handdator

Visa fullständig version : Deff: Tålamod, ivrighet.


Tobias5511
2012-01-20, 19:16
Tjenare!
Är det bara jag som upplever att man är så ivrig och otålmodig när man deffar?
Jag tycker tiden går sakta så in i bomben, nu är ju jag nybörjare och det kanske är därför. Kanske för att jag är så ung, (15 bast).
Dock har jag hållit på med en deff förut i några månader, nu har jag nyss börjat igen.

Jag "upplever" också att jag vill väga mig varje dag på morgonen, blir besviken om vågen inte rört sig efter varje dag eller om jag gått ner _bara_
1-2kg på 1 vecka. Jag vill att allt ska gå blixtsnabbt. FÖR IVRIG OCH OTÅLMODIG.

Kan någon banka in i mitt huvud att 1kg på en vecka faktiskt är bra? För det är väl bra? OGAKSDOK.

Jag har droppat från 103-86kg på 1år (självklart har jag inte deffat hela tiden, knappa 3månader av dessa 12). Började deffa i julas igen, för en vecka sedan imorgon vägde jag 84.

Jag är rädd att när jag har min vägningskontroll imorgon (Varje lördag, varje vecka) så kommer jag inte ha rört mig på vågen/mått vilket leder till att jag kommmer tröttna.
Vill ha slut på min jävla deff så jag kan börja pumpa!

//Tobias

Nils.R
2012-01-20, 19:38
Ett tips ang. vägningen är att vecka dig varje dag men att ta ett medelvärde över hela veckan och använda det som referens.

Tobias5511
2012-01-20, 22:47
Tror ni denna är något att lita på?

http://bwsimulator.niddk.nih.gov/

Roger that
2012-01-20, 23:00
Kan förstå din iver under deff.. Kämpar just nu med samma känsla det är bara att hålla ut. Skulle även rekomendera att väga dig varje dag och ta ut ett medelvärde, detta skulle underlätta känslan inför viktnedgången. Hemsidan du länkade verkar innehålla en hel del bra grejer

1 kg i veckan är jävligt bra och du ska vara nöjd

Tobias5511
2012-01-20, 23:08
Kan förstå din iver under deff.. Kämpar just nu med samma känsla det är bara att hålla ut. Skulle även rekomendera att väga dig varje dag och ta ut ett medelvärde, detta skulle underlätta känslan inför viktnedgången. Hemsidan du länkade verkar innehålla en hel del bra grejer

1 kg i veckan är jävligt bra och du ska vara nöjd

Sidan och siffrorna kändes riktigt bra, såg ut att stämma och man kan ju i sådana fall sätta långvariga program =)

Tack, får försöka hålla ut. Varför jag fått för mig att väga mig en gång i veckan är för att jag hört att man inte ska väga sig så ofta, men det ska jag ta till mig =)


Kommer lägga upp här imorgonbitti hur mycket jag gått ned på min stenhårda deffvecka, så jag har en sorts "logg" :>

Roger that
2012-01-20, 23:10
Struktur är verkligen A och O under en deff,en logg skulle vara intressant hoppas på bra siffror imorrn

Sportfiskaren
2012-01-21, 02:46
Mycket bra resultat hittills, det ska du vara stolt över. Det verkar ju gå bra för dig, så fortsätt i samma takt.. varför ändra på ett vinnande koncept?

Om du har problem med din iver så kan du sätta upp lite delmål på vägen och belöna dig själv därefter. Påminn dig själv om varför du deffar, slutresultatet är väl det viktiga?

Att sedermera få in en rutin tror jag väldigt mycket på, så att ätandet går per automatik, lev som vanligt helt enkelt. Då flyger tiden iväg.

Tobias5511
2012-01-21, 09:38
Mycket bra resultat hittills, det ska du vara stolt över. Det verkar ju gå bra för dig, så fortsätt i samma takt.. varför ändra på ett vinnande koncept?

Om du har problem med din iver så kan du sätta upp lite delmål på vägen och belöna dig själv därefter. Påminn dig själv om varför du deffar, slutresultatet är väl det viktiga?

Att sedermera få in en rutin tror jag väldigt mycket på, så att ätandet går per automatik, lev som vanligt helt enkelt. Då flyger tiden iväg.

