handdator

Visa fullständig version : Överdosera vitamin D, risker?


Bjern
2012-01-22, 18:26
Som topic, finns det några kända risker med att överdosera vitamin D?

Jag har nämligen hittat vitamin D tabs med ca 5000IE st till ett bra pris, men det är ju ganska väldigt mycker mer än vad som rekommenderas.

Sheogorath
2012-01-22, 18:31
Som topic, finns det några kända risker med att överdosera vitamin D?

Jag har nämligen hittat vitamin D tabs med ca 5000IE st till ett bra pris, men det är ju ganska väldigt mycker mer än vad som rekommenderas.

Hyperkalcemi (för högt kalcium i blodet) och det är allvarligt. Jag äter i snitt 5000 IE per dag (2500 på vinterhalvåret och 7500 på sommarhalvåret) och har gjort så i drygt ett år. Jag kollade mitt kalcium (lätt för mig som arbetar på vårdcentral) och det låg exakt i mitten av det rekommenderade spannet. Det betyder INTE att du tolererar höga doser D-vitamin lika bra som jag. Men under 10 000 IE per dag räknas i allmänhet som safe.

Bjern
2012-01-22, 18:36
Hyperkalcemi (för högt kalcium i blodet) och det är allvarligt. Jag äter i snitt 5000 IE per dag (2500 på vinterhalvåret och 7500 på sommarhalvåret) och har gjort så i drygt ett år. Jag kollade mitt kalcium (lätt för mig som arbetar på vårdcentral) och det låg exakt i mitten av det rekommenderade spannet. Det betyder INTE att du tolererar höga doser D-vitamin lika bra som jag. Men under 10 000 IE per dag räknas i allmänhet som safe.

Jag kanske bör tillägga att detta är första gången jag äter större doser av d-vitami, har tidigare bara använt vanligt multivitamin-tillskott med runt 400IU/tab, om det har någon betydelse? Min första tanke var att köpa med 2500IE/tab, men dom tog tyvärr slut på shoppen jag tänkte köpa ifrån.

Sheogorath
2012-01-22, 18:40
Jag kanske bör tillägga att detta är första gången jag äter större doser av d-vitami, har tidigare bara använt vanligt multivitamin-tillskott med runt 400IU/tab, om det har någon betydelse? Min första tanke var att köpa med 2500IE/tab, men dom tog tyvärr slut på shoppen jag tänkte köpa ifrån.

Eftersom D-vitamin är fettlösligt kan du lika gärna som att ta 2500 IE per dag ta 5000 IE varannan dag.

willtjam
2012-01-22, 19:29
Hyperkalcemi (för högt kalcium i blodet) och det är allvarligt. Jag äter i snitt 5000 IE per dag (2500 på vinterhalvåret och 7500 på sommarhalvåret) och har gjort så i drygt ett år. Jag kollade mitt kalcium (lätt för mig som arbetar på vårdcentral) och det låg exakt i mitten av det rekommenderade spannet. Det betyder INTE att du tolererar höga doser D-vitamin lika bra som jag. Men under 10 000 IE per dag räknas i allmänhet som safe.

Borde det inte vara tvärtom? :confused:

Sheogorath
2012-01-22, 19:31
Borde det inte vara tvärtom? :confused:

Helt riktigt. Jag vände på det. Naturligtvis tar jag den högre dosen på vinterhalvåret :) Om jag solat aktivt en dag tar jag inget D-vitamin den dagen heller.

Zorgus
2012-01-22, 19:35
Det finns ganska många risker med att överdosera D-vitamin, och hur mycket man tål varierar från person till person. Den akut dödliga dosen ligger runt 150 miljoner IE. Läs lite här om vilka bekymmer man kan få vid för stort intag:

http://www.mayoclinic.com/health/vitamin-d-toxicity/AN02008

robbban3
2012-01-22, 23:07
Det finns ganska många risker med att överdosera D-vitamin, och hur mycket man tål varierar från person till person. Den akut dödliga dosen ligger runt 150 miljoner IE. Läs lite här om vilka bekymmer man kan få vid för stort intag:

http://www.mayoclinic.com/health/vitamin-d-toxicity/AN02008

Hmm, känns lite svårt att dö av vitamin-D överdos isåfall va;)

Sniggel
2012-01-23, 07:41
Hmm, känns lite svårt att dö av vitamin-D överdos isåfall va;)

Långtidsöverdos isåfall. Typ 50 000 om dagen under en "längre" tid. Kanske 3 månader till 5 år beroende på aktuell status?

mattilainen
2012-01-23, 08:44
då ska vi se vad jag ligger på..

jag käkar 10-20 mikrogram och om jag har fattat det rätt så är 1 mikrogram = 40 IE (IU)?

