handdator

Visa fullständig version : 22årig tjejs väg till en mer vältränad kropp


beach
2012-01-20, 19:12
Hej!

Har bestämt mig för att starta upp en tråd för att dels, hålla motivationen uppe, och dels för att jag är nybörjare och har en del funderingar som dyker upp då & då. Hoppas kunna få lite hjälp här :]

Jag har väl alltid varit normalbyggd, men alltid känt att jag skulle trivas mer med mig själv om jag gick ner några kilo och blev mer slimmad. Fick "nog" i somras när jag såg att jag hade gått upp 5 kg. Kände att det var på väg åt fel håll. Jag har alltid haft svårt för att stå emot sötsaker och när det gäller träning så har jag bara tränat någon gång ibland.

Började räkna kalorier i somras och bytte bl.a ut toasten som jag åt till frukost till gröt, omelett o.s.v. I november i år hade jag nått mitt viktmål och gått ner 5 kg (mest p.g.a ändrade matvanor men också för att jag började konditionsträna lite). Nu när jag börjar känna mig mer nöjd med mig själv och har sett att det faktiskt gett resultat, så har jag blivit jättepeppad till att satsa mer på träning! Jag vill se hur vältränad jag kan bli till sommaren. Har sedan 2 veckor tillbaka börjat styrketräna lite smått. Varvar konditionsträning med styrketräning.

Mitt mål är inte att bli stor, utan jag vill bara ha en kropp som är lagom vältränad. Det är första gången jag styrketränar, så det vore kul att se hur min kropp såg ut med lite muskler :) Prio 1 är magen! Konditionstränar för att jag skulle vilja bli av med lite mer på mage och lår.

Just nu är jag så glad för att jag fått ett nytt intresse så jag testar på lite olika. När jag "prövat klart" så är mitt mål att ha ett schema som jag följer (men att jag såklart fortfarande varierar träningen lite) :)

Om mig då..
Ålder: 22
Längd: 163 cm
Vikt: 52 kg

Nuvarande form (bild tagen idag)

http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=583&pictureid=2525


Hoppas nu att jag kan hålla uppe motivationen :) Mår så mycket bättre nu när jag kommit igång med träningen och är ivrig att lära mig!

beach
2012-01-20, 19:16
Veckans träning:

Måndag: Styrkepass i gymmet, helkropp
Tisdag: Konditionsträning, crosstrainer & cykel
Onsdag: Vilodag
Torsdag: Styrkepass i gymmet, helkropp
Fredag: Indoor-walking (gruppträning)

Tänkte testa på skivstång på söndag =)

Har bara tränat i gymmet i 2 veckor men tänkte dela upp kroppen i, till en början med, två grupper. Vilka muskelgrupper ska jag ta i varje grupp? Vilka skulle ingå i över- och underkropp om jag delade upp det så?

stockinger
2012-01-20, 19:37
det här ska bli roligt att följa! :)
du har mycket bra grund/potensial för att få en slimmad och vältränad kropp. :thumbup:
jag känner igen allt det du skriver från flickvännen min :D

Niwah
2012-01-20, 19:38
Tycker det ser ganska bra ut redan. Lycka till!

Proxy
2012-01-20, 19:55
Ser bra ut. :) Lite mer massa på rumpa och ben och lite (alltså väldigt lite) mindre runt magen så blir det superbra!

Håller inte med dig om att du ska tappa på låren, inte muskelmassa iaf. Snarare tvärtom, lite muskler på ben och rumpa är riktigt snyggt.

beach
2012-01-20, 20:27
Vad roligt att få lite svar :) Tack alla ni!

Förut stämplade jag mig bara som lat och tänkte att jag aldrig kommer klara av att träna mycket och stå emot skräpmat och godis, men jag har bevisat för mig själv att jag faktiskt klarar det och det gör verkligen att jag blir taggad :) Behövde det för att förstå att man visst kan nå sina mål.

Proxy: Vad skulle du tipsa om att jag ska köra för övningar för att få lite mer rumpa och lår? Rumpa skulle jag verkligen vilja ha, men är fortfarande lite tveksam när det gäller låren ;p Men kör man baksida lår kanske man får lite lyft till rumpan? Kör benspark, legcurl, benpress och utfall med hantlar nu. Kanske ska köra de övningarna fast med ganska många repetitioner? 3x15? Spinning och indoor-walking (crosstrainer i grupp) borde väl också göra mycket för rumpa och lår? :)

Exdiaq
2012-01-20, 20:41
Djupa knäböj och marklyft, mer behövs inte.

Proxy
2012-01-20, 20:45
Riktigt djupa knäböj skulle jag vilja säga är oslagbart om du ska träna rumpa bra. :) Samma sak med benpress, det ska vara djupt om du ska komma åt rumpan ordentligt.
Baksidan kanske du inte behöver fokusera supermycket på, det räcker med en övning. Beror sig ju lite på hur man vill se ut. Rumpan kanske inte "poppar" lika mycket med stora baksida lår, men jag tycker absolut att du ska ha med en övning för baksidan.

Tycker verkligen inte att du bör vara rädd för att gå på lite tyngre repetitioner. Det där med att man tonar muskeln med lätta vikter är rent skitsnack. En stark muskel är en fast och fin muskel, så snarare tvärtom. Väga köra lite tungt, kanske t.o.m. så tungt som 6-8 repetitioner.
Utfall är också en bra övning, som även här bör köras djupt. Här kan du gå på lite lättare vikter, finns liksom ingen mening med att göra tunga utfall.

Marklyft kan också vara en bra övning för rumpan om man gör dom "rätt". Hade dock fokuserat mest på knäböj och resterande benövningar.

PowerofWill
2012-01-20, 21:15
Håller helt med föregående talare. Lite mer massa på rumpa och ben skulle göra susen och som Proxy sa så är det väldigt snyggt med lite muskler på rumpa och ben! :)

speedy83
2012-01-20, 21:31
Kan inte bli annat än bra med lite tung träning på det utgångsmaterialet.

Ser bra ut och kommer nog bli ännu bättre. Kämpa på med tunga böj så kommer du nog bli nöjd ska du se :)

beach
2012-01-20, 21:36
Ok! Har aldrig kört knäböj. Känns lite sådär nu när jag försöker testa här hemma, haha. Men om jag går på ett skivstångspass så borde väl det ingå där. Det är ju viktigt att jag kör rätt teknik, så får tjuvkika lite på andra.

Marklyft verkar bra, men jag tror att jag väntar lite med det. Kommer säkert bli sugen på att köra det sen, men just nu känner jag mig lite lost på gymmet så vill bli mer bekväm först.

Tänker på det här med att få i mig tillräckligt mycket med proteiner.. jag tror faktiskt inte att jag får det. Måste jag få i mig min vikt x2 per dag? Alltså 104 g? Vill inte att min träning ska vara förgäves. Känns ju lite onödigt då.

vicarious
2012-01-20, 21:40
Ok! Har aldrig kört knäböj. Känns lite sådär nu när jag försöker testa här hemma, haha. Men om jag går på ett skivstångspass så borde väl det ingå där. Det är ju viktigt att jag kör rätt teknik, så får tjuvkika lite på andra.

Marklyft verkar bra, men jag tror att jag väntar lite med det. Kommer säkert bli sugen på att köra det sen, men just nu känner jag mig lite lost på gymmet så vill bli mer bekväm först.

Tänker på det här med att få i mig tillräckligt mycket med proteiner.. jag tror faktiskt inte att jag får det. Måste jag få i mig min vikt x2 per dag? Alltså 104 g? Vill inte att min träning ska vara förgäves. Känns ju lite onödigt då.

Nej det är inget måste utan mer en generell rekommendation här på forumet. Många delar erfarenheten att en proteinrik kost helt enkelt ger bättre resultat av träningen. Du bygger givetvis muskler med lägre siffror än så också, det är inte svart på vitt :)

speedy83
2012-01-20, 21:41
Det kan kännas lite skumt och obekvämt när man börjar att böja och det är bra att du försöker fokusera på teknik för det är viktigt! titta runt på youtube osv för att se hur det ska utföras.

Man brukar ha som regel att det är 2g x kroppsvikt som gäller sen är det väl inte så att det är en magisk gräns på något sätt, men att få i sig de mängderna är inga större problem.

jaaaaag
2012-01-20, 21:42
Lycka till!

beach
2012-01-20, 21:57
Ok, bra :) Tycker det känns lite svårt ändå för det jag äter i proteinväg är typ ett ägg på morgonen, lite kesella hallon till mellanmål (15 g protein) och lite kött till lunch/middag.

beach
2012-01-20, 22:08
Ok, här är de övningar som jag gjort hittills (förutom knäböj). Undrar om jag är helt ute och cyklar? La upp de i en annan tråd och fick då en massa förslag på träningsscheman, men det jag vill veta är om det skulle fungera att träna på det här sättet med de mål som jag har? Som sagt, målet är mer slimmad kropp, lite mer muskler. Har jag någon övning för mycket eller någon som skulle behöva läggas till?

Mage
Hängande benlyft
Abnominal crunch i maskin
Plankan
div. övningar på matta

Ben/lår/rumpa
Knäböj
Benpress
Benspark
Legcurl sittande
Utfall med hantlar

Rygg
Rygglyft
Sneda rygglyft på matta
Ryggmaskin (sitter framåtlutad och trycker bakåt, tränar även rumpa)
Sittande rodd i maskin
Fixed pulldown

Bröst
Bröstpress

Armar/axlar
Hantellyft åt sidan
Hantellyft framåt
Framåtlutande hantellyft
Hantelpress
Biceps i maskin + med hantlar
Triceps i maskin + med hantlar

Just nu kör jag ju helkroppspass. Vilka skulle ni kört under samma dag om jag vill dela upp det på två?

Sorry, massa frågor men det är mycket som snurrar i huvudet just nu :)

speedy83
2012-01-20, 22:16
Ok, bra :) Tycker det känns lite svårt ändå för det jag äter i proteinväg är typ ett ägg på morgonen, lite kesella hallon till mellanmål (15 g protein) och lite kött till lunch/middag.

Det behöver inte vara så mycket, du väger ju inte så mycket (var glad för det :) )

Om du äter två ägg på morgonen, keso/kesella mellanmål sen en kycklingfilé/kött/fisk till lunch med något till sen ett mellanmål med likt första sen middag som lunch så borde det inte vara några problem tycker jag. Proteindrink efter träningen kan ju vara ett sätt att öka på intaget också.

beach
2012-01-20, 22:26
Det behöver inte vara så mycket, du väger ju inte så mycket (var glad för det :) )

Om du äter två ägg på morgonen, keso/kesella mellanmål sen en kycklingfilé/kött/fisk till lunch med något till sen ett mellanmål med likt första sen middag som lunch så borde det inte vara några problem tycker jag. Proteindrink efter träningen kan ju vara ett sätt att öka på intaget också.

Hehe ok, bra :) Får vara noggrann med att äta mer protein när jag väl äter, för jag skulle helst vilja skippa proteindrinkar. Har blivit mycket pannkakor med turkisk yoghurt och bär på senaste och även mycket gröt. Gott, men inte särskilt proteinrikt. Hakar lätt upp mig på saker och äter det hela tiden. Tycker inte att det är så kul att lägga ner mycket tid på att laga mat tyvärr så det blir lätt snabba alternativ.. :/

L-Sami
2012-01-20, 22:48
Kör ben/mage/bröst en dag, sen rygg/axlar/armar den andra dan. Hur mycket sets och reps tänkte du köra per övning?

deas
2012-01-20, 22:55
kör ben/mage/bröst en dag, sen rygg/axlar/armar den andra dan. Hur mycket sets och reps tänkte du köra per övning?

+1

beach
2012-01-20, 22:57
Kör ben/mage/bröst en dag, sen rygg/axlar/armar den andra dan. Hur mycket sets och reps tänkte du köra per övning?

Tack!! 10x3 tänkte jag..

L-Sami
2012-01-20, 23:02
Tack!! 10x3 tänkte jag..

Det blir många sets speciellt i överkroppspasset, hur lång vila mellan seten?

Exdiaq
2012-01-20, 23:17
Mage
Hängande benlyft
Plankan-variationer

Ben/lår/rumpa
Knäböj
Marklyft
Glute-ham raise

Rygg
Chins
Rodd-övning

Bröst
Bänkpress
En-armshantelpress

Armar/axlar
Militärpress
Bicepscurl
Övningar för rotatorcuff

Fix'd! Tips:

1. Håll det enkelt
2. Träna inte på SATS, Friskis eller liknande
3. Lyssna på folk med erfarenhet
4. Läs bara "sticky's" här på forumet, strunta i resten
5. Ha bullshit-filtret insatt när du läser här och lyssnar IRL
6. Undvika fjortismaffian? Posta inte lättklädda bilder

Inspiration. Tjejer/kvinnor som inte fjantar runt på Friskis-liknande gym samt inte kör en massa struntövningar som inte ger något men "ändå" slår många tjejer utseendemässigt.

vCiCgTYax58

beach
2012-01-20, 23:42
Det blir många sets speciellt i överkroppspasset, hur lång vila mellan seten?

Mjo.. jag som kört helkropp tycker att det känns ok just nu iaf :) Kör 30 sek men har ju inte så tunga vikter nu i början. Satsar på att börja lugnt för att få in tekniken först.

joasimo
2012-01-21, 00:08
Mjo.. jag som kört helkropp tycker att det känns ok just nu iaf :) Kör 30 sek men har ju inte så tunga vikter nu i början. Satsar på att börja lugnt för att få in tekniken först.

Du kanske skulle köra lite längre setvila om du vill få in tekniken ordentligt?

beach
2012-01-21, 13:20
Du kanske skulle köra lite längre setvila om du vill få in tekniken ordentligt?

Jo absolut. Nu när jag kommer dela in övningarna i två pass så borde det ju bli mindre stressigt.. :)

beach
2012-01-21, 13:24
Dagens träning:

Skivstångpass, 55 min.

Det var första gången jag gick på ett skivstångspass. Kul att få lite inspiration med övningar. Hade bestämt mig för att ta lätta vikter första gången men insåg att jag borde ha tagit mer ändå. Känner mig bara slutkörd i armarna, medan ben och rygg inte fått sig så mycket träning. Får köra hårdare nästa gång! :)

beach
2012-01-22, 22:06
Dagens träning:

Spinning, 55 min.

Kändes jävligt skönt i rumpa och lår så nu hoppas jag att jag vaknar upp imorgon och känner av att jag tränat. Blir vila imorgon och sen kör jag igång med styrka på tisdag.

beach
2012-01-24, 18:53
Idag körde jag ett pass med rygg, axlar och armar. Alla 3x10.

Rygglyft
Ryggmaskin (pressar tillbaka när man sitter framåtlutad), 33 kg
Skivstångsrodd, 10 kg
Fixed pulldown, 21,5 kg
Chins med 26 kg assistans
Hantelrodd, 5 kg
Hantellyft sida, framåt, böjd framåt, alla 2 kg
Militärpress, 2 kg
Rotatorcuff, 2 kg
Triceps i maskin, 15 kg
Biceps skivstång, 10 kg

Körde även lite knäböj för att jag var sugen på att testa, med stång 10 kg.

Som ni ser är jag inte så stark... haha. Men det ska bli spännande att se hur jag kan utvecklas.

beach
2012-01-26, 13:00
Igår blev det ett konditionspass, Indoor walking 55 min. Kände mig inte så bra igår. Mådde illa och kände mig yr.

Idag blir det skivstång/intervall.

speedy83
2012-01-26, 13:29
Det är bara att kämpa på, styrkan kommer med tiden. När du har "vallat" in dig ordentligt på gymmet så börjar du nog hitta de övningar och upplägg du vill köra så blir det också lättare att se framstegen.

stockinger
2012-01-26, 14:38
Kul att du testar helkropps schema :)
Har du kollar på"nybörjar 3-spliten"? Den funkade bra för mig när jag började gymma och tjejen ökar fort med den nu i både styrka och volym ;)

cherokee
2012-01-26, 18:00
Åh, detta ska jag börja följa! :-)

beach
2012-01-27, 22:14
Skivstångspasset kombinerat med intervaller igår var riktigt kul!! Har träningsvärk i rumpa och lår nu, gött :D Mitt mål just nu är att köra minst 2 styrkepass i veckan själv i gymmet (uppdelat rygg, axlar, armar samt ben/rumpa/lår, mage, bröst) och ett skivstångspass. Målet är också att hinna med två konditionspass i veckan.

Förra gången, när jag körde skivstång för första gången hade jag 2,5 kg på varje sida. Hade ju ingen koll på hur mycket jag skulle ha. Igår hade jag 2,5 + 2,5 + 1,25 kg och det gick bra.

Som du säger, speedy83 så lär jag lära mig med tiden och få in ett schema som passar mig bra :)

stockinger: Jo jag kikade på den förut, men just då tyckte jag att den innehöll så många övningar som jag inte riktigt kände till. Tror att det skulle vara lite annorlunda nu när jag lärt mig mer, så jag ska ta en extra titt. Dock tycker jag att att jag hittat övningar som jag trivs med just nu. När jag känner mig lite uttråkad kommer jag nog att utforska mer och hitta fler övningar. På så sätt så tröttnar jag ju inte :)

cherokee: Kul!! Hoppas jag kan leverera något. Man får ju lite press på sig, haha.

TREX
2012-01-27, 22:16
Ser ju bra ut redan nu? Hade jag varit tjej hade jag varit nöjd, waw.

beach
2012-01-27, 22:18
Har kört vilodag idag och kör nog vilodag imorgon också. Har mått illa de senaste dagarna :/ På söndag tänkte jag köra andra halvan av kroppen (mage, ben/lår/rumpa & bröst). Älskar att träna magen men tycker inte att jag har hittat så bra övningar än. Kör benlyft och ibland kör jag abnominal crunch i maskin men jag tycker att den är sjukt jobbig.

Fler tips? Kanske något jag kan göra utan maskin?

beach
2012-01-27, 22:23
Ser ju bra ut redan nu? Hade jag varit tjej hade jag varit nöjd, waw.

