handdator

Visa fullständig version : Tittar du på skärmen eller tangenterna när du skriver på datorn?


Mental
2012-01-23, 13:14
Nå? Jag fick för mig att nästan alla ser på texten på skärmen när de skriver, och inte på tangentbordet. Men jag är öppen för att det kan vara annorlunda.

Så därför, nödvändig poll kommer!

Silveta
2012-01-23, 13:17
tittar på skärmen, det var väl mest när man var ny med dator som man tittade på tangentbordet tror jag. Vanan som avgör dvs

Fordon
2012-01-23, 13:17
Tittar ner om jag börjar stava fel. Annars är det gör det mesta skärmen jag tittat på.

L-Sami
2012-01-23, 13:18
Nu tittar jag aldrig på tangenterna. 1996 fick jag min första dator, så jag är rutinerad ;)

Zaqwer
2012-01-23, 13:19
Skärmen, annasr ser man ju inte vad man skriver och det blir lätt stavfel.

Yes
2012-01-23, 13:19
Jag har väl aldrig hört på maken, en sådan fråga! Pffft!

Mental
2012-01-23, 13:22
Skärmen, annasr ser man ju inte vad man skriver och det blir lätt stavfel.

Fniss, I see what you did there ;)

delta_mats
2012-01-23, 13:23
Öhh vilken fråga. Tittar du på pennan eller pappret när du skriver, nä just det...

Dreas
2012-01-23, 13:24
Tittar på texten på skärmen.

PowPow
2012-01-23, 13:27
Skärmen. Bortsett från vissa specialtecken eller banbrytande tangentkombinationer.

TheGhr
2012-01-23, 13:31
Tittar på tangenterna. Stavar jag fel känner jag det och kollar snabbt på skärmen för att försäkra mig om det. Sedan snabbt tillbaka till tangenterna.

hahavaffan
2012-01-23, 13:32
Skärmen. Bortsett från vissa specialtecken eller banbrytande tangentkombinationer.*cupid* +1

Mago
2012-01-23, 13:33
Jag tittar ned på tangenterna ett par gånger per mening jag skriver för att lokalisera mig.

Yes
2012-01-23, 13:36
Tittar på tangenterna. Stavar jag fel känner jag det och kollar snabbt på skärmen för att försäkra mig om det. Sedan snabbt tillbaka till tangenterna.
n00b!

ChuckTesta
2012-01-23, 13:43
Haha vem tittar på tangenterna?

När man började med dator så var det ju svårt och man behövde titta på tangentbordet när man skrev men i dagens samhälle finns det väl ändå ingen som inte kan skriva utan att titta på tangenterna? Skriver man fel så suddar man ju och korrigerar utan att titta på tangenterna också.

hahavaffan
2012-01-23, 13:45
Haha vem tittar på tangenterna?

När man började med dator så var det ju svårt och man behövde titta på tangentbordet när man skrev men i dagens samhälle finns det väl ändå ingen som inte kan skriva utan att titta på tangenterna? Skriver man fel så suddar man ju och korrigerar utan att titta på tangenterna också.

http://dl.dropbox.com/u/4684204/Forum/badarse.jpg

TheGhr
2012-01-23, 13:47
Haha vem tittar på tangenterna?

När man började med dator så var det ju svårt och man behövde titta på tangentbordet när man skrev men i dagens samhälle finns det väl ändå ingen som inte kan skriva utan att titta på tangenterna? Skriver man fel så suddar man ju och korrigerar utan att titta på tangenterna också.

Huvudsaken är att det funkar?

Manta
2012-01-23, 13:57
Vart tittar ni när ni skriver lösenord?

Själv tittar jag på skärmen när jag skriver vanligt men på tangentbordet när jag skriver lösenord.

ceejay
2012-01-23, 14:05
har nördat sedan 1995 så jag vet vart bokstäverna sitter :]

KlopFer
2012-01-23, 14:06
Hur är det med numpaden då? Vi matar in väldigt mycket varunummer på jobbet och då är det skönt att inte behöva glo ner på den men ibland kan man inte låta bli =/

Mental
2012-01-23, 14:07
Vart tittar ni när ni skriver lösenord?

Själv tittar jag på skärmen när jag skriver vanligt men på tangentbordet när jag skriver lösenord.

