handdator

Visa fullständig version : Vaderna vägrar växa


PowerSlize
2012-01-21, 22:33
Joo, har provat de mesta under de senaste åren utan större resultat. Jag har helt enkelt inte genetiken för o få grymma vader.. men ja hoppas de kan växa till sig lite ändå.

Funderar nu på att prova antingen fixa en viktväst eller en tung ryggsäck och gå i uppförsbacke och fokusera på att pressa ifrån med vaderna.
Blir som ett kardiopass fast med fokus på att döda vaderna.

Någon som gjort detta tidigare med goda resultat?
Vad tror ni om idén?

baggard
2012-01-21, 22:46
Joo, har provat de mesta under de senaste åren utan större resultat. Jag har helt enkelt inte genetiken för o få grymma vader.. men ja hoppas de kan växa till sig lite ändå.

Funderar nu på att prova antingen fixa en viktväst eller en tung ryggsäck och gå i uppförsbacke och fokusera på att pressa ifrån med vaderna.
Blir som ett kardiopass fast med fokus på att döda vaderna.

Någon som gjort detta tidigare med goda resultat?
Vad tror ni om idén?

Jag fick känslan och tyckte definitivt jag såg skillnad efter en veckas bergsvandring med tung packning. Har tänkt att i framtiden göra om samma sak fast möla i mig svinmycket protein och istället för att bara vandra i en vecka, lägga till lite fokus på vaderna somehow samt chins varannan dag för chins är awesome.

willtjam
2012-01-21, 22:47
Du kan ju alltid pröva barfotalöpning.

norrkoping618
2012-01-21, 23:17
sittande vadpress :
värm upp med 20 kg sen kör du ett set med tårna ut ett set med tårna inåt
sen ökar du varje set med 10 kg så gör du så du kommer i upp i 6-7 "jobbiga" set
med dom 6-7 seten menar ja att de seten ska vara där du börjar få mjölksyra/pump/smärta,,, då gör du 4-5 reps till.
explosivt i upp, håll kvar i en sekund o krama till, sen sakta ned.

stående vadpress i hacklift
eller vad ni nu har på gymmet, allt funkar så länge du kan sträcka ut ordentligt såklart
där kör du samma som ovan...dropset ibland eller pyramid...vänj inte vaderna..
prova kör barfota

enbensvadpress i trapp

som de låter, krama ut det sista i en trapp, var vad för sig.
gärna att ha nått att hålla i eller dra upp dig så du kan fuska upp..
kör typ 3 x fail eller nått..

kör så på imorn, återkom om du har träningsverk dagen efter

glennglennglenn
2012-01-21, 23:23
sittande vadpress :
värm upp med 20 kg sen kör du ett set med tårna ut ett set med tårna inåt
sen ökar du varje set med 10 kg så gör du så du kommer i upp i 6-7 "jobbiga" set
med dom 6-7 seten menar ja att de seten ska vara där du börjar få mjölksyra/pump/smärta,,, då gör du 4-5 reps till.
explosivt i upp, håll kvar i en sekund o krama till, sen sakta ned.

stående vadpress i hacklift
eller vad ni nu har på gymmet, allt funkar så länge du kan sträcka ut ordentligt såklart
där kör du samma som ovan...dropset ibland eller pyramid...vänj inte vaderna..
prova kör barfota

enbensvadpress i trapp

som de låter, krama ut det sista i en trapp, var vad för sig.
gärna att ha nått att hålla i eller dra upp dig så du kan fuska upp..
kör typ 3 x fail eller nått..

kör så på imorn, återkom om du har träningsverk dagen efter

Träningsvärk får han säkert, större vader? Antagligen inte.

norrkoping618
2012-01-21, 23:27
förklara gärna varför dom inte kommer växa, om han sköter allt annat?

glennglennglenn
2012-01-21, 23:30
förklara gärna varför dom inte kommer växa, om han sköter allt annat?

Kan hända att de gör det men som jag skrev antagligen inte, knappast är han inte den enda som har problem att få vaderna att växa, läs på lite om hur vaderna brukar reagera på styrketräning så förstår du nog.

PowerSlize
2012-01-21, 23:42
sittande vadpress :
värm upp med 20 kg sen kör du ett set med tårna ut ett set med tårna inåt
sen ökar du varje set med 10 kg så gör du så du kommer i upp i 6-7 "jobbiga" set
med dom 6-7 seten menar ja att de seten ska vara där du börjar få mjölksyra/pump/smärta,,, då gör du 4-5 reps till.
explosivt i upp, håll kvar i en sekund o krama till, sen sakta ned.

stående vadpress i hacklift
eller vad ni nu har på gymmet, allt funkar så länge du kan sträcka ut ordentligt såklart
där kör du samma som ovan...dropset ibland eller pyramid...vänj inte vaderna..
prova kör barfota

enbensvadpress i trapp

som de låter, krama ut det sista i en trapp, var vad för sig.
gärna att ha nått att hålla i eller dra upp dig så du kan fuska upp..
kör typ 3 x fail eller nått..

kör så på imorn, återkom om du har träningsverk dagen efter

som sagt.. provat allt när de kommer till vadträning i gymmet. Funkar ej. Körde en del långdistanslöpning i höstas o då tyckte ja dom växte lite, eller så var de att jag gick ned ngt kg i vikt så därför dom blev synligare. Inga märkvärdiga resultat iaf.

Men men ska prova detta med vandring i backe med packning tänkte ja.

