handdator

Visa fullständig version : Vad gjorde ni efter gymnasiet?


Spillevink
2012-01-21, 00:02
Jag tar studenten nu till sommaren och vet inte riktigt vad jag ska hitta på efter studietiden. Antingen blir det till att jobba, plugga universitet, flytta utomlands eller gå GMU, ska söka dessa möjligheter iallafal, sedan får man ju se hur det blir. Så, vad gjorde ni direkt efter gymnasiet? :)

Mvh
Spillevink

Jockefoten
2012-01-21, 00:03
Pluggade vidare.

Fredron
2012-01-21, 00:03
Lumpen ett år, reste ett år, sen flyttade jag till Oslo i ett halvår och nu pluggar jag på universitet.

Spartansk
2012-01-21, 00:04
Jag ägnade ett år åt att bo hemma och plugga upp ämnen jag var tvungen att plugga upp.

Spillevink
2012-01-21, 00:06
Jockefoten: Vad pluggade du?

Och ni som pluggade direkt efter gymnasiet, var det bra eller anus? Känner själv att jag hade utvecklats ganska mycket av att ta ett s.k sabbatsår från studierna.

Spartansk
2012-01-21, 00:07
Och ni som pluggade direkt efter gymnasiet, var det bra eller anus? Känner själv att jag hade utvecklats ganska mycket av att ta ett s.k sabbatsår från studierna.

Anus. Jag hade velat jobba med något skitjobb istället.

Spillevink
2012-01-21, 00:10
Jag med, men det gäller ju att få ett jobb också. Håller inte att gå hemma utan sysselsättning, så jag pluggar hellre än att vara arbetslös :)

Färssen
2012-01-21, 00:12
Jobbade ett halvår innan jag sökte några utbildningar mest på skoj. Kom in, är typ klar tre år senare efter mer fest än plugg och nu är det dags att bli tråkig och skaffa jobb.

Spillevink
2012-01-21, 00:12
Termodynamik.
Jag gillade det eftersom jag tycker skoltiden är tusen gånger roligare än arbetslivet.

Intressant! Tycker också att det är roligt att studera. Så jag kommer definitivt plugga på högskola/universitet i framtiden, frågan är bara om det blir denna hösten, till våren, eller nästa höst :)

Spartansk
2012-01-21, 00:13
Jag med, men det gäller ju att få ett jobb också. Håller inte att gå hemma utan sysselsättning, så jag pluggar hellre än att vara arbetslös :)

Ja, gå hemma utan sysselsättning är det värsta av allt. Men plugga är nästan lika illa. Om man inte kan hitta jobb tycker jag man ska söka i andra städer. Eller börja i andra änden; flytta först och sök jobb sen. I Stockholm finns det alltid jobb.

eternallord
2012-01-21, 00:13
Sabbatsår -> Tekniskt basår -> Universitet

Var helt rätt för mig åtminstone att ta sabbatsår, var väldigt skoltrött efter gymnasiet.

Spillevink
2012-01-21, 00:14
Jobbade ett halvår innan jag sökte några utbildningar mest på skoj. Kom in, är typ klar tre år senare efter mer fest än plugg och nu är det dags att bli tråkig och skaffa jobb.

Vad jobbade du med? ah, kan tänka mig att det blir mycket fest! Men det är ju bra kul, om man håller det på en relativt chill nivå ;)

Spartansk
2012-01-21, 00:15
Sabbatsår -> Tekniskt basår -> Universitet

Var helt rätt för mig åtminstone att ta sabbatsår, var väldigt skoltrött efter gymnasiet.

Sabbatsår med jobb, va?

jockke
2012-01-21, 00:15
Gick industri med inriktning CNC på gymnasiet. Började jobba veckan efter studenten på företaget som jag hade haft min praktik på i lite mer än 20 veckor. Har jobbat där i över ett och ett halvt år nu

Nutrid
2012-01-21, 00:17
Skitjobb som jag sa upp mig på 2 gånger och nu blir det att plugga upp ämnen för att söka in till kostvetare och dietist när det är klart.