Så sheo du äter ca 125 mikrogram per dag? Då behöver jag ju verkligen inte vara rädd att jag tar för mycket hahaha. Nu kommer nog jag börja äta minst det dubbla i alla fall när det är som mörkast.

begt
2012-01-23, 09:26
Enligt FASS behöver en vuxen få i sig en engångsdos på uppemot 2500 mikrogram för att det ska vara skadligt (visserligen tar det ganska lång tid innan D-vitaminet lämnar kroppen, så man ska nog inte ta mycket mer än vad som rekommenderas). Så de som tar vanliga D-vitamintillskott kan vara helt lugna. Att överdosera D-vitamin är nästan omöjligt om man inte tar flera hundra mikrogram dagligen (trots att det är fettlösligt).

1 mikrogram är 1 miljondels gram eller 1*10^-6 gram. 1000 mikrogram är alltså 1 mg.

Zorgus
2012-01-23, 09:32
Hmm, känns lite svårt att dö av vitamin-D överdos isåfall va;)

Jo det krävs stora doser. I vissa råttgifter använder man den aktiva substansen,Cholecalciferol, för att åstadkomma hypercalcemi hos råttan, vilket effektivt dödar den.

Sheogorath
2012-01-23, 11:21
då ska vi se vad jag ligger på..

jag käkar 10-20 mikrogram och om jag har fattat det rätt så är 1 mikrogram = 40 IE (IU)?

Så sheo du äter ca 125 mikrogram per dag? Då behöver jag ju verkligen inte vara rädd att jag tar för mycket hahaha. Nu kommer nog jag börja äta minst det dubbla i alla fall när det är som mörkast.

Ja, alltså 187,5 ug på vinterhalvåret (okt-mars) och 62,5 ug på sommarhalvåret (april-sep), så i snitt 125 ug.

Sk1llz
2012-01-23, 11:29
Jag tror starkt på D-vitaminets hälsoeffekter och har kört med 50K IE/vecka i ca 1 ½ år. Förkylningar som vanligtvis tog 1-2 veckor att bli av med tar nu istället 2-3 dagar. Jag är helnöjd! :)

Strand93
2012-01-23, 14:21
Jag använder kolozzeums egna D-vitamin och tar 1-2 kapslar om dagen vilket blir 1-2000 IE om dagen

Zorgus
2012-01-25, 09:49
Benefit-risk assessment of Vitamin D supplementation (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19957164)

Current intake recommendations of 200 to 600 IU vitamin D per day may be insufficient for important disease outcomes reduced by vitamin D.

INTRODUCTION:

This study assessed the benefit of higher-dose and higher achieved 25-hydroxyvitamin D levels [25(OH)D] versus any associated risk.

METHODS AND RESULTS:

Based on double-blind randomized control trials (RCTs), eight for falls (n = 2426) and 12 for non-vertebral fractures (n = 42,279), there was a significant dose-response relationship between higher-dose and higher achieved 25(OH)D and greater fall and fracture prevention. Optimal benefits were observed at the highest dose tested to date for 700 to 1000 IU vitamin D per day or mean 25(OH)D between 75 and 110 nmol/l (30-44 ng/ml). Prospective cohort data on cardiovascular health and colorectal cancer prevention suggested increased benefits with the highest categories of 25(OH)D evaluated (median between 75 and 110 nmol/l). In 25 RCTs, mean serum calcium levels were not related to oral vitamin D up to 100,000 IU per day or achieved 25(OH)D up to 643 nmol/l. Mean levels of 75 to 110 nmol/l were reached in most RCTs with 1,800 to 4,000 IU vitamin D per day without risk.

