handdator

Visa fullständig version : När lär man känna sin kropp?


Dikkie
2012-01-20, 17:32
Hur ser det ut för er?
Hur lång tid tog det innan ni märkte vad er kropp svarar bäst på?

Själv har jag tränat så gott jag kunnat de senaste 3-4 åren.
De senaste två åren har det blivit mer seriöst men har åkt på mycket förkylningar och en och annan skada så har säkert varit 4 månader om året då jag inte kunnat träna, vilket suger.

I vilket fall..
Jag känner inte att jag känner min kropp så pass att jag vet vad för träning den svarar bäst på. tex:
Hur ofta jag ska träna
Om jag ska köra många reps, set osv.. eller satsa på tung träning.

Jag har blandat rätt mycket under tiden jag tränat
Som mest körde jag 5-split under ca 8 månader och fick rätt ok resultat.
Senaste året har jag gått över mer till 3-split och lite lättare vikter, mest pga skador man åkt på samt förkylningar som sabbat träningen för mig.
Så senaste året har inte varit någon succé precis.

Det är svårt att se vad resultatet blir när man hela tiden har perioder då man inte kan träna.
Ibland känns det bara som man vill skita i allt vad träning heter pga alla motgångar.
Hade varit kul att höra hur ni sköter sådana situationer, för motgångar har väl mer eller mindre alla?!
Hur får man upp motivationen och hur ska man kunna följa utvecklingen när man inte kan träna helhjärtat i längre perioder?

Feel free och skriv gärna av er hur er träningskarriär sett ut!

Victuhh
2012-01-20, 17:38
Har tränat i över 2 år och känner inte om min kropp svarar bäst på hög- eller lågreps. Däremot känner jag att ae idag behöver jag nog fan vila..

Tränat styrketräning 3-6 dagar i veckan sedan september 2009 nu.
Angående din motivation så får du se till att träningen blir kul, kör roliga och effektiva träningspass med övningar du tycker om. Det är så man gillar att gå till nästa pass tex :) Sen är det ju så att alla har bra och dåliga dagar, och för mig går detta i perioder och på väg in i en dålig nu känner jag, men det är bara och nöta på för snart e man oövervinnerlig igen :D

Hetz
2012-01-20, 17:48
Jag experimenterar oerhört mycket med min träning för att lära mig mer om min egen kropp. Jag läser ganska mycket vetenskapliga artiklar, bro-science och sedan testar dessa teorier/framtaganden själv och modifierar dom/slänger i soptunnan beroende på svaret. Exempelvis så svarar mina armar sjukt bra på superset/gianset och super-kort vila medan mina ben inte alls svarar lika bra på intensiv träning och jag blir bara trött istället för att få ut maximalt av mina ben

Ryggen svarar riktigt bra på högreps träning med mycket dropset men har inte märkt av samma skillnad av att köra tungt, kan bero på att jag tappar tekniken väldigt mycket på tyngre träningen.

and the list goes on..

tror det är viktigt att man tar in information, är kritisk till den, kanske testar den och sedan gör sig en egen uppfattning om saker och ting. Framförallt kosten och vad min kropp svarar bäst på där har varit en sjujävla resa. Det tog några månader att hitta en kost som passar mig och inte får mig att svälla som en ballong, val av kolhydrater, fetter etc

edasvangen
2012-01-20, 18:34
Angående förkylningarna, håll dina händer borta från ansiktet när du är på gymmet(gäller iof alltid), väldigt många drar och tränar innan dom tillfrisknar helt och sprider på det sättet bakterier/virus, när du håller på i gymmet och använder du en massa redskap, vart tror du skiten hamnar då? ;)

Låter kanske dumt men enligt studier har människan omedvetet handen uppe i ansiktet så många gånger som 3-5/min, det samlas mycket skit på händerna bara av att ta på dörrhandtag osv, jag tränade bort beteendet för ett antal år sen och har de senaste två åren haft en enda förkylning.

mattilainen
2012-01-20, 18:35
jag använder min kropp och ser vad den tål och inte tål. Den tål tyvärr så mycket mer än vad jag vill med..

