handdator

Visa fullständig version : Lite frågor ang deff


Jeml
2012-01-23, 17:26
Förmodligen har samma frågor ställts ett antal ggr tidigare, men hittar inte riktigt det jag söker.

Det jag undrar är hur snabb viktnedgång man kan ha utan att man börjar tappa mer muskler än vid en långsam. för att ta ett exempel om vi säger att man ska ned 10kg

tappar man mer/mindre muskler om man går ned dessa 10kg på 10 veckor med 1000kcal underskott/dagen än när man går ned 10kg på 20 veckor med ett underskott på 500kcal/dagen.

Poängen är att om du går på -500kcal diet så bryter du ju ned kroppen under en DUBBELT så lång period, så vad är att föredra? bör man också höjka intaget vid lägra bf% för att minska nedbrytningen av muskler då det inte finns så mycket fett kvar? och hur låg skulle denna bf% i så fall vara? förstår att det beror på en massa olika saker, så här är lite info om mig.

186cm lång
~85-86kg tung
midja: ca 82cm
bf%: uppskattningsvis 18%-19%


Sen har jag läst lite om periodisk fasta och undrar vad fördelarna egentligen är jämfört med att äta vanligt. annat än att vissa anser det vara praktiskt i vardagen. Är det bättre än att äta sina mål utspridda över hela dagen? och i så fall hur stor är skillnaden? jag förstår att man inte kan svara något bra svar på det men är det marginella skillnader...?

tack på förhand för bra svar! :)
MVH

willtjam
2012-01-23, 17:31
En teoretiskt uträknad siffra är 70 kcal/kg kroppsfett per dygn. Så mycket fett kan kroppen släppa per dygn alltså och så stort underskott kan du ligga på.

Vad gäller periodisk fasta så kan du läsa i den feta och fina periodisk fasta-tråden. (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96449)

vicarious
2012-01-23, 17:52
För de flesta är en långsammare viktnedgång att föredra men det beror även på hur fet man är. Har man många extrakilon kan man ligga på ganska stora underskott utan att förlora muskler om man sköter proteinintaget och träningen.

Som willtjam säger finns det en teoretisk siffra på hur mycket energi varje kilogram fett kan ge ifrån sig per dygn. Så om vi tar ett exempel:

Person A har bodyfat på 20% och väger 100kg. Han har således ca 20kg fett. 70 kcal x 20kg = 1400 kcal. Person A kan alltså i teorin ligga på ett underskott på max 1400 kcal utan att förlora muskler av den anledningen.