handdator

Visa fullständig version : Normalt att hoppa upp och ned i vikt med samma kost?


Deanmartin
2012-01-20, 14:51
Käkat nästan helt identiska måltider i en hel vecka, detta inkluderar givetvis även vikten på mat osv. Behöver ungefär 1700-1800kcal för att droppa ett kilo i månaden. Jag har legat under detta på ungefär 1400-1500kcal.

Det enda som är skillnaden (som jag kommer på) är att jag dricker olika mycket vätska varje dag. Jag får knappt i mig några kolhydrater dock (väldigt kolhydratfattig kost och kolhydrater binder vatten?).

Jag har hoppat upp och ned varje dag med allt från 400 grams skillnad, upp till hela 900 gram!

Veckan är inte slut än dock, men finner det bara underligt! Ligger ungefär 500gram från att gå ned ett kilo denna veckan, vilket jag måste göra med tanke på att jag strikt legat under 1700kcal.

Detta är säkert vanligt, men jag vill gärna ha lite kunskap! Varför dessa vikthopp? Är det vattnet?

(Går alltid på toa innan jag väger mig. Väger mig exakt samma tidpunkt varje dag).

Mental
2012-01-20, 14:53
Jag ligger kring 80, och pendlar över 1kg i varje riktning. Kan utan problem skilja sig 1kg från en dag till en annan

martikainen
2012-01-20, 14:57
kroppen binder olika mycket vätska beroende på i vilken "harmoni" du är i, är du stressad binder du mer, är du tjej och har mens binder du mer. Finns fler aspekter än det man stoppar i sig som reglerar vikten.

Det smartaste du kan göra är (om du verkligen måste väga dig varje dag) är att skriva upp vikten varje dag och sedan kolla medelvärdet efter en vecka.

Deanmartin
2012-01-20, 15:08
Jag ligger kring 80, och pendlar över 1kg i varje riktning. Kan utan problem skilja sig 1kg från en dag till en annan

Ok, bra man inte är ensam då :)

kroppen binder olika mycket vätska beroende på i vilken "harmoni" du är i, är du stressad binder du mer, är du tjej och har mens binder du mer. Finns fler aspekter än det man stoppar i sig som reglerar vikten.

Det smartaste du kan göra är (om du verkligen måste väga dig varje dag) är att skriva upp vikten varje dag och sedan kolla medelvärdet efter en vecka.

Ah ok tack så mycket! Yes, jag har börjat göra det denna vecka, dvs skriva ner vikten varje dag och tänkte precis som du skriver ta ett medelvärde i slutet av veckan!

Hetz
2012-01-20, 17:26
Skriv gärna hur din kost ser ut

Tobias5511
2012-01-20, 19:04
jag ligger kring 80, och pendlar över 1kg i varje riktning. Kan utan problem skilja sig 1kg från en dag till en annan

skriv gärna hur din kost ser ut


+1

MagnusJ
2012-01-21, 17:28
Behöver ungefär 1700-1800kcal för att droppa ett kilo i månaden.

Du menar per vecka? inte per månad??

Deanmartin
2012-01-27, 16:02
Typ de fyra senaste dagarna har jag legat på exakt samma vikt 2 dagar i rad samt 800 grams skillnad de andra två dagarna.

Skriv gärna hur din kost ser ut

En typisk vardag ser ut som följande: lunch = 240g kyckling, 100g broccoli, 1-2 glas mjölk, lite ketchup; middag = 200g kyckling/nötfärs, ca 30gram fullkornspasta eller 100g brocolli, kanske ett glas mjölk; kvällsmål (efter träning) 2ägg med lite kaviar, ett glas mjölk

Du menar per vecka? inte per månad??

Ja men givetvis. Under 1800kcal om dagen för att droppa 1kg i veckan.

Three pigs
2012-01-27, 20:47
Men sluta väg dig varje dag, varför gör du ens det? Helt meningslöst.

Du vet att du kan samla på dig flera kilo skit till och med. Urin, vätska och allt annat. Väg dig högst 1 gång i vecka, annat än det är helt ointressant och irrelevant för dig att veta. Kan själv pendla väldigt mycket.

Kimkay
2012-01-28, 13:53
Du vet att du kan samla på dig flera kilo skit till och med.

Och just därför tycker jag man ska väga sig ganska ofta.

