handdator

Visa fullständig version : Hur orkar ni jobba heltid?

Barbastark
2012-01-21, 07:05
Hejhej

Jag har pluggat ett par år nu och kört senaste halvåret deltidsjobb. Har jobbat heltid ett par veckor i sommar samt några fulldagar utspritt under detta halvår.

Och min fråga är: Hur FASEN orkar ni som gör det jobba heltid??

Jag är då helt slut när jag kommer hem och har knappt energi att göra något förän på helgen + att jag tänker "skulle iiiinte orka detta år ut och år in".

(Ni som har ett jobba ni verkligen älskar är det ju en annan sak. Tänker mer på er som har ett jobba som är inom "jäkligt tråkigt" till "typ ok" spannet.)

J.V
2012-01-21, 07:08
Bit ihop.

Magnus N
2012-01-21, 07:18
Man vänjer sig helt enkelt, skolan försoffar en rätt bra och om man sedan hoppar på ett fysiskt jobb så blir det en rätt ordentlig förändring.

Sedan om man nu är på ett jobb som man ogillar så kraftigt att man mår dåligt av det så hade jag bytt direkt.

Ungrim
2012-01-21, 07:19
När man gick i skolan längtade man ut å få börja jobba, sen när man väl är där så längtar man tillbaks till skolan igen *gah!*

Sheogorath
2012-01-21, 07:22
Tricket är förstås att skaffa sig ett jobb som inte känns pest och pina. Hamnar man på "OK+" går det bra att arbeta heltid. Annars är det förstås som du säger ett rent helvete.

Tolkia
2012-01-21, 07:22
Den skillnad som var jobbig tyckte jag var att inte längre kunna styra sin tid så mycket som jag kunde göra när jag var student. Det ÄR meckigare att fixa saker som behöver fixas, hinna träna osv. när man är låst ett antal timmar av dagen alla dagar i veckan. Men man vänjer sig.

Ignatius72
2012-01-21, 07:23
Jag har iofs ett jobb som jag trivs med. Men det är fortfarande bara 24 timmar på dygnet. Det är alltid grejer i ett hushåll som ska göras, allt från att betala räkningar, tvätta kläder, städa, laga mat, handla mat, ringa rörmokaren, läsa av vattenmätaren, byta försäkringar, förhandla med banken etc etc. Många småsaker som inte tar så mycket faktisk tid men som ligger och gnager. Sen har man ju inte minst (med tre pojkar) en faslig massa logistik med träningar, skola, läxor, kompisar.

Jorgen
2012-01-21, 07:42
Hejhej

Jag har pluggat ett par år nu och kört senaste halvåret deltidsjobb. Har jobbat heltid ett par veckor i sommar samt några fulldagar utspritt under detta halvår.

Jag är då helt slut när jag kommer hem och har knappt energi att göra något förän på helgen + att jag tänker "skulle iiiinte orka detta år ut och år in".

(Ni som har ett jobba ni verkligen älskar är det ju en annan sak. Tänker mer på er som har ett jobba som är inom "jäkligt tråkigt" till "typ ok" spannet.)

Vad har du jobbat med då?

Jobbar man inte får man inga pengar, och dom vill man ha.

Barbastark
2012-01-21, 07:50
Vad har du jobbat med då?

Jobbar man inte får man inga pengar, och dom vill man ha.

Har kört industri, lager, sälj, butik, främst.

Butik är det som funkat bäst. Men det är fortfarande så jag tänker "detta funkar inte i längden".

Scratch89
2012-01-21, 07:53
Har varit i exakt samma sits som dig, att jag pluggat extra och haft jobb vid sidan om. Eller ja, jag är fortfarande i samma sits, men nu har jag hittat ett jobb jag trivs med. Att hamna på ett själadödande jobb, typ lager, är verkligen hemskt. Då kunde jag jobba 4 timmar extra vissa dagar, och det kändes som om man var där i två dagar innan man kunde stämpla ut. Nu när jag hittat ett jobb jag tycker är roligt, socialt och känns givande, så är det mycket lättare. Jobbar betydligt mer nu än vad jag gjorde då (och har mer i skolan) men det går så mycket lättare när man inte har ångest för att man ska jobba den dagen.

Jorgen
2012-01-21, 08:04

Butik är det som funkat bäst. Men det är fortfarande så jag tänker "detta funkar inte i längden".

Men har du trivts med jobbet då?
Om inte så är det inte så konstigt att du inte orkar.

Alla jobb är inte roliga hela tiden, men trivs man inte alls då orkar man inte med det i vilket fall som helst.

TREX
2012-01-21, 08:10
aljALlp534g

Man går in i ett sorts autopilot-läge där veckorna bara flyger iväg, men man mår onekligen dåligt. Varje morgon när jag vaknar vill jag hoppa framför bussen.

martikainen
2012-01-21, 08:19
som många sagt innan handlar det ju egentligen bara om att hitta rätt jobb. Att inte trivas är ju dödsstöten för ens livskvalité.
Jag har ett jobb jag trivs som tusan med, jag har flextider och kan ta ledigt ungefär när jag vill, vill jag vara ledig på dagen och jobba ikapp det på kvällen/någon annan dag för att jag måste till banken är det inga problem.
Detta gör att jag alltid har full ork på gymmet, jag hinner fixa saker hemma (förra veckan renoverades vardagsrummet, jobbade hemifrån några dagar), hur det blir när man har barn är svårt att säga, det enda jag vet är att ordet VAB inte finns, kan alltid jobba hemifrån.

TREX
2012-01-21, 08:30
Varför låter det så enkelt på folk att byta jobb? Nästan som att byta strumpor.

Jag har inte fått den uppfattningen om jag ska vara ärlig, har man lyckats få ett jobb idag ska man vara tacksam över det.

Sheogorath
2012-01-21, 08:36
Varför låter det så enkelt på folk att byta jobb? Nästan som att byta strumpor.

Jag har inte fått den uppfattningen om jag ska vara ärlig, har man lyckats få ett jobb idag ska man vara tacksam över det.

Det beror mycket på vilken kompetens och utbildning man har. Utan speciella meriter och utan utbildning så är det inte lätt att få jobb, nej.

Stoltz
2012-01-21, 08:37

Då har vi haft snarlika jobb.
Jag kände samma sak, sedan blev jag butikschef. Det höll sig utan några större problem i drygt ett år, sedan kom samma känslor tillbaka.

För min del drog jag slutsatsen att jag valde för ensidiga jobb. Butikschef är iofs långt från ensidigt, men det fanns annat som spelade in just då som störde mitt livsnjutande.

Det kanske är där ditt problem är, du blir för snabbt uttråkad?

shut teh face
2012-01-21, 09:00
Jag har jobbat som tidningsutdelare, lagerarbetare, butiksanställd och dessa jobb så räknade man minuterna, varje arbetsdag kändes som en fist i röven.

Utbilda dig och jobba med något som inte är sosse-jobb så ordnar det sig. Om jag idag inte har lust att jobba så spelar jag biljard och sitter och snackar skit med diverse folk på jobbet. Nu gör jag det sällan, men det är friheten som är poängen, med bra jobb kommer frihet och ansvar.

På sosse-jobb (som jag skrev där uppe) finns det alltid en fuhrer som ser till att du jobbar varje sekund osv, får bara ta rast x minuter osv.

Jorgen
2012-01-21, 09:02
Jag har jobbat som tidningsutdelare, lagerarbetare, butiksanställd och dessa jobb så räknade man minuterna, varje arbetsdag kändes som en fist i röven.

Utbilda dig och jobba med något som inte är sosse-jobb så ordnar det sig. Om jag idag inte har lust att jobba så spelar jag biljard och sitter och snackar skit med diverse folk på jobbet. Nu gör jag det sällan, men det är friheten som är poängen, med bra jobb kommer frihet och ansvar.

På sosse-jobb (som jag skrev där uppe) finns det alltid en fuhrer som ser till att du jobbar varje sekund osv, får bara ta rast x minuter osv.

Nu är väl alla olika kanske. Jag har ett sosse-jobb (trots att jag inte röstar åt det hållet) som snickare och trivs utmärkt, har så gjort i många år.
Trots långa och hårda arbetsdagar med bestämda tider för raster.

Barbastark
2012-01-21, 09:03
Det kanske är där ditt problem är, du blir för snabbt uttråkad?

Jepp, blir snabbt uttråkad.

Kabuto
2012-01-21, 09:17
Ääh, bortskämda ungjävlar.. Prova jobba på ett riktigt jävligt jobb sen går du tillbaka till dina glassarjobb igen. Då orkar du lättare.

TREX
2012-01-21, 09:21
Det beror mycket på vilken kompetens och utbildning man har. Utan speciella meriter och utan utbildning så är det inte lätt att få jobb, nej.

Det låter som att om man har specifik kompetens och speciella meriter så är det just inom den branschen man nyss jobbade inom så då byter man inte jobb, man byter bara kollegor?

Jag tror personligen att ett bra jobb är ett arbete där man gör så lite som möjligt så att man är maximalt utvilad och inte sliten/ont i ryggen sen när man väl stämplar ut.

TREX
2012-01-21, 09:30
Ääh, bortskämda ungjävlar.. Prova jobba på ett riktigt jävligt jobb sen går du tillbaka till dina glassarjobb igen. Då orkar du lättare.

Har haft ett väldigt tungt (Ett av de tyngsta?) jobb också, tycker inte direkt jag orkar lättare idag bara för det.

Ignatius72
2012-01-21, 09:31
Det låter som att om man har specifik kompetens och speciella meriter så är det just inom den branschen man nyss jobbade inom så då byter man inte jobb, man byter bara kollegor?

Jag tror personligen att ett bra jobb är ett arbete där man gör så lite som möjligt så att man är maximalt utvilad och inte sliten/ont i ryggen sen när man väl stämplar ut.

Den inställningen gör också att man inte är särkilt attraktiv hos arbetsgivare. Det är nyttigt att byta jobb ibland, det berikar både en själv och de företag man kommer till. Är man en vass kille/tjej så kommer andra kollegor som byter rekommendera en till det andra företget. Är man en slöröv så blir man inte meddragen heller.

Sandra81
2012-01-21, 10:02
Hejhej

Vanligt 8 h timmars jobb är väl ingenting om det handlar om enkla jobb som tex kontor, kassa osv. Jobbar man tex med djur tävliingshästar som jag jag gjorde förut börjar man halv sju med fodringar/täckesbyte/utsläpp och slutar ungefär samma tid på kvällarna om man inte är iväg på tävlingar då kommer man kanske hem runt tolv ett på natten sen upp igen klockan fem sex och samma procedur med passhästarna.. det blir ju mer en livsstil .. ledig kanske 1 dag i veckan.
Sommaren var det ju såklart enklare vintrarna var hemska. :p

Tryman
2012-01-21, 10:06
Vanligt 8 h timmars jobb är väl ingenting om det handlar om enkla jobb som tex kontor, kassa osv. Jobbar man tex med djur tävliingshästar som jag jag gjorde förut börjar man halv sju med fodringar/täckesbyte/utsläpp och slutar ungefär samma tid på kvällarna om man inte är iväg på tävlingar då kommer man kanske hem runt tolv ett på natten sen upp igen klockan fem sex och samma procedur med passhästarna.. det blir ju mer en livsstil .. ledig kanske 1 dag i veckan.

