handdator

Visa fullständig version : Fixa beachen på två månader i indien


billy bob
2012-01-21, 15:01
Tja!

Jag måste komma igång med träningen igen, och tror ni kan hjälpa mig här. Måste ha en KICK liksom, annars blir jag så förslöad.

Det är så att jag bor i indien fram till slutet av mars/början av april, och har världens läge att komma igång med träningen.

Har ett minimalt gym precis där jag bor, finns ett löpband, lite vikter, en stång, nån bänk och sådär. Jag har NOLL att göra från ca 1700 så träna vore ultimat. Är kanske några kilo överviktig (23 år, 180 lång, väger runt 85) och skulle vilja tappa tio kilo fett åtminstone, och bygga upp framför allt biceps, triceps och PECS. Har bringa som en cornflakesflinga och det håller ju inte.

Är det nån som sitter på ett lagom (är inte helt nybörjare men det var länge sen jag tränade) men effektivt träningsschema? Gärna med tips på övningar som inte kräver så mycket maskiner (det finns en för rygg/bröst om jag inte missminner mig). Kost har jag rätt bra koll på, nu är det svårt att få tag på bra grejer här, men det ska kunna lösa sig bara jag får igång lite seriös träning.

Nu vet jag inte om det är ens möjligt, det är det kanske om man är extrem, att fixa bra beachkropp på ett par månader men jag är halva våren i sverige åtminstone och kan fortsätta/öka i och med bättre träningsfaciliteter osv.

Tack på förhand!

Peter.B
2012-01-21, 15:41
http://mmabloggar.se/borge/2011/12/30/beach-2012-for-teh-beginner/

billy bob
2012-01-21, 16:03
http://mmabloggar.se/borge/2011/12/30/beach-2012-for-teh-beginner/

Check ;)

deadich
2012-01-21, 16:55
Marklyft, bänkpress, knäböj, stångrodd, militärpress, valfri variant av bicepscurl och valfri tricepsövning, hantel bakom huvudet eller ligga på bänk med skivstång t.ex.
Enda som behövs är skivstång. Om du vill kan du använda hantlar på vissa saker.

billy bob
2012-01-21, 18:25
Marklyft, bänkpress, knäböj, stångrodd, militärpress, valfri variant av bicepscurl och valfri tricepsövning, hantel bakom huvudet eller ligga på bänk med skivstång t.ex.
Enda som behövs är skivstång. Om du vill kan du använda hantlar på vissa saker.

Okej, tack för svaret :)

Vad tror ni om nåt liknande det här programmet? Eftersom jag också vill gå ner i vikt är det löpning på schemat, jag tänker mig en timme. Varje pass börjar också med 15-20 minuters uppvärmningsjogg och avslutas med långsamt nedjogg.

Måndag: löpning

Tisdag: biceps/triceps
-- hantelcurl
-- hammercurl
-- skivstångscurl

-- dips
-- hantelextension

Onsdag: löpning

Torsdag: bröst
-- hantelpress
-- flyes
-- maskin
-- dips

Fredag: underarmar/löpning

Lördag: armhävningar/situps/dips hemma

Söndag: vila

Nåt som borde ändras? Läggas till eller tas bort? Förstår att jag kanske borde löpa lite mer... vilken dag skulle man kunna klämma in extra löpning på?

billy bob
2012-01-22, 05:28
Hur ändrar man sina inlägg? Hittar ingen redigera-knapp. Första posten är ju helt hjärndöd och förvirrad.

stkmp3
2012-01-22, 07:10
Hur ändrar man sina inlägg? Hittar ingen redigera-knapp. Första posten är ju helt hjärndöd och förvirrad.

efter 10 min går det inte att ändra längre :( suger...

TurningTorso
2012-01-22, 08:46
Även om du inte kör ben så borde du iaf köra mer ryggövningar för att balansera ut biceps, bröst osv. Annars är risken dålig hållning och skaderisk.

Som riktlinje brukar jag även tänka löpning för kondition/bli bra på att springa och äta annorlunda för att tappa vikt.

Röda Björnen
2012-01-22, 09:54
Okej, tack för svaret :)

Vad tror ni om nåt liknande det här programmet? Eftersom jag också vill gå ner i vikt är det löpning på schemat, jag tänker mig en timme. Varje pass börjar också med 15-20 minuters uppvärmningsjogg och avslutas med långsamt nedjogg.

Måndag: löpning

Tisdag: biceps/triceps
-- hantelcurl
-- hammercurl
-- skivstångscurl

-- dips
-- hantelextension

Onsdag: löpning

Torsdag: bröst
-- hantelpress
-- flyes
-- maskin
-- dips

Fredag: underarmar/löpning

Lördag: armhävningar/situps/dips hemma

Söndag: vila

Nåt som borde ändras? Läggas till eller tas bort? Förstår att jag kanske borde löpa lite mer... vilken dag skulle man kunna klämma in extra löpning på?

varför tränar du inte rygg och ben ?