Deanmartin
2012-01-28, 16:02
Men sluta väg dig varje dag, varför gör du ens det? Helt meningslöst.

Du vet att du kan samla på dig flera kilo skit till och med. Urin, vätska och allt annat. Väg dig högst 1 gång i vecka, annat än det är helt ointressant och irrelevant för dig att veta. Kan själv pendla väldigt mycket.

Det är väl ganska bra eftersom man kan räkna ut medelvärdet senare som vissa skriver? :P

Three pigs
2012-01-28, 16:08
Själv tycker jag det är helt värdelöst. Man blir väldigt nojjig när man väger sig så ofta.
Är det dåligt ena veckan, kör på och väg dig nästa.

Men det är klart, man gör ju som man vill. Just my $0.02

Eddie Vedder
2012-01-28, 16:41
Och just därför tycker jag man ska väga sig ganska ofta.

Det är väl ganska bra eftersom man kan räkna ut medelvärdet senare som vissa skriver? :P

Precis. Vill man minska risken för felmätningar just på grund av dagliga fluktuationer SKA man väga sig varje dag. Att bara väga sig en gång i veckan ökar ju risken för att man kan tro att veckan gått åt skogen bara för att man just den dagen vägde extra mycket.

Three pigs
2012-01-28, 18:56
Precis. Vill man minska risken för felmätningar just på grund av dagliga fluktuationer SKA man väga sig varje dag. Att bara väga sig en gång i veckan ökar ju risken för att man kan tro att veckan gått åt skogen bara för att man just den dagen vägde extra mycket.

Jag tycker att det är viktigt att se till den psykologiska aspekten, att man inte ska bli allt för besatt. Visst, det är säkert bra om man vill få en mer exakt vikt, men i det långa loppet tror jag att det är dåligt för den psykologiska biten.

Men det är bara vad jag tycker. Funkar det bra så fine :)

charmed
2012-01-28, 19:11
Jag gick upp 3kg från måndag till fredag och jag vet att jag legat på underskott, så ganska normalt ja.

Ronn
2012-01-28, 20:59
Jag tycker att det är viktigt att se till den psykologiska aspekten, att man inte ska bli allt för besatt. Visst, det är säkert bra om man vill få en mer exakt vikt, men i det långa loppet tror jag att det är dåligt för den psykologiska biten.

Men det är bara vad jag tycker. Funkar det bra så fine :)

Om du bara väger dig en gång i veckan och vid den punkten gått upp så är det väl inte lättare lättare psykologiskt snarare tvärt om?

Three pigs
2012-01-28, 21:49
Om du bara väger dig en gång i veckan och vid den punkten gått upp så är det väl inte lättare lättare psykologiskt snarare tvärt om?

Det jag menar är att man blir besatt, och nojjig av att väga sig allt för ofta. Jag menar ju inte att jag har rätt, men så är det för mig i alla fall. Jag tycker det känns bättre att satsa på det långsiktiga. Väger man mer ena veckan, kör på och väg dig nästa. Men samtidigt, jag förstår om det inte är vad alla vill.

Eddie Vedder
2012-01-28, 22:02
Jag tycker att det är viktigt att se till den psykologiska aspekten, att man inte ska bli allt för besatt. Visst, det är säkert bra om man vill få en mer exakt vikt, men i det långa loppet tror jag att det är dåligt för den psykologiska biten.

Men det är bara vad jag tycker. Funkar det bra så fine :)

Det är en annan sak. Men du skrev såhär:

Men sluta väg dig varje dag, varför gör du ens det? Helt meningslöst.

Du vet att du kan samla på dig flera kilo skit till och med. Urin, vätska och allt annat. Väg dig högst 1 gång i vecka, annat än det är helt ointressant och irrelevant för dig att veta. Kan själv pendla väldigt mycket.

Och i det inlägget säger du inget som ens ligger i närheten av att handla om psykologiska effekter eller besatthet. Hade du skrivit det från början hade jag inte kommenterat.

Three pigs
2012-01-28, 22:26
Haha, det har du rätt i.

Jag försöker inte vinna någon debatt, men det jag menade med att man kan samla på sig flera kilo skit och annat har med det psykologiska att göra, bättre att väga sig sällan eller kolla måtten/spegeln. Och andra sidan har jag aldrig gjort någon lyckad deff, så varför lyssna på mig :)