Det gäller att inte bara trivas med att jobba så, man måste älska det (större delen av tiden) för att det ska kunna gå.

helmut79
2012-01-21, 10:10
Vänta sen tills att ni jobbar heltid och ni har småbarn samt att försöka hinna med 4-5 pass i vecka. Då börjar det riktiga pusslet och den ständiga tröttheten. Jag har en bra arbetsgivare som ser mellan fingrarna på mina 2 timmarsluncher annars hade det aldrig gått.

snej
2012-01-21, 10:16
Jag hade lätt kunnat jobba mer än heltid, gör jag visserligen egentligen men inte mycket. Nyckeln är att trivas med det man gör då kan det kännas som att tiden inte alltid räcker till, istället för att det känns som att tiden aldrig tar slut..

TREX
2012-01-21, 10:17

Fast då gillar man väl hästar också så då blir det väl lite som att man gör sin hobby? Jag tror inte direkt att kroppsbyggare när de går till jobbet (gymmet) tycker det är jobbigt att det har blivit som en livsstil, eller samma sak med hockeyspelare.

Är man allergisk mot hästar eller inte tycker om hästar blir det ju jobbigt men då tror jag inte man tar ett sådant jobb heller.

mattepatte
2012-01-21, 10:21
Ni som trivs och enkelt jobbar heltid, vad jobbar ni med?

Sparrisen
2012-01-21, 10:47
Jag jobbar med att "göra affärer" på ett av Sveriges största företag. Det blir ofta cirka 60 timmar i veckan. Men man vänjer sig. Dock blir allt annat lidande (träning får man ta på helger när man inte är på resa).

eriksvensson
2012-01-21, 11:21

Datorspelsanimatör och jag trivs väldigt bra. Att få jobba med en "hobby" och samtidigt få betalt är nog det bästa man kan göra om man inte vill kasta bort 1/3 av sitt vakna liv (8h) på en arbetsplats där man inte trivs.

Ademius
2012-01-21, 11:35
Datorspelsanimatör och jag trivs väldigt bra. Att få jobba med en "hobby" och samtidigt få betalt är nog det bästa man kan göra om man inte vill kasta bort 1/3 av sitt vakna liv (8h) på en arbetsplats där man inte trivs. Risken finns väl att om man jobbar med sin hobby så blir det ett måste och det känns inte kul längre? Jag har hört lite olika om det.

--------------------------------------------------------------------------------------
OnT: Fattar verkligen inte hur folk orkar dra sig runt och utföra alla monotona, smutsiga, jobbiga och stressiga jobb. Under de perioder jag jobbat extra och under sommaren med sådant har jag verkligen inte kunnat föreställa mig om att jobba med det på heltid en längre tid. Inte nog med det, men jag måste få jobba med något som är intellektuellt stimulerande om jag ska trivas. Stressigt och jobbigt kan det ju vara till en början, men monotont, smutsigt och förnedrande får det inte vara.

Tolkia
2012-01-21, 11:40
Det kan vara enorm skillnad mellan olika arbetsplatser; på en arbetsplats där man trivs och verksamheten funkar kan ett halvtrist jobb vara helt OK, på en arbetsplats där man hatar sina kollegor och inget funkar är inte ens ett jobb man trodde att man skulle älska särskilt kul.

Edit: @ Ademius inlägg ovan: Ingen vill jobba med något där han/hon blir förnedrad på jobbet, en det finns väl ingen direkt korrelation mellan hur monotont, slitigt eller smutsigt ett jobb är och graden av förnedring?

koffein_beroende
2012-01-21, 11:55
Jag trodde aldrig att jag skulle ha några problem med träning och jobb, och det hade jag inte första 2-3 månaderna när jag jobbade, men efter att veckorna gick så blev jag tröttare och tröttare, sämre och sämre pass och vissa veckor orkade jag inte ens träna efter jobbet. Ska testa träna på helger och kanske någon veckodag bara, för mig funkar det inte att träna 5-6 pass när jag jobbar där jag gör.

(Jobbar på lager, går väldigt mycket och mycket tunga lyft)

Men jag gillar mitt jobb otroligt mycket så jag försöker få det funka :)

Eddie Vedder
2012-01-21, 11:55
För närvarande är jag på arbetsplatsen minst 8-16 med en ganska kort lunch. Kanske blir 30-40 minuter. I torsdags var jag där till 18 och det blir nog jobb till 19-tiden på tisdag och onsdag. Jag har tid att fixa matlåda och träna typ.

Men så är det ju i princip mitt drömjobb också.

spoon
2012-01-21, 11:56

Jobbar som processoperatör inom industri. Att jag kan välja i vilket tempo som jag vill jobba är viktigt för mig. Köra på hårt i ett par timmar för att sedan chilla ett par timmar gör mycket för mig. Har aldrig söndagsångest och trivs finfint på jobbet.

Ademius
2012-01-21, 12:04
Edit: @ Ademius inlägg ovan: Ingen vill jobba med något där han/hon blir förnedrad på jobbet, en det finns väl ingen direkt korrelation mellan hur monotont, slitigt eller smutsigt ett jobb är och graden av förnedring? Ingen aning, kanske inte? Värderingsfråga kanske. För mig tycker jag att det är förnedrande att jobba med smutsiga jobb, men det gäller antagligen inte alla. Jag är nog färgad av mina erfarenheter med sådana jobb, men det är nog förnedringsbiten som är jobbigast i längden. Jag hade lätt kunnat fastna ett tag på ett mer eller mindre okvalificerat jobb jag tyckt varit "ok", problemet är att jag inte haft några sådana. Det är inte riktigt samma sak att gå till ett jobb som inte leder någonstans och att gå till ett jobb som är en form av tortyr att vara på.

Oavsett så var inte intentionen att korrelera dem utan att belysa problematiken att stå ut med sådana jobb. Jag har svårt att tro att någon står ut med jobb som de själva tycker är förnedrande utan att själva bli nedbrutna i processen. Jag har alltid haft att falla tillbaka på att jag inte har det som mitt ordinarie jobb, utan bara jobbar extra eller under sommaren. Extra var inte lika farligt som under sommaren då bröt jag mer eller mindre ihop av det. Jag hade önskat att det låg helt bakom mig, men inte ens det är säkert. Risken finns att jag åter måste krypa till korset för att försörja mig.

Eddie Vedder
2012-01-21, 12:14
Jag har svårt att tro att någon står ut med jobb som de själva tycker är förnedrande utan att själva bli nedbrutna i processen.

Ett sätt kan ju vara att fundera på om man verkligen är så fantastiskt överlägsen som människa och kanske acceptera att andra också förtjänar att befinna sig i samma rum som en själv utan att behövs buga inför en.

Jorgen
2012-01-21, 12:15

Snickare.

Jorgen
2012-01-21, 12:16
Jag trodde aldrig att jag skulle ha några problem med träning och jobb, och det hade jag inte första 2-3 månaderna när jag jobbade, men efter att veckorna gick så blev jag tröttare och tröttare, sämre och sämre pass och vissa veckor orkade jag inte ens träna efter jobbet. Ska testa träna på helger och kanske någon veckodag bara, för mig funkar det inte att träna 5-6 pass när jag jobbar där jag gör.

(Jobbar på lager, går väldigt mycket och mycket tunga lyft)

Men jag gillar mitt jobb otroligt mycket så jag försöker få det funka :)

Gå och lägg dig i tid. Det funkar om man sover tillräckligt. :)

Slartibartfast
2012-01-21, 12:17
Som sagt gäller det att hitta ett jobb man trivs med. Jag har haft en hel del skitjobb där jag undrat hur i helvete man ska orka jobba hela livet. Det jobb jag har nu trivs jag riktigt bra med tills vidare. Grymt bra arbetsplats med fina kollegor.

Dom som hittar ett jobb dom verkligen brinner för, är lyckligt lottade, och det är nog väldigt få förunnat. Jag kan inte föreställa mig vad detta skulle vara i mitt fall. För egen del är jag nöjd så länge det känns ok att fara till jobbet varje vardag.

Ado2000
2012-01-21, 12:18
Vänta sen tills att ni jobbar heltid och ni har småbarn samt att försöka hinna med 4-5 pass i vecka. Då börjar det riktiga pusslet och den ständiga tröttheten. Jag har en bra arbetsgivare som ser mellan fingrarna på mina 2 timmarsluncher annars hade det aldrig gått.

men du jobbar väl fortfarande 40 timmar i veckan ??

Kaleman
2012-01-21, 12:22
Alltid lika intressant hur vi i dagens postmoderna värld anser att arbete skulle vara ett val. Bara den möjligheten är tillräckligt för att konstatera hur vi gått från att vara kapabla människor till inkapabla konsumenter.

Varför du inte orkar? Har varit exakt i din position tidigare och idag bollar jag ett heltidsjobb och deltidsdistansplugg med bokskrivande och diverse andra projekt. Hur lyckades man med denna förändring? Allt kommer ner till inställning och motivation.

Det var den insikten som fick mig att skriva en essä om det hela som jag numera lever efter och utvecklar. Hoppas det kan vara inspirerande läsning.

UPPGIFTSPRINCIPEN

Jag vaknade upp häromdan, utan att ha någon aning om vilken dag det var. Då det väl slog mig att det var söndag blev jag besviken. Besviken eftersom inget skulle hända den här dagen, inget utöver det vanliga. Ingen uppgift skulle presentera sig som man kunde greppa taget om och pressa fram kicken ur.
Det slog mig då att jag hade ställt mig utanför samhället och den traditionella, kulturella strukturen. Utan ett ens tänka på det.

Jag kände mig fan fri.

Förut levde jag nämligen med tanken att vi alla var slavar under systemet.
Fångad i det stora hamsterhjulet utan någon möjlighet att påverka sin situation. Som lågavlönad arbetare var du på botten av skalan och dömd att som en nyttig arbetshora nöta på så gott du kunde. Så länge man inte gick in för det och sålde sig helt, inte levde för att jobba utan bara jobbade för att leva, då var det fortfarande bara ett nödvändigt ont och om kanske inte helt rätt ändå acceptabelt.

Inställningen var simpel.

Hitta den bra skiten i skiten - fixa de pengar du behöver för att på sidan av kunna syssla med vad du egentligen hade velat ägna dig åt i livet - Tom Waits style. Men efter att ha provat att bara arbeta deltid för att ägna mig åt mitt skrivande så insåg man tillslut hur disciplin och struktur är det mest nödvändiga som behövs för att kunna producera något. Det krävdes inspiration från hårdnackade människor, människor som verkligen personifierar drivkraft, för att kunna förstå principen. Människor som exempelvis Henry Rollins, Charles Bukowski och Elmore Leonard.

