handdator

Visa fullständig version : Tekniktips - [Film] - knäböj och skivstångsrodd


stkmp3
2012-01-22, 10:30
Tjenare!

Skulle gärna behöva lite tekniktips på rodden och knäböjen som jag körde idag, så jag filmade!

Jag kan inte gå längre ner än sådär på knäböjen, för då får jag "kutrygg" :/

Rodden: 57,5kg: http://www.youtube.com/watch?v=5lDlF5zf5aQ&context=C342f30dADOEgsToPDskJ9y9JPBYSkgyS8k4g0FDfo

Knäböjen: 70kg: http://www.youtube.com/watch?v=7dxYh7KTMPc&context=C36658caADOEgsToPDskIiShI4FdFXiutne_NCG1QN

tacksam för svar!

ceejay
2012-01-22, 13:17
Tycker du ska skaffa stabilare skor då det där ser ut som löpardojjer

Hur ser det ut om du går hela vägen ned? Liten dip i botten spelar ingen större roll. Du borde sträva efter att kunna böja hela vägen ned.

Rodden ser ut som någon oerfaren version av pendlay row
http://www.youtube.com/watch?v=ZlRrIsoDpKg

Grym övning, kika på den videon

Sheogorath
2012-01-22, 13:24
Jag tycker rodden är bra, särskilt eftersom du inte sätter ner stången mellan varje rep utan behåller anspänningen i musklerna. Däremot hade jag velat att du följde med upp med överkroppen en liten bit till så att du kommer i svank högst upp i draget. Då tränar du ländryggen effektivare och möjligen också latsen.

Tycker inte att du ska gå djupare i böjen om du inte klarar det med god form. Vill du bättra på rörligheten så gör det, men tumma inte på tekniken för att nå ett visst djup.

OnMyWay
2012-01-22, 13:45
Tycker du ska skaffa stabilare skor då det där ser ut som löpardojjer

Hur ser det ut om du går hela vägen ned? Liten dip i botten spelar ingen större roll. Du borde sträva efter att kunna böja hela vägen ned.

Rodden ser ut som någon oerfaren version av pendlay row
http://www.youtube.com/watch?v=ZlRrIsoDpKg

Grym övning, kika på den videon

Fast enligt Stronglifts 5x5 ska man göra sådana skivstångsroddar som Stkmp3 gör, dvs att man nuddar marken.

Swisskniven
2012-01-22, 14:06
...
Knäböjen: 70kg: http://www.youtube.com/watch?v=7dxYh7KTMPc&context=C36658caADOEgsToPDskIiShI4FdFXiutne_NCG1QN

tacksam för svar!

Nu har du fått svar från både erfarnare och starkare individer än jag. Men jag tycker mig så att du flyttar fram tyngdpunkten ganska mycket under lyftet. Ser ut som att hälen skulle kunna släppa när du når vändpunkten. Imo är det bäst att trycka från hälarna för ordentlig kraftutveckling när stången ska upp igen.

Sheogorath
2012-01-22, 15:34
Nu har du fått svar från både erfarnare och starkare individer än jag. Men jag tycker mig så att du flyttar fram tyngdpunkten ganska mycket under lyftet. Ser ut som att hälen skulle kunna släppa när du når vändpunkten. Imo är det bäst att trycka från hälarna för ordentlig kraftutveckling när stången ska upp igen.

Instämmer. Kan bero på dålig rörlighet i höftleden.

norrkoping618
2012-01-22, 15:43
kan även bero på att du lägger stången, i mitt tycke, alltför långt upp..

stkmp3
2012-01-22, 21:04
Kan ni ge mig några tips på hur man lägger vikten på hälarna, har försökt och vet att man sa göra det, men tycker det är ruskigt svårt. Min vänstra höft tenderar även att dra sig åt sidan lite, vet ej vad det beror på. :/

Sheogorath
2012-01-22, 21:07
Kan ni ge mig några tips på hur man lägger vikten på hälarna, har försökt och vet att man sa göra det, men tycker det är ruskigt svårt. Mint/

Det där med höften händer förmodligen inte 20 kg om du koncentrerar dig på att lyfta rakt. Vad det betyder är att det finns en lägre vikt än den du kör på nu, där du kan hålla bra teknik. Vad det betyder är: sänk vikten tills du kan hålla tekniken. ;)

stkmp3
2012-01-22, 21:26
Det där med höften händer förmodligen inte 20 kg om du koncentrerar dig på att lyfta rakt. Vad det betyder är att det finns en lägre vikt än den du kör på nu, där du kan hålla bra teknik. Vad det betyder är: sänk vikten tills du kan hålla tekniken. ;)

tråååk :P

stkmp3
2012-01-24, 00:02
Jag tycker rodden är bra, särskilt eftersom du inte sätter ner stången mellan varje rep utan behåller anspänningen i musklerna. Däremot hade jag velat att du följde med upp med överkroppen en liten bit till så att du kommer i svank högst upp i draget. Då tränar du ländryggen effektivare och möjligen också latsen.


Om jag inte har helt fel så är väl den övningen inte till för att träna ländryggen eller lats, utan mest skuldrorna och övre rygg. Latsen tränas ju av pullupsen och ländryggen av marklyft? eller, rätta mig gärna om jag har fel.. :P

NordKD
2012-01-24, 00:22
Jo, skivstångsrodd tränar latsen :)
Ländrygg tränas genom marklyft ja.

Sheogorath
2012-01-24, 06:20
Om jag inte har helt fel så är väl den övningen inte till för att träna ländryggen eller lats, utan mest skuldrorna och övre rygg. Latsen tränas ju av pullupsen och ländryggen av marklyft? eller, rätta mig gärna om jag har fel.. :P

Varken rodd, mark eller pull-ups är isolationsövningar. De är med andra ord inte "till för" någon enskild muskel över huvud taget.

stkmp3
2012-01-24, 06:42
Varken rodd, mark eller pull-ups är isolationsövningar. De är med andra ord inte "till för" någon enskild muskel över huvud taget.

Okej, försöker bara få lite mer åsikter om jag ska gå upp mer med kroppen på rodden eller om jag ska fortsätta ha den vinkeln jag har... Men du tycker alltså det är bättre att gå upp mer med kroppen?

Sheogorath
2012-01-24, 06:59
Okej, försöker bara få lite mer åsikter om jag ska gå upp mer med kroppen på rodden eller om jag ska fortsätta ha den vinkeln jag har... Men du tycker alltså det är bättre att gå upp mer med kroppen?

Inte i höftleden. Behåll arslet lågt men brösta upp dig mer mot slutet så att du får till en bakåtböjning av ryggraden. Det är det enda jag har att anmärka på med din rodd.

stemag
2012-01-24, 07:18
Ang. böjen.

Svårt att se från den vinkeln, det kan vara lättare att komma ner i botten om du provar att stå lite bredare med fötterna, och att pressa ut knäna både på vägen ner och upp.
Här finns en hel radda fina filmer som är bra tycker jag.
http://www.youtube.com/watch?v=EkF9QD7oCIA

Fina tips om b.la fotsättning och hur man gör för att hålla ryggen rak.

stkmp3
2012-01-24, 10:59
Inte i höftleden. Behåll arslet lågt men brösta upp dig mer mot slutet så att du får till en bakåtböjning av ryggraden. Det är det enda jag har att anmärka på med din rodd.

aight and thx