Ang barfotalöpning så känns de inte som det är väder för det just nu? Massa snö kom idag :(

willtjam
2012-01-21, 23:45
Hur paradoxalt det än låter så finns det barfotaskor. ;)
http://www.vibramfivefingers.it/eng/footwear.aspx

fredrik1
2012-01-21, 23:52
Hör de som vill ha vader och inte lyckats med detta genom gym finns det bara et alternativ. Ut och barfötalöp.

Birkharju
2012-01-21, 23:53
Sittande Vadpress tränar endast soleus och den svarar inte på volymträning vilket gasctronemius gör. Lägg krut på löpning eller sporter som är relativt explosiva, alternativt träna de i gymmet men för mig funkade inte styrketräning ihuvudtaget för att få volym på vaderna.

Anders The Peak
2012-01-21, 23:54
Joo, har provat de mesta under de senaste åren utan större resultat. Jag har helt enkelt inte genetiken för o få grymma vader.. men ja hoppas de kan växa till sig lite ändå.

Funderar nu på att prova antingen fixa en viktväst eller en tung ryggsäck och gå i uppförsbacke och fokusera på att pressa ifrån med vaderna.
Blir som ett kardiopass fast med fokus på att döda vaderna.

Någon som gjort detta tidigare med goda resultat?
Vad tror ni om idén?

Det är lätt att få skador på tålederna när man pressar tårna hårt i marken med vikt. I maskin kan man placera foten så att man inte direkt belastar tårna.

Squamata
2012-01-21, 23:59
Jag har alltid haft rätt smala vader förut men tycker att de blivit bra nu på senare(hur bra kan ni själva dömma av bilden nedan..)

Mina tips!

1:Ut o gå mkt(Skaffade hund och sedan dess har de bara vuxit och vuxit)..

2:Bli tjock/tung(Har du någonsin sett en föredetta tjockis med små vader?)

Tränar mina på gym med, men kan inte påstå att de har gjort att de vuxit snabbare än när jag bara vandrade med hunden.. Men säkert ett + i kanten om du vill lägga ner tiden :)


http://img834.imageshack.us/img834/9140/38991010151139227705144.jpg 49 cm sist jag mätte vänster..

Lycka till! :hbang:

//B

PowerSlize
2012-01-22, 00:06
Jag har alltid haft rätt smala vader förut men tycker att de blivit bra nu på senare(hur bra kan ni själva dömma av bilden nedan..)

Mina tips!

1:Ut o gå mkt(Skaffade hund och sedan dess har de bara vuxit och vuxit)..

2:Bli tjock/tung(Har du någonsin sett en föredetta tjockis med små vader?)

Tränar mina på gym med, men kan inte påstå att de har gjort att de vuxit snabbare än när jag bara vandrade med hunden.. Men säkert ett + i kanten om du vill lägga ner tiden :)


http://img834.imageshack.us/img834/9140/38991010151139227705144.jpg 49 cm sist jag mätte vänster..

Lycka till! :hbang:

//B

grymma vader :)

Har sprungit mycket i mina dar, tyvärr har de inte växt nämnvärt av det, inte ens när ja sprang 4 pass i veckan. Fördelat på backintervaller, långdistans 20km, tröskelpass på 5-8km osv.. Hum ska ta mig en titt på barfotadojjorna :D

Edit: går även promenader regelbundet

PowerSlize
2012-01-22, 00:08
Hör de som vill ha vader och inte lyckats med detta genom gym finns det bara et alternativ. Ut och barfötalöp.



Vilken modell rekommenderas nu när de e vinter?

Och vad e de som gör att det e bättre med barfotaskor än vanliga dojjor?

Squamata
2012-01-22, 00:10
grymma vader :)

Har sprungit mycket i mina dar, tyvärr har de inte växt nämnvärt av det, inte ens när ja sprang 4 pass i veckan. Fördelat på backintervaller, långdistans 20km, tröskelpass på 5-8km osv.. Hum ska ta mig en titt på barfotadojjorna :D

Edit: går även promenader regelbundet


Får tillägga att jag aldrig springer=P.. eller gjorde förr men sedan jag slutat så har jag vuxit bra mkt mer(vader och allt annat) =)


Barfotadojjorna ser sköna ut, blir nog att skaffa ett par att rasta hunden med i sommar även om folk kommer skratta åt en :D

willtjam
2012-01-22, 00:37
Vilken modell rekommenderas nu när de e vinter?

Och vad e de som gör att det e bättre med barfotaskor än vanliga dojjor?

Det finns nån modell som är gjord för vinter men jag kommer inte ihåg vad den heter. Annars kan du ta valfri KSO-modell (Keep Stuff Out) och vaddera med tåsockar. Du blir ju rätt varm när du springer så du lär nog inte frysa om fötterna.
Vanliga löparskor är konstruerade så att du ska landa på hälarna när du springer, men människan är inte gjord för det, utan för att landa och dämpa med framfoten och vaden. Det finns många fördelar vad gäller benhinnorna och ryggen också men jag orkar inte leta åt nån artikel just nu, men det finns om du söker!

Squamata
2012-01-22, 00:44
Willtjam.. Är dom rekomenderade för folk som inte springer utan går? blir ju ett annat "steg" om man säger så..Tack på förhand=)

willtjam
2012-01-22, 00:48
Jovisst kan man gå i dom. Det blir automatiskt helt andra fotsteg då sulan inte är så tjock, så man stampar inte ner foten lika hårt som vanligt. Men köp dom inte förrän du verkligen är säker på att du vill ha dom, då dom är rätt dyra.