Donner
2012-01-22, 10:00
Tjejerna älskar en fin ryggtavla och jag antar att du endast tränar för det estetiska. Sedan så ett par rejäla ben ger pondus på beachen med ett par snygga badshorts.

billy bob
2012-01-22, 10:42
Tjejerna älskar en fin ryggtavla och jag antar att du endast tränar för det estetiska. Sedan så ett par rejäla ben ger pondus på beachen med ett par snygga badshorts.

varför tränar du inte rygg och ben ?

Även om du inte kör ben så borde du iaf köra mer ryggövningar för att balansera ut biceps, bröst osv. Annars är risken dålig hållning och skaderisk.

Som riktlinje brukar jag även tänka löpning för kondition/bli bra på att springa och äta annorlunda för att tappa vikt.

Haha okej, sorry. Vart skulle man kunna lägga in ben och rygg? Sen är jag inte superhaj på just ryggövningar, har väldigt sällan kört rygg och då bara med polare. Och ben, typ knäböj? Har som sagt inte så mycket utrustning :)

Tack för svaren!

billy bob
2012-01-22, 10:58
Förlåt för dubbelpost men nu kan jag inte redigera inlägget...

Ben: knäböj och utfall (med hantlar)
Vader: enbens vadpress (med hantel)? Vadpress med skivstång?
Rygg: hantelrodd, marklyft, ev stångrodd.

Det är väl dom jag kan någorlunda, kommer jag en bit på det? Vilka är mest effektiva och var kan jag slänga in det i schemat tycker ni? :)

Edit: Behöver lite tips på lämpliga sets och reps på dom där också. Tack!

Peter.B
2012-01-22, 11:51
Okej, tack för svaret :)

Vad tror ni om nåt liknande det här programmet? Eftersom jag också vill gå ner i vikt är det löpning på schemat, jag tänker mig en timme. Varje pass börjar också med 15-20 minuters uppvärmningsjogg och avslutas med långsamt nedjogg.

Måndag: löpning

Tisdag: biceps/triceps
-- hantelcurl
-- hammercurl
-- skivstångscurl

-- dips
-- hantelextension

Onsdag: löpning

Torsdag: bröst
-- hantelpress
-- flyes
-- maskin
-- dips

Fredag: underarmar/löpning

Lördag: armhävningar/situps/dips hemma

Söndag: vila

Nåt som borde ändras? Läggas till eller tas bort? Förstår att jag kanske borde löpa lite mer... vilken dag skulle man kunna klämma in extra löpning på?

Det här schemat är kaos. Tre övningar för biceps? Men inget för ben eller rygg. Biceps räcker gott med en övning i början, det är ingen stor muskel. Triceps likaså, möjligen två där jag hade rekommenderat dips och extensioner liggande på bänk, runt huvudet. Lägg in benträning och ryggträning. Det du postade längre ner lät bättre. Varför ingen bänkpress? Vettigt att fokusera på basövningar i början. Bänk, böj, mark, rodd, chins, militärpressar. Typ sånt. Eller spana in programmen som länkas i mitt blogginlägg, 5x5 eller bumbis förslag. Både är mkt bättre än din egna idé.

LarsLasr
2012-01-22, 12:09
Tänkte att många kommenterat ditt träningsupplägg så jag behöver inte göra det, tänkte bara tipsa om en övning: Goblet squats

I brist på ställning för knäböj brukar denna funka bra så länge man har tillräckligt tunga hantlar.

http://www.youtube.com/watch?v=PKmrXTx6jZs

Tycker även den är att föredra för nybörjare då den naturligt aktiverar överkropps muskelaturen och gör det lättare att ha rätt hållning.

Fokusera även på att nå bra djup, ha tyngdpunkten i mitten av foten och inte framme på tårna och se till att knäna inte buktar innåt då det blir tungt.

billy bob
2012-01-22, 12:43
Det här schemat är kaos. Tre övningar för biceps? Men inget för ben eller rygg. Biceps räcker gott med en övning i början, det är ingen stor muskel. Triceps likaså, möjligen två där jag hade rekommenderat dips och extensioner liggande på bänk, runt huvudet. Lägg in benträning och ryggträning. Det du postade längre ner lät bättre. Varför ingen bänkpress? Vettigt att fokusera på basövningar i början. Bänk, böj, mark, rodd, chins, militärpressar. Typ sånt. Eller spana in programmen som länkas i mitt blogginlägg, 5x5 eller bumbis förslag. Både är mkt bättre än din egna idé.

