handdator

Visa fullständig version : Houston I have a problem DEADLINE 29


Adrian
2004-01-12, 21:36
Tjaa på er allihopa,,

har en fråga är detta en vettig diet,, har nämligen fått en deadline tills den 29 att gå ner så mycket jag kan utan att ÖVERDRIVA

så här ser mitt matschema ut

Innan morgonpromenaden en kopp kaffe,

efter 1 timmesgång,,, Frukost= 1,5 portion havregryn med ca 2-3msk ljusa psylliumfrön, massa kanel, 2 koka ägg utan ägggulan. 1-2dl minimjölk, och antingen ett helt äpple eller apelsin

efter frukost ca 1h gång till skolan

MELLANMÅL NR1,,, 1-2 ägg, keso (valio cottage cheese 100G) eller frukt,,

LUNCH 1 halv grönpaprika(stor), 2-3 tomater(stora), ca 15cm färsk gurka,, massa isbergsallad, en halv burk tonfisk ca 70g, lite tomatjuice,ketchup, vinäger, och så antingen en portion fullkorns pasta eller 2 brödskivor

MELLANMÅL NR2 samma som mellanmål NR1

efter det ca 1h gång till simmhallen

Träning = simning ca 30-45min
snabba kolisar direkt efter träningen 1-2 bananer, och mjölk ca1-3dl

efter träningen ca 15-30min gång. kommer hem och kör lite övningar ca 100 situps,, eller en massa ryck med hantlar ca 4kg per hand, och så joggar jag en stund stående, Direkt efter denna lilla träning så är det Middag som gäller

MIDDAG en halv blomkål(stor), ett helt broccolihuvud 1-2 bitar potatis, och så ca 100-150g kött, oftast nötkött, lövbiff,nötrulle, innanlår. till det en stor sallad gjord på samma grönsaker som lunch

kvällsmål lite proteiner ägg utan mitten, 100g keso, eller lite kött,, skinka, kalkon, eller Kesella ca 100g


Hoppas nu på kritik + vad jag ska förbättra för att få bättre effekt,, övrigt så dricker jag endast VATTEN förutom ínann morgon promenaden då jag dricker först kaffe sen en kopp vatten och så tar jag varje morgon en portion omega 3 ca 5ml till frukosten+ vitamin C och så kan träningen skiljas lite ibland före lunch eller efter beror på skolan

ps Glömde skriva mina mått jag är ca 184cm lång väger ca 75kg just nu. vägde innan 65 och såg NORMAL UT så har fått rätt så mycket fett runt midjan (kan förklara VArför jag har snackat så mycket om bukfetma osv osv) hoppas detta hjälper

MVH Adrian

King Grub
2004-01-12, 21:39
Utan att överdriva? Och så kommer du med ett program med 4 TIMMARS förbränningsträning per dag på en svältdiet? :smash:

Visst lär du tappa vikt, men vad kommer viktförlusten att bestå av?

Och bara en sak som den här:

"1-2 ägg, keso (valio cottage cheese 100G) eller frukt,,"

Hur kan du ens jämföra proteinmat med kolhydratmat och sedan välja det ena eller det andra?

På 184 cm och 65 kilo kan du inte sett speciellt "normal" ut. Det är i alla fall en kraftig, nära ohälsosam, undervikt.

Adrian
2004-01-12, 21:51
Joo du har rätt med den där frukten men som sagt Farsan är inte glad angående detta, jag har vägt förut ca 110-120kg förra året och har gått ner till 65 för ca 1 månad sen men nu har jag gått upp igen,, jul osv osv(skrev om det i en annan tråd) Och farsan är förbannad,, så jag tar det jag har hemma tyvärr men OFTAST så äter jag bara proteiner till mellanmål

"På 184 cm och 65 kilo kan du inte sett speciellt "normal" ut. Det är i alla fall en kraftig, nära ohälsosam, undervikt."

Jag vet man får en rätt så knäpp bild av mig MEN jag ser rätt så normal ut när jag väger runt 65kg har inte så stor muskelmassa+ det har ändå varit min dröm att väga vid denna gräns

förbränningen kan variera lite låt oss säga 3h istället

+ Om det nu är till någon nytta så har jag en ätar dag (lördag) varje vecka brukar käka till frukost 1kg risgrynsgröt innan träningen med ca 6 st skivorbröd och ost, sen till lunch en hel grillad kyckling en hel limpa vittbröd med vinegrette, en hink grönsaker+ kladdkaka eller 200g marabou choklad. Sen så gäller samma sak på söndag med frukosten, men endast frukost. tränar givetvis under dessa dagar ca 1 till1,5h simning

MVH Adrian

aliquis
2004-01-12, 22:34
Originally posted by Adrian
Joo du har rätt med den där frukten men som sagt Farsan är inte glad angående detta, jag har vägt förut ca 110-120kg förra året och har gått ner till 65 för ca 1 månad sen men nu har jag gått upp igen,, jul osv osv(skrev om det i en annan tråd) Och farsan är förbannad,, så jag tar det jag har hemma tyvärr men OFTAST så äter jag bara proteiner till mellanmål