TAGGA

Spillevink
2012-01-21, 00:18
Ja, gå hemma utan sysselsättning är det värsta av allt. Men plugga är nästan lika illa. Om man inte kan hitta jobb tycker jag man ska söka i andra städer. Eller börja i andra änden; flytta först och sök jobb sen. I Stockholm finns det alltid jobb.

En fråga bara, hur citerar man någon så att det står vem inlägget är postat av? ;)
Ah, jag hade aldrig klarat det, hade blivit deprimerad. Ah det hade kunnat funka, men känns lite osäkert att flytta först?

Sabbatsår -> Tekniskt basår -> Universitet

Var helt rätt för mig åtminstone att ta sabbatsår, var väldigt skoltrött efter gymnasiet

Vad gjorde du under ditt sabbatsår?:) och vad pluggade du på universitetet?

Magganyo
2012-01-21, 00:19
Pluggade direkt efter gymnasiet, ångrar det inte! Tycker det är sjukt kul med studentlivet.

Spartansk
2012-01-21, 00:20
En fråga bara, hur citerar man någon så att det står vem inlägget är postat av? ;)
Ah, jag hade aldrig klarat det, hade blivit deprimerad. Ah det hade kunnat funka, men känns lite osäkert att flytta först?

Man trycker på fyrkanten nere till höger där det står "Citera". :)

Man får se till att ha en buffert innan man flyttar, dvs lite pengar så man skulle klara sig ett par månader utan jobb.

eternallord
2012-01-21, 00:20
Sabbatsår med jobb, va?

ja. inte heltid dock



Vad gjorde du under ditt sabbatsår?:) och vad pluggade du på universitetet?

Spelade trummor och jobbade. Pluggar fortfarande. Pluggar till civilingenjör, samt kinesiska.

Spartansk
2012-01-21, 00:21
ja. inte heltid dock

Det gör dock skillnad för välmåendet, även det. I en drömvärld hade jag velat jobba 4 timmar per dag 5 dagar i veckan. 8-timmarsdagar gör att jag inte hinner sova ut i veckorna.

Färssen
2012-01-21, 00:22
Vad jobbade du med? ah, kan tänka mig att det blir mycket fest! Men det är ju bra kul, om man håller det på en relativt chill nivå ;)

Bonddräng.

Ja, jag pluggar i Uppsala så det är en del ferre, mest hela tiden faktiskt. Att kröka mycket är ganska karaktärsdanande. Jag rekommenderar inte alkoholintaget jag har haft till någon, men fan vad man får uppleva saker, fast det är inte kul att ibland vara bakfull några veckor i sträck. Men nu har jag haft mitt lilla roliga, dags att tjäna pengar och ha lite livskvalitet utan alkohål efter åratal av total vägran att ta CSN-lån.

Mitt råd till dig är att jobba ihop en jävla massa pengar och sen börja plugga något intressant och slippa ta lån (bara ta bidragsdelen).

Spillevink
2012-01-21, 00:32
Man trycker på fyrkanten nere till höger där det står "Citera". :)

Man får se till att ha en buffert innan man flyttar, dvs lite pengar så man skulle klara sig ett par månader utan jobb.

Det gör dock skillnad för välmåendet, även det. I en drömvärld hade jag velat jobba 4 timmar per dag 5 dagar i veckan. 8-timmarsdagar gör att jag inte hinner sova ut i veckorna.


Tack!

Japp, det verkar rimligt att ha en liten buffert! Det hade varit skönt att jobba som du säger spartansk, iallafall ett tag!

Och tror jag ska låna fullt ut av CSN, anser att räntan är så låg så det finns ingen anledning till att inte låna pengar av dem. Om man nu har pengar så man klarar sig kan man ju sätta in lånedelen på ett sparkonto och använda dessa pengar till att exempelvis köpa lägenhet för efter studietiden. Alltså slipper man låna pengar till lägenheten för mycket högre ränta :)

Prankie
2012-01-21, 01:09
Kampsport ett år i Kina, pluggade vidare.

