handdator

Visa fullständig version : Vill kunna gå in i fighting mode :(

Sidor : [1] 2

Victuhh
2012-01-20, 19:15
Tjena, såhär är läget.

Är ute endel på fredagar bland mycket nötter och stolpskott, och vill kunna försvara mig mot dessa därför funderar jag på att lära mig någon form av kampsport. Men hur kommer jag i kontakt med dessa klubbar, hur blir man upplärd, det jag funderar på är brottning eller boxning.

Varför dessa är för att jag tycker de verkar grymmast helt enkelt, och tror att de om något skulle kunna hjälpa en i 'strid' mer än annat.

Som det är nu, så fort någon tuffing kommer fram och ska visa att han är alfamale så fryser jag och blir stel, ni fattar, en del av rädsla. Spelar ingen roll om snubben är 1,50 lång och mycket mindre än mig eller om han är skinhead, spottar snus och är stor som Samuelsson. *gah!*

Jag vill kunna gå in i fightmode och inte vika mig när tönten ska visa manligheten, ni fattar!

Följdfråga:
Brottning: Får man lära sig takedowns och grepp?

Tack alla fighters där ute!
Fan kom inte och föreslå MMA nu...

hallar
2012-01-20, 19:19
Börja bära kniv så blir du tuff

Olegh
2012-01-20, 19:19
Nej, jag fattar inte. Låt bli att bli provocerad och gå därifrån.

Jockefoten
2012-01-20, 19:20
Behöver du hävda dig genom att slåss så tror jag du är ute på hal is. Vinnaren är alltid den som kan undvika bråk.

aijou
2012-01-20, 19:22
behöver du hävda dig genom att slåss så tror jag du är ute på hal is. Vinnaren är alltid den som kan undvika bråk.

+1

Grapeman
2012-01-20, 19:23
Nej, jag fattar inte. Låt bli att bli provocerad och gå därifrån.

+1 Varför är du ute bland massvis med nötter och stolpskott. (jag förstår vad du syftar på, men)

Ifall du nu känner dig utsatt eller så,
så har jag väldigt svårt att tro att det bara är dem andra du bör lägga ned tid på. *kissass*

eternallord
2012-01-20, 19:24
Spelar nog ingen roll vilken kampart du väljer, det du tycks fattas är självförtroendet i den pressade situationen och det kommer valfri kampart ge dig. Ta den du tycker verkar roligast.

Det beror lite på vilken brottning du väljer, nertagningar har alla men typen på de skiljer sig radikalt mellan exempelvis fristil- och grekisk-romersk. Vad grepp beträffar är det också olika, i många brottningsformer sysslar man inte med någon form av strypningar eller dylika grepp, utan det handlar bara specifikt om att få ner och eventuellt placera sin motståndare i en viss position.

Submission Wrestling kanske kunde vara något, men då handlar det lika mycket om att greppas från ryggen som från topp-position. Stilen karaktäriseras sällan av explosiva double legs eller dylikt.

Edit: jag instämmer i kören om att man absolut inte ska söka bråk eller hävda sig på krogen. Men jag tolkar ditt inlägg mer som att du vill upphöra att vara rädd och kunna ta hand om dig om nöden kräver det. Men oavsett kampkonst så kommer dina lärare instruera dig att vid minsta antydan till bråk så gå därifrån. Att slåss är alltid den sista utvägen.

Victuhh
2012-01-20, 19:25
Skärp er människor det finns ALLTID folk ute som letar bråk, jag vill kunna försvara mig inte slå på randoms för att jag kan.

Mago
2012-01-20, 19:26
Det kan nog iofs hjälpa att inte hamna i deer in the headlights-zonen så fort någon spelar Allan(tm). Lite självförtroende så man kan hålla sig lugn och ta sig ur situationen på ett lugnt skadar inte.

Googla på kampsporten i fråga och din stads namn så kommer det nog upp några klubbar. Står det inte info på hemsidan om när man kan komma dit som nybörjare, så dra iväg ett mail och säg att du är sugen på att börja träna och fråga när det passar att komma.

Grapeman
2012-01-20, 19:28
Skärp er människor det finns ALLTID folk ute som letar bråk, jag vill kunna försvara mig inte slå på randoms för att jag kan.

Jag tycker det är du som ska skärpa dig, det känns inte speciellt "stort" att själv bli en av dem.

(oberoende av; Mayne, han började ju!) ;)

Mina 5 cent iaf, men jag är verkligen inte den som bråkar med folk.

Men, OT; kör som Mago säger. Inga polare som kör något så du kanske kan prova lite?

difeddy
2012-01-20, 19:28
Förstår inte varför alla ska kritisera honom direkt. Visst är det bästa självförsvaret att undvika bråk, men om det nu händer i alla fall så skadar det inte om man kan försvara sig själv.

Victuhh
2012-01-20, 19:29
Spelar nog ingen roll vilken kampart du väljer, det du tycks fattas är självförtroendet i den pressade situationen och det kommer valfri kampart ge dig. Ta den du tycker verkar roligast.

Det beror lite på vilken brottning du väljer, nertagningar har alla men typen på de skiljer sig radikalt mellan exempelvis fristil- och grekisk-romersk. Vad grepp beträffar är det också olika, i många brottningsformer sysslar man inte med någon form av strypningar eller dylika grepp, utan det handlar bara specifikt om att få ner och eventuellt placera sin motståndare i en viss position.

Submission Wrestling kanske kunde vara något, men då handlar det lika mycket om att greppas från ryggen som från topp-position. Stilen karaktäriseras sällan av explosiva double legs eller dylikt.

Tack! Tycker hur som helst brottning när man kan det ser ut att vara riktigt häftigt, sen är det en sådan sport som jag inte ser (iallafall inte i mitt umgänge) som så utbredd, därför skulle jag kunna tänka mig att ge det en chans.

Googlade lite nu och det verkar som att min lokala brottningsklubb verkar vara inte av det mesiga slaget, barn som ska leka och ha kul typ, får jag för mig iallafall.. :(

aijou
2012-01-20, 19:31
Som sagt så är det ju självklart ALLTID bäst att undvika slagsmål. Men om det nu mot förmodan skulle vara helt omöjligt så kanske Krav Maga kan vara ett alternativ. Det är ju nog en av de kampsporter som är effektivast som självförsvar i vardagssituationer.

Finns massor på youtube om du vill kolla vad det är.

eternallord
Får man fråga varför du avfärdar MMA? Det erbjuder ju faktiskt hela paketet, grundläggande standup/boxning, nertagningar och grepp.

Victuhh
Jag tycker det är du som ska skärpa dig, det känns inte speciellt "stort" att själv bli en av dem.

(oberoende av; Mayne, han började ju!) ;)

Mina 5 cent iaf, men jag är verkligen inte den som bråkar med folk.

Jag skulle aldrig börja bråka med någon oprovucerat, förstår inte varför alla fick intrycket av att jag skulle vara en sån. Jag vill kunna försvarar mig mot nötter, finns alltid coolingar som tycker att sånt är häftigt och dom träffar man på när man är ute en del.

Skulle varit en facepalm här

Grapeman
2012-01-20, 19:34
Annars är det väl bara att överdosera Jack3d, dra i sig en påse druvsocker. Sedan äntra utehelgen all out, få eller ge stryk. Rinse and repeat.

Som en chef.

Victuhh
2012-01-20, 19:34
Får man fråga varför du avfärdar MMA? Det erbjuder ju faktiskt hela paketet, grundläggande standup/boxning, nertagningar och grepp.

Mest för att alla tycker det är så häftigt och jag fascineras mer av kampsporter där man inte använder sig utav sparkar och sådant.

Grapeman
2012-01-20, 19:35
Mest för att alla tycker det är så häftigt och jag fascineras mer av kampsporter där man inte använder sig utav sparkar och sådant.

Då är nog krav maga opti, lär vara svårt att hitta någon som lär ut. Känns det som instiktivt iaf :)

eternallord
2012-01-20, 19:35
Mest för att alla tycker det är så häftigt och jag fascineras mer av kampsporter där man inte använder sig utav sparkar och sådant.Men vad är "och sådant"? :) Sparkar är ju en förhållandevis liten del av sporten och det går ju alldeles utmärkt att ha en mer arm-inriktad standup.

Det viktigast är nog att du väljer en sport du kommer tycka är rolig dock, så det spelar inte så stor roll.

Olegh
2012-01-20, 19:36
99% av alla bråk kan undvikas, lätt.

Alltså, vill du lära dig kampsport är det en sak, om du vill göra det för att kunna "ta ner" någon stöddig typ så tänker du fel.

manekin
2012-01-20, 19:39
Om du nu verkligen vill slåss så är boxning bäst alla dar i veckan....

Victuhh
99% av alla bråk kan undvikas, lätt.

Alltså, vill du lära dig kampsport är det en sak, om du vill göra det för att kunna "ta ner" någon stöddig typ så tänker du fel.

När jag sa det?

Jockefoten
Slår du ner människan som vill slåss med dig så skapar du bara fler problem än du löser. Dessutom är du straffmyndig, tror du rättsväsendet bryr sig om vem som "började" i ett krogslagsmål?

Edit: Förlåt om jag går offtopic i din tråd, men jag kan inte förstå varför man vill tvinga fram ett beteende som hos de flesta räknas som korkat?

thunder
2012-01-20, 19:40
Jag skulle aldrig börja bråka med någon oprovucerat, förstår inte varför alla fick intrycket av att jag skulle vara en sån. Jag vill kunna försvarar mig mot nötter, finns alltid coolingar som tycker att sånt är häftigt och dom träffar man på när man är ute en del.

Att försvara sig mot nötter kan sluta med vållande/dråp om han eller du faller olyckligt eller att någon bär kniv. Det skadar väl aldrig att kunna försvara sig, men försvar+adrenalin+fylla slutar sällan bra.

Gå bara därifrån som alla andra redan sagt. Vakter och polisen finns till av en anledning.

Hur många gånger har du verkligen blivit slagen oprovocerat och inte kunnat försvara dig?

killenigrillen
2012-01-20, 19:43
Som det är nu, så fort någon tuffing kommer fram och ska visa att han är alfamale så fryser jag och blir stel, ni fattar, en del av rädsla. Spelar ingen roll om snubben är 1,50 lång och mycket mindre än mig eller om han är skinhead, spottar snus och är stor som Samuelsson. *gah!*

Jag vill kunna gå in i fightmode och inte vika mig när tönten ska visa manligheten, ni fattar!

Detta.
Att du inte vill "vika ner dig" är vad som kommer att ge dig en kniv i magen en vacker dag.
Att det kommer fram snubbar och vill vara "alfa" mot dig är inte ett skäl till att lära sig att slå nån på käften, det är ett skäl till att se över hur fan du agerar när du är ute på krogen snarare.
Jag har aldrig under mina 12 år på krogen varit ens i närheten av att hamna i nån form av bråk, om jag inte varit dum nog att vara fullare än jag skulle och försökt vara kaxig osv.
Se över vad du utstrålar för vibbar när du är ute så kanske du slipper dessa små "alfahanar" som vill utmana dig.

Den enda gången du ska svara med våld är när någon annan har initierat ett slagsmål eller du behöver slå först då du upplever situation alltför allvarlig och du fruktar för att du ska bli allvarligt skadad.
Annars vänder du på klacken och går därifrån eller ännu bättre springer därifrån.

Blir du tvingad att använda våld så slå på de mest känsliga delarna av kroppen, ögon, strupen, skrevet, knän osv.

rajjan_dammit
2012-01-20, 19:44
Kan du inte gå in i "fighting mode" på krogen av ren reflex, lär du inte kunna göra det även om du lär dig boxas.

Victuhh
2012-01-20, 19:46
Att försvara sig mot nötter kan sluta med vållande/dråp om han eller du faller olyckligt eller att någon bär kniv. Det skadar väl aldrig att kunna försvara sig, men försvar+adrenalin+fylla slutar sällan bra.

Gå bara därifrån som alla andra redan sagt. Vakter och polisen finns till av en anledning.

Hur många gånger har du verkligen blivit slagen oprovocerat och inte kunnat försvara dig?

0, däremot har jag varit i många bråk som hade kunnat sluta annorlunda.

Finns det en människa här inne som kan ge bra kritik och inte börja mobbas så skulle jag uppskatta detta, ni andra kan skita på er *kissass*

Gabriel174
2012-01-20, 19:47
Kan du inte gå in i "fighting mode" på krogen av ren reflex, lär du inte kunna göra det även om du lär dig boxas.

+1 enligt erfarenhet. Sett ett par kampsportare "frysa" när det är bråk på gatan så att säga.

Får man fråga varför du fryser till? Är det för att du är rädd för att ta en smäll, eller är du rädd att förlora slagsmålet?

Ado2000
2012-01-20, 19:47
håller med dom flesta här det bästa du kan göra är å undvika bråk helt och hållet MEN går det inte så kommer jag säga som många andra här och det är att du borde ta en koll på Krav Maga isf vad jag hört så är det den kampsporten som är mest lämpad till vad ska man säga average joes eller typ vardags situationer (saknade bättre förklaring :D )

Brottning skulle jag inte rekommendera inte den grekisk-romerska varianten för där är chansen nästan lika stor att du skadar dig själv som din motståndare, eftersom den typen av brottning är mest gjorde för tävling och meningen är att du ska ta ner din motståndare och håla ner honom vilket innebär att i typ 90% av kasten du utför är sådana att du måste följa ner på marken med din motståndare. Eftersom ni slåss ute på hårt underlag så e chansen för knäckta revben lika stor för dig som för honom

Victuhh
2012-01-20, 19:49
+1 enligt erfarenhet. Sett ett par kampsportare "frysa" när det är bråk på gatan så att säga.

Får man fråga varför du fryser till? Är det för att du är rädd för att ta en smäll, eller är du rädd att förlora slagsmålet?

Jag vet inte, jag antar att det är ren ovana och rädsla, det är ingenting jag kan kontrollera det bara kommer..

Tolkia
2012-01-20, 19:50
När jag sa det?
Ditt första inlägg, om att kunna gå in i fighting mode, visa manligheten och liknande larv (ja, ärligt talat) ger det intrycket. På de premisserna tror jag inte att någon seriös kampsportsklubb tar in dig, alt. låter dig vara kvar. Därmed inte sagt att det inte kan vara bra för självförtroendet att lära sig en kampsport; det skulle nog kunna göra något för synen på manlighet också, om den är att det är manligt att kunna sparka ner nötter.

Gabriel174
2012-01-20, 19:51
Jag vet inte, jag antar att det är ren ovana och rädsla, det är ingenting jag kan kontrollera det bara kommer..

När det händer, ta ett par djupa andetag och håll dig lugn. Rädsla är bra så länge det håller dig skärpt, men låt inte rädslan styra dig.

thunder
2012-01-20, 19:53
0, däremot har jag varit i många bråk som hade kunnat sluta annorlunda.

Finns det en människa här inne som kan ge bra kritik och inte börja mobbas så skulle jag uppskatta detta, ni andra kan skita på er *kissass*

Så det du egentligen frågar är hur du bäst ska kunna spöa nån när du letat fram bråk?

Victuhh
2012-01-20, 19:53
Okej men om det lät så får jag be om ursäkt, jag vill ha detta för försvar som jag skrev nästan först i tråden. Jag skulle inte börja bråka och tro att jag är nån sån pajas som gör sånt.

Och för det andra, oprovocerat våld existerar.

Doggeh
2012-01-20, 19:54
P8mBe0_Ha78
Dang da dang!

willtjam
Kampsporter håller inte på gatan. Låt oss säga att du tränar brottning och blir bra på det, men vad gör det när någon drar kniv och hugger hej vilt? Eller om du blir duktig på MMA, vad gör du ifall nån petar ut ögonen på dig eller sparkar dig i pungen? Det finns inga regler i gatuslagsmål och det är omöjligt att träna sig inför något sånt då alla slagsmål är olika och människor är otroligt oberäkneliga. MEN om du verkligen vill kunna försvara dig så är nog krav maga vägen att gå. Annars så är det löpning som gäller; du slipper få ett brutet näsben och en anmälning mot dig.

Petoria
Träna något du tycker är roligt (tränar själv BJJ) och strunta i att hamna i slagsmål känns som ett lättare alternativ. Bara gå därifrån innan något händer eller umgås med andra personer/på andra ställen.

Victuhh
Så det du egentligen frågar är hur du bäst ska kunna spöa nån när du letat fram bråk?

Det räcker nu, dra och fixa din postcount på ett annat ställe.
Jag har skrivit varför och när och hur jag skulle använda mig utav detta.