CONCLUSION:

Our analysis suggests that mean serum 25(OH)D levels of about 75 to 110 nmol/l provide optimal benefits for all investigated endpoints without increasing health risks. These levels can be best obtained with oral doses in the range of 1,800 to 4,000 IU vitamin D per day; further work is needed, including subject and environment factors, to better define the doses that will achieve optimal blood levels in the large majority of the population.

SirOrigami
2012-01-25, 21:07
Intar 50 000 IE per Vecka
Gjort i cirkus 1 år,

Sandra81
2012-01-25, 21:13
"Är det farligt att i sig för mycket D-vitamin?
Stora mängder D-vitamin är giftigt och kan leda till att man får för höga nivåer av kalcium i blodet, kalciuminlagring i njurarna och njursvikt. Man kan inte få i sig farliga mängder D-vitamin enbart via maten, men om man äter flera olika kosttillskott som innehåller D-vitamin kan man få för mycket. Marginalen mellan vad som är lagom och vad som är för mycket är inte så stor, vilket vi måste ta hänsyn till när vi beslutar om vilka råd vi ska ge."

Livsmedelsverket.

Sheogorath
2012-01-25, 21:21
"Är det farligt att i sig för mycket D-vitamin?
Stora mängder D-vitamin är giftigt och kan leda till att man får för höga nivåer av kalcium i blodet, kalciuminlagring i njurarna och njursvikt. Man kan inte få i sig farliga mängder D-vitamin enbart via maten, men om man äter flera olika kosttillskott som innehåller D-vitamin kan man få för mycket. Marginalen mellan vad som är lagom och vad som är för mycket är inte så stor, vilket vi måste ta hänsyn till när vi beslutar om vilka råd vi ska ge."

Livsmedelsverket.

Vilket ju enligt åtminstone ett abstrakt ovan visat sig vara helt felaktigt. Men LVM har ju inte mycket till övers för sån där "vetenskap".

Zorgus
2012-01-25, 21:27
"Är det farligt att i sig för mycket D-vitamin?
Stora mängder D-vitamin är giftigt och kan leda till att man får för höga nivåer av kalcium i blodet, kalciuminlagring i njurarna och njursvikt. Man kan inte få i sig farliga mängder D-vitamin enbart via maten, men om man äter flera olika kosttillskott som innehåller D-vitamin kan man få för mycket. Marginalen mellan vad som är lagom och vad som är för mycket är inte så stor, vilket vi måste ta hänsyn till när vi beslutar om vilka råd vi ska ge."

Livsmedelsverket.

Stämmer inte helt och hållet. Man har sett toxiska effekter först vid 25(OH)D>750nmol/L, vilket är groteskt höga nivåer (10 ggr så högt som nyligen rekommenderats) vilka fås med ett intag av > 100000 IE per dag, alltså 25st 4000IE-kapslar eller mer. Trots detta har man valt att lägga nivån på 250 nmol/L och över detta anses alltså skadligt. Denna nivån är också den betydligt högre än vad de flesta rekommenderar. Se här (http://www.ajcn.org/content/88/2/582S.long) för detaljer.

Sniggel
2012-01-25, 22:18
Stämmer inte helt och hållet. Man har sett toxiska effekter först vid 25(OH)D>750nmol/L, vilket är groteskt höga nivåer (10 ggr så högt som nyligen rekommenderats) vilka fås med ett intag av > 100000 IE per dag, alltså 25st 4000IE-kapslar eller mer. Trots detta har man valt att lägga nivån på 250 nmol/L och över detta anses alltså skadligt. Denna nivån är också den betydligt högre än vad de flesta rekommenderar. Se här (http://www.ajcn.org/content/88/2/582S.long) för detaljer.

Fast det är ju rätt vanligt att man sätter ett övre gränsvärde med stor försiktighet. Om det inte finns några hälsovinster med att gå över 110 nmol/l (Nu vet jag inte exakt var denna gräns går) kanske det är helt ok att sätta övre gräns till 1/3 av det man sett tydliga toxiska effekter.
Känns som 250 ändå är väl tilltaget och hyfsat svårt att komma upp i utan ansträngning.

Sverker
2012-01-26, 07:31
Vilket ju enligt åtminstone ett abstrakt ovan visat sig vara helt felaktigt. Men LVM har ju inte mycket till övers för sån där "vetenskap".

