handdator

Visa fullständig version : Hur gör man denna övningen?


Gosti123
2012-01-21, 13:53
http://www.lakarhuset.com/docs/rehab_akut_kronisk_halsena.pdf

Sida 5, figur 12. Jogga på en madrass ska man göra, men ska man göra det med endast att stå på tårna eller ska man sätta i hälarna med?

AdrianP
2012-01-21, 13:58
Du ska jogga... :D
Men har du häl(-sene)besvär så kan du ju köra på framfoten, som vi är byggda att göra ;)

Gosti123
2012-01-21, 14:02
Benhinneinflammation.

Ska man sätta i hälarna efter man satt i framfoten som man brukar göra när man joggar eller ska man uteslutet jogga på tårna utan att sätta i hälarna?

AdrianP
2012-01-21, 14:41
Benhinneinflammation beror ju på hård belastning på skelettet, ex. landa på hälen och inte dämpa stampet. Jag skulle nog landa "mitt" på fotten och rulla till framsidan, som man gör när man joggar.

Jag har också benhinneinflammation just nu, vad gör du annars för att bota/hindra/lindra det? ;)

Gosti123
2012-01-21, 14:48
Vila bort smärtan > Rehab/Stretching i 8 veckor > Stegra löpningen successivt och långsamt

Ortopediska inlägg har jag med men jag tror inte dom har funkat, men är för feg för att testa utan.

Hur länge har du haft problem och vad var det som gjorde att problemen uppstod?

AdrianP
2012-01-21, 14:55
Vila bort smärtan > Rehab/Stretching i 8 veckor > Stegra löpningen successivt och långsamt

Ortopediska inlägg har jag med men jag tror inte dom har funkat, men är för feg för att testa utan.

Stretching har funkat grymt bra för mig, speciellt att stretcha fotleden(eftersom att min var stel). Jag pronerade ju längre fram jag kom gentemot foten, men nu gör jag i stort sett inte det och det är på bättringsvägen. :)

Hoppas det blir bra för dig!

Dåliga joggingskor som gjorde att jag pronerade i löpsteget trots att jag har neutrala fötter. Detta kombinerat med 17km terränglöpning utan någon som helst succesiv stegring i längd =/

Men jag har hela tiden slarvat och börjat för tidigt, för fort så jag har kvar problemen nu, ~6 månader senare. Men nu ska jag skita i att belasta dom på ett tag och vara riktigt försiktig. Går ju inte o lira fotboll när man inte kan springa :/

Gosti123
2012-01-21, 15:05
Kan du en bra övning för stretching av fotleden?

AdrianP
2012-01-21, 15:11
Stå med en fot nära en vägg, sen trycker du knät mot väggen samtidigt som hela foten är i golvet. Det ska kännas runt fotlederna, då gör du rätt :)