BiffKriminell
2012-01-20, 19:55

Det är nog ovana, rädsla och brist på självförtroende. Dels är du inte van vid situationen och blir rädd, vilket nog alla blir innan de har slagits många gånger - även de som tränar kampsport. Skillnaden är att du utöver rädsla saknar självförtroendet, och därför är det svårt för dig att ta dig ur frysa-situationen, till skillnad från folk som tränar kampsport.

Att träna bort din rädsla tror jag kampsport bara delvis kommer hjälpa dig med. Om du kör mycket hård sparring på träning kommer det göra dig mer bekväm med att slåss och ge dig självförtroende, men det är ändå inte samma sak som på gatan - i slutändan kan du bara komma över ditt problem genom att slåss på riktigt, och då kan det vara ganska skönt för dig att verkligen veta att du kan ta och ge några smällar.

Du verkar dock inte ha ett kampsportsintresse, utan du vill helt enkelt lära dig att försvara dig själv. Jag har haft många såna polare och de har bara tränat kampsport i några månader för att sedan lägga av, du måste ha intresset helt enkelt för att orka träna flera gånger i veckan, men du kan ju ge det ett försök och se om du tycker att det är kul.

Om du vill lära dig slåss för att kunna försvara dig på gatan så är Krav Maga det ultimata, du får träna mot kniv, batong, flera motståndare och du får också träna upp konflikthantering och stresshantering, vilket ju verkar perfekt för dig. Om du tycker Krav Maga verkar vara tråkigt så kör på boxning, du vill inte hålla på att brottas på gatan, för om du ligger på marken med din fiende är risken stor att hans polare kommer och sparkar dig i huvudet.

JJOHANSSON
2012-01-20, 19:55
Har inte orkat läsa kommentarerna i tråden men att lära sig kampsport så att man kan slåss när man är ute och dricker är bara idiotiskt, Det är så jävla mycket som kan gå fel när man är ute på krogen. Folk tänker inte när dom är fulla.

Du får inte ut något bra av att slåss när du är utanför ringen.

Men ifall du nu är så bestämd på att slåss, kör på brottning. Förnedra killen helt enkelt, Ta bara ner honom och släpp inte förens han är helt slut. (Förutsatt att hans kompisar inte sparkar in skallen på dig när du ligger med honom på marken).

*EDIT eller så kan du bara kolla på bas ruttens barfights. Där lär han dig om hur man slår ner folk med askfat, glas, flaskor, stolar, kniv osv. Du behöver inte kunna slåss.

*EDIT igen, någon hade redan lagt upp bas rutten klippet.

thunder
2012-01-20, 19:57
Det räcker nu, dra och fixa din postcount på ett annat ställe.
Jag har skrivit varför och när och hur jag skulle använda mig utav detta.

Man får inga poäng i allmänt tyvärr *grr*

Men lycka till i nästa slagsmål! :thumbup:

rajjan_dammit
Det är inte så att du råkat få lite muskler efter en tids träning och nu ska alla gamla mobbare testa dig för att se om du kan backa upp din nya kropp? Så för att inte behöva skämmas så måste du kunna slåss?

BiffKriminell
Kampsporter håller inte på gatan. Låt oss säga att du tränar brottning och blir bra på det, men vad gör det när någon drar kniv och hugger hej vilt? Eller om du blir duktig på MMA, vad gör du ifall nån petar ut ögonen på dig eller sparkar dig i pungen? Det finns inga regler i gatuslagsmål och det är omöjligt att träna sig inför något sånt då alla slagsmål är olika och människor är otroligt oberäkneliga. MEN om du verkligen vill kunna försvara dig så är nog krav maga vägen att gå. Annars så är det löpning som gäller; du slipper få ett brutet näsben och en anmälning mot dig.
Tror du TS kan försvara sig bätre mot kniv med/utan brottning?
Tror du TS kan försvara sig bättre mot folk som petar ut ögonen och sparkar i pungen med/utan brottning?

Det är klart som fan att kampsport ger ett övertag i en streetfight. Du lär dig slå, sparka, knäa, armbåga och brottas, vad mer kan du behöva?

Jag skulle i alla fall hellre möta någon som inte tränar kampsport än någon som tränar kampsport i en streetfight, om det är de ENDA parametrarna jag har att gå efter.

Ado2000
2012-01-20, 19:58
P8mBe0_Ha78
Dang da dang!

dom e faktiskt riktigt bra :)

aijou
2012-01-20, 19:58
Lite intressant dock att du bara svarar på de inlägg där folk kritiserar dig istället för att faktiskt lyssna på de goda råd du har fått. Återigen, ta en titt på Krav Maga. Bra för självförsvar och att snabbt kunna avväpna och oskadliggöra dina motståndare.

Förhoppningsvis så skulle även lite kampsportsträning lära dig att visa lite ödmjukhet också. ;)

Tricklew
2012-01-20, 19:59

Victuhh, anledningen till att folk reagerar på ett sätt du inte gillar har att göra med hur du formulerar dig. Det finns flera personer som aldrig har hamnat i bråk när de är ute och festar, eller är ute sent på kvällarna. Sedan finns det den typen som aldrig någonsin letar efter bråk, enligt de själva, men ständigt hamnar i bråk iaf.

Du ger intrycket av att vara den andra typen, det är därför folk agerar lite drygt mot dig.

Grapeman
2012-01-20, 20:00
Jag tycker att du borde ta vara på känslan att en sådan situation är obehaglig, det borde det vara.

Sedan kan du, som sagt, lätt undvika att hamna i bråk.

Victuhh
2012-01-20, 20:01
Att träna bort din rädsla tror jag kampsport bara delvis kommer hjälpa dig med. Om du kör mycket hård sparring på träning kommer det göra dig mer bekväm med att slåss och ge dig självförtroende, men det är ändå inte samma sak som på gatan - i slutändan kan du bara komma över ditt problem genom att slåss på riktigt, och då kan det vara ganska skönt för dig att verkligen veta att du kan ta och ge några smällar.

Du verkar dock inte ha ett kampsportsintresse, utan du vill helt enkelt lära dig att försvara dig själv. Jag har haft många såna polare och de har bara tränat kampsport i några månader för att sedan lägga av, du måste ha intresset helt enkelt för att orka träna flera gånger i veckan, men du kan ju ge det ett försök och se om du tycker att det är kul.

Om du vill lära dig slåss för att kunna försvara dig på gatan så är Krav Maga det ultimata, du får träna mot kniv, batong, flera motståndare och du får också träna upp konflikthantering och stresshantering, vilket ju verkar perfekt för dig. Om du tycker Krav Maga verkar vara tråkigt så kör på boxning, du vill inte hålla på att brottas på gatan, för om du ligger på marken med din fiende är risken stor att hans polare kommer och sparkar dig i huvudet.

Tack, det har inte sagts mycket vettigt tidigare.
Det här med självförtroende har jag ju inget som helst problem i vardagen när vi snackar tjejer och sånt men det kanske är olika saker då?

Sedan tycker jag träning öht är roligt och tror inte att jag är en quitter, är hellre och göra vettiga saker än att sitta inne och spelar datorspel en hel dag tex.

Och sist, javisst, jag vet att sånt existerar på gatan också, ledsamt nog är det så:(

Victuhh
2012-01-20, 20:04
Victuhh, anledningen till att folk reagerar på ett sätt du inte gillar har att göra med hur du formulerar dig. Det finns flera personer som aldrig har hamnat i bråk när de är ute och festar, eller är ute sent på kvällarna. Sedan finns det den typen som aldrig någonsin letar efter bråk, enligt de själva, men ständigt hamnar i bråk iaf.

Du ger intrycket av att vara den andra typen, det är därför folk agerar lite drygt mot dig.

Jag är en snäll människa, jag kanske fick lite av den stämpeln nu på mig från början men jag är fromm som ett lamm igentligen :)

Ska ta killens råd uppe i tråden nu också att bara svara på ordentlig kritik som kan hjälpa mig med de frågor jag satte, annat kommer jag bara ignorera.

Ber också om ursäkt för om jag är lite grinig ikväll, blir så när jag är hungrig men ska gå och hämta mig en pizza strax så ska vi lösa det problemet:D

KlopFer
2012-01-20, 20:04
Väntar på ett inlägg från hultman *popcorn*

willtjam
2012-01-20, 20:05
Tror du TS kan försvara sig bätre mot kniv med/utan brottning?
Tror du TS kan försvara sig bättre mot folk som petar ut ögonen och sparkar i pungen med/utan brottning?

Det är klart som fan att kampsport ger ett övertag i en streetfight. Du lär dig slå, sparka, knäa, armbåga och brottas, vad mer kan du behöva?

Jag skulle i alla fall hellre möta någon som inte tränar kampsport än någon som tränar kampsport i en streetfight, om det är de ENDA parametrarna jag har att gå efter.

Det handlar inte om vem du hellre skulle möta. Tror du att någon som har brottats några timmar med regler och domare har större chans att undvika ett knivhugg av en snetrippad ghettounge än någon annan svensson? Alla vet hur man knyter en näve och slänger den mot någon. Visst, med en bra kampsportsbakgrund så har man vana av att ta emot slag och är därför inte lika rädd, men det tar ett tag.

Petoria
2012-01-20, 20:07
Jag är en snäll människa, jag kanske fick lite av den stämpeln nu på mig från början men jag är fromm som ett lamm igentligen :)

Ska ta killens råd uppe i tråden nu också att bara svara på ordentlig kritik som kan hjälpa mig med de frågor jag satte, annat kommer jag bara ignorera.

Ber också om ursäkt för om jag är lite grinig ikväll, är lite grinig när jag är hungrig men ska gå och hämta mig en pizza strax :D

Men ett litet tips: Börja inte på något för att du tror att det är det mest effektiva om du hamnar i slagsmål. Alla som jag känner som börjat på kampsport av den anledningen slutar efter några veckor/månader.

Hitta något som du tycker är roligt istället. När du sen tränat ett tag kan du börja gå matcher vilket kommer få bort in rädsla sen om något händer på gatan.

Dirty South
2012-01-20, 20:09
Fightingmode JÄVLAR VAD COOLT DET LÅTER!!!!!!!!!!!!!

Är du 10?

young_george
2012-01-20, 20:10
För det först så handlar det om att utsätta sig för sådana situationer om man inte vill bli rädd i dom.

Det finns inget som helt gemensamt mellan att sparras på en klubb, hur hård och seriös den sparring än är eller hur många krav-maga övningar man gjort första gången någon drar en kniv mot dig.
Folk som tror det har helt enkelt aldrig hamnat i sådana situationer och försöker inbilla sig hur det är, främst genom sitt ego.
Alla tankar vilken ben du skulle stega in först med kommer vara helt bortblåsa och du kommer agera instinktivt.

Ska du träna en kampsport så ska du träna den för att det är roligt. Du kan aldrig tvinga dig att göra något tråkigt i 5 år bara för att kanske hamnar i en situation någon gång.
Du kommer träna 99.999999% av tiden, och vara i en sådan situation 0.0000001% av tiden helt enkelt, så välj något roligt.

Traditionell brottning är svårt att börja med som vuxen. Är du 18 år gammal så kommer du få träna mot folk som tränat brottning sedan dom var 5 år gamla och att tävla blir inte att tänka på. Det finns inga nybörjare i din ålder i den sporten.

MMA-klubbar dyker upp som svampar i marken över hela landet och det börjar nybörjarterminer jämt. Det skulle jag rekommendera.

Victuhh
2012-01-20, 20:11
Hitta något som du tycker är roligt istället. När du sen tränat ett tag kan du börja gå matcher vilket kommer få bort in rädsla sen om något händer på gatan.

Nä okej tack :) lite om varför jag var insnurrad på brottning är för att jag fått för mig att man kan ha en viss tyngd för stabilitet, vilket jag besitter :D

Medusa
2012-01-20, 20:11
men herregud, det är väl självklart är det är bra att kunna någon form av självförsvar om man någonsin försätts i en situation där man tvingas slåss.. Inga konstigheter där, världen är full av människor som är kapabla till både det ena och det andra utan förvarning.

Victuhh
2012-01-20, 20:13
Traditionell brottning är svårt att börja med som vuxen. Är du 18 år gammal så kommer du få träna mot folk som tränat brottning sedan dom var 5 år gamla och att tävla blir inte att tänka på. Det finns inga nybörjare i din ålder i den sporten.

MMA-klubbar dyker upp som svampar i marken över hela landet och det börjar nybörjarterminer jämt. Det skulle jag rekommendera.

Kunde tänka mig att det är svårt att hitta nybörjarkurser eller dylikt i brottningen, får se hur jag gör med allt!

Gabriel174
2012-01-20, 20:15
men herregud, det är väl självklart är det är bra att kunna någon form av självförsvar om man någonsin försätts i en situation där man tvingas slåss.. Inga konstigheter där, världen är full av människor som är kapabla till både det ena och det andra utan förvarning.

+1

Dreas
2012-01-20, 20:19
Boxning. Att lära sig svinga och rotera så det sitter i ryggmärgen kommer att ge dig möjlighet att såväl undvika slag som att utdela sådana.

Tycker dock du ska tänka över det. Ifall någon kommer och tjaffsar så skratta och säg till dom att ge sig. Gå därifrån, fortsätter dom och börjar svinga mot dig, då kanske det är dags att börja fundera.

Det är inte värt att tjaffsa, du vet inte hur många kompisar den som moppsar har eller något. Vill du kanske kolla dig själv över axeln varje gång du är på fest? Instabila bråkmakare och dess vänner är inte speciellt roligt att ha och göra med.

Sarwien
2012-01-20, 20:24

+1

Victuhh
2012-01-20, 20:26
Boxning. Att lära sig svinga och rotera så det sitter i ryggmärgen kommer att ge dig möjlighet att såväl undvika slag som att utdela sådana.

Tycker dock du ska tänka över det. Ifall någon kommer och tjaffsar så skratta och säg till dom att ge sig. Gå därifrån, fortsätter dom och börjar svinga mot dig, då kanske det är dags att börja fundera.

Det är inte värt att tjaffsa, du vet inte hur många kompisar den som moppsar har eller något. Vill du kanske kolla dig själv över axeln varje gång du är på fest? Instabila bråkmakare och dess vänner är inte speciellt roligt att ha och göra med.

Nej absolut, jag förstår. Jag skulle aldrig utdela ett första slag eller provocera fram någonting för att visa att jag kan spöa någon.

Låter som om det bara är jag på detta forumet som har råkat ut för trubbelmakare?

Stefan J
2012-01-20, 20:28
Slår du ner människan som vill slåss med dig så skapar du bara fler problem än du löser. Dessutom är du straffmyndig, tror du rättsväsendet bryr sig om vem som "började" i ett krogslagsmål?

Edit: Förlåt om jag går offtopic i din tråd, men jag kan inte förstå varför man vill tvinga fram ett beteende som hos de flesta räknas som korkat?

Nä det är helt rätt. Var en ryggradslös jävla amöba, lägg dig platt på marken, vänd dig om och ta gladeligen emot den i tvåan så fort det hettar till. Låt rötäggen gå runt och vara rötägg utan konsekvenser.

Olegh
2012-01-20, 20:29
Nä det är helt rätt. Var ett offer, lägg dig platt på marken, vänd dig om och ta gladeligen emot den i tvåan så fort det hettar till. Låt rötäggen gå runt och vara rötägg utan konsekvenser.

Bättre att bli ett ägg själv, håller med!

young_george
2012-01-20, 20:29
Det gäller ju att hålla isår begreppen lite också. Vad är det som ska uppnås?

Ska man boxas med random svenne på krogen så krävs det ju varken speciellt mycket pannben eller kunskaper eftersom det antagligen inte kommer eskalera bortom kontroll, men det är ju på en helt annan nivå om du hamnar ensam i ett gatuhörn med en flöddrad 120kg bolatorsk med kniv.

För det ena räcker det med lite kamspportskunskap medan det andra kräver självförsvar (vilket är lite psykologiska knep och en bra tid på 100 meter). Man lär sig sällan både och på samma ställe iallafall.

jonteeo
2012-01-20, 20:30
Du kommer vara samma fjolla efter du tränat kampsport ändå, det sitter i en. Du behöver ingen erfarenhet utav kampsport ute på fyllan? Om det var det du syftade på. Behöver någon visa dig en rak höger eller är du helt försvars lös?

Dreas
2012-01-20, 20:31
Nej absolut, jag förstår. Jag skulle aldrig utdela ett första slag eller provocera fram någonting för att visa att jag kan spöa någon.

Låter som om det bara är jag på detta forumet som har råkat ut för trubbelmakare?Jag sa boxning av en anledning, att svinga när man är full är ju en sisådär 100ggr svårare än som nykter.

Jo, de flesta av oss har nog råkat ut för bråkmakare. Med åldern blir det lättare att hantera dom av någon anledning, vett bakom pannbenet kanske?