Vilket abstrakt då ?

Jag antar att mängden kalcium stiger i blodet när D-vitamin stimulerar upptaget i tarmen. Jag skulle vilja vara lite försiktig med det eftersom hjärtat kör på kalcium från blodet. Mindre förändringar och hjärtats slag kan påverkas.

Zorgus
2012-01-26, 07:37
Vilket abstrakt då ?

Jag antar att mängden kalcium stiger i blodet när D-vitamin stimulerar upptaget i tarmen. Jag skulle vilja vara lite försiktig med det eftersom hjärtat kör på kalcium från blodet. Mindre förändringar och hjärtats slag kan påverkas.

I post #16, där det sägs:

"In 25 RCTs, mean serum calcium levels were not related to oral vitamin D up to 100,000 IU per day or achieved 25(OH)D up to 643 nmol/l."

Sheogorath
2012-01-26, 09:26
Statistik på en person är värt de nada, men jag har som sagt kört med i snitt 5000 IE i 1-2 år (vilket får anses vara mucho) och mitt kalcium ligger mitt i intervallet för det rekommenderade, på decimalen när.

Sverker
2012-01-26, 19:12
I post #16, där det sägs:

"In 25 RCTs, mean serum calcium levels were not related to oral vitamin D up to 100,000 IU per day or achieved 25(OH)D up to 643 nmol/l."

Jag tänkte på mängden kalcium i blodet.



Någonstans kring 100 nmol / L verkar annars vettigt för D-vitamin.

Pipharen
2012-01-26, 20:23
Svårt att överdosera på vinterhalvåret om du inte knaprar tabs som en galning. 5000IE varannan dag så riskerar du nog inget.

Zorgus
2012-01-26, 21:57
Jag tänkte på mängden kalcium i blodet.

Här (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3062161/) är hela studien med detaljer om kalcium-nivåerna också.

Sverker
2012-01-27, 07:07
Verkar vid en snabb genomläsning inte vara någon större risk......under den korta tid på några veckor som försöken gjordes.

ChrisDEFC
2012-01-27, 11:03
Jag tror starkt på D-vitaminets hälsoeffekter och har kört med 50K IE/vecka i ca 1 ½ år. Förkylningar som vanligtvis tog 1-2 veckor att bli av med tar nu istället 2-3 dagar. Jag är helnöjd! :)

Upplever exakt samma sak. Sen jag börja med D-vitamin 50 000 IE varannan vecka för mig så har jag minskat ner antalet förkylningar/år och dessutom så de förkylningar jag drabbas av håller i sig mellan 2-4dagar istället för 2-3veckor som det va innan. Jag hade väldigt stora problem med just förkylningar som sabba träningen rejält. Käkat D-vitamin i snart 2år nu och tar det lite mer sällan på sommarhalvåret.

Määng
2012-01-27, 19:12
Måste man ta vitamin d i samband med fett för att det ska tas upp ordentligt?

Sheogorath
2012-01-27, 19:20
Måste man ta vitamin d i samband med fett för att det ska tas upp ordentligt?

Ja. Köper du Jarrows får du kapslar med D-vitamin i olivolja.

Sverker
2012-01-27, 19:20
Ja. Utan fett blir upptaget sämre.

Määng
2012-01-27, 19:44
Ja. Köper du Jarrows får du kapslar med D-vitamin i olivolja.

Har hunnit köpa 300 tabletter från en annan tillverkare redan.

Ja. Utan fett blir upptaget sämre.

Okej, finns det någon gräns för hur lite som behövs? Antar att 2gram omega 3 är för lite.

Anders The Peak
2012-01-27, 21:29
Varför inte ta dem till maten eller till ett glas fil/yoghurt 3% eller likande...

Deep Thought
2012-01-27, 21:47
"Vitamin D supplements can be taken with food, with milk, or on an empty stomach. You do not need to ingest them with fatty food, contrary to popular belief."

- Michael F. Holick (PhD, MD), The Vitamin D Solution

proteinsynthesis
2012-01-27, 21:58
Det som är viktigt är att man får i sig magnesium, då magnesium brist gör att man får problem med d vitamin upptaget och kan trots tillskott ha brist.