Skärmen faktiskt, lösenorden sitter i ryggmärgen. I början när jag var ovan ville jag titta på tangenterna när jag skrev första bokstaven i en mening eller ett lösenord för att se att jag låg rätt på tangentbordet. Men rätt fort vande jag mig vid att orientera mig med hjälp av upphöjningarna på F och J tangenten, då vet man vart man är på brädan så att säga.

Mental
2012-01-23, 14:08
Hur är det med numpaden då? Vi matar in väldigt mycket varunummer på jobbet och då är det skönt att inte behöva glo ner på den men ibland kan man inte låta bli =/

Den är ju ännu lättare, men det är ju bara vid inmatning av större mängder siffror, typ när man sitter i excel eller liknande som det blir aktuellt, så det är lätt att den faller i glömska.

aijou
2012-01-23, 14:10
Mestadels på skärmen. men ibland flackar blicken ner till tangenterna.

Ademius
2012-01-23, 14:14
Saknar alternativet för varken eller. Dålig poll! Smidigare att läsa något eller prata med någon annan och skriva utan att behöva fokusera sig helt på själva skrivandet

Spartansk
2012-01-23, 14:50
Öhh vilken fråga. Tittar du på pennan eller pappret när du skriver, nä just det...

Det var väl inte alls en bra liknelse? När man skriver med penna och papper så är ju pennan och pappret på samma ställe.

Mestadels på skärmen. men ibland flackar blicken ner till tangenterna.

+1.

Saknar alternativet för varken eller.

+1.

tntballe
2012-01-23, 14:59
Beror på, halvligger jag så blir det oftast pekfingervalsen med blicken på tangentbordet.
Annars blir det en blandning av alla tuffa stilar som finns.
Postat via en mobil enhet

Olegh
2012-01-23, 15:18
Det är fasen pinsamt hur dålig jag är på att skriva utan att kika på tangentbordet. Jag vet var ~90% av tangenterna sitter, men när jag väl har börjat skriva så tappar jag alltid bort mig efter första eller andra feltryckningen. Och den kommer rätt snabbt vill jag lova.

yooii
2012-01-23, 15:27
Kikar ner på tangenterna när jag börjar skriva textstycket. Sedan blir det växelvis mellan skärm och tangenterna men mest på skärmen.

Victuhh
2012-01-23, 15:29
Nej, allt datorspelande har iallafall gett mig något, så jag tittar på skärmen.

deadich
2012-01-23, 15:34
Ibland både samtidigt ibland ingen av dem.

Sniggel
2012-01-23, 15:34
Haha vem tittar på tangenterna?

När man började med dator så var det ju svårt och man behövde titta på tangentbordet när man skrev men i dagens samhälle finns det väl ändå ingen som inte kan skriva utan att titta på tangenterna? Skriver man fel så suddar man ju och korrigerar utan att titta på tangenterna också.

Någon är 1337 :hbang:

Nu genomskådar jag dock ditt "jag låtsas som om jag inte är medveten om att väldigt många måste titta på tangentbordet för att kunna skriva, t om en hel del i min egen generation och i och med min oförståelse så måste detta per automatik innebära att jag har ena jävla grymma skills när det gäller tangentbordsskrivning. Så grymma att man måste vara myyyycket sämre för att ens behöva kika på tangentbordet ibland. Därmed kommer min internetpenis att växa iaf 1 cm med detta inlägg"
:D

Sagzy
2012-01-23, 15:35
Tittar på skärmen. Hatar dock när man köper ett nytt tangentbord och tangenterna sitter annorlunda *gah!*

mattilainen
2012-01-23, 15:45
Jag tittar aldrig på tangentbordet när jag skriver. jag skriver dock väldigt bra och har övat mig sen jag fick min första dator. Då fick jag kämpa med att inte titta på tangentbordet men det var ju några år sedan. Jag skriver dock ca 120 wpm (ord per minut) och är också på så sätt otroligt säker när jag skriver.

Internet finns väl för att man ska skryta?

Olegh
2012-01-23, 15:49
För helvete. Jag kan ju inte vara sämst på kolo när det gäller detta också. Får försöka nöta mer helt enkelt. Sedan om det tar några minuter extra att skriva, så får det väl vara värt det.

aijou
2012-01-23, 15:53
Insåg nu efter lite eftertanke att det nog är 50/50 för mig.

Barstar
2012-01-23, 15:54
Jag ursäktar min dumhet och oförmåga (när jag skriver det här så stirrar jag blint på tangenterna).

