handdator

Visa fullständig version : Min första seriösa deff


NärJagBlirStor
2012-01-20, 14:34
Hej,
Nu är det dags för min första (seriösa) deff. Jag undrar lite vad ni tycker och tänker om mitt upplägg. Flika gärna in med åsikter om ni tycker att jag kan ha glömt något. Jag har styrketränat seriöst i 20 veckor(innan dess väldigt oseriöst) och har grisbulkat :eating:, vilket betyder att jag har lagt på mig ganska mycket fett. Mitt mål med deffen är att få bort så pass mycket fett att jag känner mig nöjd när jag ser mig själv i spegeln för att sedan fortsätta lägga på mig mer massa.

Ålder: 25 år i april
Längd: 185 cm
Vikt: 83 kg

Jag har tänkt lägga mig på -500 kcal per dag för att tappa så lite massa som möjligt. Jag tänkte fortsätta med styrketräningen som vanligt vilket är 6-dagarsplit. Tänker även gå promenad de dag jag inte tränar Thaiboxning vilket är två dagar i veckan. Under deffen ska jag även helt utesluta alkohol då jag anser att dessa kalorier är helt onödiga som jag bara skulle bara må bra av att vara utan under en period. Här nedan har jag listat min förbrukning under en vecka. Kom gärna med synpunkter på hur ni tycker jag har räknat…

Jag har ett kontorsjobb och räknar därför med aktivitetsfaktor 1,2.
66,5 + (13,75 x 83) + (5,003 x 185) - (6,775 x 25) = 66,5 + 1141,25 + 925,555 - 169,375 = 1963,93 x 1.2 = 2356,72 kcal

Jag använde följande MET-tabell för min uträkning av förbränningen gällande mina aktiviteter.
1,0 Sova, ligga
1,5 Sitta
2,3 Lätt aktivitet stående, tvätta, laga mat
2,8 Långsam gång
3,5 Lätt fysiskt arbete, städa
4-4,5 Rask promenad, golf
5,0 Gympa utan hopp
5,5 Fysiskt arbete, bära saker, trädgårdsarbete
6,0 Styrketräning med vikter, simma, tennis, badminton, cykling
7,0 Gympa med hopp, löpning, fotboll, hockey
8,0 Muskelövningar med egna kroppsvikten, situps, armhävningar, gå i trappor
10 Hoppa rep, cykling tävlingstempo

Alltså:
Styrketräning 83 * 6,0 * 1 = 498 kcal
Boxning 83 * 9,0 * 1,5 = 1120,5 kcal
Promenad: 83 * 4,4 * 1 = 365 kcal (Går väldigt rask promenad.)

Hur mycket kcal jag måste få i mig:
Gym + Promenad: 2719,72 kcal Mat (Måndag, Onsdag, Fredag, Söndag)
Promenad x2: 2586,72 kcal Mat (Lördag)
Boxning + Gym: 3475,22 kcal Mat (Tisdag, Torsdag)

Matupplägg:
Protein: 40% Kolhydrater: 40% Fett: 20%.
Ska äta väldigt strikt och jag väga allt jag äter. Ska få i mig ca. 200g protein per dag vilket är drygt 2g per kilo detta med hjälp av Whey-80 samt den dagliga födan. Kylhydrater ska jag få i mig med hjälp av bl.a. gröt, pasta och ris. Fett kommer jag framförallt få från olivolja och jordnötter.

Hur tycker ni att detta ser ut, kommer jag att lyckas tappa fett?
Ska jag fortsätta med styrketräningen som jag gör nu, 10 reps 3 set? Eller ska jag gå på styrka istället, 5 reps 3 set?
Finns det någon siffra på för ungefär hur mycket man kan tappa i fettvikt per vecka?

Tacksam för återkoppling :D

willtjam
2012-01-20, 16:15
Vad tusan gör du på gymmet sex dagar i veckan?

NärJagBlirStor
2012-01-20, 16:26
Vad tusan gör du på gymmet sex dagar i veckan?

Mina bröst släpar väldigt mycket så därför har jag börjat köra dessa två gånger i veckan.

Måndag: Mage, Underarmar
Tisdag: Rygg, biceps,
Onsdag: Bröst, Triceps:
Torsdag: Ben
Fredag: Axlar
Lördag: Vila
Söndag: Bröst

Fishtank
2012-01-20, 16:43
Vad tusan gör du på gymmet sex dagar i veckan?

Jag är där 7 dagar i veckan.
Problem?

willtjam
2012-01-20, 16:47
Jag är där 7 dagar i veckan.
Problem?

Okej. Problem?

Fishtank
2012-01-20, 16:56
Okej. Problem?

Min poäng var att i varenda tråd någon tränar mer än 4-5 dagar i veckan så frågar folk varför.

Förstår inte vad det har med något att göra.
Om man ökar stadigt så finns det ingen anledning att dra ner på intensiteten eller volymen.

Ontopic:

Tycker det ser bra ut, Kolla vågen och se hur det går, Du verkar ha stenkoll på vad du behöver göra iaf och det enda som kan vara fel är hur mycket energi du behöver men det kan man aldrig räkna ut utan får vara lite flytande där.

willtjam
2012-01-20, 16:57
Min poäng var att i varenda tråd någon tränar mer än 4-5 dagar i veckan så frågar folk varför.

Förstår inte vad det har med något att göra.
Om man ökar stadigt så finns det ingen anledning att dra ner på intensiteten eller volymen.

Min poäng med att fråga det varje gång är för att många nybörjare tror att man blir dubbelt så stor dubbelt så fort av det. Folk får träna hur många gånger dom vill, men mer är inte alltid bättre.