Blev färdig idag. :)

JohPz
2012-01-21, 01:21
Först ett halvår med strökurs på universitetet. Var samma stad så var sådär. Sedan arbetslös ett bra tag med lite praktik som enda "vettiga" syssla i princip. Bara vara hemma och spela dator och gymma var awesome ett par månader, sen blev det halvblä. När arbetsförmedlingen tvingade en till att delta i deras pissiga aktiviteter hela tiden blev det helblä. Jobberbjudanden strömmade inte in direkt för en lat 19-åring som gått natur och inte var villig att ta telefonjobb, mitt i ekonomiska krisen.

Olegh
2012-01-21, 01:23
Kampsport ett år i Kina, pluggade vidare.

Blev färdig idag. :)

:thumbup: Grattis!




Själv jobbade jag sisådär två år och är nu halvvägs i min utbildning.

mattilainen
2012-01-21, 01:31
jag jobbade lite på skitjobb i några månader och insåg att plugga var sjukt mycket roligare så jag läste till undersköterska 1.5 år och sen läste jag upp lite betyg bara för att jag inte gillade mina G:n som jag hade och sökte in till SJuksköterska och nu har jag pluggat här i 1 år :) Sök vidare om du orkar och vill, annars tror jag du ska vänta då det är bättre att vara säker.

limenka
2012-01-21, 01:59
Och ni som pluggade direkt efter gymnasiet, var det bra eller anus? Känner själv att jag hade utvecklats ganska mycket av att ta ett s.k sabbatsår från studierna.

Ångrar inte att jag fortsatte att plugga direkt efter gymnasiet. Men då har jag inget att jämföra med ;) Blir klar med utbildningen när X-generationen börjar gå i pension..

<Mike>
2012-01-21, 02:17
Tog ett sabbatsår då jag inte gjorde någonting och mådde allmänt skit varpå jag spenderade ett halvår i Irland där jag spelade gitarr. Sedan flyttade jag till Lysekil och fixade mina betyg från gymnasiet. Har ett bra betyg nu, så det känns skönt, och denna terminen ska jag läsa två ämnen för att få behörighet till att söka läkarlinjer lite runtom i Europa. Vi får la se vad som händer :)

Spartansk
2012-01-21, 06:31
Kampsport ett år i Kina

Awesome. Det var min dröm att göra under hela gymnasiet. Var det i Shaolintemplet, eller?

Otur
2012-01-21, 08:48
Började jobba direkt efter studenten. Fick en 2 årig utbildning av företaget som jag blir klar med i Mars.
Jobbar kvar där än idag, är inne på 6e året.

Med facit i hand är jag nog nöjd.

Dreas
2012-01-21, 08:51
Sökte in sent till Universitet och gick sen tre år där.

Scratch89
2012-01-21, 09:05
Jag flyttade till Göteborg från Skövde och har pluggat och jobbat extra sedan studenten -07.

hahavaffan
2012-01-21, 09:07
Jobbade ett år, reste ett år, jobbade ett år, sen började jag plugga igen. Nu har jag pluggat 3,5 år till, och börjar bli räääätt trött på det. Men bara 4 kurser och en uppsats kvar, sen ska jag aldrig mer läsa en jävla journalartikel igen. Det gjorde dock rätt mycket för min studiemotivation att jobba två år med vanliga skitjobb, men samtidigt vet jag rätt många som gått direkt från gymnasium till högskola/universitet och klarat det bra. Gör vad du känner helt enkelt!

Hobbes
2012-01-21, 09:14
Jobbade i 8 år, med sånt som jag var bra på och gillade, sökte in till universitet på heltid samma år jag fyllde 27...det var 1999.

Har aldrig ångrat några val.