Clabben
2012-01-23, 15:59
På skärmen, det märker man rätt tydligt när man skriver på ett annorlunda tangentbord för då kan det bli lite knasigt. Däremot så anpassar man sig konstigt nog till det nya tangentbordet efter bara någon minut^^,

Mental
2012-01-23, 16:02
Jag ursäktar min dumhet och oförmåga (när jag skriver det här så stirrar jag blint på tangenterna).

För helvete. Jag kan ju inte vara sämst på kolo när det gäller detta också. Får försöka nöta mer helt enkelt. Sedan om det tar några minuter extra att skriva, så får det väl vara värt det.

Är väl inget dåligt i det? Jag tog för givet att det var ovanligt, men det är lätt att lura sig att alla gör som en själv. Ser ut att vara betydligt vanligare än jag trodde!

Yes
2012-01-23, 16:05
Ni som tittar på tangenterna var säkert mobbare i skolan.

Nu ångrar ni att ni inte hade tjocka glasögon och lekte med datorer!

mattilainen
2012-01-23, 16:07
Det är så jävla roligt att sitta i skolan och skriva en gruppuppgift. Jag tar alltid datorn och ansvarar för :) Jag sitter och läser i boken samtidigt som jag skriver dessa referenser/egna tankar och detta får folk att titta. Ibland så tror dom bara jag sitter och klickar på tangentbordet för att "Man kan inte skriva rätt med den farten samtidigt som du INTE tittar på skärmen". Detta kan ni ju göra själva och få roliga blickar/kommentarer av klassen eller gruppen

Olegh
2012-01-23, 16:09
Är väl inget dåligt i det? Jag tog för givet att det var ovanligt, men det är lätt att lura sig att alla gör som en själv. Ser ut att vara betydligt vanligare än jag trodde!

Om man någon gång, i större utsträckning, kommer arbeta med att författa längre dokument, sköta mail-korrespondens eller rent allmänt sitta vid en dator större delen av arbetsdagen så är det givetvis en fördel att kunna hantera ett tangentbord korrekt. När man väl kan det så är det tveklöst mera effektivt.

Visst hankar man sig fram ändå, men med tanke på hur mycket tid jag spenderar vid datorn så ÄR det pinsamt.

Osten80
2012-01-23, 16:51
För helvete. Jag kan ju inte vara sämst på kolo när det gäller detta också. Får försöka nöta mer helt enkelt. Sedan om det tar några minuter extra att skriva, så får det väl vara värt det.

Vi kan vara usla ihop. Trots att jag har skrivit väldigt mycket på dator i säkert femton år, behöver jag titta på tangenterna redan efter ett par tryck för att för att inte tappa bort mig helt och hållet. Jag ser inga direkta nackdelar med att titta på tangentbordet i stället för skärmen och det är inget jag tänker ändra på bara för sakens skull, så jag kör på som jag alltid gjort.
Så grattis, du håller i alla fall samma nivå som en nerkörd och psyksjuk nolla. :D

snej
2012-01-23, 18:18
Saknar alternativet mittemellan. Jag kollar ner lite då och då, kan skriva det mesta (en del iaf :)) utan att titta. Blev kanske 5-6 gånger på de här meningarna.

spoon
2012-01-23, 18:24
Tittar ned emellanåt. Tänker skylla det på att jag har Norskt tangentbord på jobbet Amerikanskt hemma och skriver på Svenska. Det är inget fel på min internetpenis!

tp_88
2012-01-23, 18:34
Tittar på tangenterna när jag skriver första bokstaven för det mesta, när jag sedan har hittat den så är det inga problem och då flyttar jag blicken till skärmen.

thenut
2012-01-23, 18:58
Lite blandat, beroende på dagsform och vad jag skriver... Och jag är väl uslast då, fick min Amiga 500 1987 och kan fortfarande inte maskinskrivning (som det hette när jag faktiskt hade en kurs på det i högstadiet)...

Vad heter det idag? Skrivmaskiner finns ju inte längre...

Minimjölk
2012-01-23, 19:13
Hur gör ni när skriver på surfplatta då?

mela
2012-01-23, 19:24
Tittar när jag börjar med första bokstaven, för att lokalisera vart jag ska lägga händerna.
Sedan kollar jag på skärmen/TV/personer jag pratar med/whatever.

TREX
2012-01-23, 19:28
Var några år sedan nu man slutade kolla på tangentbordet och nu behöver jag inte ens kolla på vad jag skriver heller utan kan prata med någon samtidigt.

