handdator

Visa fullständig version : Kaloriförbränning vid styrketräning vs. konditionsträning?


JoHannibal
2012-01-23, 14:40
Jag försöker räkna ut vad min träning slukar i kalorier.
Jag har använt iForms omvandlare (har varit för lat för att hitta en bättre) men det känns som att den visar fel förbrukning gällande styrketräning?

Som 60kg tung bränner jag enligt denna kaloriräknare endast 360 kcal på 1 h styrketräning och 540 kcal för 1h badminton.
Jag tycker det låter lite högt för badmintonpasset och lite för lågt för styrkepasset?. Styrketräning höjer ju förbränningen under dygnet så på ett dygn resulterar det förmodligen i mer än 360kcal?.

Men hur många kcal kan jag då räkna på att 60min styrketräning förbränner totalt för att räkna på rätt kaloriunderskott?


Länk:

http://iform.se/test-traning/sa-mycket-forbranner-du (http://iform.se/test-traning/sa-mycket-forbranner-du)

mn8eii
2012-01-23, 14:43
Jag försöker räkna ut vad min träning slukar i kalorier.
Jag har använt iForms omvandlare (har varit för lat för att hitta en bättre) men det känns som att den visar fel förbrukning gällande styrketräning?

Som 60kg tung bränner jag enligt denna kaloriräknare endast 360 kcal på 1 h styrketräning och 540 kcal för 1h badminton.
Jag tycker det låter lite högt för badmintonpasset och lite för lågt för styrkepasset?. Styrketräning höjer ju förbränningen under dygnet så på ett dygn resulterar det förmodligen i mer än 360kcal?.

Men hur många kcal kan jag då räkna på att 60min styrketräning förbränner totalt för att räkna på rätt kaloriunderskott?


Länk:

http://iform.se/test-traning/sa-mycket-forbranner-du (http://iform.se/test-traning/sa-mycket-forbranner-du)
Det finns 60 minuters styrketräning och så finns det 60 minuters styrketräning på samma sätt som det finns 60 minuters konditionsträning och 60 minuters konditionsträning.

Nutrid
2012-01-23, 14:47
Lycka till att bränna så mycket på ett styrketräningspass.

Du bränner ca 100-150 på en bra dag och de kalorierna som du talar om som bränns i efterhand är ett tiotal.

mysglenn
2012-01-23, 14:47
det enda sättet du kan räkna rätt är att själv väga sig daglingen och räkna kalorier för att se, på en vecka säg, vad ens energiförbrukning är.

Kalliban
2012-01-23, 14:49
Det finns 60 minuters styrketräning och så finns det 60 minuters styrketräning på samma sätt som det finns 60 minuters konditionsträning och 60 minuters konditionsträning.

Precis. Det är stor skillnad på om du står och kör isoleringsövningar i en timme eller om du kör tunga basövningar i en timme. Tänk efter: vad bränner mest energi: Biceps vid tjugo minuters bicept-curl eller i stort sätt alla muskler vid 20 minuters knäböj? Det är precis samma som att det är skillnad på att springa i lugnt tempo eller springa precis under kräkgränsen. Poängen är att en sån där räknare aldrig kommer ha rätt då den generaliserar och gissar på många variabler.

begt
2012-01-23, 14:51
Lycka till att bränna så mycket på ett styrketräningspass.

Du bränner ca 100-150 på en bra dag och de kalorierna som du talar om som bränns i efterhand är ett tiotal.

+1 ett konditionspass som bränner lika lite som ett styrketräningspass är ett relativt lågintensivt sådant. Inom konditionsidrott så är det så stora muskelgrupper som används samtidigt (och rör sig med hög frekvens) och pulsen är högre och förbränningen blir därmed högre.

JoHannibal
2012-01-23, 14:51
Det finns 60 minuters styrketräning och så finns det 60 minuters styrketräning på samma sätt som det finns 60 minuters konditionsträning och 60 minuters konditionsträning.

Menar du att det är svårt att räkna ut p.g.a. att man tränar olika intensivt?