Lite kvällsläsning:
http://trainingclinic.vivobarefoot.com/wp-content/uploads/2011/Proprioception-MakingSenseofBarefootRunning.pdf
http://www.sportsci.org/jour/0103/mw.htm

PowerSlize
2012-01-22, 00:49
[QUOTE=willtjam;5551324]Det finns nån modell som är gjord för vinter men jag kommer inte ihåg vad den heter. Annars kan du ta valfri KSO-modell (Keep Stuff Out) och vaddera med tåsockar. Du blir ju rätt varm när du springer så du lär nog inte frysa om fötterna.
Vanliga löparskor är konstruerade så att du ska landa på hälarna när du springer, men människan är inte gjord för det, utan för att landa och dämpa med framfoten och vaden. Det finns många fördelar vad gäller benhinnorna och ryggen också men jag orkar inte leta åt nån artikel just nu, men det finns om du söker![/QUOTE

Beställt ett par nu! Hoppas vaderna växer med dom :D undrar samma sak som någon också skrev, funkar dem för promenader också eller endast löpning?

Squamata
2012-01-22, 00:50
Jovisst kan man gå i dom. Det blir automatiskt helt andra fotsteg då sulan inte är så tjock, så man stampar inte ner foten lika hårt som vanligt. Men köp dom inte förrän du verkligen är säker på att du vill ha dom, då dom är rätt dyra.

Lite kvällsläsning:
http://trainingclinic.vivobarefoot.com/wp-content/uploads/2011/Proprioception-MakingSenseofBarefootRunning.pdf
http://www.sportsci.org/jour/0103/mw.htm



Thx! har jag något att läsa i natt=P.. Någon som vet hur hållbarheten är jämfört med låt säga vanliga löparskor i samma prisklass?

PowerSlize
2012-01-22, 00:53
http://projektbarfota.se/2011/03/13/aquasphere-aquasock-badsko/

beställde ett par simskor :D 150 spänn kan ju va värt o testa. Läst att många använder dom nu på vintern

willtjam
2012-01-22, 00:57
Jag har bara läst bra grejer om hållbarheten. Torkar snabbt gör dom också ifall man måste tvätta bort svettlukten.

PowerSlize
2012-01-22, 00:59
Jag har bara läst bra grejer om hållbarheten. Torkar snabbt gör dom också ifall man måste tvätta bort svettlukten.

oki ska prova o se hur de funkar.. :)

willtjam
2012-01-22, 01:04
Finns förresten några andra trådar om skorna:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=164097
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=174872
och så såg jag precis att Guddi har skrivit en artikelserie på traningslara om ämnet: http://traningslara.se/skor-barfotalopning-fotisattning-vara-fotters-utveckling-del-1-av-7/

z_bumbi
2012-01-22, 08:51
Kan hända att de gör det men som jag skrev antagligen inte, knappast är han inte den enda som har problem att få vaderna att växa, läs på lite om hur vaderna brukar reagera på styrketräning så förstår du nog.

Nej då förstår jag inte.

Sittande Vadpress tränar endast soleus och den svarar inte på volymträning vilket gasctronemius gör. Lägg krut på löpning eller sporter som är relativt explosiva, alternativt träna de i gymmet men för mig funkade inte styrketräning ihuvudtaget för att få volym på vaderna.

Inte?

(Mina fetmarkeringar).

För att något ska växa måste man öka motståndet över vad muskeln är van vid att utsättas för.

PowerSlize
2012-01-22, 09:46
hur ska ja göra med styrketräningen för vaderna nu när ja provar barfotalöpning?

Fortsätta med 2 styrkepass i veckan och lägga till 2 pass barfota/framfotalöpning eller ska ja ta bort vadpressarna o bara låta löpningen göra jobbet s.a.s?

Jorgen
2012-01-22, 10:01
Kan hända att de gör det men som jag skrev antagligen inte, knappast är han inte den enda som har problem att få vaderna att växa, läs på lite om hur vaderna brukar reagera på styrketräning så förstår du nog.

Mina vader reagerar alldeles utmärkt på styrketräning, så jag förstår inte vad du menar.

norrkoping618
2012-01-22, 10:05
Kan hända att de gör det men som jag skrev antagligen inte, knappast är han inte den enda som har problem att få vaderna att växa, läs på lite om hur vaderna brukar reagera på styrketräning så förstår du nog.

vad är det ja ska läsa på ? ja har tränat seriöst sen 2003 och hade själv problem med smala vader då ja va 188 och vägde 60 kg i 3-4 år vägrade dom att växa tills ja körde enligt det ja skrev, det handlar om kontakt, attackera från olika vinklar, samt olika reps, olika tungt, osv osv,
det räcker liksom inte att köra tungt 3x6 i stående och sittande vadpress
f


jag såg din bild du hade lagt upp och känner att ja inte behöver skriva mer. orka inte sitta o argumtera mot någon som i din klass.. ja kör på mitt sätt, så kan du springa runt i skogen som en tomte utan skor haha..tror säkert all BB springer runt barafota om dagarna ..lycka till:thumbup:

Jorgen
2012-01-22, 10:19
jag såg din bild du hade lagt upp och känner att ja inte behöver skriva mer. orka inte sitta o argumtera mot någon som i din klass.. ja kör på mitt sätt, så kan du springa runt i skogen som en tomte utan skor haha..tror säkert all BB springer runt barafota om dagarna ..lycka till:thumbup:

Vad har fysiken med kunskap att göra?

Du själv rekommenderar sittande vadpress, en övning som är ganska onödig eftersom soleus kopplas in även när knäleden är rak, däremot kopplas gasctronemius ur till stor del när man bockar på benet.
Så varför kör du den övningen?

Nej, jag tror inte att någon tror att alla byggare springer runt barfota om dagarna, men oas är det inte ovanligt att tex fotbollsspelare har bra vader, även cyklister brukar ha bra vader. Och jag gissar att dom inte tränar vaderna specifikt.