Okej, tack. Jo det förstår jag ju, hade inte tänkt köra allt varje pass, men att det här är typ vad jag tänkte röra mig inom. Kommer inte köra fyra pass bröst heller liksom, det klarar jag aldrig :) Och förstår nu att jag bör lägga in ben och rygg, med dom förslagna övningarna. Frågan nu är ju vilken dag osv jag bör lägga in dom på, men det kanske är sekundärt?

Tänkte att många kommenterat ditt träningsupplägg så jag behöver inte göra det, tänkte bara tipsa om en övning: Goblet squats

I brist på ställning för knäböj brukar denna funka bra så länge man har tillräckligt tunga hantlar.

http://www.youtube.com/watch?v=PKmrXTx6jZs

Tycker även den är att föredra för nybörjare då den naturligt aktiverar överkropps muskelaturen och gör det lättare att ha rätt hållning.

Fokusera även på att nå bra djup, ha tyngdpunkten i mitten av foten och inte framme på tårna och se till att knäna inte buktar innåt då det blir tungt.

Okej, tack för den! Ställning för knäböj finns inte så det är absolut ett alternativ! :)

deadich
2012-01-22, 13:37
Tänkte att många kommenterat ditt träningsupplägg så jag behöver inte göra det, tänkte bara tipsa om en övning: Goblet squats

I brist på ställning för knäböj brukar denna funka bra så länge man har tillräckligt tunga hantlar.

http://www.youtube.com/watch?v=PKmrXTx6jZs

Tycker även den är att föredra för nybörjare då den naturligt aktiverar överkropps muskelaturen och gör det lättare att ha rätt hållning.

Fokusera även på att nå bra djup, ha tyngdpunkten i mitten av foten och inte framme på tårna och se till att knäna inte buktar innåt då det blir tungt.
Har sett den där förut, måste vara helt sjukt tungt/göra ont i händerna, såvida man inte kör väldigt lätt i början men då kan man lika gärna köra skivstång med lite/inge vikt, då behövs knappast någon ställning. Ställningen behövs ju egentligen bara när man kör riktigt tungt, och då är goblet squaten knappast ett alternativ. Däremot om man tränar hemma och saknar skivstång och t.ex. brukar göra knäböj utan vikt så är det ju ett utmärkt sätt att göra det tyngre.

LarsLasr
2012-01-22, 14:15
måste vara helt sjukt tungt/göra ont i händerna

Tungt är ju knappast något negativt, många gånger upplevs den nog som tyngre än knäböj av folk som inte riktigt har hundraprocentig teknik då man lättare kan nå bra djup och tvingas till att pressa upp/bak bröstet annars tippar man frammåt.

Ont i händerna vet jag inte, lite obekvämt i början kanske men tvivlar på att det skulle vara någon speciell skaderisk.

då kan man lika gärna köra skivstång med lite/inge vikt

Det är "lättare" att ha dålig form med skivstång, därför skulle jag hellre se en nybörjare med en 30kilos hantel än 30kg skivstång.

Kanske är tjatig och menar inte att alla som kör goblets direkt blir knäböjsproffs teknikmässigt, men det är en bra och jobbig övning och vid brist på instruktioner och skivstång är det väldigt bra benträning!

deadich
2012-01-22, 18:00
Tungt är ju knappast något negativt, många gånger upplevs den nog som tyngre än knäböj av folk som inte riktigt har hundraprocentig teknik då man lättare kan nå bra djup och tvingas till att pressa upp/bak bröstet annars tippar man frammåt.


Om det är så tungt för armarna/händerna att man knappt orkar hålla i hälften av vikten man kör med skivstång så är det otroligt negativt eftersom att det direkt förstör benträningen. Det var så jag menade när jag sa att det ser sjukt tungt ut.



Det är "lättare" att ha dålig form med skivstång, därför skulle jag hellre se en nybörjare med en 30kilos hantel än 30kg skivstång.

Kanske är tjatig och menar inte att alla som kör goblets direkt blir knäböjsproffs teknikmässigt, men det är en bra och jobbig övning och vid brist på instruktioner och skivstång är det väldigt bra benträning!

Där håller jag med dig, lite det jag menade med
"Däremot om man tränar hemma och saknar skivstång och t.ex. brukar göra knäböj utan vikt så är det ju ett utmärkt sätt att göra det tyngre."

Att det är en bra nybörjarövning.

billy bob
2012-01-23, 16:30
Sådär, då var första passet genomfört :) Blev bara 45 minuters löpning, men nånstans ska man ju börja. Shit vilken taskig kondis man har numer.. Kan bara bli bättre.

Det här med mat är ju ett litet problem här nere, känns som att det kommer bli sjukt ensidigt men det gör kanske inte så himla mycket. Finns pasta, ägg, kyckling... Lite bacon om man har tur, och ett och annat lamm. Nån mer basmat som är bra att tänka på? Nötter går att få tag på också en del.