Tack :D Jag har alltid varit relativt nöjd, men ändå känt att jag skulle vilja göra något åt min kropp för att bli 100 % nöjd, eller iaf 99 ;) Tog dels tag i saken nu i somras och gick ner 5 kg. Nu är jag nöjdare än jag någonsin har varit. Men det är också tack vare att jag har sett förändring som jag blivit ännu mer motiverad! :) Förut tänkte jag alltid "jag skulle vilja... men jag orkar inte.. jag är för lat.. jag älskar godis för mycket.." Sockret var en stor bov för mig, och att jag tränade typ 1 gång i månaden vilket gjorde att allt kändes hopplöst. Nu har jag verkligen bestämt mig och jag har lyckats vara godisfri i veckorna :) Har också lyckats hålla igång träningen bra nu, så det känns bra. Sen påminns jag om att det fortfarande bara är januari... haha. Hoppas verkligen att jag håller ut nu till sommaren, det är mitt mål just nu. Så slipper jag bli en av de som "håller igång i januari och sen försvinner från gymmet".

speedy83
2012-01-27, 22:28
Ju längre det går mellan du äter godis och sånt ju lättare är det tycker jag. Har dock insett att jag nog har lättare än andra att hålla mig borta från sånt, har under min viktnedgång inte rört godis, dessert, öl, vit vin eller sprit eller någon annan snabbmat på snart 4 mån och lider inte nämnvärt och jag kan lova att jag åt mycket skräp innan! alltid den som åt mest tårta och godsaker när det bjöds :)

Så kämpa på och bestäm dig så blir det nog bara lättare och lättare..

beach
2012-01-27, 22:31
Jag är fortfarande orolig för att jag ska få stora lår av att träna dem :/ Låter skitlöjligt och även om jag vet att det kan vara snyggt med vältränade lår, så är jag så orolig att jag ska "växa ur" mina jeans som jag äntligen kommit i igen! Vilket problem va..

Skulle ni köra 3x10 på lårcurl och benspark om ni var jag? När jag sitter där så undrar jag varför jag gör det om jag inte vill att mina lår ska bli större. Finns det någon mening med det om jag inte vill att de ska växa? Finns det inga bra sätt att träna låren och göra de slanka? :D

beach
2012-01-27, 22:37
speedy83: Grymt jobbat!! När man tränar så blir det lättare att stå emot för det känns så ofräscht på något sätt. Man prioriterar att äta vanlig mat istället. Jag har alltid älskat söta smaker men nu kan jag verkligen tycka att det kan bli för sött. Hade alltid socker i te och i gröten men nu skulle jag bara tycka att det var äckligt.

Jag hade min "ätardag" idag och shit vad jag mådde illa efteråt. Jag tror att jag hade haft det mycket lättare om lösgodis och bakverk inte hade funnits, haha. Det är det som jag är svagast för. Det jag tycker är svårt är att stå emot om man blir bjuden också. Ska på fest imorgon och är orolig för att jag inte kommer kunna stå emot. Känns ju otrevligt också att inte ta om man blir bjuden.. :/

Har verkligen märkt hur jag börjat tänka annorlunda. Skulle ut och ta ett glas med klassen i onsdags och jag hade ingen lust alls att dricka. Ville ju hellre dra ut och träna dagen efter... :p

TREX
2012-01-27, 22:45
Skulle ni köra 3x10 på lårcurl och benspark om ni var jag? När jag sitter där så undrar jag varför jag gör det om jag inte vill att mina lår ska bli större. Finns det någon mening med det om jag inte vill att de ska växa? Finns det inga bra sätt att träna låren och göra de slanka? :D

Jag hade kört 20 om jag vore i din sits, 15-25. Låg vikt och gör övningen så korrekt som möjligt, var inte för ivrig med att öka i vikter heller utan känner du att du blir för "grov" (Det lär dock ta ett rejält tag) sänk vikterna då bara.

TREX
2012-01-27, 22:49
Tack :D Jag har alltid varit relativt nöjd, men ändå känt att jag skulle vilja göra något åt min kropp för att bli 100 % nöjd, eller iaf 99 ;) Tog dels tag i saken nu i somras och gick ner 5 kg. Nu är jag nöjdare än jag någonsin har varit. Men det är också tack vare att jag har sett förändring som jag blivit ännu mer motiverad! :) Förut tänkte jag alltid "jag skulle vilja... men jag orkar inte.. jag är för lat.. jag älskar godis för mycket.." Sockret var en stor bov för mig, och att jag tränade typ 1 gång i månaden vilket gjorde att allt kändes hopplöst. Nu har jag verkligen bestämt mig och jag har lyckats vara godisfri i veckorna :) Har också lyckats hålla igång träningen bra nu, så det känns bra. Sen påminns jag om att det fortfarande bara är januari... haha. Hoppas verkligen att jag håller ut nu till sommaren, det är mitt mål just nu. Så slipper jag bli en av de som "håller igång i januari och sen försvinner från gymmet".

Det låter som om du skulle behöva sätta upp lite tydligare mål, om inte annat för att hålla dig bättre motiverad. Det är viktigt att kunna gå tillbaka till sina mål för att påminna sig om vad man vill åstadkomma, det kan vara så lite som att kolla på en film på youtube med nån schyst donna i slank kropp så blir man påmind, och framförallt motiverad igen.

Godis och allt det där kommer försvinna mer och mer, i takt med att du får mer och mer kontroll. Det är något man bara måste ha tålamod med och låta det ge med sig med tiden.

Edit: Jag är egentligen bara här för att jag förväntade mig lite schysta helkroppsbilder, men när jag ändå tittar förbi kan jag väl ge dig några tips...

beach
2012-01-29, 22:16
TREX: Ok, tack. Körde fler reps idag på några övningar idag när jag körde ben. Känner redan att mycket av mitt godissug har försvunnit. Var nästan omöjligt för mig att hålla ut i veckorna förut, men jag är riktigt bestämd nu och då går det. Jag har typ bara träning i huvudet nu så då glöms det bort.

beach
2012-01-29, 22:17
Dagens träning:

Benpress, 20 kg 3x10
Benböj med skivstång, 10 kg 3x10
Benspark, 17 kg 3x15
Legcurl sittande, 17 kg 3x15
Utfall med skivstång, 10 kg 3x10
Hängande benlyft, 3x10
Plankan, 1 min
Div. magövningar på mattan
Bröstpress, 12 kg 3x10
Liggande flyes, 4 kg 3x10

beach
2012-01-29, 22:41
Formcheck:

http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=583&pictureid=2560

Händer väl inte alltför mycket, men jag håller i alla fall formen och det känns viktigt.

speedy83
2012-01-30, 09:07
speedy83: Grymt jobbat!! När man tränar så blir det lättare att stå emot för det känns så ofräscht på något sätt. Man prioriterar att äta vanlig mat istället. Jag har alltid älskat söta smaker men nu kan jag verkligen tycka att det kan bli för sött. Hade alltid socker i te och i gröten men nu skulle jag bara tycka att det var äckligt.

Jag hade min "ätardag" idag och shit vad jag mådde illa efteråt. Jag tror att jag hade haft det mycket lättare om lösgodis och bakverk inte hade funnits, haha. Det är det som jag är svagast för. Det jag tycker är svårt är att stå emot om man blir bjuden också. Ska på fest imorgon och är orolig för att jag inte kommer kunna stå emot. Känns ju otrevligt också att inte ta om man blir bjuden.. :/

Har verkligen märkt hur jag börjat tänka annorlunda. Skulle ut och ta ett glas med klassen i onsdags och jag hade ingen lust alls att dricka. Ville ju hellre dra ut och träna dagen efter... :p

Tack :)

Det låter som att du med är på rätt väg nu ju! det är alltid lite svårare när man blir bjuden osv men det man kan göra som jag har praktiserat är att ta men ta väldigt lite, som sagt innan så åt jag två tre jättebitar av allt nu tar jag en väldigt liten så förbättringen är ganska stor. Sen har jag märkt att folk tar inte så illa upp som man tror när man avböjer och vet de varför så burkar det vara lugnt. Men det handlar om att göra så bra man kan, att du slutar äta på "eget bevåg" samt verkligen tänker dig för även när du blir bjuden är ju ett jättefall framåt och ju längre man går utan socker och sånt desto mindre sugen blir man och desto sämre tycker jag mna mår när man äter det.

Ge det ett tag till så ska du se att du bara har träning i huvudet istället för sprit och godsaker :)

Något du däremot kan vara medveten om att att väldigt många använder SITT dåliga samvete för att håna de som avstår onyttigheter.

marsod
2012-01-30, 13:19
Ser jävligt bra ut Bee-ach! ;)
Släng upp en sidobild också.

Kör du övningarna i den ordningen du skriver dem?

Proxy
2012-01-30, 13:21
Proxy approves this! :thumbup:

TREX
2012-01-30, 17:16
Formcheck:

http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=583&pictureid=2560

Händer väl inte alltför mycket, men jag håller i alla fall formen och det känns viktigt.

Förstår att det är svårt att hålla sig motiverad med den där kistan, ser "optimalt" ut i mina ögon.

beach
2012-01-30, 19:23
Något du däremot kan vara medveten om att att väldigt många använder SITT dåliga samvete för att håna de som avstår onyttigheter.

Det där känner jag igen!! Det verkar som att vissa stör sig på att man försöker äta nyttigt. Förut när jag bodde med mamma så köpte hon alltid med sig en massa godis hem till mig, och jag sa åt henne att sluta för att jag inte kunde stå emot när hon väl köpt hem det. Men det gick inte. Det är sedan jag bott utan henne som jag har lyckats sluta äta godis i veckorna.

Det blir lätt så att när jag väl äter något gott så svullar jag. Men har som mål att ha en sån dag i veckan och det är jag fan värd.. :) Dumt att trycka i sig bara för att det är ens ätardag dock. Man kanske inte ens är sugen då.

beach
2012-01-30, 19:26
Ser jävligt bra ut Bee-ach! ;)
Släng upp en sidobild också.

Kör du övningarna i den ordningen du skriver dem?


Haha, får mig ett gott skratt varje gång jag loggar in och det står "Thanks for logging in, beach".

Ska se om jag kan få till en sidobild nån dag. Fotar alltid när jag är stressad i omklädningsrummet och det är inte alltid så lätt när det är mkt folk. :)

Jag kör inte övningarna i den ordningen. Men funderar lite på hur jag ska göra. Ska man köra övningar för samma muskel efter varandra eller variera lite? Är det någon muskelgrupp som är bra att börja med, respektive att sluta med?

beach
2012-01-30, 19:32
Förstår att det är svårt att hålla sig motiverad med den där kistan, ser "optimalt" ut i mina ögon.

Jag blir faktiskt mer motiverad nu när jag ändå känner mig ganska nöjd. Om jag inte känner mig nöjd så tröstäter jag och och slutar träna för "då är det ändå kört", haha. Lätt att känna att det är hopplöst då. Men nu när jag har sett förändring (största förändringen var mellan juni och november i år), så är jag taggad för att se ännu mer :) Undrar dock ibland om jag kommer att se någon skillnad när det gäller muskler. Men har ju bara kört styrka i 2-3 veckor än så länge.

beach
2012-01-30, 19:39
Proxy approves this! :thumbup:

Yey! :)

Hur gör din tjej med kost å så? Ligger hon på kaloriöverskott, underskott eller balans?

Jag käkar ungefär 1350 kcal de dagar som jag inte tränar. Om jag tränar kondition brukar jag addera cirka 200 kcal och 100 kcal om jag kör styrka. Hur mycket kcal förbränner man under ett spinningpass t.ex? Svårt att veta såklart, men ungefär. Är jag helt ute och cyklar? höhö..

Ligger på underskott för att jag vill bli av med lite mer fett. Men är lite orolig att jag inte äter optimalt för att bygga muskler. Funderar på att köpa proteinpulver att ta efter träningen.

beach
2012-01-30, 19:42
Känns som att jag spammar tråden, sorry.

Dagens träning:

Spinning, 55 min

Jag tycker att det gör så jävla ont att sitta på de där sadlarna och så får jag ont i ryggen av att luta mig framåt, men annars så.. känns som att det tar rejält i rumpa och lår :) Och jag hade nog aldrig cyklat så länge om jag hade kört själv. Peppande när man har en ledare och är flera i salen.

Proxy
2012-01-30, 20:03
Yey! :)

Hur gör din tjej med kost å så? Ligger hon på kaloriöverskott, underskott eller balans?

Jag käkar ungefär 1350 kcal de dagar som jag inte tränar. Om jag tränar kondition brukar jag addera cirka 200 kcal och 100 kcal om jag kör styrka. Hur mycket kcal förbränner man under ett spinningpass t.ex? Svårt att veta såklart, men ungefär. Är jag helt ute och cyklar? höhö..

Ligger på underskott för att jag vill bli av med lite mer fett. Men är lite orolig att jag inte äter optimalt för att bygga muskler. Funderar på att köpa proteinpulver att ta efter träningen.

Ser jag så bra ut att du kunde anta att jag hade tjej, som dessutom är redig och räknar kalorier? :D (Jag är singel.)

Ser ganska bra ut tror jag, om du inte har några problem med den kalorimängden du håller nu så behöver du nog inte lägga till mer om målet är att gå ner lite i vikt.
Underskott är aldrig optimalt för att bygga muskler, så det är inte så mycket att nojja över egentligen. När du är i den formen du vill vara i så kan du våga äta lite mer och då även bygga lite mer massa.
Om du är nöjd med den formen du är i (tycker jag att du borde vara, ser sjukt bra ut), så hade det nog varit prima att ligga ganska still i vikt och satsa på en bra proteinrik kost. En proteinrik kost är för övrigt alltid bra om man vill bygga muskelmassa, eller bespara muskelmassa.

beach
2012-01-30, 20:48
Ser jag så bra ut att du kunde anta att jag hade tjej, som dessutom är redig och räknar kalorier? :D (Jag är singel.)

Ser ganska bra ut tror jag, om du inte har några problem med den kalorimängden du håller nu så behöver du nog inte lägga till mer om målet är att gå ner lite i vikt.
Underskott är aldrig optimalt för att bygga muskler, så det är inte så mycket att nojja över egentligen. När du är i den formen du vill vara i så kan du våga äta lite mer och då även bygga lite mer massa.
Om du är nöjd med den formen du är i (tycker jag att du borde vara, ser sjukt bra ut), så hade det nog varit prima att ligga ganska still i vikt och satsa på en bra proteinrik kost. En proteinrik kost är för övrigt alltid bra om man vill bygga muskelmassa, eller bespara muskelmassa.

Hahaha, sorry! Blandade ihop dig med Stockinger :D

Ok, tror jag satsar på underskott ett tag till och sen kör jag på balans, om jag är nöjd då :D Kanske blir balans nu ändå eftersom jag har en ätardag då jag säkert äter mycket av det jag hållit igen på under veckan ;( Men tror inte på att utesluta något helt ur kosten. Måste ha något som gör att jag kan hålla motivationen uppe. När jag gick 5 kg i somras så åt jag faktiskt godis nästan varje dag, men jag såg till att mitt dagliga intag inte gick över 1300 kcal. Inte så bra dock att slösa massa kcal på det och inte lägga det på nyttigare mat. Nu har jag prioriterat om och äter hellre mer mat. Fast iofs, kalorier som kalorier, eller? Kanske skulle undvika att vräka i mig godis på helgerna om jag gjorde så nu också.. hmmm.. :p (Förstår innerst inne att det är viktigt att få i sig nyttig mat om man ligger på underskott, men ändå!)

marsod
2012-01-30, 21:05
Haha, får mig ett gott skratt varje gång jag loggar in och det står "Thanks for logging in, beach".

Ska se om jag kan få till en sidobild nån dag. Fotar alltid när jag är stressad i omklädningsrummet och det är inte alltid så lätt när det är mkt folk. :)

Jag kör inte övningarna i den ordningen. Men funderar lite på hur jag ska göra. Ska man köra övningar för samma muskel efter varandra eller variera lite? Är det någon muskelgrupp som är bra att börja med, respektive att sluta med?

Ett tips är att tänka tyngst övning eller övningar där du använder hela kroppen eller flera stora muskelgrupper först. Exempelvis benböj.
Sen går du muskelstorleksmässigt ner och avslutar med de mindre, armar t.ex.
Och själv kör jag alltid övningar med fria vikter först och avslutar med maskiner om jag har med det.

Edit: Och ta en muskel i taget, ja.

beach
2012-01-31, 09:02
Okej, lite pics från idag.

http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=583&pictureid=2563

http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=583&pictureid=2562

marsod
2012-01-31, 10:11
Men du misslyckades med min request på en bild från sidan! *gah!*

Jag startade min journal tre dagar innan dig och har haft ca 160 besökare. Du har nu haft över 1700! Undrar om det är bilderna som gör det? Eller engagemanget kanske... :D

Hur såg passet ut idag då?

Becky
2012-01-31, 11:35
Men du misslyckades med min request på en bild från sidan! *gah!*

Jag startade min journal tre dagar innan dig och har haft ca 160 besökare. Du har nu haft över 1700! Undrar om det är bilderna som gör det? Eller engagemanget kanske... :D

Hur såg passet ut idag då?

Hon är tjej och har bilder - det genererar fler klick per automatik. :D

On topic, bra grundform. Bara att träna på. Tycker inte du borde gå ner utan bygga lite muskler bara så blir det kanon!

stockinger
2012-01-31, 11:48
Yey! :)

Hur gör din tjej med kost å så? Ligger hon på kaloriöverskott, underskott eller balans?

Jag käkar ungefär 1350 kcal de dagar som jag inte tränar. Om jag tränar kondition brukar jag addera cirka 200 kcal och 100 kcal om jag kör styrka. Hur mycket kcal förbränner man under ett spinningpass t.ex? Svårt att veta såklart, men ungefär. Är jag helt ute och cyklar? höhö..

Ligger på underskott för att jag vill bli av med lite mer fett. Men är lite orolig att jag inte äter optimalt för att bygga muskler. Funderar på att köpa proteinpulver att ta efter träningen.

Hur kan du blanda ihop oss två? :P

Tjejen fixade en app till iPhonen som funkar galant: SharpeUp
Ladda ner och testa, funkar för android också :)
Hon har tappat 2-2,5 kg nu i januari (antagligen mycket vätska)
~1500 kcal / dag

Fredriiik
2012-01-31, 13:57
Kul att se en till tjej som vågar träna och köra på hårt!

Lycka till med din träning, ska bli kul att följa din utveckling :)

beach
2012-01-31, 16:29
Hur kan du blanda ihop oss två? :P

Tjejen fixade en app till iPhonen som funkar galant: SharpeUp
Ladda ner och testa, funkar för android också :)
Hon har tappat 2-2,5 kg nu i januari (antagligen mycket vätska)
~1500 kcal / dag

Haha, don't know. Virrig av all träning kanske :) Jag har den appen. Den är grym! Det är tack vare den som jag gick ner 5 kg, som sedan ledde till att jag började träna :)

beach
2012-01-31, 16:33
Men du misslyckades med min request på en bild från sidan! *gah!*

Jag startade min journal tre dagar innan dig och har haft ca 160 besökare. Du har nu haft över 1700! Undrar om det är bilderna som gör det? Eller engagemanget kanske... :D

Hur såg passet ut idag då?