Fishtank
2012-01-20, 16:59
Good point.

NärJagBlirStor
2012-01-20, 17:00
Min poäng var att i varenda tråd någon tränar mer än 4-5 dagar i veckan så frågar folk varför.

Förstår inte vad det har med något att göra.
Om man ökar stadigt så finns det ingen anledning att dra ner på intensiteten eller volymen.

Ontopic:

Tycker det ser bra ut, Kolla vågen och se hur det går, Du verkar ha stenkoll på vad du behöver göra iaf och det enda som kan vara fel är hur mycket energi du behöver men det kan man aldrig räkna ut utan får vara lite flytande där.

Tack för ditt svar. Jag ska hålla kolla på vågen och se till att styra mängden mat därefter.

Hetz
2012-01-20, 17:37
Jag förespråkar helt klart att man kan träna varje dag så länge man lyssnar på kroppen och sköter allt runtomkring (kost, sömn etc).

8 posts och en av dom har kommenterat den aktuella frågan och inte hakat upp sig på något annat, så ON TOPIC:

Du verkar ha grymt bra koll. Jag skulle säga att så länge du håller dig inom dina makros och kcal-intag så ska fettet reduceras som ett brev på posten. Kontinuitet skapar framgång så kör hårt och målmedvetet så ska det gå bra!

NärJagBlirStor
2012-01-20, 17:42
Jag förespråkar helt klart att man kan träna varje dag så länge man lyssnar på kroppen och sköter allt runtomkring (kost, sömn etc).

8 posts och en av dom har kommenterat den aktuella frågan och inte hakat upp sig på något annat, så ON TOPIC:

Du verkar ha grymt bra koll. Jag skulle säga att så länge du håller dig inom dina makros och kcal-intag så ska fettet reduceras som ett brev på posten. Kontinuitet skapar framgång så kör hårt och målmedvetet så ska det gå bra!

Två som håller sig till ämnet! Tusen tack!
En av frågorna var också om ni tycker jag ska börja träna styrka under deffen? Låg-reps alltså? Just nu tränar jag nämligen volym: 10 reps.

Bult1
2012-01-20, 18:10
Vad tusan gör du på gymmet sex dagar i veckan?

Har haft en extrem vecka, 12 pass hittils och mer blir det.

willtjam
2012-01-20, 18:13
Har haft en extrem vecka, 12 pass hittils och mer blir det.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5548327&postcount=7

vicarious
2012-01-20, 18:24
Mina bröst släpar väldigt mycket så därför har jag börjat köra dessa två gånger i veckan.

Måndag: Mage, Underarmar
Tisdag: Rygg, biceps,
Onsdag: Bröst, Triceps:
Torsdag: Ben
Fredag: Axlar
Lördag: Vila
Söndag: Bröst

Tror du att du kommer bygga så himla mycket massa på brösten när du deffar? Inte sannolikt. Satsa på kvalitè på träningen istället för kvantitet.

NärJagBlirStor
2012-01-20, 18:28
Tror du att du kommer bygga så himla mycket massa på brösten när du deffar? Inte sannolikt. Satsa på kvalitè på träningen istället för kvantitet.

Nej det tror jag verkligen inte! Tror inte jag bygger nånting under min deff. Däremot så tränar jag just nu 6 dagar i veckan för att bygga upp mina bröst under tiden jag ligger i bulk.

vicarious
2012-01-20, 18:29
Nej det tror jag verkligen inte! Tror inte jag bygger nånting under min deff. Däremot så tränar jag just nu 6 dagar i veckan för att bygga upp mina bröst under tiden jag ligger i bulk.

Jaha, du har inte börjat deffa än alltså :)

NärJagBlirStor
2012-01-20, 19:42
Jaha, du har inte börjat deffa än alltså :)

Precis, ska börja om nån vecka.
Sååå ska jag köra på styrka eller kan jag fortsätta på volym(10 reps)?

vicarious
2012-01-20, 20:40
Precis, ska börja om nån vecka.
Sååå ska jag köra på styrka eller kan jag fortsätta på volym(10 reps)?

Gör som du vill. Huvudsaken att du styrketränar. Föredrar personligen låg volym och få reps när jag deffar.

SvingarN
2012-01-20, 21:01
Ser bra ut. Personligen skulle jag absolut skippat nötterna under deff, men om du får in det i kaloribudgeten så är det ju bra.

Sheogorath
2012-01-20, 21:06
Ser bra ut. Personligen skulle jag absolut skippat nötterna under deff, men om du får in det i kaloribudgeten så är det ju bra.

Min anledning att skippa nötter under diet är inte att de är energitäta utan för att man förmodligen tar upp en förhållandevis liten andel av energin från dem eftersom vissa delar passerar igenom tarmen intakta. När man sen ska justera kaloriintaget kommer inte "-100 kcal från nötter" (på pappret) att ge samma massaförlust som "-100 kcal från pasta" varför det blir lite skevt.

nifo6
2012-01-20, 21:12
Det ser bra ut tycker jag. Jag tror dock aktivitetsfaktor 1,2 blir lite låg. Men det är ju bara justera efter 2-3 veckor när vätskan släppt. Angående ändra träningsuplägget, en del väljer att köra lågreps 4-6 reps, en del ligger kvar och kör på bara. Ur skadesynpunkt så är det nog smart att inte ändra. Och väljer du lågreps så behöver du ju inte ösa på fullt direkt:-) Känn på det först om du inte vet var du ligger. Men som sagt, tycker det ser genomtänkt ut, du ger dig själv bra förutsätningar:-)