De fick mig att inse att man inte kan dela in livet i arbete eller fritid. För att lyckas med det du vill åstadkomma så handlar det alltid om personligt ansvar och hårt arbete fördelat på rutin. De har alla producerat oerhört mycket och genom den prestationen blivit erkända som dem som levererar. Det hela fick mig att fundera vidare på konceptet och kom slutligen fram till en simpel insikt.

Om samhället inte hade existerat så hade vi behövt lösa andra uppgifter som vi numera inte ens behöver ägna en tanke åt. Hade vi alla varit fria hade vi varit tvungna att jaga för att få in mat, bygga hus för att inte frysa ihjäl och liknande. Detta slipper vi numera fundera över eftersom samhället grejar det åt oss. Allt vi behöver fixa idag är en simpel uppgift – pengauppgiften.

Något du grejar med ett jobb. Så med andra ord så lever vi inte under eller utanför samhället. Vi lever i symbios med det.

Livet är hårt och orättvist, så det gäller att helt enkelt lära sig ta skit och fixa sina uppgift - något ALLA har förmågan att göra om du inte har något allvarligt problem som hindrar dig och där räknas inte lathet in tyvärr. Det handlar bara om perspektiv och inställning.

Ingen vill känna sig som en slav under ett tungt maskineri utan möjligheten att inverka, men ändå är det en realitet för många i dagens samhälle. Släng sedan på all medial press utöver det, all konsumtionspropaganda kring vad du måste köpa och äga för att vara en fulländad, riktig människa och lyckad person av idag. Det blir inte så konstigt att folk går in i väggen. Men det är inte samhället du är slav inför, utan den kulturella och mediala propagandan. Kort sagt - de felaktiga perspektiven

Ser du istället skiten för vad den egentligen är - vad arbete, vardagssysslor, fritidsaktiviteter, drömmar och ambitioner, egentligen är i grunden - då får man ett helt annat perspektiv.

För allting är egentligen bara uppgifter som du själv är skyldig att lösa inför dig själv.

Istället för att springa efter djur i skogen numera så kan du lugnt och fint greppa din biff från kyldisken. Du har inget större ansvar för någon annan än dig själv och din egen ganska simpla överlevnad idag. Allt som krävs för det är att du sköter och tar ansvar för pengauppgiften och sedan är du klar. Du har tak överhuvudet, mat i kylen och halva dygnet på dig att göra vad du vill istället för att ägna den återstående tiden av dygnet i förberedelse för nästa dags möjlighet för överlevnad.

Vi har det så mycket bättre nu än tidigare generationer att det knappat är jämförbart, men är vi lyckligare? Nej och det eftersom vi inte tål något längre. Vi har det så bra att minsta lilla motgång blir en kamp. Något som är ganska logiskt om man inte är van att kämpa. Men livet är en ständig kamp i en orättvis värld. Något som vi i vår bortskämda existens fullkomligt har glömt bort. Något man märker då människor kan bli deprimerade över att de inte har råd att köpa en speciell möbel. En pryl, ett tingest.

Med allt vi har idag, alla möjligheter såsom - måttlig frihet i allmänhet, möjligheter att ta oss världen över, tillgång till mat, husrum, underhållning, fri sjukvård och skola – verkar vi ändå bara se nackdelarna. Vi ser bara det vi saknar, som bortskämda småbarn saknar vi förmågan att förstå kvaliteten på den standard vi har vuxit upp med och vill därför bara ha mer.

Idag har vi även något som tidigare generationer aldrig haft tillgång till. Ett verktyg som gett oss möjligheten att uttrycka oss när som helst, vars som helst, om vad som helst. En plattform för oändlig information och gratis kunskap.

Vi har internet.

Sammanfattningsvis, det enda vi egentligen behöver göra är ju att lösa själva arbetsuppgiften och världen ligger framför oss, redo att nyttjas. Jämför det med förut i tiden då folk var fast i sin klasstillhörighet, fast i det jobb och situation som de föddes intill. Den gård de levde på, de eventuella partens som fanns runt omkring dem. På den tiden hade du varit slav under väder och vind. Fullkomligt beroende av en bra skörd och friska kreatur – bara för att få mat.

Klart livet fortfarande är tufft och det kommer alltid vara det, men helvete vad vi slösar bort tid på att se alla begränsningar vi har då vi fan egentligen är överösta av möjligheter.

Hejhej

Olegh
2012-01-21, 12:35
Inte alls tokigt, Kaleman. :)

rajjan_dammit
2012-01-21, 12:45
I like it, Kaleman :)

Ademius
2012-01-21, 13:00
Ett sätt kan ju vara att fundera på om man verkligen är så fantastiskt överlägsen som människa och kanske acceptera att andra också förtjänar att befinna sig i samma rum som en själv utan att behövs buga inför en. Konstig tolkning. Vad får dig att tro att jag skulle vara högmodig av mig?

Yes
2012-01-21, 13:00
Jag kan ibland undra lite tvärtom. Hur fan orkar man ha helg egentligen?

Nu är inte mitt jobb sååå überfantastiskt att jag aldrig vill gå därifrån. Jag älskar det förvisso, men det är bara en början till något bättre. Vid arbetsdagens slut brukar jag ha den där härligt tomma känslan av att verkligen ha ansträngt mig och utträttat något. Men så blir det helg, och vad gör man?

Städa, spamma Kolo, fixa käk, se nån film, kanske gå ut en sväng och träffa vänner och dra av ett träningspass. Mestadels är det dötid, som jag spenderar själv dessutom.

På jobbet är det ständigt utmaningar, nya saker att lära sig, massor av underbara människor, det är alltid liv och rörelse och nya saker som kommer upp. Jag vet att om jag presterar bra och hoppar på varje ny utmaning finns det goda karriärmöjligheter och att jag kommer utvecklas.

Det är så livet ska vara.

Orka räkna timmar och se fram emot nästa helg. Fritiden är mest för återhämtning och att pyssla med någon hobby.

Kaleman
2012-01-21, 13:06
I like it, Kaleman :)

Trevligt:)

Har skrivit en fortsättning här, kallad "Den ultimata revolten (http://www.bra-skit.com/#post8)":

Och en annan som kanske kan vara av intresse, kallad "Vem fan tror du att du är som tar ansvar? (http://www.bra-skit.com/#post5)"

TREX
2012-01-21, 13:08
Men så blir det helg, och vad gör man?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Internet

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hobby

http://sv.wikipedia.org/wiki/Frihet

Personligen tycker jag det är jävla skönt att slippa måsten, även fast många måsten inte är så värst farliga.

Håller dock inte med Kaleman om att det är så mycket bättre nu än förr, jobba på en bondgård för 400 år sedan må låta hemskt men om man tänker efter så var allt man gjorde på gården meningsfullt, det inbringade mat och eventuellt pengar. Jag kan inte direkt påstå att jag drar nytta av det arbete som jag utför på min arbetsplats, det är det någon betydligt högre upp som gör.

mystic[-_-]
2012-01-21, 13:28
Älskar mitt nuvarande jobb. Hade jobbat mer om flex och komp inte var fullt :)

Yes
2012-01-21, 13:33
http://sv.wikipedia.org/wiki/Internet

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hobby

http://sv.wikipedia.org/wiki/Frihet

Personligen tycker jag det är jävla skönt att slippa måsten, även fast många måsten inte är så värst farliga.

Jojo, det är såklart skönt att kunna sova till Kl. 12:00 och gå runt i morgonrock ett par timmar, istället för att tvinga upp sig 05:30, fixa sig och stressa iväg till bussen. Det är skönt att spendera lite tid med vänner och bara snacka skit, istället för att kolla schemat och hitta någon att vara social med under lunchen. Jag lägger gärna tid på att rita/måla eller gå ut och fota istället för att läsa tunga rapporter eller förbereda frågor att ta upp på nästa möte.

Men, för mig är i varje fall fritid lika med slötid. Den största frågan jag brottas med just nu är om jag ska orka gå iväg till affären, beställa en pizza eller om fiskpinnar och nudlar är en duglig måltid.

Det är fan skönt när det händer saker och man har lite ansvar. Nackdelen är förstås att man inte har friheten att disponera tiden själv och har man en dålig dag kan man inte bara skita i allt.

Om jag någonsin känner mig tveksam brukar jag dock tänka på hur mycket gott jobbet för med sig.

Ademius
2012-01-21, 13:44
Jojo, det är såklart skönt att kunna sova till Kl. 12:00 och gå runt i morgonrock ett par timmar, istället för att tvinga upp sig 05:30, fixa sig och stressa iväg till bussen. Det är skönt att spendera lite tid med vänner och bara snacka skit, istället för att kolla schemat och hitta någon att vara social med under lunchen. Jag lägger gärna tid på att rita/måla eller gå ut och fota istället för att läsa tunga rapporter eller förbereda frågor att ta upp på nästa möte.

Men, för mig är i varje fall fritid lika med slötid. Den största frågan jag brottas med just nu är om jag ska orka gå iväg till affären, beställa en pizza eller om fiskpinnar och nudlar är en duglig måltid.

Det är fan skönt när det händer saker och man har lite ansvar. Nackdelen är förstås att man inte har friheten att disponera tiden själv och har man en dålig dag kan man inte bara skita i allt.

Om jag någonsin känner mig tveksam brukar jag dock tänka på hur mycket gott jobbet för med sig. Nu har jag inte jobbat någon längre tid, eller ens med något kvalificerat, men jag kan tänka mig att det tillför en viss välbehövlig struktur i vardagen? I nuläget tror jag inte att jag skulle klara av mycket fritid, jag tycker det oftast är jobbigt med helg eftersom det för mig, precis som dig blir så slött. Har jag inga måsten blir jag lätt väldigt passiv. Det är svårt att ägna sig åt något meningsfullt utan att ha några måsten, det kräver otrolig disciplin, men det finns ju de som arbetar hemifrån t.ex. och andra som lägger upp sin arbetstid lite som de vill.

Jag tror helt enkelt att jag inte får så mycket gjort på fritiden. Fritiden värderar jag högre när den är mer begränsad. Någon slags avtagande marginalnytta verkar finnas där. Det vore ju skönt att hitta den avvägningen där man får ut maximalt av fritid gentemot arbete och tvärtom. Kanske det mest destruktiva jag varit med om att är jobba kvällar och helger för jämnan. För mig förstör det mycket av det sociala livet. Framförallt gjorde jag ingenting vettigt under dagarna, förutom att ta mig till gymmet.

Mantus
2012-01-21, 13:54
Jag kan ibland undra lite tvärtom. Hur fan orkar man ha helg egentligen?