Så, inget av det är mitt svar.

iamdisapuint
2012-01-23, 19:34
det är nog många som ljuger i denna tråd.

bustz0rz
2012-01-23, 19:46
Jag tittar på skärmen när jag skriver. Men jag tittar nog ner på skrivbordet när jag ska skriva första bokstaven för att lokalisera vart tangenterna sitter, som "mela" skrev.

Barstar
2012-01-23, 19:52
Ni som tittar på tangenterna var säkert mobbare i skolan.

Nu ångrar ni att ni inte hade tjocka glasögon och lekte med datorer!

Så måste det vara. Tur att jag inte jobbar som konsult på datafirma, just det (faaaan).

Sniggel
2012-01-23, 20:14
Ni som på allvar trodde att "alla" skriver utan att titta på tangentbordet. Hur tänker ni när ni tänker på random 35-åring och äldre? De utgör ju trots allt en stor del av befolkningen.

Visst är man 20-30 är det mycket vanligare att ha vuxit upp med datorer och därför fått en hel del övning. Men va f-n tänk på "di gamle" :D

Duran
2012-01-23, 22:51
Jag tittar på både och men mycket mer på tangentbordet. Jag har skrivit mycket genom åren men inte lärt mig iallafall. Ibland övar jag på att bara titta på skärmen men jag blir otålig så fort av att skriva fel så jag brukar lägga ner övningen efter nån minut.

Mjölkprotein
2012-01-23, 22:55
Om man växt upp med datorn som jag så är det helt naturligt att aldrig titta på tangentbordet när jag skriver.

Har dock fått höra att det är knäppt att jag kan det, trodde alla kunde det...
Det är ju inte svårt, lära sig vart tangenterna sitter lär man sig ju på en gång!

TREX
2012-01-23, 23:12
Om man växt upp med datorn som jag så är det helt naturligt att aldrig titta på tangentbordet när jag skriver.

Har dock fått höra att det är knäppt att jag kan det, trodde alla kunde det...
Det är ju inte svårt, lära sig vart tangenterna sitter lär man sig ju på en gång!

Men annat verkar uppenbarligen knepigt.

Ponitus
2012-01-23, 23:28
Kollar i princip bara på skärmen. Ångrar dock att jag inte lärt mig att använda alla fingrar på högerhanden.
Detta gör så att jag ibland "tappar bort" högerhanden och kollar på tangenterna. Högerhandens fel att jag var tvungen att kolla på tangenterna 2 gånger medan jag skrev det här.

Visst, jag _måste_ ju inte kolla på tangenterna. Men av ren reflex gör jag det. Det går snabbare än att "hitta tillbaks" med högerhanden.

Nordenator
2012-01-23, 23:48
Jag vet inte ens var tangenterna sitter på ett tangentbord, utan det vet bara mina fingrar.

Imni
2012-01-23, 23:51
Tittar ganska mkt men mest när jag programmerar. \ { } [ ] osv sitter inte än.

Hemi
2012-01-24, 04:20
Tittade mest på papperet när jag skrev på den gamla super-desktop-skrivmaskinen från IBM. Samma med de första datorerna.

Då datorerna nu blivit så pass små sitter man så konstigt med axlarna och händerna att man inte får plats över tangenterna och händerna hamnar i en konstig V position iställer för rakt fram. Jag har gått tillbaka till att titta på pekfingrarna när jag i och för sig snabbt pekar ned bokstav för bokstav. Eller så har jag bara blivit senil.

Edit, fast annars har jag kanske bara blivit så himla stor å grov.

Hobbes
2012-01-24, 06:09
Tittade mest på papperet när jag skrev på den gamla super-desktop-skrivmaskinen från IBM. Samma med de första datorerna.


Minns maskinskrivning på gymnasiet 90/91 när de först klistrat över alla tangenterna - japp, det sitter i ryggraden kan man väl säga:D

Larsson
2012-01-24, 09:40
Jag tittar för det mesta på skärmen. Ibland blir dock fel med klippa och klistra in. Hemma kör jag mac och på jobbet PC. Så ibland när jag är hemma så blir det fn+c istället för cmd+c.

gatewarden
2012-01-24, 09:55
Tittar enbart på tangenterna om - det inte är ett standardtangenbord, dvs vissa laptoptangenbord där det sitter för tajt eller man har bökat om för mycket, då kan det bli lite tittande då det känns fel. För övrigt har jag inte tittat på tangenbordet sen 92 :)