Tricklew
2012-01-20, 20:34
Du kommer vara samma fjolla efter du tränat kampsport ändå, det sitter i en. Du behöver ingen erfarenhet utav kampsport ute på fyllan? Om det var det du syftade på. Behöver någon visa dig en rak höger eller är du helt försvars lös?

Det går mycket väl att utvecklas, man är inte samma person när man är 15, som man är vid 30. Idéen att det inte skulle gå att aktivt arbeta för att ändra sig själv är en idé som följs, och propageras av idioter.

Stefan J
2012-01-20, 20:35
Bättre att bli ett ägg själv, håller med!

En människa som angriper en annan har förbrukat sin rätt att gå därifrån utan konsekvenser. Du och jockefoten förespråkar att lägga benen på ryggen eller bara ge upp så att angriparen inte kommer till skada. Hur tänker man då?

eternallord
2012-01-20, 20:36
Det finns inget som helt gemensamt mellan att sparras på en klubb, hur hård och seriös den sparring än är eller hur många krav-maga övningar man gjort första gången någon drar en kniv mot dig.
Folk som tror det har helt enkelt aldrig hamnat i sådana situationer och försöker inbilla sig hur det är, främst genom sitt ego.
Alla tankar vilken ben du skulle stega in först med kommer vara helt bortblåsa och du kommer agera instinktivt.

Håller inte alls med. När man nöter slagserier, nertagningar eller dylikt i all oändlighet så är det precis det man gör, man trycker i dem i muskelminnet och gör det till en omedveten handling. De som tävlat i kampsport får gärna flika in, jag har gjort det en hel del och jag skulle vilja säga att maximalt 50% av det jag gör i en fight är direkt medvetna handlingar, resten är inövade reaktioner på situationer jag ställts inför upprepade gånger i träningssammanhang.

Dvs, om någon idag skulle slå ett slag mot mig så reagerar jag inte på samma sätt som jag hade gjort om jag inte hade haft någon kampsportsträning. Det är instinktivt, men "instinkten" eller reaktionen eller vad du än vill kalla det är inte nödvändigtvis längre den medfödda utan en som jag tränat in i klubblokalen.

Det är väl bara befängt att tro att någon som tränat kampsport i flera år inte skulle klara sig bättre i ett slagsmål än någon som aldrig gjort det, även fast ett regelrätt slagsmål är en väldigt annorlunda situation.

jonteeo
2012-01-20, 20:39
Det går mycket väl att utvecklas, man är inte samma person när man är 15, som man är vid 30. Idéen att det inte skulle gå att aktivt arbeta för att ändra sig själv är en idé som följs, och propageras av idioter.

Hur ska han ändra på sig själv när det kommer till att vara en fjolla när det kommer till att bråka? Du kan säkert bättra dig om situationen händer dagligen, men det lär ju inte hända. Därav blir det nog svårt.

filmjölk
Kampsport, schmanpsport. Du behöver bli starkare och argare. När du är på lyran, se till att framkalla det där surstadiet man hamnar i efter att ha gått och småsupit i 12 timmar utan att ha haft roligt. Avstå från att skratta och ha sex. se bara på tv-program du inte tycker om. Käka ryssfemmor och blodpudding med lingonsylt varje dag och träna stenhårt med just de övningar du tycker är tråkiga på gymmet. Jobba med något du avskyr och ha inga hobbies. drick bara ljummen, avslagen öl av ett märke du inte gillar. När någon sedan kommer fram för att mucka gräl med dig blir du helt euforisk vid tanken av att få utlopp för allt det hat du byggt upp i kroppen och sliter huvudet av din antagonist.

jonteeo
Och att börja i kampsport för att kunna bråka ute på fyllan är helt fel syfte, kommer sluta med att han orkar 6 månader och sedan slutar.

Tricklew
2012-01-20, 20:41
Hur ska han ändra på sig själv när det kommer till att vara en fjolla när det kommer till att bråka? Du kan säkert bättra dig om situationen händer dagligen, men det lär ju inte hända. Därav blir det nog svårt.

Det är enkelt, träna på att slåss. Vilket är precis vad kampsport är. Sedan är ditt ordval väldigt pubertalt.

Olegh
2012-01-20, 20:43
En människa som angriper en annan har förbrukat sin rätt att gå därifrån utan konsekvenser. Du och jockefoten förespråkar att lägga benen på ryggen eller bara ge upp så att angriparen inte kommer till skada. Hur tänker man då?

Så länge det enda som är angripet är ens eget feta ego så lägger man benen på ryggen, ja. Om det nu inte smakar så jävla illa att svälja en liten gnutta av all den stolthet man har, så kan man förslagsvis låta bli att provocera när man vänder på klacken. Och därmed är hela saken utagerad.

Givetvis vill man rädda sitt eget skinn. Om man låter sig provoceras så har man egentligen redan förlorat.

Morty
2012-01-20, 20:45
OnT: MMA, Brasse-jutsu (BJJ) eller Grek-romersk brottning. Poängen är att få nedtagninen, sen dra.

jonteeo
2012-01-20, 20:46
Det är enkelt, träna på att slåss. Vilket är precis vad kampsport är. Sedan är ditt ordval väldigt pubertalt.

kanske, kanske inte.

young_george
2012-01-20, 20:46
Håller inte alls med. När man nöter slagserier, nertagningar eller dylikt i all oändlighet så är det precis det man gör, man trycker i dem i muskelminnet och gör det till en omedveten handling. De som tävlat i kampsport får gärna flika in, jag har gjort det en hel del och jag skulle vilja säga att maximalt 50% av det jag gör i en fight är direkt medvetna handlingar, resten är inövade reaktioner på situationer jag ställts inför upprepade gånger i träningssammanhang.

Dvs, om någon idag skulle slå ett slag mot mig så reagerar jag inte på samma sätt som jag hade gjort om jag inte hade haft någon kampsportsträning. Det är instinktivt, men "instinkten" eller reaktionen eller vad du än vill kalla det är inte nödvändigtvis längre den medfödda utan en som jag tränat in i klubblokalen.

Det är väl bara befängt att tro att någon som tränat kampsport i flera år inte skulle klara sig bättre i ett slagsmål än någon som aldrig gjort det, även fast ett regelrätt slagsmål är en väldigt annorlunda situation.

Har du någonsin varit en mycket pressad situation mot en kniv eller en
mycket agressiv och hotfull person som du kommer behöva slåss mot?

Den personen du kan vara en i säker kamsportsmatch har oftast väldigt lite att göra med den personen du är i den situationen. Jag säger inte att det är meningslöst att träna kampsport. Jag har själv tränat ganska mycket och tävlat i det, men också ganska mkt erfarenhet av andra sidan i debatten så jag har vissa belägg för det jag säger.

Det som är "insinktivt" i buren blir inte nödvändigtivs instinktivt utanför den i en riktig situation och överföringseffekten mellan dessa två är inte så bra som folk gärna vill tro.

Sarwien
2012-01-20, 20:47
Nä det är helt rätt. Var en ryggradslös jävla amöba, lägg dig platt på marken, vänd dig om och ta gladeligen emot den i tvåan så fort det hettar till. Låt rötäggen gå runt och vara rötägg utan konsekvenser.

:laugh:

Stefan J
2012-01-20, 20:48
Så länge det enda som är angripet är ens eget feta ego så lägger man benen på ryggen, ja. Om det nu inte smakar så jävla illa att svälja en liten gnutta av all den stolthet man har, så kan man förslagsvis låta bli att provocera när man vänder på klacken. Och därmed är hela saken utagerad.

Givetvis vill man rädda sitt eget skinn. Om man låter sig provoceras så har man egentligen redan förlorat.

Ok, vi verkar ha ett diametralt motsatt handlingschema för sådana här situationer :)

Jockefoten

Jag agerar bara som jag blivit uppfostrad, dvs. att undvika bråk. Hur tänker du när du tror dig ha rätt att skada andra människor?

young_george
OnT: MMA, Brasse-jutsu (BJJ) eller Grek-romersk brottning. Poängen är att få nedtagninen, sen dra.

Haha nej. Hamna på marken om du vill få en spark i bakhuvudet eller en kniv i magen. Finns det något mer osäkert än att "ta ner någon" i en osäker miljö på ett underlag du inte kan välja sjäv.

Om du ska dra, dra direkt.

Tricklew
2012-01-20, 20:49
Haha nej. Hamna på marken om du vill få en spark i bakhuvudet eller en kniv i magen. Finns det något mer osäkert än att "ta ner någon" i en osäker miljö på ett underlag du inte kan välja sjäv.

Du verkar ha missat de sista 2 orden efter det fetmarkerade. Gör inte ditt bästa för att förvandla tråden till SM i medvetna missförtånd.

Medusa
2012-01-20, 20:50
Jag agerar bara som jag blivit uppfostrad, dvs. att undvika bråk. Hur tänker du när du tror dig ha rätt att skada andra människor?

men seriöst har du växt upp i någon skyddad värld...? hur tror du att vi har överlevt, att dom som sprang iväg klarade sig evolutionärt, nej, det är dom som försvarar sig och ger tillbaka som klarar sig, din taktik kanske funkar i Täby men lycka till en mörk kväll i Malmö..

young_george
2012-01-20, 20:51
Du verkar ha missat de sista 2 orden efter det fetmarkerade.

Nej, det gjorde jag inte. Du verkar ha missat verkligheten om du tror att någon gör en perfekt nedtagning ala hollywood och sen går iväg.

Det fungerar helt enkelt inte så och att hamna på marken i ett slagsmål är det farligaste du kan göra. Punkt.

Grapeman
2012-01-20, 20:51

+1, jag ser det som en vinst om jag bara går därifrån, oavsett vad som händer.

Jag tycker att det gör mig till den större människan.

This thread makes me dissapoint'.

BiffKriminell
2012-01-20, 20:54
Det handlar inte om vem du hellre skulle möta. Tror du att någon som har brottats några timmar med regler och domare har större chans att undvika ett knivhugg av en snetrippad ghettounge än någon annan svensson? Alla vet hur man knyter en näve och slänger den mot någon. Visst, med en bra kampsportsbakgrund så har man vana av att ta emot slag och är därför inte lika rädd, men det tar ett tag.

För det första är inte alla man möter snetrippade ghettoungar med knivar i handen. Det är ofta vanliga svenssons bråkar också, det är bara att gå ut på krogen en kväll. För det andra så ja, jag tror att en person som har tränat en kampsport mycket har större chans att klara sig i en fight mot en person med kniv (även fast det är idioti att slåss mot någon med kniv om du inte har något vapen själv)

Medusa
2012-01-20, 20:55
+1, jag ser det som en vinst om jag bara går därifrån, oavsett vad som händer.

Jag tycker att det gör mig till den större människan.

This thread makes me dissapoint'.

du är inte så stor när du ligger på sjukhuset sönderslagen därför att du inte kunde springa tillräckligt fort, och när dom väl fick ifatt på dig så slog dom ner dig till marken och sparkade sönder ditt innandöme tills du hostade blod..

Grapeman
2012-01-20, 20:55
du är inte så stor när du ligger på sjukhuset sönderslagen därför att du inte kunde springa tillräckligt fort, och när dom väl fick ifatt på dig så slog dom ner dig till marken och sparkade sönder ditt innandöme tills du hostade blod..

Inte enligt dig iaf :)

Jockefoten
2012-01-20, 20:57
men seriöst har du växt upp i någon skyddad värld...? hur tror du att vi har överlevt, att dom som sprang iväg klarade sig evolutionärt, nej, det är dom som försvarar sig och ger tillbaka som klarar sig, din taktik kanske funkar i Täby men lycka till en mörk kväll i Malmö..

Mörk kväll i Malmö? Nigga please! Pröva att bli omringad i Bulgarien av ett gäng turkbulgarer när du är lite på lyset. Ångar nästan att jag inte gick in i fighting mode(det var ju bara tre-fyra stycken som var beväpnade med skjutvapen)!

Petoria
2012-01-20, 20:58

Det är väl ändå större chans att man blir sönderslagen om man hamnar i slagsmål än går därifrån?

Mart|n
2012-01-20, 20:58
Lite ambivalent är jag nog. Jag tar nog hellre lite skit till en viss gräns såklart. Det som gör att jag inte skulle vilja börja veva är att jag med lite (o)tur skulle kunna trasa sönder en människa ganska ordentligt, och den insikten gör mig också ganska lugn.

Olegh
2012-01-20, 20:59

Fast det här händer ju bara bråkmakare. I 99% av fallen. Och stöter man på någon psykopat som verkligen bara vill sticka ner någon, eller liknande, så spelar det ingen jävla roll vad man har för häftig bakgrund eller hur jävla macho attityd man har.

Går man omkring redo att ta ett slag, så är risken ofantligt mycket större att man får göra det också.

willtjam
2012-01-20, 21:00
För det första är inte alla man möter snetrippade ghettoungar med knivar i handen. Det är ofta vanliga svenssons bråkar också, det är bara att gå ut på krogen en kväll. För det andra så ja, jag tror att en person som har tränat en kampsport mycket har större chans att klara sig i en fight mot en person med kniv (även fast det är idioti att slåss mot någon med kniv om du inte har något vapen själv)

Självklart finns det många idioter på kvarterskrogen också, och självklart kan man klara sig bättre med en viss bakgrund, men min poäng är att det går inte att träna sig till det då det inte finns några regler och fulla människor är extremt oberäkneliga.

Sarwien
2012-01-20, 21:00

lol

L-Sami
2012-01-20, 21:01
Your words are weapons. Använd din röst på rätt sätt, så behöver du inte slåss.

Johanss0n
2012-01-20, 21:01
Eftersom du bor i kalmar skulle jag nog rekomendera boxningsklubben, iofs mest eftersom jag inte känner till någon annan kampsprt som är särskillt etablerad där. (du har ju själv uteslutet både brottning och mma)
Ett tips bara även om du lyckas bli kalmars mike tyson (kanske ingen jättebedrift iofs) när det gäller folk från norrliden skulle jag rekomendera att alltid avlägsna dig såvida du inte uppskattar en kniv i buken.

BiffKriminell
2012-01-20, 21:04
Självklart finns det många idioter på kvarterskrogen också, och självklart kan man klara sig bättre med en viss bakgrund, men min poäng är att det går inte att träna sig till det då det inte finns några regler och fulla människor är extremt oberäkneliga.

Det är klart det inte går att träna streetfight på en kampsportsklubb, men det är lika klart att kampsportsträning ger dig en fördel i ALLA former av bråk, även streetfight.

Alltså seriöst, eftersom folk i tråden tar extremexempel hela tiden på att folk drar kniv eller är flera, kan jag göra detsamma. Cain Valesquez, Brock Lesnar, Mike Tyson i sin prime osv, hur tror ni att de hade klarat sig i en streetfight? ÄVEN om de mötte Conny, 33, skitfull och helt oberäknelig. Det hade blivit knock direkt, hur mycket Conny än skriker och vevar.

Stefan J
2012-01-20, 21:10

Hur jag tänker? Just där och då när en människa angriper mig (fysiskt, för verbalt tål jag i princip vad som helst och kan mycket väl bara gå därifrån) är tankegången såklart väldigt primitiv. I stora drag har angriparen i just det tillfället tappat allt värde som människa och jag har full rätt att göra vad jag vill. Sen agerar jag givetvis inte fullt ut efter det och slår ihjäl någon.

Min inställning i ett mer nykter tillstånd är väl att stå upp för sig själv. Det gäller inte bara ovanliga och oviktiga saker som gruff på gatan eller krogen utan även på arbetsplatser och i vardagslivet. Man ska inte acceptera att andra kör med en. Och folk som tycker sig ha ett större värde än andra (att tro att man kan köra med någon eller slå någon tyder på att man anser sig ha ett större värde än den man terroriserar) ska sättas på plats. Det är viktigt att sådana människor inte får fritt spelrum. Jag skulle till och med vilja säga att det är var och ens skyldighet (om det står i ens makt) att se till att sådana människor inte går runt och gör livet surt för andra.

young_george
2012-01-20, 21:10
Det är klart det inte går att träna streetfight på en kampsportsklubb, men det är lika klart att kampsportsträning ger dig en fördel i ALLA former av bråk, även streetfight.

Alltså seriöst, eftersom folk i tråden tar extremexempel hela tiden på att folk drar kniv eller är flera, kan jag göra detsamma. Cain Valesquez, Brock Lesnar, Mike Tyson i sin prime osv, hur tror ni att de hade klarat sig i en streetfight? ÄVEN om de mötte Conny, 33, skitfull och helt oberäknelig. Det hade blivit knock direkt, hur mycket Conny än skriker och vevar.