Nu är inte mitt jobb sååå überfantastiskt att jag aldrig vill gå därifrån. Jag älskar det förvisso, men det är bara en början till något bättre. Vid arbetsdagens slut brukar jag ha den där härligt tomma känslan av att verkligen ha ansträngt mig och utträttat något. Men så blir det helg, och vad gör man?

Städa, spamma Kolo, fixa käk, se nån film, kanske gå ut en sväng och träffa vänner och dra av ett träningspass. Mestadels är det dötid, som jag spenderar själv dessutom.

På jobbet är det ständigt utmaningar, nya saker att lära sig, massor av underbara människor, det är alltid liv och rörelse och nya saker som kommer upp. Jag vet att om jag presterar bra och hoppar på varje ny utmaning finns det goda karriärmöjligheter och att jag kommer utvecklas.

Det är så livet ska vara.

Orka räkna timmar och se fram emot nästa helg. Fritiden är mest för återhämtning och att pyssla med någon hobby.

Sådant ordnar sig när man får sambo. Det känns mycket mer motiverat att gå hem från jobbet på kvällarna samt ta det lugnt på helgerna när man har någon att komma hem till.
Helger som singel är rena döden. Då räcker det med lördagen för att man skall tröttna på ledigheten och önska att det vore måndag.

TREX
2012-01-21, 13:58

Precis.

Det finns otroligt mycket man kan hitta på och göra med sin fritid, alla jag har stött på som har sagt att de tycker om jobbet (som inte jobbar med sin "hobby", häst, hockey, träning e.t.c) har haft en rätt torftig fritid. Det kan sträcka sig till att fixa något litet med bilen eller ta en promenad med hunden.

Det låter som om du skulle behöva ta och intressera dig för matlagning ;)

tano
2012-01-21, 14:07
Sedan jag flyttade till Stockholm och började som systemingenjör så har min dagar varit ungefär att åka hemifrån 7 och komma hem vid 21-23 tiden. Vad blir det, ca 14-16 timmar borta varje vardag.

Detta eftersom jag bor åt helskotta och måste pendla ca 4 timmar per dag, samt tränar nästan varje dag eller jobbar över.

Detta är såklart jobbigt och långsiktigt tror jag det skulle tära mycket på en, men kortsiktigt har det fungerat riktigt bra för att jag trivs fantastiskt på jobbet. Svårt att föreställa mig ett bättre jobb. Trots nätter med 4 timmars sömn har det aldrig känts tungt att stiga upp till jobbet. Snarare så att det känns kul att fara till jobbet. Hittar man ett jobb man verkligen trivs med så är heltidsjobb inget problem, snarare inspirerande!

Snart flyttar jag och minskar mitt pendlande med ~75%. :D

Edit. Så sovvanorna har varit 01-06. Ändå har träningen gått riktigt bra senaste tiden. Bekräftar bara mina tidigare erfarenheter att 5 timmar verkar räcka! :) (om nu inte mer sömn hade gett ännu bättre resultat...)
Ibland blir det dock lite mycket kaffe för att orka hålla sig vaken på eftermiddagen... (Iaf för en som inte drack kaffe för ett år sedan... ;) )

Yes
2012-01-21, 14:08
Nu har jag inte jobbat någon längre tid, eller ens med något kvalificerat, men jag kan tänka mig att det tillför en viss välbehövlig struktur i vardagen? I nuläget tror jag inte att jag skulle klara av mycket fritid, jag tycker det oftast är jobbigt med helg eftersom det för mig, precis som dig blir så slött. Har jag inga måsten blir jag lätt väldigt passiv. Det är svårt att ägna sig åt något meningsfullt utan att ha några måsten, det kräver otrolig disciplin, men det finns ju de som arbetar hemifrån t.ex. och andra som lägger upp sin arbetstid lite som de vill.

Jag tror helt enkelt att jag inte får så mycket gjort på fritiden. Fritiden värderar jag högre när den är mer begränsad. Någon slags avtagande marginalnytta verkar finnas där. Det vore ju skönt att hitta den avvägningen där man får ut maximalt av fritid gentemot arbete och tvärtom. Kanske det mest destruktiva jag varit med om att är jobba kvällar och helger för jämnan. För mig förstör det mycket av det sociala livet. Framförallt gjorde jag ingenting vettigt under dagarna, förutom att ta mig till gymmet.
Jo, jag har också lätt för att bli slö och passiv. Jag är i grunden en ganska lat och bekväm person. Måste jag inte göra något är jag väldigt bra på att skjuta upp saker och istället fastna i något meningslöst.

Jag fungerar bäst när jag har ett fullspäckat schema och precis så mycket tid över så jag kan hålla huvudet över ytan och inte gå in i väggen. Då blir det ordning och reda och tiden spenderas på meningsfulla saker.

Det värsta är dock att det tycks krävas mer hela tiden. Senaste månaderna har jag varit helt sjukt upptagen. Jag har hittat kanske en kväll i veckan som jag haft tid att ens ta mig iväg till gymet. Trots det sitter jag här en lördagseftermiddag och har inte gjort ett skit, förutom att slösurfa och spamma Kolo. :D

Sådant ordnar sig när man får sambo. Det känns mycket mer motiverat att gå hem från jobbet på kvällarna samt ta det lugnt på helgerna när man har någon att komma hem till.
Helger som singel är rena döden. Då räcker det med lördagen för att man skall tröttna på ledigheten och önska att det vore måndag.
Jag kan tänka mig att det gör stor skillnad.

Eller ptja... alla tjejer jag varit intresserad av har haft sjuhundratrettioelva bollar i luften samtidigt och närmast bott på arbetsplatsen. Det enda man skulle se fram emot då är väl egentligen att sova tillsammans. Vilket å andra sidan kan vara rätt trevligt, men ändå...

koffein_beroende
2012-01-21, 14:20
Gå och lägg dig i tid. Det funkar om man sover tillräckligt. :)

Jag sover tillräckligt, men något som jag bör lägga till är att där jag jobbar är det väldigt mycket övertid också, så ofta hinner jag knappt träna innan jag måste sova för att få den sömn jag behöver.

Ademius
2012-01-21, 14:21
Jo, jag har också lätt för att bli slö och passiv. Jag är i grunden en ganska lat och bekväm person. Måste jag inte göra något är jag väldigt bra på att skjuta upp saker och istället fastna i något meningslöst.

Jag fungerar bäst när jag har ett fullspäckat schema och precis så mycket tid över så jag kan hålla huvudet över ytan och inte gå in i väggen. Då blir det ordning och reda och tiden spenderas på meningsfulla saker.

Det värsta är dock att det tycks krävas mer hela tiden. Senaste månaderna har jag varit helt sjukt upptagen. Jag har hittat kanske en kväll i veckan som jag haft tid att ens ta mig iväg till gymet. Trots det sitter jag här en lördagseftermiddag och har inte gjort ett skit, förutom att slösurfa och spamma Kolo. :D Frågan är varför man gör så egentligen? Varför slösar man bort sin fritid på meningslösa saker? För att sedan klaga på att man inte har tid och måste jobba och plugga och så för att när man sedan åter får tid strunta i att göra så mycket av det?

Det kanske har som du säger att göra med att man är lat och bekväm av sig i grunden, det stämmer in på mig också, även fast jag inte gillar det. Jag önskar att jag vore mindre lat och mindre bekväm av sig, det skulle vara så mycket lättare att få ändan ur och få saker gjort då.

Jag håller för övrigt med om att det suger att vara singel, men jag är tveksam till om jag skulle fixa ett samboförhållande i nuläget ens om det vore möjligt. I längden känns det som en viktig del av livet jag skulle behövas för att trivas, men det är ju inte allt. På något sätt måste man ju ändå kunna trivas med sig själv och ägna sin fritid åt något man tycker är värt och meningsfullt. Det tror jag att man vinner mycket på och att man inte blir helt beroende av yttre omständigheter. Det är så lätt att säga men svårt att förverkliga i praktiken bara. Jag brukar ofta tänka på det när jag slösat bort massa tid på ingenting. Det känns ju otroligt mycket bättre att att lagt den på något meningsfullt istället för att ha slösat bort den, även om det kan vara skönt ibland.

Tricklew
2012-01-21, 14:33
Vid arbetsdagens slut brukar jag ha den där härligt tomma känslan av att verkligen ha ansträngt mig och utträttat något. Men så blir det helg, och vad gör man?

Det är precis så jag känner om min fritid, det är då jag utvecklas, pressar mig själv, får saker gjort, med mera. Jobb för mig är inte något mer än ett sätt att garantera tak och mat.

Ont: Jag arbetar deltid och fattigt, så att jag har många timmar att lägga på min framtid, och mina intressen. Om valet står mellan fattig och att jaga drömmar, kontra att arbeta heltid och hata livet så kommer jag att välja alternativ 1 varje dag.

Chrillee
2012-01-21, 14:50
Jag håller med om att heltid är helt värdelöst, man är bara död i veckorna och lever för helgen helt och hållet vilket givetvis inte är hållbart i längden.

Men jag, precis som så många andra har också enbart haft vad som kallas "sosse/arbetar-kneg" då man räknar ner från första början man går på sitt arbetspass, "Nu är det bara 6 timmar kvar..!"

Jag avundas de människor som kan arbeta heltid och finna glädje och att de åstadkommer något som känns meningsfullt både för sig själv och att arbetet känns givande i det man utför.
Min sambo har bland annat så och är alltid glad varje dag hon kommer hem från jobbet och har roliga saker att dela med sig.
Men det är inte lätt när man inte känner sig manad att utbilda sig eller jobba med någonting överhuvudtaget förutom att slappa. :D

burkmannen
2012-01-21, 15:56
När man gick i skolan längtade man ut å få börja jobba, sen när man väl är där så längtar man tillbaks till skolan igen *gah!*

Det där var något jag kom på redan i skolan. Att hellre plugga hela livet och få betalt än att faktiskt jobba. :D

Hur gör man om man inte hittar ett jobb man trivs med utan tycker att alla är inom samma tråkiga spann och samma med universitetens utbud?

Man blir ju less på 1-3 dagar. Inte för att jag har så stor erfarenhet men.

Jorgen
2012-01-21, 16:06
Det där var något jag kom på redan i skolan. Att hellre plugga hela livet och få betalt än att faktiskt jobba. :D

Fast frågan är hur kul det är när pensionen skall betalas ut. Förutsatt att man lever så länge, men det får man ju sträva efter.

Teikou
2012-01-21, 16:07
TS: In i vården med dig. Det finns inget så givande och tacksamt arbete som att hjälpa andra, främst äldre, människor. Du anar inte.

Annars djurvårdare/veterinär, om du inte är rädd för katter och hundar förstås som en del är. Lär vara riktigt givande att hjälpa sjuka små kattungar och valpar... *cupid* (drömjobbet)

burkmannen
2012-01-21, 16:12
Fast frågan är hur kul det är när pensionen skall betalas ut. Förutsatt att man lever så länge, men det får man ju sträva efter.