Vad menar du med delmål? Ex. fira med en pizza? =)


Iallafall, fick fina siffror tyckte jag.
Datum: 2012-01-01
Vikt: 85-86kg
Midja: 90cm (ung)
Under naveln: 101cm

Datum: 2012-01-14
Vikt: 84kg
Midja: 87cm
Under naveln: 99cm

Datum: 2012-01-21
Vikt: 80.8kg (är det möjligt?)
Midja: 86.5cm (inte rört sig så mycket)
Under naveln: 96cm

Hetz
2012-01-21, 10:08
Otroligt tråkigt svar men jag har också gått igenom en väldigt, väldigt stor viktminskning och kan bara säga att kontinuitet och dedikation kommer att ge resultat. Men då krävs det att du har tålamod.

Även fast jag inte deffar och även fast jag inte tänker på det så äter jag ändå på relativt fasta tider och jag äter rätt enformigt så jag vet precis när jag ska äta och hur mycket jag ska äta. Hjälper otroligt mycket och har lärt mig mycket genom detta hur min kropp svarar på olika livsmedel (allergier etc, sväller mkt av vissa kolhydrater etc)

Tipsen då;
1. Kontinuitet
2. Dedikation
3. Fuska kan man göra när man är klar, det är trots allt bara en kortare tid av ditt liv
4. Det är en deff och du har lägre intag än vanligt - gör inte deffen till en "grej"
5. Sov bra, ät rätt och träna hårt så kommer resultaten!

edit: Måste bara tillägga. 1kg på en vecka är bra.. men sluta stressa, jag tror inte (högst ovetenskapligt) att det gynnar din viktnedgång på något sätt då stress knappast är en bra faktor för viktnedgång

Tobias5511
2012-01-21, 11:12
Otroligt tråkigt svar men jag har också gått igenom en väldigt, väldigt stor viktminskning och kan bara säga att kontinuitet och dedikation kommer att ge resultat. Men då krävs det att du har tålamod.

Även fast jag inte deffar och även fast jag inte tänker på det så äter jag ändå på relativt fasta tider och jag äter rätt enformigt så jag vet precis när jag ska äta och hur mycket jag ska äta. Hjälper otroligt mycket och har lärt mig mycket genom detta hur min kropp svarar på olika livsmedel (allergier etc, sväller mkt av vissa kolhydrater etc)

Tipsen då;
1. Kontinuitet
2. Dedikation
3. Fuska kan man göra när man är klar, det är trots allt bara en kortare tid av ditt liv
4. Det är en deff och du har lägre intag än vanligt - gör inte deffen till en "grej"
5. Sov bra, ät rätt och träna hårt så kommer resultaten!

edit: Måste bara tillägga. 1kg på en vecka är bra.. men sluta stressa, jag tror inte (högst ovetenskapligt) att det gynnar din viktnedgång på något sätt då stress knappast är en bra faktor för viktnedgång

Denna deffen känns det som att den kommer sluta bra, förut har jag fuskat osv, men kommer ta till mig dina tips. Uppskattar alla svar jag får =)

Har du bra tips på luncher/middagar när man deffar med inte allt för hög kalori-mängd? Eller någon annan iaf?

Fishtank
2012-01-21, 12:02
Magert kött, mycket grönsaker.

Kör du PF kan du börja dagen med en rejäl portion gröt, håller man sig länge på och är inte mycket kalorier i gröt

Tobias5511
2012-01-21, 12:10
Magert kött, mycket grönsaker.

Kör du PF kan du börja dagen med en rejäl portion gröt, håller man sig länge på och är inte mycket kalorier i gröt

Vad står PF för? *cupid*

Broccoli = suverän grönsak?

Försöker ligga på 1400kcal per dag
hittils har jag;

Frukost: Havregrynsgröt (ca 133kcal)
Lunch: Det som serveras i skolan, skulle chansa på att en medelportion ligger på 500kcal?
Middag: Kycklingbröstfile, ris & broccoli, inte en aning om hur mkt kcal.
Kvällsmat: Glas mjölk + 3knäckemackor ELLER havregrynsgröt. Ca 170/133kcal.