Saber
2012-01-21, 09:55
Jag jobbade i drygt 6 månader efter studenten -99, sen blev det militärtjänstgöring i marinkåren, och efter det blev det att jobba heltid vilket man har fortsatt med.

Har också pluggat upp betygen vid sidan om jobbet då man har haft planer på att studera vidare på universitet/högskola - planer som för närvarande får skjutas upp på obestämd tid då jag är nybliven pappa (på självaste nyårsafton ;)) och ensam inkomsttagare, frugan är hemma och mammaledig.

Spillevink
2012-01-21, 13:16
Alla verkar ju ha gjort något vettigt iallafall! Antar att det löser sig!

Förövrigt så känns det som att studenten är väldigt överskattat. Det är ju standard att läsa på gymnasiet nu för tiden.

L-Sami
2012-01-21, 13:32
Jag jobbade och gjorde lumpen. Började på universitet 3år efter studenten.

shut teh face
2012-01-21, 17:29
Spelade WoW ett år direkt efter gymnasiet.

pbiddy
2012-01-21, 20:27
Hade ledigt i tre veckor och sen jobbade jag i fyra år. Sen började jag plugga och samtidigt jobbade jag och det har jag fortsatt med nu.

Läsa utomlands är det jag ångrar mest att jag inte gjorde!

Ademius
2012-01-21, 20:46
Och ni som pluggade direkt efter gymnasiet, var det bra eller anus? Känner själv att jag hade utvecklats ganska mycket av att ta ett s.k sabbatsår från studierna. Sådant är väldigt individuellt verkar det som. Jag var inte redo iaf. Jag hade nog gärna jobbat ett par år med ett eller ett par olika "ok" jobb, antagligen rest mer och satsat på att lära mig språk. Nu bidde det inte så, utan jag åkte på en 1 månads Interrail under sommaren efter gymnasiet, sedan flyttade jag och påbörjade ett program och började plugga. Efter ett år flyttade jag tillbaka till min hemstad och återupptog studierna där sen. Jag fick börja om eftersom jag var långtifrån redo när jag flyttade. Kanske är jag inte riktigt redo nu heller fastän jag är på sista terminen. Man lever så länge man lär, men jag vet inte vad jag hade gjort annars!

Jag känner dock ett par som börjat direkt och trivs med det så det finns inget recept för alla. Känn efter vad du vill göra. Du kan ju söka och sedan ta ställning senare? (om du nu vet vad du vill plugga, inte alla som vet det heller!). Jag tror inte man ska ha för bråttom bara.

Delirium
2012-01-21, 20:57
Lumpen -> 10 mån civil -> FM for life

Livankaret
2012-01-21, 21:44
Åkte till Norge i några år och arbetade dygnet runt. Åkte hem och köpte oss ett lågenergihus och en bil kontant varpå vi skaffade barn.

Fanns ingen mening med att plugga efter det då vi redan har allt vi vill ha.

Huset värmer jag för en tusenlapp i månaden och bilen rullar för några hundralappar. Lite käk på det och några försäkringar och vips har vi dryga 25000 över till nöje/sparande varje månad.

Plugga är överskattat. :)

Brickhead
2012-01-21, 22:03
Plugga är överskattat. :)

Det är roligt att det har löst sig så bra för dig, men jag tror verkligen inte att är överskattat att plugga

jens__E
2012-01-21, 22:33
På gymnasiet gick jag fordon. Insåg att det inte var något för mig men valde att gå kvar.
Kom på att motorcyklar är roligare än bilar så jag pluggade ett år efter gymnasiet och blev motorcykelmekaniker.
Jobbade en sommar som det. När det blev vinter så fick jag jobb i Tärnaby på skidanläggningen där.
Kom på att turism är jävligt nice. Kom in på en ettårig KY-utbildning med inriktning turism/guide.
Fick genom utbildningen jobb hos Fritidsresor vilka jag har jobbat hos sedan oktober 2009.

