handdator

Visa fullständig version : Synpunkter på mitt upplägg tack. :)


Osis
2012-01-21, 17:53
Hej.
Skulle vilja ha er åsikt angående mitt träningsupplägg. Som det är nu tränar jag följande:

mån> bröst, biceps
tis> lår, triceps
ons> rygg, mage
tors> axlar, vader
fre> blandat

Som synes så har jag delat upp kroppen på 4 pass + ett extrapass varje vecka. Ev. kan jag stoppa in extrapasset någon annan dag i veckan ifall jag t ex vill köra axlar 2ggr på en vecka, så det inte blir 2 dagar i rad.
Hade ni kunnat tänka er ett sånt här upplägg?
Funderar på om jag skulle skippa extrapasset och börja om på min 4-split på dag 5. Kan det va mer fördelaktigt? Som det är nu så blir det väldigt ofta biceps 2ggr per vecka då det funkar att köra ihop med mycket annat. Så det blir lite ojämnt fördelat. Det blir ju mer rättvis fördelning om jag håller mig till 4-spliten. Ja ni förstår mina tankar. Hade ni ändrat eller hade ni fortsatt med mitt upplägg?
Träningsdagarna vill jag inte ändra på. 5 dagar/vecka och ledigt lör-sön.

Tacksam för era åsikter. :)

Robbmeister
2012-01-21, 18:03
Bröst på måndag och triceps på tisdag? Kör du pressövningar för bröst så blir det triceps 2 dagar i rad.

Edit: Du kan kanske köra så här istället?

Måndag: Bröst, triceps

Tisdag: Ben, mage

Onsdag: Rygg, biceps

Trosdag: Axlar (kanske slänga in ben eller mage också?)

Discogymmar
2012-01-21, 18:31
Kan låna tråden här :)

Hur skulle ni lagt upp ett schema måndag-fredag, 5 dagar irad alltså, där axlarna inte ska ha en egen dag. Och benen ska helst tränas 2 gånger/vecka?

Förslagvis:
måndag: rygg, baksida lår
tisdag: bröst, framsida lår
onsdag: armar + lite axlar
torsdag ben/mage
fredag: överkropp
?

Osis
2012-01-21, 18:53
Bröst på måndag och triceps på tisdag? Kör du pressövningar för bröst så blir det triceps 2 dagar i rad.


Detta upplever jag iofs inte som något problem. Varken sett till prestation eller resultat. Sen så gillar jag inte att köra triceps efter bröst eller tvärtom. Vill ha dessa på olika träningsdagar. Men sant, det är kanske inte optimalt som jag gör nu.

Osis
2012-01-21, 18:59
Kan låna tråden här :)

Hur skulle ni lagt upp ett schema måndag-fredag, 5 dagar irad alltså, där axlarna inte ska ha en egen dag. Och benen ska helst tränas 2 gånger/vecka?

Förslagvis:
måndag: rygg, baksida lår
tisdag: bröst, framsida lår
onsdag: armar + lite axlar
torsdag ben/mage
fredag: överkropp
?

Känns som att det blir väldigt mycket ben där. Jag hade nog inte delat upp fram/baksida lår. Kolla mitt schema som jag kör nu och kanske lägg in ett benpass på fredagen också om du vill lägga extra fokus där. Ett tips kan vara att inte köra lår och vader samma dag då dessa pass har en tendens att bli sjukt jobbiga då. *rolleyes*