Och till sist, skärp dig. :thumbup:

norrkoping618
2012-01-22, 10:28
Vad har fysiken med kunskap att göra?

Du själv rekommenderar sittande vadpress, en övning som är ganska onödig eftersom soleus kopplas in även när knäleden är rak, däremot kopplas gasctronemius ur till stor del när man bockar på benet.
Så varför kör du den övningen?

Nej, jag tror inte att någon tror att alla byggare springer runt barfota om dagarna, men oas är det inte ovanligt att tex fotbollsspelare har bra vader, även cyklister brukar ha bra vader. Och jag gissar att dom inte tränar vaderna specifikt.

Och till sist, skärp dig. :thumbup:

jo jag vet att den övningen inte är optimal för bra vadutveckling men jag ser ändå ingen anledning att skippa den.

jag anser att om man ser ut som en taning cs-nörd som knappt är torr bakom öronen inte besitter samma kunskap som en som är 10 år äldre och träffat väldigt mycket mer folk genom sina träningård, läst mer böcker/artiklar om inte annat tränat i jävla massa mer = kunskap. säger inte att man måste ha bra fysik för att kunskap men i 9 fall av 10 så stämmer det.

vad gäller fotbollsspelare så stämmer det INTE att ALLA har stora vader. ja har själv spelat fotboll sen ja va liten kid och 80% av mina kompisar gör det samt att ja har själv studerat detta genom mina år. Tycker inte alls de stämmer, det stämmer oftast på korta fotbollspelare.

kolla på sprintar däremot, där kan vi prata om vader.

Jorgen
2012-01-22, 10:48
jo jag vet att den övningen inte är optimal för bra vadutveckling men jag ser ändå ingen anledning att skippa den.

jag anser att om man ser ut som en taning cs-nörd som knappt är torr bakom öronen inte besitter samma kunskap som en som är 10 år äldre och träffat väldigt mycket mer folk genom sina träningård, läst mer böcker/artiklar om inte annat tränat i jävla massa mer = kunskap. säger inte att man måste ha bra fysik för att kunskap men i 9 fall av 10 så stämmer det.

vad gäller fotbollsspelare så stämmer det INTE att ALLA har stora vader. ja har själv spelat fotboll sen ja va liten kid och 80% av mina kompisar gör det samt att ja har själv studerat detta genom mina år. Tycker inte alls de stämmer, det stämmer oftast på korta fotbollspelare.

kolla på sprintar däremot, där kan vi prata om vader.

Varför gör du inte det?

Vilket förmodligen betyder att jag kan mycket mer än dig, för jag är äldre, har tränat längre, säkert läst mer om träning och garanterat träffat fler byggare än vad du gjort. Eller?
Iofs så har jag en tanig cs-nörds fysik, men det stämde ju bara i 9 fall av 10 så jag bör klara mig på det berömda håret där tycker jag. ;)

Jag har inte skrivit att alla fotbollsspelare har stora vader, jag skrev att det inte är ovanligt att dom har det.

Sprintar? Är det sådana här sprintar du menar? http://www.radiostyrda-modeller.se/images/products/sprintar_stora_hl.jpg
Sorry, jag kunde inte låta bli. :D

norrkoping618
2012-01-22, 10:57
Varför gör du inte det?

Vilket förmodligen betyder att jag kan mycket mer än dig, för jag är äldre, har tränat längre, säkert läst mer om träning och garanterat träffat fler byggare än vad du gjort. Eller?
Iofs så har jag en tanig cs-nörds fysik, men det stämde ju bara i 9 fall av 10 så jag bör klara mig på det berömda håret där tycker jag. ;)

Jag har inte skrivit att alla fotbollsspelare har stora vader, jag skrev att det inte är ovanligt att dom har det.

Sprintar? Är det sådana här sprintar du menar? http://www.radiostyrda-modeller.se/images/products/sprintar_stora_hl.jpg
Sorry, jag kunde inte låta bli. :D

du vet precis vad jag menar med allt jag skriver så spela inte dum nu.
sprinter,sprinters,sprintar, du vet vad jag menar.

hade någon som varit 10 år äldre av kunskap och gett mig tips så hade ja lyssnat och rättat in mig. men den där glennglenn som knappt tränat i 2 år(?) kommer och säger att min metod inte funkar då blir ja bara så less, de han skrev han har i sin tur läst som i sin tur har läst av någon annan.
det jag menar är att ja har PROVAT och vet FLERA som provat och de har funkat väldigt bra för dom.

men visst läs era artiklar och läs er böcker där det står att vadern inte alls reagerar på styrketräning utan att springa runt barafota i skogen haha.. :thumbup:

Jorgen
2012-01-22, 11:04
du vet precis vad jag menar med allt jag skriver så spela inte dum nu.
sprinter,sprinters,sprintar, du vet vad jag menar.

hade någon som varit 10 år äldre av kunskap och gett mig tips så hade ja lyssnat och rättat in mig. men den där glennglenn som knappt tränat i 2 år(?) kommer och säger att min metod inte funkar då blir ja bara så less, de han skrev han har i sin tur läst som i sin tur har läst av någon annan.
det jag menar är att ja har PROVAT och vet FLERA som provat och de har funkat väldigt bra för dom.

men visst läs era artiklar och läs er böcker där det står att vadern inte alls reagerar på styrketräning utan att springa runt barafota i skogen haha.. :thumbup:

Det är klart att jag vet och jag spelar inte dum. Jag skojade, vilket tydligen inte förstods, trots en fin :D smilie.