Ska iväg o köpa kycklingen & riset senare, får se hur mkt kcal det blir där.
Men max blir det, 803kcal + middag. Cirkus 1400kcal?

Kan ju bli lite enformigt att käka den middagen varje dag, så uppskattar alla middagstipser ;)

jaaaaag
2012-01-21, 12:27
Påminner om mig. Är inte så stissig att jag vill väga mig varenda dag, det enda jag kikar på är mina mått en dag/v och spegelbilden. Hade blivit knäpp av att kolla av varenda dag, fattar ej hur man kan vilja göra det.

Men jag blir enormt ivrig och vill hela tiden komma framåt och hitta på saker så att tiden går. Är inte speciellt tålmodig heller även om jag har all tid i världen på mig, hade gärna velat komma i form redan igår :-)
Gäller att man hittar något sätt att lugna ner sig på, promenader funkar för mig och det gynnar ju dessutom deffen så det är perfekt.

Hetz
2012-01-21, 14:52
En viktig faktor, anser jag, är att man har någon hobby eller liknande förutom träningen vid sidan av som man kan lägga fokus på om man håller på med långsiktiga mål. För mig har detta gått hand i hand. Har jag deffat stenhårt så pluggar jag även stenhårt för att dels tillbringa så mycket tid som möjligt på biblioteket med plugget (bra sätt att komma hemifrån) och göra bra ifrån mig på både tentor, gym och med deff.

Något som jag alltid bär med mig är "Har så många andra gått igenom det här så ska inte jag vara den som står och bölar om att det är jobbigt" det är bara att bita ihop och kämpa :)

zest
2012-01-23, 10:22
Denna deffen känns det som att den kommer sluta bra, förut har jag fuskat osv, men kommer ta till mig dina tips. Uppskattar alla svar jag får =)

Har du bra tips på luncher/middagar när man deffar med inte allt för hög kalori-mängd? Eller någon annan iaf?

Jag kan tipsa om lite olika måltider. lidl kvarg, 0,9% fett och sedan lite havregryn och funlight i. perfekt mellanmål och riktigt gott!

som någon tidigare sa så är planering verkligen a & o. nu går ju du i skolan men jag lagar alltid mat för hela veckan och har i matlådor så att det alltid finns hemma. om du inte har möjlighet att göra det så se till att det finns "nödlösningar" hemma.

har du inte ngn matlåda så kanske du ska ha ett par kvarg som står o väntar på dig;)

lycka till!

Lellan
2012-01-24, 10:52
Förstår stressen, men den är faktiskt kontraproduktiv i sammanhanget.. ;)

Så: inse att orsak-verkan=resultat. Dvs fokusera på vad du gör, kontret, inte resultaten. Känslan av att du gör bra, rätt saker. Då kommer resultaten - fokuserar du på resultaten är det lätt att missa insikter du kan gagnas av om du ser till hur du bäst når dina resultat.

Jag har allt mer börjat se det som vilka saker jag gör bra, processen, hur vill jag leva, att dieta är faktiskt tålamodsprövande och kräver mycket av en. Hur kan man göra för att upprätthålla något som är krävande? Vilka belöningar finns i andra former än mat när man behöver skämma bort sig?

Några "belöningar" el gottande jag gillar är att gå på bio/hyra film, ta en tupplur, spela spel, göra roligheter vad de än må vara. För man blir inte "klar", allt kan hända i livet - du är hela tiden på väg, kroppen är i ständig förändring. Du kan påverka att det är i riktning förbättring, hjälpa den.

Sådan rastlöshet/otålighet du beskriver har jag också upplevt saktar ner tiden, gör att frustration vid förkylning etc ökar, stress ökar, sömn blir sämre.. Allt sånt motverkar ju resultaten, så försök använd den här lite tuffa perioden till att öva dig på att "snacka ner dig". Lugna dig, med lägre stresshormon i kroppen = den släpper fett bättre. Gör rätt, så blir det rätt. Hinkar du tonfisk ur burken med riskakor och längtar till ett "mål" då du får äta pizza - ja, då blir det lätt att längta! Om du istället lägger tonfisken på en skiva tunnbröd, med skivad lök, tacosås/kryddad tomatsås, kryddor, mager ost.. ja, då kan man lura sig själv att man "living the dream".. ;)