Eftersom det aldrig skulle funka så tänker man inte så långt som på pension. Förstod bara att plugget kommer vara roligare än att jobba. Att plugga är roligare än att jobba eftersom man har kompisar runt sig hela tiden, mycket raster, ej speciellt jobbigt och om man skulle få betalt för det skulle det klå många jobb.

Men man måste ju växa upp någon dag.

buten
2012-01-21, 16:13

Jobbar 07 - 16~ visst ibland blir det senare.

Nu har jag inte jobbat så länge. Men jobbar som bilmekaniker och ett stort intresse är bilar för mig. Nu är jag en sån här väldigt morgontrött människa så varje morgon känns det som jag vill gå under jorden. Fast efter frukosten klockan 9 när man vaknat till och fått lite mer mat i magen då tycker jag det helt enkelt är roligt. :)
Mycket variation inom jobbet, varje dag = nya problem att lösas :)

Trivs helt okej.
Dom på jobbet som jobbar som det i 30 år ungefär, visst säger dom att det finns roligare saker för dom att göra men det är inte så att dom mår dåligt varje dag på jobbet och räknar minuterna på klockan precis.

shut teh face
2012-01-21, 16:31
Nu är väl alla olika kanske. Jag har ett sosse-jobb (trots att jag inte röstar åt det hållet) som snickare och trivs utmärkt, har så gjort i många år.
Trots långa och hårda arbetsdagar med bestämda tider för raster.
Jag räknar inte snickare som sosse-jobb. Du gör olika saker varje dag antar jag, och har en del frihet/kreativitet. Det har man inte på typ sitta i kassan på ICA, eller lägga paket på ett band i nån fabrik.. :D

hallar
2012-01-21, 16:32
Är läkare. Stormtrivs med det. Jag tror som många skrivit det viktigaste är att man jobbar med något som är kul och givande. Så lägg ett par år på att utbilda sig, det har man nytta av resten av livet sen.

RandomC
2012-01-21, 16:38
Är läkare. Stormtrivs med det. Jag tror som många skrivit det viktigaste är att man jobbar med något som är kul och givande. Så lägg ett par år på att utbilda sig, det har man nytta av resten av livet sen.

Vad jobbar du med?

burkmannen
2012-01-21, 16:39
Vad jobbar du med?

Läs om hans inlägg igen. Läkare står det.

Tolkia
2012-01-21, 16:40
Konstig tolkning. Vad får dig att tro att jag skulle vara högmodig av mig?
Högmodig är nog fel ord, men det är inte utan att du framstår som en aning elitistisk när du skriver ett inlägg som åtminstone av mig (och tydligen även av Eddie) tolkas som att du anser att det per definition är förnedrande att ha ett arbete där man typ blir skitig om fingrarna, jobbar med kroppen eller i största allmänhet har uppgifter just du inte skulle vilja ha. Ett arbete är inte förnedrande i sig, förnedringen består i att andra anser att de som innehar det skulle vara något slags sämre sorts människor (vilket jag ärligt talat tycker är omoget bortom allt förstånd). Jag har haft s.k. "lågkvalificerade" feriejobb jag inte skulle vilja ha ett helt liv, men jag har aldrig upplevt det som förnedrande. Den etiketten får stå för dig.

Vidare finns det faktiskt folk som INTE vill jobba med sin hobby eller känner att de behöver ha ett arbete som uppfyller dem så till den grad att de inte vill gå hem om kvällarna, utan är fullt nöjda med att ha ett arbete som inte suger bigtime och förverkligar sig själva/har roligt/lever ut sina lustar på sin fritid istället. Det är på intet sätt sämre än att vara en hängiven arbetsnarkoman.

Jorgen
2012-01-21, 16:59
Jag räknar inte snickare som sosse-jobb. Du gör olika saker varje dag antar jag, och har en del frihet/kreativitet. Det har man inte på typ sitta i kassan på ICA, eller lägga paket på ett band i nån fabrik.. :D

För tillfället bygger vi lägenheter och jag har gipsat sen den 21 mars förra året. Inte mycket till variation där. Nu tycker jag iofs att det är kul att gipsa så mig gör det inte så mycket och mina arbetskamrater (och företaget som helhet, jag jobbar alltså inte på PEAB :D) är skitbra.

Jobbar man på en liten firma eller kör service är det oftare mer skiftande arbetsuppgifter, även om vi ibland också åker på mindre jobb.

Eddie Vedder
2012-01-21, 17:10
Konstig tolkning. Vad får dig att tro att jag skulle vara högmodig av mig?

Tolkia hann svara före. Men anyway: Jag har inte sagt att du är högmodig men jag undrar vad i ett arbete som är förnedrande om du nu inte syftar på att bli förnedrad. Vad är det förnedrande i sammanhanget?

Och min bedömning bygger också på det faktum att du dömer ut mig - och andra hårt tränande personer - som oseriösa bara på grund av dina felaktiga fördomar mot Friskis & Svettis. Du verkar ha en egenskap att på väldigt godtyckliga grunder dela in folk i agnar och vete.

hallar
2012-01-21, 17:10
Vad jobbar du med?

Just nu är jag AT-läkare men skall specialisera mig inom psykiatri!

mattepatte
2012-01-21, 17:12
Porrskådis kanske inte är så illa endå

polka_griis
2012-01-21, 18:01
Om man lever för sitt arbete, vad ska man då leva för? Vad är meningen med och grunden till livet om inte arbete?

Vad skulle kunna ge en samma tillfredsställelse som att prestera riktigt bra på arbetet och bli bland de bästa inom sitt område?

Jag kanske är ung och naiv men jag förstår ärligt talat inte...

Ademius
2012-01-21, 18:06
Högmodig är nog fel ord, men det är inte utan att du framstår som en aning elitistisk när du skriver ett inlägg som åtminstone av mig (och tydligen även av Eddie) tolkas som att du anser att det per definition är förnedrande att ha ett arbete där man typ blir skitig om fingrarna, jobbar med kroppen eller i största allmänhet har uppgifter just du inte skulle vilja ha. Ett arbete är inte förnedrande i sig, förnedringen består i att andra anser att de som innehar det skulle vara något slags sämre sorts människor (vilket jag ärligt talat tycker är omoget bortom allt förstånd). Jag har haft s.k. "lågkvalificerade" feriejobb jag inte skulle vilja ha ett helt liv, men jag har aldrig upplevt det som förnedrande. Den etiketten får stå för dig.

Vidare finns det faktiskt folk som INTE vill jobba med sin hobby eller känner att de behöver ha ett arbete som uppfyller dem så till den grad att de inte vill gå hem om kvällarna, utan är fullt nöjda med att ha ett arbete som inte suger bigtime och förverkligar sig själva/har roligt/lever ut sina lustar på sin fritid istället. Det är på intet sätt sämre än att vara en hängiven arbetsnarkoman. Hmm, jag kanske inte var tillräckligt tydlig. Jag tycker det är förnedrande att utföra sådana typer av arbeten för att jag då blir behandlad och bektraktad som sämre ur andas ögon. Vare sig du vill det eller inte är det VÄLDIGT vanligt att folk är s k omogna på det sättet. Vissa är ju mer omogna än andra kanske. Till viss del kan jag ändå förstå det om det beror på brist på perspektiv (om man t.ex. aldrig haft ett sådant jobb själv). Menar du på fullt allvar att det inte finns förnedrande arbetsuppgifter? Klart det finns. Till viss del ens egen inställning och hur man själv uppfattar det, men även mycket beror på ens arbetsuppgifter.

Angående ditt andra stycke så har jag full förståesle för folk som inte vill jobba med sin hobby. Mitt grundpåstående var ju att om personen SJÄLV tycker att jobbet är förnedrande så kommer man inte klara det i längden utan att bryta ned sig själv. Varifrån får du att jag dömmer ut alla som jobbar med något särskilt? Vad jag tycker är förnedrande för mig behöver ju inte stämma för alla. Jag har inga problem men att kalla de jobb och de arbetsuppgifter jag haft som förnedrande om jag själv upplevt det så.

Tolkia hann svara före. Men anyway: Jag har inte sagt att du är högmodig men jag undrar vad i ett arbete som är förnedrande om du nu inte syftar på att bli förnedrad. Vad är det förnedrande i sammanhanget?

Och min bedömning bygger också på det faktum att du dömer ut mig - och andra hårt tränande personer - som oseriösa bara på grund av dina felaktiga fördomar mot Friskis & Svettis. Du verkar ha en egenskap att på väldigt godtyckliga grunder dela in folk i agnar och vete. Jag tänker inte gå in på det i detalj eftersom det vore att lämna ut mig lite för mycket, men ens framträdande och ens arbetsuppgifter kan vara förnedrande i sig eftersom det får en att både behandlas och uppfattas annorlunda.

Vad har mina åsikter om F&S (som för övrigt skiljer sig mycket från stad till stad) att göra (jag har för övrigt tränat där i flera år, ja, på samma gym du tränar på) med saken att göra? Min uppfattning är att F&S Uppsala har en annan målgrupp än den jag tillhör. Att det sedan finns seriöst tränande personer där ändå tvivlar jag inte på. Att jag väljer ett gym som är bättre rustat för mina ändamål betyder inte att jag kategoriskt dömer ut folk som tränar där. Det är inget konstigt alls med tanke på gymutbudet i Uppsala.

Min beskrivning i den här tråden bygger på hur jag upplevt det att jobba med sådana jobb, inget försök att kategoriskt döma ut folk som sysslar med en viss typ av jobb. Jag har förståelse för att man kan jobba med något sådant (själva sysslan), men jag kan inte se mig själv orka göra det dag ut och dag in. Däremot vore det intressant att höra från någon som jobbat och fortfarande jobbar med något sådant som ordinare hur de upplever det.

TREX
2012-01-21, 18:08
Porrskådis kanske inte är så illa endå

Ganska jobbigt att bli "igenkänd" i en rulle om 10 år eller vad man ska säga när man blivit äldre och kommit på bättre tankar, det är ett skapligt skelett i garderoben att dölja. Svårt att bli en offentlig person också.

Eller tänk om dina barn drar i struten till det?

Tolkia
2012-01-21, 18:09
Om man lever för sitt arbete, vad ska man då leva för? Vad är meningen med och grunden till livet om inte arbete?
Tja, åtminstone jag sätter ju lätt t.ex. min familj och mina vänner över mitt arbete om vi skall tala om vad som ger livet mening. Därmed inte sagt att man måste göra det.