Ångrar att jag valde fordon på gymnasiet, hade gärna gått en mer givande utbildning. Men just då var jag skoltrött och vela ha ett jobb.
Dock hade jag troligtvis inte hamnat där jag är idag om jag inte gått fordon.
Jobbet hos Fritidsresor har varit det absolut bästa som har kunnat hänt mig. Har utvecklats som person, fått tagit ansvar. Har fått sett mig om. Lärt mig språk samt att jag har träffat en underbar flickvän.

Vad som händer härnäst återstår att se. Jag tar det lite som det kommer.

Livankaret
2012-01-21, 22:48
Det är roligt att det har löst sig så bra för dig, men jag tror verkligen inte att är överskattat att plugga

Vetitusan egentligen. Beror väl på vad man är intresserad av. Är en karriär inom ett specifikt yrke vad man strävar efter så måste man ju plugga, inget snack om saken.

Mitt mål var tidigt att göra mig så oberoende av inkomst som möjligt och säkra min ekonomi. På det fann jag dessutom ett arbete jag älskar så ännu bättre.

Vad man tjänar på att tidigt buffra pengar istället för att studera är att man aldrig kan göra det på samma vis igen efter att man bildat familj. Orken finns inte att för både mamma och pappa arbeta 350 timmar var i månaden när man har barn eller att bo i en soffa i något personalrum på arbetet. Som 20-åring klarar man det galant. En möjlighet man bör ta tillvara på.

När jag ser mig runt idag på bekanta som studerat så har de flesta studieskulder, vissa är arbetssökande/arbetslösa, de lånar pengar till hus, de lånar pengar till bil, många lever fortfarande ungkarlsliv och efter att alla lån är betalda i slutet av månaden tycks det inte finnas mycket kvar av slantarna.

Spillevink
2012-01-21, 22:56
Vetitusan egentligen. Beror väl på vad man är intresserad av. Är en karriär inom ett specifikt yrke vad man strävar efter så måste man ju plugga, inget snack om saken.

Mitt mål var tidigt att göra mig så oberoende av inkomst som möjligt och säkra min ekonomi. På det fann jag dessutom ett arbete jag älskar så ännu bättre.

Vad man tjänar på att tidigt buffra pengar istället för att studera är att man aldrig kan göra det på samma vis igen efter att man bildat familj. Orken finns inte att för både mamma och pappa arbeta 350 timmar var i månaden när man har barn eller att bo i en soffa i något personalrum på arbetet. Som 20-åring klarar man det galant. En möjlighet man bör ta tillvara på.

När jag ser mig runt idag på bekanta som studerat så har de flesta studieskulder, vissa är arbetssökande/arbetslösa, de lånar pengar till hus, de lånar pengar till bil, många lever fortfarande ungkarlsliv och efter att alla lån är betalda i slutet av månaden tycks det inte finnas mycket kvar av slantarna.

Vad arbetar du med? och vad arbetade du 350h i månaden med?:)

Löpsko
2012-01-21, 22:58
Började spela tibia på heltid. Sen fick ja jobb.

Livankaret
2012-01-21, 23:10
Vad arbetar du med? och vad arbetade du 350h i månaden med?:)

Sjukvård på alla avdelningar jag kom över, utöver det satt jag vak på olika hem så fort det fanns möjlighet samt hoppade runt en massa i hemtjänsten.

Hade en släkting som bodde i närheten så hade några väskor hos henne men vi var bara där när vi behövde något. För övrigt så sov vi där vi arbetade i stort sett. På de flesta hemmen fanns det vilrum för personalen med dusch och toalett så det var bara att checka in och sova i några timmar och så ge sig vidare till nästa avdelning. Mat snyltade man oftast där man arbetade om det nu inte redan ingick. Utgifterna var lika med noll.

