handdator

Visa fullständig version : mättat fett


potte
2004-01-12, 23:41
jag undrar om det finna någon undre gräns för hur mycket mättat fett man bör få i sig på en dag? vad jag förstår så ska RDI för mättat fett vara en övre gräns... stämmer detta?

jag har hört att mättat fett ska ha en viss testohöjande effekt, så det är väl knappast önskvärt att få i sig 0 gram/dag (vilket iofs skulle vara i princip omöjligt)?

Berry
2004-01-13, 00:04
Även om du väljer endast de bästa av oljor och andra fettkällor, kommer du ändå få i dig tillräckligt med mättat fett. En "extra dos" någon gång ibland kan säkert boosta testot lite dock.

Snapphanen
2004-01-13, 08:31
alltså klart du måste ha i dig fett varje måltid, allt annat vore ju galenskap. Sedan borde det väl inte vara så farligt att få i sig mättat fett sålänge som man hamnar kring sin förbrukningsnivå? Sålänge du får i dig allt annat du behöver.....

King Grub
2004-01-13, 11:18
Att nolla mättat fett vore som sagt inte så smart av ovan nämnda anledningar, men det är inga stora mängder det är frågan om som behövs för att hålla testoproduktionen uppe. Och mättat fett både sänker insulinkänsligheten vilken leder till försämrade förutsättningar för muskelbygge och har visat sig vara en bidragande faktor till diabetes och åderförfettning.

potte
2004-01-13, 14:53
ok, bra då har jag fått det svar jag förväntade mig och hoppades på; man behöver inte på något sätt hålla koll på att man får i sig tillräckligt mycket mättat fett om man har en god kosthållning där man undviker mättat fett så gott det går.