handdator

Visa fullständig version : När någon säger "testa och se om upplägget fungerar"


thai
2012-01-22, 12:44
Hur avgör ni ifall ett schema eller upplägg fungerar?

Jag menar, sålänge vikterna ökar så fungerar det ju eller hur?

Mitosis
2012-01-22, 12:46
När man får de resultat man är ute efter.

Spartansk
2012-01-22, 12:47
Det har jag med undrat. Vissa verkar bedöma det efter tröttheten, träningsvärken, pumpen, kontakten och trycket schemat ger.

Stoltz
2012-01-22, 13:26
Det beror ju på ens mål.

Om det är styrka man är ute efter så tittar man på viktkurvan på vad man lyft under en viss period.

Om det är muskelökning man är ute efter så tittar man på mätningskurvans ökning under en viss period.

deadich
2012-01-22, 13:29
Gains naturligtvis.

Morty
2012-01-22, 13:47
Progression över en period på 2-3 månader. Om man börjar gå neråt direkt på schemat kan det ju dock vara värt att avbryta.

Sniggel
2012-01-22, 13:48
Det har jag med undrat. Vissa verkar bedöma det efter tröttheten, träningsvärken, pumpen, kontakten och trycket schemat ger.

Haha ja?

Tydligen så är t ex en övning bra om den "tar bra". Dvs om det känns jobbigt när man gör den. Om man får resultat av den verkar man vara mindre benägen att reflektera över.

Grazzafukkinrazzi
2012-01-22, 13:59
Haha ja?

Tydligen så är t ex en övning bra om den "tar bra". Dvs om det känns jobbigt när man gör den. Om man får resultat av den verkar man vara mindre benägen att reflektera över.

Jo, många tänker ju tyvärr så. Ökning av muskelmassa är ju så otroligt svårt att utvärdera så enklast är nästan att ta styrkeökning som bästa mätresultat även där, tycker jag då.

Robbmeister
2012-01-22, 14:48
Först kollar man om upplägget ser vettigt ut. Sen testar man det och utvärderar.

karlann
2012-01-22, 15:09
Det är bara dryghet från besserwissers utan ett svar.

Spartansk
2012-01-22, 15:20
Själv kollar jag på styrkeökning jämfört med kroppsvikten i första hand (om kroppsvikten går ner så förväntar jag mig ingen styrkeökning över huvud taget). På stark andraplats kommer schemats rolighet, alltså hur kul det är att träna; inte bara för att träningen självklart ska vara rolig i sig, utan för att motivationsbrist (att träningen blir tråkig) kan vara en varningssignal för överträning.

Sedan håller jag alltid i minnet att inte automatiskt klandra själva schemat om styrkeresultaten blir dåliga. Det kan ju bero på så mycket annat.

willtjam
2012-01-22, 15:27
Det är bara dryghet från besserwissers utan ett svar.

Hur ska folk veta hur din kropp svarar på vissa upplägg?

BelowAverage
2012-01-22, 19:28
själv kollar jag på styrkeökning jämfört med kroppsvikten i första hand (om kroppsvikten går ner så förväntar jag mig ingen styrkeökning över huvud taget). På stark andraplats kommer schemats rolighet, alltså hur kul det är att träna; inte bara för att träningen självklart ska vara rolig i sig, utan för att motivationsbrist (att träningen blir tråkig) kan vara en varningssignal för överträning.

Sedan håller jag alltid i minnet att inte automatiskt klandra själva schemat om styrkeresultaten blir dåliga. Det kan ju bero på så mycket annat.

this!

Silveta
2012-01-22, 19:49
Själv kollar jag på styrkeökning jämfört med kroppsvikten i första hand (om kroppsvikten går ner så förväntar jag mig ingen styrkeökning över huvud taget). På stark andraplats kommer schemats rolighet, alltså hur kul det är att träna; inte bara för att träningen självklart ska vara rolig i sig, utan för att motivationsbrist (att träningen blir tråkig) kan vara en varningssignal för överträning.

Sedan håller jag alltid i minnet att inte automatiskt klandra själva schemat om styrkeresultaten blir dåliga. Det kan ju bero på så mycket annat.

+1 Kan nog inte sägas bättre än så här.

Stoltz
2012-01-22, 19:51
Det är bara dryghet från besserwissers utan ett svar.

Kamma dig och våga testa ett schema.

Hur din kropp svarar på ett schema kan vara helt olikt vad min kropp svarar. Nästintill riktigt korkat inlägg av dig, frågan är om det du sade inte egentligen var en självreflektion?

Määng
2012-01-22, 22:03
Kamma dig och våga testa ett schema.

Hur din kropp svarar på ett schema kan vara helt olikt vad min kropp svarar. Nästintill riktigt korkat inlägg av dig, frågan är om det du sade inte egentligen var en självreflektion?

Svarar man verkligen så olika ifall övriga faktorer som mat sömn osv också är likvärdiga?

Stoltz
2012-01-22, 22:35
Svarar man verkligen så olika ifall övriga faktorer som mat sömn osv också är likvärdiga?

Se bara på diskussionerna om Högreps vs Lågreps i byggningssyfte som dyker upp lite då och då (Var ett tag sedan nu dock?). Ett gäng säger att högreps bygger mest, ett annat säger lågreps bygger mest, ett gäng säger lågreps med högvolym, andra säger högreps med hög frekvens och så vidare med en massa kombinationer. Nästan alla i de diskussionerna talar utifrån sina egna erfarenheter.

Sniggel
2012-01-23, 07:35
Svarar man verkligen så olika ifall övriga faktorer som mat sömn osv också är likvärdiga?

Ja dels för att folk har olika mentalitet. Bara en sån sak som att vissa älskar mjölksyresmärta kommer innebära att de förmodligen svarar bättre på ett schema med kort vila och lite högre reps och volym. Medans viktkåta idioter svarar bättre på "5x5". Detta är alltså innan man tar med fysiologiska skillnader, uthålliga/explosiva fibrer, återhämtningsförmåga.

panzerpig
2012-01-23, 09:28
Många bra svar. Jag håller med Sniggel om mentalitet: Ett bra program är ett som du tycker funkar bra, som får dig att ta dig till gymmet och köra dina pass, månad efter månad.

Jag tycker tex att 5x5 är riktigt dåligt.
Det är så sjukt tråkigt att köra fem set på samma vikt, att jag dör av tristess på set 3 ungefär.
Alltså är 3x5 eller tex 531 (ett maxset) "bättre" för mig: Jag kan köra det långa perioder.
MEN kanske skulle jag svara bättre på 5x5 rent fysiologiskt? Det får jag kanske aldrig veta ;)

Mer on topic: Jag tycker många tänker för mycket.
"kan jag köra såhär?" "Funkar det här" osv. Som att styrketräning är ett på/av-system: antingen funkar ett program JÄTTEBRA eller så funkar det INTE ALLS.

Vet du inte vad som är bäst för dig, kör ett färdigt program.

Vill du köra biceps 20 set tre gånger i veckan? Testa så får du se. Kanske växer armarna 5 centimeter på några månader, kanske orkar du en vecka och inser att det var för mycket.