Båda ger resultat, beroende på hur du väljer att fördela kalorierna så behöver det senare inte ta längre tid. Ha roligt på träningen, gör maten god med enkla medel, titta inte på klockan utan njut av att du gör bra saker för dig själv.. då blir det lättare, och resultaten bättre och du lider inte under tiden. Slösa för fn inte bort tid på att titta på klockan, tiden går ändå.. ;)

"Livet är det som pågår medan vi sysslar med annat"

Har du en bra diet, där du fokuserar på att se det bra i varje val, situation, framsteg.. ja, då har du ju ett roligare liv än att se fram emot den dag då du ska frossa, el njuta av formen. Den senare approachen tror jag ger mindre belöning när du väl är där - och framförallt har du tappat liv du kunde ha haft kul på.

Jäkla mkt ord för att beskriva vad jag menar: du är ung, plåga dig inte, jobba - men slit inte! Du lever nu, döda är vi jävligt länge. :)

Lellan
2012-01-24, 11:11
Bra jobbat hittills förresten! Lycka till i fortsättningen, det fixar du! :hbang:

spoon
2012-01-24, 11:18
Det var ju nästan så att jag blev sugen på att deffa när jag läste det där och jag är på väg upp i vikt :D

Bra skrivet Lellan :)

alltidoavsett
2012-01-24, 23:51
Förstår stressen, men den är faktiskt kontraproduktiv i sammanhanget.. ;)

Så: inse att orsak-verkan=resultat. Dvs fokusera på vad du gör, kontret, inte resultaten. Känslan av att du gör bra, rätt saker. Då kommer resultaten - fokuserar du på resultaten är det lätt att missa insikter du kan gagnas av om du ser till hur du bäst når dina resultat.

Jag har allt mer börjat se det som vilka saker jag gör bra, processen, hur vill jag leva, att dieta är faktiskt tålamodsprövande och kräver mycket av en. Hur kan man göra för att upprätthålla något som är krävande? Vilka belöningar finns i andra former än mat när man behöver skämma bort sig?

Några "belöningar" el gottande jag gillar är att gå på bio/hyra film, ta en tupplur, spela spel, göra roligheter vad de än må vara. För man blir inte "klar", allt kan hända i livet - du är hela tiden på väg, kroppen är i ständig förändring. Du kan påverka att det är i riktning förbättring, hjälpa den.

Sådan rastlöshet/otålighet du beskriver har jag också upplevt saktar ner tiden, gör att frustration vid förkylning etc ökar, stress ökar, sömn blir sämre.. Allt sånt motverkar ju resultaten, så försök använd den här lite tuffa perioden till att öva dig på att "snacka ner dig". Lugna dig, med lägre stresshormon i kroppen = den släpper fett bättre. Gör rätt, så blir det rätt. Hinkar du tonfisk ur burken med riskakor och längtar till ett "mål" då du får äta pizza - ja, då blir det lätt att längta! Om du istället lägger tonfisken på en skiva tunnbröd, med skivad lök, tacosås/kryddad tomatsås, kryddor, mager ost.. ja, då kan man lura sig själv att man "living the dream".. ;)

Båda ger resultat, beroende på hur du väljer att fördela kalorierna så behöver det senare inte ta längre tid. Ha roligt på träningen, gör maten god med enkla medel, titta inte på klockan utan njut av att du gör bra saker för dig själv.. då blir det lättare, och resultaten bättre och du lider inte under tiden. Slösa för fn inte bort tid på att titta på klockan, tiden går ändå.. ;)

"Livet är det som pågår medan vi sysslar med annat"

Har du en bra diet, där du fokuserar på att se det bra i varje val, situation, framsteg.. ja, då har du ju ett roligare liv än att se fram emot den dag då du ska frossa, el njuta av formen. Den senare approachen tror jag ger mindre belöning när du väl är där - och framförallt har du tappat liv du kunde ha haft kul på.

Jäkla mkt ord för att beskriva vad jag menar: du är ung, plåga dig inte, jobba - men slit inte! Du lever nu, döda är vi jävligt länge. :)

Helvete vad bra skrivet. Inne på tredje veckan i min deff och blev genast lite lättare! :D