Jag har läst att 60min intensiv styrketräning bränner ungefär lika mycket som 60min normalintensivt konditionspass (typ löpning) totalt sett på hela dygnet?

Poxeman
2012-01-23, 14:55
Menar du att det är svårt att räkna ut p.g.a. att man tränar olika intensivt?

JA!


Jag har läst att 60min intensiv styrketräning bränner ungefär lika mycket som 60min normalintensivt konditionspass (typ löpning) totalt sett på hela dygnet?

Då har du läst fel eller så har den som skrivit det haft fel.
Efterförbränningen är inte på långa vägar så stor.

JoHannibal
2012-01-23, 14:55
Precis. Det är stor skillnad på om du står och kör isoleringsövningar i en timme eller om du kör tunga basövningar i en timme. Tänk efter: vad bränner mest energi: Biceps vid tjugo minuters bicept-curl eller i stort sätt alla muskler vid 20 minuters knäböj? Det är precis samma som att det är skillnad på att springa i lugnt tempo eller springa precis under kräkgränsen. Poängen är att en sån där räknare aldrig kommer ha rätt då den generaliserar och gissar på många variabler.

Jag har hittills räknat på överkropp ca: 360kcal och rygg/benpass ca 400kcal.

Om det inte går att räkna ut ganska så exakt, hur gör jag då med min kaloriberäkning varje dag? :confused:

Basalförbränning: 1680kcal
Kaloriintag: ca 1300-1400kcal
Träning: ??
Över/underskott: ?? (vill ligga runt -500kcal per dag)

StarkaUlf
2012-01-23, 15:04
Jag har hittills räknat på överkropp ca: 360kcal och rygg/benpass ca 400kcal.

Om det inte går att räkna ut ganska så exakt, hur gör jag då med min kaloriberäkning varje dag? :confused:

Basalförbränning: 1680kcal
Kaloriintag: ca 1300-1400kcal
Träning: ??
Över/underskott: ?? (vill ligga runt -500kcal per dag)

Testa dig fram. Går du ner 0.5 kg på en vecka, så fortsätt med den mängden kalorier. Går du ner före lite/för mycket, så får du sänka/öka kalorimängden lite.

Kalliban
2012-01-23, 15:11
Testa dig fram. Går du ner 0.5 kg på en vecka, så fortsätt med den mängden kalorier. Går du ner före lite/för mycket, så får du sänka/öka kalorimängden lite.

Precis. Mät det du kan mäta, nämligen det du stoppar i det. Sedan ser du på vad vågen visar om det är för mycket eller för lite.

JoHannibal
2012-01-23, 15:13
Testa dig fram. Går du ner 0.5 kg på en vecka, så fortsätt med den mängden kalorier. Går du ner före lite/för mycket, så får du sänka/öka kalorimängden lite.

OK tack för feedback! Har precis beställt en våg! :) Har ingen hemma och den på gymet verkar vara trasig! Jag har i såfall suttit med inte helt korrekta kaloriuppgifter i 2 veckor.*gah!*

Så går det när man är noob *screwy*

Poxeman
2012-01-23, 15:27
OK tack för feedback! Har precis beställt en våg! :) Har ingen hemma och den på gymet verkar vara trasig! Jag har i såfall suttit med inte helt korrekta kaloriuppgifter i 2 veckor.*gah!*

Så går det när man är noob *screwy*

Det sköna är att två veckor inte spelar någon större roll.
Har du blivit fetare eller fastare? Borde gå att se i spegeln också...

andeem
2012-01-23, 15:27
Min erfarenhet är att hur mycket man svettas ger en hyfsat bra indikation på hur mycket man förbränner, givet att omgivningens temperatur är ungefär densamma. Och jag är bra mycket blötare efter att ha sprungit en mil i +20 grader (eller lirat badminton eller innebandy) än efter en timmes styrketräning. Vilket förmodligen beror på att styrkepassen till största delen består av vila.

