handdator

Visa fullständig version : Protein=viktminskning?


Iafall
2012-01-22, 22:41
Hej alla kunniga där ute!

Jag vill gå ner några kilon nu såhär efter jul och nyår! Är protein effektivt vid viktminskning? Jag skulle vilja att ni ger mig några exempel på hur jag kan äta en dag. Jag tror inte på nutrilett osv...det går man upp av sen ändå?


Såhär kan en dag se ut hos mig:

Frukost: 2 ägg + ett glas vatten eller 1/2 kesoburk + 1 dl hallon.
Mellanmål: 1/2 äpple + te + 5-6 små tomater + lite keso eller 1/2 burk keso + 1 dl hallon.
Lunch: äggröra med skinka i eller tonfisksallad.
Mellanmål: 1/2 äpple + 1/2 burk keso.
Middag: Kyckling, fisk eller nötkött + sallad.


Det här är då räknat om jag går upp och börjar jobba vid 7-8 på morgonen. Annars blir det ju inte de mellanmålen på samma sätt.


Tacksam för kunniga svar :)

Thoopias
2012-01-22, 23:02
Protein mättar bra och bevarar muskler bättre vid ev viktnedgång. Sen att oftast proteinrika saker är goda är ju inte heller minus :D.

Är väl ingen direkt som kommer ge dig ett skräddarsytt kost schema. Viktigast är ju att du faktiskt hittar någon du trivs med i längden och inte går över din dagliga kaloriförbrukning.Det kan man blandannat räkna ut med Harris-Benedict bara googla.

Sen så är det ju att väga maten man äter för att få reda på hur många kalorier man äter om dagen och lägga sig på ett underskott av t,ex 500kcal per dag. Desto mer fett du har på kroppen desto högre underskott kan man gå på .

Om du styrketränar så sikta på 2g protein per kroppskilo, om du väger 70 = 140g protein om dagen där ikring. Sen fyll ut med kolhydrater och fett tills du når kalorimålet för dagen.

Annars får man försöka höfta sig fram på maten, funkar ju om man äter samma varje dag.

Maten din ser väl inte så pjåkig ut bra med protein, men lite enformigt för min del kanske...

Sök runt lite på forumet, finns mycket bra tips.

robbban3
2012-01-22, 23:02
Du går inte upp av nutrilett om du justerar din diet till rätt mängd kcal efter avslutad diet, dock gör ju många inte det så då är det ju onödigt och de som kan göra det behöver inte använda nutrilett.
Så tänker jag iaf:)

Iafall
2012-01-22, 23:12
Protein mättar bra och bevarar muskler bättre vid ev viktnedgång. Sen att oftast proteinrika saker är goda är ju inte heller minus :D.

Är väl ingen direkt som kommer ge dig ett skräddarsytt kost schema. Viktigast är ju att du faktiskt hittar någon du trivs med i längden och inte går över din dagliga kaloriförbrukning.Det kan man blandannat räkna ut med Harris-Benedict bara googla.

Sen så är det ju att väga maten man äter för att få reda på hur många kalorier man äter om dagen och lägga sig på ett underskott av t,ex 500kcal per dag. Desto mer fett du har på kroppen desto högre underskott kan man gå på .

Om du styrketränar så sikta på 2g protein per kroppskilo, om du väger 70 = 140g protein om dagen där ikring. Sen fyll ut med kolhydrater och fett tills du når kalorimålet för dagen.

Annars får man försöka höfta sig fram på maten, funkar ju om man äter samma varje dag.

Maten din ser väl inte så pjåkig ut bra med protein, men lite enformigt för min del kanske...

Sök runt lite på forumet, finns mycket bra tips.


70 kg var att ta i men jag förstår hur du menar! Tack :)

Det låter lite enformigt men jag trivs rätt bra med det. Ibland äter jag keso, ibland ägg och ibland något annat proteinrikt!

Det schemat jag gjorde borde fungera. Då svälter man inte sig själv och tycker att det är gott :)

Thoopias
2012-01-22, 23:37
hehe drog bara till med något ;).

Nu har du ju inte specificerat hur mycket du äter till lunch/middag.

Men är det "Normalstora" portioner hur man nu ska definera det... Så ska det nog fungera.

Bara hålla koll på spegeln och vågen då och då. Går man inte ner får man kanske lägga in en promenad om dagen eller dra in lite på maten. Men äter man redan lite så är det nog klokast att motionera istället med tanke på att protein och fettintag kanske blir lidande. Ser inte så mycket kolhydrater i din kost.

Ett halvt kg i veckan är lagomt om man inte är jätte överviktig.

Iafall
2012-01-23, 09:25
Ok! Jag cyklar 30-40 min ca 3 ggr i veckan och går en promenad med min hund varje dag på 30 min eller mer, så lite motion blir det. Nej jag ser mig inte själv som överviktig men vill minska kärlekshandtagen lite grann :)

begt
2012-01-23, 09:37
Satsa på sånt som Kyckling och lax (jättelätt att laga i ugn; lite drygt 30 min) och ägg (näringsbomb med tanke på de låga antalet kcal; innehåller också ämnen som behövs vid fettförbränning såsom riboflavin och niacin). Kvarg är inte dumt det heller (med lite sylt i exempelvis) men kan vara hyfsat dyrt om du inte har en Lidl i närheten. Kosttillskott som Whey-80 (billigare än att köpa ägg i butik) kan göra det lätt att nå upp till ditt proteinmål.

Styrketräning och protein är nyckeln vid viktnedgång (och att inte skära ned fettintaget nästan helt; fetter är vad kroppen behöver för att fungera). Skillnaden blir mycket stor i muskler om du går ned många kg med ovanstående metod, jämfört med att inte styrketräna och äta relativt lite protein.

Iafall
2012-01-23, 11:00
Satsa på sånt som Kyckling och lax (jättelätt att laga i ugn; lite drygt 30 min) och ägg (näringsbomb med tanke på de låga antalet kcal; innehåller också ämnen som behövs vid fettförbränning såsom riboflavin och niacin). Kvarg är inte dumt det heller (med lite sylt i exempelvis) men kan vara hyfsat dyrt om du inte har en Lidl i närheten. Kosttillskott som Whey-80 (billigare än att köpa ägg i butik) kan göra det lätt att nå upp till ditt proteinmål.

Styrketräning och protein är nyckeln vid viktnedgång (och att inte skära ned fettintaget nästan helt; fetter är vad kroppen behöver för att fungera). Skillnaden blir mycket stor i muskler om du går ned många kg med ovanstående metod, jämfört med att inte styrketräna och äta relativt lite protein.


Tack för bra svar!
En fråga, är det bättre för mig om jag äter mycket protein och inte så många kolhydrater varje dag, samt kör några styrkepass i veckan än att äta protein och inte så många kolhydrater och köra kondition? Och samtidigt inte ta bort fettintaget. Jag trodde cykling etc var mer effektivt.