Sorry! :) Tar lite emot att ta en bild från sidan. Har alltid tyckt att jag har så breda revben eller vad man ska säga. Minns när jag var liten och gick på balett och min lärare sa "DRA IN REVBENEN!!" och jag undrade hur sjutton jag skulle kunna göra det. Kanske är det som sitter kvar :p Men det lär dyka upp en sån bild någon gång.

Personligen tycker jag att det är roligt att kolla bilder, så det kan nog stämma att det är det som gör mycket. Och säkert att jag är tjej :p

beach
2012-01-31, 16:35
Becky & Fredriiik: Tack! Kul att ni hittat hit :)

beach
2012-01-31, 16:48
Dagens pass (rygg, armar, axlar)

Alla 3x10

Rygglyft
Ryggmaskin (sitter framåtlutad och pressar en kudde bakåt) 35.5 kg
Skivstångsrodd, 15 kg
Fixed pulldowns, 24 kg
Chins med assistans, 26 kg
Hantelrodd, 6kg
Hantellyft sida, 3kg
Hantellyft framåt, 3kg
Hantellyft böjd framåt, 3 kg
Rotatorkuff, 3kg
Hantelpress, 3 kg
Biceps m. skivstång, 10 kg
Cable pushdowns (triceps), 7.5kg

Ökade på några övningar idag :) Kändes bra!

NordKD
2012-01-31, 17:33
Hon är tjej och har bilder - det genererar fler klick per automatik. :D


Haha, instämmer helt :)
Dessutom när de visar en bra form.
Kör på!

Maverick
2012-01-31, 17:51
Ser bra ut, bara att kötta på :)

beach
2012-01-31, 17:55
Absolut ska det köttas på! :D Nu är jag igång!

Bild från träningen idag:

http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=583&pictureid=2566

beach
2012-02-01, 09:55
Vaknade upp med en skön träningsvärk idag! :) Ska snart iväg på ett Indoor walking-pass.

Förut var konditionsträning min favorit, men nu längtar jag till de dagar då jag kör styrka.

Tompann
2012-02-01, 10:54
Vaknade upp med en skön träningsvärk idag! :) Ska snart iväg på ett Indoor walking-pass.

Förut var konditionsträning min favorit, men nu längtar jag till de dagar då jag kör styrka.

Välkommen till verkligheten :D Vem skulle möjligtvis föredra kondition före styrka... Får inte in det.

Shysst form också!

Becky
2012-02-01, 12:25
Har kört vilodag idag och kör nog vilodag imorgon också. Har mått illa de senaste dagarna :/ På söndag tänkte jag köra andra halvan av kroppen (mage, ben/lår/rumpa & bröst). Älskar att träna magen men tycker inte att jag har hittat så bra övningar än. Kör benlyft och ibland kör jag abnominal crunch i maskin men jag tycker att den är sjukt jobbig.

Fler tips? Kanske något jag kan göra utan maskin?

Jag har en som dödar magen.

Ligg på en bänk med bena i 90 grader. Lägg en viktplatta (typ fem kg) på benen och sänk långsamt ner benen tills dom är raka. Och sen tillbaka upp igen. Håll i bänken med armarna. Sjukt jobbigt!

NordKD
2012-02-02, 12:49
Jag har en som dödar magen.

Ligg på en bänk med bena i 90 grader. Lägg en viktplatta (typ fem kg) på benen och sänk långsamt ner benen tills dom är raka. Och sen tillbaka upp igen. Håll i bänken med armarna. Sjukt jobbigt!

Hur kan man lägga en viktplatta på benen om de pekar 90 grader uppåt*? Eller är det jag som missuppfatta det hela ? :P

Becky
2012-02-02, 12:56
Hur kan man lägga en viktplatta på benen om de pekar 90 grader uppåt*? Eller är det jag som missuppfatta det hela ? :P

Äsch, jag förklarar dåligt. Benen böjda med viktplattan på skenbenen. Sänk benen och plattan tills du är rak med brädan. :Virro

Niveus
2012-02-02, 12:58
Hur kan man lägga en viktplatta på benen om de pekar 90 grader uppåt*? Eller är det jag som missuppfatta det hela ? :P

Om inte jag missuppfattar det så tror jag hon menar att knäleden är böjda 90 grader relativt marknivå och att viktplattan ligger på underbenen. På det sättet kan benen sträckas ut utan att plattan faller i marken. I guess

NordKD
2012-02-02, 13:13
Ok, då tror jag att jag fattar ;)

beach
2012-02-03, 19:56
Hehe, hade också svårt att förstå magövningen först men sen så :D Ska testa den. Kan tänka mig att det är riktigt jobbigt.

Gårdagens träning (ben, bröst & mage)

Benpress 3x10, 20 kg
Benspark 3x15, 21.5 kg
Sittande legcurl 3x15, 21.5 kg
Utfall med hantlar, 8 kg i varje hand
Knäböj 3x10, 15 kg

Bröstpress 3x10, 12 kg
Liggande hantelpress, 3x10, 4 kg

Hängande benlyft, 3x10
Abnominal crunch i maskin (hatar denna och kommer försöka byta ut den snarast!), 3x10, 10 kg
Plankan 1 min
Div. magövningar på matta

beach
2012-02-03, 19:59
Jag skulle egentligen gå på ett skivstångspass imorgon, men det passar inte med mitt schema och jag körde ju ett styrkepass igår, så jag bestämde mig för att köra ett extra konditionspass den här veckan istället.

Körde crosstrainer idag i 45 min på ett Indoor walking-pass. Gick riktigt bra på träningen idag och jag njöt. Det kändes lite extra bra att jag orkade mig dit en fredag och i snöstormen :D Nu ska jag tillåta mig lite vila i helgen. Dels för att jag inte hinner träna och för att jag kört 5 pass den här veckan.

beach
2012-02-03, 20:01
Den här bilden är min motivation för tillfället. Vill att magen ska se ut så dygnet runt, haha. Vill verkligen hålla igång med träningen nu, inte ge upp utan kämpa för att behålla formen och bli i ännu bättre form! Känns sjukt bra att det är februari och att jag har fler månader kvar till sommaren.

http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=583&pictureid=2567

Maverick
2012-02-03, 20:13
Inte illa tjejen ;)

TREX
2012-02-03, 20:13
Den där med lite glass på, god damn.

IMMORTAL ABDUL
2012-02-03, 20:14
Fortsätt slita!

speedy83
2012-02-04, 15:16
ser riktigt bra ut!

beach
2012-02-04, 15:55
Jag har så svårt att bara ha en godisdag i veckan. Igår var jag på bio och då blev det 5 hg godis. Svullar verkligen när jag väl "får". Idag är jag bjuden på middag och fest så det kommer bli några glas vin. Har redan ätit quesadillas idag till lunch så känns inte så bra med en stor middag (när man blir bortbjuden och serverad mat är det så svårt att bara ta lite). Skulle jag bara vara hemma hade jag tagit något lättare till middag. Känns så trist att det är svårt att matcha träning och nöjen. Vill så gärna få ut maximalt av träningen och vet att mycket handlar om kosten. Den största utmaningen för mig är nog godiset. Vill inte att det ska vara en sån stor sak i mitt liv. Men får väl vara nöjd med att jag nu äter godis cirka 2 dagar i veckan istället för varje dag. Dock äter jag ju mer godis när jag väl får. När jag köpte varje dag blev det typ 1 hg per dag. Trist bara att jag ligger på kaloriunderskott i veckan och sen jämnar det ut sig i och med att jag svullar på helgerna..

stockinger
2012-02-04, 16:07
Jag har så svårt att bara ha en godisdag i veckan. Igår var jag på bio och då blev det 5 hg godis. Svullar verkligen när jag väl "får". Idag är jag bjuden på middag och fest så det kommer bli några glas vin. Har redan ätit quesadillas idag till lunch så känns inte så bra med en stor middag (när man blir bortbjuden och serverad mat är det så svårt att bara ta lite). Skulle jag bara vara hemma hade jag tagit något lättare till middag. Känns så trist att det är svårt att matcha träning och nöjen. Vill så gärna få ut maximalt av träningen och vet att mycket handlar om kosten. Den största utmaningen för mig är nog godiset. Vill inte att det ska vara en sån stor sak i mitt liv. Men får väl vara nöjd med att jag nu äter godis cirka 2 dagar i veckan istället för varje dag. Dock äter jag ju mer godis när jag väl får. När jag köpte varje dag blev det typ 1 hg per dag. Trist bara att jag ligger på kaloriunderskott i veckan och sen jämnar det ut sig i och med att jag svullar på helgerna..


Detta låter som mina egna tankar...
I år gav jag mig F*N på att inte drika alkohol på ett år, enbart för att testa mig själv. från att dricka ~2ggr i månaden hela förr året till NOLL 2012.
I din sitts hade jag tagit bort godiset helt.
Du kommer sakta men säkert tappa suget efter sötsaker och istället kan du ju ersätta det med nötter, proteinbars, etc.

Man ska sätta upp sina egna mål efter vad man själv vill!

VackraFia
2012-02-04, 16:09
hade jag haft din mage hade jag dreglat framför spegeln hela dagarna :)

beach
2012-02-04, 16:12
Detta låter som mina egna tankar...
I år gav jag mig F*N på att inte drika alkohol på ett år, enbart för att testa mig själv. från att dricka ~2ggr i månaden hela förr året till NOLL 2012.
I din sitts hade jag tagit bort godiset helt.
Du kommer sakta men säkert tappa suget efter sötsaker och istället kan du ju ersätta det med nötter, proteinbars, etc.

Man ska sätta upp sina egna mål efter vad man själv vill!

Shit, vilken utmaning. Men det låter som en bra utmaning! Jag är rädd att om jag tar bort godis helt så kommer jag tappa motivationen och skita i det totalt efter ett tag istället. Har så svårt att se ett liv helt utan godis. Om det fick vara som jag ville så skulle jag äta godis en gång i veckan och då ta LITE, ha kontroll helt enkelt. Det känns som att jag kanske ska testa att ha del som mål först. Men det ligger något i det du säger, att det kanske blir lättare om jag utesluter det helt. Men tror inte att jag är mogen för det, eller har viljan riktigt. Vill verkligen kunna ha något som belöning när jag ändå kämpar så hårt som jag gör. Måste få njuta någon gång menar jag :D Det är dock farligt att ha det som belöning, det är då man förknippar det med något positivt. Kanske borde proppa i mig godis när jag gör något dåligt istället, haha. Så kanske jag lär mig att hata det ;)

beach
2012-02-04, 16:18
hade jag haft din mage hade jag dreglat framför spegeln hela dagarna :)

Åh tack :D Det dumma är bara att man aldrig ska bli helt nöjd, utan alltid ha något man vill ändra på. Synd att jag inte startade den här tråden tidigare för jag började min förändring i juni. Det är kul att se att det ger resultat och det gör en taggad att fortsätta.

stockinger
2012-02-04, 16:29
Shit, vilken utmaning. Men det låter som en bra utmaning! Jag är rädd att om jag tar bort godis helt så kommer jag tappa motivationen och skita i det totalt efter ett tag istället. Har så svårt att se ett liv helt utan godis. Om det fick vara som jag ville så skulle jag äta godis en gång i veckan och då ta LITE, ha kontroll helt enkelt. Det känns som att jag kanske ska testa att ha del som mål först. Men det ligger något i det du säger, att det kanske blir lättare om jag utesluter det helt. Men tror inte att jag är mogen för det, eller har viljan riktigt. Vill verkligen kunna ha något som belöning när jag ändå kämpar så hårt som jag gör. Måste få njuta någon gång menar jag :D Det är dock farligt att ha det som belöning, det är då man förknippar det med något positivt. Kanske borde proppa i mig godis när jag gör något dåligt istället, haha. Så kanske jag lär mig att hata det ;)

Rätt sagt; lägg upp dina mål efter DIN träning så kommer det nog gå bra :)
Lyckatill med allt och din form var då INTE dålig *drool*

speedy83
2012-02-05, 14:45
Orättvist att kunna se ut som dig och kunna äta massa godis :)

Du verkar ju ha ett stort sockerbegär men det är nog bara att jobba med det och försöka göra så bra du kan. Personligen tycker jag det låter lite otäckt nästan att inte kunna hålla sig borta från godis någon vecka :)

Men det kan ju bero att jag har blivit lite anti efter så lång tid ifrån det ;)

Det man kan motivera med är att för mig och andra bekanta så blir det enklare och enklare för varje dag som går utan godis eller dyl. Man får försöka att inte tänka så mycket på det. Du kanske fokuserar för mycket på det och intalar dig själv att det är svårare än vad det är.

Några små tankar bara...

Fortsätt och träna bra så löser det sig säkert!

beach
2012-02-07, 12:33
Orättvist att kunna se ut som dig och kunna äta massa godis :)

Du verkar ju ha ett stort sockerbegär men det är nog bara att jobba med det och försöka göra så bra du kan. Personligen tycker jag det låter lite otäckt nästan att inte kunna hålla sig borta från godis någon vecka :)

Men det kan ju bero att jag har blivit lite anti efter så lång tid ifrån det ;)

Det man kan motivera med är att för mig och andra bekanta så blir det enklare och enklare för varje dag som går utan godis eller dyl. Man får försöka att inte tänka så mycket på det. Du kanske fokuserar för mycket på det och intalar dig själv att det är svårare än vad det är.

Några små tankar bara...

Fortsätt och träna bra så löser det sig säkert!

Ja det är lite läskigt hur man kan vara så "beroende" av något. Jag testar mig lite fram hur jag ska göra. Köpte lite sockerfritt godis igår som jag åt eftersom jag var sugen och hade kalorier kvar att äta. Åt bara 7 bitar vilket blev 40 kcal. På så sätt kanske jag slipper svulla på helgerna, när det inte blir en lika stor grej att vänta till helgen. Det är ju inte så smart på så sätt att jag håller uppe suget, men just nu känns det bra att kunna unna mig en LITEN bit om jag sköter mig och tränar ca 4-6 gånger i veckan. Mitt mål i helgen då jag ska på en födelsedagsfest är att kunna stoppa mig själv och inte ta mer efterrätt, utan att ta en liten bit och sen får det vara stopp. Det tycker jag verkar sunt :D

Kanske kör godisförbud någon månad innan sommaren, men får se först hur det känns.

beach
2012-02-07, 12:36
Igår råkade jag försova mig, så jag hann inte med att gå på ett spinningpass. Jag tog mig ändå till gymmet på kvällen efter att ha omplanerat dagen lite, och det blev då 30 min på crosstrainern, 5 km. Det kändes bra. Tvekade fram och tillbaka om jag skulle hoppa över träningen men beslutade mig för att gå och det var ju sjukt skönt i efterhand.

Idag har jag kört ett styrkepass för rygg och armar. Blir så glad när jag märker att jag orkar mycket mer. Ska försöka öka på några övningar nästa gång.

VackraFia
2012-02-07, 12:37
Jag är precis som du.
"Nu har jag varit jätte duktig så då får jag äta det här"
Nomnomnom.

varför gör man så? för mig är det nästan allt eller inget.
jätte lätt att hålla det borta om jag inte får äta det alls men om jag ger mig en dag där jag får äta något litet gott så slutar det med att jag svullar i en hel vecka :/

Clabben
2012-02-07, 13:17
När man tittar på formbilderna så skulle man då aldrig anat ett sådant begär efter sötsaker! Jag ser en sund person som tränar och äter bra, vilket är en komplimang :)

Fast jag förstår att det är jobbigt när du får kämpa så som du beskriver. Hoppas du får bukt på "problemet". Ett citat som hjälpte mig mycket när jag slutade med sötsaker var "Människan har alltid haft ett naturligt sötsug, men det har varit efter frukt. Det är först på senare tid som vårat levnadssätt har bytt ut frukt mot socker."

speedy83
2012-02-07, 14:34
Ja det är lite läskigt hur man kan vara så "beroende" av något. Jag testar mig lite fram hur jag ska göra. Köpte lite sockerfritt godis igår som jag åt eftersom jag var sugen och hade kalorier kvar att äta. Åt bara 7 bitar vilket blev 40 kcal. På så sätt kanske jag slipper svulla på helgerna, när det inte blir en lika stor grej att vänta till helgen. Det är ju inte så smart på så sätt att jag håller uppe suget, men just nu känns det bra att kunna unna mig en LITEN bit om jag sköter mig och tränar ca 4-6 gånger i veckan. Mitt mål i helgen då jag ska på en födelsedagsfest är att kunna stoppa mig själv och inte ta mer efterrätt, utan att ta en liten bit och sen får det vara stopp. Det tycker jag verkar sunt :D

Kanske kör godisförbud någon månad innan sommaren, men får se först hur det känns.

Tycker det låter bra! det var inte heller meningen att låta dömande eller dryg på annat sätt, när jag läste mitt inlägg nu kände jag att det kanske kunde uppfattas så. Ber om ursäkt om du eller någon annan tolkade det så!

Tycker du har en bra inställning och jag är definitivt inte för att man ska förbjuda sig bara att man ska överväga saker en extra gång och veta vad man faktiskt tackar ja till och det ju gör definitivt du!

beach
2012-02-08, 09:55
När man tittar på formbilderna så skulle man då aldrig anat ett sådant begär efter sötsaker! Jag ser en sund person som tränar och äter bra, vilket är en komplimang :)

Fast jag förstår att det är jobbigt när du får kämpa så som du beskriver. Hoppas du får bukt på "problemet". Ett citat som hjälpte mig mycket när jag slutade med sötsaker var "Människan har alltid haft ett naturligt sötsug, men det har varit efter frukt. Det är först på senare tid som vårat levnadssätt har bytt ut frukt mot socker."

Hehe, vilken tur! :D Bra tips. Det är ju så det är. Jag blir även taggad av att tänka att jag inte ska låta sockret ha makt över mig eller vad man ska säga :p

beach
2012-02-08, 09:56
Tycker det låter bra! det var inte heller meningen att låta dömande eller dryg på annat sätt, när jag läste mitt inlägg nu kände jag att det kanske kunde uppfattas så. Ber om ursäkt om du eller någon annan tolkade det så!

Tycker du har en bra inställning och jag är definitivt inte för att man ska förbjuda sig bara att man ska överväga saker en extra gång och veta vad man faktiskt tackar ja till och det ju gör definitivt du!