Nåja, du kan väl svara på min fråga varför du kör sittande vadpress och dessutom rekommenderar den övningen till andra.
Jag har ju trots allt tränat längre än dig, och ja allt det där andra jag skrev (vet inte hur gammal du är dock, så dom där tio åren låter jag vara osagda).

Dessutom har jag inte påstått att vaderna inte växer av styrketräning, snarare tvärtom. :)

Modux
2012-01-22, 13:27
*jorgen**jorgen*Det är klart att jag vet och jag spelar inte dum. Jag skojade, vilket tydligen inte förstods, trots en fin :D smilie.

Nåja, du kan väl svara på min fråga varför du kör sittande vadpress och dessutom rekommenderar den övningen till andra.
Jag har ju trots allt tränat längre än dig, och ja allt det där andra jag skrev (vet inte hur gammal du är dock, så dom där tio åren låter jag vara osagda).

Dessutom har jag inte påstått att vaderna inte växer av styrketräning, snarare tvärtom. :)

Aktiverar inte sittande vadpress vaderna lika mycket som stånde vadpress på en plattå ? eller har jag missuppfattat *jorgen*

Sniggel
2012-01-22, 13:31
Tror det redan sagts i tråden att sittande vadpress aktiverar soleus, men att gastrocnemius inte kan arbeta särskilt bra pga att den blir "förslappad" av vinkeln i knäleden.
Kör man stående så kan båda musklerna arbeta tillsammans och bra.

Fast om man känner att soleus släpar eller att man inte vill ha större gastrocnemius kan man ju köra enbart sittande.

Anders The Peak
2012-01-22, 13:36
HBe8ZHq8tGg

PowerSlize
2012-01-22, 14:12
kan nämna att jag har välutvecklade soleus men gastrocnemus eller va den nu heter syns knappt alls. Ska till gymmet o prova springa i tunna skor i uppförsbacke på löpbandet tänkte jag.. eller om de e bättre att gå o koncentrera sig på att trycka ifrån med vaderna som fan.. får prova lite

glennglennglenn
2012-01-22, 14:31
vad är det ja ska läsa på ? ja har tränat seriöst sen 2003 och hade själv problem med smala vader då ja va 188 och vägde 60 kg i 3-4 år vägrade dom att växa tills ja körde enligt det ja skrev, det handlar om kontakt, attackera från olika vinklar, samt olika reps, olika tungt, osv osv,
det räcker liksom inte att köra tungt 3x6 i stående och sittande vadpress
f


jag såg din bild du hade lagt upp och känner att ja inte behöver skriva mer. orka inte sitta o argumtera mot någon som i din klass.. ja kör på mitt sätt, så kan du springa runt i skogen som en tomte utan skor haha..tror säkert all BB springer runt barafota om dagarna ..lycka till:thumbup:

Ok lugn och fin. Det var inte meningen att göra herrn upprörd. Mitt inläggs andemening var att ifall trådstartaren inte fått några resultat gällande hans vader av styrketräning så kan det vara värt att pröva något annat..
Men ok, klart han kan ge ditt upplägg en chans, nu vet vi ju att det handlar om kontakt, attackera från olika vinklar och variera vikten:)
Som Jorgen och Zbumbi säger finns det de som får bra resultat av att styrketräna vaderna så där var jag kanske lite otydlig, trådstartaren sade sig dock ha prövat det mesta för att få vaderna att växa och därför sade jag att ditt schema antagligen inte heller kommer vara den avgörande faktorn för att få dem att växa heller.

Jag har inte själv för avsikt att få mina vader att växa något mer direkt utan är relativt nöjd med dem som de är så jag tror jag skippar att springa runt i skogen som en tomte utan skor, är inte heller någon BB så den jämförelsen behöver du inte göra. Tack för lyckönskningarna dock.

Man blir förövrigt intresserad av att få se en bild på din fysik, då du klankar ner på min CS-fysik, har aldrig prövat CS iofs men kanske skulle pröva om jag ändå har kroppen för det;) Antar att det inte är du bredvid Henrik Lindh och Martin Löwgren? Skulle det inte vara det så är din profilbild aningen tveksam då jag antar att du försöker göra dig lustig över Martins fysik i jämförelse med de andra.

norrkoping618
2012-01-22, 15:35
Ok lugn och fin. Det var inte meningen att göra herrn upprörd. Mitt inläggs andemening var att ifall trådstartaren inte fått några resultat gällande hans vader av styrketräning så kan det vara värt att pröva något annat..
Men ok, klart han kan ge ditt upplägg en chans, nu vet vi ju att det handlar om kontakt, attackera från olika vinklar och variera vikten:)
Som Jorgen och Zbumbi säger finns det de som får bra resultat av att styrketräna vaderna så där var jag kanske lite otydlig, trådstartaren sade sig dock ha prövat det mesta för att få vaderna att växa och därför sade jag att ditt schema antagligen inte heller kommer vara den avgörande faktorn för att få dem att växa heller.

Jag har inte själv för avsikt att få mina vader att växa något mer direkt utan är relativt nöjd med dem som de är så jag tror jag skippar att springa runt i skogen som en tomte utan skor, är inte heller någon BB så den jämförelsen behöver du inte göra. Tack för lyckönskningarna dock.