Du tycker att andra pratar extremexempel men tar sedan fram några av de tyngsta och bästa kampsportarna någonsin, och i sin prime no less.

Ingen här kommer någonsin här behöva möta dessa, medan knivar inte är särskilt ovanliga.

Sen finns det ju ett visst värde i att prata om sådana exempel eftersom dom är viktigare än ett vanligt krogbråk mellan två fulla svennar som kommer sluta när en av dom ligger på backen och säger aj aj aj. Det eskalerar väldigt sällan och det som gör mest ont är det sårade egot.

Victuhh
2012-01-20, 21:12
Eftersom du bor i kalmar skulle jag nog rekomendera boxningsklubben, iofs mest eftersom jag inte känner till någon annan kampsprt som är särskillt etablerad där. (du har ju själv uteslutet både brottning och mma)
Ett tips bara även om du lyckas bli kalmars mike tyson (kanske ingen jättebedrift iofs) när det gäller folk från norrliden skulle jag rekomendera att alltid avlägsna dig såvida du inte uppskattar en kniv i buken.

hehe jajamen, tack för svaret.
norrliden passar jag mig noga för

stevebc
2012-01-20, 21:12
Kampsport, schmanpsport. Du behöver bli starkare och argare. När du är på lyran, se till att framkalla det där surstadiet man hamnar i efter att ha gått och småsupit i 12 timmar utan att ha haft roligt. Avstå från att skratta och ha sex. se bara på tv-program du inte tycker om. Käka ryssfemmor och blodpudding med lingonsylt varje dag och träna stenhårt med just de övningar du tycker är tråkiga på gymmet. Jobba med något du avskyr och ha inga hobbies. drick bara ljummen, avslagen öl av ett märke du inte gillar. När någon sedan kommer fram för att mucka gräl med dig blir du helt euforisk vid tanken av att få utlopp för allt det hat du byggt upp i kroppen och sliter huvudet av din antagonist.Hahahahaha!

aijou
2012-01-20, 21:13

Typ såhär. :D
B_3BEEEX_fg

young_george
2012-01-20, 21:15

Den är så jävla fin :)

BiffKriminell
2012-01-20, 21:17
Du tycker att andra pratar extremexempel men tar sedan fram några av de tyngsta och bästa kampsportarna någonsin, och i sin prime no less.

Ingen här kommer någonsin här behöva möta dessa, medan knivar inte är särskilt ovanliga.

Sen finns det ju ett visst värde i att prata om sådana exempel eftersom dom är viktigare än ett vanligt krogbråk mellan två fulla svennar som kommer sluta när en av dom ligger på backen och säger aj aj aj. Det eskalerar väldigt sällan och det som gör mest ont är det sårade egot.

Som jag skrev så drog jag extremexempel eftersom andra gjorde det, men också för att belysa min poäng. Ingen av oss kommer kanske behöva möta dessa, men många av oss kommer säkert behöva möta folk som tränat och tävlat i flertalet år.

Du skrev tidigare att överföringsblablabla mellan kampsport och gatan inte var ALLS stor. Hur tror du att tyson, valesquez och lesnar hade klarat sig på gatan? Hur tror du att sverigeeliten hade klarat sig på gatan, typ magnusson? Hur tror du att de som tränat i runt 10 år och tävlat massa gånger skulle klara sig på gatan?

Jag fick för mig av trådstarten att vanliga bråk på krogen/klubben var vad TS menade, och då kan det vara jävligt bra att vara en duktig boxare.

Vad är din poäng egentligen? Att kampsport inte är speciellt bra om du möter någon med kniv? Tror du att någon allvarligt talat är emot dig på den punkten? Det enda jag säger är att kampsport hjälper mycket i de flesta slagsmål (fighter utan vapen) och att kampsport kan vara till LITE hjälp i vissa situationer, eller åtminstone inte negativt (när motståndaren drar kniv, batong, basebållträ etc)

BiffKriminell
2012-01-20, 21:18
B_3BEEEX_fg

Hahaha, skön jävla fight alltså. Men nejnej, kampsport ger knappt något i streetfighter! :smash:

BiffKriminell
2012-01-20, 21:22

Och vanliga krogbråk betyder inte alltid att den ena personen slutar slå när folk ligger på backen. Förra helgen såg jag en kille som blev sparkad i huvudet några gånger inne på en klubb och för en månad sen såg jag en annan kille som blev slagen flera gånger i huvudet när han låg ner, avsvimmad. Hade dessa grabbar varit duktiga på kampsport hade de garanterat klarat sig bättre, för deras motståndare var inte speciellt duktiga på att slåss, det var ett typiskt fyllevev utan någon som helst teknik från båda parter.

Kabuto
2012-01-20, 21:22
Bästa försvaret.
HVTWtjkrzUg

Stefan J
2012-01-20, 21:24
Bästa försvaret.
HVTWtjkrzUg

Haha

young_george
2012-01-20, 21:26
Som jag skrev så drog jag extremexempel eftersom andra gjorde det, men också för att belysa min poäng. Ingen av oss kommer kanske behöva möta dessa, men många av oss kommer säkert behöva möta folk som tränat och tävlat i flertalet år.

Du skrev tidigare att överföringsblablabla mellan kampsport och gatan inte var ALLS stor. Hur tror du att tyson, valesquez och lesnar hade klarat sig på gatan? Hur tror du att sverigeeliten hade klarat sig på gatan, typ magnusson? Hur tror du att de som tränat i runt 10 år och tävlat massa gånger skulle klara sig på gatan?

Jag fick för mig av trådstarten att vanliga bråk på krogen/klubben var vad TS menade, och då kan det vara jävligt bra att vara en duktig boxare.

Vad är din poäng egentligen? Att kampsport inte är speciellt bra om du möter
någon med kniv? Tror du att någon allvarligt talat är emot dig på den punkten? Det enda jag säger är att kampsport hjälper mycket i de flesta slagsmål (fighter utan vapen) och att kampsport kan vara till LITE hjälp i vissa situationer, eller åtminstone inte negativt (när motståndaren drar kniv, batong, basebållträ etc)

Jag säger inte emot dig alls på dessa punkter. Elitidrottare i alla sporter kommer säkert klara sig bättre och givetvis kommer 130kg kampsportare ha ett övertag, det tror du väl inte någon säger emot heller?

Poängen, om någon, jag ville framföra var att genom att ha observerat många kampsportare och icke-kampsportare i liknande situationer så har överföringseffekten varit betydligt mindre än många vill påskina.

Tigerkotten
2012-01-20, 21:28
Orkar ej läsa hela tråden, men om du ska lära dig något. Samt ej vill lära dig MMA, lär dig en stående kampsport. Du vill undvika hamna på marken om det blir fight.

Dav0d
2012-01-20, 21:30
De som direkt attackerar trådskaparen att det är fel tankebana att börja med kampsport, att det bara är att gå därifrån och hela den raddan av skit snack... Jag antar att ni aldrig oprovocerat blivit attackerad på gatan. Tro mig när jag säger att det sker ofta, väldigt ofta. Då pratar jag om människor som kommer fram, frågar efter cigg och 5 sekunder efteråt börjar det flyga iväg knytnävar utan någon större anledning. Jag är sällan ute och därför har det inte hänt mig, men jag har tyvärr för många fredliga vänner utan något ego överhuvudtaget som åkt på misshandel i brutal form bara för de var på fel plats, vid fel tidpunkt.

Problemet han har handlar om självförtroende och kampsport är en utmärkt lösning på det problemet, att säga något annat är väldigt naivt och ni har troligtvis ingen erfarenhet om vad kampsport kan ge till en individ - svag som stark. Genom kampsport lär sig de flesta att senare gå ur onödiga situationer bättre eftersom en del av egot försvinner många gånger.

Som svar:

Brottning kommer göra dig väldigt fysiskt tuff och de flesta 1 mot 1 slagsmål hamnar på backen. Brottning är utmärkt i dessa fall. Jag däremot skulle nog rekommendera en ren thaiboxningsklubb om du klarar av det, då du lär dig slag, sparkar och klinch (kan googla det om du vill.) En bra thaiboxare åker oftast inte lätt ner på backen då man lär sig olika fällningar.

Däremot är det viktigast att det är kul och lite hårdare! Då kommer du få en förståelse för närkontakt, förbättra självförtroendet, ta bort rädslan samt fortsätta med idrotten!

Önskar dig lycka till.

Petoria
2012-01-20, 21:31
Orkar ej läsa hela tråden, men om du ska lära dig något. Samt ej vill lära dig MMA, lär dig en stående kampsport. Du vill undvika hamna på marken om det blir fight.

Om det är stående kan man ju alltid springa iväg, men om du ligger på din rygg och någon slår in ditt ansikte kan det vara bra att veta vad man ska göra för att komma bort därifrån

BiffKriminell
2012-01-20, 21:33
Jag säger inte emot dig alls på dessa punkter. Elitidrottare i alla sporter kommer säkert klara sig bättre och givetvis kommer 130kg kampsportare ha ett övertag, det tror du väl inte någon säger emot heller?

Poängen, om någon, jag ville framföra var att genom att ha observerat många kampsportare och icke-kampsportare i liknande situationer så har överföringseffekten varit betydligt mindre än många vill påskina.

Nej det är sant, men kampsportare med en "vanlig fysik" som har tränat i några år kommer också ha ett övertag på gatan. Alltså, jag är inte speciellt duktig på kampsport men jag har tränat thaiboxning, kickboxning, mma och boxning till och från i fyra år. Jag vet inte om du förstår hur DÅLIGA folk är på att slåss. Många av mina polare som i övrigt är fysiskt aktiva och duktiga på de flesta sporter, tränar på gym, kan knappt slå ett rakt slag alltså. De flesta som inte tränar kampsport är fan urusla på att slåss, och det är där kampsportaren får ett stort övertag.

Jag kan till viss del hålla med om din poäng, men jag vet inte hur mycket du anser att folk vill påskina överföringseffekten. Duktig på att slåss och sparras i en kampsportslokal betyder inte att du blir grym på att slåss på gatan, men det betyder i de flesta fall att du kan slåss ganska bra på gatan, åtminstone om du har varit i fight några gånger och inte är helt färsk och fryser/blir skiträdd när det är bråk.

Dav0d
2012-01-20, 21:33

Kan lova dig att många gärna fantiserar fram lite kampsport historia och denna är sällan mycket mindre än den egentligen är. Samt att det är stor variation på kampsport. En person med karate, judo, taekwondo, kungfu - beror på stil självklart, etc har svårare att använda sin kampsport om de inte besitter talang för gatuslagsmål. En del pågrund av teknikerna, en del för att träningen som de utför sällan är väldigt lik eller hård.

young_george
2012-01-20, 21:37
Kan lova dig att många gärna fantiserar fram lite kampsport historia och denna är sällan mycket mindre än den egentligen är. Samt att det är stor variation på kampsport. En person med karate, judo, taekwondo, kungfu - beror på stil självklart, etc har svårare att använda sin kampsport om de inte besitter talang för gatuslagsmål. En del pågrund av teknikerna, en del för att träningen som de utför sällan är väldigt lik eller hård.

Ja, det är jag fullt medveten om. Du behöver inte förklara för mig att judo är svårare att använda på gatan eftersom jag inte är efterbliven.

Jag försöker att inte slänga ut mig saker helt utan grund för det. Jag har under många år haft en våldsam umgängeskrets så urvalsgruppen har inte varit en vanlig högstadieklass direkt.

Dav0d
2012-01-20, 21:39
Ja, det är jag fullt medveten om. Du behöver inte förklara för mig att judo är svårare att använda på gatan eftersom jag inte är efterbliven.

Du får ursäkta, din post var inte av lysande kvalite så jag kunde inte veta. Däremot kan jag lova dig att judo inte är dåligt om du har som sagt talang. Snarare riktigt grymt i 1 mot 1 fighter.

young_george
2012-01-20, 21:41
Du får ursäkta, din post var inte av lysande kvalite så jag kunde inte veta. Däremot kan jag lova dig att judo inte är dåligt om du har som sagt talang. Snarare riktigt grymt i 1 mot 1 fighter.

Nej, det var inget fel på min post.

Du ville helt enkelt visa för mig att jag inte visste vad jag pratade om eftersom du med din oändliga kamsportskunskap vet hur det fungerar i verkligheten. Jag klandrar dig inte, så blir det alltid i liknande trådar.

Dav0d
2012-01-20, 21:42
Nej, det var inget fel på min post.

Du ville helt enkelt visa för mig att jag inte visste vad jag pratade om eftersom du med din oändliga kamsportskunskap vet hur det fungerar i verkligheten. Jag klandrar dig inte, så blir det alltid i liknande trådar.

Eee, njae. Faktiskt inte. Läste bara en post du postat, den precis över min första där och tyckte inte riktigt att den stämde helt. Därför svarade jag just på den, har inte läst något av de tidigare sidorna. Ber om ursäkt ifall du tog för illa upp, men har ingen anledning än att jag föredrar fakta i att kritisera din tidigare post.

BiffKriminell
2012-01-20, 21:44
Judo är bättre än inget, men det tillhör knappast de bästa kampsporter vad gäller streetfight/självförsvar/1 mot 1.

young_george
2012-01-20, 21:45
Eee, njae. Faktiskt inte. Läste bara en post du postat, den precis över min första där och tyckte inte riktigt att den stämde helt. Därför svarade jag just på den, har inte läst något av de tidigare sidorna. Ber om ursäkt ifall du tog för illa upp, men har ingen anledning än att jag föredrar fakta i att kritisera din tidigare post.

Vad var det som inte stämde i min post?

Det enda du skrev var att människor ljuger om sin erfarenhet av kampsport och att judo inte är nödvändigtvis är det bästa för att slåss på gatan med. Inga av dessa ämnen behandlas i min post.

killenigrillen
2012-01-20, 21:45
http://www.samharris.org/blog/item/the-truth-about-violence/

Similarly, all men should learn to recognize and shun status-seeking displays of aggression. This is one problem that women generally don’t have to worry about. It is, for instance, very rare for a woman to find herself party to an exchange like this:

“What are you looking at, asshole?”

“Who are you calling an asshole?”

“You, bitch. What are you going to do about it?”

stafh
2012-01-20, 21:47
Få rejält med stryk en gång. Då vet du vad som väntar dig och situationen är lättare att hantera.

Dav0d
2012-01-20, 21:48
Judo är bättre än inget, men det tillhör knappast de bästa kampsporter vad gäller streetfight/självförsvar/1 mot 1.

Jag föredrar judo framför taekwondo, kungfu, de flesta karatestilar o.s.v. En boxare skulle också ha problem mot en judo kille, då det enda judokillen behöver göra är att ta tag i dig med båda händer i 3 - 4 sekunder och han är nere på backen med killen över sig. Då de flesta hamnar i närkontakt är detta en stor sannolikhet - beror till stor del på boxare självklart.

Nackdelen med judo jämfört med brottning är att du sällan är totalt fysiskt överlägsen, inte lika snabb på att vända situationer samt att en nedtagning kan många gånger börja innan du tar tag i honom. Detta gör brottning till en bättre sport framför allt om du råkar hamnar i 2 mot 1 t.ex.

stridis
2012-01-20, 21:50
Få rejält med stryk en gång. Då vet du vad som väntar dig och situationen är lättare att hantera.

Gör det under ordnade former som under fullkontaktstävlan.

Dav0d
2012-01-20, 21:50
Vad var det som inte stämde i min post?

Det enda du skrev var att människor ljuger om sin erfarenhet av kampsport och att judo inte är nödvändigtvis är det bästa för att slåss på gatan med. Inga av dessa ämnen behandlas i min post.

Jag kritiserade indirekt din observation att överföringsdelen skulle vara liten från kampsport till effekten som du kan få ute på gatan. Jag har som sagt inte läst tidigare poster så jag kunde varit helt ute och cyklat i vad du menade. Ber ärligt om ursäkt ifall det var så, inte professionellt av mig att kritisera utan fullständig förståelse.

Gör det under ordnade former som under fullkontaktstävlan.

Eller på hårda träningspass... Tar ju ett tag innan man börjar tävla, för de flesta i alla fall.

Kim1003
2012-01-20, 21:52

+1

Det krävs flera års erfarenhet av kampsport om du ska ha nytta av det på gatan, för när väl adrenalinet går igång så tror jag inte du tänker på att lägga in en armbar precis.

Eftersom du bor i Kalmar så är det bara att dra till palace så får du veva loss :D

BiffKriminell
2012-01-20, 21:52
Jag föredrar judo framför taekwondo, kungfu, de flesta karatestilar o.s.v. En boxare skulle också ha problem mot en judo kille, då det enda judokillen behöver göra är att ta tag i dig med båda händer i 3 - 4 sekunder och han är nere på backen med killen över sig. Då de flesta hamnar i närkontakt är detta en stor sannolikhet - beror till stor del på boxare självklart.