JoHannibal
2012-01-23, 15:39
Det sköna är att två veckor inte spelar någon större roll.
Har du blivit fetare eller fastare? Borde gå att se i spegeln också...


Jag har definitivt blivit fastare men det är nog faktiskt bara vätska!
I min träningsjournal finns bilder från vecka 1 och vecka 3(igår).
Enligt vågen på gymet har jag gått upp 1 kg men jag tror den är trasig (en gyminstruktör sa att den var felaktig och bråkade med den häromdagen) så jag har beställt en ny våg idag :)

StarkaUlf
2012-01-23, 15:41
OK tack för feedback! Har precis beställt en våg! :) Har ingen hemma och den på gymet verkar vara trasig! Jag har i såfall suttit med inte helt korrekta kaloriuppgifter i 2 veckor.*gah!*

Så går det när man är noob *screwy*

Som ovan, 2 veckor gör inte så mycket som tur är.

Kom bara ihåg att man första veckan/två första veckorna tappar en del vätska också.

Så det är kanske först efter dom 2 veckorna som man kan gå efter resultatet (-0.5kg/vecka). Så om du 3e och 4e veckan går ner 0.5kg i veckan, så fortsätt på den mängden etc.

Jag föreslår att du räknar ut medianvikten eller medelvikten per vecka, vilket gör det lättare att hålla koll.

JoHannibal
2012-01-23, 15:42
Min erfarenhet är att hur mycket man svettas ger en hyfsat bra indikation på hur mycket man förbränner, givet att omgivningens temperatur är ungefär densamma. Och jag är bra mycket blötare efter att ha sprungit en mil i +20 grader (eller lirat badminton eller innebandy) än efter en timmes styrketräning. Vilket förmodligen beror på att styrkepassen till största delen består av vila.

Jag tycker också det, dock så forsar det efter benböj-pass eller marklyft och hjärtat klappar som på en kanin :D

Om man nu vill förlora fett mest effektivt så bör väl en kombination av styrketräning och kondition vara bäst? (förutom kosthållningen)Styrketräningen är roligast så det får bli 3 pass i veckan och kondition som komplement 2 dagar i veckan.

Kalliban
2012-01-23, 15:47
Jag tycker också det, dock så forsar det efter benböj-pass eller marklyft och hjärtat klappar som på en kanin :D

Om man nu vill förlora fett mest effektivt så bör väl en kombination av styrketräning och kondition vara bäst? (förutom kosthållningen)Styrketräningen är roligast så det får bli 3 pass i veckan och kondition som komplement 2 dagar i veckan.

Jupp, det är ju väl beprövat och rekommenderas av många. Mer muskler äter ju mer energi, inte bara när du tränar, utan även i vila. Därför fungerar muskelbyggande bra för att förbättra fettförbränningen. Mer muskler med samma energiintag = mer fettförbränning (eller mindre fettlagring om du ändå ligger på +). Kombinera det med kondition och fettförbränningen kommer gå kanon :thumbup:

JoHannibal
2012-01-23, 15:52
Tack för alla bra kommentarer :)

Vågen kommer denna vecka så snart blir det förhoppningsvis lite resultat i vikten också. Magrutor till sommaren är målet!

mattilainen
2012-01-23, 16:03
jag räknar tunga dagar på gymmet (ca 1h) där jag kör mark eller böj eller bänk som basövningar som mellan 150 - 200 kcal förbrukning. Sen är ju den totala förbrukningen över dygnet otroligt låg. Kanske ett par stycken kcal.

Sheogorath
2012-01-23, 16:13
Jag tycker också det, dock så forsar det efter benböj-pass eller marklyft och hjärtat klappar som på en kanin :D

Om man nu vill förlora fett mest effektivt så bör väl en kombination av styrketräning och kondition vara bäst? (förutom kosthållningen)Styrketräningen är roligast så det får bli 3 pass i veckan och kondition som komplement 2 dagar i veckan.

Nej, det är inte alls säkert.