TREX
2012-01-21, 18:15
Hur många yrken tror ni man måste dra igenom för att hitta något man står ut med? Ni som har arbeten ni trivs med, hittade ni rätt direkt?

mangemani
2012-01-21, 18:17
hur? ja jag gör det bara. sen hjälper ju motivationen "måste för att få pengar" en del.
den första veckan på ett nytt jobb är värst tycker jag, men sen så vänjer man sig och det hela bara rullar på.
trött efter jobb och träning? javisst, men det hör bara till.

n1tro
2012-01-21, 19:52
fan att jobba heltid är ju som semester. skolan är alltid något som ligger i magen och gnager, för man kan alltid liksom plugga mer. när jag jobbar heltid på somrarna så är det rent av lall på hög nivå

mvh

bluelight
2012-01-21, 19:58
Man horar för pengar, är väl inte så farligt? Tycker inte det är så illa att få betalt för att göra något.

tano
2012-01-21, 20:04
fan att jobba heltid är ju som semester. skolan är alltid något som ligger i magen och gnager, för man kan alltid liksom plugga mer. när jag jobbar heltid på somrarna så är det rent av lall på hög nivå

mvh

Bra generalisering! :thumbup: Det finns många jobb där det krävs att du ständigt utvecklar dig, möter deadlines och jobbar extra för att färdigt uppgifter. Sommarjobb hör oftast inte till denna kategori. *kissass*

Dock kan jag hålla med om att den känslan när man pluggade. Somrarna jobbade man, men det kändes ändå som semester. Samtidigt var studietiden också en sorts semester, man hade egentligen full frihet över sin tid då.

Melinda
2012-01-21, 20:08
jobbar 200+/månaden :) trivs med att jobba ~ 15h/dagen :) blir rastlös annars

Undrar
2012-01-21, 20:17
Eftersom det aldrig skulle funka så tänker man inte så långt som på pension. Förstod bara att plugget kommer vara roligare än att jobba. Att plugga är roligare än att jobba eftersom man har kompisar runt sig hela tiden, mycket raster, ej speciellt jobbigt och om man skulle få betalt för det skulle det klå många jobb.

Men man måste ju växa upp någon dag.

Jag har kompisar runt mig hela tiden när jag jobbar, och blåser det mycket(vilket det brukar göra där jag jobbar) har jag ibland veckolånga raster:)

Melinda
2012-01-21, 20:18
Jag har kompisar runt mig hela tiden när jag jobbar, och blåser det mycket(vilket det brukar göra där jag jobbar) har jag ibland veckolånga raster:)

Kran -körning ?

Yes
2012-01-21, 20:30
Frågan är varför man gör så egentligen? Varför slösar man bort sin fritid på meningslösa saker? För att sedan klaga på att man inte har tid och måste jobba och plugga och så för att när man sedan åter får tid strunta i att göra så mycket av det?

Det kanske har som du säger att göra med att man är lat och bekväm av sig i grunden, det stämmer in på mig också, även fast jag inte gillar det. Jag önskar att jag vore mindre lat och mindre bekväm av sig, det skulle vara så mycket lättare att få ändan ur och få saker gjort då.

Jag håller för övrigt med om att det suger att vara singel, men jag är tveksam till om jag skulle fixa ett samboförhållande i nuläget ens om det vore möjligt. I längden känns det som en viktig del av livet jag skulle behövas för att trivas, men det är ju inte allt. På något sätt måste man ju ändå kunna trivas med sig själv och ägna sin fritid åt något man tycker är värt och meningsfullt. Det tror jag att man vinner mycket på och att man inte blir helt beroende av yttre omständigheter. Det är så lätt att säga men svårt att förverkliga i praktiken bara. Jag brukar ofta tänka på det när jag slösat bort massa tid på ingenting. Det känns ju otroligt mycket bättre att att lagt den på något meningsfullt istället för att ha slösat bort den, även om det kan vara skönt ibland.
Jag tror det är en kombination av att inte behöva ta ansvar för något och kanske en skev tidsuppfattning. Jag måste ju inte göra något på helgen, utan kan sitta och pilla navelludd i ett par dagar utan problem, och tiden rinner iväg fort. Idag har jag t.ex. spenderat massor med tid med att leta snygga tavlor och leka med min nya iPhone. Visst finns det lite saker jag behöver göra, men det är inget akut. Om jag körde den stilen på jobbet skulle jag snart inte ha något jobb.

Sen är det klart att man är lite trött och sliten på helgerna. Jag är hemma sent på kvällarna och ska upp tidigt på morgonen. Det är mycket som händer hela tiden. När jag kommer hem från jobbet på fredagen vill jag bara ha i mig käk och däcka i soffan. Det är inget konstigt. Jobbet kräver såklart en hel del energi. Det är svårt att hålla energinivån uppe när man inte behöver det.

Det är inte bra om man är helt beroende av yttre omständigheter, och självklart måste man kunna må bra på egen hand. När det gäller förhållanden ser jag det dock som att det ÄR ett väldigt stort värde, och det är inget fel om man saknar det ifall man inte har det. Alltså, att man ser det som något som skulle tillföra väldigt mycket till ett liv som i det stora hela ändå är väldigt bra. Blir det däremot en förutsättning för att man ska må bra, då är man ute på tunn is.

Ape3
2012-01-21, 20:38
Varning: Jag tar chansen att skriva av mig.

Jag har insett att jag är en arbetsgivares dröm. Jag gillar nämligen att jobba, att få någonting gjort och verkligen få klart saker.
Jag har tyckt om alla mina jobb förutom ett. Då började jag min karriär med kommunens sommarjobb a´25kr per dag när man var 12-13 år. Vid 14 lyckades jag få jobb på Arla och tillverka ost. Sommar och helgjobb, start vid 6 (vilket alltså var olagligt eftersom jag inte var 15 år fyllda). Jag gick ibland upp och jobbade 6-8 innan skolan (gymnasiet).
Efter lumpen blev det heltid i ett år, sedan började jag plugga till lärare. Jobbade en del på Arla under denna tid också, men mest somrar. Sedan las fabriken ner, inte långt efter då det blev Arla Foods.
Lyckades fixa ett jobb genom kontakter. Tvätta lastbilar. Kom hem helt slut i axlar/rygg, eftersom jag riktade en högtryckstvätt i alla omöjliga vinklar och vrår, med olja och grus i håret/ansiktet. Detta jobb var dock på beställning, de ringde när de behövde hjälp och jag kunde tacka nej. Minns inte riktigt hur mycket det blev, tankeverksamheten låg på sparlåga. Kändes ändå gott när man kom hem. Känslan i kroppen efter en dag på det jobbet är ... skön?
Sommaren efter fick jag in en fot i bevakningsbranschen som väktare. 12h pass med vandring och en hel del bilkörning. Var kvar där i 2,5 år ungefär. Samtidigt som jag slutförde studierna (Det var helgjobb mest!).
Efter studierna fick det bli väktarjobbet under tiden jag sökte lärarjobb.
Vikarierade en hel del på olika skolor samtidigt.
Till slut fick jag in en fot på ett högstadium. Ibland jobbade jag som väktare på natten och gick till högstadiet på dagen. 16-17h jobb alltså. Eftermiddag/natt efter ett sånt pass var jag ledig såklart. På skolan ringde de oftast en eller ett par dagar innan och det kunde vara allt från 2h till heldagar.
Sedan fick jag ett vikariat på samma skola under fyra månader. Sommaren som väktare.
Hösten efter lyckades jag få ett vikariat på ett gymnasium där jag i höstas fick tills vidareanställning. Trivdes till en början.

Alla jobb ovan har jag trivts utomordentligt med. Jag kände mening med alla.
Det enda jobb jag inte klarade av var att plocka jordgubbar. Trots att det var en sommar med kanonväder, jag jobbade med en snygg lättklädd tjej i min ålder, jag kunde äta jordgubbar, det var bra betalt och få timmar.
Det gick inte. Ont i knäna, ont i ryggen, en arbetsgivare som tyckte jag var slö (det var sant). Det var inte värt den bra lönen.

Förra våren kom en ny chefrektor som naturligtvis skulle införa en omorganisation där i stort sett alla fick flytta om sina arbetsplatser. Vi varnade och sa i från då Gy2011 skulle införas till hösten men det hjälpte inte.
Under hösten kom Gy2011. Vi trodde vi var förberedda. Det var vi inte och i och med omorganisationen har det under hösten varit stort missnöje med ledningen och flera av mina kollegor söker aktivt andra jobb, även utom skolan. Detta innebär att arbetsglädjen inte alls är på samma nivå som tidigare. Det finns stunder då jag inte trivs alls. Å andra sidan finns det stunder då jag trivs så bra som det är möjligt.

Jag ser lärarjobbet som ett kall och inte som ett sätt att få pengar för att överleva och i och med allt ovan så har jag alltid haft pengar så det kanske hänger ihop på så sätt. Jag visste inte alls att det var lärare jag skulle bli utan det var mer ett jobb jag kunde tänka mig så jag slängde iväg en ansökan.

Då kan jag tänka mig att ni tänker: Lärare som bara dricker kaffe och har lov. Alla lov är inarbetad tid. Arbetsveckan bestämmer du mycket själv och med rättningshögarna. Vill ni bli lärare, välj då ämnen där det finns jobb och där det inte finns nationella prov.

Som flera har skrivit ovan handlar det om att du måste hitta ett jobb som du med lätthet kan lägga väldigt mycket tid på. Du kommer jobba en tredjedel av livet då måste du trivas.
Dina kollegor har också stor del i din trivsel. Kollegor du inte trivs med gör att du kan tycka jobbet är skit när du egentligen har ett riktigt givande jobb. Bra kollegor gör att du vill gå till jobbet som består av att skyffla bajs 8h.

Undrar
2012-01-21, 20:38
Kran -körning ?

Uppdaterar och bygger vindkraftverk

Ademius
2012-01-21, 20:48
Jag tror det är en kombination av att inte behöva ta ansvar för något och kanske en skev tidsuppfattning. Jag måste ju inte göra något på helgen, utan kan sitta och pilla navelludd i ett par dagar utan problem, och tiden rinner iväg fort. Idag har jag t.ex. spenderat massor med tid med att leta snygga tavlor och leka med min nya iPhone. Visst finns det lite saker jag behöver göra, men det är inget akut. Om jag körde den stilen på jobbet skulle jag snart inte ha något jobb.

Sen är det klart att man är lite trött och sliten på helgerna. Jag är hemma sent på kvällarna och ska upp tidigt på morgonen. Det är mycket som händer hela tiden. När jag kommer hem från jobbet på fredagen vill jag bara ha i mig käk och däcka i soffan. Det är inget konstigt. Jobbet kräver såklart en hel del energi. Det är svårt att hålla energinivån uppe när man inte behöver det.

