handdator

Visa fullständig version : Bänkpress "studsar ni stången"


lurre86
2012-01-21, 17:06
Hur gör ni när ni bänkar?

Låter ni vikten studsa lite emot kroppen eller hur
gör ni?

Jag har nog tidigare gjort de lite. Men testade igår att inte göra det. Blev en mer kontrollerad rörelse hela vägen upp. Kändes även mer i bröstet.

StarkaUlf
2012-01-21, 17:08
Jag kör väldigt kontrollerat den negativa delen av lyftet, och studsar i princip inget. Så fort jag känner stången ta på bröstkorgen så börjar jag trycka uppåt. Man hade väl säkerligen kunnat pressa lite mer om man kört med studs.

Silencer
2012-01-21, 17:09
Nej för fan.

Alelale
2012-01-21, 17:15
Nej jag studsar inte stången.

deadich
2012-01-21, 17:19
Ska man försöka slå pb i antal reps så kan jag förstå, men varför tusan göra det när man tränar?

Zorban
2012-01-21, 17:25
Jag har alltid trott att jag studsar lite, men när jag såg en video såg det nästan ut som att jag körde med stopp. Låter nog vikten sjunka ner lite i bröstet och stanna kvar där ett ögonblick.

Maverick
2012-01-21, 17:29
Studsar inte, kör väldigt kontrollerat.

norrkoping618
2012-01-21, 17:35
Sjävklart inte. Gör man det är man dum

Robbmeister
2012-01-21, 17:47
Studsar ej. Måste man studsa så är det för tungt helt enkelt.

mattilainen
2012-01-21, 17:52
studsar inte heller. Ibland kan jag dock lyfta röven lite lätt om jag kör tunga vikter.

luderlasse
2012-01-21, 19:21
aldrig på tunga vikter, men ska man köra lite explosivt så varför inte...

Virrhoe
2012-01-21, 20:18
Aldrig i livet, man ska ha kontroll över vikten annars fuskar man med största sannolikhet ;)

Pepz
2012-01-21, 20:28
mycket gnäll här som om studs är fel. ja på tävling, på träning får man studsa hur mycket man vill.

jag kör periodvis med studs. perfekt sätt att kunna träna explosivt på tunga vikter och kunna lägga på tyngre vikter för viktvana och stimulans.

Fordon
2012-01-21, 20:41
studs..

vikterna studsar ju knappt vid marklyft. Varför säger man studs för? Inte fjädrar stången tillbaka som nån jäkla maniac? Skulle jag få för mig att försöka studsa stången så skulle jag nog bryta ett revben eller sju :<

lurre86
2012-01-21, 21:59
studs..

vikterna studsar ju knappt vid marklyft. Varför säger man studs för? Inte fjädrar stången tillbaka som nån jäkla maniac? Skulle jag få för mig att försöka studsa stången så skulle jag nog bryta ett revben eller sju :<

Givande inlägg.

lurre86
2012-01-21, 22:01
mycket gnäll här som om studs är fel. ja på tävling, på träning får man studsa hur mycket man vill.

jag kör periodvis med studs. perfekt sätt att kunna träna explosivt på tunga vikter och kunna lägga på tyngre vikter för viktvana och stimulans.

Går väl bra att träna explosivt utan att studsa vikten?:)

Kanske är svårare. Men jag får känslan av att hele lyften blir ostabilare för mig om jag studsar.

difeddy
2012-01-21, 22:04
Går väl bra att träna explosivt utan att studsa vikten?:)

Kanske är svårare. Men jag får känslan av att hele lyften blir ostabilare för mig om jag studsar.

Har man en speciell kudde kan jag tänka mig att det är okej att ha med som komplement då och då. Du nämnde att du blir instabilare, det kan ju också vara för att du inte är explosiv?

lurre86
2012-01-21, 22:27
Har man en speciell kudde kan jag tänka mig att det är okej att ha med som komplement då och då. Du nämnde att du blir instabilare, det kan ju också vara för att du inte är explosiv?


Hur menar du?

AdrianP
2012-01-21, 22:33
Om jag studsar räknar jag det som en forced.

deadich
2012-01-21, 23:22
studs..

vikterna studsar ju knappt vid marklyft. Varför säger man studs för? Inte fjädrar stången tillbaka som nån jäkla maniac? Skulle jag få för mig att försöka studsa stången så skulle jag nog bryta ett revben eller sju :<

Fast här i tråden pratar vi ju om bänkpress...

Fordon
2012-01-21, 23:43
Fast här i tråden pratar vi ju om bänkpress...

