handdator

Visa fullständig version : Maximal muskeluppbyggnad för en muskelgrupp (prio träning)


Pintan
2012-01-21, 12:59
Visste inte riktigt hur jag skulle formulera rubriken...

Som jag förstått det är den generella mängden muskelmassa man kan lägga på sig per år ca 1-3 kg.

Vi har två identiska individer som gör allting exakt lika, förutom träningen. Den ena personen tränar hela kroppen, den andra tränar endast armar. Båda har generna för att kunna lägga på sig 2 kg ren muskelmassa under kommande år. Kommer den personen som bara träna armar kunna lägga till 2 kg på armarna, medan den andre kommer öka 2 kg över hela kroppen?

Alltså; är den maximala muskelökningen endast uppnåelig om man tränar en större mängd muskler. Finns det ett "tak" för hur mycket en specifik muskel kan öka eller är den maximala uppbyggnaden samma oavsett vilken/vilka muskelgrupper man tränar?

Ursäktar om det blev oklart.

Modux
2012-01-21, 15:08
har funderat på samma sak, en person som bara tränar överkropp och en person som tränar hela kroppen, om bägge har ett "tak" på 2 kilo muskler/år hur blir det då?

låter ju konstigt att man skulle bygga mer på vissa muskler för att man skippar andra..

King Grub
2012-01-21, 15:11
låter ju konstigt att man skulle bygga mer på vissa muskler för att man skippar andra..

Så är det givetvis inte. Siffran (vilken siffra det nu är för individen) gäller totalt, hela kroppen. Skippar man stora muskelgrupper som lår och rumpa, muskelgrupper med stor tillväxtpotential, kommer man inte kunna lägga på sig lika mycket muskelvikt under en viss tidsperiod. Tränar man bara armar kommer det inte att blir många gram muskelmassa sett över ett år, även om armmuskulaturen i sig växer maximalt.

Pintan
2012-01-21, 18:09
Så är det givetvis inte. Siffran (vilken siffra det nu är för individen) gäller totalt, hela kroppen. Skippar man stora muskelgrupper som lår och rumpa, muskelgrupper med stor tillväxtpotential, kommer man inte kunna lägga på sig lika mycket muskelvikt under en viss tidsperiod. Tränar man bara armar kommer det inte att blir många gram muskelmassa sett över ett år, även om armmuskulaturen i sig växer maximalt.

Okej! Både bra och dåligt. Bra för att det innebär att all min träning utöver armarna inte är negativt för dem (trodde de var "övertränade"). Dåligt för att jag nu inte kan köra bara armar och öka flera cm utan stor viktuppgång.

Tack för svar!

nisse1976
2012-01-23, 20:43
Dåligt för att jag nu inte kan köra bara armar och öka flera cm utan stor viktuppgång.

Den enda som lyckats med detta är Popeye, vet inte exakt hur hans träningsschema såg ut men det var stort fokus på armar

An Iron Soul
2014-07-08, 19:02
Gammal tråd.. (Jag ber om ursäkt)

Jag har aldrig tidigare prioriterat någon särskild muskelgrupp så det vore kul att prova och se hur det blir.
Men jag är fortfarande lika fundersam över hur jag ska lägga upp spliten och val av övningar, antal reps o.s.v..

Dom musklerna som jag behöver prioritera är underarmar, bröst och utsida axlar.
Min fråga till er är - Hur/vad hade ni gjort i mitt ställe?

Jag tränar för närvarande enligt Layne nortons PHAT.
Trivs jättebra med det och har bara 2 återstående veckor på schemat.

Därför tänkte jag ta chansen nu efteråt att ha någon slags prio-träning period.

Ajemän
2014-07-09, 11:09
Gammal tråd.. (Jag ber om ursäkt)

Jag har aldrig tidigare prioriterat någon särskild muskelgrupp så det vore kul att prova och se hur det blir.
Men jag är fortfarande lika fundersam över hur jag ska lägga upp spliten och val av övningar, antal reps o.s.v..

Dom musklerna som jag behöver prioritera är underarmar, bröst och utsida axlar.
Min fråga till er är - Hur/vad hade ni gjort i mitt ställe?

Jag tränar för närvarande enligt Layne nortons PHAT.
Trivs jättebra med det och har bara 2 återstående veckor på schemat.

Därför tänkte jag ta chansen nu efteråt att ha någon slags prio-träning period.
Jag tycker du ska börja med att ha en högre frekvens på de muskelgrupperna. Kanske 2ggr i veckan på de släpande och 1 på resten?

BobaFett
2014-07-09, 16:36
Som jag förstått det är den generella mängden muskelmassa man kan lägga på sig per år ca 1-3 kg.

Japp och den generella längden på ett snöre är...?