handdator

Visa fullständig version : Tekniktips för mina knäböj (Video finns)


Chrilleee
2012-01-23, 00:57
Tja... Skulle behöva tips på vad jag kan göra bättre i mina knäböj, de käns inte helt hundra jämt. Det jag tycker käns minst bra är att jag fäller fram ryggen så mycket.

Här är två videos från senaste passet:
Från sidan:
OZOjzEtqRoM

Bakifrån:
UW9lsHAIaS8

willtjam
2012-01-23, 01:02
Jag tycker du har stången väldigt högt uppe, nästan på nacken. Gör inte det ont? Kan vara därför du fäller ryggen så mycket. Du kan även pröva att titta ner i backen nån meter framför dig.
Sen går du inte riktigt djupt nog, men det är väl en smaksak. Jag är ingen expert.

ceejay
2012-01-23, 01:03
testa stå lite smalare och tryck ut knäna. Fötterna pekar ganska mycket utåt medan knäna åker ganska rakt fram, försök att få dem i samma riktning.
http://bretcontreras.com/wp-content/uploads/Olympic-Squats.jpg

burkmannen
2012-01-23, 02:32
Ser ut som att du drar snett ibland på något konstigt sett. Dina knän har tendenser till att falla inåt sen har jag inte nog med kunskap att yttra mig mer :D

TREX
2012-01-23, 02:36
Du ser inte bekväm ut med övningen för fem öre, stången ser för högt placerad ut och du saknar djup.

Chrilleee
2012-01-23, 09:34
Jag tycker du har stången väldigt högt uppe, nästan på nacken. Gör inte det ont? Kan vara därför du fäller ryggen så mycket. Du kan även pröva att titta ner i backen nån meter framför dig.
Sen går du inte riktigt djupt nog, men det är väl en smaksak. Jag är ingen expert.
Jo, den käns inte bekväm alls att ha där jag har den. Men samtidigt så vet jag inte hur jag ska lyckas ha den lägre? Tycker mig inte finna något att avlasta den på lägre utan måste då hålla i den och det gör det hela väldigt vingligt. Eller är det så att jag helt enkelt får sänka vikterna och lägga den längre ner och sedan vänja mig vid det?
När det kommer till djupet så undrar jag om det är för att jag har minskad rörelsebana? Har en skada i vänsterfoten som gör att vinkeln mellan foten och smalbenet är 5-10 grader större i den mest "ihoptryckta" delen, jämfört med innan, och högerfoten.
T.ex. så kan jag inte göra den stretchövningen där man ska stå på fötterna och sedan pressa ut knäna, utan att ramla baklänges.
Edit: Hittade en bild på det nu
http://4.bp.blogspot.com/-IdNhwmKR8tM/TpGwXtn-N7I/AAAAAAAAAPk/Kvp5_Fv_znY/s1600/Jon-North-Hip-Flexibility-Stretch-Elbows-Squat.jpg

testa stå lite smalare och tryck ut knäna. Fötterna pekar ganska mycket utåt medan knäna åker ganska rakt fram, försök att få dem i samma riktning.
http://bretcontreras.com/wp-content/uploads/Olympic-Squats.jpg
Ska sänka vikterna och försöka koncentrera mig på det!
Är det stretchövningen där man trycker ut knäna som gäller också?

Ser ut som att du drar snett ibland på något konstigt sett. Dina knän har tendenser till att falla inåt sen har jag inte nog med kunskap att yttra mig mer :D
Hmm, hur menar du med snett? Eller, vad är det som gör att det ser snett ut?

Du ser inte bekväm ut med övningen för fem öre, stången ser för högt placerad ut och du saknar djup.
Nej, det är nog den övning jag känner att jag har sämst koll på.

garluch
2012-01-23, 10:17
Försök att lägga stången lite längre ner, nån cm bara. Testa att ta så smalt grepp som du kan och "tvinga" fram överkroppen i läge, då trycker armarna stången i läge och du kan ha den lite längre ner. Försök även att trycka ut bröstet så mkt du kan. Då får man fördelaktigare vinkel i ryggen.

Och som sagt, knät skall följa tårnas vinkel hela tiden.

TREX
2012-01-23, 10:50
Håll bredare med armarna annars så du får fram "gropen" i nacken så du kan lägga stången uppe på baksidan av trapsen, svårt att förklara.

Och prova kör lägre vikt också.