Nej nej, så uppfattade jag verkligen inte din kommentar! :) Don't worry be happy!

beach
2012-02-08, 09:59
Jag är precis som du.
"Nu har jag varit jätte duktig så då får jag äta det här"
Nomnomnom.

varför gör man så? för mig är det nästan allt eller inget.
jätte lätt att hålla det borta om jag inte får äta det alls men om jag ger mig en dag där jag får äta något litet gott så slutar det med att jag svullar i en hel vecka :/

Tufft ändå att du kan stå emot det om du slutar helt. Tror inte att jag har haft totalt godisförbud någon gång.

För mig är det lite så att om jag väl börjat äta så får jag ångest och tycker att jag "förstört" å då kan jag lika gärna äta och förstöra lite till. Så dumt. Men tränar man så blir man faktiskt inte lika sugen! :) Efter ett träningspass vill jag bara äta "fräscha" saker.

beach
2012-02-08, 10:00
Käkar havregrynsgröt och ägg och laddar upp för ett 55 min spinningspass. Har tenta imorgon så är jäkligt stressad egentligen, men låter inte träningen lida för det! :) Har en skön träningsvärk från träningen igår också.

VackraFia
2012-02-08, 10:39
Tufft ändå att du kan stå emot det om du slutar helt. Tror inte att jag har haft totalt godisförbud någon gång.

För mig är det lite så att om jag väl börjat äta så får jag ångest och tycker att jag "förstört" å då kan jag lika gärna äta och förstöra lite till. Så dumt. Men tränar man så blir man faktiskt inte lika sugen! :) Efter ett träningspass vill jag bara äta "fräscha" saker.

Det är samma för mig.
Skulle ha en kolhydratlåg vecka men missade att laga mat och tog en smörgås. Då kunde jag lika bra äta risifrutti mackor och varm choklad. En halv vetelängd och just nu sitter jag här med frukostfrallor.
Nästa vecka istället tydligen.

beach
2012-02-09, 18:22
Det är samma för mig.
Skulle ha en kolhydratlåg vecka men missade att laga mat och tog en smörgås. Då kunde jag lika bra äta risifrutti mackor och varm choklad. En halv vetelängd och just nu sitter jag här med frukostfrallor.
Nästa vecka istället tydligen.

Åh, det är så typiskt!! Men till slut blir man trött på att man bryter sina löften och då kör man på och är motiverad. Man bestämmer sig. Jag måste dock ändå erkänna att det går lite i perioder. Det kan vara så att jag äter onyttigt i några dagar och sedan ser jag till att vara väldigt noggrann mest kost och träning i några dagar efteråt.

beach
2012-02-09, 18:26
Idag skulle jag ha kört ett styrkepass men jag var så sjukt trött när jag kom hem (efter att ha skrivit en salstenta och pluggat non stop i flera dagar). Jag har tränat måndag, tisdag, onsdag den här veckan, alltså alla dagar, så jag kan ju ta vilodag och köra fredag-söndag och även ha råd med en till vilodag, men jag får faktiskt dåligt samvete när jag inte tränar nu. Får se om jag kommer iväg ikväll ändå och kör något, kanske lite på crosstrainern.

Åt en caesarsallad idag till lunch när vi gick ut och åt med klassen, och en hel del vitt bröd till :/ Valde bort pizza och pasta som fanns på menyn i alla fall. Blev bjuden på middag av mamma ikväll också så det känns som att det är svårt att hålla schemat då. Det är ganska lätt att ligga på kaloriunderskott när man håller sig hemma och i princip inte gör något, men så fort man rör på sig lite och träffar kompisar så blir det svårt att hålla det. Tips på nyttiga alternativ när man äter ute?

TREX
2012-02-09, 19:40
Idag skulle jag ha kört ett styrkepass men jag var så sjukt trött när jag kom hem (efter att ha skrivit en salstenta och pluggat non stop i flera dagar). Jag har tränat måndag, tisdag, onsdag den här veckan, alltså alla dagar, så jag kan ju ta vilodag och köra fredag-söndag och även ha råd med en till vilodag, men jag får faktiskt dåligt samvete när jag inte tränar nu. Får se om jag kommer iväg ikväll ändå och kör något, kanske lite på crosstrainern.

Åt en caesarsallad idag till lunch när vi gick ut och åt med klassen, och en hel del vitt bröd till :/ Valde bort pizza och pasta som fanns på menyn i alla fall. Blev bjuden på middag av mamma ikväll också så det känns som att det är svårt att hålla schemat då. Det är ganska lätt att ligga på kaloriunderskott när man håller sig hemma och i princip inte gör något, men så fort man rör på sig lite och träffar kompisar så blir det svårt att hålla det. Tips på nyttiga alternativ när man äter ute?

Tips är ju att skippa det vita brödet och dressingen till salladen, överhuvudtaget försök skära ner på kolhydraterna (Inte för att kolhydrater är dåligt, bara för att det innehåller mycket kalorier)

Om jag hade varit på diet och tvingats äta den där salladen, hade jag nog skippat det mesta av osten och pastan och käkat all kyckling och sallad bara. Om någon frågar, säg att du inte är hungrig.

Edit: Kanske inte ens är pasta till c-sallad :D

beach
2012-02-09, 20:19
Tips är ju att skippa det vita brödet och dressingen till salladen, överhuvudtaget försök skära ner på kolhydraterna (Inte för att kolhydrater är dåligt, bara för att det innehåller mycket kalorier)

Om jag hade varit på diet och tvingats äta den där salladen, hade jag nog skippat det mesta av osten och pastan och käkat all kyckling och sallad bara. Om någon frågar, säg att du inte är hungrig.

Edit: Kanske inte ens är pasta till c-sallad :D

Näe det var ingen pasta :D Äter nästan ingen pasta eller potatis längre. Brukar äta kött och sallad till. Men när man är på restaurang och ska äta så försvinner så mycket med maträtten om man tar bort t.ex dressingen och osten i c-sallad (och krutongerna som finns i c-sallad och inte är så nyttiga). Samma sak om man t.ex ska äta indiskt och måste skippa naan-brödet. Då skippar jag hellre att äta maträtten överhuvudtaget för det "hör till" :D Svårt det där. Svårt att hålla koll på hur många kalorier det är i också. Får gissa hejvilt. Lättare att laga själv och hålla kollen :D Saknar att cafén och restaurangen inte anger vad maten innehåller. Det vore gött!

TREX
2012-02-09, 20:29
Men kommer man inte undan lite lättare som tjej med att vara petig i maten och äta lite än som kille?

Knaz
2012-02-09, 20:34
Opti form !

beach
2012-02-09, 21:06
Men kommer man inte undan lite lättare som tjej med att vara petig i maten och äta lite än som kille?

Jo så är det säkert. Men jag upplever ändå ganska stort motstånd eller vad man ska säga. Folk kanske har dåligt samvete för att de inte är nyttiga och så blir de irriterade över att andra tänker på kosten. Tror också att många tror att man har ätstörningar om man funderar så mycket på kalorier.

TREX
2012-02-09, 21:14
Jo så är det säkert. Men jag upplever ändå ganska stort motstånd eller vad man ska säga. Folk kanske har dåligt samvete för att de inte är nyttiga och så blir de irriterade över att andra tänker på kosten. Tror också att många tror att man har ätstörningar om man funderar så mycket på kalorier.

Ja det är mycket avundsjuka, tyvärr men så är det ju bara. Sen tror jag det är en extra nagel i ögat också att du redan ser bra ut.

Du får börja umgås mer med folk som delar dina intressen eller åtminstone respekterar dig och vad du vill göra.

joasimo
2012-02-09, 21:36
Varför plocka bort så mycket kolhydrater? Äter du nästan bara kött och grönsaker?

beach
2012-02-09, 21:56
Varför plocka bort så mycket kolhydrater? Äter du nästan bara kött och grönsaker?

Åt onödigt mycket bröd och potatis förut och jag har faktiskt inte saknat det så mycket. Pasta är jag inte ett så stort fan av så det blir inte mycket av det, men ibland äter jag lasagne t.ex. Kör inte på LCHF eller utesluter något, så jag får i mig kolhydrater men i mindre mängder. Försöker ju ligga på kaloriunderskott/balans och då blir det enklare att hålla det om man utesluter t.ex pasta som innehåller många kalorier.

Pepz
2012-02-09, 22:03
testa cirkelfys också ;)

beach
2012-02-09, 22:11
testa cirkelfys också ;)

Det ska jag absolut göra! :) Bra att variera träningen och kul att testa på nytt! Vill testa core också.

beach
2012-02-09, 22:13
Ja det är mycket avundsjuka, tyvärr men så är det ju bara. Sen tror jag det är en extra nagel i ögat också att du redan ser bra ut.

Du får börja umgås mer med folk som delar dina intressen eller åtminstone respekterar dig och vad du vill göra.

Ja det blir väldigt mycket lättare om man har vänner som lever likadant :) Slipper man bli suktad också..

beach
2012-02-09, 22:26
Hakar väldigt lätt upp mig på olika rätter och äter bara det i perioder. Just nu äter jag detta väldigt ofta:

- Kycklingburgare med sallad (gurka, tomat, majs, sallad, balsamvinäger)
- Quorn med pesto & tomatpuré och sallad som ovan
- Pannkakor (Kungsörnens frysta pannkakor är så grymt goda!) med banan, äpple, hallon, blåbär och lite turkisk yoghurt.
- Tacosallad (köttfärs, majs, gurka, tomat, sallad, mild tacosås)
- Havregrynsgröt
- Ägg
- Kvarg (hallonkesella stor favorit)
- Turkisk yoghurt med bär och banan + lite havregryn
- Proteinbars
- Proteinshakes

TREX
2012-02-09, 22:34
- Proteinbars
- Proteinshakes

:thumbup:

beach
2012-02-10, 23:56
Körde ett skivstångspass idag. Det kändes sådär eftersom jag hade svårt att hinna byta vikter mellan övningarna. Känns nästan bättre att köra själv för då kan man göra allt i sin takt. Nu hann jag typ bara göra hälften av alla reps. Blir nog ett corepass eller cirkelfys nästa vecka utöver mina egna pass.

Imorgon tänkte jag köpa Double pro - Double chocolate för att kunna göra "chokladpudding". Kanske är lösningen på mitt sötsug :)

beach
2012-02-11, 17:30
Var uppe imorse och körde ett Indoor walking pass. När jag vaknade imorse hade jag grym träningsvärk i låren, så skivstångspasset igår tog nog en hel del ändå. Kan knappt sätta mig ner nu haha. Ska ta en vilodag imorgon. Skulle ha kört ben då bl.a och det känns inte så lämpligt nu. Kör igång på måndag igen :)

Köpte Double Pro idag förresten. Vispade ihop en chokladpudding och åt med hallon. MUMS! :D Riktigt nöjd.

beach
2012-02-12, 22:59
Nja, det gick inge vidare igår på min ätardag. Blev svullning igen. Hade grymt ont i magen efter en massa glass och godis. Kan inte fortsätta så. Får ha en ätardag som innebär att jag får unna mig en viss mängd godis. Blir inget stopp annars, hetsätning :p

Jag är i alla fall fortfarande superglad att jag hittat ett recept som jag verkligen gillar, chokladpuddingen på Double pro. Har hört talas om proteinfluff också. Vad brukar man ha i då?

Bild från i förrgår:

http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=583&pictureid=2618

anton2000
2012-02-12, 23:03
Jag är i alla fall fortfarande superglad att jag hittat ett recept som jag verkligen gillar, chokladpuddingen på Double pro. Har hört talas om proteinfluff också. Vad brukar man ha i då?


Proteinpulver och frysta bär. Men kika in tråden med typ 798798798798 inlägg. Fluff är verkligen magiskt på alla sätt och vis. *drool*

On topic: Ser bra ut, kör hårt! *flex*

beach
2012-02-12, 23:10
Proteinpulver och frysta bär. Men kika in tråden med typ 798798798798 inlägg. Fluff är verkligen magiskt på alla sätt och vis. *drool*

On topic: Ser bra ut, kör hårt! *flex*

Tack! :)

Okok. Jag har Whey FX Blueberry smoothie och Double pro Double chocolate. Passar det? :/ Känns som att man borde ha något med vanilj? Brukar man ha i äggvitor också? Sorry, borde kolla tråden, lite lat nu bara så passar på att fråga.

anton2000
2012-02-12, 23:13
Tack! :)

Okok. Jag har Whey FX Blueberry smoothie och Double pro Double chocolate. Passar det? :/ Känns som att man borde ha något med vanilj? Brukar man ha i äggvitor också? Sorry, borde kolla tråden, lite lat nu bara så passar på att fråga.

Funkar exemplariskt. Frysta jordgubbar eller andra bär, en liten skvätt mjölk och en elvisp är allt som behövs. Frysta äggvitor kan man använda sig av om man vill. Lycka till med fluffandet!

NordKD
2012-02-13, 09:37
Bild från i förrgår:

http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=583&pictureid=2618

Ser riktigt bra ut! :)

speedy83
2012-02-13, 10:28
Nja, det gick inge vidare igår på min ätardag. Blev svullning igen. Hade grymt ont i magen efter en massa glass och godis. Kan inte fortsätta så. Får ha en ätardag som innebär att jag får unna mig en viss mängd godis. Blir inget stopp annars, hetsätning :p

Jag är i alla fall fortfarande superglad att jag hittat ett recept som jag verkligen gillar, chokladpuddingen på Double pro. Har hört talas om proteinfluff också. Vad brukar man ha i då?

Bild från i förrgår:

http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=583&pictureid=2618


Kan tänka mig att det är "lättare" att fuska när man är i ett läge som dig, du ser redan bra ut och har kanske då inte samma drivkraft man kan ha när man mest känner avsmak för sig själv om du förstår vad jag menar :)

Men så länge du verkligen bestämmer dig så är jag säker på att du kommer lyckas!

Som alla andra redan har sagt så ser det ju som sagt bra ut i dagsläget men det ska väl inte balla ur till en raggtråd ;)

Självklart ska man försöka äta bra och nyttig mat oavsett hur man ser ut..

stockinger
2012-02-13, 10:57
Shit vilken opti form! *drool**cupid*

Niwah
2012-02-13, 13:08
Skulle vara bra om du la ut en bild på ungefär hur din målform ser ut (ungefärligt iaf).

Verkar vara många som tycker du ska vara nöjd pga. sina egna preferenser inklusive undertecknad.
Tycker du har fin form redan men klart det går att skrapa av och bli hårdare/muskulösare. Skulle vara intressant att se vad du siktar på.

Keep up the good work :thumbup:

Victuhh
2012-02-13, 13:16
Looking good *drool* nämn gärna vilka övningar du kör och vikt! :thumbup:

Proxy
2012-02-13, 13:33
Nja, det gick inge vidare igår på min ätardag. Blev svullning igen. Hade grymt ont i magen efter en massa glass och godis. Kan inte fortsätta så. Får ha en ätardag som innebär att jag får unna mig en viss mängd godis. Blir inget stopp annars, hetsätning :p

Jag är i alla fall fortfarande superglad att jag hittat ett recept som jag verkligen gillar, chokladpuddingen på Double pro. Har hört talas om proteinfluff också. Vad brukar man ha i då?

Bild från i förrgår:

[IMG]http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=583&pictureid=2618[/IMG.]

Japp, den formen godkänner jag! :)

Mitt recept på proteinfluff är som följer, men jag tvekar på att du orkar äta upp allt. Du får nog börja med halva satsen, för jag blir rätt mätt på en sån här skål när jag deffar.

200g frysta bär
50g proteinpulver
100g mjölk
ev. sötningsmedel

Kör bären kanske 10-20 sekunder i micron om det behövs, sen är det bara att blanda allting och fluffa upp det ordentligt. Se upp för stänk bara, fläckar i hela köket när jag själv deffar.

Rekommenderar starkt whey FX vanilj, det är utan tvekan den bästa smaken med alla bär tycker jag, möjligtvis bortsett från Har testat med ananas också, men det var ingen höjdare.

Vanilj med jordgubbar, hallon, vinbär och blåbär är supergott.
Blueberry smoothie (whey FX alltså) är jättegott ihop med blåbär och björnbär.

Mvh :)

beach
2012-02-13, 19:11
Kan tänka mig att det är "lättare" att fuska när man är i ett läge som dig, du ser redan bra ut och har kanske då inte samma drivkraft man kan ha när man mest känner avsmak för sig själv om du förstår vad jag menar :)

Men så länge du verkligen bestämmer dig så är jag säker på att du kommer lyckas!

Som alla andra redan har sagt så ser det ju som sagt bra ut i dagsläget men det ska väl inte balla ur till en raggtråd ;)

Självklart ska man försöka äta bra och nyttig mat oavsett hur man ser ut..

Hehe mja, jag tror faktiskt att det är lite tvärtom för mig. Förut när jag inte riktigt trivdes med mig själv så tröståt jag istället för att ta tag i problemet. Dålig taktik, haha. Men till slut kände jag ju faktiskt att det var nog och det var då (efter att inte ha haft någon tydlig strategi tidigare) som jag blev motiverad. Jag är lite så att antingen kör jag 100 % eller 0. Nu när jag har sett resultat så är det så peppande i sig att jag verkligen vill hålla igång :D Lite synd att jag inte startade tråden i juni då jag vägde 6 kg mer och precis började lägga om mina kostvanor för att sedan börja träna lite smått.

Precis som du säger så ska man ju äta nyttigt och fortsätta träna även om man är relativt nöjd. Jag har ju bara kört intensivt i en månad (innan dess körde jag bara kondition), så det borde väl finnas mer att hämta hoppas jag :)

Ni låter mig komma för lätt undan om ni säger att jag ska vara nöjd nu!! hehe. Gör detta lite som ett test för att se hur vältränad jag kan bli till sommaren.

TREX
2012-02-13, 19:15
3-5 kg +- muskler till då om man ska vara extremt petig/hård/orättvis mot din fysik.

Motiverad? "Fetknopp" ;)

beach
2012-02-13, 19:19
Tack för alla kommentarer. Blir skitglad när jag loggar in och ser att jag får respons :D Som sagt så tror jag att det finns mer att hämta, så även om jag är relativt nöjd nu så vill jag fortsätta köra hårt och se vad som händer.

Niwah: Oh, svårt! Precis som du säger så tror jag att det går att få till lite mer synliga muskler. Jag tror även att jag kan bli lite mer deffad på mage och lår (det kanske ser bra ut på bilderna, men de tar man ju oftast på morgonen när man precis tränat o.s.v så mitt mål är att se ut så under hela dagen, vara nöjd hela tiden istället för vid vissa tidpunkter). Vill även bygga på lite rumpa, tycker att den har krympt haha.