+ Om det nu är till någon nytta så har jag en ätar dag (lördag) varje vecka brukar käka till frukost 1kg risgrynsgröt innan träningen med ca 6 st skivorbröd och ost, sen till lunch en hel grillad kyckling en hel limpa vittbröd med vinegrette, en hink grönsaker+ kladdkaka eller 200g marabou choklad. Sen så gäller samma sak på söndag med frukosten, men endast frukost. tränar givetvis under dessa dagar ca 1 till1,5h simning

MVH Adrian

Till att börja med, VAD FAN HAR DIN FAR MED DIN VIKT ATT GÖRA? Och nu när jag har fått det sagt, varför skall du svälta dig extremt (vilket grub tyckte du gjorde, jag har väl ingen åsikt) på vardagarna och sedan svulsta i dig diverse på en ätardag i veckan? Och varför måste det vara klart till 29e? Inte bättre att ta det lite lätt varje dag istället för att gå åt överdrift åt båda hållen?

Adrian
2004-01-12, 22:49
MM bra fråga men han tyckte att jag såg bättre ut förut,,,(när jag vägde ca110kg VILKET INTE JAG Tycker, för det andra oki har inte så mycket med farsan att göra men eftersom min mamma gick bort för ett par år sen så är vi endast tre pers i familjen så ekonomin är LITE dålig så han blir oftast förbannad när jag kommer och frågar om jag får köpa keso,kesella, m,m varje dag,,,,

svälta tycker inte jag att jag gör,, OKI jag kanske gör det men IAf jag känner inte av det??? kan man svälta utan att man känner det???

jooo självklart ska man inte Överdriva, och så som jag har en deadline till den 29 de e ju inget nyttigt men jag hade tänkt mig att gå ner lite nu inför skidresan (5dagar i branäs) JAG vet jag är lite sent ute men som sagt varje gram spelar roll,, därefter ska jag iaf öka kalori intaget till ett NORMALARE värde för en diet

MVH Adrian

King Grub
2004-01-13, 11:15
Det låter som om du har klara ätstörningar. När du skriver "varje gram spelar roll" och att du har en dröm att väga 20 kilo under din längd minus 100 är det nästan skrämmande.

Det är väl otroligt mycket intressantare vad kroppsvikten består av, hur det ser ut och hur hälsosamt det är, än vad vågnålen pekar på?

Ja, du kan svälta utan att känna av det. Faktum är att i de första stadierna av anorexia känns det tydligen alldeles utmärkt, med endorfiner på topp.

Jag tror inte att det är din vikt i sig som är problemet här, utan din självuppfattningen, och det är nog den och den bakomliggande orsaken du bör försöka få bukt med. Gymmet och kosten i alla ära, men man löser inte alla sina problem med de medlen.

Adrian
2004-01-13, 16:08
Jo jag har faktist haft ätstörningar, för ca 3-4 månader sedan så räknade jag VARJE GRAM av mat jag åt,,, och där försvann min fritid, detta va helt knäppt av mig,, men jag var ändå glad hade ju gått ner från 110 till 65. men just nu så känner jag ändå att jag har rätt så bra kontroll

apropå vikten,,, jo jag måste erkänna skrev nog totalt fel juför sig vikten spelar inte sån stor roll(så som du säger) utan det är ju figuren, asså hur jag ser ut. Det jag menade med ca 65 var att vid denna vikt hade jag en skit snygg mage (RIKTIG tvättbräda) kroppen såg helt perfekt ut, men nu vid 73,4 (vägde mig idag för en gång skull) så har allt försvunnit och jag har fått en massa fläsk runt midjan kan KNAPPT få på mig mina vanliga jeans utan får knäppa upp dom när jag sitter en längre stund,, OKI man kan ju köpa nya big deal,, men asså känner mig rätt så dålig inom mig när jag ser mig själv i spegeln och endast ser fett och inte gamla vanliga snygga magen.

och apropå mättnad känslan så har jag faktist bokad tid hos en dietist (om det är det rätt jag har gjort?)

Apropå dieten så är det inte så att jag ska hålla på med den hela tiden utan tills den 29 DÅ ska jag åka till branäs. Därför vill jag gå ner och försöka få fram mina magmuskler,, HEHEHE ni måste nog tänka vafan ska han göra med magmusklerna i backen, när man har massa kläder på sig osv osv,,,,Juförsig Ingenting MEN sen på kvällen så brukar det hända roliga saker i stugan ;)

MVH Adrian

mangs
2004-01-14, 15:57
Du har alltså lite drygt två veckor på dig att komma i "toppform" som det kanske känns för dig. Alla har olika mål men att väga så lite för sin längd är inte så bra då det är på gränsen till undervikt eller rättare sagt du kommer att bli underviktig.