L-Sami
2012-01-27, 22:16
Idag har jag fått i mig 12,1ug. Lite eller mycket? Enligt det programmet jag använder är det 161% av RDI.

Crocker
2012-01-27, 22:35
Rätt lite, jag har fått i mig 4 gånger så mycket, det är väl kring 50 mcg som verkar vara bra riktmärke under vintern?

Sheogorath
2012-01-27, 23:24
Idag har jag fått i mig 12,1ug. Lite eller mycket? Enligt det programmet jag använder är det 161% av RDI.

12,1 ug = 484 IE. Det är knappast en tiodel av vad jag äter, i snitt per dag. Så jag säger "lite". LVM säger "lagom" men de lever å andra sidan kvar på 80-talet mer ofta än sällan.

Sverker
2012-01-28, 06:58
"Vitamin D supplements can be taken with food, with milk, or on an empty stomach. You do not need to ingest them with fatty food, contrary to popular belief."

- Michael F. Holick (PhD, MD), The Vitamin D Solution


Hur får han till det:confused:
På en tom mage. Hur ska vi få D-vitaminet i lösning då, när det inte finnas någon fettfas som lösningsmedel. Men visst. Jag har själv varit inne på att ifall man äter MEGAdoser på en gång blir vitaminerna sitt egna lösningsmedel. Att kristallerna helt enkelt smälter.


Men till sak. Hur då ?

Zorgus
2012-01-28, 09:41
Hur får han till det:confused:
På en tom mage. Hur ska vi få D-vitaminet i lösning då, när det inte finnas någon fettfas som lösningsmedel. Men visst. Jag har själv varit inne på att ifall man äter MEGAdoser på en gång blir vitaminerna sitt egna lösningsmedel. Att kristallerna helt enkelt smälter.


Men till sak. Hur då ?

Jag tror det är denna studie (http://www.ajcn.org/content/77/6/1478.long) Holick referar till.

Strife
2012-01-28, 10:18
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=syRaJVIBNnw#! <---- En 60 min lång föreläsning om D-vitamin.

Överläkare Mats Humble berättar om pågående forskning kring D-vitaminets många positiva hälsoeffekter. Vill minnas han pratade lite om överdosering. Föredraget hölls på Naturhistoriska riksmuseet, Stockholm, 2011-10-26

Deep Thought
2012-01-28, 14:17
Hur får han till det:confused:
På en tom mage. Hur ska vi få D-vitaminet i lösning då, när det inte finnas någon fettfas som lösningsmedel. Men visst. Jag har själv varit inne på att ifall man äter MEGAdoser på en gång blir vitaminerna sitt egna lösningsmedel. Att kristallerna helt enkelt smälter.

Men till sak. Hur då ?

Kanske via fettsyrorna i gallan? Det är ju inga mängder vi pratar om här, megadoser eller inte. Jag antar Holick bara konstaterat/observerat fakta. Vad jag sett har han inte presenterat något förslag till mekanism för upptaget.

Sverker
2012-01-28, 14:31
Jag tror det är denna studie (http://www.ajcn.org/content/77/6/1478.long) Holick referar till.

Spännande:thumbup:

Svarar egentligen inte på min fråga eftersom det finns mycket know-how med.

I länken hittar vi
The protocol began in the second week of March. The orange juice was provided by The Minute Maid Co (Houston). Minute Maid did not provide the details on how the vitamin D was dispensed into the orange juice

Tittar vi på Minute Maid Co´s hemsida hittar vi massor av olika juicer. Vissa är modifierad
http://www.minutemaid.com/products/enhanced/product.html?cat=enhanced&prod=PomegranateBlueberryFlavor&size=59 fl oz Bottle

Uppenbart vet Minute Maid Co hur man löser fettlösliga ämnen i juice. Kanske något att tänka på när man vänder och vrider på kapseln eller tabletten i handen. Lika bra att ta ett glas standardmjölk också.

L-Sami
2012-01-28, 15:56
12,1 ug = 484 IE. Det är knappast en tiodel av vad jag äter, i snitt per dag. Så jag säger "lite". LVM säger "lagom" men de lever å andra sidan kvar på 80-talet mer ofta än sällan.

Fast jag solar mycket under somrarna och nu solar jag var 10:e dag i D-vitamin solarium. Det kanske räcker ändå.