Det är inte bra om man är helt beroende av yttre omständigheter, och självklart måste man kunna må bra på egen hand. När det gäller förhållanden ser jag det dock som att det ÄR ett väldigt stort värde, och det är inget fel om man saknar det ifall man inte har det. Alltså, att man ser det som något som skulle tillföra väldigt mycket till ett liv som i det stora hela ändå är väldigt bra. Blir det däremot en förutsättning för att man ska må bra, då är man ute på tunn is. Jag har lätt för att få väldigt skev tidsuppfattning, ibland vill jag ju till och med slösa bort tiden, och ibland tycker jag det går alldeles för snabbt. Tar man ut sig så mycket på jobbet kanske man behöver vila upp sig på helgerna, men jag har gjort samma sak när jag var yngre under sommarlov och dylikt. Eller nu senast veckan efter nyår, jag fick inte mycket gjort då direkt :S Däremot verkar ju folk ta ut sig rätt mycket på helgen också (den sociala biten), men nästan alla verkar vila på söndagarna (känns alltid helt off och dött). Jag har fortfarande problem med att vara ledig i mer än två dagar. Det känns så meningslöst, men det beror ju såklart på vad man gör av tiden. Det hade ju inte varit så tokigt att spontant dra på weekendresor t.ex., men så är jag inte så lite begränsad av min ekonomi också. Klart det händer spännande grejer titt som tätt, men kanske inte varje helg?

Jag håller med dig i det du säger och särskilt det sista. Tyvärr är det ju lätt så i nära anslutning (efter ett uppbrott att man kanske inte mår så bra, men det går ju över). Kan man inte vara lycklig i sig och allt står och faller med att ha en relation eller inte ha en relation så känns det inte så stabilt. Jag har nog hängt upp mig rätt mycket på främst det och även min privatekonomi som student (både när det är bra och när det är dåligt). Jag har insett att det inte är särskilt stabilt att låta sin lycka bero helt och hållet på externa faktorer. Visst kan man glädja sig i det, men det får inte stå och falla med det.

Melinda
2012-01-21, 20:55
Hur många yrken tror ni man måste dra igenom för att hitta något man står ut med? Ni som har arbeten ni trivs med, hittade ni rätt direkt?

Jag hittade rätt!
Lastbil i grunden, sen gäller det att hitta vad för slags körningar man vill ha och hitta rätt åkare som itne behandlar en som smuts.

Jag har äntligen hittat en toppen åkare och körningarna är helt okej! :D

Melinda
2012-01-21, 20:59
Uppdaterar och bygger vindkraftverk

Sedär! jag kör mycket (mestadels) krandelar för nordic crane wind till siter ;)

Yes
2012-01-21, 20:59
Precis.

Det finns otroligt mycket man kan hitta på och göra med sin fritid, alla jag har stött på som har sagt att de tycker om jobbet (som inte jobbar med sin "hobby", häst, hockey, träning e.t.c) har haft en rätt torftig fritid. Det kan sträcka sig till att fixa något litet med bilen eller ta en promenad med hunden.

Det låter som om du skulle behöva ta och intressera dig för matlagning ;)
Vad gör då de som har en intressant fritid? I de flesta fall får jag uppfattningen att man antingen är ute och festar på helgerna, eller så spenderar man tid med sin partner.

Få människor verkar ha några riktiga intressen de sysslar med. Visst, det brukar alltid finnas något. Kanske är det träning, dans, ridning, resor etc. som folk sysslar med, men sånt kan ju inte ta all ens fritid i anspråk. Sen umgås man väl med vänner eller slöar framför tv;n.

För min egen del är nog största problemet att alla mina intressen egentligen är rätt enstöriga. Jag trivs ju med det, men det är svårt att få andra involverade.

Sen kan man ju vända på det där med fritid kontra jobb.

Den här veckan har jag suttit med några ytterst kompetenta chefer och annat löst folk och analyserat organisationens utveckling. Jag har fått någon självmordsbenägen stackare på bättre tankar, hjälpt en gammal tant ta tillvara på sina rättigheter, satt mig in i en färsk HD-dom som påverkar arbetetet, hjälpt till med utbildningen av nyanställda, lärt mig massor av nya saker, träffat ett par väldigt intressanta människor och hittat en ny maträtt jag inte kan uttala.

En rätt bra vecka skulle jag vilja säga. Det är inte alltid lika intressant, men det händer tillräckligt mycket för att hålla mig intresserad och stimulerad. Dessutom ser det ut att bara bli bättre i framtiden. Sånt gör ju faktiskt att man ser fram emot jobbet på måndag.

Sen finns det förstås dagar då jag bara ser fram emot att ha helg. För min del gäller det dock främst vid sommaren. Såhär års hatar jag att gå utanför dörren, vilket gör fritiden lite tråkigare än vad den annars hade varit.

Det är precis så jag känner om min fritid, det är då jag utvecklas, pressar mig själv, får saker gjort, med mera. Jobb för mig är inte något mer än ett sätt att garantera tak och mat.

Ont: Jag arbetar deltid och fattigt, så att jag har många timmar att lägga på min framtid, och mina intressen. Om valet står mellan fattig och att jaga drömmar, kontra att arbeta heltid och hata livet så kommer jag att välja alternativ 1 varje dag.
Vad gör du då på din fritid?

Jag kan förvisso relatera till det i viss mån. Jag har t.ex. haft perioder då jag varit arbetslös och även om det varit tungt så har jag hittat på saker för att utvecklas och lära mig nya saker. Ett bra jobb för mig ger dock både stimulerande arbetsuppgifter OCH kontakt med andra människor, vilket kan vara väldigt utvecklande. Dessutom får man betalt för det.

Yes
2012-01-21, 21:23
Det är såklart individuellt. Vissa vet ju vad de vill bli när de är 5 år och ser sig aldrig om efter annat. Andra går igenom en sjuhelvetes massa jobb innan de hittar rätt.

Jag har själv sysslat med många olika saker. Bland annat har jag provat på sånt jag TRODDE skulle vara kul att jobba med, men som jag senare insett är roligare att ha som hobby. Min nuvarande arbetsgivare är också den första arbetsgivaren jag haft. Det är en helt annat tjänst, såklart, men samma verksamhet. Efter alla saker jag provat har jag ändå återkommit till samma ställe, gång på gång, så det är väl ett tecken på att jag är på rätt väg i varje fall.

Granatgiraffen
2012-01-21, 21:37
Det är såklart individuellt. Vissa vet ju vad de vill bli när de är 5 år och ser sig aldrig om efter annat. Andra går igenom en sjuhelvetes massa jobb innan de hittar rätt.

Jag har själv sysslat med många olika saker. Bland annat har jag provat på sånt jag TRODDE skulle vara kul att jobba med, men som jag senare insett är roligare att ha som hobby. Min nuvarande arbetsgivare är också den första arbetsgivaren jag haft. Det är en helt annat tjänst, såklart, men samma verksamhet. Efter alla saker jag provat har jag ändå återkommit till samma ställe, gång på gång, så det är väl ett tecken på att jag är på rätt väg i varje fall.

Du som verkar vara driven. Önskar du aldrig att du vore en Ayrton Senna eller en Steve Jobs? Känns som det borde kännas lamt att bara bli en random mellanchef när man ser sig som en driven och intelligent människa. Det finns såklart antidepressiva att ta till.

Eddie Vedder
2012-01-21, 21:44
Vad har mina åsikter om F&S (som för övrigt skiljer sig mycket från stad till stad) att göra (jag har för övrigt tränat där i flera år, ja, på samma gym du tränar på) med saken att göra? Min uppfattning är att F&S Uppsala har en annan målgrupp än den jag tillhör. Att det sedan finns seriöst tränande personer där ändå tvivlar jag inte på. Att jag väljer ett gym som är bättre rustat för mina ändamål betyder inte att jag kategoriskt dömer ut folk som tränar där.

Du skrev bland annat så här:

Det är en oseriös förening med tillhörande gym av den anledning att det är svårt och opraktiskt att bedriva någon form av vad jag räknar som seriösare träning där.

Och därför dömer du ut min träning och många andra som förmodligen är på bra mycket högre nivå än vad du själv är.

TREX
2012-01-21, 22:08
Få människor verkar ha några riktiga intressen de sysslar med. Visst, det brukar alltid finnas något. Kanske är det träning, dans, ridning, resor etc. som folk sysslar med, men sånt kan ju inte ta all ens fritid i anspråk.

Det blir ju vad man gör de till, beroende på hur intresserad man är av det så lägger man ju så mycket tid på det.

Träning är en hobby som för vissa är så tidskrävande så att man har det som ett heltidsarbete, bara som exempel. Coleman kombinerade byggning med att vara polis i ett tag förvisso, men det höll inte i längden.

Personligen gör jag ingenting halvdant heller utan håller jag på med något då håller jag verkligen på med det.

Som du resonerar "Men det tar ju inga tider" gör någon som är väldigt ointresserad.

Ademius
2012-01-21, 22:20
Du skrev bland annat så här:

Och därför dömer du ut min träning och många andra som förmodligen är på bra mycket högre nivå än vad du själv är. För att förtydliga: Bara för att någon kör tungt på F&S betyder det inte att det är praktiskt eller enkelt att göra det. Det är klart det går, men det är ju opraktiskt, svårt och missanpassat. Ett seriöst gym underlättar och ett oseriöst gör det svårare. Jag ser F&S Uppsala som seriösa eftersom de går det svårt för mig att utöva träning som JAG ser som seriös för MIG. Jag tycker deras profilering är tydlig, men det behöver ju inte betyda att folk som inte följer samma träningsfilosofi eller som ser träning på ett annat sätt tränar där. Den SL-inspirerade träningsfilosofi (Stronglifts och Rippentoes Starting Strenght) som jag följer gör det svårt och opraktiskt att träna på F&S Uppsala p g a att magnesium är förbjudet och avsaknad av någon form av böjrack på samtliga deras anläggningar i Uppsala. Jag tror inte att jag ligger på en hög nivå, tvärtom, jag har just börjat, skillnaden ligger i träningsformen och min egen bedömning vad som jag betraktar som seriös, i det här fallet ändamålsuppfyllande (huvudsakligen styrka) för mig. Jag har inte sagt att bara oseriösa personer tränar på F&S Uppsala. Jag pratade om målgruppen de satsar på.

För övrigt eftersom du verkar fått för dig att jag är högmodig:
Ser mig alltså som väldigt grönt, ligger emellan Intermediate och Advanced på Exrx Weightlifting Performance Standards (http://www.exrx.net/Testing/WeightLifting/StrengthStandards.html) i bänk, böj, mark och press. Sen kanske du inte ska vara så snabb på tillskriva mig den här egenskapen:
Du verkar ha en egenskap att på väldigt godtyckliga grunder dela in folk i agnar och vete.
När du själv är snabb på att dra allmängiltiga slutsatser (baserat ett inlägg som som inte ens hör till det aktuella ämnet vars poäng du verkar missförstått) och applicera på andra?