Var ju ett hästliv och absolut ingenting jag saknar men med några månaders mellanrum så fyllde man kontot med vad vissa får i årslön här i Sverige så var ju kul på så vis. :) Efter 5 år hade man arbetat ihop en 25 år här hemma så då åkte vi hem.

wintersnowdrift
2012-01-21, 23:11
Jag åkte till England på sommaren efter studenten och skulle ha jobbat som hästskötare där i 10 månader. Jag stod ut i 4 innan jag bröt ihop och flydde tillbaka till Sverige. Och det var nog tur, annars hade jag förmodligen blivit ett psykiskt och fysiskt vrak (finns säkert en gammal tråd någonstans där jag skrev om detta, Kolozzeum var som en bästis på den tiden ;)).

Återhämtade mig i någon månad och fick därefter jobb i en sportbutik. Avancerade till skoansvarig efter två månader, sen kunde jag jobbet utan och innan och förstod hur hjärndödande det skulle vara att ha ett s.k. okvalificerat arbete i resten av livet. Samtidigt är det lärorikt att ha stått på golvet och ffa var det trevligt att tjäna lite pengar. Jag har även tack vare den anställningen kunnat jobba extra under hela studietiden vilket är guld för plånboken. Efter ett halvårs heltidsjobb var jag i alla fall väldigt sugen på att plugga igen när jag sökte till universitetet och kan verkligen varmt rekommendera studentlivet. Det är ett bra läge att flytta hemifrån, det är lätt att lära känna nya människor och det är en jättechans att välja att läsa något man är intresserad av på riktigt. Man måste inte supa skallen av sig heller för att man är student, jag har verkligen inte ägnat många timmar på att vara bakis under min studenttid ;).

Lycka till vad du än gör!

//Kristin

Ramrod
2012-01-22, 02:09
Spelade CS :smash:

Spartansk
2012-01-22, 02:23
Jag förstår inte att majoriteten verkar uppmuntra Universitetslivet snarare än att avråda från det. Det är ju fan skitjobbigt att gå på Universitetet.

Det är ju bra att folk gillar det, jag förstår det inte bara.

MtotheM
2012-01-22, 02:25
Jag förstår inte att majoriteten verkar uppmuntra Universitetslivet snarare än att avråda från det. Det är ju fan skitjobbigt att gå på Universitetet.

Det är ju bra att folk gillar det, jag förstår det inte bara.

Jag tycker universitetet är lättare än gymnasiet personligen :P + att jag gillar linjen jag valt.

Barstar
2012-01-22, 11:06
Av det jag sett så rekommenderar jag inte att gå direkt från gymnasie till högskola/universitet. i min klass hoppade 75% av de som gjorde så av och sökte annan utbildning. Själv körde jag Studenten - lumpen - plugg - jobb - jobb - jobbelijobbjobb.

Eddie Vedder
2012-01-22, 11:30
Jag tycker universitetet är lättare än gymnasiet personligen :P + att jag gillar linjen jag valt.

+1

Och lättare blir det. Jag hade fet ångest under C-uppsatsen. Masteruppsatsen jag skriver nu känns hur lugn som helst.

On topic: Jag flyttade till Örebro och började plugga direkt efter. Ett år där och sedan kom jag in i Uppsala och bestämde mig för att ta den platsen. Nu är jag inne på femte året i Uppsala och när jag tar examen i sommar tänker jag inte söka jobb då heller. Då ska jag plugga humaniora/samhällsvetenskap fram tills dess att det jobbet jag vill ha kommer utlysas.

Ekonomiskt klarar jag mig eftersom jag har firman och snålheten.

Erik__
2012-01-22, 11:59
Satt i kassan på konsum ett halvår -> lumpen -> kassan på konsum -> universitet

Har halvtidssittning på lördag, nästa läsår ska spenderas i singapore, sen plugga lite mer -> exjobb -> bli vuxen -> profit

davvvan
2012-01-22, 14:36
Jobbade på ett callcenter i nästan 2 år, stämplade en sommar, jobbade i Oslo och sparade pengar ett halvår, reste i Asien några månader, stämplade en till sommar, läser nu sjätte terminen på universitet. Ett år kvar till jobblivet.