Eftersom konditionsträning hämmar muskeltillväxt och det är muskeltillväxten som avgör vilken vikt du tappar (tappar du inte muskler måste det du tappar vara vätska + fett) når man sannolikt bättre resultat av ett upplägg där man bara kör styrka och skapar sitt energiunderskott med kalorirestriktion (d.v.s. skär ner på det man stoppar i munnen). Detta gäller så länge man får äta tillräckligt för att prestera någorlunda vettigt på gymmet.

Enkelt uttryckt: styrketräning gör du för att bränna fett genom att se till att det du bränner inte är muskler. Det spelar i sammanhanget ingen roll om din styrketräning förbrukar 1 kcal eller 1000 kcal. Det är inte därför man styrketränar under viktnedgång.

Sheogorath
2012-01-23, 16:25
Jupp, det är ju väl beprövat och rekommenderas av många. Mer muskler äter ju mer energi, inte bara när du tränar, utan även i vila. Därför fungerar muskelbyggande bra för att förbättra fettförbränningen. Mer muskler med samma energiintag = mer fettförbränning (eller mindre fettlagring om du ändå ligger på +). Kombinera det med kondition och fettförbränningen kommer gå kanon :thumbup:

Ju mer högintensiv en aktivitet är desto mer glykogenkrävande är den. Det omvända gäller också. Det minst intensiva du kan tänka dig är vila och här är glykogenförbränningen minimal och därmed är den andelsmässiga fettförbränningen maximal. Om man är intresserad av akut fettförbränning ska man med andra ord skapa sitt underskott genom att skära ner på kalorierna, inte genom att konditionsträna. Sen tror jag att det här är den minst viktiga anledningen till varför man ska hålla nere på konditionsträningen under en diet, men den finns. I sammanhanget kanske det är viktigare att vila eller lågintensiv aktivitet sparar på muskelglykogenet till den viktigare styrketräningen och man sliter inte heller lika hårt på kroppen.

Konditionsträning är först och främst konditionsträning. Det har ingenting med maximering av fettförbränning att göra.

King Grub
2012-01-23, 16:41
Om man nu vill förlora fett mest effektivt så bör väl en kombination av styrketräning och kondition vara bäst?

Ingen träning ökar dygnets fettförbränning vid en viss kaloribalans. Konditionsträning verkar snarare minska fettförbränningen något.

http://jap.physiology.org/cgi/reprint/00958.2009v1.pdf

Kalliban
2012-01-23, 16:45
Ingen träning ökar dygnets fettförbränning vid en viss kaloribalans. Konditionsträning verkar snarare minska fettförbränningen något.

http://jap.physiology.org/cgi/reprint/00958.2009v1.pdf

Wow, coolt! :thumbup: Men är det inte så att en bättre kondition ger bättre fettförbränning iom att musklerna får bättre syresättning osv? Alltså borde ju konditionsträningen öka fettförbränningen på lång sikt, även om den kanske är negativ ögonblickligen?

King Grub
2012-01-23, 16:46
Aerob kapacitet påverlkar varken kaloriförbrukning eller fettförbränning.

The lack of a relationship between VO2max and 24-h EE under the sedentary conditions of this study suggests that the major effects of physical activity on total daily EE and fat oxidation may occur during and relatively quickly after an exercise bout. Further, these data also suggest that cessation of regular exercise will likely be associated with a high risk of positive fat balance and weight gain.

Med Sci Sports Exerc. 2000 Apr;32(4):805-11. Effects of aerobic fitness on fat oxidation and body fatness.

In addition, the relationship between resting metabolic rate and both FFM and VO2max was evaluated using data from 214 weight-stable subjects analyzed retrospectively. The results were identical with the results obtained from the 78 subjects in that VO2max did not have effects independent of FFM on energy expenditure. We conclude that aerobic fitness does not have a direct effect on energy expenditure.

Am J Physiol. 1992 Jul;263(1 Pt 1):E121-8.

Och hade du läst studien i förra inlägget, hade du sett att det inte handlade om "ögonblickligen", utan om hela dygnet.