Ja? Jag frågade mer hur man gjorde ifall man ska få till en riktig studs, i bänkpress. I vilken annan övning har du lätt för att bryta revben?

ceejay
2012-01-21, 23:56
japp, tävlar inte och målet är att få stången från bröstet så fort som möjligt

groda
2012-01-22, 00:26
studsar som en galning, det blir mycket lättare då har jag märkt.

dream_theater_
2012-01-22, 01:49
Studsar absolut inte. Tänker naturligtvis på framtiden, när jag lyfter 150 kg +. Då gör det nog ont att studsa.

Spartansk
2012-01-22, 02:25
Studsar nog rätt mycket.

Damien Thorne
2012-01-22, 09:00
Studsar aldrig. Alldeles för rädd att göra illa mig.

Och jag tror att om man alltid studsar så bygger man en sämre bottenstyrka.

Fast om man alltid studsar så har man ändå ingen nytta av bottenstyrka :D

mini
2012-01-22, 09:18
Det är oskönt för rattarna att studsa så jag försöker låta bli, men jag har ingen princip om att det skulle vara fusk. Det kan absolut finnas en poäng i att använda momentum man får. Jag kör ibland speedbänk för att få ordentlig fart på stången, och då studsar jag nog så mycket jag vågar. Ibland kör jag studsmark/Norrlandsmark av ungefär samma anledning. Cheating kan vara bra om man vet varför man cheatar och hur man ska göra.

jokem
2012-01-22, 15:59
studs..

vikterna studsar ju knappt vid marklyft. Varför säger man studs för? Inte fjädrar stången tillbaka som nån jäkla maniac? Skulle jag få för mig att försöka studsa stången så skulle jag nog bryta ett revben eller sju :<

Hur förklarar du att man då gör 3-4 reps med "studs" på samma vikt som man egentligen gör 1 på med dött stopp?

Jag försöker att aldrig studsa, men jag blandar tävlingsbänk och bänk med flyt, kör man med flyt så kan det lätt hända att man råkar studsa lite ibland men då är det minimalt. Det beror lite på vars svagheten sitter, är det triceps kan studs löna sig om man inte har tillgång till planka eller liknande.

bearwolf
2012-01-22, 16:28
studsar ibland, dock kontrollerat, men bara 100kg och neråt, när jag är uppe och kör vad som är tungt för mig, runt 125, så är jag rädd att det är mindre studs och mera kras.
känns lite som att fuska förbi det svaga momentet i en bicepcurl på något set, som verkar vara ganska accepterat.

Fordon
2012-01-22, 16:32
Hur förklarar du att man då gör 3-4 reps med "studs" på samma vikt som man egentligen gör 1 på med dött stopp?


För att det är skillnad på "touch-n-go" och studs. Riktig studs måste väl göra förjävla ont där stången landar.

deadich
2012-01-22, 18:07
För att det är skillnad på "touch-n-go" och studs. Riktig studs måste väl göra förjävla ont där stången landar.

man möter ju liksom med kroppen och sedan skickar iväg den. Som en trampolin i princip. Det är sällan en stor rörelse men det är så den fungerar, försöker man studsa och är helt stel så kommer det nog göra förjävla ont och kanske bryter man något också. Har man lite bröst så hjälper ju dem till med trampolineffekten

spoon
2012-01-22, 18:12
Ja? Jag frågade mer hur man gjorde ifall man ska få till en riktig studs, i bänkpress. I vilken annan övning har du lätt för att bryta revben?

sm1qatZeO-I

Såhär?

LillSkalman
2012-01-22, 18:27
studsar, funderar på att sluta med det, men klarar mer med studs och mycket bikt är kul :)

spoon
2012-01-22, 18:30
studsar, funderar på att sluta med det, men klarar mer med studs och mycket bikt är kul :)

have you been a bad boy?

Matsa
2012-01-22, 18:55
Korkia-Ahos studsbänkar är rätt mäktiga. :)

Jag studsar nästan aldrig. Jag är bräcklig när det gäller bänk så det vågar jag inte.

Sjävklart inte. Gör man det är man dum

Nej, det är man väl inte nödvändigtvis? Det finns somliga som tränar studsbänk med utmärkt resultat. Nedanstående herre t.ex.

studsar som en galning, det blir mycket lättare då har jag märkt.