Man blir förövrigt intresserad av att få se en bild på din fysik, då du klankar ner på min CS-fysik, har aldrig prövat CS iofs men kanske skulle pröva om jag ändå har kroppen för det;) Antar att det inte är du bredvid Henrik Lindh och Martin Löwgren? Skulle det inte vara det så är din profilbild aningen tveksam då jag antar att du försöker göra dig lustig över Martins fysik i jämförelse med de andra.

det som gjorde mig upprörd va att det lät som att du va 50 år och kan allt om vadträning. jag gav grabben ett tips på en grej som funkat för mig o många andra(som trott att man kört tillräckligt med vadvarianter men ändå inte lyckas).
sen kommer du o spelar allan ´med massa grejer du har LÄST på internet. du säger själv att du inte tränar eller ska träna dem mer, vilket då nog innebär att du har fått dom genetisk, dvs att du inte vet så mycket om vadträning? utan det du kan har du läst till dig? men ja har både läst och provat och vet att mkt skit folk skriver och säger sig ha läst i rapporter av forskare är rent skitsnack. sen kan ni ju tro vad ni vill det skiter ja i fullständigt, vad ni gör på gymmet de rör mig inte, som sagt jag ville bara ge ett BRA tips hur man får sina vader att växa som funkade för mig.

nej ja kommer aldrig out mig, med bild,namn,ålder eller kön. det är en principsak som ja har.

norrkoping618
2012-01-22, 15:40
Det är klart att jag vet och jag spelar inte dum. Jag skojade, vilket tydligen inte förstods, trots en fin :D smilie.

Nåja, du kan väl svara på min fråga varför du kör sittande vadpress och dessutom rekommenderar den övningen till andra.
Jag har ju trots allt tränat längre än dig, och ja allt det där andra jag skrev (vet inte hur gammal du är dock, så dom där tio åren låter jag vara osagda).

Dessutom har jag inte påstått att vaderna inte växer av styrketräning, snarare tvärtom. :)

jag förstod skämtet om sprinter, det var faktiskt roligt. jag menade det andra jag skrev..

jag rekommendrar sittande press för att de kompletterar stående vadpress på ett bra sett. slutar jag med sittande 2 veckor och sen kör det igen så får ja träningsvärk i en vecka efteråt. onödigt övning eller inte, ja kör det för ja har märkt att ja blir starkare i stående vadpress av den= kan hantera mer vikt = stimulerar muskeln ännu mer= mer muskler

slwannabe
2012-01-22, 15:41
Jag har aldrig tränat vader (specifikt i alla fall, så inga vadpressar å dyl) men har "stora" vader och enda förklaringen jag kan tänka mig är all explosiv träning vid innebandy, hockey, fotboll och kanske alla mil man sprungit omkring med en massa kilon på kroppen/ryggen.

EDIT: Förvisso skrev jag stora i citationstecken men lägger till stora/välutvecklade till övriga kroppens muskulatur så jag inte sticker ut hakan allt för mycket. Vet ju inte riktigt vad gemonsnittlig koloit mäter runt vaderna.

Jorgen
2012-01-22, 18:28
jag rekommendrar sittande press för att de kompletterar stående vadpress på ett bra sett. slutar jag med sittande 2 veckor och sen kör det igen så får ja träningsvärk i en vecka efteråt. onödigt övning eller inte, ja kör det för ja har märkt att ja blir starkare i stående vadpress av den= kan hantera mer vikt = stimulerar muskeln ännu mer= mer muskler

Men på vilket sätt kompletterar sittande vadpress en vadpress med rakt ben när det enda som händer är att man kopplar bort hälften av musklerna som är involverade?

Det är som att påstå att hammercurl bygger bredd på biceps. ;)

norrkoping618
2012-01-22, 18:34
Men på vilket sätt kompletterar sittande vadpress en vadpress med rakt ben när det enda som händer är att man kopplar bort hälften av musklerna som är involverade?

Det är som att påstå att hammercurl bygger bredd på biceps. ;)

vem fan har sagt det ?

På vilket sett? ja skrev ju det

Jorgen
2012-01-22, 18:40
vem fan har sagt det ?

På vilket sett? ja skrev ju det

Det är en allmänt känd myt, trodde att alla hade hört den.

Nej, du skrev att du tycker dig bli starkare i stående vadpress av att köra sittande.
Jag vill förstå hur det går till. :)

norrkoping618
2012-01-22, 18:43
Det är en allmänt känd myt, trodde att alla hade hört den.

Nej, du skrev att du tycker dig bli starkare i stående vadpress av att köra sittande.
Jag vill förstå hur det går till. :)

jo de har man väl hört någon gång i omklädningrummet vill jag minnas..

Hur det går till?

Kan dra en paralell i bänkpress

du kan träna halva rörelsen i bänkpress med mer vikt än vad du klarar i fullängdsrörelse

du kan köra med stop

du kan köra med två passare o lägga på 40 kg mer än vad du maxar och bara hålla emot sakta..

ja de finns fler varianter för att göra små ökningar som ger stora resultat i längden.

Jorgen
2012-01-22, 18:57
Hur det går till?

Kan dra en paralell i bänkpress

du kan träna halva rörelsen i bänkpress med mer vikt än vad du klarar i fullängdsrörelse
du kan köra med stop
du kan köra med två passare o lägga på 40 kg mer än vad du maxar och bara hålla emot sakta..
ja de finns fler varianter för att göra små ökningar som ger stora resultat i längden.

Men den jämförelsen är inte relevant då det inte alls handlar om samma sak.
Vid sittande vadpress råder aktiv insufficiens för gastrocnemius.
Det får man inte i bänkpress oavsett hur man gör. Jo, man kan få det i underarmarna förvisso, men det händer förhoppningsvis inte så ofta och är inget man strävar efter direkt. Lär dessutom göra ont i bröstet. :D

Thoopias
2012-01-22, 19:11
Fick ett litet tips som faktiskt nog har gett lite och som går att appplicera på vardagen/powerwalken...Detta förutsatt att man har rätt så platt/slö gåstil ifrån början.