Kalliban
2012-01-23, 16:50
Och hade du läst studien i förra inlägget, hade du sett att det inte handlade om "ögonblickligen", utan om hela dygnet.

Okej, fel ordval. Med ögonblickligen menade jag för dagen eller till och med för veckan. Jag tänker alltså långsiktigt, exempelvis ett halvår eller liknande. Min fråga är alltså om den förbättrade konditionen som uppstått från konditionsträningen inte har en positiv effekt på fettförbränningen? Även om själva träningen har en obefintlig eller tom negativ effekt kortsiktigt?

JoHannibal
2012-01-23, 17:36
Nej, det är inte alls säkert.

Eftersom konditionsträning hämmar muskeltillväxt och det är muskeltillväxten som avgör vilken vikt du tappar (tappar du inte muskler måste det du tappar vara vätska + fett) når man sannolikt bättre resultat av ett upplägg där man bara kör styrka och skapar sitt energiunderskott med kalorirestriktion (d.v.s. skär ner på det man stoppar i munnen). Detta gäller så länge man får äta tillräckligt för att prestera någorlunda vettigt på gymmet.

Enkelt uttryckt: styrketräning gör du för att bränna fett genom att se till att det du bränner inte är muskler. Det spelar i sammanhanget ingen roll om din styrketräning förbrukar 1 kcal eller 1000 kcal. Det är inte därför man styrketränar under viktnedgång.

Tycker du att jag enbart skall träna styrketräning istället?

Idag äter jag en proteinrik kost om ca: 1200-1400 kcal om dagen.
Min basala förbränning är ca 1680kcal per dygn. Tillsammans med styrketräning så blir det ett kaloriunderskott på ca: 500kcal per dag.
(Under vilodagar försöker jag ligga på 1100-1200kcal i intag)

Om jag spelar badminton 1 gång i veckan, hämmar det min muskeltillväxt och i sin tur försämrar fettförbränningen? Eller är det så marginellt att det inte spelar någon roll? Vill ju helst inte sluta med den :(

Röda Björnen
2012-01-23, 17:45
Tycker du att jag enbart skall träna styrketräning istället?
Om jag spelar badminton 1 gång i veckan, hämmar det min muskeltillväxt och i sin tur försämrar fettförbränningen? Eller är det så marginellt att det inte spelar någon roll? Vill ju helst inte sluta med den :(

Enbart måste du inte men mer styrka än kondis absolut.

Nej de kommer inte påverka såvida du inte spelar intensivt i kanske 12 timmar i sträck vilket jag antar att du inte gör :)

JoHannibal
2012-01-23, 17:56
Hehe nej 1-1,5h brukar det bli. :)

Jag "lider av" överskottsenergi och brukar vilja göra nåt på helgerna också! Jag vill inte åka till gymet då utan det blir oftast powerwalk, löpning eller Zumba 1h. Jag har svårt att se att det skulle ge en negativ effekt på fettminskning, men jag är inte expert på området och välkomnar info från mer pålästa.

Röda Björnen
2012-01-23, 18:35
Hehe nej 1-1,5h brukar det bli. :)

Jag "lider av" överskottsenergi och brukar vilja göra nåt på helgerna också! Jag vill inte åka till gymet då utan det blir oftast powerwalk, löpning eller Zumba 1h. Jag har svårt att se att det skulle ge en negativ effekt på fettminskning, men jag är inte expert på området och välkomnar info från mer pålästa.

Tänkte väl :)

Det är något positivt, en aktiv livsstil är inget du ska behöva undvika, snarare tvärtom. JA cardio har en sämre effekt på din styrketräning, men lite zumba eller en snabbare promenad utomhus behöver du inte vara rädd för.