Nackdelen med judo jämfört med brottning är att du sällan är totalt fysiskt överlägsen, inte lika snabb på att vända situationer samt att en nedtagning kan många gånger börja innan du tar tag i honom. Detta gör brottning till en bättre sport framför allt om du råkar hamnar i 2 mot 1 t.ex.

Håller med om att judo är bättre än taekwondo, kungfu och många karatestilar. Taekwondo måste vara den sämsta kampsporten någonsin hahaha, vi har haft några som tränat taekwondo på vår MMA-klubb och deras tekniker sitter fan aldrig, det enda som kan vara lite farligt är snabba överraskningssparkar.

Angående judo vs boxning/brottning så anser jag att du har fel. De kriterier jag kollar på när jag jämför en kampsport med en annan eller avgör huruvida en kampsport är lämpad för bråk utan regler är:

1. En kampsport som har enkla, lättimplementerade tekniker som inte alls är för syns skull utan bara för att göra skada (här funkar brottning och boxning, t.ex.)

2. En kampsport som inte förlitar sig på någon dräkt att greppa i (byebye judo, även fast jag vet att judo kan funka ok på kläder)

3. Allsidiga tekniker (MMA, Shootfighting)

young_george
2012-01-20, 21:55
Jag kritiserade indirekt din observation att överföringsdelen skulle vara liten från kampsport till effekten som du kan få ute på gatan. Jag har som sagt inte läst tidigare poster så jag kunde varit helt ute och cyklat i vad du menade. Ber ärligt om ursäkt ifall det var så, inte professionellt av mig att kritisera utan fullständig förståelse.

Ingen fara. Mitt svar var onödigt provocerade också, så jag ber om ursäkt för det också :)

stridis
2012-01-20, 21:58
Eller på hårda träningspass... Tar ju ett tag innan man börjar tävla, för de flesta i alla fall.

Det räcker inte, enligt mig.

Klarar du av att exempelvis hantera nervositeten av att möta en motståndare som tänker spöa skiten ur dig och vinna i stor stil, ja det är liiite tuffare än matchsparring. Du behöver möta någon som är fientlig på riktigt så att säga. Matchsparringar kan vara brutala(favvocitat: är det hans blod eller mitt?(det var hans näsblod hehe.) ) men är trygga.

Dav0d
2012-01-20, 22:05
Håller med om att judo är bättre än taekwondo, kungfu och många karatestilar. Taekwondo måste vara den sämsta kampsporten någonsin hahaha, vi har haft några som tränat taekwondo på vår MMA-klubb och deras tekniker sitter fan aldrig, det enda som kan vara lite farligt är snabba överraskningssparkar.

Angående judo vs boxning/brottning så anser jag att du har fel. De kriterier jag kollar på när jag jämför en kampsport med en annan eller avgör huruvida en kampsport är lämpad för bråk utan regler är:

1. En kampsport som har enkla, lättimplementerade tekniker som inte alls är för syns skull utan bara för att göra skada (här funkar brottning och boxning, t.ex.)

2. En kampsport som inte förlitar sig på någon dräkt att greppa i (byebye judo, även fast jag vet att judo kan funka ok på kläder)

3. Allsidiga tekniker (MMA, Shootfighting)

Jag måste säga att det bara är en tro jag har att judo fungerar bra ute då jag själv tränat bjj och tycker det går att använda på vanliga klädesplagg. Genom det har jag tron över att judo också borde fungera, har dock ingen erfarenhet om det. Däremot är judo väldigt mycket sämre på en varm sommar eller stranden :D

Klarar du av att exempelvis hantera nervositeten av att möta en motståndare som tänker spöa skiten ur dig och vinna i stor stil, ja det är liiite tuffare än matchsparring. Du behöver möta någon som är fientlig på riktigt så att säga. Matchsparringar kan vara brutala(favvocitat: är det hans blod eller mitt?(det var hans näsblod hehe.) ) men är trygga.

Tävling är ju absolut bäst, absolut. Men matchsparring som du säger kan vara väldigt brutala och det tror jag många gånger räcker. Inte för att det är så hälsosamt (tränar på klubb där det en gång i veckan är 110% fullkontakt som gäller, no mercy). Detta anser jag inte borde göras så ofta dock.

BiffKriminell

Klart det är tuffare än matchsparring, men hård sparring är å andra sidan mycket hårdare än vad gemene man utsätts för i vardagliga livet.

Ghoetic
Taught never to retreat, never to surrender.

Att kunna försvara sig själv, är ett måste i dagens samhälle, vars vanliga svensson bråk inte leder någon vart inom lagen, mer än skadestånd kanske?

Har själv råkat ut för flertal bråk, helt oprovocerat. Åkt på flera smäller innan jag ens fattat vad som hänt helt utan anledning. Finns alla möjliga typer som man bör kunna försvara sig från. Bröt handen 2ggr under sommarn i fighter som enbart var i självförsvar eller i skyddande syfte åt någon annan.

Visst många gånger bör man helt enkelt gå därifrån, men det är upp till dig att bedöma situationen, av det jag råkat ut för så kräver jag inte mycket innan jag går lös, och då blir det oftast att den som "utmanat" inte hinner reagera innan det är över, helt enkelt för att själv slippa uppleva en sån "knockout"

BiffKriminell
2012-01-20, 22:07
Jag måste säga att det bara är en tro jag har att judo fungerar bra ute då jag själv tränat bjj och tycker det går att använda på vanliga klädesplagg. Genom det har jag tron över att judo också borde fungera, har dock ingen erfarenhet om det. Däremot är judo väldigt mycket sämre på en varm sommar eller stranden :D

Tävling är ju absolut bäst, absolut. Men matchsparring som du säger kan vara väldigt brutala och det tror jag många gånger räcker. Inte för att det är så hälsosamt (tränar på klubb där det en gång i veckan är 110% fullkontakt som gäller, no mercy). Detta anser jag inte borde göras så ofta dock.

Hehe okej. Jag har aldrig tränat judo själv så jag ska inte uttala mig speciellt mycket, men av egen erfarenhet från att sparras och snacka med folk som tränar judo så är de flesta judogreppen och kasten svåra att få in.

Dav0d
2012-01-20, 22:09
Hehe okej. Jag har aldrig tränat judo själv så jag ska inte uttala mig speciellt mycket, men av egen erfarenhet från att sparras och snacka med folk som tränar judo så är de flesta judogreppen och kasten svåra att få in.

Jo, möter du någon ute med erfarenhet inom mer slagsmål orienterade kampsporter kan det vara ödesdigert troligtvis. Men som du nämnde tidigare tror jag, människor ute är oftast så extremt dåliga på slagsmål, nästan så att man blir förvånad över att de ens ger sig in i det frivilligt :)

eternallord
2012-01-20, 22:13
Har du någonsin varit en mycket pressad situation mot en kniv eller en
mycket agressiv och hotfull person som du kommer behöva slåss mot?

Den personen du kan vara en i säker kamsportsmatch har oftast väldigt lite att göra med den personen du är i den situationen. Jag säger inte att det är meningslöst att träna kampsport. Jag har själv tränat ganska mycket och tävlat i det, men också ganska mkt erfarenhet av andra sidan i debatten så jag har vissa belägg för det jag säger.

Det som är "insinktivt" i buren blir inte nödvändigtivs instinktivt utanför den i en riktig situation och överföringseffekten mellan dessa två är inte så bra som folk gärna vill tro.
Ja.

Jag håller återigen inte med, jag började med kampsport relativt sent, vilket gjorde att jag hade tid att uppleva kroglivet och hetsiga situationer innan jag hade någon sorts träning i ryggen. Träningen gjorde att jag kunde agera med ett helt annat lugn och gav mig en annan kontroll och överblick över situation för att jag visste vad jag skulle göra i givna situationer istället för att vara lätt vettskrämd.

För mig har den varit det.

Skulle vilja säga att Judo är en alldeles utomordentlig grund för gatubråk. Förmågan att kunna hålla sig stående och med simpla tekniker få ner någon annan på marken (och förslagsvis lämna platsen snarast därefter) är kanon för gatubråk. Mycket mer användbart än extravaganta sparkar eller fristilsbrottning.

young_george
2012-01-20, 22:16
text

Ovanstående har behandlas till leda i tråden, så jag orkar inte börja om i diskussionen.

Våra erfarenheter skiljer sig helt enkelt åt och jag lämnar det där.

delta_mats
2012-01-20, 22:19
Jo, möter du någon ute med erfarenhet inom mer slagsmål orienterade kampsporter kan det vara ödesdigert troligtvis. Men som du nämnde tidigare tror jag, människor ute är oftast så extremt dåliga på slagsmål, nästan så att man blir förvånad över att de ens ger sig in i det frivilligt :)

Ja. Nog har man förnedrat en och annan "badass" som dykt upp på boxningsklubben back in the days.

Vill man bli farlig är det mma orienterad träning man ska syssla med, där tränar man det bästa från det bästa. Dvs boxning, thai, brottning bjj.

delta_mats
2012-01-20, 22:20
Ovanstående har behandlas till leda i tråden, så jag orkar inte börja om i diskussionen.

Du som verkar vara ett badass, vad har du för kampsportserfarenhet?

young_george
2012-01-20, 22:22
Du som verkar vara ett badass, vad har du för kampsportserfarenhet?

Hur får du ut att jag är ett badass?

Jag har tränat karate, grekersk-romersk brottning och MMA till ett sammanlagt värde av 5år.

eternallord
2012-01-20, 22:23

Agree to disagree :)

young_george
2012-01-20, 22:31
Agree to disagree :)

Precis. Räcker med att vi håller med varandra politiskt :)

stridis
2012-01-20, 22:34
Skulle vilja säga att Judo är en alldeles utomordentlig grund för gatubråk. Förmågan att kunna hålla sig stående och med simpla tekniker få ner någon annan på marken (och förslagsvis lämna platsen snarast därefter) är kanon för gatubråk. Mycket mer användbart än extravaganta sparkar eller fristilsbrottning.

Nej, de är för öppna när de skall ta sitt gi-grepp. Sedan ifall denne bara har judo som kampsportsbakgrund så försvinner tekniken när det kommer någon som tänker banka in skallen på judospelaren. Får de en klocka när de kopplar grepp så kommer de fumla när adrenalinet sköljer över dem.

Överföringen är liten på grund av det och att det blir klart bökigare beroende på klädsel.

young_george
2012-01-20, 22:37
Nej, de är för öppna när de skall ta sitt gi-grepp. Sedan ifall denne bara har judo som kampsportsbakgrund så försvinner tekniken när det kommer någon som tänker banka in skallen på judospelaren. Får de en klocka när de kopplar grepp så kommer de fumla när adrenalinet sköljer över dem.

Överföringen är liten på grund av det och att det blir klart bökigare beroende på klädsel.

Could not agree more. Men hur fan lyckades du få ihop det citatet så fel? :)

FoolsGold
2012-01-20, 22:51
Jag skulle vilja påstå att det bästa självförsvaret är att kunna avgöra vilka situationer som potentiellt kan vara farliga. Det bästa sättet att undvika bråk är att avlägsna sig så fort man känner på sig att en situation håller på att eskalera. Det är inte fegt att tänka "ok nu är det bäst att jag går" eller "bäst att jag tar en omväg". Det är att använda hjärnan.

Jag har själv tränat olika kampsporter i ca 4 år och även om det innebär att jag har en mycket bättre chans att klara mig ur ett slagsmål så innebär det inte att jag slutar tänka. Det är det som har gjort att jag aldrig hittills har varit i ett slagsmål.

Att träna kampsport kan vara fantastiskt. Förutom god träning ger det en personlig utveckling och självkännedom. Det ger också självförtroende men det är viktigt att inte låta denna förvandlas till hybris. Att du kan sätta en teknik på träning med en partner innebär inte att du kan göra det mot en aggressiv motståndare på gatan. Än mindre om personen drar kniv eller har kompisar med sig.

Säg då att du skulle hamna i ett slagsmål och "vinna". Vad är det då du har vunnit? Möjligtvis har du skadat en annan människa allvarligt, kanske har du rättsliga åtgärder att vänta och kanske vill ditt offer och hans kompisar gärna hämnas.

Att träna kampsport är som sagt en bra sak men inte nödvändigtvis det du behöver för att undvika bråk.

delta_mats
2012-01-20, 22:53
Hur får du ut att jag är ett badass?

Jag har tränat karate, grekersk-romersk brottning och MMA till ett sammanlagt värde av 5år.

Okej. Hur länge i vardera av dessa?
Och en fråga till, var/är du duktig i någon av dessa eftersom du så självsäkert påstår att man har väldigt lite överförbarhet från kampsport till slagsmål på gatan. Min erfarenhet från personer som påstår att man har dålig överföring är personer som antingen inte alls tränat kampsport, eller personer som tränat men som aldrig blev duktiga.

stridis
2012-01-20, 22:56
Och en fråga till, var/är du duktig i någon av dessa eftersom du så självsäkert påstår att man har väldigt lite överförbarhet från kampsport till slagsmål på gatan. Min erfarenhet från personer som påstår att man har dålig överföring är personer som antingen inte alls tränat kampsport, eller personer som tränat men som aldrig blev duktiga.

Vilket är de flesta som tränat kampsport, så vad var din poäng?

young_george
2012-01-20, 22:56

1/1.5/2.5

Varken usel eller duktig, medelbra precis som den absoluta majoriten av de som tränar. Hur ska man räkna överföringseffekten annars? På de absolut största talangerna? Jag antar att du tillhör sverigeeliten och är kung på gatan som så självsäkert påstår motsatsen.

Edit: fortfarande. Varför är jag en "badass" (läs: tönt, eftersom det är det du menar antar jag)? Precis som dig vidarebedrar jag mina erfarenheter av överföringseffekten mellan kampsport och gatuslagsmål. Problemet med det?

eternallord
2012-01-20, 23:10

Äh, man behöver inte göra något extravagant, en simpel foot-trip räcker för att sänka de flesta som inte har någon kampsportsbakgrund själva.

Jag har inte bakgrund i Judo själv så jag har ingen som helst anledning att försvara sporten som sådan. Den enda reella erfarenheten jag har är att ha mött judo-killar i sparring, samt att en god vän (som tränat Judo i många år) bara för ett par veckor sedan blev påhoppad på väg hem från krogen med den klassiska "kan vi låna din mobil?". Tre killar, han kastade/trippade två av dem kvickt, varpå den tredje backade och han kunde springa därifrån innan det eskalerade.

Onigiri
2012-01-20, 23:31
Kan vi inte alla bara vara vänner och kramas istället? Vad är så fel i det? Jag skulle aldrig slå någon även fast jag är kapabel till det på ett flertal sätt. Aldrig slagits, varit i massvis med bråk och avbrutit bråk osv men aldrig slagit någon och undvikit/snackat mig ur kärva situationer.

Skit i fightingmode du. Var en stolt fegis istället. :)

eternallord
2012-01-20, 23:33
Lite OT, men vad beror det på att det är så mycket bråk ute på krogen i Sverige?

Grazzafukkinrazzi
2012-01-20, 23:37
Lite OT, men vad beror det på att det är så mycket bråk ute på krogen i Sverige?

Är det något som är typiskt för Sverige?

LillSkalman
2012-01-20, 23:38

Könsrollerna i samhället! Om vi alla var titulerade "hen" och alla lekte med dockor, leksakskök, tennsoldater och radiostyrda bilar så skulle samhället inte se ut som det gör.

Edit för att inte få inlägget borttaget som trams och få min 4e varning: Det är vad jag tror alltså, som input i duskussionen.

Victuhh
2012-01-20, 23:39

Varför vill folk slåss aldrig fattat detta öht. Finns det någon bråkmakare eller badboy här som kan svara?

Följdfråga, varför gillar tjejer badboys? :D
vet ett flertal i min krets som faller för sådana

eternallord
2012-01-20, 23:47
Är det något som är typiskt för Sverige?Inte nödvändigtvis, men det är inte heller universalt för hela världen. Jag har precis spenderat ett halvår i Kina och den enda tillstymmelse till krogbråk jag upplevde/såg var just en västerlänning som muckade gräl, åkte på stryk och eskorterades ut kvickt av vakterna. Annars var det hur lugnt som helst, alltid kanonstämning. Snittade kanske 3 utekvällar i veckan, så vi hann med några stycken på det halvåret.

Överlag var stämningen där helt annorlunda jämfört med utgång i Sverige. Upplever att det i Sverige inte sällan blir en lite hätsk och aggressiv stämning. Bara något så simpelt som om man råkar krocka in i någon med axeln på krogen. Ofta möts man då av något pucko som vänder sig om med ett "Vad fan vill du?!" istället för att båda ber om ursäkt och går vidare.