Puryeah
2012-01-20, 18:44
Bara tränat i snart 13 mån så har ingen jättekoll egentligen, de första månaderna velade jag runt och flaxade med vikter utan någon som helst koll innan jag blev lite mer intresserad. Har fått goda resultat under min träningstid och har kört mest högrep. Så antar att det funkar för mig :)

Röda Björnen
2012-01-20, 18:47
första året, bicepscurl 3 ggr i veckan, bänkpress 7-12 ggr i veckan, situps 2-3 ggr om dagen sen ett halvår senare började jag träna överkroppen seriöst men benen,, pfff fuck that. Jag springer ju :hbang:

Andra året, börjar ta tag i träningen seriöst med både ben och överkropp. Dock suger min teknik men det brydde jag mig inte mycket om. Ökade rätt markant i både vikter samt egen vikt och storlek. Vägde 60 det året i början och vägdes in på 72 kg i December.

Tredje året, tar tag i både teknik samt träning. Börjar om från början mycket efter förslitna leder, överansträngda axlar [som jag krigar med än idag] men jag hade motivation och jag gav mig aldrig.

Fjärde året, nuvarande. Pluggar hårt inom anatomi och fysiologi samt kostlära. Tränar teknik 1 Dag i veckan på basövningarna i mitt program [Bänkpress, Marklyft, Knä/Frontböj, Benpress, Skivstångsrodd samt Hantelrodd] Även om mina vikter sänktes med uppemot 80 kg i vissa övningar så gör jag idag rätt, väger idag 90.2 kg och är större och känner mig starkare än innan. Planerar min tredje tävling i December, samt en flytt till USA om jag får ett jobb jag vill ha där.

Röda Björnen
2012-01-20, 18:48
jag använder min kropp och ser vad den tål och inte tål. Den tål tyvärr så mycket mer än vad jag vill med..

Om man hade det så bra *cry*

BelowAverage
2012-01-20, 18:54
Jag får förhöjd motivation när jag får tillbaks något av min träning, alltså tydliga, bra och såklart gärna snabb framsteg. Vågar misstänka att detta kan appliceras på i stort sett alla ;)
Så tränar du för utseende - kolla i spegeln, ta för & efter bilder. Tränar du för styrka - håll koll på din styrka och försök prestera mer, gradvis.
Tyck om träningen. Det är något man helst bör se fram emot tycker jag, det ska inte vara en last.
För att tycka om träningen bör den vara rolig, det finns hur många övningar som helst att testa på.
Försök välja övningar du trivs med och som passar dina mål - och sätt förhelvete upp mål! Tror alla har nån form av mental bild av mål faktiskt, men det kan nog vara bra att verkligen känna "det vill jag uppnå, och bör kunna uppnå om jag ger det tid".
Det är ju skitsvårt att helt plötsligt bara älska träningen utan det kommer ju gradvis, men försök att se över vad du gillar och inte gillar, och försök anpassa träningen så att du gillar alla delar.
När jag började etablera gymvanor tänkte jag alltid "bättre lite träning än ingen alls" och slapp därmed en massa prestationsångest.
Jag hatade t.ex benträning förr men nu när jag kör lite andra övningar/utförande gillar jag det.

Sen behöver inte träningen var hård, smärtsam och ett allmänt lidande heller. "No pain, no gain" är mest dryg broscience som internet tough-guys och annat löst folk spottar ur sig.
"No pain - no injuries" är mer verklighetsrelaterat :cool:

Vet inte hur det är med träning under förkylning heller, men jag kan tänka mig att om man inte är dunderförkyld kan man nog träna, och då är det nog lättare att träna flera tunga set med få reps, än att pumpa högreps.

Lyssna på tipset om handhygien, kanske hjälper :)

Dikkie
2012-01-21, 00:37
Visst tycker jag att det är kul att träna, annars hade jag inte kämpat vidare.

Jag tycker att det är svårt att se resultat just på grund av att det går så pass sakta att man i spegeln inte ser någon vidare skillnad.
Mäter ni er då och då eller ser ni skillnad i spegeln om ni lagt på er muskler?
Tar ni kort och hur ofta?

Jag menar man kan lätt tro att man lagt på sig lite muskler men i själva verket är det endast lite underhudsfett som smugit sig på.

Dessutom så krävs det oftast, iaf för mig, en viss period av en typ av träning för att se om just den typen fungerar bra för mig. Blir man då ständigt avbruten i träningen så får man ingen sammanhängande period, vilket gör det svårt.
För jag ser inte mycket skillnad på mig efter en månads träning oavsett vad..

exor
2012-01-21, 09:36
Har tränat i 8,5 år men känner fortfarande inte min kropp så mycket som jag vill.

Virrhoe
2012-01-21, 15:38
Experimentera, du hittar vad som passar dig till slut

peeeeace

strango
2012-01-21, 18:28
Lär man verkligen känna sin kropp helt? Jag har hållt på i några år och har inte en suck att veta vad som är bäst för mig än :)