Helgon1
2012-01-21, 23:04
Man hittar ett jobb man trivs med och kan utvecklas i =) Själv jobbar jag som narkossköterska på en veterinärklinik. Man kan ta vilka delar man vill av yrket och göra det till sin hobby. Jag får göra allt från att klappa på valpar till att vara med och fundera ut en smärtlindringsplan till en stor operation. På samma dag. Jag älskar mitt yrke =)

Det tog mig ett par år att hitta hit. Jag har suttit och knapprat html-kod för rekryteringsfirma, arbetat på mejeri som maskinoperatör/truckförare, telefonförsäljare, lapplisa och nu veterinärassistent. Man vet när man hittar rätt =)

fredrik1
2012-01-21, 23:13
Jobba i gruvorna i kiruna ett halvår (70k cash/månad har jag för mig), lev billigt, kom hem och ta ledigt ett halvår.

Yes
2012-01-21, 23:29
Du som verkar vara driven. Önskar du aldrig att du vore en Ayrton Senna eller en Steve Jobs? Känns som det borde kännas lamt att bara bli en random mellanchef när man ser sig som en driven och intelligent människa. Det finns såklart antidepressiva att ta till.
Haha, va!?
Jag ser det helt enkelt som att försöka göra det bästa av mitt liv utefter den förmåga jag har. Om jag sen blir random mellanchef eller multimiljonär återstår att se. Så länge jag gör det bästa av vad jag har att komma med och trivs under resans gång kommer jag vara nöjd med mig själv.

Det går ju inte att jämföra sig med andra hela tiden. Finns alltid någon som är snyggare, smartare, rikare, mer framgångsrik etc. Huvudsaken är att man fixar ett bra liv åt sig själv.

Yes
2012-01-21, 23:40
Det blir ju vad man gör de till, beroende på hur intresserad man är av det så lägger man ju så mycket tid på det.

Träning är en hobby som för vissa är så tidskrävande så att man har det som ett heltidsarbete, bara som exempel. Coleman kombinerade byggning med att vara polis i ett tag förvisso, men det höll inte i längden.

Personligen gör jag ingenting halvdant heller utan håller jag på med något då håller jag verkligen på med det.

Som du resonerar "Men det tar ju inga tider" gör någon som är väldigt ointresserad.
Nja, det jag menar är att det endast tar så mycket tid. Att t.ex. spendera all sin fritid på träning blir antagligen inte så givande, det är svårt att ha råd med weekendresor varje vecka och tango-kursen tar inte hela helgen i anspråk.

Jag tror t.ex. inte att det skulle jag ge bättre resultat om jag tränade hela helgen. Foto, som jag har som hobby, kräver rätt förhållanden för att det ska bli bra. Vill jag rita eller måla något behöver jag en bra idé först. Vill jag hålla på med matlagning, som du föreslog, vill jag gärna ha ett bättre kök och fixa mat åt fler än mig själv.

burkmannen
2012-01-21, 23:53

Vad skulle kunna ge en samma tillfredsställelse som att prestera riktigt bra på arbetet och bli bland de bästa inom sitt område?

Jag kanske är ung och naiv men jag förstår ärligt talat inte...

Något som du faktiskt är intresserad av. Om ditt jobb är din dröm så funkar det du säger men man vill inte bli bäst på något man inte har några ambitioner för.

Mangemani: Tycker helt tvärt om första dagarna tänker man: Oj detta kanske inte var så tokigt sen går det utför och man vill springa hem direkt man satt sin fot på arbetsplatsen. Men mycket har nog med inställning att göra.

mini
2012-01-21, 23:55
Jag har sett positiva saker med alla jobb jag haft tror jag. Uppgifterna eller kollegorna eller utvecklingspotentialen eller annat. Man blir inte särskilt slut när man kommit in i det. Jobb är inte jobbigare än plugg om man nu lägger ner lite tid på sina studier.
Just nu är jag dessutom previligierad med att ha typ världens bästa jobb. Då är det lätt att gå till jobbet. Det svåraste är att inte jobba när jag är ledig, men jag tror att det kanske kommer efter smekmånaden.

Stoltz
2012-01-22, 00:34
Jag har sett positiva saker med alla jobb jag haft tror jag. Uppgifterna eller kollegorna eller utvecklingspotentialen eller annat. Man blir inte särskilt slut när man kommit in i det. Jobb är inte jobbigare än plugg om man nu lägger ner lite tid på sina studier.
Just nu är jag dessutom previligierad med att ha typ världens bästa jobb. Då är det lätt att gå till jobbet. Det svåraste är att inte jobba när jag är ledig, men jag tror att det kanske kommer efter smekmånaden.

Måste fråga - vad jobbar du med? :)

Granatgiraffen
2012-01-22, 02:50

Om jag minns rätt så är hon strippa.

muddler
2012-01-22, 03:29
Jag jobbar inte heltid längre pga. div psykiska diagnoser men jag har jobbat heltid förr, då förvisso två jobb samtidigt, ett upplägg jag rekommenderar starkt till de som lätt känner att de tröttnar och "hamnar i hamsterhjulet".

Det är faktiskt jäkligt givande om de arbetena till på köpet är helt olika branscher vilket det var för min del. Man hinner liksom inte tröttna på samma sätt och trots att du jobbar heltid känns det inte alls så.

Du byter kollegor, byter arbetsuppgifter och utvecklas fint av det.

Så det är mitt tips till TS. :)

mini
2012-01-22, 06:55

Jag jobbar på Styrkelyftförbundet som kanslist.

TREX
2012-01-22, 08:17
Nja, det jag menar är att det endast tar så mycket tid. Att t.ex. spendera all sin fritid på träning blir antagligen inte så givande, det är svårt att ha råd med weekendresor varje vecka och tango-kursen tar inte hela helgen i anspråk.

Jag tror t.ex. inte att det skulle jag ge bättre resultat om jag tränade hela helgen. Foto, som jag har som hobby, kräver rätt förhållanden för att det ska bli bra. Vill jag rita eller måla något behöver jag en bra idé först. Vill jag hålla på med matlagning, som du föreslog, vill jag gärna ha ett bättre kök och fixa mat åt fler än mig själv.

Om nu weekendresor är det stora intresset så kommer det knappast bli "svårt" att ha råd med det då det är allt du kommer lägga dina slantar på.

Tango-kursen kan ta en hel dag om tango-kurs gänget bestämmer sig för att ta en bit mat efteråt, eller eventuellt åka till grannkommun och dansa senare på kvällen.

Kan du inte lära dig eller arbeta på att fotografera även i fel förhållande? Hur vore det om du gick till ett galleri för att få lite inspiration till måleriet?

Bygga ett bättre kök, där har du något att göra som tar tid :)

Jag är själv inte i någon position där jag känner att jag har all tid i världen och hur mycket som helst att göra, men jag har full förståelse för folk som har det och folk som inte får sin lediga tid att gå ihop.

1684_
2012-01-22, 08:31
Har visserligen inte jobbat heltid så, men jobbade iaf några månader i sträck, vecka ut, vecka in i sommras. Då jobbade jag 6 dagar i veckan och gick upp fan 02.30 varenda förbannade natt (Älskade man söndagar tror ni?;)) för att slita röven av mig med mjölkkörning som e fysiskt jobbigt. De sista veckorna var man van och ville inte sluta faktiskt.

Man tar en dag i taget, tänker på pengarna och försöker planera vardagen.

1684_
2012-01-22, 08:33
Jag hittade rätt!
Lastbil i grunden, sen gäller det att hitta vad för slags körningar man vill ha och hitta rätt åkare som itne behandlar en som smuts.

Jag har äntligen hittat en toppen åkare och körningarna är helt okej! :D

Woow äntligen en till lastbilsbrud, vilket åkeri?:D haha

RandomC
2012-01-22, 09:12
Läs om hans inlägg igen. Läkare står det.

Jag undrade vad han jobbade med, inte som. Som läkare finns det en enorm bredd av tjänster och områden man kan arbeta inom.

Just nu är jag AT-läkare men skall specialisera mig inom psykiatri!

Spännande, har för mig att du var disputerad också? Skulle gärna ställa lite frågor om att doktorera under grundutbildningen via PM om det är ok?

Sparven från Minsk
2012-01-22, 09:53
Man gört.
Pengar är roligt att ha, så jag jobbar :D

hallar
2012-01-22, 10:02
Jag undrade vad han jobbade med, inte som. Som läkare finns det en enorm bredd av tjänster och områden man kan arbeta inom.

Spännande, har för mig att du var disputerad också? Skulle gärna ställa lite frågor om att doktorera under grundutbildningen via PM om det är ok?

Du har PM

Stoltz
2012-01-22, 10:04
Jag jobbar på Styrkelyftförbundet som kanslist.

Låter verkligen spot on, jag tänkte att det var något sådant :) :thumbup:

z_bumbi
2012-01-22, 11:11
Känner man inte att man inte vill eller orkar så finns det ingen som tvingar en utom om man har så låg lön att man inte klarar sig annars. Jag vet ett antal som inte jobbar heltid pga val och då just för att få tid och ork med annat. De får ut lite mindre pengar och pensionen blir sämre men å andra sidan kanske de orkar med att jobba lite längre och framför allt så har de tid och ork att utveckla sig inom sitt område. Vidareutbildning och utveckling är en stor fördel inom många områden för att komma vidare.

n1tro
2012-01-22, 17:54
Bra generalisering! :thumbup: Det finns många jobb där det krävs att du ständigt utvecklar dig, möter deadlines och jobbar extra för att färdigt uppgifter. Sommarjobb hör oftast inte till denna kategori. *kissass*

Dock kan jag hålla med om att den känslan när man pluggade. Somrarna jobbade man, men det kändes ändå som semester. Samtidigt var studietiden också en sorts semester, man hade egentligen full frihet över sin tid då.

fortf inte samma sak maestro. skolan känns alltid värre på något sätt. har även jobbat heltid över månader under vår/höst, och vi ska leverera på vårt jobb, men det är aldrig i närheten av skolan, somehow..

mvh

Timme
2012-01-22, 17:58
Jobbar på industri heltid. Kör metal i öronen, headbangar och tänker på Marklyft/knäböj :D
Underbart!

Malone
2012-01-22, 18:20
Jobbar på industri heltid. Kör metal i öronen, headbangar och tänker på Marklyft/knäböj :D
Underbart!

Hello förstörda öron om du kompenserar med det höga ljudet från runtomkring, speciellt om du inte har hörselkåpor ;)

kohai
2012-01-22, 22:58
Min fru brukar klaga över att jobba 100%, jag brukar ifrågasätta varför det är så jobbigt.

Just nu jobbar jag 100%, det är som semester när man tidigare aldrig jobbat under 150%!! Förvisso jobbar jag i dagsläget som lokförare, det ger mycket ledig tid men samtidigt mycket oregelbunden arbetstid. Därav möjligheten till att vara ledig mitt i veckan. 36h arbetsvecka och varannan helg. Helgjobbet suger dock...

Har testat det mesta, städjobb, butiksjobb, behandlingsassistent på LvU boende, matindustri, lastbilschaufför och lokförare/radioloksoperatör/växling.

Just nu har jag världens bästa jobb! Men alla är vi olika, heltid kanske inte passar för alla. För mig har det aldrig varit ett problem.