För att kanske låta lite töntig så tycker jag att VS-tjejerna är grymt snygga. De är liksom inte för smala utan har former också. Mitt mål är inte att bli för muskulös. Vill se sund ut. Tajta till kroppen.

beach
2012-02-13, 19:31
Looking good *drool* nämn gärna vilka övningar du kör och vikt! :thumbup:

Absolut! Här kommer dagens pass (ben, bröst & mage)

10 min uppvärmning, drygt 3 km på cykel

Benpress, 3x10, 20 kg
Benspark 3x12, 21.5 kg
Sittande lårcurl 2x12 (21.5 kg) 1x12 (24 kg) Kände att jag kunde öka
Benböj 3x10, 10 kg stång (har tagit 15 kg förut men den var upptagen)
Utfall med hantlar 3x10, 8 kg
Står i utfallsposition och dippar knät neråt 3x10, 10 kg stång (Vad heter denna??)

Bröstpress 3x10, 12 kg
Liggande flyes 3x10, 4 kg (kan nog öka nästa gång)

Hängande benlyft, 3x10
Plankan 1 min
Div. magövningar på matta

beach
2012-02-13, 19:36
Japp, den formen godkänner jag! :)

Mitt recept på proteinfluff är som följer, men jag tvekar på att du orkar äta upp allt. Du får nog börja med halva satsen, för jag blir rätt mätt på en sån här skål när jag deffar.

200g frysta bär
50g proteinpulver
100g mjölk
ev. sötningsmedel

Kör bären kanske 10-20 sekunder i micron om det behövs, sen är det bara att blanda allting och fluffa upp det ordentligt. Se upp för stänk bara, fläckar i hela köket när jag själv deffar.

Rekommenderar starkt whey FX vanilj, det är utan tvekan den bästa smaken med alla bär tycker jag, möjligtvis bortsett från Har testat med ananas också, men det var ingen höjdare.

Vanilj med jordgubbar, hallon, vinbär och blåbär är supergott.
Blueberry smoothie (whey FX alltså) är jättegott ihop med blåbär och björnbär.

Mvh :)

Tack! Låter smaskens! :D Det bästa är ju att det finns så mycket gott att äta. Man blir ju nästan besatt av att hitta de rätter som både är godast och nyttigast på samma gång. Jag älskar vaniljssmak, så jag borde gilla det :] Är skitsugen på att beställa Double Pro med banan/peanut och pistage/kokos också. Allt låter så himla gott!!

beach
2012-02-13, 19:38
3-5 kg +- muskler till då om man ska vara extremt petig/hård/orättvis mot din fysik.

Motiverad? "Fetknopp" ;)

Tack, behövde den!! ;p Motiverad, oh yes!

Proxy
2012-02-13, 23:41
Tack! Låter smaskens! :D Det bästa är ju att det finns så mycket gott att äta. Man blir ju nästan besatt av att hitta de rätter som både är godast och nyttigast på samma gång. Jag älskar vaniljssmak, så jag borde gilla det :] Är skitsugen på att beställa Double Pro med banan/peanut och pistage/kokos också. Allt låter så himla gott!!

Fluff är opti som satan på deff, jag hade inte överlevt utan det. Klarar inte av att lägga mig hungrig, så en skål fluff innan man sover så. :) Jordgubb/hallon och vanilj-fluff lär du gilla, det blir lite mjukglass:aktigt nästan. Chokladproteinet kan du använda till mycket, men tycker verkligen inte att det är gott i fluff.

speedy83
2012-02-14, 08:41
Hehe mja, jag tror faktiskt att det är lite tvärtom för mig. Förut när jag inte riktigt trivdes med mig själv så tröståt jag istället för att ta tag i problemet. Dålig taktik, haha. Men till slut kände jag ju faktiskt att det var nog och det var då (efter att inte ha haft någon tydlig strategi tidigare) som jag blev motiverad. Jag är lite så att antingen kör jag 100 % eller 0. Nu när jag har sett resultat så är det så peppande i sig att jag verkligen vill hålla igång :D Lite synd att jag inte startade tråden i juni då jag vägde 6 kg mer och precis började lägga om mina kostvanor för att sedan börja träna lite smått.

Precis som du säger så ska man ju äta nyttigt och fortsätta träna även om man är relativt nöjd. Jag har ju bara kört intensivt i en månad (innan dess körde jag bara kondition), så det borde väl finnas mer att hämta hoppas jag :)

Ni låter mig komma för lätt undan om ni säger att jag ska vara nöjd nu!! hehe. Gör detta lite som ett test för att se hur vältränad jag kan bli till sommaren.

Haha ok ska försöka vara lite hårdare mot dig i framtiden då :) Men kanonbra jobbat att du har gått ner 6 kg, vet inte om du skrivit det innan och jag missat eller om du inte nämnt det. Det är ju tyvärr så att blir man för nöjd så tappar man kanske kollen och då går det snabbt utför (jag vet tyvärr detta av egen erfarenhet haha) så det är bara att hålla i. Men försök att satsa på en 3 kilo muskler så har du lite av ett första delmål där. Kommer nog se riktigt bra ut då!

Det finns myycket mer att hämta inom stryketräningen efter en månad. För oss som "övervakar" dig blir det nu en tid av spänning *popcorn*

beach
2012-02-15, 09:06
Haha ok ska försöka vara lite hårdare mot dig i framtiden då :) Men kanonbra jobbat att du har gått ner 6 kg, vet inte om du skrivit det innan och jag missat eller om du inte nämnt det. Det är ju tyvärr så att blir man för nöjd så tappar man kanske kollen och då går det snabbt utför (jag vet tyvärr detta av egen erfarenhet haha) så det är bara att hålla i. Men försök att satsa på en 3 kilo muskler så har du lite av ett första delmål där. Kommer nog se riktigt bra ut då!

Det finns myycket mer att hämta inom stryketräningen efter en månad. För oss som "övervakar" dig blir det nu en tid av spänning *popcorn*

Låter bra! :) Jag har inte skrivit så mycket om det. Satt och bläddrade igenom gamla bilder igår och nu ser jag verkligen skillnad. Ska se om jag kan lägga upp någon bild från hur jag såg ut förut sen. Det blir en motivation att inte gå tillbaka och se ut så igen.

Hoppas jag kan leverera resultat, både för min och er skull, haha. Har väl inte sett så jättemycket resultat när det gäller styrketräningen än även fast jag kört hårt i 1 ½ månad. Fast iofs så märker jag ju skillnad i hur mycket jag orkar ta. Det är ju alltid kul!

beach
2012-02-15, 09:15
Igår var jag på ett spinningpass. Har verkligen en hatkärlek till konditionsträning. Det är psykiskt påfrestande att fortsätta även om man är jättetrött. När jag går på gruppträningspass är det lättare att orka med i 45 min än om jag är själv.

Var på middag hos min mamma igår och det är alltid lika jobbigt att tacka nej. De erbjuder godis, glass, läsk, vin.. ja allt möjligt. Det är som att de blir besvikna när jag inte tackar och tar emot när jag ändå har förberett dem på att jag inte äter godis mitt i veckorna. Istället för att bli glad för att de bjuder så blev jag irriterad igår för att de får en att känna sig så dum när man tvingas tacka nej där och då även om jag ringt och förvarnat. Man får höra att "men det är ju alla hjärtans dag" och så har mamma alltid varit, att hon hittat någon anledning till att äta godis, varje dag. Det är sedan jag har bott utan mamma som jag har kunnat ta mig i kragen. Ska inte skylla på henne men det var så svårt förut när hon kom hem med godis varje dag. Sorry om jag låter irriterad, men det är så jobbigt när man kämpar och så ska folk inte respektera det utan istället kämpa emot en.

Resultatet från middagen då.. :p Åt två gelehjärtan som jag tror att jag hade råd med kalorimässigt då jag hade sparat många kalorier till middagen. Hade med mig proteinpulver och gjorde min chokladpudding till efterrätt. Tog ett litet glas cola (dricker ju egentligen bara cola zero/pepsi max för att det inte innehåller några kalorier, men mammas kille hade köpt fel och tyckte synd om honom) <- ytterligare ett exempel på när det kan bli jobbigt. Tycker jag lyckades stå emot ganska bra ändå.. med tanke på allt de viftade med framför ögonen på en, haha.

Tompann
2012-02-15, 09:46
Igår var jag på ett spinningpass. Har verkligen en hatkärlek till konditionsträning. Det är psykiskt påfrestande att fortsätta även om man är jättetrött. När jag går på gruppträningspass är det lättare att orka med i 45 min än om jag är själv.

Var på middag hos min mamma igår och det är alltid lika jobbigt att tacka nej. De erbjuder godis, glass, läsk, vin.. ja allt möjligt. Det är som att de blir besvikna när jag inte tackar och tar emot när jag ändå har förberett dem på att jag inte äter godis mitt i veckorna. Istället för att bli glad för att de bjuder så blev jag irriterad igår för att de får en att känna sig så dum när man tvingas tacka nej där och då även om jag ringt och förvarnat. Man får höra att "men det är ju alla hjärtans dag" och så har mamma alltid varit, att hon hittat någon anledning till att äta godis, varje dag. Det är sedan jag har bott utan mamma som jag har kunnat ta mig i kragen. Ska inte skylla på henne men det var så svårt förut när hon kom hem med godis varje dag. Sorry om jag låter irriterad, men det är så jobbigt när man kämpar och så ska folk inte respektera det utan istället kämpa emot en.

Resultatet från middagen då.. :p Åt två gelehjärtan som jag tror att jag hade råd med kalorimässigt då jag hade sparat många kalorier till middagen. Hade med mig proteinpulver och gjorde min chokladpudding till efterrätt. Tog ett litet glas cola (dricker ju egentligen bara cola zero/pepsi max för att det inte innehåller några kalorier, men mammas kille hade köpt fel och tyckte synd om honom) <- ytterligare ett exempel på när det kan bli jobbigt. Tycker jag lyckades stå emot ganska bra ändå.. med tanke på allt de viftade med framför ögonen på en, haha.

Du är inte ensam. Jag är precis i samma situation hemma, på jobbet och med övrigt folk. Får lixom den där känslan att det är synd om dom om jag säger nej när dom ansträngt sig.

beach
2012-02-15, 20:32
Du är inte ensam. Jag är precis i samma situation hemma, på jobbet och med övrigt folk. Får lixom den där känslan att det är synd om dom om jag säger nej när dom ansträngt sig.

Det är så synd. Man gör det ju inte för att vara elak utan för att man är så inne i sitt och beslutsam om att hålla sitt matschema. Svårt för andra att förstå som inte tänker likadant..

beach
2012-02-15, 20:38
Dagens pass (rygg & armar):

Kör allt 3x10. Kör jag t.ex hantelrodd kör jag 3x10 på varje sida.

- Raka rygglyft
- Ryggmaskin, 38 kg (ökade, hade 35.5 kg förra gången)
- Sittande rodd, 26 kg
- Fixed pulldowns, 26 kg (hade 24 förra gången)
- Chins, 26 kg assistans
- Hantelrodd, 6 kg (borde öka nästa gång, kändes för lätt idag)
- Hantellyft sida, framåt, böjd framåt, 3 kg
- Rotatorcuff, 3 kg
- Hantelpress, 3 kg
- Biceps med stång, 10 kg
- Triceps i maskin, 20 kg

Tar ganska lång tid att göra det här passet, ca 80 min. Annars känns det bra!

beach
2012-02-15, 20:45
Gjorde proteinfluff idag, muuuums!

http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=583&pictureid=2630

30 g One whey - Jordgubb & vit choklad
½ dl lättmjölk
30 g hallon

Den blev jävligt söt! Blev väldigt mätt. Äter hellre en sån här än dricker en proteindrink. Skiljer inte många kcal heller! :)

speedy83
2012-02-15, 20:54
Gjorde proteinfluff idag, muuuums!

http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=583&pictureid=2630

30 g One whey - Jordgubb & vit choklad
½ dl lättmjölk
30 g hallon

Den blev jävligt söt! Blev väldigt mätt. Äter hellre en sån här än dricker en proteindrink. Skiljer inte många kcal heller! :)

Var nog den mest estetiskt upplagda fluff jag sett härinne :) Ska med ta och testa det någon dag har jag tänkt...

beach
2012-02-15, 20:58
Var nog den mest estetiskt upplagda fluff jag sett härinne :) Ska med ta och testa det någon dag har jag tänkt...

Haha jadu om det inte vore för den lilla klicken som kom på sidan, haha... om man ska vara perfektionist ;)

Gör det! Trodde aldrig att den skulle bli fluffig först men efter ett tags vispande så..

anton2000
2012-02-15, 21:16
Gjorde proteinfluff idag, muuuums!

0

30 g One whey - Jordgubb & vit choklad
½ dl lättmjölk
30 g hallon

Den blev jävligt söt! Blev väldigt mätt. Äter hellre en sån här än dricker en proteindrink. Skiljer inte många kcal heller! :)

Såg fint ut, men om du vill ha lite fluffigare så brukar 200gr bär till 1dl pulver vara lagom. 1/2 dl mjölk brukar vara perfekt. Men det här med att fluffa är en konst som få personer behärskar, som kräver mycket övning och slit innan man når perfektion...

speedy83
2012-02-15, 21:28
vad vispar ni med? stavmixer eller elvisp??

beach
2012-02-15, 21:35
Såg fint ut, men om du vill ha lite fluffigare så brukar 200gr bär till 1dl pulver vara lagom. 1/2 dl mjölk brukar vara perfekt. Men det här med att fluffa är en konst som få personer behärskar, som kräver mycket övning och slit innan man når perfektion...

ok, ska testa att ha i mer bär nästa gång!

vad vispar ni med? stavmixer eller elvisp??

kör på elvisp

beach
2012-02-22, 23:05
Har haft dåligt samvete för att jag inte uppdaterat. Känns som att jag varit borta i en evighet :p

Har i alla fall haft mycket jobb på senaste och det blev en paus från träningen mellan fredag-måndag. Igår körde jag igång igen med ett konditionspass och idag körde jag ett styrkepass. Känns bra att vara igång igen! :D Hade bra ångest ett tag eftersom jobbet bjöd på mat varje dag och en massa godis. Trodde jag skulle sabba allt, men det känns faktiskt inte som att jag har gått upp i vikt. Ska köra på nu ordentligt framöver!

beach
2012-02-27, 21:06
Det känns sjukt bra med träningen nu! Ser det lite som starten av en ny period. Nu är det 3 månader kvar att köra inför beach 2012. Målet är att fortsätta på som jag gjort nu, det kommer jag att göra i mars och april. Sedan kommer jag att utvärdera och se vad jag ska göra sista månaden, om något behöver förändras. Största utmaningen nu är inte att hålla igång träningen, för det har jag redan kommit in i.. utan att hitta en sund inställning till godis som jag pratat om tidigare. Ska unna mig någon gång ibland men då göra det under kontrollerade former. Inte proppa i mig pizza, lösgodis, chokladkakor och bullar samma dag som det har blivit på mina ätardagar.. :/

Formcheck (bild tagen idag):

http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=583&pictureid=2654

Förra veckan fuskade jag mycket. Var på fest i torsdags och i lördags och det bjöds på mycket gott som jag inte kunde stå emot. Tycker dock ändå att jag lyckats hålla formen, vilket är skönt. Men jag vill se hur resultatet skulle bli om jag skippade alla onödiga saker som jag i princip hetsäter.

TREX
2012-02-27, 21:09
Kan du inte knäppa en bild från sidan också? :)

beach
2012-02-27, 21:14
Kan du inte knäppa en bild från sidan också? :)

Där kom den igen :p Vettefan vad det är vad som gör att jag drar mig för det. Tycker väl att jag ser så bred ut från sidan. Är mycket mer nöjd framifrån!! Men nästa gång jag står där framför spegeln och knäpper kort ska jag försöka fixa det.. :)

TREX
2012-02-27, 22:06
Det är ju där man ser "störst" förändring också så kan ju vara bra att ta kort från den vinkeln också.

beach
2012-02-27, 22:14
Trist att jag inte har gjort det tidigare :/ Hade varit kul att se skillnad från innan jag började äta bättre och började träna..

Kommer snart upp en bild hur jag såg ut för 2 år sen. Det var den tiden då jag inte tränade och åt mycket godis. Jag tänkte att jag skulle må bra av att gå ner några kilo. Minns dock att jag inte tyckte att jag var så jättestor. Jättestor har jag ju aldrig varit, men nu ser jag verkligen skillnad och är grymt glad att jag tog tag i det.

Håll tillgodo! :)

beach
2012-02-27, 22:33
http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=583&pictureid=2658

Där ser ni min förändring. Började dock inte förrän juni år 2011 men såg nog ungefär likadan ut då som år 2010.

speedy83
2012-02-28, 09:03
Syns ju en definitiv skillnad där!

Den stora jäkla nackdelen med såna bilder är ju bara att man inte kan hålla blicken i styr vilket medför att man känner sig störd och låg som individ *gah!*

Nej man kan nog inte direkt kalla dig "stor" innan heller...

marsod
2012-03-04, 18:09
Fröken Beach! Vad gör du?
Kom igen nu! :whipped:

beach
2012-03-06, 20:15
Fröken Beach! Vad gör du?
Kom igen nu! :whipped:

Förlåt förlåt förlåt!! Har haft supermycket plugg på senaste, skrev tenta idag. Den goda nyheten är dock att jag fortfarande håller igång :) Ser inte så stora skillnader nu dock, men jag försöker öka varje gång jag känner att jag kan klara mer.

Funderar på om jag ska dela upp styrkan på 3 st pass men vet inte riktigt vilka muskelgrupper jag ska köra på varje pass.

Niwah
2012-03-06, 20:22
Förlåt förlåt förlåt!! Har haft supermycket plugg på senaste, skrev tenta idag. Den goda nyheten är dock att jag fortfarande håller igång :) Ser inte så stora skillnader nu dock, men jag försöker öka varje gång jag känner att jag kan klara mer.

Funderar på om jag ska dela upp styrkan på 3 st pass men vet inte riktigt vilka muskelgrupper jag ska köra på varje pass.

Vad pluggar du för nåt?

speedy83
2012-03-06, 21:48
Kul att höra att du kämpar på! vad gäller 3 split finns det mängder av förslag på forumet så bara kika runt :) finns även z-bumbis förslag som sticky väl värt att kika in.

Tobbis
2012-03-07, 11:26
Syns ju en definitiv skillnad där!

Den stora jäkla nackdelen med såna bilder är ju bara att man inte kan hålla blicken i styr vilket medför att man känner sig störd och låg som individ *gah!*

Nej man kan nog inte direkt kalla dig "stor" innan heller...

+1833772737373 Finns ett bra tredagarsschema här :) http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

beach
2012-03-13, 16:08
Vad pluggar du för nåt?