Tänk på din gåstil när du är ute och promenerar. Sen prova att tippa ut på tårna och ta ut hela rörelsen på foten varje steg från häl till tå. Man kan ju inte göra det till 100% för då blir det ju olustigt att gå...

Detta är väl inget som kommer ge +1cm på 1mån. Men i det långa loppet så kan det nog addera lite till bygget. :Virro

norrkoping618
2012-01-22, 19:30
Men den jämförelsen är inte relevant då det inte alls handlar om samma sak.
Vid sittande vadpress råder aktiv insufficiens för gastrocnemius.
Det får man inte i bänkpress oavsett hur man gör. Jo, man kan få det i underarmarna förvisso, men det händer förhoppningsvis inte så ofta och är inget man strävar efter direkt. Lär dessutom göra ont i bröstet. :D

Vad gör ont i bröstet?

Jorgen
2012-01-22, 19:33
Vad gör ont i bröstet?

Aktiv insufficiens i underarmarna när man kör bänkpress resulterar i att man tappar stången.

Men åter till min fråga som jag fortfarande inte fått något bra svar på.

norrkoping618
2012-01-22, 20:16
orkar inte sitta o skriva här men vi kan ta det via pm om du vill fortsätta där

cero
2012-01-22, 20:29
Jorgen: Killen i klippet på sida 3 tränar sittande vadpress? Kan ha missförstått, men du tycker att det är ett dåligt alternativ?

Jorgen
2012-01-22, 21:12
orkar inte sitta o skriva här men vi kan ta det via pm om du vill fortsätta där

Shoot.

Jorgen
2012-01-22, 21:12
Jorgen: Killen i klippet på sida 3 tränar sittande vadpress? Kan ha missförstått, men du tycker att det är ett dåligt alternativ?

Ja, det är en övning som inte tillför något.

Popliteus
2012-01-23, 06:30
Ja, det är en övning som inte tillför något.

Något tillför den alltid, kan tex vara bra för att förebygga achillestendinopati :)

z_bumbi
2012-01-23, 07:47
Nej, du skrev att du tycker dig bli starkare i stående vadpress av att köra sittande.
Jag vill förstå hur det går till. :)

Är soleus den begränsande faktorn så kan du bli starkare i stående om soleus blir starkare.
Vad gäller både volym och styrka så är soleus den muskel som faktiskt kan sägas ha långsamma fibrer men också den som får mest pisk i vardagen så att man kanske måste öka träningsvolymen på den mer än för gastroknemius är också en faktor att fundera på.
Eftersom man kan ändra vinkeln på underbenet så kan man också få en kraftigare stretch i soleus vid sittande än vid stående (Om man nu råkar vara orörlig i vaderna)
Ska man bara köra en övning så kör man däremot självklart en med raka ben.

Jorgen
2012-01-23, 17:15
Något tillför den alltid, kan tex vara bra för att förebygga achillestendinopati :)

Fast inte om man redan fått det. :)

rolf
2012-01-23, 17:39
Jag vill citera mig själv från den andra vadtråden (http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=177551), eftersom det känns rätt jävla relevant i den här tråden med.

Den intressanta frågeställningen är ju hur någon som haft obefintliga vader och lyckats få hyfsat stora vader har tränat. De som alltid haft bra vader, eller vars vader växer bara av att titta på en vadpress, vet ju ingenting om att bygga vader.

Jorgen
2012-01-23, 19:25
Är soleus den begränsande faktorn så kan du bli starkare i stående om soleus blir starkare.
Vad gäller både volym och styrka så är soleus den muskel som faktiskt kan sägas ha långsamma fibrer men också den som får mest pisk i vardagen så att man kanske måste öka träningsvolymen på den mer än för gastroknemius är också en faktor att fundera på.
Eftersom man kan ändra vinkeln på underbenet så kan man också få en kraftigare stretch i soleus vid sittande än vid stående (Om man nu råkar vara orörlig i vaderna)
Ska man bara köra en övning så kör man däremot självklart en med raka ben.

Självklart, men frågan är hur vanligt det är när det, som du skriver, är den som får arbeta mest under dagen.

Anders The Peak
2012-01-23, 19:40
Jag vet inte om jag är någon expert på vader men har kämpat till mig rätt hyggliga vader under åren. Men underhåller dem rätt mycket.
Sittande vadpress som inte ger något beror oftast på att den tränande inte lägger ned tillräcklig tid på övningen det krävs säkert 7-10 set och varje set ska bränna djupt i muskeln. För min del måste jag göra minst 30-40 reps i första set och i andra set sjunker repsantalet ned mot 26 reps i sista set blir det kanske 10 reps och då utfört på samma vikt rakt genom med ca 60 sekunders vila mellan. Likadant är jag tvungen köra på vanlig vadpress antingen stående eller i donkey eftersom vaderna är riktigt stryktåliga.

norrkoping618
2012-01-23, 22:23
:hbang:Jag vet inte om jag är någon expert på vader men har kämpat till mig rätt hyggliga vader under åren. Men underhåller dem rätt mycket.
Sittande vadpress som inte ger något beror oftast på att den tränande inte lägger ned tillräcklig tid på övningen det krävs säkert 7-10 set och varje set ska bränna djupt i muskeln. För min del måste jag göra minst 30-40 reps i första set och i andra set sjunker repsantalet ned mot 26 reps i sista set blir det kanske 10 reps och då utfört på samma vikt rakt genom med ca 60 sekunders vila mellan. Likadant är jag tvungen köra på vanlig vadpress antingen stående eller i donkey eftersom vaderna är riktigt stryktåliga.