JJOHANSSON
2012-01-20, 23:49
Varför vill folk slåss aldrig fattat detta öht. Finns det någon bråkmakare eller badboy här som kan svara?

vet ett flertal i min krets som faller för sådana

Humörproblem och alkohol på det. Inget som de flesta kan rå för.

Man är för full, någon står och stirrar sen blir det svart.

Har jag hört av polaren iaf hehe

Baskagge
2012-01-20, 23:50
Måste nog säga boxning efter att ha tränat krav maga, mma och thaiboxning. Jag hade inte valt judo, bjj eller taekwondo i självförsvarssyfte eftersom man är begränsad i rörlighet när man har jeans och jacka.
Det bästa är att hålla sig borta från bråk och det tycker jag brukar vara ganska enkelt. Jag har inga behov av att hävda mig och det brukar för det mesta gå att lugna ner folk. Varför ska man riskera att få fula ärr i ansiktet och på händerna efter en kniv för att man ska sätta folk på plats?

Grazzafukkinrazzi
2012-01-20, 23:52
Inte nödvändigtvis, men det är inte heller universalt för hela världen. Jag har precis spenderat ett halvår i Kina och den enda tillstymmelse till krogbråk jag upplevde/såg var just en västerlänning som muckade gräl, åkte på stryk och eskorterades ut kvickt av vakterna. Annars var det hur lugnt som helst, alltid kanonstämning. Snittade kanske 3 utekvällar i veckan, så vi hann med några stycken på det halvåret.

Överlag var stämningen där helt annorlunda jämfört med utgång i Sverige. Upplever att det i Sverige inte sällan blir en lite hätsk och aggressiv stämning. Bara något så simpelt som om man råkar krocka in i någon med axeln på krogen. Ofta möts man då av något pucko som vänder sig om med ett "Vad fan vill du?!" istället för att båda ber om ursäkt och går vidare.

Ifrågasatte aldrig ditt påstående, hade även i åtanke att du är/varit i Kina så du lär ju ha koll på hur det skiljer sig. Då jag själv aldrig varit på krogen utanför Sverige så har jag själv ingen aning!

Men jag håller med dig. Trodde det dock var så överallt. Undantaget då typ Japan, Kina osv. då jag alltid haft den uppfattningen att de är ett väldigt respektfullt folk.

Däremot känns det som att i de slaviska länderna lär det vara ett helvete att gå på krogen. Haha!

eiri
2012-01-20, 23:55
spelar ingen roll hur bra du kan slåss, även om du slår ner honom en kväll stoppar de inte honom från att komma tillbaka med sina polare och misshandla sönder dig.. visst det är fult men de är oftast så här det fungerar tyvärr.. Ger du dig in i leken får du leken tåla, och vissa går steget längre än andra.

delta_mats
2012-01-20, 23:57
Vilket är de flesta som tränat kampsport, så vad var din poäng?

Min alldeles tydliga poäng är att såna personer inte vet vad de pratar om, eftersom de suger på kampsport och därför inte klarar av att överföra detta till verkligheten.

Dav0d
2012-01-20, 23:58
spelar ingen roll hur bra du kan slåss, även om du slår ner honom en kväll stoppar de inte honom från att komma tillbaka med sina polare och misshandla sönder dig.. visst det är fult men de är oftast så här det fungerar tyvärr.. Ger du dig in i leken får du leken tåla, och vissa går steget längre än andra.

Sällan du ser personen igen. Om man inte går på gymnasiet det vill säga... Men sådana situationer går det oftast att ta sig ur, bara man sväljer egot. Vi pratar just nu om oprovocerat våld på den öppna gatan.

spoon
2012-01-20, 23:59
Är det något som är typiskt för Sverige?

Jag tror det beror på att det dricks större mängder i Sverige och folk har svårt att hantera det. I övrigt har Etarnallord sett för få Hongkong-action. Där slåss dom ju hela tiden!

delta_mats
2012-01-21, 00:02
1/1.5/2.5

Varken usel eller duktig, medelbra precis som den absoluta majoriten av de som tränar. Hur ska man räkna överföringseffekten annars? På de absolut största talangerna? Jag antar att du tillhör sverigeeliten och är kung på gatan som så självsäkert påstår motsatsen.

Edit: fortfarande. Varför är jag en "badass" (läs: tönt, eftersom det är det du menar antar jag)? Precis som dig vidarebedrar jag mina erfarenheter av överföringseffekten mellan kampsport och gatuslagsmål. Problemet med det?

Sättet du skriver på får en att tänka på att du besitter en stor erfarenhet från både kampsport och gatuslagsmål, men så var ju inte fallet. Du var i princip en färsking inom samtliga diciplinerna. Inte konstigt att du själv känner att du har dålig överföring från kampsporten till verkligheten.

Jag är eller har aldrig varit någonstans i närheten av elit, men enligt mig själv ändock skaplig i boxning, tränade ca: 6 år. Tillräckligt duktig enligt mig själv för att klara mig helt okej om det skulle bli slagsmål.

Onigiri
2012-01-21, 00:03
vet ett flertal i min krets som faller för sådanaEn badboy är ofta en ledartyp, eller har en mycket stark ledaregenskap - honor dras till en stark ledare och följer denne. Instinkt min vän. Kort och enkelt.

eiri
2012-01-21, 00:03
jag slåss då hellre mot någon jag vet vem det är, än någon random, det finns personer man inte ska bråka med där ute helt enkelt, och är du inte redo att gå fult ut krig, så starta inget heller.

young_george
2012-01-21, 00:04
Jag tror det beror på att det dricks större mängder i Sverige och folk har svårt att hantera det. I övrigt har Etarnallord sett för få Hongkong-action. Där slåss dom ju hela tiden!

Frågan kvarstår ju varför just svenskar (och en mängd andra givetvis) inte kan hantera det. Nog blir människor i Japan kanonfulla på regelbunden basis också? Eventuellt inte exakt lika mycket, det vet jag inget om, men jag tvivlar på att våldet skulle vara jämförbart om den enda parametrern som ändrades var deras alkoholintag till att matcha vårat.

eternallord
2012-01-21, 00:05
I övrigt har Etarnallord sett för få Hongkong-action. Där slåss dom ju hela tiden!

Haha, det har du rätt i, det går till i Hongkong ;)

Jag kan dock tala om för dig att kineserna dricker markant mer än vad vi svenskar gör. Det är ingen jämförelse.

Victuhh
2012-01-21, 00:07
En badboy är ofta en ledartyp, eller har en mycket stark ledaregenskap - honor dras till en stark ledare och följer denne. Instinkt min vän. Kort och enkelt.

Jag är med dig delvis där, många stöddiga såna som försöker ta mycket plats och så där har du rätt. Samtidigt minns jag min gamla skola där hade vi några såna coolingar i skolan jag gick på som inte drog sig för att plocka fram den sidan om dom ville det, annars till synes ganska så normala.

young_george
2012-01-21, 00:08
Sättet du skriver på får en att tänka på att du besitter en stor erfarenhet från både kampsport och gatuslagsmål, men så var ju inte fallet. Du var i princip en färsking inom samtliga diciplinerna. Inte konstigt att du själv känner att du har dålig överföring från kampsporten till verkligheten.

Jag är eller har aldrig varit någonstans i närheten av elit, men enligt mig själv ändock skaplig i boxning, tränade ca: 6 år. Tillräckligt duktig enligt mig själv för att klara mig helt okej om det skulle bli slagsmål.

Då är vi två färskingar som samtalar helt enkelt.
Jag har aldrig sagt att jag har stor erfarenhet av det och därför inte använt mig själv som exempel. Jag har väldigt bra överföring eftersom jag är dålig på båda.
När använde du dig av dina kunskaper i boxning för att vinna ett slagsmål senast eftersom du vet att du skulle klara det så antar jag att du har belägg för det?

spoon
2012-01-21, 00:11
Haha, det har du rätt i, det går till i Hongkong ;)

Jag kan dock tala om för dig att kineserna dricker markant mer än vad vi svenskar gör. Det är ingen jämförelse.

Jag har också rest en del och tycker att folk slåss överallt. Men sällan har jag sett så mycket bråk som det var i den lilla orten som jag växte upp i. Där handlade det mycket om att "vara" någon och försvara sin ära. Något som är helt absurt när man ser tillbaka på det. Ära för vem? och i den skitstaden.

redbrigade
2012-01-21, 00:15
Skulle nog säga boxning då man lär sig grundläggande slag och får bra teknik och kraft i slagen.

Men sen spelar det ingen roll om du går i boxning, mma osv., är du feg nu så kommer du även vara det senare och speciellt om du bakar på fyllan.
Finns många som börjat i någon kampsport och tror att dom är skittuffa men så fort det blir verklighet så backar dom direkt.

Så har du backat tidigare som kommer du nog även göra det i framtiden.

eternallord
2012-01-21, 00:17
Jag har också rest en del och tycker att folk slåss överallt. Men sällan har jag sett så mycket bråk som det var i den lilla orten som jag växte upp i. Där handlade det mycket om att "vara" någon och försvara sin ära. Något som är helt absurt när man ser tillbaka på det. Ära för vem? och i den skitstaden.
Haha ja det har du rätt i när jag tänker efter, det är nog mer bråk i de mindre hålorna. Kan det vara något mindervärdeskomplex som gör sig påmint för de som bor i småstäder?

spoon
2012-01-21, 00:19
Jag skulle lägga mina pengar på någon form av brottning. Judo eller så. Slänger man ned någon på marken så är det en maktdemonstration och om dom inte förstår det så ger det en ett tillfälle att ta sig därifrån. Drygt att råka knäcka någons näsa eller kindben för att man var lite för full.

spoon
2012-01-21, 00:22
Haha ja det har du rätt i när jag tänker efter, det är nog mer bråk i de mindre hålorna. Kan det vara något mindervärdeskomplex som gör sig påmint för de som bor i småstäder?

Lite mindervärdeskomplex kan det nog handla om men också att det är lätt att hamna i en roll. Är man killen som slåss så är man iaf någon och inte en nobody. På det viset kan man få respekt. Sen finns det givetvis dom som ska visa att han minsann inte är något! Och så är karusellen igång.

Fishtank
2012-01-21, 00:44
Blev bitchslappad ikväll och frågade bara vad fan människan gjorde så försvann den.
Våld löser inget även om jag kan försvara mig själv.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

HMB
2012-01-21, 07:54
Kolla upp krav maga.

stridis
2012-01-21, 08:03
Kolla upp krav maga.

Den är bra i de situationer de övar.
Den verkar oerhört tråkig att träna i längden. Låt oss iaf sluta oss till att det finns roligare träningsalternativ?

specialized 77
2012-01-21, 09:00
krav maga tar tid o lära sig... boxning o brottning är bra.... men testa på mma eller grappling klarar du dig hyfsat efter ett par månader.... sparras hela tiden så lär du dig undvika slag o sparkar samt kontra. massa sparnings tid mot olika storlekar ger dig bäst förutsättningar... sparras sparras sparras... det ända man lär sig av...

Kappman
2012-01-21, 09:15
Intelligens och retorik är bästa sättet att undvika bråk.
När det gått för långt så är löpning & parcour bästa försvar.
MMA kryddat med danska skallar & skrevsparkar är bästa anfall.

Du avgör om du vill träna på att undvika bråk, försvara dig eller anfalla tillbaka.

Oxe
2012-01-21, 09:19
Boxning, Kick/thaiboxning eller MMA. Dom två senare var ju inte ett alternativ så då är det boxningen kvar.

Så fort du tränar att greppa personer så funkar det hyffsat då ni kör samma stil, men det är ganska svårt att applicera det ifall du blir slagen under tiden.

Samma sak ifall det är mer än 1, ligger du och brottas med en så är du väldigt blottad för externa attacker...

Talar rent hypotetiskt

Tricce
2012-01-21, 09:20
Skulle nog säga boxning då man lär sig grundläggande slag och får bra teknik och kraft i slagen.

Men sen spelar det ingen roll om du går i boxning, mma osv., är du feg nu så kommer du även vara det senare och speciellt om du bakar på fyllan.
Finns många som börjat i någon kampsport och tror att dom är skittuffa men så fort det blir verklighet så backar dom direkt.

Så har du backat tidigare som kommer du nog även göra det i framtiden.

Håller med till viss del men jag skulle nog vilja påstå att kampsport bygger upp ens självförtroende också.

delta_mats
2012-01-21, 09:24
Då är vi två färskingar som samtalar helt enkelt.
Jag har aldrig sagt att jag har stor erfarenhet av det och därför inte använt mig själv som exempel. Jag har väldigt bra överföring eftersom jag är dålig på båda.
När använde du dig av dina kunskaper i boxning för att vinna ett slagsmål senast eftersom du vet att du skulle klara det så antar jag att du har belägg för det?

Nej. Efter två år har du nyss lämnat nybörjarstadiet. Efter 6 år börjar lite saker fastna. Jag vet att jag skulle klara mig väl i slagsmål, men har absolut inget att bevisa för varken mig själv eller någon annan så jag unviker självklart bråk så långt det går.

Ado2000
2012-01-21, 09:29
Bästa försvaret.
HVTWtjkrzUg

:laugh::laugh::laugh::laugh::laugh:

Ado2000
2012-01-21, 09:34

jag skulle tippa på att det beror på alkohol kulturen vilken är något annorlunda här i sverige än i övriga världen, där några dricker tills dom stupar medan här så dricker många tills dom stupar

delta_mats
2012-01-21, 09:35
Den är rätt bra den där. Gubben är ju också större än bråkmakaren så förståeligt att han drar där ifrån.

MAXX
2012-01-21, 09:36
MMA som sagt. Där får du ju allt.

lite jobbigt om du bara tränar striking och hamnar i bråk med en som tränar mma. Inte helt lätt att få in ett knockande slag. Han kommer garanterat stypa dig eller dra en armbar när ni åker ner på marken.

Pepparkakssmurfen
2012-01-21, 09:37
Tjena, såhär är läget.
..

....

Gör inte det,ofta när någon är ute och muckar gräl är det för att han har en backup; vapen/polare etc.
Det är sällan dessa vill ha ett hederligt oldschool knytnävsslagsmål.

MAXX
2012-01-21, 09:39
Inte nödvändigtvis, men det är inte heller universalt för hela världen. Jag har precis spenderat ett halvår i Kina och den enda tillstymmelse till krogbråk jag upplevde/såg var just en västerlänning som muckade gräl, åkte på stryk och eskorterades ut kvickt av vakterna. Annars var det hur lugnt som helst, alltid kanonstämning. Snittade kanske 3 utekvällar i veckan, så vi hann med några stycken på det halvåret.

kanske är för att dom är etniskt homogent och har ett medel IQ på 105.

Fordon
2012-01-21, 09:46
Fighting mode får du när du märker att du inte är gjord av glas och att det inte gör ont för stunden att få smällar och sparkar. Och att du inte tycker att det är moraliskt fel att slåss (tycker du det så finner du alltid en bättre anledning till att undvika bråk än att fullfölja). Samt att "övning ger färdighet" så vill du kunna slåss på gatan så får du nog öva på att slåss där också. Genvägar är senvägar. En kampsport full av regler och moral hjälper föga i början för att kunna försvara sig eller slåss ute på gatan. Vid oprovocerat våld så har den ena partern ofta ett stort övertag på ett eller annat sätt (folk, kniv, pepparsray etc) eftersom det inte finns något mer pinsamt än att starta ett random bråk utan anledning och sedan förlora.

redbrigade
2012-01-21, 09:58
Håller med till viss del men jag skulle nog vilja påstå att kampsport bygger upp ens självförtroende också.

Ja helt klart kan kampsport göra mycket för självförtroendet, men när det väl kommer till kritan så backar många som gjorde det innan även efter.

Stoltz
2012-01-21, 10:04
Jävligt många inlägg, men några generella tankar.

Att du vill ha ett försvar i bakfickan är faktiskt rätt intelligent. Det är inte hur säkert som helst och även om 99% av alla slagsmål säkerligen kan undvikas, så ser jag personligen det som en fördel att faktiskt ha lite kunskap om självförsvar. Många vill tro att alla slagsmål överallt består av två parter som inte vill ducka undan. Så är inte alltid fallet och påstår man det så ljuger man för sig själv.

Med det sagt så gör ditt första inlägg mig lite undrande om det faktiskt är självförsvar som du är ute efter. Det låter mer som om du vill ha något som ger dig lite mer alfa-status. Rätt tanke att skaffa dig kunskap, men det känns som om du går in med det syftet så kommer du inte alls använda det i självförsvar, utan när någon börjar stödda sig så verkar du istället vara sugen på att vara den som slår första slaget, eller i bästa fall, den som inte tar ett steg tillbaka på grund av ett ihopfantiserat och filmbaserat koncept av vad din egen stolthet består av (Som jag tycker man ser rätt ofta idag, folk är inte riktigt kloka...)