Pluggar till socionom!

beach
2012-03-13, 16:10
Dagsfärsk bild!

http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=583&pictureid=2702

stockinger
2012-03-13, 16:13
Formen ser super bra ut :)

beach
2012-03-13, 16:20
Från sidan!

http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=583&pictureid=2703

beach
2012-03-13, 16:21
Jag har bestämt mig för att ha godisförbud i en månad nu. Se vad det gör med min kropp och hur jag mår :) Hade inte direkt kontroll förut. Hetsåt under mina ätardagar..

10 april är slutdatum!

Niwah
2012-03-13, 16:23
Ser helt ok ut. Svårt att bedöma egentligen då man bara ser magen och en bit av armen. Det lilla man ser, ser ju bra ut.

Sen är det alltid bra med mer knäböj for the booty och välformade lår ;)

beach
2012-03-13, 16:23
Formen ser super bra ut :)

Tack å kul att du tycker det! :) Börjar faktiskt bli ganska nöjd. Bara liiite att finslipa på, och framförallt hålla formen till sommaren!

Ponitus
2012-03-13, 17:25
Sen är det alltid bra med mer knäböj for the booty och välformade lår ;)

+1 :em:

Fin mage har du iaf. :)

TREX
2012-03-14, 00:38
Från sidan!

http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=583&pictureid=2703

Det var lite lättare att se ifrån sidan att de kanske finns något kilo eller två att skala av :)

Dackesson
2012-03-14, 01:10
Mmm. svag för tjejer, men om jag ska säga vad jag tycker av vad jag ser på bilderna, bra jobbat, snygg mage, byxorna sitter precis som dem ska sitta på en tjej.

Vet inte vad jag exakt vad jag skriver, vaknade nyss efter att ha somnat för tidigt :( Men bra form !!

krappen
2012-03-14, 01:11
Dagsfärsk bild!

http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=583&pictureid=2702

daaaaaaaaaaaaaaaamn girl.







Fortsätt..... :)

Timmi
2012-03-14, 17:01
Pluggar till socionom!

Sopis här i Stockholm?

Kul att du tränar på. Ordentlig skillnad från 2010.

/Timmi, termin 2 Sopis i Stockholm ;)

beach
2012-03-14, 18:55
Sopis här i Stockholm?

Kul att du tränar på. Ordentlig skillnad från 2010.

/Timmi, termin 2 Sopis i Stockholm ;)

Haha yes, på Sopis. Går termin 4 :) Man kanske inte är så anonym här som man tror.. :p

beach
2012-03-14, 18:57
Det var lite lättare att se ifrån sidan att de kanske finns något kilo eller två att skala av :)

Ja, jag ser faktiskt mycket större ut från sidan. Men tror också att jag har stor benstomme och kraftiga revben.. hehe..

Något jag stör mig på är att mina lår inte har blivit smalare =/ Har trott att de ska bli det eftersom fettet på magen försvinner och för att jag kör mkt kondition. Funderar på om jag ska sluta köra ben (benspark och sittande legcurl)? Jag tycker ju att det är snyggast med smala lår och varför ska jag göra de övningarna då? Tänker nu att det kanske hjälper min kropp att bli fastare, men vill verkligen inte bygga stora lår..

TREX
2012-03-14, 19:02
Ja, jag ser faktiskt mycket större ut från sidan. Men tror också att jag har stor benstomme och kraftiga revben.. hehe..

Något jag stör mig på är att mina lår inte har blivit smalare =/ Har trott att de ska bli det eftersom fettet på magen försvinner och för att jag kör mkt kondition. Funderar på om jag ska sluta köra ben (benspark och sittande legcurl)? Jag tycker ju att det är snyggast med smala lår och varför ska jag göra de övningarna då? Tänker nu att det kanske hjälper min kropp att bli fastare, men vill verkligen inte bygga stora lår..

Vart det släpper är genetiskt, för de flesta släpper det runt magen först och tyvärr i tjejers fall även brösten brukar försvinna rätt fort.

Du kommer inte att bygga bulkiga ben eller "stora lår" så det behöver du inte vara orolig över, det är testosteronet som gör att vi killar kan få sånna muskler och bulka på oss om vi gör, så ingen risk för att det ska hända på samma sätt för er damer :) Kör du låga vikter och mycket reps?

beach
2012-03-14, 19:15
Vart det släpper är genetiskt, för de flesta släpper det runt magen först och tyvärr i tjejers fall även brösten brukar försvinna rätt fort.

Du kommer inte att bygga bulkiga ben eller "stora lår" så det behöver du inte vara orolig över, det är testosteronet som gör att vi killar kan få sånna muskler och bulka på oss om vi gör, så ingen risk för att det ska hända på samma sätt för er damer :) Kör du låga vikter och mycket reps?

Okok bra. :p I somras när jag gick ner i vikt genom att ändra kosten (tränade inget då) så tyckte jag att det var låren som minskade. Nu tycker jag att de är "stora" igen. Det var även låren som la på sig vikt sist så man tycker ju att de borde ryka först.

Jag kör 3x15. 21 kg på benspark och körde ca 31 kg på sittande legcurl senast. Var inte meningen egentligen, skulle egentligen köra 26 men glömde ta bort de två 2,5 kilos vikterna :D Där ser man att man klarade det omedveten om vikten.. haha

beach
2012-03-14, 19:18
Ser helt ok ut. Svårt att bedöma egentligen då man bara ser magen och en bit av armen. Det lilla man ser, ser ju bra ut.

Sen är det alltid bra med mer knäböj for the booty och välformade lår ;)

Jag är rätt fixerad vid just magen, så det är därför det blir många magbilder :p Bryr mig inte alls om hur mina armar ser ut t.ex. Lår, rumpa och mage är viktigast :D Och rygg. Kör knäböj, utfall, sedan en övning där man står i utfallsposition och dippar knät ner mot marken (vad heter den?) och även benpress. Får träningsvärk i rumpan av det så det lär ju ta. Men är lite besviken på att min rumpa inte får mer put :/

century
2012-03-14, 19:39
Jag är rätt fixerad vid just magen, så det är därför det blir många magbilder :p Bryr mig inte alls om hur mina armar ser ut t.ex. Lår, rumpa och mage är viktigast :D Och rygg. Kör knäböj, utfall, sedan en övning där man står i utfallsposition och dippar knät ner mot marken (vad heter den?) och även benpress. Får träningsvärk i rumpan av det så det lär ju ta. Men är lite besviken på att min rumpa inte får mer put :/

Träna tyngre och ät mer :D Träningsvärk säger egentligen ingenting. Ska du få putigare rumpa behöver du bygga på dig muskelmassa, det tar ju tid och kräver jobb. Skummade igenom din journal lite och om jag förstår rätt ligger du på kcal-underskott samt lägger lika mycket fokus (om inte mer?) på cardio som styrka...? Det har ju sin poäng om man vill bli smalare, men inte om man vill bygga rumpa...

beach
2012-03-14, 20:30
Träna tyngre och ät mer :D Träningsvärk säger egentligen ingenting. Ska du få putigare rumpa behöver du bygga på dig muskelmassa, det tar ju tid och kräver jobb. Skummade igenom din journal lite och om jag förstår rätt ligger du på kcal-underskott samt lägger lika mycket fokus (om inte mer?) på cardio som styrka...? Det har ju sin poäng om man vill bli smalare, men inte om man vill bygga rumpa...

You're right. Jag har motstridiga mål. Vet inte om det lutar åt att jag hellre går ner lite i vikt ändå än att jag bygger rumpa. Man ska ju egentligen göra tvärtom, först äta upp sig och bygga och sedan deffa.. men jag tänker mer att jag ska gå ner lite i vikt först och sen bygga. Kanske inte det smartaste :p Jag ser i alla fall till att få i mig mycket proteiner.

Ligger på 1300 kcal per dag. Tänkte köra det ett litet tag till och sedan köra på kaloribalans.

krappen
2012-03-14, 20:36
You're right. Jag har motstridiga mål. Vet inte om det lutar åt att jag hellre går ner lite i vikt ändå än att jag bygger rumpa. Man ska ju egentligen göra tvärtom, först äta upp sig och bygga och sedan deffa.. men jag tänker mer att jag ska gå ner lite i vikt först och sen bygga. Kanske inte det smartaste :p Jag ser i alla fall till att få i mig mycket proteiner.

Ligger på 1300 kcal per dag. Tänkte köra det ett litet tag till och sedan köra på kaloribalans.

Om du trivs med hur du ser ut nu och bara vill "bättra på lite" så tycker jag du ska fortsätta köra som du gör, det vill säga det du trivs bäst med. Fast äta lite mer, det skadar inte. Inte för att det finns så mycket att bättra på.... *cupid*

beach
2012-03-14, 20:41
Om du trivs med hur du ser ut nu och bara vill "bättra på lite" så tycker jag du ska fortsätta köra som du gör, det vill säga det du trivs bäst med. Fast äta lite mer, det skadar inte. Inte för att det finns så mycket att bättra på.... *cupid*

Hehe, jorå visst finns det det :) Magen kan nog bli lite mer tränad & deffad och som sagt, låren behöver finslipas. Vi får se om det kan hända något med rumpan. Jag trivs med de övningar jag gör. Ser till att öka efter att ha kört ett visst antal kilo några gånger. Märker verkligen skillnad i hur mycket jag orkar, så det är kul! =) Om man jämför med bilder som jag la upp tidigare i tråden så tycker jag ändå inte att man ser så stor skillnad. Jag tror att det beror på att jag kört kaloriunderskott i veckorna och sedan vräkt i mig på helgerna så att jag i princip slutat i balans, eller ett lägre underskott. Nu har jag ju godisförbud, så jag är väldigt nyfiken på hur det kommer att påverka kroppen.

beach
2012-03-14, 20:42
Mmm. svag för tjejer, men om jag ska säga vad jag tycker av vad jag ser på bilderna, bra jobbat, snygg mage, byxorna sitter precis som dem ska sitta på en tjej.

Vet inte vad jag exakt vad jag skriver, vaknade nyss efter att ha somnat för tidigt :( Men bra form !!

Tack! Många tror att jag ska bli omotiverad av att höra att det ser bra ut nu, men jag blir mer motiverad när jag känner mig ganska nöjd. Tröstäter bara när jag är missnöjd. Jeansen har jag inte kunnat ha på flera år :) Det måste vara bland den bästa känslan, att komma i gamla jeans igen!

Timmi
2012-03-14, 21:31
Haha yes, på Sopis. Går termin 4 :) Man kanske inte är så anonym här som man tror.. :p

Tänk så världen är liten. Även om jag måste säga att du fortfarande kan känna dig anonym, har inte för vana att hålla koll på hur folket på skolans magar ser ut ;) Men finns viss sannolikhet att vi iaf sett varandra någon gång.

Annars håller jag med century. Träna tyngre och ät mer. Lite muskler istället för att "bara" vara smal kan göra massor för synintrycket :)

Niwah
2012-03-14, 21:52
Sen förstår jag inte riktigt vad tjejer svamlar om att ha smala lår?
Det första jag lägger märke till på gymmet hos en tjej i tights är om de har VÄLFORMADE lår. Det är sjukt snyggt och kvinnligt.
Pinnben är inte snyggt. Varken på killar eller tjejer.

EDIT: Fast det är förstås bara min åsikt :)

beach
2012-03-14, 22:01
Sen förstår jag inte riktigt vad tjejer svamlar om att ha smala lår?
Det första jag lägger märke till på gymmet hos en tjej i tights är om de har VÄLFORMADE lår. Det är sjukt snyggt och kvinnligt.
Pinnben är inte snyggt. Varken på killar eller tjejer.

EDIT: Fast det är förstås bara min åsikt :)

Tycker inte att det är snyggt med för smala lår, men jag tycker inte att lår behöver vara vältränade för att vara snygga :) Min drömkropp är som Kenzas, såhär (http://blogworld.blogg.se/images/2012/skrmklipp_183058122.jpg).

beach
2012-03-14, 22:15
Tänk så världen är liten. Även om jag måste säga att du fortfarande kan känna dig anonym, har inte för vana att hålla koll på hur folket på skolans magar ser ut ;) Men finns viss sannolikhet att vi iaf sett varandra någon gång.

Annars håller jag med century. Träna tyngre och ät mer. Lite muskler istället för att "bara" vara smal kan göra massor för synintrycket :)

Haha :D Du kommer väl misstänka alla tjejer du ser i skolan nu.. :]

Timmi
2012-03-15, 07:46
Risken är överhängande, ska hålla span hela dagen när jag är i skolan idag. Allt för att fokusera på annat än att skriva klart hemtentan...

speedy83
2012-03-15, 08:48
Kul att se att du fortfarande håller igång! jag ju ganska emot att sitta och nätsmöra för tjejer som man konstant ser förekommer i journalerna men i detta fallet kan inte ens jag stå emot att säga att du på dessa bilder ser ut att ha en väldigt "enligt mig" perfekt kropp!

Vad gäller dina övriga kroppsdelar vet jag ju inte så mycket men kämpa på med böj och annat så kommer nog rumpan med...

Gober
2012-03-15, 09:13
Tycker inte att det är snyggt med för smala lår, men jag tycker inte att lår behöver vara vältränade för att vara snygga :) Min drömkropp är som Kenzas, såhär (http://blogworld.blogg.se/images/2012/skrmklipp_183058122.jpg).

Då är det bara till att äta sallad och att lyfta lite 0,5kilos hantlar ibland *flex*

Kristoffno
2012-03-15, 09:20
Superfint resultat än så länge!
Och nu när våren börjar ta sig ordentligt blir det bara lättare! :)
2.5 månader kvar till sommarkroppen ska vara i toppform! ;)

Gober
2012-03-15, 09:33
ps, ganska komiskt hur många "pojkar" som är inne och dreglar över några magbilder, hehe "tonårshormoner" ;-)

ds, inget illa mot TS.

beach
2012-04-11, 16:05
Det var inte igår! Gick ju skitbra runt julen och efter julen, men sen har jag haft en svacka nu de senaste veckorna. Har ätit så jävla mycket godis att det inte är sant!! Usch. Jag har verkligen insett att jag har problem med socker, så jag bestämde mig för att utesluta socker helt i måndags. Jag har bestämt mig många gånger förut att sluta äta godis, men jag har aldrig uteslutit allt socker, så jag hoppas att det ska gå lättare nu när jag har nolltolerans. Jag är inne på tredje dagen nu och det känns helt okej än så länge. Vet dock att jag brukar få problem vid dag 4-5. Det är så långt jag klarat mig förut.. :/

Det känns ju så trist att träna en massa för att sedan förstöra det genom att svulla i sig godis. Träningen är i alla fall igång igen och det känns bra! :) Vill köra hårt nu de två sista månaderna innan det är sommar.

Timmi
2012-04-12, 14:39
Det jag tog med mig från en föreläsning i psykologi var att människan i allmänhet måste försöka och misslyckas fem gånger innan hon klarar av det hon bestämt sig för. Jag har inställningen att jag tränar vilket gör att jag kan käka lite godis eller dricka den där ölen, men så är jag inte i så bra form heller ;)

Kör hårt.

Niwah
2012-04-12, 14:43
Det är ju ett beroende. Jag har också omgångar då jag trycker i mig socker. Om jag tar ett abrubt uppehåll i några dagar så försvinner suget. När jag väl börjar om så är det inte så jättegott första gången men dagen efter så suger det likt förbannat.

Stay strong. Om du prompt ska äta godis kan du ju göra det i små mängder och just innan träningspassen. Då gör det ju lite nytta iaf :)

beach
2012-04-14, 21:46
Det jag tog med mig från en föreläsning i psykologi var att människan i allmänhet måste försöka och misslyckas fem gånger innan hon klarar av det hon bestämt sig för. Jag har inställningen att jag tränar vilket gör att jag kan käka lite godis eller dricka den där ölen, men så är jag inte i så bra form heller ;)

Kör hårt.

Det stämmer nog, att man måste misslyckas några gånger först. Jag bestämde mig i måndags igen för att utesluta ALLT socker, och det gick bra fram tills på torsdagen då jag fick ett sånt sjukt starkt sug att jag gick och köpte godis. Problemet är att jag inte unnar mig när jag äter då, utan jag verkligen hetsäter. Gick och köpte en till godispåse efter att jag hade ätit upp den första och även åt även upp ett helt kakpaket :/ Jag får ångest för att jag äter massa godis och det löser jag genom att äta ännu mer!!

"Normala" människor som inte är beroende tror jag absolut kan göra som du säger, äta lite ibland för att de tränar. Men jag har insett att det jag håller på med just nu bara är ett sjukligt beteende..

Ikväll har jag återigen tagit beslutet att sluta helt med godis ett tag. Målet är att se om jag blir av med suget. Så långt har jag ju aldrig kommit förut..

Pepz
2012-04-14, 21:50
Bra förändring
har du varit på cirkelfys än?

beach
2012-04-14, 21:55
Det är ju ett beroende. Jag har också omgångar då jag trycker i mig socker. Om jag tar ett abrubt uppehåll i några dagar så försvinner suget. När jag väl börjar om så är det inte så jättegott första gången men dagen efter så suger det likt förbannat.

Stay strong. Om du prompt ska äta godis kan du ju göra det i små mängder och just innan träningspassen. Då gör det ju lite nytta iaf :)

Ja, på senare tid har jag verkligen märkt att det är som en drog för mig. Jag är besatt och kan liksom inte sluta tänka på sötsaker. Det är så illa att jag ofta inte kan koncentrera mig på att ha kul med mina vänner för att jag bara tänker på när jag t.ex ska köpa godis på hemvägen :/ Vad skönt att höra att det har fungerat för dig och att du har blivit av med sötsuget. Jag ser verkligen allvarligt på det här nu, och på måndag ska jag boka tid hos en dietist som kan ge mig lite råd och stöd.

Problemet är att det är så jävla lätt att ta ett beslut att man ska sluta äta socker när man precis har tryckt i sig så att man känner sig nöjd. Just nu känns det helt okej. Jag brukar klara av det ca 3-4 dagar. Under de dagarna är jag sugen men jag MÅSTE inte ha godis. Men efter 4 dagar så får jag ett sjukt starkt sug och det brukar sluta med att jag köper godis för att stilla begäret.

Det som gör mig så ledsen är att jag tycker att jag var i bättre form i vintras, men nu när sommaren närmar sig så har jag större ångest än någonsin fast det är NU jag vill vara som nöjdast! Ska allt jag kämpat med under året vara förgäves? Vi säger att jag skulle "besegra" sockersuget den här gången och hålla mig borta nu fram till 1 juni som är som ett slags slutdatum för mig, då tror jag ändå att jag skulle hinna se resultat. Såg till och med resultat efter de första dagarna som jag var utan godis i veckan. Jag går lätt upp och ned i vikt.