:hbang: precis som du säger kör jag med..ja varvar med högreps enligt ditt "schema" och sen "lågreps" 6-10.. detta gör ja under 6 veckorsperioder ca..

slwannabe
2012-01-24, 16:03
Om någon tog mitt råd, så kanske det var en dum ide. Kände mig tvungen att mäta och de var inte större än 42-43 cm och det är ju inget å hänga i granen. Får väl ta till mig andras råd & börja köra lite vader, helt enkelt.

PowerSlize
2012-01-24, 19:35
Jag vill citera mig själv från den andra vadtråden (http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=177551), eftersom det känns rätt jävla relevant i den här tråden med.



+1 På det!

Jag funderar på o börja hoppa hopprep nån gång i veckan också.. måste va bra för vaderna.

Jag läste i nån tråd att gastroc kopplas ur när man springer i uppförsbacke för att man har knäleden lite böjd? Borde inte stämma eller?
Vad är optimal lutning på löpbandet om man vill att gastro skall få jobba som mest? Eller ska de inte va nån lutning alls?

Vet att gastrocnemicus lr va den heter kopplas ur vid sittande vadpress men då är ju knäleden extremt böjd om man jämför med löpning i backe.

Jag har bra utvecklade soleus men osynliga gastrooss.

clavain
2012-01-25, 13:35
Personligen fick jag en helt galen utveckling av vadstyrkan (tyvärr inte volym) av att köra ett backintervallpass per vecka i fiskartorpsbacken (gammal skidbacke) från Maj till September. I oktober tog jag 5*230 i stående vadpress jämfört med före backträningen 140...Inte illa för en liten räka på 83kg :)

z_bumbi
2012-01-25, 13:54
Självklart, men frågan är hur vanligt det är när det, som du skriver, är den som får arbeta mest under dagen.

Fast arbetet under dagen är ju fortfarande mest uthållighet och varken rörlighet eller maxstyrka utmanas nämnvärt. Så jag tror fortfarande att en del isolerat arbete för soleus kan vara en bra idé.


Vad gäller resultat så kan ju någon sätta upp riktlinjer för hur en sådan sållning ska gå till dvs vad är bra utveckling baserat på vilka utgångslägen samt så redogör gärna för hur era 5-10 års vadträning har sett ut. För jag förutsätter att ni tränat vaderna minst lika mycket som något annat och precis som allt annat dokumenterat och förändrat träningen baserat på resultaten.

cero
2012-01-25, 14:02
Ja, det är en övning som inte tillför något.

Kan man vara helt säker på det?

Någon som Phil Heath borde veta vad han sysslar med, kan man tycka. Även om man själv inte behöver vara någon anatomiproffessor för att bli framgångsrik inom proffsbyggning, måste han väl ha en hel del folk i sin omgivning som kan sådant?

Jorgen
2012-01-25, 17:08
Fast arbetet under dagen är ju fortfarande mest uthållighet och varken rörlighet eller maxstyrka utmanas nämnvärt. Så jag tror fortfarande att en del isolerat arbete för soleus kan vara en bra idé.


Vad gäller resultat så kan ju någon sätta upp riktlinjer för hur en sådan sållning ska gå till dvs vad är bra utveckling baserat på vilka utgångslägen samt så redogör gärna för hur era 5-10 års vadträning har sett ut. För jag förutsätter att ni tränat vaderna minst lika mycket som något annat och precis som allt annat dokumenterat och förändrat träningen baserat på resultaten.

På den tiden jag tränade vader med någon reda, det har blivit sämre med det den senaste tiden, så körde jag 15-20 set 6-12 reps med en ganska hög viktbelastning. Det är det som har funkat bäst för mina vader.

Kan man vara helt säker på det?

Någon som Phil Heath borde veta vad han sysslar med, kan man tycka. Även om man själv inte behöver vara någon anatomiproffessor för att bli framgångsrik inom proffsbyggning, måste han väl ha en hel del folk i sin omgivning som kan sådant?
Ok, den tillför inte något som jag anser gör den värd att köra.
Det finns säkert personer som behöver köra den övningen, tex om man har dålig styrka i soleus. Men annars anser inte jag att man behöver den.

Och Dorian Yates körde inte knäböj, det betyder inte att det är en dålig övning. :)

Spetälsk
2012-01-25, 17:19
Sittande vadpress är dåligt. Donkeyraises är bäst. 80% mot 61% bra. http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=178585

z_bumbi
2012-01-25, 17:55
Sittande vadpress är dåligt. Donkeyraises är bäst. 80% mot 61% bra. http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=178585

För gastroknemius. Att den får så mycket som 61% är däremot ganska bra för en muskel som anses inte tränas alls i den övningen pga aktiv insufficiens.

PowerSlize
2012-01-25, 19:18
+1 På det!

Jag funderar på o börja hoppa hopprep nån gång i veckan också.. måste va bra för vaderna.

Jag läste i nån tråd att gastroc kopplas ur när man springer i uppförsbacke för att man har knäleden lite böjd? Borde inte stämma eller?
Vad är optimal lutning på löpbandet om man vill att gastro skall få jobba som mest? Eller ska de inte va nån lutning alls?

Vet att gastrocnemicus lr va den heter kopplas ur vid sittande vadpress men då är ju knäleden extremt böjd om man jämför med löpning i backe.

Jag har bra utvecklade soleus men osynliga gastrooss.


ingen som vet?

Röda Björnen
2012-01-25, 19:55
ingen som vet?

http://kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=4061980&postcount=5