Det är nog mer när man tränar cardio på en hög nivå t.ex. högintensiva pass över 1h flera gånger i veckan som jag har för mig till och med helt kan avstanna din muskeltillväxt men då snackar vi på hög nivå. Lite snabbare gång eller lite dansa framför teven behöver du inte undvika :), Jag själv tar faktiskt dansklasser 2 ggr i veckan och det har bara gett positiva resultat [dock är det balett och lättare form av breakdance]

MVh / Björnen

JoHannibal
2012-01-23, 19:56
Tänkte väl :)

Det är något positivt, en aktiv livsstil är inget du ska behöva undvika, snarare tvärtom. JA cardio har en sämre effekt på din styrketräning, men lite zumba eller en snabbare promenad utomhus behöver du inte vara rädd för.

Det är nog mer när man tränar cardio på en hög nivå t.ex. högintensiva pass över 1h flera gånger i veckan som jag har för mig till och med helt kan avstanna din muskeltillväxt men då snackar vi på hög nivå. Lite snabbare gång eller lite dansa framför teven behöver du inte undvika :), Jag själv tar faktiskt dansklasser 2 ggr i veckan och det har bara gett positiva resultat [dock är det balett och lättare form av breakdance]

MVh / Björnen

Jag tycker det du skriver är vettigt. Nu har jag ju inte heller lagt ut mitt träningsupplägg i denna tråd så min konditionsträning kanske har missuppfattats av många. Men min konditionsträning just nu handlar inte om tuff cardioträning utan lättare konditionsträning för omväxlings skull.

Dans är kul i alla former :D

Sheogorath
2012-01-23, 20:12
Jag tycker det du skriver är vettigt. Nu har jag ju inte heller lagt ut mitt träningsupplägg i denna tråd så min konditionsträning kanske har missuppfattats av många. Men min konditionsträning just nu handlar inte om tuff cardioträning utan lättare konditionsträning för omväxlings skull.

Dans är kul i alla former :D

Du ställde frågan om jag tycker att du bara ska träna styrketräning. Om du har en aktiv livsstil och absolut vill maximera alla tänkbara parametrar för att bevara muskelmassa så ja, men om du är som merparten av tränande, mig inkluderad, finns det värden i annan slags träning (kondition, glädje, social umgänge etc) som överskuggar den lilla negativa effekt den kan tänkas ha på muskelbevarandet. Jag slutar inte med spinning (eller dans hela natten lång) bara för att jag går på diet eftersom viljan att överleva min 65-års-dag och få ner mitt blodtryck är ganska drivande. Jag tror att konditionsträning är viktig för ett långt och friskt liv.

Nutrid
2012-01-24, 06:59
Folk måste sluta ta det här med muskelhämmande effekt på så stort allvar. Det är bevisligen möjligt att få en snygg kropp även i kombination av både kondition och styrka och ifall du bryr dig det minsta om tex hjärtat och hälsofördelarna för den delen så är konditionsträning viktigt.

Vid kontinuerlig konditionsträning ökar cellernas förmåga att ta upp syre och producera energi, något som också successivt höjer mjölksyretröskeln då bättre syreupptagning i sin tur skapar mindre mjölksyra då mjölksyra är ett symtom på syrebrist. Din kondition blir bättre vilket gör att du kan köra intensivare med andra ord effektivare styrketräningspass även om muskeltillväxten i sig kanske inte blir lika "optimal". Du kan äta mer och kan unna dig oftare utan att dra ner på maten. Konditionsträning sänker blodtrycket, är bra för blodcirkulationen, motverkar depressioner, ökar utsöndringen av måbra-hormonerna dopamin, serotonin och endorfiner ETC.

JoHannibal
2012-01-24, 07:27
Tack för förtydligandet, jag förstår att väldigt hård konditionsträning samt hård styrketräning inte är nyttigt för en vanlig icke elitidrottare. Min träning handlar dock mest om att tighta till kroppen och få mer definerade muskler samt att få utlopp för min energi :)

Jag har tidigare deffat med kaloriunderskott och enbart konditionsträning (intervallträning) vilket gjorde mig mer orkeslös efter några veckors program och jag drog på mig en knäskada. Det känns som att styrketräningen ger mer energi än den tar i längden!