Så nu behöver jag allt stöd jag kan få!! :) Kom gärna med tips. Hur ska jag hantera sötsuget när det kommer??

beach
2012-04-14, 21:58
Bra förändring
har du varit på cirkelfys än?

Nej faktiskt inte!! Men får se till att testa det nu när jag ska ta "nya" tag inför sommaren. Som det är just nu kör jag spinning och indoor walking (ca 2-3 gånger) + 2 halvkroppspass i veckan.

beach
2012-04-14, 22:04
http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=583&pictureid=2775

Här är en bild som jag tog i tisdags. Jag tycker att jag var i mycket bättre form förut och känner skillnad på mage och lår (även om jag inte är i katastrofalt dålig form nu). Förut hade jag tränat bort mina lovehandles helt, men nu känner jag att de börjar vika sig lite över byxorna igen. Jag är påväg åt fel håll helt enkelt, och nu måste jag verkligen vända för att jag ska ha någon chans att känna mig nöjd till sommaren.

Timmi
2012-04-14, 22:51
Ett, och tolka det fel om du vill, du är inte i dålig form.

När du säger allt socker, vad innebär det? Tar du bara bort godis och kakor eller försvinner fler livsmedel? Att du efter ett par dagar blir jättesugen på godis/onyttigheter/kolhydrater kanske beror på att du äter mycket mindre under de dagarna du tagit bort sockret?

Kanske är en idé att skriva ner (eller i alla fall fundera) över vad/hur du äter inför mötet med dietisten för att ge hen något att grunda sina tips på.

beach
2012-04-14, 23:09
Ett, och tolka det fel om du vill, du är inte i dålig form.

När du säger allt socker, vad innebär det? Tar du bara bort godis och kakor eller försvinner fler livsmedel? Att du efter ett par dagar blir jättesugen på godis/onyttigheter/kolhydrater kanske beror på att du äter mycket mindre under de dagarna du tagit bort sockret?

Kanske är en idé att skriva ner (eller i alla fall fundera) över vad/hur du äter inför mötet med dietisten för att ge hen något att grunda sina tips på.

Nä hehe :) men jag känner att min kropp börjar förändras åt ett motsatt håll från det jag vill. Fortsätter jag äta som jag gjorde de senaste veckorna så kommer det inte sluta bra. Äter ju säkert mer än ½ kg varje dag och det är ju aldrig bra.

Jag tänkte ta bort allt med socker i, typ köra en LCHF-variant. Inget bröd, pasta, potatis, ris eller frukt. Se upp med alla saker som har socker i sig som man inte alltid tänker på. Kommer tillåta mig själv att äta havregrynsgröt och finncrisp t.ex och en bra müsli med minimalt med socker i. Jag tänker att jag är schysstare mot mig själv om jag utesluter allt som kan trigga suget. Håller jag suget uppe genom att äta t.ex frukt som banan eller äpple, så kommer jag bara plåga mig själv.

Det ligger nog en hel del i det du säger. Jag vill ju ligga på kaloriunderskott och jag kör alltid antingen 100 % eller 0 %, så jag äter 1300 kcal när jag kör mina godisfria dagar, och när det blir typ torsdag så kanske det är så att min kropp skriker efter mat, och att det då är det söta som lockar först. Har funderat många gånger på om jag ska skippa att räkna kalorier och bara äta hur mkt jag vill och känner för, bara det inte är kolhydrater/socker. Men jag hatar att inte ha kontrollen över kalorierna och är rädd att hetsäta proteiner och fett istället. Men jag tror iofs inte att jag tycker att det är någon risk. Känner inte alls samma sug för det. Mår nog snarare illa av för mycket av det.

nisse1976
2012-04-15, 07:05
Så nu behöver jag allt stöd jag kan få!! :) Kom gärna med tips. Hur ska jag hantera sötsuget när det kommer??

Ur viktminskningsperspektiv har träning dubbel effekt för mig, jag bränner kcal och hunger och sötsug minskar - Testa att gå och träna när du får ett enormt sug, om det blir osmidigt att ta sig till gym så prova en löprunda eller powerwalk.

Pepz
2012-04-15, 09:03
Nej faktiskt inte!! Men får se till att testa det nu när jag ska ta "nya" tag inför sommaren. Som det är just nu kör jag spinning och indoor walking (ca 2-3 gånger) + 2 halvkroppspass i veckan.

torsdag lunch hornstull rekommenderas

PatJack
2012-04-15, 09:38
1300kcal låter för lite per dag. Du får nog kolla upp ditt intag. Istället för att förbjuda dig att äta godis så begränsa dig istället. Antingen ta nått litet varje dag eller låta dig ha en dag då du kan äta fritt. Ser bra ut på bilderna och du är i bra form!

beach
2012-04-15, 09:39
Ur viktminskningsperspektiv har träning dubbel effekt för mig, jag bränner kcal och hunger och sötsug minskar - Testa att gå och träna när du får ett enormt sug, om det blir osmidigt att ta sig till gym så prova en löprunda eller powerwalk.

Mm att sysselsätta sig med något är nog en bra idé. Man får dock se till att ta rätt väg, så att man inte svänger förbi affären istället :p

Becky
2012-04-15, 10:49
Du verkar ha lite samma problem som jag, dvs ett stort sockerbegär. Får jag det i fas och tränar på går jag ner och formen blir bra men så fort jag släpper djävulen lös så samlas det fett på exakt samma ställen som du får. Jag lägger alltid alltid fett på magen och kärlekshandtagen, ställen där jag minst vill ha dom. Det är väl min lott i livet, haha. *gah!*

Jag vet inte om sluta helt med godis är ett alternativ, jag tror det är lätt att man faller tillbaka och frossar sen i stället. Snarare måste man nog lära sig hantera det, vilket inte är det lättaste. För mig räcker det att tappa typ tre kg för att bli av med fettet på magen men dom där sista kg sitter som berg.

Lycka till!

beach
2012-04-15, 10:49
torsdag lunch hornstull rekommenderas

Friskis eller? Jag har hört att cirkelgym ska vara ett riktigt bra pass också

beach
2012-04-15, 10:53
Du verkar ha lite samma problem som jag, dvs ett stort sockerbegär. Får jag det i fas och tränar på går jag ner och formen blir bra men så fort jag släpper djävulen lös så samlas det fett på exakt samma ställen som du får. Jag lägger alltid alltid fett på magen och kärlekshandtagen, ställen där jag minst vill ha dom. Det är väl min lott i livet, haha. *gah!*

Jag vet inte om sluta helt med godis är ett alternativ, jag tror det är lätt att man faller tillbaka och frossar sen i stället. Snarare måste man nog lära sig hantera det, vilket inte är det lättaste. För mig räcker det att tappa typ tre kg för att bli av med fettet på magen men dom där sista kg sitter som berg.

Lycka till!

Åh, ja det låter verkligen som att vi har samma problem. Jag byter strategi titt som tätt och det är nog det som gör att jag inte lyckas stå emot. När jag får ett sug tänker jag direkt "men hur ska jag kunna leva utan det här??" och så bryter jag mitt löfte. Även om jag inte vet om jag vill ha det så i framtiden, att jag utesluter socker helt, så vill jag ändå ge det en chans. För tänk vad skönt om man känner efter några veckor att sötsuget inte finns kvar på samma sätt! Då vet man i alla fall hur det känns och det kanske gör att man blir bättre på att stå emot sen i framtiden, eftersom att man minns känslan. Då kanske man kan köra att man äter en gång i veckan eller något liknande och hålla det.

Vi får kämpa på! Hur ofta äter du socker/godis nu?

beach
2012-04-15, 11:50
1300kcal låter för lite per dag. Du får nog kolla upp ditt intag. Istället för att förbjuda dig att äta godis så begränsa dig istället. Antingen ta nått litet varje dag eller låta dig ha en dag då du kan äta fritt. Ser bra ut på bilderna och du är i bra form!

När jag äter 1300 kcal så ligger jag på 500 kcal underskott. Tänkte ligga på det tills jag gått ner ett par 2-3 kg bara.

Jag funderar varje dag fram och tillbaka vilka regler jag ska ha för godis. Jag har jättesvårt att begränsa mig, för äter jag lite godis vill jag bara ha mer. Vill äta mig mätt på godis då. Hade en ätardag förut men hade jättesvårt att hålla mig till den. Därför tänkte jag testa att vänja mig av från socker nu ett tag. Men sen kommer jag nog få göra som du föreslagit. Hoppas det är lättare då när jag någon gång känt hur bra kroppen mår utan allt socker.

Becky
2012-04-15, 12:31
Åh, ja det låter verkligen som att vi har samma problem. Jag byter strategi titt som tätt och det är nog det som gör att jag inte lyckas stå emot. När jag får ett sug tänker jag direkt "men hur ska jag kunna leva utan det här??" och så bryter jag mitt löfte. Även om jag inte vet om jag vill ha det så i framtiden, att jag utesluter socker helt, så vill jag ändå ge det en chans. För tänk vad skönt om man känner efter några veckor att sötsuget inte finns kvar på samma sätt! Då vet man i alla fall hur det känns och det kanske gör att man blir bättre på att stå emot sen i framtiden, eftersom att man minns känslan. Då kanske man kan köra att man äter en gång i veckan eller något liknande och hålla det.

Vi får kämpa på! Hur ofta äter du socker/godis nu?

Jag har provat både att utesluta helt (höll upp i sex månader, inte en godis) och til att äta lite då och då. Jag märker att formen blir som bäst när jag ligger lågt på kolhydrater och godis, men jag saknar det alltid, jag älskar verkligen känslan av det där söta. Det jag gör nu är att jag alltid köper mindre av allt när jag lärt mig vad saker innehåller. Äter till exempel inte 300-400 gram godis på raken som jag lätt gjorde förut, utan köper kanske 80-100 gram och får nöja mig med det. Då vet jag att jag "bara" äter 500 kcal och inte typ flera tusen extra. Jag tror skulle man hålla sig till att bara äta någon gång ibland och inte så mycket så skulle det inte påverka formen, problemet är väl att det ofta blir jul/påsk/födelsedagar osv vilket ökar på intaget hela tiden.

Men det är bara att kämpa på. Mitt sötsug är betydligt bättre nu än när jag var yngre och jag är betydligt mer medveten så det blir bättre hela tiden. Har aldrig godis hemma eftersom min karaktär är för svag. Målet är att kunna få en bra och normal relation till socker i framtiden. Det SKA gå. :Virro

beach
2012-04-15, 17:23
Jag har provat både att utesluta helt (höll upp i sex månader, inte en godis) och til att äta lite då och då. Jag märker att formen blir som bäst när jag ligger lågt på kolhydrater och godis, men jag saknar det alltid, jag älskar verkligen känslan av det där söta. Det jag gör nu är att jag alltid köper mindre av allt när jag lärt mig vad saker innehåller. Äter till exempel inte 300-400 gram godis på raken som jag lätt gjorde förut, utan köper kanske 80-100 gram och får nöja mig med det. Då vet jag att jag "bara" äter 500 kcal och inte typ flera tusen extra. Jag tror skulle man hålla sig till att bara äta någon gång ibland och inte så mycket så skulle det inte påverka formen, problemet är väl att det ofta blir jul/påsk/födelsedagar osv vilket ökar på intaget hela tiden.

Men det är bara att kämpa på. Mitt sötsug är betydligt bättre nu än när jag var yngre och jag är betydligt mer medveten så det blir bättre hela tiden. Har aldrig godis hemma eftersom min karaktär är för svag. Målet är att kunna få en bra och normal relation till socker i framtiden. Det SKA gå. :Virro

Wow, 6 månader är lång tid! Själv har jag ju bara kommit upp i några dagar. Helt sjukt att jag inte har kunnat hålla mig längre. Jag är rädd att jag alltid också kommer att sakna det söta. Även om suget försvinner mer ju längre man avstår från godis, så finns nog minnet alltid kvar där av hur gott det är och hur mycket glädje det har gett. Jag tror att jag måste göra lite omkopplingar i hjärnan, hitta alternativa sätt att hantera olika känslor på. Så att min hjärna inte tänker GODIS så fort jag känner en stark känsla.

Jag önskar också att jag kunde ha det som du, att man kan äta lite bara och sen är det nog. Men så får jag inte tänka nu, för då "förstör" jag nolltoleransen som jag ändå vill testa ett tag. Tror att det är därför jag bara hållt ut i några dagar tidigare, för att jag ändrat strategi mitt i och tänkt "Nää jag klarar inte att vara utan det, jag får äta lite varje dag istället!!" men så har jag inte ätit i lagom mängd utan verkligen svullat. Säkert mycket för att jag fått ångest över att jag inte har klarat att hålla det, och för att jag ofta tänker "äsch, jag äter EN sista gång" och då äter jag som om jag skulle dö nästa dag. Måste hinna äta alla mina favoriter då.. :/

Du verkar i alla fall ha kommit en bra bit på vägen, så jag tror absolut att du klarar det! :) Jag lånade en bok på bibblan idag "Hjärnkoll på vikten", som jag ska läsa nu! Tror att den kan hjälpa mycket.

Pretorian
2012-04-15, 17:48
Dr Phil här :-)
När kommer sötsuget på dygnet?

Jag får det oftast på kvällarna men det har minskat när jag lagt det största målet direkt efter träningen vid 18-19. Då äter jag rejält och är sen inte alls sugen på godis. Men då gäller det att man äter, typ 6-800 gram kött med tillbehör.

speedy83
2012-04-15, 17:53
Kul att du är tillbaka. Tråkigt att höra att du tvingas slåss så mycket mot sötsuget, jag har ju haft det ganska enkelt med det men nu i påsk fick jag någon kollaps och fick ett extremt sötsug vilket gör att jag nu förstår hur du har det och lider med dig då det var väldigt jobbigt.

Man har ju lättare sötsug när man är hungrig framförallt kvällstid när man inte har något annat att "tänka på" eller vad man ska säga. Är det i dessa situationer du också har det värst eller i vilken form anfaller det dig?

Vad gäller formen behöver du nog inte börja få panik än...

Becky
2012-04-15, 18:13
Wow, 6 månader är lång tid! Själv har jag ju bara kommit upp i några dagar. Helt sjukt att jag inte har kunnat hålla mig längre. Jag är rädd att jag alltid också kommer att sakna det söta. Även om suget försvinner mer ju längre man avstår från godis, så finns nog minnet alltid kvar där av hur gott det är och hur mycket glädje det har gett. Jag tror att jag måste göra lite omkopplingar i hjärnan, hitta alternativa sätt att hantera olika känslor på. Så att min hjärna inte tänker GODIS så fort jag känner en stark känsla.

Jag önskar också att jag kunde ha det som du, att man kan äta lite bara och sen är det nog. Men så får jag inte tänka nu, för då "förstör" jag nolltoleransen som jag ändå vill testa ett tag. Tror att det är därför jag bara hållt ut i några dagar tidigare, för att jag ändrat strategi mitt i och tänkt "Nää jag klarar inte att vara utan det, jag får äta lite varje dag istället!!" men så har jag inte ätit i lagom mängd utan verkligen svullat. Säkert mycket för att jag fått ångest över att jag inte har klarat att hålla det, och för att jag ofta tänker "äsch, jag äter EN sista gång" och då äter jag som om jag skulle dö nästa dag. Måste hinna äta alla mina favoriter då.. :/

Du verkar i alla fall ha kommit en bra bit på vägen, så jag tror absolut att du klarar det! :) Jag lånade en bok på bibblan idag "Hjärnkoll på vikten", som jag ska läsa nu! Tror att den kan hjälpa mycket.

Ja, men det var länge sen och egentligen bara för att visa för mig själv att jag kunde. Dock vill jag inte leva ett liv helt utan sötsaker, så jag började äta igen. Känner dock igen det där "passa-på-tänket", där har man varit många gånger. Som du säger, man äter som om man aldrig mer kommer få äta godis i sitt liv. :D

Efter min semester nästa vecka ska jag dra igång mitt sista ryck inför semestern (har påbörjat dieter typ 100 ggr sen januari, men fuskat pga motivationsbrist). Ska bli spännande att se hur det går med sockerbegäret då.

beach
2012-04-15, 18:57
Dr Phil här :-)
När kommer sötsuget på dygnet?

Jag får det oftast på kvällarna men det har minskat när jag lagt det största målet direkt efter träningen vid 18-19. Då äter jag rejält och är sen inte alls sugen på godis. Men då gäller det att man äter, typ 6-800 gram kött med tillbehör.

Haha :) Jo, det är på kvällarna som det är som allra värst för mig, eller egentligen också på eftermiddagarna. Det blir lätt så att jag vill gå och köpa mig en påse godis på vägen hem från skolan.

Det jag har märkt är att jag får större sötsug ju större måltider jag äter. Därför tror jag att det bästa för mig är att äta många små mål. Det är liksom kört om jag går ut och lunchar på restaurang, för jag har någon grej att jag måste äta upp allt på tallriken då och då blir jag proppmätt, MEN magen har alltid plats för en liten efterrätt då ;) Tror att jag väcker "hetsätningssystemet" när jag äter mycket och vill då bara fortsätta äta. Och så tror jag också att jag får ångest för att jag ätit så mycket mat och "förstört" dagen, så då passar jag på att köpa godis också. Jävligt smart och logiskt :/ Idag har jag inte haft något sötsug t.ex. Detta är vad jag har ätit:

- Havregrynsgröt + 1 kokt ägg
- Kvarg, turkisk yoghurt, hallon, blåbär och lite osötad müsli
- 3 st quornfiléer med sallad och tomat
- Lite keso
- Kycklingfilé i god fet sås och sallad, tomat & lite olivolja
- En skål med turkisk yoghurt, blåbär, hallon, linfrön och lite Pauluns müsli

Har cirka 300 kcal kvar så kommer äta något litet mål till ikväll innan jag lägger mig. Försöker äta mycket fett och proteiner och dra ner på kolhydraterna.

Det jag inte förstår mig på är varför jag klarar de första fyra dagarna galant, utan större sötsug. Alltså måndag-onsdag. Men sen kommer det där starka suget på torsdag/fredag. Är det bara psykiskt (att det snart är helg) eller beror det på att min kropp har rensats från allt socker då och börjar skrika efter nytt? Om jag är sockerberoende borde det väl vara svårast de första dagarna?

beach
2012-04-15, 19:03
Kul att du är tillbaka. Tråkigt att höra att du tvingas slåss så mycket mot sötsuget, jag har ju haft det ganska enkelt med det men nu i påsk fick jag någon kollaps och fick ett extremt sötsug vilket gör att jag nu förstår hur du har det och lider med dig då det var väldigt jobbigt.