Einar
2012-01-21, 10:06
Jag orkar inte läsa hela tråden men jag skulle vilja säga att Krav Maga är det du ska satsa på om du vill lära dig självförsvar. Där lär du dig mer än att bara fajtas, du lär dig även hur du kan tänka i vissa situationer och på träningarna utsätts du för situationer som kan hjälpa dig i hur du reagerar om det skulle bli en farlig situation i verkligheten. Detta är något som du inte får med dig i MMA (även om stilarna du lär dig där mycket väl kan tillämpas i ett slagsmål).

Fordon
2012-01-21, 10:06
Tycker folk blandar ihop sin egen stolthet och vägra bli nedtryckt. Om man markerar att man inte vill bli nedtryckt för att någon vill hävda sig på ens bekostnad, så ser jag inget fel i det. Gör ni?

Einar
2012-01-21, 10:20
Även om jag har tränat en hel del Krav Maga så kan jag säga att jag alltid skulle försöka med att springa iväg först. Jag skiter i stoltheten, hellre springa iväg med svansen mellan benen än att få en kniv i mellangärdet.

mattepatte
2012-01-21, 10:29
Tycker det är mycket skitsnack i denna tråden och andra som skriver bra saker.
Iaf, jag utgår ifrån att TS kan tänka själv, alltså, man väljer sina fighter.
Vem har sagt att han kommer börja spatsera runt i mörka gränder på nätterna nu? Eller ge sig på ett gäng med flera personer eftersom att dom hetsar mot honom.
Jag tänker mer t.ex. om man står i krogkön och någon börjar små hetsa, om man vet att man är likvärdig/bättre en honom i fight så vill man ju inte frysa till eftersom att man tycker att det är en obehaglig situation.

Jag kan känna igen mig i TS eftersom att jag själv inte kan slåss, kan inte slå en rak kraftig höger (har man inte övat kan man inte detta), men är vältränad så det händer att folk hetsar mot mig.
Det hade varit en skön känsla att veta att om det absolut behövs så kan jag knocka denna människa, men det är absolut sista utvägen.
Bara känslan av att veta att jag klarar mig ur denna situationen höjjer ju självförtroendet.
Sen vet vi ju alla att visar man rädsla/är rädd så ser de som är ute efter att slåss en som ett lätt byte, om man själv vet att man kan slåss och inte har denna rädsla, så är det större chans att dom faktiskt går undan.

Och ni säger att man ska springa iväg, klart som fan man springer iväg om man ens har den minsta tanken om att idioten som kommer mot en kommer att dra kniv eller annat vapen.
Men om någon hetsar i krogkön eller på ett annat ställe som man faktiskt ska till/vill vara i, inte fan är det jag som ska lämna då, då är det jag som vill visa att jag är här för att stanna, kommer nog 9 av 10 gånger inte bli bråk även om man verkligen markerar att du ska fan inte slå mig, då går det illa.

Alla dessa argument har gjort att jag någon gång bestämt mig för att börja kampsport!

rooz
2012-01-21, 10:44
Hade jag valt en kampsport hade det nog blivit MMA, fått ned "motståndaren" genom att jag ofta har ett övertag i längd & vikt. Sedan dragit en armbar tills han blev strandad & lila!

mattepatte
2012-01-21, 10:48
Jag förstår inte heller er som säger att det är skillnad på riktig fighting och i ringen.
Har man INGEN erfarenhet alls av att ens slå en jabb, övar man boxning i ett år så kommer man ha tio gånger så bra jabb.
Står man nykter eller salongsberusad och en full idiot är påväg att gå till attack, att bara kunna lägga in en snabb jabb och en uppercut så är det ju typ klart sen.

Einar
2012-01-21, 10:49
Hade jag valt en kampsport hade det nog blivit MMA, fått ned "motståndaren" genom att jag ofta har ett övertag i längd & vikt. Sedan dragit en armbar tills han blev strandad & lila!

Vad händer om han har några argsinta polare och du och snubben ligger och kramas på marken? Att ta striden till marken är en stor risk. Håll det stående, slåss fult, snabbt och effektivt.

Fordon
2012-01-21, 10:57
Jag förstår inte heller er som säger att det är skillnad på riktig fighting och i ringen.
Har man INGEN erfarenhet alls av att ens slå en jabb, övar man boxning i ett år så kommer man ha tio gånger så bra jabb.
Står man nykter eller salongsberusad och en full idiot är påväg att gå till attack, att bara kunna lägga in en snabb jabb och en uppercut så är det ju typ klart sen.

Det är för att du uppenbarligen inte har varit med om båda händelserna?
Är man inte van, så kommer man inte att kunna tänka klart, lugnt och i flera steg utan man hamnar i något panikartat. Och då hjälper det inte alltför mycket vilka kunskaper man har om man inte klarar av att utnyttja dem.
Är du van vid adrenalinpåslaget eller om du inte får så mycket adrenalin, så är det lättare att vara lugn i stundens hetta och planera dina fancy moves. Det är inte "typ bara göra si och så".

Einar
2012-01-21, 10:58

Jag tror du missförstår det hela. Självklart har du en större chans att slåss effektivt om du vet hur du ska slå. Men... bara för att du kan lägga av en slagserie så betyder det inte att du kommer att klara av att göra det i verkligheten. Många blir som paralyserade av rädsla om de hamnar öga mot öga med en oberäknelig (eventuellt narkotikapåverkad) värsting.

Men om man skulle klona en person och den ena av dem tränar kampsport och den andra inte gör det så har den som tränat större förutsättningar att klara sig bra.

edit: Det många påpekat är alltså att den mentala biten gör mycket för hur du kommer reagera. Du kan till viss del öva upp ditt psyke genom träning, hur mycket du får ut av låt oss säga MMA-träning här är däremot svårt att säga och säkert väldigt individuellt. Tränar du dock självförsvar istället för en kampsport så är det större chans att du övar upp din psykiska förmåga att bedömma situationen bra och reagera på rätt sätt.

mattepatte
2012-01-21, 11:04
Jag har varit med i slagsmål, var hur lugn som helst, för lugn kanske.
Men kändes ju endå förjävligt eftersom att jag egentligen inte kunde göra något, kunde ju knappt skada någon.

Jag förstår inte vilka fancy moves man ska planera etc, och jag tror att majoriteten av de trådskaparen möter ute inte är narkotikapåverkade etc...

"Som det är nu, så fort någon tuffing kommer fram och ska visa att han är alfamale så fryser jag och blir stel, ni fattar, en del av rädsla. Spelar ingen roll om snubben är 1,50 lång och mycket mindre än mig eller om han är skinhead, spottar snus och är stor som Samuelsson."

Känner TS att han kan slå hårt och snabbt tror jag att han kan skratta åt dom flesta som vill mucka med han.
Som sagt jag utgår fortfarande att han väljer sina fighter och inte vill börja bråka med de som uppenbarligen har ett stort övertag mot han.

Dom flesta som muckar gräl enligt min erfarenhet är inte bra på att slåss, eftersom att dom som är riktigt bra på att slåss inte behöver hävda sig genom att slå ner vanlig random oskyldig Svensson...

Einar och Fordon har någon hetsat mot er någon gång då? Går ni i kampsport och hur reagerade ni?

redbrigade
2012-01-21, 11:11

Om du inte förstår skillnaden så har du inte slagits på "gatan".

Har en polare som har gått proffsmatcher i MMA men han skulle inte ta någon polare som är van att slåss på "gatan", det är helt olika saker och helt utan regler.
Det är lätt att vara tuff på träningen/matchen när du vet att folk kommer rycka in men på "gatan" där vad som helst kan hända är man inte lika tuff.

mattepatte
2012-01-21, 11:16
Kalla mig ignorant, men tror inte ett dugg på det där, då tror jag din kompis är ett skämt när det kommer till MMA, eller så måste han få totala hjärnsläpp när han är ute och slåss.
Allt är tillåtet på gatan ja, men det går ju åt båda håll, en som tränar kampsport kan ju lägga in pungsparkar och bita av öron plus alla andra saker, den som slåss på gatan är ju bara bra på fulknep.

Här slåss en boxare mot fyra pers, inga problem.

http://www.youtube.com/verify_age?next_url=/watch%3Fv%3D6iDlzL7zrNU

Förstår inte vilka värstingar ni tror finns där ute.

Petoria
2012-01-21, 11:24
Dumt att tro att man kan spöa upp alla på gatan bara för att man har kampsportsbakgrund, det bästa är alltid att gå bort.

Guy Mezger som är en f.d MMA fighter hamnade i slagsmål med någon som råkade ha på sig en kniv nyligen, han hade tur som inte blev skadad mer men ni kan googla bilder om ni vill... Man vet aldrig vad som kan hända därför är det bara dumt att hamna i bråk även om man inte är "cool" som går bort.

(nu var det ju iofs i ett bra syfte som han hamnade i bråket, använde det bara som ett exempel på vad som kan hända även om man tränat mycket kampsport)

Einar
2012-01-21, 11:26
Einar och Fordon har någon hetsat mot er någon gång då? Går ni i kampsport och hur reagerade ni?

Jag har tränat Krav Maga i 2,5 år och jag har inte behövt använda mig av det i verkligheten som tur är. En stor anledning till detta är att jag sitter inne och har fredagsmys med min sambo och min hund istället för att härja på krogen.

Men jag har varit utsatt för situationer tidigare. En gång gick jag emellan när min polare blev insparkad i en pissoar när vi var ute och festade. Killen var ganska packad och jag tog ett steg tillbaka när han måttade en high-kick mot mig och sedan gjorde det hala toalettgolvet resten och han trillade och slog i huvudet i det hårda golvet. Hans polare såg bara att han föll och efter detta så blev det en hel del tumult vilket slutade med att vi hann undan med bara förskräckelsen. Natten slutade på caféet inne på campus där vi satt och drack kaffe och väntade någon timme innan vi vågade oss hemmåt :).

Jag har alltid varit ganska rädd av mig när det kommer till bråk och hållit mig utanför. Jag tror dock att jag har en bättre förmåga att bedöma situationer nu efter all min träning. Jag har ett större lugn (självförtroende) när jag befinner mig på läskiga ställen, och jag tror att jag har en större chans att klara mig någorlunda om jag hamnar i ett slagsmål. Även om jag skulle bli så pass paralyserad att jag inte vågar slå själv så tror jag att jag skulle ha en större chans till det och i alla fall lyckas parera och skydda min kropp (speciellt efter allt nötande av de tekniker vi har i Krav Magan). På det sättet vi tränar inom Krav Magan är just att förbereda sig för att bli omringade, slagna på, någon attackerar med kniv osv. Situationer du inte riktigt tränar på inom kampsporten. Sedan är det alltid bra med mycket sparring för teknikens skull såklart.

Några vildare historier än den jag berätta ovan kan jag inte komma med. Mina uppfattningar kommer mycket av vad jag fått höra utav nära vänner som råkat illa ut, träningskompisar och tränare.

eternallord
2012-01-21, 11:30
Kalla mig ignorant, men tror inte ett dugg på det där, då tror jag din kompis är ett skämt när det kommer till MMA, eller så måste han få totala hjärnsläpp när han är ute och slåss.
Allt är tillåtet på gatan ja, men det går ju åt båda håll, en som tränar kampsport kan ju lägga in pungsparkar och bita av öron plus alla andra saker, den som slåss på gatan är ju bara bra på fulknep.

plusetta

eternallord
2012-01-21, 11:40
Dumt att tro att man kan spöa upp alla på gatan bara för att man har kampsportsbakgrund, det bästa är alltid att gå bort.

Guy Mezger som är en f.d MMA fighter hamnade i slagsmål med någon som råkade ha på sig en kniv nyligen, han hade tur som inte blev skadad mer men ni kan googla bilder om ni vill... Man vet aldrig vad som kan hända därför är det bara dumt att hamna i bråk även om man inte är "cool" som går bort.

(nu var det ju iofs i ett bra syfte som han hamnade i bråket, använde det bara som ett exempel på vad som kan hända även om man tränat mycket kampsport)

Fast å andra sidan, anledningen till att han var i bråket var att han räddade en kvinna från den här killen och utan sin kampsportsbakgrund hade det kunnat gå mycket, mycket värre. Han knockade ju snubben trots skadan.

Petoria
2012-01-21, 11:43
Fast å andra sidan, anledningen till att han var i bråket var att han räddade en kvinna från den här killen och utan sin kampsportsbakgrund hade det kunnat gå mycket, mycket värre. Han knockade ju snubben trots skadan.

Jo men det skrev jag ju. Menade bara att man inte ska tro att man är oslagbar på gatan bara för att man har kampsportsbakgrund, man vet aldrig om någon har en kniv eller liknande och då kan det gå riktigt illa.

mattepatte
2012-01-21, 11:44
Fan komiskt egentligen.
Om man står i en ring på en madrass, då vinner kampsportaren utan problem, alltså verkligen utan några som helst problem.
Men har vi jeans på oss och underlaget är asfalt, då får ni det nästan att låta som att kampsportaren har undertag. (nytt ord? ^^) UNDERLÄGE menar jag såklart haha
Jag tror snarare kampsportaren har övertag eftersom att han lär vara den första att få ner bråkstaken på marken, och det är inte skönt att ligga på asfalt och få slag matade i ansiktet, näven dunkar i ansiktet och huvudet smäller ner på asfalten.

Vilka fulknep kan en som småbråkar lite nån gång i månaden som kan kontra en kampsportares sparkar? Jag hade ens inte kunnat gå nära en Thai boxare eftersom att han hade hållt bort mig med sparkar.

Gabriel174
2012-01-21, 11:53
Jag tror snarare kampsportaren har övertag eftersom att han lär vara den första att få ner bråkstaken på marken, och det är inte skönt att ligga på asfalt och få slag matade i ansiktet, näven dunkar i ansiktet och huvudet smäller ner på asfalten.

Vad gör kampsportaren när han ligger över honom på marken, men får sparkar i skallen av motståndarens vänner? Förstår inte varför man vill brotta ner sin motståndare i en sån situation.

BiffKriminell
2012-01-21, 11:56
Om du inte förstår skillnaden så har du inte slagits på "gatan".

Har en polare som har gått proffsmatcher i MMA men han skulle inte ta någon polare som är van att slåss på "gatan", det är helt olika saker och helt utan regler.
Det är lätt att vara tuff på träningen/matchen när du vet att folk kommer rycka in men på "gatan" där vad som helst kan hända är man inte lika tuff.

Nej, du har inte en polare som har gått proffsmatcher i MMA som torskar i streetfight mot din polare som har slagits lite på gatan (om inte MMA-killen är helt skev och typ fryser till is)

mattepatte
2012-01-21, 11:59
Vad gör kampsportaren när han ligger över honom på marken, men får sparkar i skallen av motståndarens vänner? Förstår inte varför man vill brotta ner sin motståndare i en sån situation.

Då är det läge att springa innan man kommer till det läget, som jag sagt flera gånger lite smart får man ju vara, välja sina fighter.
När jag skriver tänker jag främst på man mot man, alternativ att man ser att hans kompisar är fega och kan ta en för att sen ge sig på nästa när dom andra tittar på.

eternallord
2012-01-21, 12:04

Det är intressant att det alltid verkar som att kampsportarna inte har några polare i dessa UFO-scenarion

Spiffy
2012-01-21, 12:07
Orka läsa tråden.
Ska du försvara dig och inte slåss, så träna på att försvara dig.
Tänk "tjej" försvarskurser. Stampa på knäna, peta/riva ögon, pungspark etc etc.
Ska du träna på att slåss, så träna på att slåss ;)
Kravmaga eller liknande självförsvar är mitt tips.
Vill du få bort rädslan så måste du bli självsäkrare på att du kan försvara dig, och du måste antagligen öva på att bli pressad i de situationerna också. Inte helt optimalt alltså.

redbrigade
2012-01-21, 12:14
Nej, du har inte en polare som har gått proffsmatcher i MMA som torskar i streetfight mot din polare som har slagits lite på gatan (om inte MMA-killen är helt skev och typ fryser till is)

Det tror jag han gör faktiskt, för det är stoooor skillnad att slåss på gatan och ringen.
Speciellt när det handlar om en kille som aldrig slagits utanför ringen och en kille som har gjort det väldigt mycket.

Stoltz
2012-01-21, 12:14
Men alltså, vad är det här...

