handdator

Visa fullständig version : Effektiv träning - Maskiner med luftmotstånd


morango
2012-01-23, 16:12
Hej,

Jag är relativt ny på ett gym som använder maskiner av denna typ:

http://www.panattasport.com/en/line_details.asp?ID=27

Alla maskiner utom dom två senaste finns använda.

Det jag söker är ett bra upplägg för överkropp och mage/rygg.

Eftersom man bara kan göra en typ av övning på varje maskin så blir det svårt för mig att få en rejäl genomgång av en specifik muskelgrupp. Detta gör att jag kör alla maskiner 4 gånger i veckan för att få rejäl träning - no good.

Ser ni någon bra lösning på detta? Inga hantlar finns att tillgå så jag är mer eller mindre fast till att använda dessa maskiner.

Vilket upplägg (rep / set) och vilka muskelgrupper hade ni kombinerat för att få ut en bra genomkörare?

Tack

Tiro
2012-01-23, 19:21
Måste ju finnas ett annat gym i närheten? :)

Fugly
2012-01-23, 19:32
Inga fria vikter = inget gym.

z_bumbi
2012-01-23, 19:36
Jag tänker inte gå igenom alla maskinerna men plocka ett vanligt träningsprogram och lista ut vilka maskiner som motsvarar vilken övning.
Det funkar antagligen också att köra alla maskinerna varje pass a 3-4 gånger i veckan också om du bara styr lite hur mycket du gör på varje maskin. De flesta färdiga gymkoncept brukar ha tänkt på att vara något så när heltäckande.

morango
2012-01-23, 19:57
Jag tänker inte gå igenom alla maskinerna men plocka ett vanligt träningsprogram och lista ut vilka maskiner som motsvarar vilken övning.
Det funkar antagligen också att köra alla maskinerna varje pass a 3-4 gånger i veckan också om du bara styr lite hur mycket du gör på varje maskin. De flesta färdiga gymkoncept brukar ha tänkt på att vara något så när heltäckande.

Hej,

Jag vet vad dom olika maskinerna gör så det är inga problem.

Det som är frustrerande är att man inte? kan applicera ett vanligt upplägg i maskinerna eftersom det i princip är en maskin per muskelgrupp. Det blir ett otroligt nötande i samma ställning.

dag 1(bröst - mage)
dag 2(ben)
dag 3(rygg - triceps)
vila
dag 5(axlar - biceps)

Kan det ändå fungera att köra 4x10 reps på t.ex axlar och biceps och sedan vila och ta om. Eller hur hade ni gjort om denna situation med träningsmöjlighet hade varit er realitet.

Tack

deadich
2012-01-23, 20:04
wXw6znXPfy4

byt gym.

bustz0rz
2012-01-23, 20:08
byt gym.

Väldigt givande kommentarer du gör hela tiden tycker jag.

SvingarN
2012-01-23, 20:09
Kör halvkropp/helkroppspass då? Skulle aldrig kunna tänka mig en 3-split (ännu mindre en 4-split) på bara maskiner.

deadich
2012-01-23, 20:13
Väldigt givande kommentarer du gör hela tiden tycker jag.

Well, jag tror inte att ts kommer få ut mer av denna tråden än att välja mellan att fortsätta köra med isoleringmaskinerna eller byta gym. Dessutom så svarade jag ju på vad han ville veta.

Eller hur hade ni gjort om denna situation med träningsmöjlighet hade varit er realitet.

Tack

bustz0rz
2012-01-23, 20:37
Well, jag tror inte att ts kommer få ut mer av denna tråden än att välja mellan att fortsätta köra med isoleringmaskinerna eller byta gym. Dessutom så svarade jag ju på vad han ville veta.

TS frågade efter ett bra upplägg att köra med maskinerna. Han ville troligtvis inte veta att Du tyckte det var "gay" att köra med maskiner. Hur vet du förresten att möjlighet till att byta gym finns? Det kanske är det enda gym som finns tillgängligt för TS.

deadich
2012-01-23, 20:42
TS frågade efter ett bra upplägg att köra med maskinerna. Han ville troligtvis inte veta att Du tyckte det var "gay" att köra med maskiner. Hur vet du förresten att möjlighet till att byta gym finns? Det kanske är det enda gym som finns tillgängligt för TS.


Once again:
Eller hur hade ni gjort om denna situation med träningsmöjlighet hade varit er realitet.

Tack

Anders The Peak
2012-01-23, 20:56
Har ni läst vad maskinerna har för belastningar? Standard 80 kg med möjlighet upp till 100 kg belastning. Jag antar att de här maskinerna kan vara riktigt sköna att köra i som omväxling.

z_bumbi
2012-01-23, 21:07
HDet som är frustrerande är att man inte? kan applicera ett vanligt upplägg i maskinerna eftersom det i princip är en maskin per muskelgrupp. Det blir ett otroligt nötande i samma ställning.

En övning per muskelgrupp brukar räcka ganska så långt så även i vanliga upplägg men du kan ju variera med kroppsviktsövningar.