Om du nu vill gå ner i vikt så försök ha en långsiktig plan istället för då blir det lättare att sedan hålla din "nya" vikt. Vid snabba viktnedgångar tappar du givetvis fett men även muskler vilket gör att du kommer sänka din förbränning ännu mer och då även kommer ha lättare för att gå upp i vikt, En ond cirkel alltså.


Då är det bättre att du har en sund syn på maten och tränar med vett (inte fyra timmar om dagen) så kommer du hålla bra form alltid.


Jag tror att det är många som har varit i din sits och gärna vill vara smala och fina men du kan ju försöka bygga lite mer muskler så kommer du automatiskt känna dig mindre fet trots samma fettmängd.

När det gäller familjens ekonomi så är det tyvärr så att bra mat kostar mer pengar än dålig mat. Om din pappa tycker att ditt matkonto är för dyrt kanske du själv skall bidra med en liten slant för att underlätta.


Lycka till och hoppas du får en kul skidsemester!
Mvh
Magnus

charmed
2004-01-14, 17:04
Annars finns det bra mat som inte behöver vara llt för dyr, rotfrukter, potatis, linser, kikärtor, baljväxter etc....

Sen vill du ha en snygg mage så är i mina ögon en vältränad mage under bf så mycket snyggare än en mage som syns pga onaturligt lite bf. Så en rekommendation är att du strövar omkring lite på denna sida och får lite tips om hur du ska hålla formen så börjar du äta ordentligt och satsar på en vältränad sommar.

Adrian
2004-01-15, 19:20
Tjaa på er sorry de har tagit sån tid att svara men skolan är tyvärr Riktigt jobbig nuförtiden

,,, Som sagt Ni alla har rätt VAFAN ska jag kämpa mig för och förlora Massa muskelmassa, och sen bli dubbelt så stor, ska börja istället efter resan, ska då sätta mitt mål runt början av sommaren,, Men asså det jag inte gillar med att deffa lagomt snabbt är att man ser ju inte resultatet under en längre tid då vet man ju inte om man ligger på ett + eller- intag av kalorier men om jag nu gör så som jag hade tänkt mig (vilket är en dum ide) så märker man iaf att man ligger på ett minus,, finns det hjälp medel som visar att man ligger på ett minus men inte föör mycket,, hoppas ni fattar,, ännu en gång tack för alla era svar ska ta de lugnt denna gången och göra det RÄTT för en gång skull :thumbup:

MVH Adrian

King Grub
2004-01-15, 19:23
Originally posted by Adrian
Tjaa på er sorry de har tagit sån tid att svara men skolan är tyvärr Riktigt jobbig nuförtiden

,,, Som sagt Ni alla har rätt VAFAN ska jag kämpa mig för och förlora Massa muskelmassa, och sen bli dubbelt så stor, ska börja istället efter resan, ska då sätta mitt mål runt början av sommaren,, Men asså det jag inte gillar med att deffa lagomt snabbt är att man ser ju inte resultatet under en längre tid då vet man ju inte om man ligger på ett + eller- intag av kalorier men om jag nu gör så som jag hade tänkt mig (vilket är en dum ide) så märker man iaf att man ligger på ett minus,, finns det hjälp medel som visar att man ligger på ett minus men inte föör mycket,, hoppas ni fattar,, ännu en gång tack för alla era svar ska ta de lugnt denna gången och göra det RÄTT för en gång skull :thumbup:

MVH Adrian

Hjälpmedel? Du kan ju räkna ut ditt ungefärliga energibehov...


http://www.uppladdningen.nu/uppladdningen2/testadigsjalv1-1.html

...och sedan använda matvåg, räknare och kaloritabell om du är (fanatiskt) seriös.

Adrian
2004-01-15, 19:43
oki tack ännu en gång för ett snabbt svar ska kolla upp sidan

MVH Adrian

mangs
2004-01-16, 13:36
Att sedan använda en vanlig våg för att kontrollera att man går ner ca 0,5 kg i veckan kan ju oxå vara en bra riktlinje. Mät dig vid samma tillfälle varje vecka, Tex före frukost måndag morgon.

herr_Arne
2004-01-19, 13:19
Originally posted by mangs
Att sedan använda en vanlig våg för att kontrollera att man går ner ca 0,5 kg i veckan kan ju oxå vara en bra riktlinje. Mät dig vid samma tillfälle varje vecka, Tex före frukost måndag morgon.

Tycker själv det fungerar mycket dåligt att väga sig veckovis - antag att man varierar ca +- 1-2 kg från dag till dag på grund av tillfällig vattenmängdsförändring (vilket är lätt att göra...). I detta brus är det då mycket lätt att tappa bort en viktminskning på 0,5 kg...

Bättre att väga sig varje morgon och avrunda mha något slags glidande medelvärde (använder själv John Walkers finfina EatWatch för palm >här< (http://www.fourmilab.ch/hackdiet/palm/)). Särskilt finfint är detta om man vill ligga still i vikt eller öka/minska i noga kontrollerad takt...)