Du är dum, det har jag läst på internet! I ditt fall är det förövrigt inget snack om huruvida du verkligen studsar eller bara kör med "touch & go", du accelererar ju för helvete stången på nedvägen. Galning! :D

Zorban
2012-01-22, 19:07
Allt SL-folk som säger att det är ok att studsa vid explosiv träning, varför är det så? Är inte explosiv bänk till för att att man just ska utveckla momentum från ett dött bottenläge? Med en ordentlig studs hoppar man ju över den biten av rörelsebanan nästan.

test9034
2012-01-22, 19:18
Vid hög vikt kan man knäcka revbenen, så nej.

Fordon
2012-01-22, 19:21
film.

Såhär?

Oj:eek: Japp, det där är studs!

groda
2012-01-22, 19:56
Jag studsar nästan aldrig. Jag är bräcklig när det gäller bänk så det vågar jag inte.

fegis

Nej, det är man väl inte nödvändigtvis? Det finns somliga som tränar studsbänk med utmärkt resultat. Nedanstående herre t.ex.



Du är dum, det har jag läst på internet! I ditt fall är det förövrigt inget snack om huruvida du verkligen studsar eller bara kör med "touch & go", du accelererar ju för helvete stången på nedvägen. Galning! :D

Ber att få påpeka att stången accelererar av sig själv pga tyngdlagen och min oerhörda massa. Lagar bör respekteras eller är du ett kriminellt avskum?

Pjotor
2012-01-22, 21:31
Jag studsar aldrig medvetet, utan siktar på att nudda tröjan och sedan trycka uppåt direkt utan stopp.

erha1122
2012-01-22, 22:22
Kör alltid långsamt ner, en halv sekund stopp och snabbt upp, känner mig duktig. :P

Matsa
2012-01-22, 23:00
Ber att få påpeka att stången accelererar av sig själv pga tyngdlagen och min oerhörda massa. Lagar bör respekteras eller är du ett kriminellt avskum?

Med andra ord verkar inte bara jordens dragningskraft på vikten när du bänkar utan även ditt eget gravitationsfält? Dina vikter är således egentligen tyngre än de är och när du bänkar 200kg är det i själva verket som om du bänkar 250kg!

Tufft. :)

Mjölkprotein
2012-01-22, 23:10
Det händer, men nu när jag ska börja tävla så siktar jag på att köra med stopp hela tiden.
Innan jag visste att jag skulle börja tävla så körde jag nog mer med studs dock.

Lillgrabben
2012-01-22, 23:42
Studsar inte, tränar ej heller med stoppar hela tiden. Varvar strikta flytlyft med stoppträning.

baggard
2012-01-23, 00:03
Alltid studs. Antingen på adamsäpplet eller rätt över näsan.

Spartansk
2012-01-23, 00:40
Alltid studs. Antingen på adamsäpplet eller rätt över näsan.

:laugh:

elo_
2012-01-23, 06:35
Alla vägar leder till Rom.. Jag blandar utförande beroende på syftet med träningen, touch n go (intensitetsträning), mer studs (volym-, repsmax- eller hypertrofiträning), stoppbänk (bottenstyrka, explosivitet), stoppers (explosivitet), snabb negativ- och positiv fas (speedbänk), som ett litet utdrag. Bänkpress kan utföras på många sätt och få av dessa är specifikt fel, det beror som sagt mycket på vad syftet är med träningen.

Kål
2012-01-23, 12:59
Studsar för kung o fosterland. Har gjort det i två år och har aldrig ens fått ont i bröstkorgen på grund av det.

Three pigs
2012-01-23, 15:17
Kör lite studs ibland, särskilt vid högre reps, då blir alltid dom sista med studs. Jag kör ofta pass med stopp(1+ sek) så jag bryr. Mig egentligen inte, får med bortstyrkan i vilket fall. Personligen tror jag att studs kan ge god explosivitet. Man kan ofta se framgångsrika idrottare köra på det viset. Kolla Patrik Sjöberg eller Ricky Bruch t.ex. ;)

deadich
2012-01-26, 17:18
sm1qatZeO-I

Såhär?

Här är en annan relevant studsvideo

5cYAaXgi274

spoon
2012-01-26, 17:28
Här är en annan relevant studsvideo

5cYAaXgi274

Det finns massvis med studsvideos. Mer imponerande med stopp i mina ögon även om Thorkildsen imponerar lite. Han spjutkastarn

tJzJjIMna5E

daloatf
2012-01-26, 17:33
Har aldrig studsat, kommer nog inte göra det heller :P

Three pigs
2012-01-26, 19:21
Här är en annan relevant studsvideo

5cYAaXgi274

Helvete det där såg rent utsagt livsfarligt ut. Nästan ren guillotinpress.