Edit: Om det inte löser sig så överväg att skrota böj överhuvudtaget och satsa på något roligare.

tobake75
2012-01-23, 10:55
Du måste fokusera på att trycka fram bröstet under hela rörelsen. Nu tappar du spänningen i bröstryggen på väg upp. Du kanske ska ta och lägga till några bröstryggsstärkande övningar i ditt program.

stemag
2012-01-23, 10:57
Du måste fokusera på att trycka fram bröstet under hela rörelsen. Nu tappar du spänningen i bröstryggen på väg upp. Du kanske ska ta och lägga till några bröstryggsstärkande övningar i ditt program.


+1
Lite frontböj gör nog susen.

SteelPulse
2012-01-23, 11:07
Är frontböj mer stärkande för bröstrygg än vanliga böj?

stemag
2012-01-23, 11:20
Är frontböj mer stärkande för bröstrygg än vanliga böj?

Ja jag tycker det.
Eftersom du har stången frampå så tvingas bröstryggen jobba mer för att "hålla upp" stången

Jag har så klart ingen sifferspäckad "King grub-länk" som styrker detta, det är rent empiriskt som jag upplever att bröstryggen jobbar/stärks mer i frontböj.

tobake75
2012-01-23, 12:00
Är frontböj mer stärkande för bröstrygg än vanliga böj?

Visst är det så!

En till övning som stärker övre rygg/bakre axlar är Rumänska marklyft där man fokuserar 100% på att hålla ihop skuldrorna samt bröstet utskjutet. Fantastisk övning.

delta_mats
2012-01-23, 12:24
Du kan du trycka fast stången säkerligen 10 cm längre ner på ryggen, ner mot axlarna till. Tryck ihop skuldrorna, bröst upp dig och "borra" fast dig i stången innan du lyfter av.

Kalliban
2012-01-23, 12:39
Edit: Om det inte löser sig så överväg att skrota böj överhuvudtaget och satsa på något roligare.

*screwy*

OT: Testa att kolla in de tips som finns på stronglifts hemsida, där finns det med videor och liknande. Jag vet inte om jag får länka eller inte, så mitt tips: stronglifts hemsida, scrolla ner till must read och välj how to squat. Hoppas det hjälper :)

StarkaUlf
2012-01-23, 12:39
http://startingstrength.com/index.php/site/platform_the_squat_bar_position

Här har du en video som förklarar mycket bra om hur du ska placera stången. Har hjälpt mig otroligt mycket iallafall.

Hetz
2012-01-23, 12:42
Först och främst så kan du med fördel ha stången något lägre än din närvarande position. Sedan skiter jag i om du går för djupt eller inte, du vill ha tekniktips. Ser en tendens på att fötternas "utsida" lättar från marken och det är enligt mig ett tecken på att du inte står rätt. Testa att sänka vikterna och hitta en stans där du känner dig trygg, därmed kommer nog också djupet att infinna sig så småningom

Du fäller precis som du säger med ryggen, kan ha att göra med stångens placering ja, men även det här har att göra med din obalans och din stans. Prova som sagt att hitta en bättre stans och spänn upp ryggen när du trycker ifrån i bottenläget så att hela kroppen är med. Jobba på bålstyrka - marklyft/hyperextensions/dragonflags/crunches etc.

Gör om gör rätt :)

Chrilleee
2012-01-25, 22:10
För det första måste jag bara säga, TACK FÖR ALLA SVAR!!! Helt underbart vilken bra respons man får här :) Kommer att läsa dem alla om och om igen innan det är dags för nästa pass!

Var ner och testade med bara stången och väldigt låg vikt i måndags efter jag skrev senaste inlägget i tråden. Körde från 20kg (bara stången) upp till 50kg (stång + 30). Fokuserade på att hålla stången längre ner vilket faktiskt gick ganska bra, med lite övning ska det nog gå att få till! Det blev så att underarmarna fick ta i lite för att hålla den på plats. Men ska testa tipsen jag fått efter det inlägget nästa gång det är dags! Ska kolla igenom länken som StarkaUlf postade också.

När jag körde försökte jag även fokusera på att pressa knäna i samma riktning som fötterna stod (testade lite olika bredd här) och kände att det sträckte ganska duktigt i ljumskarna (eller däromkring). Antar att detta beror på ovighet? Och vad ska stretchas för att förbättra? Är det bilden jag postade i andra inlägget i den här tråden som gäller?


MEN! Det största problemet jag har, insåg jag när jag körde. Är nog att jag inte alls kan komma under parallellt, utan ett par grader över så stannar är det tvärstopp. Är detta för att min fot är skadad och jag inte kan få fram vänster smalben längre? Eller finns det något annat som kan sätta stopp här?

