handdator

Visa fullständig version : Vietnamesiskt kaffe

Ingemansson
2012-01-22, 12:55
Godag alla kaffe älskare, jag vart bjuden på en kopp kaffe av en kollega som köpt med sig kaffe hem från Vietnam. Det var utan tvekan det bästa kaffe jag druckit! Vart köper man denna ljuvliga dryck? Näthandel/butik i Stockholmsområdet uppskattas varmt. Och för er som inte testat, se till att ta er till någon Vietnamesisk restaurant och se om ni kan köpa en köpp!

Mvh // Kaffe sugen Ingemansson

Infidel
2012-01-22, 13:05
en kollega som köpt med sig kaffe hem från Vietnam. Vart köper man denna ljuvliga dryck?

Jag gissar på Vietnam

Linnet
2012-01-22, 13:25
Godag alla kaffe älskare, jag vart bjuden på en kopp kaffe av en kollega som köpt med sig kaffe hem från Vietnam. Det var utan tvekan det bästa kaffe jag druckit! Vart köper man denna ljuvliga dryck? Näthandel/butik i Stockholmsområdet uppskattas varmt. Och för er som inte testat, se till att ta er till någon Vietnamesisk restaurant och se om ni kan köpa en köpp!

Mvh // Kaffe sugen Ingemansson

Det var möjligen inte kopi luwak-kaffe?

Löpsko
2012-01-22, 13:27
Så det duger inte med svenska kaffe då? fyfan

"China Supermarket, Fleminggatan 40. "

"Den asiatiska butiken i nedre planet av Söderhallarna har äntligen vietnamesiskt kaffe inne igen, och de säljer även den lilla personliga bryggaren (om än med 800% påslag jämfört med i Vietnam)."

"Vietnamesiskt kaffe är det skitkaffe som säljs på Lidl. Bönorna växer på stora leråkrar vilket gör att det smakar mycket sämre och beskare än de kaffesorter som växer upp i bergen, typ i Sydafrika. Grejen med vietnamesiskt kaffe är hur man brygger det, med specialfilter och kondenserad mjölk, så hon borde istället försöka hitta någon som vill lära henne det."

Efter lite googling.

Ingemansson
2012-01-22, 13:31

Kan mycket väl stämma, smart som man är ibland nöjde jag mig med att ta reda på att det var vietnamiskiskt

Så det duger inte med svenska kaffe då? fyfan

"China Supermarket, Fleminggatan 40. "

"Den asiatiska butiken i nedre planet av Söderhallarna har äntligen vietnamesiskt kaffe inne igen, och de säljer även den lilla personliga bryggaren (om än med 800% påslag jämfört med i Vietnam)."

"Vietnamesiskt kaffe är det skitkaffe som säljs på Lidl. Bönorna växer på stora leråkrar vilket gör att det smakar mycket sämre och beskare än de kaffesorter som växer upp i bergen, typ i Sydafrika. Grejen med vietnamesiskt kaffe är hur man brygger det, med specialfilter och kondenserad mjölk, så hon borde istället försöka hitta någon som vill lära henne det."

Efter lite googling.

Jag förstår, får ta o kolla upp den butiken.

Morty
2012-01-22, 13:42

Kopi Luwak är Indonesiskt, please!

OnT så visste jag inte ens att det odlades kaffe i Vietnam.

Linnet
2012-01-22, 13:54

Visste att det producerades i indonesien, har jag lurat i mig själv att det även produceras i vietnam?? jaja, även solen har sina fläckar..

Linnet
2012-01-22, 13:59

Fast tydligen är det så att det faktiskt produceras i Vietnam med..:smash:

Morty
2012-01-22, 14:29
Fast tydligen är det så att det faktiskt produceras i Vietnam med..:smash:

Har du källa? Äkta Kopi Luwak är från Indonesien, sedan finns det ju många "kopior" där man tar en sån mårdgrej till sina kaffeplantage och gör "Kopi Luwak". Äkta Kopi Luwak ska väl dock vara från vildväxande kaffe?

Linnet
2012-01-22, 14:40
Har du källa? Äkta Kopi Luwak är från Indonesien, sedan finns det ju många "kopior" där man tar en sån mårdgrej till sina kaffeplantage och gör "Kopi Luwak". Äkta Kopi Luwak ska väl dock vara från vildväxande kaffe?

Det kallas ca phe chon i Vietnam. Det är oftast industriellt framställt i Vietnam, i det att man matar mårddjuret där. Huruvida det är äkta eller inte känns inte så viktigt för mig, det blir ju samma grej.

dmjardell
2012-01-22, 15:37
Soft åker dit den 25, trodde inte de drack kaffe :O

Exdiaq
2012-01-22, 16:23

Det gör det inte heller. Det är kaffebönor som odlas. Zoega's Skånerost växer inte på träd så att säga!

Morty
2012-01-22, 17:35
Det kallas ca phe chon i Vietnam. Det är oftast industriellt framställt i Vietnam, i det att man matar mårddjuret där. Huruvida det är äkta eller inte känns inte så viktigt för mig, det blir ju samma grej.

Se där!

Grejen med att Kopi Luwak är så exklusivt är för att mårddjuret är väldigt picky med sina bär, och tar bara de finaste. De som inte är perfekta och mogna lämnar dem.
Sägs det iaf.

Det gör det inte heller. Det är kaffebönor som odlas. Zoega's Skånerost växer inte på träd så att säga!

Kaffebär. Counter-trolled!

Jockefoten
2012-09-30, 20:55
Hahaha.