Man har ju lättare sötsug när man är hungrig framförallt kvällstid när man inte har något annat att "tänka på" eller vad man ska säga. Är det i dessa situationer du också har det värst eller i vilken form anfaller det dig?

Vad gäller formen behöver du nog inte börja få panik än...

Kul att du kikar tillbaka!! Blir så glad av att se både nya och välkända "ansikten" här :) Det är verkligen tur att jag har det här stället så att jag kan ventilera mig och få motivation!

Visst är det jobbigt? Man vill ju en sak som går helt tvärtom vad man samtidigt vill. Det är en hatkärlek, helt klart.

Jo, det är nog oftast kvällar. Men det har nog också mycket med rastlöshet att göra, och känslor. Man äter om man är deppig, har mycket plugg, känner att man misslyckats med träningen på sistone och att man då lika gärna kan förvärra situationen ännu mer, och även när man är glad och vill belöna sig. Jag hoppas att jag kan hitta något annat att ersätta godis med. Har funderat på om jag ska försöka bli kaffeberoende istället, haha. Kul att bestämma sig för att skaffa sig ett beroende :p Låter ju sjukt och det är säkert inte bra, för det triggar nog också godissuget. Men man är ju ute efter någon slags kick, och man vill ju också ha något att sysselsätta sig med. Så jag är lite kluven med det där med kaffet. Jag kanske är en beroendemänniska och alltid måste ha något att rikta min tankeuppmärksamhet på, och då får man kanske välja mellan pest eller kolera :/ Skönast vore ju att byta ut det mot en bra vana istället.

Timmi
2012-04-15, 19:45
Mycket sitter nog i huvudet om det, som du säger, är så att suget kommer mot slutet av dagen/veckan. Är lite så när kroppen får "komma ikapp" och man (jag) inte har lika mycket att tänka på under kvällen/helgen som jag kan bli sugen. Cigg och kaffe, kanske inte världens bästa substitut men ändå, är bra för att dämpa aptiten/sockersuget :D ;)

Testat något så enkelt som att tugga tuggummi? Du kommer säkert hitta ett sätt som funkar för dig, en del av det hela är att våga testa olika sätt och våga misslyckas.

Pretorian
2012-04-15, 20:25
Det jag inte förstår mig på är varför jag klarar de första fyra dagarna galant, utan större sötsug. Alltså måndag-onsdag. Men sen kommer det där starka suget på torsdag/fredag. Är det bara psykiskt (att det snart är helg) eller beror det på att min kropp har rensats från allt socker då och börjar skrika efter nytt? Om jag är sockerberoende borde det väl vara svårast de första dagarna?

Det blir så om du äter för lite. Jag lovar att om du äter mer mat så kommer sötsuget minska och du kommer fortfarande ligga på underskott eftersom du inte får massa onödiga kalorier från godis. Nu kanske 800 gram kyckling, fläskfilè eller liknande är för mycket för dig men försök att äta så mycket du kan av det. Du kommer inte vara sötsugen sen. Däremot kommer du ha jädra energi till nästa pass. Det här kommer från en som älskar sötsaker.

speedy83
2012-04-16, 07:52
Kul att du kikar tillbaka!! Blir så glad av att se både nya och välkända "ansikten" här :) Det är verkligen tur att jag har det här stället så att jag kan ventilera mig och få motivation!

Visst är det jobbigt? Man vill ju en sak som går helt tvärtom vad man samtidigt vill. Det är en hatkärlek, helt klart.

Jo, det är nog oftast kvällar. Men det har nog också mycket med rastlöshet att göra, och känslor. Man äter om man är deppig, har mycket plugg, känner att man misslyckats med träningen på sistone och att man då lika gärna kan förvärra situationen ännu mer, och även när man är glad och vill belöna sig. Jag hoppas att jag kan hitta något annat att ersätta godis med. Har funderat på om jag ska försöka bli kaffeberoende istället, haha. Kul att bestämma sig för att skaffa sig ett beroende :p Låter ju sjukt och det är säkert inte bra, för det triggar nog också godissuget. Men man är ju ute efter någon slags kick, och man vill ju också ha något att sysselsätta sig med. Så jag är lite kluven med det där med kaffet. Jag kanske är en beroendemänniska och alltid måste ha något att rikta min tankeuppmärksamhet på, och då får man kanske välja mellan pest eller kolera :/ Skönast vore ju att byta ut det mot en bra vana istället.

Ja det var sjukt jobbigt måste jag erkänna. Att byta ut godisberoende mot kaffe är ju kanske inte så bra då du inte kommer till roten om varför du behöver ett beroende, men å andra sidan är ju kaffe bättre än godis kan ju jag tycka :)

Men jag tror också att om du följer de tips du fått om att äta mer osv. så minskar det nog sen om du verkligen bestämmer dig för att du inte ska äta, och kan hålla uppe en vecka eller två borde det fasen minska suget ordentligt! Sen är det lite olika med oss människor tror jag, några tycker det är lättare att helt förbjuda sig saker de inte ska äta medans andra inte kan förbjuda sig utan tänker att "jag kan om jag verkligen vill" och på det sättet minska suget. Där får man kanske känna sig fram lite. Jag är den senare typen. Förbjuder jag något MÅSTE jag bara ha det :smash:

Fungerar inget av dessa sätt så kanske du får börja jobba lite mer med dig själv mentalt för att försöka hitta vad som triggar det och försöka lösa problemet bakom.

Lycka till!

beach
2012-04-16, 20:39
Ja, men det var länge sen och egentligen bara för att visa för mig själv att jag kunde. Dock vill jag inte leva ett liv helt utan sötsaker, så jag började äta igen. Känner dock igen det där "passa-på-tänket", där har man varit många gånger. Som du säger, man äter som om man aldrig mer kommer få äta godis i sitt liv. :D

Efter min semester nästa vecka ska jag dra igång mitt sista ryck inför semestern (har påbörjat dieter typ 100 ggr sen januari, men fuskat pga motivationsbrist). Ska bli spännande att se hur det går med sockerbegäret då.

Vill också bevisa för mig själv att jag kan :) Som ett test!

beach
2012-04-16, 20:43
Det blir så om du äter för lite. Jag lovar att om du äter mer mat så kommer sötsuget minska och du kommer fortfarande ligga på underskott eftersom du inte får massa onödiga kalorier från godis. Nu kanske 800 gram kyckling, fläskfilè eller liknande är för mycket för dig men försök att äta så mycket du kan av det. Du kommer inte vara sötsugen sen. Däremot kommer du ha jädra energi till nästa pass. Det här kommer från en som älskar sötsaker.

Det har du helt rätt i! Hellre att jag äter mer mat än att jag äter godis. Det är kalorisnålare och sen så påverkar ju vad man äter även vad man sen vill äta. Alltså, äter jag godis kommer jag bara vilja ha mer, men om jag utesluter t.ex kolhydrater så mkt som möjligt och satsar på att äta mycket fett och proteiner så kommer min kropp, eller hjärna, inte skrika lika mycket efter socker.

Det har gått bra idag! Blev bara lite hungrig nu för en timma sen men då slängde jag i mig ett större kvällsmål istället för att äta något sött. Men som sagt.. de första dagarna brukar gå bra. Sen tycker min hjärna att jag har hållt ut så länge att jag borde få unna mig något gott ;p Men ska försöka kämpa emot!! Med era råd lär ju detta gå galant! :)

beach
2012-04-16, 20:51
Haha nä, precis. Då uppehåller jag ju beroendet på någon nivå och kommer alltid att vara rastlös och sukta efter något. Det bästa vore ju att ignorera allt som har något att göra med beroende. Men det kanske är lite att ta i nu i början. Eller så är det den jobbigaste, men bästa lösningen.. Är lite orolig för att kaffedrickande skulle kunna trigga mitt sötsug nämligen. Samma sak med tuggummi. Jag försöker därför skippa det så ofta som det går!

Jag tror också att vissa har det lättare och har lättare att stå emot godis. Fan vad jag önskade att jag var sån som bara tyckte att "godis, det är väl gott, men inget jag behöver" och kunde lämna en kaka halvuppäten. Jag tror också att jag är en sån som bara blir mer sugen om jag förbjuder mig själv att äta något, MEN tänker ändå att detta är en prövning som jag borde kunna klara av ett litet tag i alla fall, för att få känna hur kroppen mår och om jag blir av med sötsuget. Blir jag av med sötsuget ska jag verkligen försöka att inte falla dit, det är ju bara onödigt att äta om man inte är sugen! Jobbigt bara att det är få i min närhet som stöttar mig, för de fattar inte hur allvarligt problemet är och så är jag ju normalviktig så de tycker väl att jag ska få unna mig det och har ingen förståelse för totalförbud. Om de bara såg mig i mina svullostunder ;)

Tack för dina tips. Jag tror också att det har mycket med psykiska saker att göra. T.ex är jag väldigt rastlös just nu och har inte koncentration till något. Att äta godis är nog ett sätt att fly från problemen.

Klarar jag av hela den här veckan utan godis är jag fan grymt nöjd!! (och säkert ännu mer taggad till att kämpa vidare)

Ja det var sjukt jobbigt måste jag erkänna. Att byta ut godisberoende mot kaffe är ju kanske inte så bra då du inte kommer till roten om varför du behöver ett beroende, men å andra sidan är ju kaffe bättre än godis kan ju jag tycka :)

Men jag tror också att om du följer de tips du fått om att äta mer osv. så minskar det nog sen om du verkligen bestämmer dig för att du inte ska äta, och kan hålla uppe en vecka eller två borde det fasen minska suget ordentligt! Sen är det lite olika med oss människor tror jag, några tycker det är lättare att helt förbjuda sig saker de inte ska äta medans andra inte kan förbjuda sig utan tänker att "jag kan om jag verkligen vill" och på det sättet minska suget. Där får man kanske känna sig fram lite. Jag är den senare typen. Förbjuder jag något MÅSTE jag bara ha det :smash:

Fungerar inget av dessa sätt så kanske du får börja jobba lite mer med dig själv mentalt för att försöka hitta vad som triggar det och försöka lösa problemet bakom.

Lycka till!

beach
2012-04-16, 20:55
Idag körde jag ett styrkepass för armar & rygg. Jag har varit så sjukt utmattad de senaste dagarna. Hela helgen låg jag inne och orkade inte göra något, samtidigt som jag hade en obehaglig känsla i huvudet om att jag måste göra något. Rastlös och trött på samma gång. Efter att ha vilat en timma orkade jag i alla fall ta mig till gymmet. Kändes skönt efteråt.

Köpte äppelcidervinäger idag. Jag tänker att mycket av mitt sötsug kanske beror på att mitt blodsocker åker bergodalbana. Därför tänkte jag ta det nu innan varje måltid. Tabletterna innehåller också krom som ska dämpa sötsuget.

Pretorian
2012-04-17, 06:51
men om jag utesluter t.ex kolhydrater så mkt som möjligt och satsar på att äta mycket fett och proteiner så kommer min kropp, eller hjärna, inte skrika lika mycket efter socker.

Ursäkta att jag inte kan släppa detta men UTESLUT inget är mitt tips (där kom ett till).

Nu börjar vi om:
Efter ditt nästa pass äter du 600 gram fläskfilé, kyckling, ryggbiff eller whatever du tycker är gott.
Marinera det i den godaste marinad du hittar, allround, chilli eller använd tikka-krydda eller tandoori tillsammans med 2,5dl lätt creme fraiche.
Till detta gör du 300 gram potatis i ugn (skiva potatisen som stora pommes), även den med kryddor eller marinad.
Gör en god sallad med dressing som du gillar, köp färdig eller blanda olivolja, balsamico och salladskrydda.
Skölj ner med den lightläsk du tycker bäst om.

I shit you not, du kommer älska det och vara belåten lång tid efteråt och inte tänka på godis. Som bonus kommer du kunna träna ännu hårdare kommande pass.

Och tröttnar du på mig och mina tips så får du kalla på en moderator som får banna mig. Jag ger mig inte! *slap*

TREX
2012-04-17, 10:21
Uteslut inte kolhydrater, uteslut fett istället.

Zizou
2012-04-17, 11:01
Uteslut inte kolhydrater, uteslut fett istället.

Uteslut ingen av dom fullständigt. Speciellt fett bör man inte utesluta helt. Jag skulle föreslå att inte gå lägre än 0.4-0.5 x KV i fett. Där bör man ligga iallafall.

Timmi
2012-04-17, 16:34
Ursäkta att jag inte kan släppa detta men UTESLUT inget är mitt tips (där kom ett till).

Nu börjar vi om:
Efter ditt nästa pass äter du 600 gram fläskfilé, kyckling, ryggbiff eller whatever du tycker är gott.
Marinera det i den godaste marinad du hittar, allround, chilli eller använd tikka-krydda eller tandoori tillsammans med 2,5dl lätt creme fraiche.
Till detta gör du 300 gram potatis i ugn (skiva potatisen som stora pommes), även den med kryddor eller marinad.
Gör en god sallad med dressing som du gillar, köp färdig eller blanda olivolja, balsamico och salladskrydda.
Skölj ner med den lightläsk du tycker bäst om.

I shit you not, du kommer älska det och vara belåten lång tid efteråt och inte tänka på godis. Som bonus kommer du kunna träna ännu hårdare kommande pass.

Och tröttnar du på mig och mina tips så får du kalla på en moderator som får banna mig. Jag ger mig inte! *slap*

+1, som man säger, på allt det där. Jag har också svårt för det där att ta bort och utesluta något helt. Det mesta med måtta och en dos svensk lagomhet tror jag ger bäst resultat över tiden för en vanlig människa.

cherokee
2012-04-20, 22:18
För mig funkar det jättebra att ha en dag i veckan då jag äter sött. Gör att jag har något att se fram emot och blir lättare att hålla sig de andra dagarna :)

beach
2012-04-21, 22:46
Tack för era tips. Finns nog ingen som velar mer än jag. Ena dagen kör jag den ena dieten, andra dagen kör jag en helt annan strategi.

Borde väl egentligen inte skriva nu, för jag är så sjukt förbannad på mig själv. TRÖTT på att inte kunna lita på mig själv. Jag lovar mig själv saker som jag bara sviker efter endast några dagar. Jag var helt utan socker söndag-fredag. Sedan började svulleriet, IGEN!! Jag orkar seriöst inte. Idag var jag på bio och jag åt en massa jävla godis. Ställde mig på vågen nu när jag kom hem för att jag visste att den skulle visa ett högt tal. Ville att den skulle chocka mig så att skulle inse att jag måste ta tag i mig själv. Väger mig ju alltid på morgonen annars innan frukost. Vågen visade 55 kg nu ikväll. I förrgår vägde jag 52.6, då på morgonen. För bara några månader sen vägde jag 51, för några veckor sedan 51.6. Då hade jag lyckats gå ner 6 kg sen jag började gå ner i vikt (började på 57 kg i juni förra året). Nu är jag på helt fel väg, påväg tillbaka till 57 kg!! Precis när beach 2012 närmar sig. Förstår inte hur jag kan förstöra det här, som jag har kämpat för under ett år. Ska allt vara i onödan? Det är nu jag borde vara i bäst form...

Jag misshandlar mig själv inifrån. Usch. "Aldrig mer" tänker jag alltid, men sen dröjer det bara några dagar innan jag längtar efter att äta mig mätt på godis igen. Därför känns det bara lönnlöst att bestämma sig för något nytt nu, men vad ska jag göra? Hoppet är väl det sista som lämnar en. Inser att jag skulle behöva seriös hjälp. Det här är ju verkligen någon slags ätstörning :/

Finns väl ingen anledning att varken ni eller jag ska lita på min nya plan. Men man kan väl hoppas att det här är mitt RIKTIGA wake up call. Jag vill göra allt jag kan och köra hårt nu i ca 2 månader. Då borde jag hinna gå ner de kilon jag gått upp. Vill ner till ca 51 kg igen. Då var jag nöjd och då var jag i bra form. Eftersom jag både går upp och ner lätt borde det inte vara någon match om jag verkligen ser till att sköta mig. När jag är mätt på godis som jag är nu tänker jag, hur jävla svårt kan det vara att se till att inte stoppa i mig något onyttigt? Hur dålig självkontroll kan man ha?

Imorgon tänkte jag gå till jobbet och köra ett konditionspass efter jobbet. Kanske är bäst att satsa stenhårt på konditionsträning nu framöver eftersom det är prio 1 för mig. Lägger till styrkan när jag börjar känna att jag är tillbaka på banan igen. Tänkte också köra på det som är det enda som faktiskt har funkat för mig, så som jag gjorde när jag gick ner 6 kg. Träning kombinerat med kaloriunderskott. Jag äter vad jag vill, bara jag inte går över kalorimässigt.

Har ni tappat hoppet om mig eller orkar ni stötta & peppa? =)

speedy83
2012-04-22, 12:15
Jag tror att det viktigaste för dig är att hitta ett sätt eller plan som fungerar för dig. Du Har ju en idé nu om hur du ska gå vidare och om du gör som du tänker och du kan hålla det så tror jag att du hittar tillbaka och får lite mer självförtroende så kommer det nog gå bra. Det är nog det som du behöver. Sen är det ju upp till dig och vad du anser vara viktigt men känner du att du har enorma problem med att hålla dig borta från socker och inte trivs med det så bör du kanske fundera på att försöka få lite hjälp med det.

Hur som kämpa på nu och sikta på att hålla dig till plan och hitta tillbaka till självförtroende och tillit till dig själv så kommer det nog gå bra ska du se.

Pretorian
2012-04-22, 14:27
Hur mycket kött har du ätit per dag!? Prova det jag skrivit. Jag pratar inte 300 gram utan mer. Orkar du inte mer så ta ett varv runt matbordet och fortsätt. Jag har småbarn och omges av godis och andra sötsaker dagligen. Tro mig, detta fungerar!

Hur mycket mat äter du? Som sagt, jag ger mig inte men du måste försöka lite också.

Timmi
2012-04-23, 15:27
Fortsätter hålla med Pretorian. Du säger ju själv att under året du gick ner i vikt åt du i princip som vanligt och om det inte var trasigt (utan snarare fungerade väldigt bra) varför försöker du laga det?

Sen är det kanske inte världens bästa idé att väga sig både morgon och kväll och sen tycka att man gått upp massor i vikt. Fåniga tips men lite jävlar anamma och bita ihop behövs för att gå ner i vikt eller för att få något gjort. Att du har jävlar anamma och lite bita ihop är uppenbart, du verkar bara ha glömt av det lite ;)