Hur pass jag fällde ryggen nu senast är svårt att säga... Men ska försöka få till och filma när jag kör igen (troligen måndag) och lägga upp här. Så hoppas jag att det åtminstone ska se bättre ut än de där filmerna :)

willtjam
2012-01-25, 22:14
Vigheten kommer med tiden, men även med vikten. Mycket lättare att åka ner med 70 kg på ryggen än bara en stång. ;)
Samma sak gäller nog vid det parallella: tyngden kommer trycka ner dig. Håll god form och kör på så kommer du längre och längre ner. Annars kan du alltid prova Sheos squat stretch som finns här på forumet nånstans.

Clabben
2012-01-25, 22:15
Du får tyngdpunkten för långt fram, jag antar att du trycker med tårna. Trycket ska komma från hälarna. Flytta ner skivstången och he bak röven (som att du sätter dig på en stol)

Chrilleee
2012-01-30, 22:36
Har läst alla tips om och om igen och försökt komma ihåg och applicera det på mina knäböj när jag kör.

I dag när jag var ner och körde så filmade jag dem igen. Så, vad tycker ni nu? En klar förbättring? Det käns iaf som det! :)
Är det fortfarande något som ser mindre bra ut får ni gärna säga till.

Från sidan:
GJ4X9LR0aV4

Bakifrån:
5Z92yZFYS1w


Dock är det ju det där med djupet. Jag har nog kommit fram till att det är jag som saknar en stor portion vighet för att komma ner djupt nog. Fick tipset av en annan på gymmet i dag att stretcha hamstings för att komma till rätta med mitt problem. Vad tror ni om det? Och behövs något annat stretchas?

Swisskniven
2012-01-30, 23:00
Har läst alla tips om och om igen och försökt komma ihåg och applicera det på mina knäböj när jag kör.

...

Dock är det ju det där med djupet. Jag har nog kommit fram till att det är jag som saknar en stor portion vighet för att komma ner djupt nog. Fick tipset av en annan på gymmet i dag att stretcha hamstings för att komma till rätta med mitt problem. Vad tror ni om det? Och behövs något annat stretchas?
Det brukar sällan vara hamstrings om jag har förstått kolozzeum-debatterna rätt. Mitt tips är (som vanligt) att köra sheo squat stretch och den ställningen som Jon North visar tidigare i tråden. Den kan också varieras med att man sträcker ömsom vänster/höger hand uppåt-bakåt. Har också testat att stå med ryggen mot en vägg, luta sig bak och vandra upp och ner längs väggen med handflatorna.

En sak jag noterade på din böj. Det ser ut som att du når en punkt där låren slutar röra sig men du fortsätter sänkningen genom att fälla ryggen. Jag ser det som en onödig rörelse. En sak om ryggen fälls medan benen rör sig, men när benen står stilla ser jag ingen nytta med att fälla ryggen ytterligare.

Erfarenhetsmässigt är det sheo squat stretch, Jon North-ställningen, rygg-mot-vägg och dislokationer för axlarna som ger bra rörlighet till knäböjeriet.

stromming
2012-01-30, 23:12
Det ser ut som att du når en punkt där låren slutar röra sig men du fortsätter sänkningen genom att fälla ryggen. Jag ser det som en onödig rörelse.

Håller med, du försöker komma djupt vilket är bra, men det är baken som ska ner, inte bröstet. Jag tycker att det ser mycket bättre ut nu, men jag är nästan lika novis som du på squats

mattilainen
2012-01-30, 23:48
kommer du djupare om du står ännu bredare isär med benen och fötterna pekar mer utåt?

stemag
2012-01-31, 07:39
Jag har nog kommit fram till att det är jag som saknar en stor portion vighet för att komma ner djupt nog. Fick tipset av en annan på gymmet i dag att stretcha hamstings för att komma till rätta med mitt problem. Vad tror ni om det? Och behövs något annat stretchas?

Jag har lite svårt att tro att din rörelse hämmas av att hamstring är för korta, jag tycker det ser ut som att det kanske sitter i huvudet.
Jag håller med Swisskniven, det ser jättebra ut tills du har kommit halvvägs ner, sen ser det ut som att du är orolig för att du ska ramla bakåt om du fortsätter ner med rumpan, och du fäller i ryggen istället.

Du måste våga försöka att fortsätta ner med rumpan, du står ju i ett rack, vad kan hända?
Jag tycker fotsättningen ser bra ut, prova med bara stången och gå hela vägen ner i botten utan att böja ryggen.
Ge dej den på att inte fälla ryggen framåt och nöt på så kommer det att lossna förr eller senare.
Ser du nån på gymmet som kör snygga böjar, så be om lite tips.

Om du behöver strecha lite så är mitt tips att jobba lite med jumskarna:
http://www.youtube.com/watch?v=bUKWnGcu5Ss