handdator

Visa fullständig version : Arnolds träningsschema


Micke1990
2012-01-22, 18:02
Hej!

Jag undrar om Arnolds träningsschema han rekommenderar för sina läsare i "Arnold Schwarzenegger - Education of Bodybuilders" är till att rekommendera för någon som tränat i snart 2 år.

Principen bygger på 5 set, där du successivt ökar vikterna tills du når ca 5-6 reps på sista set (t.ex. 50, 70, 75, 80, 90 och 100 KG i knäböj). Man kan säga att de två första seten blir uppvärmningen.

Min fråga är helt enkelt om någon här kanske har erfarenhet av detta och kan eventuellt påpeka något. Kan för övrigt säga att jag äter väldigt bra och mycket.

Jag vill också påpeka att jag gärna vill ha svar från någon som förstår sig på träning. Väljer inlägg av kvalité framför kvantitet och är inte intresserad av gissningar.


Måndag och Torsdag (Ben & bröst):

- Knäböj 5x8
- Benspark 5x12
- Legcurl 5x8-10
- Vadpress 5x15-20
- Bänkpress 5x8
- Flyes 5x8
- Vristcurl 5x8 (Arnold menar på att man ska träna underarmar varje dag separat eftersom vi använder dessa dagligen precis som vader och mage)


Tisdag och Fredag (Axlar, rygg, armar och vader)

- Militärpress bakom nacke 5x8
- Hantelsidolyft 5x8-10
- Chin-ups 6x10
- Bent-over-rows 5x8
- Bicepscurl med stång 5x8
- Bicepscurl med hantlar 5x8
- Stående french press 5x8
- Vristcurl 5x8


Vad tycker ni om detta? Kan personligen tycka att det är skumt att köra bröstpass en måndag för att dagen efter köra triceps. Kan detta lätt bli överträning? Är det för mycket? Det blir ju ändå 3 dagars vila. Magövningar kunde man också välja att lägga till. Men passen borde ändå kunna utföras bra inom en timmes tid.

Syftet är att växa och lägga på sig muskelmassa. Jag har ingen lust att dra till gymmet om jag slutligen inte kommer att växa någonting...(om frågan "Beror på målet" skulle dyka upp)


I will let the pros speak! :)

Röda Björnen
2012-01-22, 18:57
Dock har "Pro"s påpekat att underarmana återhämtar sig inte alls så snabbt som Arnold trodde, vilket ledde till överträning ifrån hans sida så skulle inte köra varken underarmar, mage och absolut inte vader varje dag, dock att köra de 1-2 ggr i veckan att isolera absolut!.

Jag testade ett lite mer avancerat schema ifrån hans sida men funkade inte bra för mig då man t.ex. körde som du sa triceps dagarna efter bröst samt axlar och jag tror inte på dessa scheman, speciellt inte att det var såhär han tränade igentligen.

Lycka till / Björnen

Röda Björnen
2012-01-22, 18:58
Dock har "Pro"s påpekat att underarmana återhämtar sig inte alls så snabbt som Arnold trodde, vilket ledde till överträning ifrån hans sida så skulle inte köra varken underarmar, mage och absolut inte vader varje dag, dock att köra de 1-2 ggr i veckan att isolera absolut!.

Jag testade ett lite mer avancerat schema ifrån hans sida men funkade inte bra för mig då man t.ex. körde som du sa triceps dagarna efter bröst samt axlar och jag tror inte på dessa scheman, speciellt inte att det var såhär han tränade igentligen.

Lycka till / Björnen

Micke1990
2012-01-22, 19:28
Dock har "Pro"s påpekat att underarmana återhämtar sig inte alls så snabbt som Arnold trodde, vilket ledde till överträning ifrån hans sida så skulle inte köra varken underarmar, mage och absolut inte vader varje dag, dock att köra de 1-2 ggr i veckan att isolera absolut!.

Jag testade ett lite mer avancerat schema ifrån hans sida men funkade inte bra för mig då man t.ex. körde som du sa triceps dagarna efter bröst samt axlar och jag tror inte på dessa scheman, speciellt inte att det var såhär han tränade igentligen.

Lycka till / Björnen


Okej, tack för ditt svar! :) Jag misstänker att musklerna inte får tillräckligt med vila då, nej...:(

deadich
2012-01-22, 21:00
Inge marklyft?
http://ragecomics.memebase.com/wp-content/themes/vip/cheezcommon2/ragecomic/packs/surprised/images/WhyWithHands.png

- Vristcurl 5x8

"Vristen eller fotroten är lederna och benen mellan smalbenet och foten. I vristen möts skenbenet, vadbenet och fotens ben."

Micke1990
2012-01-22, 21:03
Inge marklyft?
http://ragecomics.memebase.com/wp-content/themes/vip/cheezcommon2/ragecomic/packs/surprised/images/WhyWithHands.png


"Vristen eller fotroten är lederna och benen mellan smalbenet och foten. I vristen möts skenbenet, vadbenet och fotens ben."



HAHAHHA! :notme:

Dog av flabb. Jag menar så klart underarmsövningen och inte vristövningen som jag tokigt översatt!