"Brotta ner motståndaren" - I ett gatuslagsmål???
Det är inte submission wrestling när det kan finnas risk för knivar, pistoler, glasflaskor, vänner, etc. Då är det snabba enkla saker som pungspark, krossat knä, bryt av armen vid armbågsleden, fingrar i ögonen.

Vem fan går in i en grapplingsituation om man blir attackerad på puben?

In before Dana White ;)

Sen så tycker jag dock också att folk gör lite för stor skillnad mellan "ringen" och "puben". Har du erfarenhet ifrån ringen blir det säkerligen lättare. Med det sagt så är det fortfarande LÅNGT ifrån samma sak, men underlättar, det gör det.
Men än en gång, om man går in och försöker grappla med ett dumpucko på gatan så är man nog inte rädd om livet.

Edit: Sen för att täcka den biten också - Att tro att en kampsportare inte kan frysa till is i ett gatuslagsmål visar att man inte alls förstår de enorma riskerna ett gatuslagsmål kan innebära. Är man helt ignorant för dessa så bör man inte ens gå ut på en fredagkväll.

Gabriel174
2012-01-21, 12:15
Det är intressant att det alltid verkar som att kampsportarna inte har några polare i dessa UFO-scenarion

Om ni utgår från worst case scenario, vore det inte bättre att hålla fighten stående? Med tanke på att du inte känner din motståndare, och vet inte hur många han är med.

Ado2000
2012-01-21, 12:16
Vale Tudo är kanske också nånting å fundera över eftersom det är en något råare version av MMA och kan nästans ses om det närmaste du kan komma till street fight fast under kontrollerad form, tvivlar dock på att det skulle gå å hitta i kalmar

Vet att du nämnt ingen MMA, men vad jag läste från ett annat inlägg så var det pågrund av dess popularitet anledningen till att jag nämner Vale Tudo är för att det inte är lika vanligt som MMA alltså inte lika populärt å inte lika återhållsamt :D

eternallord
2012-01-21, 12:24
Om ni utgår från worst case scenario, vore det inte bättre att hålla fighten stående? Med tanke på att du inte känner din motståndare, och vet inte hur många han är med.

Absolut, det är bättre i alla lägen. Men om fighten råkar gå till marken är man hellre på toppen än på botten.

Gabriel174
2012-01-21, 12:24
Absolut, det är bättre i alla lägen. Men om fighten råkar gå till marken är man hellre på toppen än på botten.

Det kan väl ingen säga emot.

Einar
2012-01-21, 12:31
Så om vi försöker sammanfatta.

Vill du träna kampsport så är det bättre än inget. Men hur det väl kommer gå i en farlig situation är det ingen som vet.

Är du inte intresserad av själva kampsporten som utövning/sport så är det bättre att träna någon form av självförsvar då det är just denna typ av farliga situationer men tränar för.

Roger that
2012-01-21, 12:33
Det tror jag han gör faktiskt, för det är stoooor skillnad att slåss på gatan och ringen.
Speciellt när det handlar om en kille som aldrig slagits utanför ringen och en kille som har gjort det väldigt mycket.

Stoooor skillnad kan det inte vara principen är ju den samma, att slåss.
så överdriv snälla inte

Spiffy
2012-01-21, 12:35
Stoooor skillnad kan det inte vara principen är ju den samma, att slåss.
så överdriv snälla inte

Du tror inte det är stor skillnad om den andra personen petar och river mot dina ögon, biter dig i halsen och slår dig i pungen?

eternallord
2012-01-21, 12:39
Du tror inte det är stor skillnad om den andra personen petar och river mot dina ögon, biter dig i halsen och slår dig i pungen?

Kampsportaren har ju samma möjligheter att använda dessa fulknep. Lägg därtill att hans atletiska förmågor och vida större förståelse för fysisk interaktion i närkamp gör att han antagligen kan göra det mycket effektivare också.

Roger that
2012-01-21, 12:40

Tror du då inte att personen med MMA kunskaper kan försvarar sig för några små riv märken? Eller är det en tjej jag möter??

Tricklew
2012-01-21, 12:49
Krellik skrev något en gång om att fighting är som alla former av kärlek, det är bara kul om båda vill. Det har blivit lite av ett favoritcitat sedan dess, och sammanfattar rätt klockrent vad jag känner om det hela.

Förövrigt så utövar jag bara Kamrate och Bjudo.

Raschmus
2012-01-21, 12:52
Jag förstår dig hundra procent. Klart man vill döda dom otrevliga jävlarna när man varit ute för att skoj!

Tycker bara det är onödigt att slåss för den orsaken. Tänk om du sänker honom och han spräcker huvudet i en trottoarkant. Han dör eller rullstolsbunden av din hand, pga att han hade snefylla och var otrevlig.

Hur som helst, jag har själv brottats i 10 år och boxats i 1 år. Känner mig rätt trygg i såna hotfulla situationer. Söker aldrig bråk, undviker det till max men känner mig inte speciellt otrygg. Skönt.

Spiffy
2012-01-21, 12:54
Kampsportaren har ju samma möjligheter att använda dessa fulknep. Lägg därtill att hans atletiska förmågor och vida större förståelse för fysisk interaktion i närkamp gör att han antagligen kan göra det mycket effektivare också.

Ja det är klart han kan. Men om han endast är tävlingsfighter, så tror jag inte detta kommer naturligt eftersom han inte är van vid att göra sådana saker.
Men om han även utnyttjar fulknepen så kommer han såklart ha bra fördelar.

Fordon
2012-01-21, 13:25

Jag har gått på Thaiboxning och likaså spenderat massor med kvällar i slagsmål på krogen/tunnelbanan/whatever när jag va yngre. Enda som kampsporten har hjälpt var väl att träffa där jag vill träffa. Men att gå på thaiboxning gjorde inte skillnad på hur jag reagerade vid tjafs.

Scoffan
2012-01-21, 14:01
Förstår inte hur folk hamnar i bråk hela tiden, jag har i princip vart ute någonstans där det förekommer alkohol varje helg de senaste 6 åren. Under denna tid har det aldrig slagits, det är inte för att jag är feg eller lägger benen på ryggen som vissa förespråkar (säger inte att det är fel, utan antagligen det smartaste valet). Har bara aldrig hamnat i några sådana situationer, min teori är att i 99% av fallen så är det offrets fel att den får stryk, pga. beteende, attityd osv.

stridis
2012-01-21, 14:10

Om vi för enkelhetens skull antar att det är 1 vs 1 så är det fortfarande så att du inte kan springa ifrån fighten när du vill, så vad gör du om det blir du som blir strandad&lila? Får stryk!!!

kanske är för att dom är etniskt homogent och har ett medel IQ på 105.

Beror på. Kina är ett stort land och Hankineser och tibetaner eller de i Manchuriet är ju annorlunda. Hongkong är knappast etniskt homogent, men de är restriktiva med vissa invandringsgrupper så det klarar sig ganska bra ändå:naughty:

Fordon
2012-01-21, 14:14
Förstår inte hur folk hamnar i bråk hela tiden, jag har i princip vart ute någonstans där det förekommer alkohol varje helg de senaste 6 åren. Under denna tid har det aldrig slagits, det är inte för att jag är feg eller lägger benen på ryggen som vissa förespråkar (säger inte att det är fel, utan antagligen det smartaste valet). Har bara aldrig hamnat i några sådana situationer, min teori är att i 99% av fallen så är det offrets fel att den får stryk, pga. beteende, attityd osv.

Gäller helt klart de gamla jävla kärringarna som blir rånade också. Alternativt så är det bögarnas fel.

Scoffan
2012-01-21, 14:23
Gäller helt klart de gamla jävla kärringarna som blir rånade också. Alternativt så är det bögarnas fel.

Givande inlägg.

Fordon
2012-01-21, 14:40
Givande inlägg.

Du menar att du var allvarlig om din teori? :em:

Petoria
2012-01-21, 14:42

Det stämmer ju iofs delvis, det brukar vara en viss sorts människor som alltid "råkar" hamna i bråk men ändå alltid är helt osyldiga

Fordon
2012-01-21, 14:45
Det stämmer ju iofs delvis, det brukar vara en viss sorts människor som alltid "råkar" hamna i bråk men ändå alltid är helt osyldiga

Det var som fan. Vilken sorts människor är det?

Petoria
2012-01-21, 14:51

Personer som tar illa upp om någon råkar kolla lite på dem, råkar stöta till dem när man är ute osv.. du vet vad jag menar

grondahl
2012-01-21, 14:56

Uppenbarligen din sort.

Scoffan
2012-01-21, 14:58

Jag är fullt allvarlig i mitt inlägg, självklart tillhör inte homosexuella och gamla tanter den kategorin jag pratar om.

Det handlar om attityd och hur man reagerar på konfrontationer med andra människor. Är du glad och trevlig så är det inte en chans att folk kommer å bråkar med dig.

Dav0d
2012-01-21, 14:59
Men suck... Vissa verkar inte förstå att människors fysik, blicken de tittar på folk (som de uppfostrats att göra) o.s.v. Kan skapa problem. Människor söker sig till de svagare, är det då "de smala nördarnas" fel att de blir misshandlade eller? Eller de kortväxta? De med hög ämnesomsättning som gör att de alltid är smala?... Nej. Många oskyldiga hamnar i problem och det har då fan ingenting att göra med att de på något sätt! gjorde fel.

Men det betyder inte att majoriteten av dem som blir misshandlade självklart hade någon påverkan själva på saken. Men vi pratar om minioriteten här flickor och pojkar, inte majoriteten.

Jag är fullt allvarlig i mitt inlägg, självklart tillhör inte homosexuella och gamla tanter den kategorin jag pratar om.

Det handlar om attityd och hur man reagerar på konfrontationer med andra människor. Är du glad och trevlig så är det inte en chans att folk kommer å bråkar med dig.

Inte en chans? Men snälla, lär dig ordet eller sluta vara naiv. Känner människor som gått igenom en tunnel och plötsligt får de en smäll i huvudet. Jag själv blev påhoppad när jag var 14 av 3 killar utan att jag aldrig sett dem i mitt liv. De kuta mot mig och bara börja mata...

C.E.J.
2012-01-21, 15:03

Exempelvis: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3874540&postcount=95

Fordon
2012-01-21, 15:06
Personer som tar illa upp om någon råkar kolla lite på dem, råkar stöta till dem när man är ute osv.. du vet vad jag menar

Personer som tar illa upp och startar bråk om någon kollar på dem eller råkar gå in i dem, är inte offer utan gärningsmän. stor skillnad.

Uppenbarligen din sort.

Eftersom du vet så mycket om mig så kanske vi är självsfränder *cupid*

Här skulle jag kunna dra en personlig berättelse om ett bråk som slutade med rättegång då då jag blev överfallen med tårgas (när jag pratade i telefon) för att jag vänligen förklarade att jag inte kunde ge bort mina sista öl till personen.

Scoffan
2012-01-21, 15:15
Men suck... Vissa verkar inte förstå att människors fysik, blicken de tittar på folk (som de uppfostrats att göra) o.s.v. Kan skapa problem. Människor söker sig till de svagare, är det då "de smala nördarnas" fel att de blir misshandlade eller? Eller de kortväxta? De med hög ämnesomsättning som gör att de alltid är smala?... Nej. Många oskyldiga hamnar i problem och det har då fan ingenting att göra med att de på något sätt! gjorde fel.

Men det betyder inte att majoriteten av dem som blir misshandlade självklart hade någon påverkan själva på saken. Men vi pratar om minioriteten här flickor och pojkar, inte majoriteten.

Inte en chans? Men snälla, lär dig ordet eller sluta vara naiv. Känner människor som gått igenom en tunnel och plötsligt får de en smäll i huvudet. Jag själv blev påhoppad när jag var 14 av 3 killar utan att jag aldrig sett dem i mitt liv. De kuta mot mig och bara börja mata...

Jag vidhåller mitt argument, självklart finns det galningar med fel i huvudet som bara attackerar folk helt utan anledning men den stora majoriteten är faktiskt relativt normala och skulle aldrig få för sig att gå på någon helt utan provokation. Det finns folk som vill slåss och generellt sett så försöker de provocera fram bråk vilket är väldigt enkelt att undvika.

Dav0d
2012-01-21, 15:19
Jag vidhåller mitt argument, självklart finns det galningar med fel i huvudet som bara attackerar folk helt utan anledning men den stora majoriteten är faktiskt relativt normala och skulle aldrig få för sig att gå på någon helt utan provokation. Det finns folk som vill slåss och generellt sett så försöker de provocera fram bråk vilket är väldigt enkelt att undvika.

Precis, men sist jag kollade så var denna tråd dedikerad till den minioritet som inte har ego. Det är för dem vi diskuterar bra valmöjligheter. De med ego får sköta sig själva, men de kan också ta hjälp av tråden. För jag tycker att bara för man inte sänker sin blick ska man inte bli misshandlad, lite försvar kan man då behöva kunna. Enligt lag får vi också utöva försvar till rätt nivå.

Scoffan
2012-01-21, 15:26
Precis, men sist jag kollade så var denna tråd dedikerad till den minioritet som inte har ego. Det är för dem vi diskuterar bra valmöjligheter. De med ego får sköta sig själva, men de kan också ta hjälp av tråden. För jag tycker att bara för man inte sänker sin blick ska man inte bli misshandlad, lite försvar kan man då behöva kunna. Enligt lag får vi också utöva försvar till rätt nivå.

Efter att ha läst första inlägget så fick jag mer bilden av att ts ville kunna brösta upp sig och minsann slåss när någon är stöddig.

Jag säger inte emot att det är bra att kunna försvara sig, tvärt om men det bästa är såklart att inte hamna i situationerna från början vilket många i tråden verkar göra var och varannan helg.

Scoffan
2012-01-21, 15:31
Här skulle jag kunna dra en personlig berättelse om ett bråk som slutade med rättegång då då jag blev överfallen med tårgas (när jag pratade i telefon) för att jag vänligen förklarade att jag inte kunde ge bort mina sista öl till personen.

Om det inträffade som du beskriver så är det såklart väldigt olyckligt, som sagt det förekommer också helt oprovocerat våld.

hugok
2012-01-21, 15:32
Jag tror som någon redan nämnt på Krav Maga, aldrig testat det men jag har hört gott om det. Annars är mma verkligen effektivt och jag förstår inte varför TS avfärdar det bara för att folk tycker att det är häftigt.

Får jag fråga vad TS bor i för slags område? Jag har bott i en sämre del av Malmö i 3 år och bara blivit påhoppad en gång när jag verkligen var på fel plats vid fel tillfälle.

Sparven från Minsk
2012-01-21, 15:44
Vissa har fightmode i sig, andra inte. Så är det bara.
Vette tusan om eller hur det går att träna upp....men just att träna bort slagrädsla går ju finfint.

Får helt enkelt utsätta dig för situationer som får dig att frysa till för att "härda" så att säga så fdu inte fryser till. Att träna kampsport kommer nog INTE bota dig från detta.

mattepatte
2012-01-21, 15:48

Trololol, sant.
Om man ska vara mer realistisk så kanske chansen till och med är stor att kampsportaren har någon eller några träningskompisar med sig vid utgång då det är ganska tight stämning inom sånna här klubbar eller hur? :D

Jag har gått på Thaiboxning och likaså spenderat massor med kvällar i slagsmål på krogen/tunnelbanan/whatever när jag va yngre. Enda som kampsporten har hjälpt var väl att träffa där jag vill träffa. Men att gå på thaiboxning gjorde inte skillnad på hur jag reagerade vid tjafs.

Ok, kan inte säga något mer en att jag tycker det är väldigt förvånande det du säger då.
Men jag håller endå fast vid att jag tror att en som tränar kampsport slåss bra jävla mycket bättre en någon som inte gör det.

Fordon
2012-01-21, 15:52
Men jag håller endå fast vid att jag tror att en som tränar kampsport slåss bra jävla mycket bättre en någon som inte gör det.

Ingen säger väl emot dig? Problemet är om man inte kan utnyttja sina kunskaper utan får panik/fyser fast eller inte ens ducka/blockera slag. Det är detta som kampsport inte hjälper speciellt mycket emot. Under träning så är man aldrig rädd.

mattepatte
2012-01-21, 16:41
Ingen säger väl emot dig? Problemet är om man inte kan utnyttja sina kunskaper utan får panik/fyser fast eller inte ens ducka/blockera slag. Det är detta som kampsport inte hjälper speciellt mycket emot. Under träning så är man aldrig rädd.

Jargongen i tråden verkar vara att kampsport knappt hjälper ett dugg eftersom att det är så jävla annorlunda i verkligheten, jag tror åå andra sidan kampsport hjälper oerhört mycket. Behöver inte säga mer en så vill gärna få detta slutdiskuterat för min del :P

Såhär går man in i fightmode förövrigt ^^

5EqDv8Per8s