det kan vara bra att räkna kalorier. Men många är för lata (eller vill helt enkelt inte lägga ner så mycket tid) för att väga allt och hålla på att räkna på precis allt man äter. Alla vill inte ta det till den nivån.

Fast jag tror nog egentligen att det är vanligare att man äter sig överviktig av lathet, brist på disciplin eller brist på motivation än på grund av okunskap.

Dock så verkar ju TS ha motivationen och om hon vill/orkar räkna kalorier så är det nog det bästa alternativet. :)

Haha ja, jag håller med och förstår att bilden inte var riktad till mig. Den råkade bara slinka med när jag citerade :)

Gl till trådskaparen iaf!